Borgere giver input til fremtidens digitale Rødovre

Borgere, politikere og lokale virksomheder har været samlet i et opgaveudvalg for at debattere Rødovres digitale potentiale.

Rødovre Kommune skal ikke være bange for at inddrage velfærdsteknologi og kunstig intelligens, så længe det sker med afsæt i borgernes behov. Digitale løsninger skal implementeres, hvor det giver mening, og så skal der fortsat være alternativer for de borgere, der ikke kan benytte dem. Sådan lyder nogle af anbefalingerne fra det opgaveudvalg, Kommunalbestyrelsen nedsatte sidste år. I udvalget har der siddet politikere, repræsentanter fra lokale virksomheder og borgere i Rødovre. Undervejs er parter som Handicaprådet, Seniorrådet og Udsatterådet også blevet involveret i arbejdet. I maj afrapporterede udvalget deres arbejde til politikerne på det årlige budgetseminar. I slutningen af denne måned er Rødovre Kommunes Digitaliseringsstrategi 2023-2026 så på Kommunalbestyrelsens mødedagsorden. 

Digitaliseringsstrategien udspringer af et behov for udnytte de digitale muligheder endnu bedre, fortæller Mark Pelle Noppen, der er vicedirektør i Rødovre Kommune.

"Velfærdssamfundet står over for nogle store udfordringer i de kommende år; kommunerne er under et økonomisk pres, der er udfordringer med rekruttering af medarbejdere, og flere borgere får behov for hjælp og støtte. Derfor må vi tænke anderledes og udnytte den teknologi, der kommer buldrende i øjeblikket," siger han.

Positiv oplevelse at blive inddraget

Positiv oplevelse at blive inddraget

De indledende faser

De indledende faser

I de senere år har der været et ønske fra Kommunalbestyrelsen om i højere grad at inddrage borgere og interessenter i de indledende faser af det politiske arbejde - blandt andet gennem udvalgsarbejde og borgermøder.

En af de borgere, der har deltaget i udvalgsarbejdet på digitaliseringsområdet, er Jonas Ravn. Til daglig arbejder han som digital chefrådgiver i forandringsbureauet Operate. For ham har det været en meget positiv oplevelse at være med. "Som borgere er vi blevet taget alvorligt i drøftelserne, og det gør jo, at det er et forum, hvor der også er mulighed for at få reel indflydelse. Til syvende og sidst er det selvfølgelig en politisk beslutning, hvad man vil gøre, men det har været interessant at være med til at igangsætte seriøse diskussioner og at blive delagtiggjort i nogle politiske drøftelser," siger han. 

Jonas Ravn gik ind i udvalgsarbejdet med en forhåbning om også at få et fagligt udbytte. Det har han fået, synes han.

"Undervejs er vi blevet præsenteret for cases fra andre kommuner, der er længere fremme med deres digitale løsninger, og det har været inspirerende at høre om deres tilgang," siger han. En ting, der har overrasket ham, er, at han indtil videre ikke kunnet få øje på de helt store økonomiske gevinster i de fremlagte cases.

"Der har været masser af andre gevinster, især hvad angår forbedret velfærdsservice. Men tilsyneladende er der i højere grad tale om investeringer end om løsninger, der er med til at frigøre ressourcer samlet set, og det er jo lidt tankevækkende. Det har givet en bevidsthed om, at det ikke bare gælder om at hamre speederen i bund, men at det er uhyre vigtigt at prioritere mellem de teknologiske landevindinger, der bliver lanceret i de kommende år," siger Jonas Ravn.

Kort om udvalget

I forbindelse med budget 2023 besluttede Kommunalbestyrelsen at nedsætte et opgaveudvalg, der kunne understøtte Rødovre Kommunes arbejde med at realisere Digitaliseringsstrategi 2023-2026. I loven om kommunernes styrelse kaldes et sådan udvalg et § 17 stk. 4-udvalg. Udvalget har bestået af fire borgere, seks kommunalbetyrelsesmedlemmer samt repræsentanter fra lokale virksomheder. Udvalget har afholdt en række møder og koncentratet af deres drøftelser blev præsenteret på Budgetseminariet 2024, hvor hele kommunalbestyrelsen deltog. Digitaliseringsstrategien er på dagsordenen til Kommunalbetyrelsens møde sidst i juni.

Opgaveudvalget

Opgaveudvalget