Første spadestik på Rødovres støjværn langs Motorring 3
30/10-2024
Transportminister Thomas Danielsen, erhvervsminister Morten Bødskov og Rødovreborgmester Britt Jensen har taget første spadestik på støjværnet langs Motorring 3 i Rødovre. Dermed er endnu et skridt i kampen mod støjen fra motorvejen sat i værk.
”Jeg er utrolig glad for, hvor langt vi er nået. Vi får et støjværn langs godt to kilometer af den del af motorring 3, som går gennem Rødovre. Når vi er kommet så langt, så skyldes det ikke mindst den lydhørhed, jeg har mødt på Christiansborg. Morten Bødskov har gennem mange år engageret sig i indsatsen for at komme støjen i Rødovre til livs, og vores transportminister, Thomas Danielsen, har vist sig som en lyttende og åben minister. Når vi har vores fakta og argumenter på plads, bliver det taget alvorligt. Det har jeg stor respekt for,” siger Rødovres borgmester Britt Jensen.
Hun henviser til, at der ud over det nye støjværn også er sat forsøg i gang med støjreducerende asfalt på Motorring 3 samt, at der er sat en undersøgelse i gang, som skal vise, om de midler, der egentlig var sat af til at udvide Motorring 3, kan bruges til at opnå bedre støjbekæmpelse.
”Jeg er ikke i tvivl om, at Christiansborg tager problemet alvorligt. Så hvis vi virker en smule utålmodige, så er det ikke fordi, vi ikke ser, hvad der foregår men nok nærmere fordi, vi uden tvivl taler om en af de største problemstillinger, vi kæmper med i Rødovre,” siger Britt Jensen.
Forslag kan finansiere støjværn på hele Rødovredelen af Motorring 3
I sin tale henvendte borgmesteren sig direkte til de to ministre med et budskab om behovet for, at støjværnet skal dække hele den del af motorvejen, som går langs Rødovre. Det nuværende projekt dækker to kilometer, og dermed mangler der støjværn på de sidste 1½ kilometer.
”Støjværn er dyrt, men den gode nyhed er, at finansieringen faktisk allerede findes i de projekter, som er i spil omkring Rødovredelen af Motorring 3. Der er penge til overs i den del af arbejdet med støjværnet, som allerede er sat i gang. Desuden er der penge til overs i den finansiering, som var sat af til at udvide Motorring 3 med nødsporet. Det projekt er sat på pause, og det bliver formentlig helt sløjfet. Tilsammen er det mere end nok til at finansiere den sidste del af støjværnet uden at tage penge fra andre projekter,” siger Britt Jensen.
Thomas Danielsen og Morten Bødskov fik forslaget til finansiering med hjem (se faktaboks nederst), og borgmesteren håber, det kan sætte skub i arbejdet med den sidste del af støjværnet.
”Jeg er utrolig glad for det, der allerede er sat i gang, men jeg helmer ikke, før støjværnet dækker hele vejen langs Rødovre. Derfor er jeg også utrolig glad for, at vi faktisk kan finde finansieringen inden for de projekter om motorvejen, som allerede findes. Det håber jeg kan bane vejen for at sætte arbejdet på det sidste stykke i gang,” siger Britt Jensen.
FAKTA: Sådan kan støjværn langs hele Rødovredelen af Motorring 3 finansieres
Rødovre Kommune ønsker støjværn langs hele den del af Motorring 3, som går gennem Rødovre. Etableringen er allerede i gang på den første del af strækningen, og det estimeres, at der mangler finansiering for cirka 45 mio. kr. for etablering af støjværn på resten af strækningen. En gennemgang viser, at midlerne er til rådighed inden for de beløb, som allerede er afsat.
- I det igangværende projekt, hvor der etableres støjskærme på en strækning på 2.040 meter, er der if. aktstykket til Folketinget bevilget 94 mio. kr., mens projektet if. Vejdirektoratet kommer til at koste 60 mio. kr. Det giver et restbeløb på 34 mio. kr.
- Desuden er der afsat 351 mio. kr. til den udvidelse af Motorring 3, som Folketinget har sat på pause, og som formentlig sløjfes helt. Der er politisk enighed om at undersøge, om der kan opnås bedre støjbekæmpelse for midlerne, og da Rødovredelen af projektet forholdsmæssigt er estimeret til omkring 113,5 mio. kr., kan de resterende 11 mio. kr. findes der.