Kommunalbestyrelsen
28-01-2025
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Lene Due (A)
Birgitte Glifberg (A)
Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Anette Rachlitz (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mogens Brauer (C)
Tina Hippe Hansen (C)
Henriette Hesselmann (C)
Jette Louise Larsen (C)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kenneth Rasmussen (F)
Martin Rosenkrantz (F)
Mikkel Molin (V)
Marianne Christensen (Ø)
Peter Mikkelsen (Ø)
Fraværende
Kenneth Rasmussen (F), sag 1-19
Sager 1 - 18
Spørgetid
Sag nr. 1
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Forslag til Tillæg 3 til Kommuneplan 2022 - Bevaringsværdige bygninger
Sag nr. 2
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen afsatte i budget 2020 midler til at gennemføre en registrering af kulturmiljøer, samt at færdiggøre registrering af bevaringsværdige bygninger, som var blevet påbegyndt i 2016/17. Registrering af kulturmiljøer blev gennemført i 2020/21 og indarbejdet i Kommuneplan 2022. Færdiggørelsen af registrering af bevaringsværdige bygninger blev gennemført i 2022/23 og til dels 2024.
Der foreligger nu et samlet grundlag for en ensartet og klar praksis i planlægning og byggesagsbehandling. Derfor forelægges denne sag med anbefaling om at indarbejde de seneste resultater af bygningsregistreringen i Kommuneplan 2022 via et kommuneplantillæg, på lige fod med resultaterne fra SAVE-registrering 2016/17.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Forslag til tillæg nr. 3 til Kommuneplan 2022 om bevaringsværdige bygninger samt tilhørende miljøscreening fremlægges i offentlig høring i 8 uger.
- at Forslag til tillæg nr. 3 til Kommuneplan 2022 ikke miljøvurderes.
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 14. januar 2025, pkt. 2:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 2:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Planloven forpligter kommunerne til i vores kommuneplanlægning at sikre "kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder værdifulde kulturmiljøer og andre væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier."
De væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier drejer sig i praksis overvejende om bevaringsværdige bygninger. For at kunne udpege og sikre bevaringsværdige bygninger er det nødvendigt at tilvejebringe et grundlæggende overblik, og i de fleste kommuner tilvejebringes dette overblik via en registrering efter SAVE-metoden.
SAVE-metoden (Survey of Architectural Values in the Environment) handler udelukkende om bygningernes ydre. SAVE-registreringen i Rødovre er foretaget af ekstern konsulent.
SAVE-vurderingerne skabes ud fra fem kriterier:
- Arkitektoniske værdi
- Kulturhistoriske værdi
- Miljømæssige værdi
- Bygningens originalitet
- Bygningens tilstand
For hvert af de fem vurderingsparametre gives en karakter på en skala, der går fra 1 til 9, med 1 som højeste værdi.
Derefter afgives den endelige bevaringsværdi / SAVE-værdi.
SAVE-registrering 2022/23 foreslås indarbejdet i Kommuneplan 2022 via Kommuneplantillæg nr. 3 på følgende måde:
Alle bygninger med SAVE-værdi 1-3 (høj bevaringsværdi) optages i Kommuneplan 2022.
Rækkehuse med SAVE-værdi 4 (middel bevaringsværdi) optages i Kommuneplan 2022.
Øvrige bygninger optages ikke i Kommuneplan 2022.
Listen over bygninger og bebyggelser som foreslås medtaget i Kommuneplan 2022 kan ses i kommuneplantillægget på side 10-13.
Alle bygninger og bebyggelser som er omfattet af SAVE-registrering 2022 er uploadet til Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside under Fredede og Bevaringsværdige Bygninger (FBB).
De udpegede bevaringsværdige bygninger optages i Kommuneplan 2022 med følgende retningslinjer:
- Bevaringsværdige bygninger skal respekteres og bevares i henhold til SAVE-registreringen.
- Bygninger, beplantning og træer der er udpeget som bevaringsværdige i kommuneplanen må ikke ændres eller fjernes uden kommunalbestyrelsens tilladelse.
- Ny bebyggelse og om- og tilbygninger inden for udpegede værdifulde kulturmiljøer skal ske i henhold til Anbefalingerne i kulturmiljøbeskrivelsen for det enkelte område.
Når der i kommuneplanen er udpeget bevaringsværdige bygninger, gælder bygningsfredningslovens §18. Ifølge denne paragraf skal kommunen gennemføre en offentlighedsproces, hvis kommunen modtager ansøgning om nedrivning af en bevaringsværdig bygning. Efter offentlighedsprocessen kan kommunalbestyrelsen vælge at give tilladelse til nedrivning. Eller vælge at nedlægge et nedrivningsforbud efter planlovens §14 og derefter, inden 12 måneder, fremlægge et lokalplanforslag, som hindrer nedrivningen.
Tillægget skal ikke miljøvurderes
I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer skal Rødovre Kommune gennemføre en miljøvurdering, hvis planforslaget må antages at få væsentlig indvirkning på miljøet. Det er ved den indledende miljøscreening vurderet, at ændringer, som Forslag til Tillæg 3 til Kommuneplan 2022 giver mulighed for, ikke har væsentlig indvirkning på miljøet.
Alle borgere , hvis huse er blevet SAVE vurderet i løbet af 2022 og 2023, modtager informationsbrev med oplysning om, at resultatet af registreringen kan ses på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside under Fredede og Bevaringsværdige Bygninger (FBB). En del borgere har modtaget informationbrev, og de resterende vil blive udsendt inden årsskiftet eller primo januar 2025.
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering
Kommuneplan 2022
Rammer om livet - Rødovre Kommunes arkitekturpolitik
SAVE-registreringer
Kulturmiljøbeskrivelser
Bygningsfredningsloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen på sagens nuværende stade.
Tidsplan
Vedtagelse af Forslag til Tillæg 3 til Kommuneplan 2022: januar 2025
Høring i 8 uger: februar-marts 2025
Endelig vedtagelse af Tillæg 3 til Kommuneplan 2022: juni 2025
Offentlig bekendtgørelse: juli 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1-Forslag til Tillæg 3 til Kommuneplan 2022-Bevaringsværdige bygningerBilag 2: Bilag 2_Miljøscreening af Tillæg 3 til Kommuneplan 2022
Opsigelse af drift- og vedligeholdsaftale om vejbelysning
Sag nr. 3
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Andel Lumen har i december 2024 opsagt drift- og vedligeholdskontrakten for vejbelysningen i Rødovre, da selskabet er under afvikling.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning,
- at der gives en tillægsbevilling på 0,5 mio. kr. i 2025 til Teknik og Miljøudvalget til påbegyndelse af udbudsarbejdet, som finansieres af kassen samt
- at der i efteråret 2025 søges om en tillægsbevilling til betaling af Andel Lumens tilgodehavende, såfremt kommunens likviditet tillader det. Alternativt indarbejdes tilgodehavendet i Budgetforslag 2026
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 14. januar 2025, pkt. 4:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 4:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Bestyrelsen i Andel Koncernen har besluttet at afvikle Andel Lumen, som varetager drift, vedligeholdelse og service af vejbelysningen i en række kommuner.
Andel Lumen har derfor i december 2024 opsagt kontrakten med Rødovre Kommune om varetagelsen af vejbelysningen. Opsigelsen sker med 9 måneders varsel og er gældende fra 30. september 2025. Tilsvarende er sket hos alle kommuner, der har aftaler med Andel Lumen.
Teknisk Forvaltning har været i dialog med andre kommuner om, hvordan de håndterer situationen. Glostrup Kommune og Brøndby Kommune har oplyst, at de arbejder på at få igangsat et fælles udbud. Det vurderer Teknisk Forvaltning til at være en hensigtsmæssig løsning, da det skaber mere interesse for at byde på opgaven, samt kan være med til at reducere omkostninger til udbudsarbejdet. Teknisk Forvaltning arbejder for, at Rødovre Kommune kan indgå i et fælles udbud med Glostrup Kommune og Brøndby Kommune.
Overdragelsen af kontrakten til 3. part
Andel Lumen er i dialog med flere aktører omkring en mulig overdragelse af én eller flere kontrakter. Ved en sådan løsning vil Andel Lumen overdrage/sælge både kontrakt og vejbelysningsanlæg til en anden aktør på markedet. Dette vurderes pt. som en vanskelig udfordring, da der vil være tale om en betydelig investering for en potentiel køber, på ca. 16,7 mio. kr. Teknisk Forvaltning afsøger efter aftale med Andel Lumen ligeledes selv denne mulighed. Hvis en sådan løsning findes, skal der ikke foretages et offentligt udbud.
Opsigelse af kontrakten
Såfremt ingen tilbyder at videreføre kontrakten, overdrages al ejerskab af vejbelysningen til Rødovre. Kommunen skal så enten hjemtage opgaven og selv varetage den fremtidige drift, vedligeholdelse og service, eller sende opgave i udbud. Andel Lumen vil bistå og understøtte kommunen med de nødvendige data og knowhow i forbindelse med et sådan udbud, som så skal være gennemført inden kontraktudløb i september 2025. Det vurderes at dette arbejde vil medføre omkostninger i størrelsesorden af 0,5 mio. kr.
Vejbelysningsanlægget i Rødovre har et omfang og en kompleksitet, at det ikke vurderes at være muligt for et større antal aktører at byde på opgaven, da det vil kræve en del at opretholde samme serviceniveau både i forhold til kapacitet og viden. Som følge heraf vil en hjemtagelse af opgaven kræve et organisatorisk set-up, hvor der i praksis skal oprettes en ny driftsorganisation, der skal have tilført ressourcer, materiel, kvalifikationer og digitale løsninger, som kommunen pt. ikke råder over.
Overdragelsen af vejbelysningen medfører yderligere, at Andel Lumens tilgodehavende i belysningsanlægget skal indfries af Rødovre Kommune. Et tilgodehavende der stammer fra en praksis hos de daværende NESA, hvor kommunerne fik reduktion i omkostningerne til nyanlæg, mod at NESA afholdt anlægsinvesteringen og fik et tilgodehavende hos kommunerne.
Denne praksis stoppede i forbindelse med, at kommunen og Dong Energy i 2016 fik genforhandlet den gamle NESA drifts- og vedligeholdelsesaftalen. Her blev værdien af tilgodehavende forhandlet ned af Teknisk Forvaltning og endelig opgjort til ca. 11,6 mio. kr. Beløbet bliver med aftalen løbende forrentet med 3 procent + diskonto. Kommunen fik muligheden for at reducere værdien med engangsbetalinger. Denne mulighed har ikke været benyttet og tilgodehavende hos Andel Lumen er opgjort pr. november 2024 til ca. 16,2 mio. kr. Beløbet forrentes frem til, at det bliver betalt. Andel Lumen har oplyst at pr. 30. september 2025 er beløbet på i alt ca. 16,7 mio. kr.
Andel Lumen har indvilliget i, at betalingen kan udskydes til 30. marts 2026, såfremt kommunen ønsker det, af hensyn til Budget 25. Beløbet vil så stadig blive forrentet, og vil pr. 30. marts 2026 være i alt ca. 17,2 mio. kr. Beløbene tager udgangspunkt i den nuværende rente.
Andel Lumen har yderligere oplyst, at de er villige til at modtage delbetalinger, hvis kommunen har ønske om at opdele beløbet mellem 2025 og 2026. Restbeløbet vil i perioden frem til indfrielse fortsat blive forrentet.
Siden renteniveauet i øjeblikket er højt, så anbefaler Teknisk Forvaltning, at Rødovre Kommune benytter sig af muligheden for at afvikle Andel Lumens tilgodehavende i efteråret 2025, såfremt kommunens likviditet til den tid giver mulighed for det. Alternativt indarbejdes tilgodehavendet i Budgetforslag 2026.
Lov- og plangrundlag
Drifts- og vedligeholdskontrakt med Dong Energy fra 2016. Den bygger på tidligere kontrakter mellem kommunerne og NESA fra 2005 og ældre versioner.
Økonomiske konsekvenser
Opsigelsen af kontrakten medfører, at Rødovre Kommune skal betale Andel Lumen et engangsbeløb på ca. 16,7 mio. i september 2025 eller 17,2 mio. kr. i marts 2026.
Udskydelsen af betalingen til marts 2026 medfører en ekstra renteudgift på ca. 0,5 mio. kr. Det anbefales derfor, at der i efteråret 2025 ses på, om det er muligt at betale Andel Lumens tilgodehavende, da det vil reducere kommunens samlede renteudgifter ift. en betaling i marts 2026. Dette forudsætter, at kommunens likviditet tillader det i efteråret 2025. Alternativt er det nødvendigt at indarbejde tilgodehavendet i Budgetforslag 2026.
I forbindelse med udbuddet vil der være udgifter til gennemførelses af drifts- og vedligeholdsudbud i 2025. Dette er vurderet til at være 0,5 mio. kr. og der søges om en tillægsbevilling til at kunne påbegynde arbejdet med udformning af udbudsmaterialerne.
Teknisk Forvaltning har ingen erfaringer med det forventede prisniveau for vejbelysningen efter udbuddet. Erfaringer fra andre kommuner viste, at prisniveauet lå på niveau eller lidt under Andel Lumens priser. Det er dog ikke til at sige, hvordan markedet vil reagere, når en stor leverandør som Andel Lumen træder ud af markedet.
Overdragelse af den nuværende kontrakt til en anden leverandør, forventes at kræve, at kommunen udbetaler Andel Lumens tilgodehavende i anlægget i starten af 2025. Såfremt der ikke kan findes en anden leverandør til at overtage kontrakten, vil det være nødvendigt at sende vejbelysningen i udbud i foråret 2025 og afholde udgifterne forbundet med gennemførelse af udbuddet.
Tidsplan
Drifts- og vedligeholdskontrakten med Andel Lumen udløber 30. september 2025. Der vil fortsat være gadebelysning, selvom en anden løsning ikke på dette tidspunkt er endelig på plads.
Legalitetsgodkendelse af takster for vand og spildevand i 2025
Sag nr. 4
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til vandsektorloven godkende, at HOFOR Vand Rødovre A/S’ og HOFOR Spildevand Rødovre A/S’ takster er fastsat i overensstemmelse med gældende lovgivning. Dette kaldes en legalitetsgodkendelse.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at HOFORs takster for vand og spildevand i 2025 godkendes.
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 14. januar 2025, pkt. 5:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 5:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
I henhold til vandsektorloven skal HOFOR Vand Rødovre A/S og HOFOR Spildevand Rødovre A/S fastsætte takster under eller lig med indtægtsrammen fra Forsyningssekretariatet. Herefter skal Kommunalbestyrelsen legalitetsgodkende taksterne. Indtægtsrammerne meldes ud for 2 år ad gangen.
HOFOR Spildevand Rødovre A/S fik udmeldt indtægtsrammer for 2024-2025 i 2023 og har derfor kun modtaget en statusmeddelelse i 2024. HOFOR har den 18. november 2024 anmodet Kommunalbestyrelsen om at legalitetsgodkende følgende takster for 2025:
- HOFOR Vand Rødovre A/S takst - vandpris - 13,45 kr. ekskl. vandafgift og ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 1 jf. trappemodellen 23,81 kr. ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 2 jf. trappemodellen 19,05 kr. ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 3 jf. trappemodellen 9,52 kr. ekskl. moms.
Hvad angår vandafledningsafgiften er det et lovkrav, at virksomheder med stort vandforbrug skal have rabat. Det er årsagen til, at der eksisterer en "trappemodel" med 3 forskellige takster for vandafledningsafgift. Private husstande, offentlige myndigheder og mindre virksomheder skal alle betale den høje sats, som i 2025 er på 23,81 kr./m3 ekskl. moms.
Takstfastsættelsen for 2025 tager udgangspunkt i udmeldte indtægtsrammer fra Forsyningssekretariatet. Vejbidraget er budgetteret til ca. 0,8 mio. kr.
Yderligere specifikation af budgetterede omkostninger, investeringsbudgetter, nøgletal mv. fremgår af bilag til mødesagen. Det fremgår af bilagsmaterialet, at takstprovenuet overholder indtægtsrammerne fra Forsyningssekretariatet. Taksterne overholder endvidere hvile-i-sig-selv princippet, idet selskaberne løbende afvikler over/underdækning.
På grundlag af det materiale HOFOR har fremsendt, vurderer Teknisk Forvaltning samt Økonomi og Analyse, at taksterne for 2025 er lovlige, og kan legalitetsgodkendes af Kommunalbestyrelsen.
Lov- og plangrundlag
Vandsektorloven, LBK nr. 1693 af 16. august 2021
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 2291 af 30. december 2020.
Økonomiske konsekvenser
Den samlede vandpris stiger cirka 7% i forhold til 2024. Stigningen svarer til en årlig merudgift på 309 kroner for en lejlighed og 508 kroner for et parcelhus ved et typisk vandforbrug. Stigningen skyldes primært en forsinket indregning af inflation samt store investeringer i renovering af utætte vandledninger. I 2024 steg vandprisen kun 2%, fordi HOFOR skulle tilbagebetale overdækning i 2021 og 2022.
Tidsplan
Taksterne skulle have været legalitetsgodkendt af Kommunalbestyrelsen senest 31. december 2024 og gælder fra 1. januar 2025 til 31. december 2025. På grund af sen fremsendelse af materialet fra HOFOR var det ikke muligt at behandle sagen på Kommunalbestyrelsens møde i december 2024.
Bilag
Bilag 1: Budgetter og takster 2025 for vand og spildevandBilag 2: Takstblad for vand og spildevand i 2025
Årlig status for implementering af Klimahandlingsplanen
Sag nr. 5
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I Klimahandlingsplanen er der 47 indsatser, som skal implementeres for at nå målene om 70 % CO2-reduktion i 2030, netto-nul udledning i 2050 og robusthed over for klimaforandringerne. Handlingsplanen er dynamisk, og der er behov for tæt monitorering af fremdriften af indsatserne samt udefrakommende faktorer, som kan påvirke fremdriften. Kommunalbestyrelsen får årligt forelagt en status på fremskridtene i klimahandlingsplanens 47 indsatser samt en vurdering af behovet for nye indsatser og ændringer i eksisterende indsatser.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at status på de 47 indsatser i Klimahandlingsplanen tages til efterretning,
- at ændringerne i indsats 43 og 44 godkendes,
- at en ny indsats om forbrug og adfærd godkendes samt,
- at den planlagte fordeling af afsatte budget-midler til indsatserne i 2025 tages til efterretning.
Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 14. januar 2025, pkt. 2:
Indstilles taget til efterretning.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 6:
Indstilles godkendt med bemærkning om, at sagen skulle være protokolleret som anbefalet på mødet den 14. januar 2025 i Klima- og Naturudvalget.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
De 47 indsatser i Klimahandlingsplanen favner bredt og indebærer blandt andet udbygning af fjernvarme, klimavenlig mad, mere biodiversitet og understøttelse af anvendelse af cykler. Fælles for dem er, at de alle bidrager til at nå de ambitiøse mål i Klimahandlingsplanen. Fremdrift i indsatserne evalueres årligt i forhold til målsætningerne, og hvilke leverancer der er gennemført eller er i gang.
For at vurdere hvordan det går med fremdriften, er det dog ikke tilstrækkeligt kun at se på fremdriften i indsatserne i Klimahandlingsplanen. Rødovre Kommunes klimaindsats bygger ovenpå de nationale rammer og planer samt de planer Rødovre Kommune havde, da Klimahandlingsplanen blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 27. september 2022 (sag nr. 153). Derfor vurderes det også, om der er ændringer i disse rammer og planer som kan medføre, at der er behov for at igangsætte yderligere indsatser for at nå målet om 70 % CO2-reduktion i 2030.
Der laves ikke årligt en CO2-beregning, da det ikke vil give et retvisende billede af fremdriften, idet der er forsinkelser i de nationale data. Da beregningerne til Klimahandlingsplanen blev udført i 2021 var de nyeste tilgængelige data for langt de fleste parametre fra 2018. Derfor ville CO2-regnskabet ikke afspejle det pågældende år. I stedet fornyes CO2-regnskabet hvert fjerde år, hvilket betyder, at det revurderes første gang i 2025.
Status for implementering af de 47 indsatser
Seks indsatser er implementeret, hvoraf fire er færdigimplementeret i 2024. Af de igangværende indsatser kører 38 indsatser som planlagt, og to indsatser er forsinket. Derudover er status ikke opgjort for én enkelt indsats. Status er ikke opgjort for indsats 11, som omhandler BRT. Det skyldes, at projektet er placeret hos Staten. Kommunen er med i styregruppen for projektet samt bidrager med viden om lokale forhold. Projektet har ikke indflydelse på 2030-målet om 70 % CO2-reduktion, da projektet ikke forventes gennemført før efter 2030.
De to indsatser, som er forsinket, indsats 43 (Pejlemærker - Bæredygtighedstiltag med henblik på ny indkøbsstrategi) og indsats 44 (Etablering af markedsplads for genbrugsmøbler).
Indsats 43 og 44 er forsinket, men udarbejdelse af indkøbspolitikken er i gang, og den forventes politisk forlagt i marts 2025. På nuværende tidspunkt indgår udledning fra forbrugsrelaterede udledninger, herunder kommunale indkøb, ikke i CO2-regnskabet. Ved revurdering af planen i 2027 er det imidlertid et krav, at kommunen aktivt skal arbejde med at nedbringe de forbrugsrelaterede udledninger. Danmarks forbrugsudledninger per indbygger er blandt verdens højeste. Derfor er det væsentligt, at kommunen har en ambitiøs indkøbspolitik for så vidt angår klima, da den danner rammen for kommunens egne indkøb, og samtidig viser borgere og virksomheder, at vi som kommune går forrest.
Bilag 1 indeholder en mere detaljeret status for alle 47 indsatser, herunder hvornår de skal være implementeret, mål, status på leverancer samt eventuelle bemærkninger til status og eventuelle forslag til ændring af indsats.
Forslag til ændringer i indsatserne
Klimahandlingsplanen er en dynamisk plan, og derfor kan der løbende være behov for ændringer i indsatserne. Teknisk Forvaltning har vurderet, at det er relevant at foretage ændringer i én indsats samt at oprette en ny indsats. Forvaltningen foreslår følgende ændringer:
Indsats 44 - Etablering af markedsplads for genbrugsmøbler. Det vurderes ikke at være muligt at løfte indsatsen som en separat indsats. Det foreslås, at indsats 43 og 44 slås sammen til én samlet indsats, da indsatserne er tæt forbudne. Indsats 44 vil blive indtænkt som et opmærksomhedspunkt i den kommende indkøbspolitik jf. bilag 1. De foreslåede ændringer fremgår også af bilag 2.
Udefrakommende faktorer og forslag til ny indsats
Det går generelt godt med implementeringen af Klimahandlingsplanens 47 indsatser, men udefrakommende faktorer kan også påvirke om målet med 70 % CO2-reduktion i 2030 kan nås. Eksempler på disse er, at i januar 2024 steg billetpriserne til den kollektive trafik med 14 %, hvilket kan påvirke borgernes valg af transportform. Med Sundhedsreformen fra november 2024 blev det besluttet, at regionernes indsatser inden for klima og grøn mobilitet bortfalder, og at midlerne overføres til sundhedsopgaver. Lovgivningen inden for fx solceller gør det sværere for kommunerne, at opsætte solceller på de kommunale bygninger. Helt lokalt er der også udvikling, som påvirker klimaet som fx AI-teknologier. AI giver mange positive muligheder, men samtidig er der en stor CO2-udledning forbundet med det, fx kan en ChatGPT søgning være op til 50 gange så energikrævende som en traditionel søgning. Disse interne og eksterne faktorer vurderes at kunne få indflydelse på, om 70 % CO2-reduktion i 2030 kan nås. Derfor er det relevant, at kommunen har fokus på, hvordan CO2-udledningen kan nedbringes yderligere.
Ved revurdering af Klimahandlingsplanen i 2027 er det et krav, at kommunen aktivt skal arbejde med at nedbringe de forbrugsrelaterede udledninger, der opstår som følge af forbrugsadfærd i kommunen. Arbejdet med forbrugsudledninger skal være en integreret del af kommunens arbejde med at reducere CO2-udledningen. Det forslås derfor, at der allerede fra 2025 laves en ny indsats om forbrug og adfærd. Herved kommer kommunens klimaindsats på forkant med kravene samtidig med, at indsatsen vil bidrage til at reducere kommunens CO2-udledning yderligere. Der har allerede været gode erfaringer med at integrere klima i konkrete opgaver og projekter. Det ses blandt andet i Klimahandlingsplanens forbrugsrelaterede indsats 47 om klimavenlig mad i skolerne, hvor workshop i klimavenlig mad og madspild er en del af madkundskabsundervisningen i 6. klasserne i skoleåret 2024/2025. For at kunne nå de ambitiøse klimamål er det nødvendigt, at alle i Rødovre Kommune gør en forskel, og en forbrugsindsats vil understøtte fokus på mulighederne for dette. Forslag til indsats om Forbrug og adfærd fremgår af bilag 2.
Inddragelse og samskabelse
Rødovre Kommune som virksomhed står for 3 % af CO2-udledningen i Rødovre, og derfor er borgere og virksomheders indsats vigtig for at nå klimamålene. Derfor er der med projektet Klimaliv fokus på at inddrage borgerne aktivt for at skabe motivation og ejerskab omkring den grønne omstilling. Klimaliv er igangsat på tværs af klimahandlingsplanens borgerettede klimaindsatser med særligt fokus på energirenovering, biodiversitet og forbrug i hjemmet. Borgerinvolvering bruges som projektets primære arbejdsmetode, hvor borgernes egne ønsker, behov og interesser er i fokus. Det har blandt andet mundet ud i, at der har været afholdt foredrag initieret af borgeres ønsker til indhold, og der er afholdt arrangementer i samarbejde med borgere. For i endnu højere grad at kunne støtte borgerne i at inspirere hinanden og danne klimafællesskaber, er der indgået et samarbejde med organisationen Democracy X om at have en lokal organisator fra Grønne Nabofælleskaber i Rødovre. Den lokale organisator planlægger blandt andet aktiviteter sammen med ildsjæle, sparrer med ildsjæle og hjælper nye frivillige med at komme med til aktiviteter.
Der er et særligt fokus på at inddrage unge, og Kommunalbestyrelsen besluttede på sit møde den 30. januar 2024 (sag nr. 8) at oprette et Ungeklimaråd for at aktivere lokale unge i klimaarbejdet i kommunen. Ungeklimarådet består af seks unge på 17-18 år, som holder møde ca. én gang om måneden. Ungeklimarådet har i løbet af 2024 arbejdet med at udvikle ideer og tiltag, som de er særligt optaget af. På Klima- og Naturudvalgets mødet den 3. december 2024 (sag nr. 44) præsenterede Ungeklimarådet deres ideer og anbefalinger inden for bil- og cykelparkering, samt reduktion af tøjforbrug. I april 2025 skal der i samråd med Ungeklimarådet laves en evaluering og vurdering af, om arbejdet med et Ungeklimaråd skal fortsætte, eller om ressourcerne til borgerinddragelse anvendes mere effektivt ved at prioritere inddragelse af andre målgrupper.
I 2024 har der været fokus på at inspirere og aktivere de lokale virksomheder til at fokusere på mere biodiverse udearealer. Som følge af indsats 19 om biodiversitet i erhvervsområderne er der opstartet et samarbejde med en lokal virksomhed, som har biodiverse udearealer, og som gerne vil være med til at inspirere andre virksomheder, borgere og boligselskaber. Boligselskaberne udgør 17 % af arealerne i Rødovre, og for at inspirere dem blev der i foråret 2024 afholdt en workshop for boligselskaberne med fokus på, hvordan der kan skabes mere plads til insekt- og dyreliv.
I 2025 vil der fortsat være fokus på inddragelse af borgere, virksomheder og boligselskaber.
Økonomifordeling
I Budget 2023 blev der afsat midler til implementering af indsats 4-10, 12, 15, 17, 19-20, 39-41, 47 og 50 i Klimahandlingsplanen frem mod 2030. Kommunalbestyrelsen har på sit møde den 30. januar 2024 (sag nr. 9) taget fordelingen af midlerne til efterretning. I løbet af 2024 er der sket en omfordeling mellem indsatserne for at skabe mest mulig fremdrift. Teknisk Forvaltning foreslår, at midlerne for 2025 fordeles som vist i bilag 1. Afvigelser fra den foreslåede plan kan forekomme, så længe det kan holdes inden for den afsatte ramme.
Midler til styrkelse af klimaindsatsen
Kommunalbestyrelsen besluttede den 26. november 2024 (sag nr. 174) at prioritere en styrkelse af indsatserne i kommunens klimahandlingsplan og biodiversitetsplan. Til dette formål blev der afsat 1,5 mio. kr. i 2025, mens der fra 2026 og frem er afsat 1,05 mio. kr. årligt. Den øgede finansiering er baseret på indtægter fra kommunens elladestandere og skal understøtte yderligere tiltag, der kan bidrage til at reducere CO2-udledningen samt styrke biodiversiteten i kommunen. Klima- og Naturudvalget vil den 4. februar 2025 drøfte de konkrete forslag til udmøntning af indtægterne fra elladestanderne. En endelig politisk vedtagelse om udmøntningen forventes at finde sted i april 2025.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes Klimahandlingsplan.
Økonomiske konsekvenser
I Budget 2025 er der afsat 2,9 mio. kr. til implementering af indsatser i Klimahandlingsplanen, der delvist er finansieret af energieffektiviseringer genereret gennem energipuljen. Af bilag 1 fremgår den forventede fordeling af budgettet i 2025, dog kan afvigelser forekomme, så længe de holdes inden for den afsatte ramme.
I 2025 er der afsat yderligere 1,5 mio. kr. til styrkelse af indsatserne i kommunens klimahandlingsplan og biodiversitetsplan, som finansieres gennem indtægter fra elladestanderne.
Tidsplan
Indsatserne gennemføres i overensstemmelse med tidsplanerne i Klimahandlingsplanen, dog med de ændringer, som er nævnt i bilag 1.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - Status på indsatser i KlimahandlingsplanenBilag 2: Bilag 2 - Overblik over ændringer i indsatser i Klimahandlingsplan
Anlægsbevilling - § 83, særligt dagtilbud
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I investeringsoversigten i budget 2025 er der afsat et rådighedsbeløb på 13,3 mio. kr. til etablering af et særligt dagtilbud efter § 83 på Ruskær 35. Der ansøges om en anlægsbevilling, samt at projekt og tidsplan godkendes.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at der gives en anlægsbevilling på 13,3 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i 2025 til etablering af et § 83 (særligt tilbud) samt
- at projekt og tidsplan godkendes.
Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 14. januar 2025, pkt. 2:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 7:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Dagtilbudsområdet i Rødovre Kommune har siden 2015 oplevet en stigning i antallet af børn visiteret til et særligt dagtilbud efter § 83 i barnets lov (tidligere servicelovens § 32). Børn visiteret til denne type dagtilbud har behov for et specialpædagogisk og tværfagligt tilbud med høj bemanding og særlige krav til de fysiske rammer både inden- og udendørs. I dag køber kommunen pladserne i andre kommuner. Rødovre Kommune har de seneste år i tiltagende grad haft vanskeligt ved at finde tilstrækkeligt med pladser til særligt dagtilbud, og visiterede børn venter i op til et år på en plads. I december 2023 havde 21 børn plads i et særligt dagtilbud i anden kommune.
Da muligheden for at tilkøbe pladser i andre kommuner mindskes og udviklingen i antallet af børn med særlige behov ikke aftager, er der nu et stort behov for at etablere et eget § 83 (særligt dagtilbud) i Rødovre Kommune.
Bygningen på Ruskær 35, Kærhuset (tidligere Hendriksholm Skoles SFO), er udpeget til at blive transformeret til et særligt dagtilbud. Tilbuddet skal kunne rumme ca. 20 børn i alderen primært 3-6 år, fordelt på 4 børnegrupper. Derudover skal der være plads til ca. 15 ansatte. Institutionen skal ombygges og renoveres, så den lever op til de krav, der er til et særligt dagtilbud. Det betyder, at der skal ske flere ændringer i den nuværende bygning. Bl.a. skal følgende enten etableres, ændres eller tilpasses:
Personalefaciliter: garderober, toilet/bad, kontor, mødelokale, personalerum og tekøkken.
Børnefaciliteter: garderober, grupperum, toiletter, puslefaciliteter, motorikrum, sanserum, fællesrum og lille anretterkøkken evt. pædagogisk køkken.
Øvrige rum/behov: indgang/vindfang, teknikrum, vaskerum, rengøringsrum samt forskellige typer af depotrum.
Ligeledes skal udearealerne opdateres og ændres, så de understøtter børnenes behov. De eksisterende udearealer er nedslidte og har været anlagt til SFO-brug, hvorfor der er brug for at tilpasse dem til de nye brugere. Følgende skal blandt andet ændres og tilpasses:
- Nyt og højere hegn
- Beplantning
- Fjernelse af boldbane og redskaber, der ikke opfylder behov
- Opsætning af legeredskaber tilpasset målgruppen
- Skabe mindre rum/afskærmning af områder
- Regulering af terræn og undersøgelse af jordforholdene, herunder sandsynligvis udskiftning af jord.
Der vil blive foretaget jordprøveanalyser, når sagen er blevet behandlet politisk. Dette betyder, at der p.t. er en usikkerhed omkring udskiftning af jord og udgiften til dette. Eventuelle udgifter hertil vil blive håndteret af risikopuljen.
Udearealerne kan eventuelt etableres over flere etaper/år, såfremt at anlægsbevillingen ikke rækker til en komplet renovering og opdatering af udearealerne. Forvaltningen vil orientere Børne- og Skoleudvalget, hvis dette bliver aktuelt. Der skal dertil findes en løsning på parkeringsbehov ved spidsbelastning.
Projektet udføres i et tæt samarbejde mellem Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes byggestyringsregler.
Økonomiske konsekvenser
Der er i investeringsoversigten i budget 2025 afsat 13,3 mio. kr. til etablering af et særligt dagtilbud efter § 83.
Forventet afledt drift pr. år for bygning 500.000 kr. (herunder varme, vand, el, forsikring, vagt, rengøring og vedligehold).
Forventet afledt drift pr. år for udearealer: 70.000 kr.
Der er som udgangspunkt ikke afsat ekstra midler til drift af et §83-tilbud i Rødovre. Indtil videre har dagtilbudsrammen kunne dække merudgifterne til børn i §83-tilbud i andre kommuner. Forvaltningen har dog de seneste 3-4 år oplevet en fordobling i antallet af børn med behov for en plads på et §83-tilbud, hvorfor dagtilbudsrammen ikke kan forventes at kunne rumme behovet de kommende år. Forvaltningen vil i forlængelse heraf indarbejde forslag til driftsudvidelser til §83 tilbud i budget 2026.
Udgiften vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.
Tidsplan
Projektet forventes klar til ibrugtagning foråret 2026.
Indflytningstidspunkt afhænger bl.a. af hvornår private udviklere (AG gruppen) er færdige med de larmende arbejder (pæleramning) i området, da der bygges almene boliger i supplement til de private boliger, der p.t. er under opførelse, tæt placeret på Ruskær 35.
Forvaltningen er i tæt dialog med AG gruppen om tidsplanen.
Revision af styrelsesvedtægt for Rødovre Kommunes skoleområde - efter høring
Sag nr. 7
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Styrelsesvedtægten for skoleområdet er revideret med afsæt i de gældende politiske beslutninger, herunder med baggrund i ændringer i Lov om Folkeskolen samt relevante bekendtgørelser. Den reviderede styrelsesvedtægt har været til udtalelse hos skolebestyrelserne i perioden 22. oktober – 25. november 2024 og fremlægges hermed.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at den reviderede styrelsesvedtægt for skoleområdet godkendes.
Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 14. januar 2025, pkt. 3:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 8:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Børne- og Kulturforvaltningen har ved henstilling fra Børne- og Skoleudvalget i forbindelse med den seneste politiske behandling af styrelsesvedtægten for skoleområdet arbejdet med selve opsætningen af styrelsesvedtægten med øje for at skabe et mere overskueligt og brugervenligt opslagsværk. Det har medført, at vedtægten nu har tre kapitler i stedet for fire, og ti bilag i stedet for tre. Derudover er der rykket rundt på udvalgte afsnit, enkelte overskrifter er justeret en smule, få sætninger er rettet til rent sprogligt og forældede betegnelser er konsekvensrettet.
Endvidere er styrelsesvedtægt samt dertilhørende bilag opdateret ud fra de seneste års ændringer i Folkeskoleloven, relevante bekendtgørelser samt politiske beslutninger i Kommunalbestyrelsen og i Børne- og Skoleudvalget. Endelig er det i styrelsesvedtægtens § 21 tilføjet, at krav om høring i skolebestyrelserne ikke gælder for rent administrative konsekvensrettelser/ændringer i forbindelse med nye eller ændrede regler, lovgivning mv.
Børne- og Kulturforvaltningen har sendt styrelsesvedtægten til udtalelse hos skolebestyrelserne jf. Børne- og Skoleudvalgets møde i oktober sag nr. 59 (bilag 1). Børne- og Skoleudvalget tilkendegav til dette møde, at de ønsker en løbende drøftelse af dele af vedtægtens indhold forud for næste revision. Det drejer sig eksempelvis om de tværgående indsatsområder, fælles mål, samordnet indskoling samt visitationsudvalg- og procedurer. Forvaltningen har desuden modtaget enkelte skriftlige input til vedtægten fra kommunalbestyrelsesmedlemmer med forslag til tilføjelser og præciseringer.
Efter høring
Børne- og Kulturforvaltningen har modtaget svar fra syv af de ni skolebestyrelser og kan konstatere, at skolebestyrelserne har brugt tid og energi på at udarbejde grundige udtalelser. Skolebestyrelsernes udtalelser er vedlagt som bilag. Forvaltningen har gennemgået udtalelserne, som har givet anledning til en række yderligere justeringer i styrelsesvedtægten. Det drejer sig blandt andet om opdatering af forskellige termer, fx er beslutningsprotokol erstattet af referat og elevforsamling erstattet af fælles elevråd. Derudover er enkelte afsnit blevet præciseret, og det er tilføjet, at skolebestyrelserne orienteres om alle ændringer i styrelsesvedtægten – også ændringer der ikke kræver høring.
Styrelsesvedtægten er blandt andet formuleret på baggrund af tidligere vedtagne politiske beslutninger samt lovgivning på området. Enkelte af skolebestyrelsernes ændringsforslag vedrører områder, hvor netop politiske beslutninger eller lovgivning danner baggrund for de konkrete formuleringer i styrelsesvedtægten. Eksempelvis er det vedtaget i Folkeskoleloven, at skolernes sommerferier begynder den sidste lørdag i juni (jf. §14a stk. 2), og at skolebestyrelsen mindst en gang årligt indkalder forældrene til et fælles møde til drøftelse af skolens virksomhed (jf. §44 stk. 13), hvorfor disse passager ikke kan ændres.
Det fremgår af flere af skolebestyrelsernes udtalelser, at processen omkring høring af budgetforslag er stram. Børne- og Kulturforvaltningen kvitterer for tilkendegivelserne og vil tilstræbe at videreformidle relevante datoer i god tid, så bestyrelserne har bedre forudsætninger for at imødekomme den korte svarfrist, som skyldes, at Rødovre Kommune er afhængig af tal fra centralt hold.
Flere af skolebestyrelsernes udtalelser fremhæver ønske om nytænkning af de politiske målsætninger for skoleområdet, hvilket også gjorde sig gældende i forbindelse med seneste revidering af vedtægten i 2022. Derudover kommenterer skolebestyrelserne på principper for ’samordnet indskoling’, som forekommer begrænsende for den enkelte skoles muligheder for at prioritere og iværksætte lokale tiltag, samt svær at efterleve indenfor skolernes økonomiske rammer. Børne- og Kulturforvaltningen medtager disse bemærkninger i det videre arbejde på skoleområdet, og i særdeleshed i forbindelse med det pågående arbejde med aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse – som blev vedtaget ultimo 2024 og uddybes i bekendtgørelser i foråret 2025.
Forslag til ændringer i styrelsesvedtægten for skoleområdet i Rødovre Kommune efter høring fremgår af bilag 2. En samlet oversigt over skolebestyrelsernes udtalelser til styrelsesvedtægten fremgår af bilag 3.
Børne- og Kulturforvaltningen har også involveret Skole-MED og skoleledergruppen i arbejdet med vedtægten, og der er opbakning til yderligere en granskning af vedtægtens form og indhold med henblik på at tilvejebringe en anvendelig og slankere version på sigt. En sådan granskning er tæt knyttet til realiseringen af folkeskolens kvalitetsprogram, som er i gang på tværs af det samlede skoleområde.
I forlængelse heraf forslog Børne- og Skoleudvalget ved udvalgsmødet i oktober, at eventuelle politiske beslutninger i relation til vedtægten drøftes i udvalget inden den sendes i høring næste gang i efteråret 2025.
Lov- og plangrundlag
Lov om Folkeskolen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Den nye styrelsesvedtægt for skoleområdet i Rødovre Kommune træder i kraft den 1. februar 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 Revision af styrelsesvedtægt for Rødovre Kommunes skoleområdeBilag 2: Bilag 2 Styrelsesvedtægt for Rødovre Kommunes skoleområde - efter høring
Bilag 3: Bilag 3 Oversigt over skolebestyrelsernes udtalelser til styrelsesvedtægten
Bilag 4: Høringssvar Tinderhøj Skole
Bilag 5: Høringssvar Rødovre Skole
Bilag 6: Høringssvar Helhedstilbuddet Skovmoseskolen
Bilag 7: Høringssvar Hendriksholm Skole
Bilag 8: Høringssvar Islev Skole
Bilag 9: Høringssvar Nyager Skole
Bilag 10: Høringssvar Valhøj Skole
Udgiftsneutral tillægsbevilling - Den Kommunale Tandpleje
Sag nr. 8
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Den Kommunale Tandpleje har i 2024-2025 samlet modtaget et tilskud på 1.541.260 kr. fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet til kapacitetsudvidelse af Tandplejen. Midlerne skal nu udmøntes.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at der i budget 2025 indarbejdes en tillægsbevilling på netto 0 kr. til Børne- og Skoleudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 1.541.260 kr. til Tandplejen.
Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 14. januar 2025, pkt. 5:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 9:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Tandplejen har modtaget et tilskud på 1,5 mio. kr. fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets pulje til udvidelse af kapaciteten i den kommunale Børne- og Ungdomstandpleje. Det oprindelige ansøgte beløb var 2,5 mio. kr., og kommunen har derfor selv tilført 1 mio. kr. i budget 2025 for at finansiere den resterende del af projektet.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune.
En andel af tilskuddet på 0,5 mio. kr. er afholdt i slutningen af 2024, hvilket håndteres ved regnskabsforklaring i Regnskab 2024.
Bevillingen vedrører hovedfunktion 04.62 Sundhedsudgifter m.v.
Tidsplan
- Tilskuddet kan anvendes til kommunale anlægsudgifter, herunder indkøb af relevant udstyr og/eller etablering af lokaler, der er påkrævet i forbindelse med udvidelsen af den kommunale børne- og ungdomstandpleje.
- Tilskuddet udbetales i bagudrettede rater i takt med anvendelsen af tilskuddet.
- Ved projektets afslutning fremsendes et regnskab, der er direkte sammenligneligt med budgettet, til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Regnskabet skal indsendes senest 3 måneder efter, at tilskuddet er opbrugt.
Bilag
Bilag 1: Underskrevet accept af tilskudsbetingelser og udbetalingsprofilBilag 2: Opdateret udbetalingsprofil
Bilag 3: Ansøgning om tilskud vedr. udvidelse af kapaciteten i Den Kommunale Tandpleje
Beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
Sag nr. 9
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger udkast til beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol til godkendelse. Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Sagen var på dagsorden på henholdsvis Social- og Sundhedsudvalgets møde (sag nr. 84) og Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. december 2024 (sag nr. 53 ), hvor den blev udsat.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol godkendes.
Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 14. januar 2025, pkt. 4:
Anbefales.
Beslutning fra Beskæftigelsesudvalget, 14. januar 2025, pkt. 4:
Anbefales.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 10:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
I henhold til Barnets Lov § 15 stk. 3 skal kommunalbestyrelsen udarbejde et beredskab til forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Formålet med beredskabsplanen er at sikre, at der på tværs af forvaltninger er en systematisk og effektiv sagsgang til håndtering af bekymring samt adgang til konkret viden om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Beredskabsplanen henvender sig til medarbejdere i Rødovre Kommune, som i deres arbejde støder på sager, hvor der er bekymring for æresrelaterede konflikter og/eller negativ social kontrol.
Organisering
Chef for Social-, Familie og Borgerservice er ansvarlig for beredskabsplanen, mens teamleder i Børne- og Familieafdelingen er ansvarlig for at koordinere indsatsen.
Der udpeges ressourcepersoner fra beskæftigelses- og integrationsområdet samt børne- og familieområdet til et tværfagligt team. Teamet har ansvaret for at sikre samarbejdet mellem relevante parter i Rødovre Kommune og politiet. Ressourcepersonerne uddannes i Patriark, der er et risikovurderingsværktøj til brug for vurdering af risikoen for fremtidig vold i forbindelse med sager om æresrelaterede konflikter.
Det tværfaglige team nedsættes pr. 1. januar 2025 og mødes fast hver tredje måned.
Lov- og plangrundlag
Barnets Lov § 15 stk. 3
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Netværket nedsættes pr. 1. januar.
Bilag
Bilag 1: Beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol Anmodning om fritagelse for stigning i grundskyld
Sag nr. 10
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
BDO har på vegne af ejer af ejendommen Slotsherrensvej 400, Escot Fast Ejendom A/S, anmodet kommunen om en hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskyld som følge af ny lokalplan.
Indstilling
Staben for Økonomi og Personale indstiller,
at der gives afslag på anmodningen fra ejer af ejendommen Slotsherrensvej 400 om hel eller delvis fritagelse for grundskyld
med den begrundelse, at de ændrede anvendelsesmuligheder forøger ejendommens værdi væsentligt, og lokalplanen er udarbejdet med
hensyn til at give mulighed for ejers planer.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 11:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
BDO v/ Manager, Tax Legal, Anne Katrine Lindholt har, som repræsentant for ejer af ejendommen Slotsherrensvej 400, anmodet om hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskyld.
Beskrivelse af ejendommen og den nye vurdering
Der er tale om en erhvervsejendom, som ejes af Escot Fast Ejendom A/S. Ifølge BDO står ejendommen på nuværende tidspunkt uberørt i forhold til overtagelsen i 2008.
Ejendommen er købt i 2008 med henblik på at bygge et BOXIT depotlager. På ejendommen står en ældre erhvervsejendom, som skal nedrives. BDO giver udtryk for at en hel eller delvis fritagelse vil medvirke til at holde omkostningerne nede i forhandlings-, nedrivnings- samt byggefasen. Projektet er ikke gået i gang endnu, men der er forhåbning om start ultimo 2024/primo 2025 og forventes færdigt i 2027.
I 2017 besluttede Rødovre Kommune at etablere et letbanestop tæt ved ejendommen, og der blev vedtaget ny lokalplan (132 18-12-2018), som ændrer anvendelsesmulighederne for området. Den nye lokalplan skal danne rammen for stationsplads til letbanen, boliger samt erhverv. De udvidede anvendelsesmuligheder forøger værdien af området væsentligt og er bygget op omkring Slotsherrensvej 400.
Med den nye vurdering pr. 1. oktober 2019 steg grundværdien fra 9,7 mio. kr. til 31,3 mio. kr. Den totale beskatning er steget med 532.000 kr. med virkning fra 2021. Man anmoder om fritagelse med tilbagevirkende kraft.
Der har tidligere været fremlagt sager, hvor der har været indstillet fritagelse, fx omkring grundejere i Islevdalkvarteret i decembermøderækken. Her har bevæggrunden været at der er truffet beslutninger som har haft påvirkning for eksisterende grundejere. I denne sag har grundejer erhvervet en grund og været vidende om udviklingen og kommunen har været i dialog med grundejer undervejs. Teknisk Forvaltning oplyser i forhold til ønsket om fritagelse, at der er udarbejdet en lokalplan som muliggør at bebygge ejendommen med et depotlager, som ejer har ønsket. Det har været kommunens ønske, at lokalplanen udover forplads til letbanen muliggør etablering af boliger samt erhverv. Escot har deltaget i planlægningen og der etableres både boliger og erhverv. Forplads til letbanen har været en afgørende faktor i den nye lokalplan, og Escot har været vidende om dens placering på ejendommen.
Lov- og plangrundlag
I tidligere gældende lov om kommunal ejednomsskat § 8A nu videreført i ejendomsskattelovens § 10 kan Kommunalbestyrelsen meddele hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskyld, hvis grundværdien er steget med mere end 20 pct. som følge af ændret lokalplan. Det er en betingelse at ejendommen ikke udnyttes i videre omfang end det var tilladt før ny lokalplan.
Ejendomsskattelovens § 8A trådte i kraft 01-01-2018, og den er nu erstattet af ejendomsskattelovens §10 som trådte i kraft i 2023. Anmodningen refererer til ejendomsskattelovens § 8A, da lokalplan er vedtaget i 2018.
Økonomiske konsekvenser
En fritagelse udover 20 pct. vil i 2023-tal indebære en mindreindtægt for kommunen på 0,4 mio. kr. pr. år. Kommunen har ikke adgang til data fra 2024 og frem, da staten opkræver skatten på ejendomme. Derfor kan den økonomiske konsekvens af en evt. fritagelse ikke umiddelbart opgøres.
Tidsplan
Ingen.
Udgiftsneutral tillægsbevilling til nedbringelse af sygefravær
Sag nr. 11
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Staben for Økonomi og Personale har ansøgt om og fået bevilget 2,9 mio. kr. fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vedrørende pulje til nedbringelse af sygefravær på offentlige arbejdspladser.
Indstilling
Staben for Økonomi og Personale indstiller,
- at modtagelse af puljemidlerne godkendes samt
- at der i 2025 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling svarende til en udgift på 1,5 mio. kr. og en tilhærende indtægt på 1,5 mio. kr. til Økonomiudvalget.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 22. januar 2025, pkt. 12:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Den 9. oktober 2024 fik Rødovre Kommune tildelt 2.881.841 kr. i puljemidler til nedbringelse af sygefravær på offentlige arbejdspladser fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Puljen har til formål at nedbringe sygefraværet på offentlige arbejdsområder med et højt sygefravær eller hvor arbejdsopgaverne gør, at arbejdsmiljøet er særligt belastet. Puljen skal således understøtte et målrettet og systematisk arbejde med nedbringelse af højt sygefravær.
Projektet skal gennemføres inden for perioden den 1. november 2024 til og med den 31. oktober 2026 og projekter, der får tilsagn fra puljen skal have en varighed på mindst 1,5 år og højest 2 år regnet fra projektperiodens start den 1. november 2024.
Det valgte forvaltningsområde er Børne- og Kulturforvaltningen med fokus på Daginstitutioner & Skoleområdet.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse nr. 1184 om administration af tilskud fra puljer under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering af 26. september 2024.
Økonomiske konsekvenser
Udgiften på 2.881.841 kr. og tilhørende indtægt vedrører funktion 6.45.
Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af regnskaber, der skal sendes årligt til styrelsen.
Delregnskabet/delregnskaberne skal være ledelsespåtegnet. Det endelige regnskab skal være revisionspåtegnet og omfatte det samlede tilskud for hele projektperioden.
Udgiften på 1,4 mio. kr. og tilsvarende indtægt i 2026 indarbejdes i budgetproces 2026.
Tidsplan
Tilskuddet kan bevilges i perioden den 1. november 2024 til den 31. oktober 2026.
Det revisionspåtegnede regnskab for det samlede tilskud for hele projektperioden skal indsendes senest 31. januar 2027 sammen med en slutrapport tre måneder efter projektperiodens afslutning.
Bilag
Bilag 1: Tilsagnsbrev fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering Godkendelse af skema A vedrørende opførelse af ialt 48 almene familieboliger, Rødovre Boligselskab og Rødovre almennyttige Boligselskab, Parkbyen
Sag nr. 12
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovre Boligselskab og Rødovre almennyttige Boligselskab har sendt ansøgning om godkendelse af skema A til opførelse af 2x24 almene familieboliger. Kommunalbestyrelsen skal give tilsagn til opførelse af boligerne. Boligerne opføres af en privat part efter den delegerede bygherremodel.
Indstilling
Stab for Politik, Strategi og Digitalisering indstiller,
1. at der gives tilsagn til Rødovre Boligselskab og Rødovre almennyttige Boligselskab til opførelse af hver 24 almene familieboliger,
2. at skema A med anskaffelsessum på kr. 63.346.000 godkendes for hvert byggeri,
3. at der ydes kommunal støtte i form af et grundkapitallån på kr. 5.084.000 i 2025 for hvert byggeri,
4. at kommunen stiller regaranti for den del, der ligger udover 60% af ejendommenes værdi,
5. at boligerne opføres efter den delegerede bygherremodel med vilkår om, at aftalerne mellem boligselskaberne og den private ejendomsudvikler ikke indebærer unødig risiko for boligselskaberne,
6. at de ansøgte fravigelser fra ABT18 godkendes,
7. at der til tilsagnet om opførelse af boligerne stilles vilkår om, at boligerne opføres som et seniorboliger,
8. at aftalen om Rødovre Boligselskabs køb af del af matr.nr. 7v, delnr. 7 og 8, Rødovre By, Rødovre er endelig senest samtidig med godkendelse af skema B,
9. at Rødovre Boligselskabs magelæg af matr.nr. 6dz, delnr. 6, Rødovre By, Rødovre, med Ejendomsudviklingsselskabets Rødovre K/S’ matr.nr. 6al, delnr. 10 Rødovre By, Rødovre, er endelig senest samtidig med godkendelse af skema B, samt
10. at Rødovre almennyttige Boligselskabs køb af delnr. 15+16 af matr.nr. 7x, Rødovre By, Rødovre er endelig senest samtidig med godkendelse af skema B.
Beslutning fra Økonomiudvalget, 20. november 2024, pkt. 210:
Indstilles godkendt.
Beslutning fra Kommunalbestyrelsen, 26. november 2024, pkt. 185:
Sagen udsat.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Supplerende sagsfremstilling (Ny tilføjelse til sagen)
Det bemærkes, at der efter Økonomiudvalgets behandling af sagen den 20. november 2024 er sket følgende ændringer i sagen frem mod behandlingen i Kommunalbestyrelse:
-I første afsnit under punktet ”Sagsfremstilling” er teksten tilpasset således, at boligselskaberne har fremsendt ny korrigeret ansøgning og skemaer i januar 2025 grundet nye rammebeløb for 2025.
-Den korrigerede økonomi har den betydning, at beløb i bilagene behandlet på Økonomiudvalget er konsekvensrettet og derfor udskiftet med nye bilag.
-Økonomien i hele projektet og de enkelte beløb er korrigeret således, at det passer med rammebeløb for år 2025.
-Under afsnittet ”Udlejning af boligerne” er teksten tilpasset således, at ordet ”seniorbofællesskab” er udgået og erstattet med ”seniorboliger”
-Grundet ny rammebeløb vil det kommunale grundkapitallån for hvert byggeri forøges med 0,15 fra 4,934 mio. kr. til 5,084 mio. kr.
Sagsfremstilling
Rødovre Boligselskab og Rødovre almennyttige Boligselskab v/DAB har den 16. august 2024 sendt ansøgning om godkendelse af skema A til opførelse af 2x24 almene familieboliger i Parkbyen, del af matr.nr. 7v, 6dx og 7x, alle Rødovre By, Rødovre og efterfølgende af 10. januar 2025 korrigeret økonomien for de to ansøgte projekter, jf. bilag 1 og 2.
Den private udvikler, Ejendomsudviklingsselskabet Rødovre K/S, vil opføre private og de almene boliger i to forskellige bygningstyper; en længebygning og en vinkelbygning. De 2 byggerier med hver 24 almene boliger opføres i en vinkelbygning magen til udviklerens egen, og derfor vil man ikke kunne se forskel på de private og almene boliger, når de står opført færdig.
Boligbyggeriet udføres med facader i tegl i røde nuancer og et mansardtag i malebehandlet metal. Byggeriet opføres i 3 etager med fælles gårdrum, der fungerer som semi-private zoner med formål om at fremme naboskab og fællesskab. Der vil blive opført en kælder under Rødovre Boligselskabs byggeri til brug for beboerne fra begge ejendomme.
Skitseprojektet for begge byggerier er ens, dog med den forskel, at der under Rødovre Boligselskabs ansøgte projekt laves en kælder til brug for depotrum og varmecentral for beboerne fra begge etageejendomme jf. bilag 3.
Det samlede etageareal pr. boligbyggeri udgør 2.129 m2, som fordeler sig således:
Boligtype | Antal | Størrelse | Husleje eksl. forbrug |
2-rums bolig | 12 | Ca. 66 m2 | 7.029 kr. |
3-rums bolig | 8 | Ca. 89 m2 | 9.478 kr. |
4-rums bolig | 4 | Ca. 111 m2 | 11.821 kr. |
Huslejen er foreløbigt opgjort til at udgøre 1.278 kr. pr. m2 eksl. forbrugsudgifter.
Den delegerede bygherremodel
I medfør af almenboliglovens § 116 kan etablering af de almene boliger ske ved et samarbejde med en privat part, hvis samarbejdet er nødvendigt for at etablere boligerne og tilsagnsmodtager ikke løber unødige risici.
Med modellen delegerer en almen boligorganisation bygherrerollen til den private part. Herefter varetager den private part den almene boligafdelings forpligtelser efter almenboligloven, udbudslovgivningen og den øvrige lovgivning i forbindelse med opførelse af boligbyggeriet. Når byggeriet står færdigt overtager det almene boligselskab den nye afdeling og tager afdelingen i drift.
For at fremme en ”blandet by” med både private og almene boliger bliver de ialt 48 almene familieboliger opført sammen med private boliger. Lokalplan 146 giver mulighed for dette, hvor der er krav om etablering af 25% almene boliger.
Den private udvikler vil anlægge infrastrukturen bestående af forsyning, veje, parkering- og friarealer.
Grundarealerne, hvor byggerierne skal opføres ligger i samme område og tilknytning til de øvrige matrikler, hvor den private part skal forestå projektudviklingen af en række private boliger. Det er derfor nødvendigt for boligselskaberne at indgå et samarbejde med den private udvikler for etablering af de almene boliger, fordi byggerierne er en del af et større byggeforetagende, og byggerierne skal derfor ske i tæt sammenhæng med privat byggeri. Samtidig skal der etableres fællesanlæg/infrastruktur, og boligselskaberne gives brugsret hertil samt oprettelse af ny grundejerforening, som forventes at tage skøde på fælles arealerne.
Den private part skal dække eventuelle overskridelser af maksimumsbeløbet, ligesom den private part skal i sine aftaler om teknisk rådgivning og entrepriseaftaler lægge AB18, ABR18 og ABT18 til grund.
Boligselskaberne har ansøgt om fravigelser af bestemmelser fra ABT18, som ligger i tråd med, hvad Dansk Byggeri og BL er enige kan fraviges.
Den private parts honorar må ikke overstige markedsprisen og skal være rimelig. Honorar til den private part er fastsat til 3% af anskaffelsessummen, svarende til kr. 1.906.000 inkl. moms. Efter det oplyste indeholder det bl.a. udarbejdelse af indledende skitser af projektet, forhandlinger med kommunen om ny lokalplan inkl. levering af dokumenter/input dertil, risikotillæg, koordinering og projektstyring.
Tilsagnsmodtager (boligselskaberne) må ikke løbe unødige risici ved indgåelse af samarbejde med en privat ejendomsudvikler til at opføre almene boliger. Det anbefales, at der i forbindelse med godkendelse af skema A stilles vilkår om, at aftalerne om samarbejds-, grundkøbs- og totalentrepriseaftale skal være endelig inden godkendelse af skema B, og aftalerne ikke må indebære en unødig risiko for boligselskaberne ved at anvende aftaleparadigmer udarbejdet af Byggeskadefonden og BL.
Erhvervelse, salg og magelæg af ejendom
Det er den private part, som ejer arealet, hvor boligprojektet ønskes opført. I den forbindelse skal Rødovre Boligselskab erhverve en del af matr. nr. 7v, Rødovre By, Rødovre, og Rødovre almennyttige Boligselskab skal erhverve delnr. 15+16 af matr. nr. 7x, Rødovre By, Rødovre.
I dag ejer Rødovre Boligselskab matr.nr. 6dx, hvor der er 9 garager. Garagerne er i vejen for at kunne etablere den i lokalplanen angivet bebyggelsesplan, og der vil derfor ske magelæg mellem boligselskabets matr.nr. 6dx og en del af den private udvikler ejede matr.nr. 7al. Den private udvikler er forpligtet til at etablere 9 nye garager for erstatning af de 9 eksisterende.
Kommunalbestyrelsen skal godkende boligselskabets erhvervelse af ejendomme samt godkende afhændelse af ejendom, jf. almenboliglovens § 26 og § 27.
Købesummen for en ubebygget ejendom, der erhverves med henblik på etablering af almene boliger, må opgjort kontant ikke overstige prisen i handel og vandel, støttebekendtgørelsens § 10.
For ubebyggede grunde bør overdragelsessummen, inklusive sædvanlige modningsudgifter, tilslutningsudgifter m.v., som vejledende udgangspunkt ikke overstige 20 pct. af den samlede anskaffelsessum for projektet.
Udgifterne til erhvervelse af ejendommen svarer til 17,36%, for hvert boligselskab.
Det anbefales, at godkendelse af skema A er med forbehold for endelig aftale om køb og salg af ejendommene foreligger senest samtidig med godkendelse af skema B.
Udlejning af boligerne
I forbindelse med vedtagelse af lokalplanen har der været ønske om etablering af seniorboliger. Der stilles derfor som vilkår til tilsagnet at opførelse af de 48 almene familieboliger skal være seniorboliger.
Endelig udlejningsaftale vil blive forelagt til politisk godkendelse.
Maksimumsbeløb og finansiering
Det er en betingelse for Kommunalbestyrelsens tilsagn om opførelse af nye boliger, at anskaffelsessummen ikke overstiger maksimumsbeløbet. Maksimumsbeløbet er et centralt fastsat beløb pr. kvadratmeter boligareal plus til tillæg.
For familieboliger udgør maksimumsbeløbet 24.480 kr. pr. m2 plus tillæg pr. bolig på kr. 420.570.
For hvert ansøgte projekt udgør det samlede anskaffelsessum kr. 63.346.000, jf. bilag 4. Anskaffelsessummen er tillagt fastprisregulering, som er opgjort til at være kr. 1.335.000 af entrepriseudgifterne. Det er et skønnet beløb og opgøres først endeligt ved byggeriets afslutning.
Anskaffelsessummen fordeler sig på følgende udgifter:
Grundudgifter + honorar til privat part 12,709 mio. kr.
Entrepriseudgifter 44,499 mio. kr.
Omkostninger 5,417 mio. kr.
Gebyrer til offentlige myndigheder 0,921 mio. kr.
I alt 63,546 mio. kr.
Træffer Kommunalbestyrelsen beslutning om opførelse af nye almene familieboliger, skal kommunen bidrage økonomisk til projektet med et kommunalt grundkapitallån.
Familieboliger med et gennemsnitligt bruttoetageareal pr. bolig under 90 kvadratmeter udgør det kommunale grundkapitallån 8%.
Finansiering er følgende:
• Realkreditlån (90%) kr. 57,191 mio.
• Kommunalt grundkapitallån (8%) kr. 5,084 mio.
• Beboerindskud (2%) kr. 1,271 mio.
Ligeledes forpligter et tilsagn om opførelse af almene boliger kommunen til at stille en kommunal regaranti i henhold til almenboliglovens § 127. Garantien ydes for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60% af ejendommens markedsværdi.
Bemærkninger
Der gøres opmærksom på, at bilag 4 vedrører skema A for Rødovre Boligselskab afdeling Parkbyen, men er enslydende for det ansøgte projekt for Rødovre almennyttige Boligselskab afdeling Egegårdsvej, hvoraf kun det ene skema vedlægges.
Lov- og plangrundlag
Almenboliglovens § 26, § 27, § 104, § 115, § 118, § 127
Økonomiske konsekvenser
Tilsagn om opførelse af familieboliger gennemsnitligt under 90 m2 udløser et kommunalt grundkapitallån på 8% af det samlede anskaffelsessum. For det ansøgte projekt på skema A-niveau andrager det sig til 5,084 mio. kr. for hvert byggeri.
Udgiften til grundkapitallån vedrører funktion 8.32.24, indskud i Landsbyggefonden m.v. Der er afsat 10 mio. kr. i 2025 til indskud til Landsbyggefonden vedrørende nye boliger i Parkbyen, som finansierer den kommunale støtte i denne sag.
Derudover skal kommunen yde kommunal regaranti for den del, der ligger udover 60% af ejendommenes værdi.
Bilag
Bilag 1: Bilag 3 - SkitseprojektBilag 2: Bilag 1 - Ansøgning fra Rødovre almennyttige Boligselskab
Bilag 3: Bilag 2 - Ansøgning fra Rødovre Boligselskab
Bilag 4: Bilag 4 - Skema A, Rødovre Boligselskab, afd. Parkbyen
Udpegning af politisk repræsentant til Vandoplandsstyregruppe
Sag nr. 13
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Med Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et Grønt Danmark får kommunerne ansvaret for planlægning og implementering af arealomlægningsindsatsen. Kommunernes opgave forankres i lokale treparter, der tager udgangspunkt i de eksisterende vandoplandsstyregrupper (VOS’er). Kommunalbestyrelsen skal udpege en politisk repræsentant, der skal repræsentere kommunen i den lokale trepart for hovedvandopland Øresund.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
at Kommunalbestyrelsen udpeger formanden for Teknik- og Miljøudvalget som repræsentant for kommunen i den lokale trepart for hovedvandopland Øresund.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Med Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et Grønt Danmark får kommunerne en central rolle med ansvar for planlægning og implementering af arealomlægningsindsatsen. Det betyder, at kommunerne skal udarbejde dynamiske omlægningsplaner senest i 2025, der viser, hvordan man lokalt vil komme i mål med indsatsen. Indsatsen omfatter udtagning af kulstofrige lavbundsjorder, vådområder, skovrejsning, ekstensivering og andre arealbaserede omlægningsindsatser, herunder at bidrage til bedre vilkår for natur og biodiversitet.
Siden 2010 har kommunerne koordineret udtagning af landbrugsarealer i 23 tværkommunale vandoplandsstyregrupper (VOS’er), som fra 2024 har organiseret sig i 10 grupperinger med henblik på tværgående samarbejde, kapacitetsopbygning og stordriftsfordele. Rødovre Kommune er en del af hovedvandopland Øresund, hvor Fredensborg Kommune har formandskabet og står for sekretariatsbetjeningen. Dette tværkommunale samarbejde skal fortsætte i 23 lokale treparter med flere aktører, der forsat er organiseret i de 10 grupperinger.
Hver lokal trepart består af følgende medlemmer:
- 1-2 repræsentanter for hver kommune i oplandet, heraf mindst 1 politisk repræsentant
- 1-2 lokale repræsentanter for lokale naturorganisationer
- 1 repræsentant fra Naturstyrelsen
Repræsentanterne fra natur- og landbrugsorganisationerne udpeges centralt af hhv. Danmarks Naturfredningsforenings og Landbrug & Fødevarers hovedorganisationer. Naturstyrelsen udpeger også deres repræsentanter.
Kommunalbestyrelsen skal således udpege 1-2 politiske repræsentanter for den eller de lokale treparter, som kommunen er en del af. Fristen for udpegelse til lokale treparter bliver forventeligt 1. februar 2025.
Lov- og plangrundlag
Den lokale organisering af omlægningsindsatsen er aftalebaseret og udmøntes ikke i love og bekendtgørelser.
- Aftale om et Grønt Danmark. Aftale mellem regeringen, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, Fødevareforbundet NNF, Dansk Metal, Dansk Industri og Kommunernes Landsforening den 24. juni 2024
- Aftale om Implementering af et Grønt Danmark. Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre den 18. november 2024.
- Kvælstofindsatsbehovet fastlægges i statens reviderede vandområdeplaner 2021-2027, som blev sendt i høring den (20. december 2024).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Rødovre Kommune skal indmelde de kommunale repræsentanter senest den 30. januar 2025.
Bilag
Bilag 1: Aftale om et Grønt DanmarkBilag 2: Aftale om implementering af et Grønt Danmark
Ekstraordinære generalforsamlinger i HOFOR
Sag nr. 14
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Der skal afholdes ekstraordinære generalforsamlinger i HOFOR Vand Holding A/S og HOFOR Spildevand Holding A/S den 28. januar 2025. Anledningen er, at Herlev Kommunes bestyrelsesmedlem er udtrådt og skal erstattes. HOFOR foreslår, at generalforsamlingerne, i lighed med de tidligere afholdte generalforsamlinger i selskaberne, afholdes som skrivebordsgeneralforsamlinger, dvs. uden fysisk fremmøde.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Rødovre Kommune på generalforsamlingerne stemmer for, at Marco Damgaard vælges som bestyrelsesmedlem, hvor han afløser Thomas Gyldal Petersen, der samtidig fratræder som bestyrelsesmedlem.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune har siden 1. juli 2012 været medejer af HOFOR Vand Holding A/S, der ejer vandselskaberne i Albertslund, Brøndby, Dragør, Herlev, Hvidovre, København, Rødovre og Vallensbæk Kommuner samt koncernens serviceselskab. Herudover har Rødovre Kommune siden årsskiftet 2012/13 været medejer af HOFOR Spildevand Holding A/S, der ejer spildevandsselskaberne i de samme kommuner.
Ejerne har i de to holdingselskabers bestyrelser en repræsentant fra hver ejerkommune. Fra Rødovre Kommune er borgmester Britt Jensen repræsentanten i dag. Herlev Kommunes repræsentant Thomas Gyldal Petersen har ønsket at udtræde af bestyrelserne, og Herlev Kommune har i stedet udpeget Marco Damgaard som deres nye repræsentant.
På den baggrund har HOFOR indkaldt til ekstraordinære generalforsamlinger i de to selskaber 28. januar 2025 med det formål at vælge Marco Damgaard til bestyrelserne i stedet for Thomas Gyldal Petersen.
Som ejer af HOFOR Vand Holding A/S har Rødovre Kommune 3,94 % af stemmerne på generalforsamlingen, mens kommunen har 4,36 % af stemmerne på generalforsamlingen i HOFOR Spildevand Holding A/S. Kommunens stemme på generalforsamlingerne afgives i overensstemmelse med den beslutning, som Kommunalbestyrelsen i medfør af denne indstilling fastlægger med simpelt flertal. Kommunen taler således med én stemme på hver generalforsamling.
Generalforsamlingerne afholdes uden fremmøde som skriftlige generalforsamlinger, det vil sige generalforsamlingerne holdes ikke fysisk, og selskaberne konstaterer på grundlag af de afgivne mandater fra ejerkommunerne, hvordan stemmerne er afgivet. På den baggrund udarbejdes efterfølgende referat (protokollat) af generalforsamlingerne.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Generalforsamlingerne afholdes 28. januar 2025. Valget til bestyrelserne gælder frem til de ordinære generalforsamlinger i 2026.
Bilag
Bilag 1: Protokollat for ekstraordinær generalforsamling - HOFOR Vand Holding ASBilag 2: Protokollat for ekstraordinær generalforsamling - HOFOR Spildevand Holding AS
Høring af ændringer af Færdselsloven og Vejlovene
Sag nr. 15
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Regeringen har den 20. december 2024 sendt lovforslag i høring vedrørende ændringer af Færdselsloven og Vejloven angående politiets rolle i vejsager. Rødovre indgiver høringssvar på lovforslaget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at udkastet til høringssvar godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Transportministeriet har den 20. december 2024 sendt lovforslag i høring vedrørende forslag til ændringer af Færdselsloven og Vejlovene, der omhandler politiets rolle i vejsager og kriterier for vejændringer. Høringsperioden er frem til 27. januar 2025.
Ændringen i loven betyder, at kommunerne i flere sager om vejændringer gives enekompetence, og uden at indhente samtykke fra politiet, fremadrettet kan beslutte ændringer i forhold til parkering, standsning, vigepligtsforhold, hastighedsgrænser, ensretninger mv. Politiet vil dog fortsat skulle godkende, at afmærkninger er korrekt anvendt. Udfordringerne med lovforslaget er, at der overvejende er fokus på fremkommelighed for motorkørende trafik og ikke lægges vægt på hensyn som fredeliggørelse af byområder i forbindelse med byudvikling.
I høringssvaret argumenteres der for, at veje med høje trafiktal, som f.eks. Korsdalsvej, også skal kunne få nedsat hastighed og lavet trafikale ændringer og at der ikke alene skal lægges vægt på et objektivt kriterium om et bestemt antal kørende, men at der også indgår bl.a. miljømæssige hensyn, når der skal træffes beslutninger om hastighedsændringer, ensretninger og/eller vejlukninger.
Forslaget vil gøre det muligt for Rødovre kommune uden indhentning af samtykke, at nedsætte hastigheden til den generelle hastighedsbegrænsning i byzone på 50 km/t på veje som Slotsherrensvej, Roskildevej og Tårnvej.
Der vedlægges meddelelsespunkt, som forelægges Teknik- og Miljøudvalget i februar mødet.
Lov- og plangrundlag
Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fællesveje m.v.), af den 20. december 2025.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Lovforslaget er delvis trådt i kraft pr. den 20. december 2024, men forventes først at have fuld effekt pr. den 1. juli 2025.
Bilag
Bilag 1: Høringssvar til Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v.Bilag 2: Notat om færdselslov
Diverse
Sag nr. 16
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 17
Beslutningskompetence: KB
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Kommunalbestyrelsen godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokol blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".
Diverse - lukket
Sag nr. 19
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Lukket punkt: Salgsproces for kommunale byggegrunde i Gartnerbyen og opførelse af Borgerhuset
Sag nr. 18
Beslutningskompetence: KB
Beslutning
Godkendt.