Arrangementer

Event billede
Sted: Park Bio, Østerbrogade 79, København Ø
Dato: Onsdag den 28. august 2024
Tid:, kl. 20.30.
Pris: Entré: 80 kr Køb/bestil billet

UKI samt artist talk ved Shu Lea Cheang.

Film
I samarbejde med Tofu Collective og CLICK viser Park Bio Danmarkspremieren på UKI (2023) - den nyeste spillefilm af den banebrydende mediekunstner Shu Lea Cheang, som anses for at være en af de mest centrale skikkelser inden for queer cinema-genren.

Udviklet som en efterfølger til Cheangs værk I.K.U. (2000) - hyldet som den første cyberpunk-film til radikalt at udforske mulighederne for kybernetiske seksualiteter - er UKI kulminationen af hendes kunstneriske udforskning af viral kærlighed, biohacking og queer fremtider over de sidste fjorten år.

Program: 20.00: Ankomst og servering af taiwanesiske snacks

20.30: Visning af UKI (2023)

21.50-22.30: Artist talk ved Shu Lea Cheang og kunsthistoriker Jacob Lillemose

Billetpris:
80,- inklusiv snacks sponsoreret af WakuWaku Kurateret af Tofu Collective og CLICK
Støttet af S. C. Van Fonden

UKI's handling udspiller sig i 2060, hvor indbyggerne i en by, ramt af en viral epidemi, opdager, at medicinalfirmaet GENOM har indsamlet data om deres sexliv for at udvikle en medicin, der vil bringe befolkningen under dets kontrol. Reiko, en udtjent humanoid replika, oprindeligt skabt til at indsamle biologisk data fra menneskelige orgasmer, bliver erklæret defekt og efterlades i det giftige ødeland E-Trashville. Med hjælp fra mutanter og transgenetiske væsner genopstår Reiko som virusset UKI, der muligvis kan blive menneskehedens redning fra den selvsamme virksomhed, som skabte Reiko. Med inspiration fra hendes oplevelser under COVID-19-pandemien og AIDS-krisen i 1980'erne og 90'erne blander Cheang 3D-animation og live action i en queer science-fiction-epos om virksomhedsovervågning, smitte, sex og bioteknologi, gennemsyret med kraften, i hendes ord, "ved at mobilisere, infiltrere og subvertere."

Shu Lea Cheang (f. 1954, Taiwan) er en multidisciplinær kunstner, der italesætter problemstillinger inden for institutionel undertrykkelse, social ulighed, kønspolitik og global kapitalisme, som udfordres i et sci-fi-præget univers, der drømmer om nye sociale normer og alternative forestillinger om kropslig handlefrihed og autonomi. Som en pioner inden for Net Art blev hendes værk Brandon (1998-99) det første nogensinde webbaserede kunstværk i Solomon R. Guggenheim's samling. Siden 1994 har hun produceret fire spillefilm: FRESH KILL (1994), I.K.U. (2000), FLUIDØ(2017) og UKI (2023), som omfatter en ny genre, hun kalder 'Sci-fi New Queer Cinema'. I 2019 repræsenterede hun Taiwan på Venedig Biennalen med værket 3x3x6. Gennem årene har Cheang deltaget i anerkendte internationale biennaler, herunder Performa 19 i New York, den 11. Taipei Biennale, den 50. og 58. Venedig Biennale og Whitney Biennalen i 1992 og 1994. Hendes værker er inkluderet i nogle af verdens mest indflydelsesrige samlinger for samtidskunst, herunder Museum of Modern Art i New York, Whitney Museum of American Art i New York, Solomon R. Guggenheim Museum i New York, NTT InterCommunication Center i Tokyo, Walker Art Center i Minneapolis og DSL Collection i Paris
Yderligere arrangementer Se alle arrangementer