Borgere, politikere og lokale virksomheder har været samlet i et opgaveudvalg for at debattere Rødovres digitale potentiale.
Rødovre Kommune skal ikke være bange for at inddrage velfærdsteknologi og kunstig intelligens, så længe det sker med afsæt i borgernes behov. Digitale løsninger skal implementeres, hvor det giver mening, og så skal der fortsat være alternativer for de borgere, der ikke kan benytte dem. Sådan lyder nogle af anbefalingerne fra det opgaveudvalg, Kommunalbestyrelsen nedsatte sidste år. I udvalget har der siddet politikere, repræsentanter fra lokale virksomheder og borgere i Rødovre. Undervejs er parter som Handicaprådet, Seniorrådet og Udsatterådet også blevet involveret i arbejdet. I maj afrapporterede udvalget deres arbejde til politikerne på det årlige budgetseminar. I slutningen af denne måned er Rødovre Kommunes Digitaliseringsstrategi 2023-2026 så på Kommunalbestyrelsens mødedagsorden.
Digitaliseringsstrategien udspringer af et behov for udnytte de digitale muligheder endnu bedre, fortæller Mark Pelle Noppen, der er vicedirektør i Rødovre Kommune.
"Velfærdssamfundet står over for nogle store udfordringer i de kommende år; kommunerne er under et økonomisk pres, der er udfordringer med rekruttering af medarbejdere, og flere borgere får behov for hjælp og støtte. Derfor må vi tænke anderledes og udnytte den teknologi, der kommer buldrende i øjeblikket," siger han.