Borgernes egne erfaringer skal på banen i ny indsats mod svær ledighed

11/10-2024

Forhindringerne for at komme ind på arbejdsmarkedet for dem, der er hårdest ramt af ledighed, skal ryddes bedre af vejen. Et nyt opgaveudvalg skal forsøge at finde svar på, hvad der kan gøre en forskel for de ledige. Sammen med blandt andre råd og fagfolk, som arbejder med området, skal de berørte borgere selv deltage og bidrage med deres viden.

”Nogle borgere er i en situation, hvor for eksempel fysiske, psykiske eller sociale udfordringer gennem længere tid har spændt ben for at komme ind på arbejdsmarkedet. Det har store omkostninger, både menneskeligt og økonomisk, og derfor vil det gøre en stor forskel, hvis vi finder bedre svar på de ofte meget komplekse problemstillinger, disse borgere er i,” siger borgmester Britt Jensen.

Opgaveudvalget er nedsat af Kommunalbestyrelsen med det formål at formulere en række anbefalinger til, hvordan Rødovre Kommune bedst kan hjælpe borgere med andre og komplekse udfordringer end arbejdsløshed alene – med særligt blik for at skabe sammenhæng i indsatserne.

Udvalget er sammensat af repræsentanter for Udsatterådet og Integrationsrådet, fagfolk med viden om området fra Social- og Sundhedsforvaltningen i Rødovre Kommune, tre medlemmer af Kommunalbestyrelsen samt ikke mindst otte borgere, som selv er berørt af problemstillingerne.

”Borgernes viden om deres egen situation er nok en af de vigtigste nøgler til at finde bedre løsninger. Deres erfaringer kan sige noget om, hvor indsatserne glipper, og hvor der er muligheder, som kan gøre en forskel. Derfor tror jeg også på, at det er den rigtige vej frem,” siger Peter Mikkelsen, som er viceborgmester i Rødovre kommune, valgt for Enhedslisten, og formand for udvalget.

Baggrunden for at nedsætte udvalget er blandt andet en brugerundersøgelse blandt borgere tilknyttet Jobcentret. Undersøgelsen peger på, at op mod 25 procent af de mere udsatte borgere oplever, at den samlede kommunale indsats og på tværs af sektorer ikke yder den rette hjælp. Udfordringerne handler både om koordinering mellem sundhedsvæsenet og det kommunale system og om, at borgerne ofte er i flere forskellige kommunale forløb. Det er nogle af de spørgsmål, udvalget kommer til at arbejde med.

Der er planlagt fem møder med forskellige temaer i 2024 og 2025, hvor udvalget også har mulighed for at invitere fagpersoner, eksperter eller andre med relevant viden ind i arbejdet.

Udvalgets anbefalinger skal behandles i både Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget, og derefter kan sagerne blive behandlet i Kommunalbestyrelsen.