Personligt
Personligt
Når du flytter ind
Sammen med dine pårørende planlægger du selv alt det praktiske omkring indflytningen.
Du skal selvfølgelig tage dine egne møbler og de ting med, som du holder mest af. Du er også velkommen til at hænge dine egne gardiner op.
I boligen vil der være en plejeseng, du skal selv medbringe dyne og pude. Hvis du har mulighed for stadig selv at komme ind og ud af din seng, og selv kan sørge for, at den bliver redt, er du velkommen til at medbringe din egen private seng. Hvis du bliver dårligere fungerende, så du behøver hjælp til at komme i – og op af din seng af medarbejderne, må du være indstillet på at skifte din egen seng ud med en plejeseng.
Hverdagen på Engskrænten
Vi vil bestræbe os på at gøre din hverdag så god for dig som muligt.
Det betyder, at du sammen med din kontaktperson aftaler, hvilke ønsker du har til tilværelsen hos os. Disse aftaler skrives ned ved forventningssamtalen, som er nævnt tidligere. Der er mulighed for hele tiden at justere på aftalen ved at snakke med din kontaktperson, som vil sørge for at indgåede aftaler, så vidt muligt overholdes fra Engskræntens side.
I forhold til de generelle beslutninger arbejder vi på, at involvere beboerne så meget som muligt i beslutningstagen der vedrører den almindelige planlægning af dagen. Det kan f.eks. dreje sig om, hvilken kost beboerne ønsker og ønsker om forplejningen kan altid fremsættes for kostudvalgets medlemmer. Det kan også dreje sig om hvilke aktiviteter, der skal prioriteres. Hver måned tilstræbes det at afholde beboermøder i afdelingerne med dagsorden og referat. På disse møder er ordet frit, og beboerne opfordres til at komme frem med deres synspunkter og meninger.
Der vil være forskellige aktiviteter, som afvikles i de enkelte afdelinger, og som du bliver mindet om - og kan se i SKRÆNTEN.
Det kan være alt lige fra bankospil og avislæsning i dagligstuen til små ture til Damhusengen eller - søen.
To gange om måneden er der mod betaling mulighed for at deltage i busture (max. 8 personer pr. gang) Turene foregår i plejehjemmets egen bus, og du er altid velkommen til at komme med ønsker til, hvor turene skal gå hen. Ofte kører vi ud i naturen eller besøger en restaurant eller en Café.
Kontaktperson
Alle beboere får tildelt en kontaktperson ved indflytningen. Det er en medarbejder, som vil sætte sig specielt ind i din situation og planlægge samarbejdet med dig i dagligdagen. Kontaktpersonen kan være dig og din familie behjælpelig med mange ting, og er den person som du og din familie i første omgang kontakter, hvis der opstår tvivlsspørgsmål eller hvis der er ting du/I ønsker drøftet eller ændret på.
Kontaktpersonen vil så vidt mulig også hjælpe dig, hvis du behøver kontakt til din læge. Det forventes at dine pårørende hjælper dig f.eks. i forbindelse med besøg hos læge, specialist eller på hospital.
Kaldeanlæg
Du vil blive tilkoblet vort trådløse kaldeanlæg, så du altid kan komme i kontakt med personalet, hvis du har behov for hjælp.
Indflytningssamtale
Når du er kommet på plads i din bolig, vil vi gerne invitere dig og dine nærmeste pårørende til to former for ind-flytningssamtaler.
1: En administrativ samtale, hvor vi snakker om, hvad det koster at bo på plejehjem, og hvor vi sammen udarbejder en aftale for køb af serviceydelser som mad, drikkevarer, toiletartikler etc.
2: En forventningssamtale med opfølgende samtale efter 3 mdr., hvor du med deltagelse af din afdelingsleder, din kontaktperson, og dine pårørende aftaler, hvordan netop du vil, at din dagligdag skal være. F.eks. på områder som hvornår du vil op, i seng, hvor du vil spise din mad etc.
Økonomi
Selvom du flytter på plejehjem, vil du fortsat få udbetalt din pension som tidligere. Derfor udarbejder vi sammen en aftale som bl.a. indeholder:
Vask af eget tøj
Dit tøj kan blive vasket i vort vaskeri. Vi mærker tøjet mod betaling, når du flytter ind, så vi kan genkende dit tøj. Det er også vigtigt, at nyt tøj, som du løbende anskaffer dig, mærkes i vort vaskeri. Du betaler kun for mærkning af tøjet ved indflytning, hvor hele garderoben skal mærkes.
Vask og leje af sengelinned
Du vil få leveret sengelinned, håndklæder og vaskeklude mod betaling.
Toiletartikler
Du kan tilmelde dig toiletpakken, så sørger vi for, at der bliver købt tandpasta, tandbørste, håndsæbe, hårshampoo, protesebørste, brusetabletter til protese, almindelig fugtighedscreme, stødpudesalve, engangsvaskeklude, vatpinde, neglerenser, neglefil, neglebørste og engangsskraber.
Hvis du har specielle ønsker om bestemte mærker, må vi bede dig om selv at købe toiletartiklerne. Vi beder dog om, at du altid har det i din beholdning, som du har brug for, og at du så vidt muligt køber allergi venlige - og miljørigtige mærker.
Omsogstandpleje
Du kan melde dig til Rødovre Kommunes omsorgstandpleje.
Omsorgstandplejen har klinik i underetagen på Engskrænten.
Frisør
Salonen ligger i kælderen og frisøren kommer på Engskrænten torsdag i ulige unger. Plejepersonale vil være dig behjælpelig med at få bestilt tid - og med at komme til – og fra frisøren. Betalingen for frisør opkræves ligeledes sammen med opholdsbetalingen.