Fiskerikajen vinder Erhvervspris

Årets erhvervspris går til en produktionsvirksomhed, der har vækstet stort, og som samtidig fastholder en respekt for hinanden og for det havmiljø, de lever af.

Omkring midnat kører en stor lastbil med friskfanget fisk af motorvejen og ind i Rødovres sydlige industrikvarter. Ved gulstensbygningen på H. J. Holst Vej 12 drejer den ind på en parkeringsplads og bliver læsset af. Kl. 02 møder første vagthold ind, og så skal der skæres fisk og pilles rejer i den lille produktionshal. Det skal gå stærkt, for om morgenen skal kasser med fisk og skaldyr køres ud til kunderne. Kunder som primært tæller restauranter og kantiner i København - både dem fra øverste hylde som Michelin-restauranten Alchemist, men også mindre spektakulære køkkener.

For ti år siden var der kun en håndfuld ansatte. I dag har produktionsvirksomheden Firskerikajen knap 70 ansatte. Selvom det er gået stærkt, er virksomheden stadig optaget af det gode arbejdsfælleskab og respekten for havmiljøet, og det er nogle af de faktorer, der har gjort, at den netop har fået tildelt Rødovre Erhvervspris 2024. Administrerende direktør Hjalte Pohlentz er både stolt og glad for udnævnelsen, selvom det ikke er priser, virksomheden til dagligt jagter.

"Men man bliver da vildt stolt ved tanken om at have været med til at bygge en virksomhed op, som nu er en del af så mange menneskers husholdning. Det er også fedt, at andre omkring os kan se det og giver os et klap på skulderen for det. Så ja, vi er mega stolte og har også fejret det," siger han og tilføjer:

"Men det vigtigste for os er jo at skabe en god arbejdsplads, hvor vi opfører os ordentligt".

Fotograf: Matias Bager

 

Ingen skal tale grimt til chaufføren

En af virksomhedens grundværdier er respekt. Respekt for hinanden, for forretningen og for det hav, som hele dens omsætning er dybt afhængig af. Respekten for hinanden kommer til udtryk ved, at ingen skal føle sig bedre end andre.

"Vi har tre afdelinger: Indkøb, Salg og Produktion & distribution. Vi plejer at sammenligne det med en trebenet skammel. Hvis en afdeling synes, at den er mere værd og vil bestemme mere end en anden afdeling, bliver der uligevægt, og skamlen begynder at rokke," forklarer Hjalte Pohlentz og tilføjer, at respekten også er i højsædet, når det gælder kunderelationerne.

"Hvis en kunde for eksempel taler grimt til en af vores chauffører - og det sker meget, meget sjældent," understreger direktøren, "så stiller vi kunden stolen for døren. Det er lige så vigtigt, at vores chauffører bliver respekteret, som at vi sælger noget fisk. Vi ser ikke kun på den økonomiske bundlinje. En del af bundlinjen er også at have et godt arbejdsmiljø, hvor vi har en samhørighed og en stærk holdånd".

Noget af den holdhånd, mener Hjalte Pohlentz, bliver næret af, at de ansatte har mange forskellige nationaliteter og baggrunde - både i produktionen og på kontorerne.

"Forskelligheden giver nogle spændende samtaler og venskaber, og man hører nye historier, man ikke har hørt før," siger han.

Respekt for havet

Hvis der er noget, den administrerende direktør er særlig stolt af, så er det virksomhedens arbejde med respekt for havet.

"Det er selvfølgelig en proces, der tager tid. Da vi startede med at have fokus på fangstmetoder tilbage i 2011, var stort set al vores fisk fanget ved ikke-skånsomme fangstmetoder. Det er vi ved at ændre, og sidste år var kun en femtedel fra ikke-skånsomt fiskeri," fortæller han.

Den mest udbredte ikke-skånsomme metode er bundtrawling. Det er en effektiv metode, som støvsuger havbunden for fisk og bunddyr. Her kommer der en masse fisk og skaldyr med, som ikke skal bruges, men som heller ikke kan genudsættes. I modsætning hertil findes der mere skånsomme fiskerimetoder med garn, liner, tejn, ruser og bundgarn, hvor man i højere grad kan sætte bifangst ud igen.

"For eksempel har vi taget en beslutning om at få stort set alle vores jomfruhummere fra Göteborg, hvor der fiskes med tejner. Det foregår ved, at man leder hummerne ind i en fælde ved at bruge sild som lokkemad. Heldigvis er vores kunder med på beslutningen, selvom det betyder hummere til højere priser," siger han.

Virksomheden har en hel afdeling, som registrerer, hvilke fangstmetoder fiskene er fanget med, og som er på udkig efter nye samarbejdspartnere, der anvender skånsomt fiskeri. Målet er kun at have fisk fanget med skånsomme metoder i forretningen, og Hjalte Pohlentz glæder sig til, at det lykkes. Fiskerikajen støtter også forskellige projekter, der giver havet og fiskebestanden en håndsrækning. Blandet andet har virksomheden støttet udsætninger af ørreder ved Kalvebod Brygge og pighvarrer ved Stevns.  Virksomheden har også fokus på projekter af mere social og lokal karakter. For eksempel forærer Fiskerikajen jævnligt fisk til organisationen JunkFood, som laver mad hjemløse. Og så har skoler i Rødovre også nydt godt af gratis frisk fra Fiskerikajen, når de har haft besøg af gæsteunderviser Theis Brydegaard, der er udviklingschef på Restaurant Alchemist.

Ingen planer om at forlade Rødovre

I takt med at virksomheden er vokset betydeligt de senere år, er den også på mange måder ved at vokse ud af rammerne på Holstvej. Men virksomheden vil gøre alt for at blive i Rødovre, fortæller den administrerende direktør:

"Vi ligger perfekt her. Vi får kørt fisk ind ved midnat, så det er vigtigt at være i en kommune med et industriområde. Samtidig er det vigtigt at være så tæt på København som muligt, så vi kan få leveret fisken uden at blive fanget i lange køer. Vi er meget glade for vores location".

Kriterier for at vinde prisen

* En markant vækst – i omsætning, indtjening eller medarbejdere
* En særlig indsats for inklusion af socialt udsatte grupper
* Nyskabende, f.eks. teknologisk eller ledelsesmæssigt
* En særlig miljømæssig indsats
* En særlig indsats i forhold til virksomhedens arkitektoniske fremtræden
* En særlig indsats for lokalområdet, f.eks. støtte til lokale foreninger.

Fiskerikajen opfylder flere af kriterierne, lyder det fra dommerkomitéen, som består af repræsentanter fra Rødovre Erhvervsforening, Rødovre Centrum og Rødovre Kommune.

Tidligere vindere af erhvervsprisen

De seneste års vindere af erhvervsprisen er:

* 2023: City Elevator A/S
* 2022: Demskov-El A/S
* 2021: Flügger group A/S
* 2020: A/S Rødovre Centrum
* 2019: Holger Danske Flytteforretning A/S
* 2018: AB Clausen A/S
* 2017: Rødovre Lokal Nyt
* 2016: HSR Tømrer- og partner A/S
* 2015: Combi Byg A/S

Du kan få indflydelse på, hvem der skal have erhvervsprisen næste år. I april 2025 er det igen muligt at indstille sin kandidat via rk.dk