Vindfløj på Heerup Museum

Heerup viser, hvilken vej vinden blæser

Kunstneren Henry Heerup var fascineret af nisser og katte, og hver dag cyklede han fra Vanløse til sit atelier i Rødovre. De tre elementer i kunstnerens liv, nissen, katten og cyklen, er nu blevet foreviget i en vindfløj på toppen af Heerup Museum.

Det er nok de færreste af os, der retter blikket mod byens tage, når vi bevæger os rundt i byen. Men næste gang, du går forbi Heerup Museum på Kirkesvinget 1, så kig op. På gavlen kan du nemlig få øje på den nye vindfløj i messing, der både fortæller dig, hvilken vej vinden blæser og minder dig om, at Rødovre i 40 år var hjemsted for den folkekære og berømte kunstner Henry Heerup. Motivet, der forestiller en cyklende mand med nissehue og en kat på styret, stammer fra et af Henry Heerups litografier, fortæller leder af museet Janna Lund.

"Manden med huen er et selvportræt. Henry Heerup cyklede altid fra sit hjem i Vanløse til Kamstrupvej 96, hvor han havde sit atelier og sin have. Han holdt meget af katte, som han anså for en stor inspirationskilde, og så udråbte han jo sig selv til formand for nissernes fagforening i Rødovre og Vanløse. Både cyklen, katten og nissehuen er yndede motiver i hans værker og elementer, han har været tæt forbundet med," fortæller Janna Lund, der tiltrådte som leder i juni 2024. Det var derfor ikke hende, men den tidligere museumsleder Anni Lave Nielsen, der sad ved roret, da ideen blev født for godt fire år siden. Ideen opstod hos Ole Mathiasen, der er nabo til kobberkunstneren Bo Rønne.

"Det vrimler med flotte kobberting i Bos have, og da jeg er glad for Heerups værker og kommer en del på museet, syntes jeg, at det var oplagt at foreslå Anni at få lavet en vindfløj til museet, siger han.

Og sådan blev det. I fællesskab fandt Anni Lave Nielsen og Bo Rønne ud af, hvilket Heerupmotiv vindfløjen skulle have.

Messingplade

Bo Rønne har først tegnet motivet op på messingpladen, og efterfølgende har han banket det ud i hånden ved hjælp af hammer og falsejern

Redskaber fra Christian den 4.s tid

Bo Rønne har lavet mange forskellige vindfløje gennem tiden. Faktisk er den på museets gavl nr. 109 i rækken. Oprindeligt er han uddannet blikkenslager, men var, som han siger, "så heldig at lande et sted, hvor de kun arbejdede med kobber". I over 30 år har han lagt kobbertage - blandt andet på Roskilde Domkirke, Vor Frue Kirke og Privatbanken. Når kobberarbejdet står Bo Rønne særligt nær, er det blandt andet, fordi arbejdsmetoderne har en lang tradition bag sig. "Det er det samme værktøj, som man brugte på Christian den 4.s tid - altså træhammer og falsejern," fortæller han.

Selve opsætningen har været et stykke tid undervejs, men kort før jul satte den nykårede 'Årets Ildsjæl' Gurpaul Singh Rehal fut i sagerne og fik samlet nogle effektive kræfter, der fik sat den nye vindfløj til vejs. Så kig op og læg mærke til, hvilken retning den gode Henry Heerup cykler, næste gang du kommer forbi museet.

Gruppe af mennesker

Opsætningen af vindfløjen

Vindfløjen blev sat op den 12. 12. kl. 12 ved et lille uformelt arrangement. Yderst til venstre ses Gurpaul Singh Rehal, som iværksatte og arrangerede opsætningen af vindfløjen. Som nummer fem fra venstre står kunstneren Bo Rønne.