Kommunalbestyrelsen

01-10-2024

Medlemmer

Formand Britt Jensen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Lene Due (A)
Birgitte Glifberg (A)
Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Anette Rachlitz (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mogens Brauer (C)
Tina Hippe Hansen (C)
Henriette Hesselmann (C)
Jette Louise Larsen (C)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kenneth Rasmussen (F)
Martin Rosenkrantz (F)
Mikkel Molin (V)
Marianne Christensen (Ø)
Peter Mikkelsen (Ø)

Sager 156 - 158

Fold alle ud

2. behandling af Budgetforslag 2025 - budgetoverslagsår 2026-2028
Sag nr. 156

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen behandlede budgetforslag 2025-2028 første gang den 3. september 2024. Budgetforslaget har været i høring, og de politiske partier har haft mulighed for at fremkomme med ændringsforslag til budgetforslaget. Endelig er en række tekniske ændringsforslag stillet til budgetforslaget.

Kommunalbestyrelsen skal beslutte, hvilke ændringsforslag der skal indgå i det endelige budget for 2025-2028, herunder skal Kommunalbestyrelsen tage stilling til valg mellem statsgaranti eller selvbudgettering af indtægtsgrundlaget.

Administrative tekniske ændringsforslag

De tekniske ændringer er udsendt til Kommunalbestyrelsen den 2. september 2024. De tekniske ændringer vedrører nye skøn, ny lovgivning og budgetneutrale omplaceringer.

Politiske ændringsforslag

Det er indkommet fælles ændringsforslag fra grupperne A, C, F, Ø og V.

Øvrige ændringer

Øvrige ændringer omfatter ændringsforslag, der er afstedkommet af forhold efter udarbejdelse af de tekniske ændringsforslag. Efter indgåelse af den politiske budgetaftale er foretaget en reperiodisering af to anlægsprojekter fra 2025 til 2026. Det drejer sig om puljen til risikohåndtering (20 mio. kr.) og en andel af projektet vedrørende udbygningen af Valhøj Skole (30 mio. kr. ud af 65 mio. kr.). Midlerne flyttes ud af 2025 med henblik på at sikre en efterlevelse af aftalen mellem Regeringen og KL. I næstkommende reperiodiseringssag for anlæg,
der fremlægges i novembermøderækken 2024, vil midlerne blive tilbageført til 2025.

Indstilling

Staben for Økonomi og Personale indstiller,

  1. at budgetforslaget 2025 (2026-2028) med de af administrationen stillede tekniske ændringsforslag godkendes, jf. afstemningshæftet,
  2. at der vælges et selvbudgetteret indtægtsgrundlag for skatter, tilskud og udligning i 2025, jf. afstemningshæftet punkt 64,
  3. at der tages stilling til politiske ændringsforslag til budgetforslaget for 2025 (2026-2028), og at kassebeholdningen fastsættes som følge af de forslag der godkendes jf. afstemningshæftet samt
  4. at skattesatserne for kommunen og kirken er uændrede.


Beslutning fra Økonomiudvalget, 25. september 2024, pkt. 178:

Budgetforslaget 2025 (2026-2028) fremsendes til Kommunalbestyrelsens 2. behandling den 1. oktober 2024, jf. afstemningshæftet inkl. bilag.

Beslutning

Godkendt jf. afstemningshæftet, inklusiv nye forslag 46a-46j, jf. bilag 5.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen behandlede budgetforslag 2025-2028 den 3. september 2024.

Budgetforslaget har været i høring, og de politiske partier har haft mulighed for at fremkomme med ændringsforslag.

Siden er der fremlagt tekniske ændringsforslag fra forvaltningen, og den 8. september fremlagde den samlede Kommunalbestyrelse en budgetaftale, der ligger til grund for de politiske ændringsforslag. Fristen for ændringsforslag til budgetforslaget var den 16. september kl. 12.

Nedenfor beskrives budgetforslaget for 2025-2028, samt de ændringer der er fremsendt siden 1. behandlingen.

Budgetforslaget for 2025-2028

Budgetlægningen i kommunerne har de seneste år været udfordret pga. bl.a. stramme økonomiaftaler med snævre udgiftsrammer og generelt stor usikkerhed om den økonomiske udvikling i kølvandet på flere samfundskriser fra 2020 og frem. Dette års økonomiaftale indeholdt et løft af kommunernes serviceramme på 3,2 mia. kr., og regeringen har i september yderligere uddelt et ekstra finansieringstilskud i forbindelse med finanslovsforslaget for 2025, på samlet 2,5 mia. kr. til kommunerne. I Rødovre Kommune har der i 2022 og særligt 2023 været fokus på, at kommunens likviditet har været faldende, hvilket bl.a. betød at det i 2. halvår af 2023 var nødvendigt at igangsætte en økonomisk opbremsning, ligesom det i budgetaftalen for 2024 blev en hovedprioritet at sikre en solid genopbygning af kommunens kasse.

En mindre stram økonomiaftale og igangsatte initiativer for økonomisk genopretning har været medvirkende til, at det ved udarbejdelsen af budgetforslaget for 2025 og overslagsår har været muligt at opnå økonomisk balance uden brug af større rammebesparelser. Budgetforslaget indeholder samlet set indarbejdet tilpasninger på 17,6 mio. kr. i 2025 stigende til 23,5 mio. kr. i 2028. Heraf er 9,4 mio. kr. konkrete effektiviserings- og servicereduktionsforslag, mens resten er øvrige tilpasninger hvor det har været muligt at reducere budgettet uden at ændre serviceniveauet.

Til budgettet for 2025 har administrationen og kommunalbestyrelsen arbejdet med et effektiviseringsspor igennem ”Råd til Fremtidens Velfærd”, hvor der på tre fokusområder skrues op for sammenhængende og tværgående løsninger, og sker en gentænkning af vores tilgange. Processen bygger på principperne i Sammen om Rødovre, og har til formål at håndtere den befolkningsvækst vi ser og forventer i fremtiden, det voksende gab mellem borgernes forventninger til serviceniveauet og kommunens økonomiske muligheder, den overordnet pressede kommunaløkonomi og rekrutteringsproblemer ift. kvalificeret personale på velfærdsområderne. Initiativerne i Råd til Fremtidens velfærd kræver investeringer i de første år. I 2025 foretages således investeringer på samlet set 6,6 mio. kr., mens indsatserne forventes at betyde mindreudgifter allerede fra 2026.

I budgetforslaget er indtægtsgrundlaget i 2025-2028 fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og med en forudsætning om uændrede skattesatser.

I lighed med tidligere år er det forudsat i budgetforslaget, at det betingede bloktilskud vedr. service- og anlægsudgifter kommer til udbetaling. Det svarer til en indtægt på 30 mio. kr. for Rødovre Kommune. Det vil først blive endeligt afklaret, hvorvidt indtægten bliver udbetalt til kommunerne, når alle kommuner har vedtaget budgetterne for 2025. Indtægten kan bortfalde helt eller delvist, såfremt kommunerne under ét ikke overholder den økonomiske aftale. Indtægten kan endvidere bortfalde i en senere efterregulering, såfremt kommunernes regnskaber for service i 2025 overskrider budgetterne. Endvidere vil samtlige kommuner blive modregnet i bloktilskuddet, hvis kommunerne under ét sætter skatterne op i budgettet til 2025.

Administrationens tekniske ændringsforslag

Administrationens tekniske ændringsforslag til budgetforslaget blev udsendt til Kommunalbestyrelsens medlemmer den 2. september 2024.

De tekniske ændringer indeholder bl.a. nye skøn for budgetbehovet ift. efterskole- og privatskoleelever der samlet er opjusteret med 2,7 mio. kr. i 2025. Samtidig er der tilført 6,2 mio. kr. i 2025 i budgettet til ældreboliger. Det skyldes en harmonisering af huslejeindtægter og planlagt vedligeholdelse og fornyelse af boligerne. Slutteligt udmøntes med de tekniske ændringer midler til sager som følge af ny og ændret lovgivning, som medfører ændringer i statens bloktilskud til kommunerne (samlet set 11,6 mio. kr. i 2025).

De tekniske ændringer udgør samlet set 26,2 mio. kr. på driften.

De tekniske ændringsforslag på anlæg vedrører en revurdering af projektøkonomien vedr. ny materielgård, der betyder at der er tilført 16,3 mio. kr. i 2026 til det samlede projekt. Herudover er der i 2025 tilføjet et anlægsprojekt på 1,5 mio. kr. til etablering af et modtagekøkken i Børnehuset Carlsro, da forældrebestyrelsen har tilvalgt frokostordning fra primo 2025.

De tekniske ændringer indeholder slutteligt en ændring af kommunens indtægtsside vedrørende statstilskuddet. Regeringen har i finansforslaget for 2025 indarbejdet et løft af bloktilskuddet på 2,5 mia. kr. som et yderligere finansieringstilskud samt en kompensation for kommuner med tab af indtægter fra grundskyld i 2025. Rødovre Kommune modtager 12 mio. kr. i finansieringstilskud i 2025, men er ikke omfattet af kompensationen for tab på grundskyld.

De tekniske ændringer er indarbejdet i bilag 2 Afstemningshæftet.

Rødovre Kommune har i 2024 fået lånedispensation til ordinært anlæg på 10 mio. kr. på baggrund af ansøgning. Der tages endelig stilling til behov for denne låneoptagelse ift. likviditet, når sag om lån afklares i februar 2026 i ØU og KB sag. Rødovre Kommune har som følge af den høje befolkningsvækst, udgiftspres på bl.a. ældreområdet og det specialiserede socialområde samt lav likviditet søgt om, men ikke fået tilskud som vanskeligt stillet kommune i 2025.

Der er i lighed med tidligere år sendt et høringssvar til Region Hovedstaden om at Rødovre Kommunes Kommunalbestyrelse tager udviklingsbidraget til regionen til efterretning.

Politiske ændringsforslag

Der er indkommet fælles ændringsforslag fra grupperne A, C, F, Ø og V. De politiske ændringer indeholder blandt andet ændringer på børneområdet og sårbare børn og unge.

De politiske ændringsforslag er indarbejdet i bilag 2 Afstemningshæftet under de respektive udvalg. Den politiske aftale mellem grupperne er indsat bagerst i Afstemningshæftet.

Øvrige ændringer

Provstiet har indmeldt tal til budgettet. Indtægtsgrundlaget for kirken følger kommunalbestyrelsens valg mellem statsgaranti eller selvbudgettering, jf. bilag 2 Afstemningshæftet. Provstiets mellemværende til Rødovre Kommune udgør 2,2 mio. kr. i Rødovre Kommunes favør ved udgangen af 2024. Provstiets budgetforslag for 2025 indebærer, at mellemværendet forøges med 2,0 mio. kr. i 2025, forudsat at der vælges selvbudgettering. Det betyder, at mellemværendet ved udgangen af 2025 er ændret til 4,2 mio. kr. i Kirkens favør. Kirkeskatten kan fastsættes uændret til 0,72 procent. Der tilstræbes balance i forhold til mellemværendet med kirken, herunder at der sker en nedbringelse af mellemværendets størrelse.

Taksterne på dagtilbud er konsekvensrettet som følge af berigtigelse af beregningen på frokostordninger samt de ændringer der indgår i den politiske aftale. Taksterne på Vestbad er justeret til niveauet i 2024, jf. det tekniske ændringsforslag og punkt nr. 23 i afstemningshæftet. Der henvises til bilag 4 Takster 2025, hvor de konsekvensrettede takster er markeret med en grå farve. Det bemærkes, at takstbladet indeholder uændrede takster på renovationsområdet i forhold til 2024. Som følge af den igangværende selskabsgørelse af affaldsområdet forventes det, at der fremlægges opdaterede takster i særskilt sag i decembermøderækken.

Slutteligt er der efter den politiske budgetaftale foretaget en reperiodisering af to anlægsprojekter fra 2025 til 2026. Det drejer sig om puljen til risikohåndtering (20 mio. kr.) og en andel af projektet vedrørende udbygningen af Valhøj Skole (30 mio. kr. ud af 65 mio. kr.). Midlerne flyttes ud af 2025 med henblik på at sikre en efterlevelse af aftalen mellem Regeringen og KL. I næstkommende reperiodiseringssag for anlæg, der fremlægges i novembermøderækken 2024, vil midlerne blive tilbageført til 2025.

Valg mellem statsgaranti og selvbudgettering

I budgetforslaget er indtægtsgrundlaget i 2025-2028 fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.

Siden da har forvaltningen ved hjælp af KLs skatte- og tilskudsmodel udarbejdet et skøn for, hvad indtægterne fra skat, tilskud og udligning udgør, hvis kommunen vælger at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget ud fra den nuværende forventning til befolkningsudviklingen, de nyeste skattedata for indkomståret 2023, samt seneste skøn for den forventede økonomiske vækst i hele landet fra 2023 til 2025.

Beregningerne viser, at der skønnes en gevinst ved selvbudgettering på 54,4 mio. kr., sammensat af en forventet gevinst i 2025 på 15,7 mio. kr. og en forventet indtægt i efterregulering i 2028 på 38,7 mio. kr.

Der forventes en gevinst ved selvbudgettering på trods af, at der regnes ud fra et befolkningstal pr. 1. januar 2025 der er 517 borgere lavere end statsgarantien. Det skyldes både, at Regeringen i Økonomisk Redegørelse for august har skruet op for det skønnede skattegrundlag i 2025 på landsplan, men også at der i Rødovre Kommune ses en markant stigning i skatteindtægterne i de opgjorte (faktiske) skattedata for 2022 og 2023, som overstiger væksten på landsplan.

Bilag 3 viser en sammenligning mellem statsgaranti og selvbudgettering. Bilaget indeholder desuden følsomhedsberegninger ift. de væsentligste parametre for selvbudgettering. Vurderingen er, at den foreløbigt beregnede gevinst ved selvbudgettering er relativt robust.

Der indstilles på denne baggrund valg af selvbudgettering af indtægtsgrundlaget i 2025.

Likviditet og kassebeholdning

Sidste års budgetaftale havde særligt fokus på en genopretning af likviditetsudviklingen, efter at der i 2022 og 2023 var en nedadgående tendens i kommunens gennemsnitlige likviditet. Ved udgangen af 2023 faldt kommunens likviditet under den politisk fastsatte minimumsmålsætning på 150 mio. kr. Der blev derfor iværksat en økonomisk opbremsning i sidste halvår af 2023, og der blev i budgetaftalen for 2024 prioriteret en likviditetsopbygning på 104 mio. kr.

Som følge af disse beslutninger, har der i 2024 været en positiv udvikling i kommunens gennemsnitslikviditet. Likviditeten har således været stigende siden januar måned, og har været over den politiske målsætning siden marts. Gennemsnitlikviditeten pr.
ultimo august var på 215 mio. kr., og forventes at stige til ca. 280 mio. kr. til årsskiftet.

Der er fortsat opmærksomhed på at sikre en stabilisering af likviditeten. Budget 2025 indeholder en kasseopbygning på 89,4 mio. kr. i 2025, et kassetræk på 63,6 mio. kr. i 2026 og kasseopbygninger i 2027 og 2028 på henholdsvis 1,7 mio. kr. og 185 mio. kr. Samlet for hele budgetperioden bygges kassen op med 212,2 mio. kr. Det bemærkes, at de relativt store udsving mellem 2025 og 2026, også set i forhold til budgetaftalen, skyldes den føromtalte reperiodisering af anlægsudgifter for 50 mio. kr. fra 2025 til 2026.

Driftsbudget fordelt på udvalg

Driftsbudgettet fordelt på udvalg fremgår af tabel 2 i bilag 1, Tabeller til Sagsfremstillingen. Af tabellen fremgår, at de tekniske ændringer og politiske ændringer på driftssiden udgør 39,5 mio. kr. i 2025. Forudsat ændringerne stemmes igennem, udgør det samlede driftsbudget dermed 3.593,1 mio. kr.

Anlægsbudget fordelt på udvalg

Anlægsbudgettet fordelt på udvalg fremgår af tabel 3 i bilag 1. Det fremgår af tabellen at ændringerne på anlægssiden samlet udgør -48,5 mio. kr. i 2025. Heri er indregnet, at anlæg på samlet 50 mio. kr. reperiodiseres fra 2025 til 2026, for at kunne leve op til økonomiaftalen med KL og Regeringen. Der er ikke politiske og øvrige ændringer på anlægssiden i 2025. Forudsat ændringerne stemmes igennem, udgør det samlede anlægsbudget herefter netto 416,3 mio. kr. i 2025, heraf 157,1 mio. kr. netto på det skattefinansierede område.

Service- og anlægsramme

Med de tekniske, politiske og øvrige ændringer, vil budgettet ligge over kommunens teknisk beregnede måltal for service. KL’s vejledende ramme udgør 2.699,7 mio. kr. I budgettet er serviceudgifterne samlet set 2.714,4 mio. kr. Rødovre Kommune budgetterer dermed 14,7 mio. kr. over den tekniske serviceramme i 2025.

Kommunen har af KL fået udmeldt en teknisk bruttoanlægsramme på 146 mio. kr. til budget 2025. Den tekniske ramme vedrører kun det skattefinansierede område, dvs. uden takstfinansierede områder som fjernvarme og affald, og opgøres som bruttotal, dvs. anlægsudgifter regnes med, men det gør anlægsindtægter ikke. Budgettet på skattefinansieret bruttoanlæg vil med de tekniske, politiske og øvrige ændringsforslag, herunder reperiodiseringen af 50 mio. kr. til 2026, udgøre 229,6 mio. kr. og dermed ligge 84 mio. kr. højere end den tekniske ramme.

Driftsbalance

Budgetlovens balancekrav til budgettet indebærer, at der i budgettet skal være overskud på den løbende drift, så det ikke er muligt at finansiere et højere udgiftsniveau end de løbende indtægter giver mulighed for. Kravet om overskud medfører, at resultatet af driftsbalancen skal have et negativt fortegn for at kravet er opfyldt. Det fremgår af tabel 4 i bilag 1, Tabeller til sagsfremstillingen, at driftsbalancen, forudsat at de tekniske ændringer, de politiske ændringer og de øvrige ændringer vedtages, skønnes at udgøre -293 mio. kr. i 2025. Det betyder at kravet til driftsbalancen er opfyldt.

Budgetbemærkninger

Efter Kommunalbestyrelsens vedtagelse af budgettet for 2025-2028, udarbejder forvaltningen budgetbemærkninger i overensstemmelse med de ændringer der vedtages. Den vedtagne budgetpublikation forventes offentliggjort 4. november 2024.

Lov- og plangrundlag

Lovgrundlaget for kommunernes budgetlægning findes i Lov om kommunernes styrelse (Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, LBK nr. 69 af 23/01/2024) og i Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. (BEK nr. 2305 af 28/12/2020). En mere detaljeret beskrivelse af budgetlægningen i Rødovre Kommune findes i de bevillingsregler, der fremgår af budgetpublikationens Generelle Bemærkninger.

Økonomiske konsekvenser

Budgettet er styringsgrundlag for Rødovre Kommunes virksomhed 2025 (2026-2028)

Budget 2025-2028 og den økonomiske politik

Kommunalbestyrelsen godkendte i april 2022 en økonomisk politik for Rødovre Kommune. Den økonomiske politik skal sikre en robust økonomi for kommunen på kort og lang sigt, der understøtter at Kommunalbestyrelsens planlagte visioner kan realiseres, og så uforudsete udsving i indtægter og udgifter kan håndteres uden pludselige opbremsninger i borgerrettede ydelser og services.

Nedenfor følges der op på, hvordan målsætningerne i den økonomiske politik er overholdt i det fremlagte Budget 2025-2028:

Tilstrækkelig finansiering

Det er en målsætning, at udviklingen i driftsbalancen skal være stabil eller positiv. Det er opfyldt i budgettet, hvor driftsbalancen udgør 293 mio. kr. i 2025, stigende til 458 mio. kr. i 2028.

Resultatet af det skattefinansierede område over budgetperioden skal som minimum være på niveau med afdraget på lån i budgetperioden. Dette er opfyldt i Budget 2025-2028, idet det skattefinansierede resultat over den 4-årige budgetperiode giver et overskud på 407 mio. kr. og de samlede afdrag udgør 376 mio. kr. Der er således et likviditetsmæssigt overskud på 31 mio. kr. over de 4 år.

Likviditetsstyring

Den gennemsnitlige (bagudrettede) likviditet skal som minimum svare til 150 mio. kr. Likviditeten opgøres bagudrettet som et gennemsnit for de seneste 365 dage, og den fremadrettede udvikling vil derfor være usikker og baseret på skøn. Ved udarbejdelsen af budgetforslaget var det aktuelle skøn at likviditeten ved årsskiftet vil være 280 mio. kr.

I budgetlægning er der fortsat fokus på en stabilisering af udviklingen i likviditeten. Budgettet rummer en kasseopbygning set over hele perioden på 212 mio. kr. Den aktuelle likviditet er i seneste Økonomiske Oversigt beregnet til 215 mio. kr. pr. ultimo august.

Uændrede beskatningsforhold

Budgetforslaget lægger ikke op til ændringer i beskatningsforholdene.

Effektivisering

Det er et grundvilkår for kommunerne at der løbende skal effektiviseres. Rødovre Kommune har gennem årene effektiviseret for adskillige millioner kr. I de kommende år skal dette arbejde fortsætte. I forhold til realisering af effektiviseringsgevinsterne fastsættes handlerum konkret i budgetprocessen. Budgettet rummer forslag til udgiftsreduktioner på driften på samlet 17,6 mio. kr. i 2025.

Gældspleje

Størrelsen af den langfristede gæld (ex. ældreboliger og forsyningsområdet) i Rødovre Kommune må ikke begrænse kommunens handlefrihed i fremtiden. Graden af målopfyldelse kan ske under hensyntagen til investeringsbehov, som er afledt af befolkningsvækst.

Budgettet indebærer låntagning som beskrevet ovenfor.

Med udgangspunkt i budgettet vil kommunens gæld stige med 942 mio. kr. i budgetperioden 2025 – 2028. Det dækker over en stigning i gælden på det brugerfinansierede område med 990 mio. kr. og fald i gælden på det skattefinansierede område på 48 mio. kr.

Tidsplan

Politisk 2. behandling

Kommunalbestyrelsen 2. behandler budgetforslaget: 1. oktober 2024.

Budgetpublikationen for det vedtagne budget lægges på nettet: 4. november 2024.

Bilag

Bilag 1: Tabeller til sagsfremstillingen 2025
Bilag 2: Afstemningshæfte KB REFERAT
Bilag 3: Valget mellem statsgaranti og selvbudgettering i budget 2025
Bilag 4: Takstblad 2025
Bilag 5: Tekst om nyt Bilag 2 Afstemningshæfte til 2. behandling af Budget 2025 (2026-2028)

Diverse
Sag nr. 157

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 158

Beslutningskompetence: KB

Indstilling

Forvaltningen indstiller

at Kommunalbestyrelsen godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".