Arrangementer

Event billede
Sted: Fredens Kirkes Sognehus, Glarmestervej 8, Svendborg
Dato: Tirsdag den 17. september 2024
Tid:, kl. 19.
Hjemmeside: Se hjemmeside

Valgforsamling.

Diverse
Få indflydelse på Fredens Kirkes liv i fremtiden. Stil op som kandidat. Vær med til at beslutte, hvem der vælges ind i menighedsrådet, som skal bestå af 8 medlemmer og dertil stedfortrædere.

Ved dette valg skal der vælges mellem 6-9 nye medlemmer incl. stedfortrædere, da mange fra det nuværende menighedsråd ikke genopstiller. Så derfor er det vigtigt, at man møder op til valgforsamlingen, som afholdes: Tirsdag den 17. september kl. 19.00 i Fredens Sognehus. Valgforsamlingen er et offentligt tilgængeligt møde, hvilket betyder, at alle interesserede har mulighed for at overvære mødet, men der er følgende krav, der skal være opfyldt for, at man kan udøve sin tale- og stemmeret (valgret) i Fredens Sogn: Er medlem folkekirken. Er fyldt 18 år. Har bopæl i Fredens Sogn eller har løst sognebånd til en af sognets præster, og man ved sognebåndsløsningen har valgt at udøve sin valgret i Fredens. Ændringer i forhold til sognebåndsløsning skal være kirkekontoret i hænde senest tirsdag d. 27/8 kl. 12.00 for, at man kan nå at blive registreret. Har dansk indfødsret eller har haft fast bopæl i Danmark i et år forud for valgforsamlingen. Dette betyder, at alle mødedeltagere ved ankomst til mødet, skal oplyse deres fødselsdato, så valgbestyrelsen kan afkrydse vedkommende på valglisten over de stemmeberettigede fra Valgsystemet, som de får tilsendt senest tirsdag d.10/9. Når formalia er checket og fundet i orden, modtager man stemmesedler til valgene. Valgforsamlingen har en fast dagsorden, som er: Velkomst ved formanden for valgbestyrelsen. Valg af dirigent, som leder mødet og senere sammen med valgbestyrelsen er ansvarlig for afviklingen af afstemningerne. Formanden for menighedsrådet beskriver menighedsrådets opgaver, kompetencer og hidtidige arbejde. Opstilling af kandidater til menighedsrådet.(NB! Der er ikke krav om stillere for, at en person kan opstille som kandidat). Kandidaternes egen præsentation, som er gældende både for personer, der genopstiller og for dem, der stiller op for første gang. Debat og mulighed for spørgsmål til kandidaterne. Gennemgang af afstemningsreglerne ved valgbestyrelsen. Skriftlig og hemmelig afstemning. Optælling af stemmer og annoncering af afstemningsresultatet ved valgbestyrelsen. Valg af stedfortrædere efter samme procedure. Valgbestyrelsen orienterer om resultatet af valgforsamlingen samt om mulighed for afstemningsvalg og fristen for at indlevere en kandidatliste. Eventuelt. VIGTIGT - Afstemningerne kan kun udøves ved personligt fremmøde på valgforsamlingen undtagen i særlige tilfælde, hvor man kan stemme ved en fuldmagt, som SKAL være udfyldt på en af Kirkeministeriet godkendt blanket, når det kan dokumenteres, at man er: indlagt på sygehus, indsat i fængsel, bor på plejehjem eller i beskyttet bolig, er udstationeret som soldat eller har arbejde udenbys som f.eks. søfolk. Hvis det på valgforsamlingen skulle vise sig, at der ikke er afgivet nok stemmer på tilstrækkeligt mange kandidater til at danne et fuldtalligt menighedsråd på 8 medlemmer, så gennemføres der en 2. afstemningsrunde samme aften. Hvis der heller ikke her kan findes kandidater nok, så skal der indkaldes til en ekstraordinær valgforsamling, som afholdes tirsdag d. 8/10. Valgbestyrelsen skal ligeledes oplyse, at det er muligt for et folkekirkemedlem at indlevere en kandidatliste senest 4 uger efter valgforsamlingen d. 17/9, hvilket vil betyde, at der så skal afholdes et afstemningsvalg, som finder sted tirsdag d. 19/11. Dette er i store træk, hvad menighedsrådsvalget 2024 indeholder af regler m.m., men man kan læse meget mere detaljeret eller rette henvendelse til valgudvalget, hvis man har spørgsmål til valget. Vi glæder os til at se, høre og vælge kandidater til menighedsrådet, som starter deres 4 års funktionsperiode søndag d. 1.12.2024 Vel mødt! Valgbestyrelsen: Karin Sørensen (formand for valgudvalget), tlf. 27 28 03 28 Kristina Bøjen Petersen, tlf. 20 96 75 33 Tina Devantier Christensen, tlf. 20 89 40 18
Yderligere arrangementer Se alle arrangementer