Beskæftigelsesudvalget
08-10-2024
Medlemmer
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)
Sager 37 - 42
Meddelelser
Sag nr. 37
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Understøttelse af iværksættermiljøet i Rødovre
Sag nr. 38
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger den viden og erfaring, der er fremkommet i forbindelse med udmøntning af budgetresolutionen vedrørende undersøgelse af mulighederne for at understøtte og skabe netværk blandt iværksættere i Rødovre.
Forvaltningen fremlægger desuden idéer/anbefalinger til, hvordan iværksættermiljøet i Rødovre kan understøttes yderligere.
Indstilling
Social og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at viden og erfaring tages til efterretning og drøftes samt
- at anbefalingerne implementeres i forvaltningens praksis.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
På mødet den 16. januar 2024 (sag nr. 2) godkendte Beskæftigelsesudvalget procesplanen for udmøntning af budgetresolution vedrørende understøttelse af iværksættermiljøet i Rødovre. Sagen har ophæng til Beskæftigelsesudvalget og til Erhvervsrådet, der herefter følger sagen.
Baggrund
Samarbejdet med virksomhederne i Rødovre Kommune er fundamentet for et fremtidigt, velfungerende lokalt arbejdsmarked. Det gælder også de nyoprettede virksomheder af iværksættere, der brænder for at bidrage til vækst gennem nye initiativer. Rødovre Kommunes politikker på beskæftigelsesområdet, såvel som på erhvervsområdet, tydeliggør ønsket om, at kommunen fremmer etableringen af nye virksomheder og derved gør det nemmere og mere attraktivt for iværksættere at etablere sig i Rødovre.
Mål og metode
Målet og metoden for udmøntning af budgetresolutionen er at afdække kendetegn ved eksisterende startups og iværksættere i kommunen, kortlægge de nuværende støttemuligheder og tilbud til iværksættere, og gennem en direkte dialog at undersøge iværksættermiljøets behov og konkrete ønsker for støtte og eventuelt netværksdannelse. Ledelse og medarbejdere fra henholdsvis Erhvervskontoret i Teknisk Forvaltning, Jobcentret i Social- og Sundhedsforvaltningen samt TekX i Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde afholdt flere møder/arrangementer med iværksættere i Rødovre om vurderinger, behov og ønsker til yderligere understøttelse af iværksættermiljøet.
Opsamling
Erhvervskontoret i Teknisk Forvaltning hjælper allerede iværksætterne og andre virksomheder i kommunen ved at fremsende velkomstfoldere til nye virksomheder, tilbyde rådgivning samt dele nyttige links og materialer på kommunens hjemmeside. I TaskForce Erhverv koordinerer Erhvervskontoret og Jobcentret det virksomhedsrettede samarbejde og holder opmærksomheden på virksomhedernes behov - herunder iværksættere.
Der er forholdsvist mange private og offentlige hjemmesider med information og rådgivning, samt tilbud om kurser til iværksættere. Relevant viden er tilgængelig, men kan være uoverskuelig for mange at finde og samle.
Erhvervshus Hovedstaden har relevante tilbud, der i praksis understøtter iværksættere fra idéudvikling til produktion. Erhvervshusets tilbud er ikke udbredt kendt blandt de iværksættere, som forvaltningen har mødt, og der er et uudnyttet potentiale til bedre lokal understøttelse af iværksættere.
Der er ønske om, og umiddelbar opbakning til, at danne netværk for iværksættere og virksomheder med 0-5 ansatte i Rødovre. En række iværksættere har været samlet tre gange og har i praksis dannet et spirende netværk, der faciliteres af forvaltningen.
LinkedIn er virksomhedernes foretrukne kommunikationsplatform, hvorfor det giver mening også at møde dem der.
Forvaltningen har i projektperioden afdækket eksisterende interne, tværfaglige samarbejder samt muligheden for samarbejder med andre aktører og kommuner. Erhvervskontoret deltager allerede i ERFA-gruppe på Vestegnen og har et positivt samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden. De omkringliggende kommuner har, som Rødovre, bygget indsatsen for iværksættere op omkring et samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden, en hjemmeside med relevante links samt en lokal kontaktperson. Vallensbæk, Glostrup, Brøndby og Albertslund er yderligere gået sammen i "Erhvervssammenslutningen", mens Gladsaxe Kommune har oprettet et iværksætternetværk og Brøndby Kommune har oprettet en specifik hjemmeside for iværksættere. Repræsentanter fra Gladsaxe Kommune var på besøg i Rødovre i forbindelse med etableringen af Netværk Rødovre (se bilag). Afdækningen har ikke givet anledning til yderligere anbefalinger.
Anbefalinger
Jobcentrets Virksomhedsservice har i samarbejde med Erhvervskontoret og TekX skitseret anbefalinger på en række områder - med udgangspunkt i de gennemførte aktiviteter samt den viden og de erfaringer, der er opsamlet undervejs:
- Etablering af iværksætternetværk
- Branding og synliggørelse af tilbud
- Styrket kommunikationsindsats
Etablering af iværksætternetværk
I forlængelse af dialogen, på workshop med iværksættere i Rødovre, er der taget initiativ til etablering af Rødovre Kommunes nye iværksætternetværk. Netværket, der har fået navnet Netværk Rødovre, har pt. omkring 25 deltagere. Netværket faciliteres til dels af de deltagende virksomheder og til dels af Erhvervskontoret og Jobcentret. Der er pt. planlagt tre yderligere møder i 2024.
Det anbefales, at forvaltningen fortsat følger netværket, så længe interessen og opbakningen er intakt. Forvaltningen formidler eventuelle budskaber fra netværket til det politiske niveau og udarbejder ligeledes et koncept og et tilbud om netværksdannelse blandt virksomheder, der kan anvendes som løbende tilbud. Se hele etableringsprocessen i vedhæftede bilag.
Branding og synliggørelse af tilbud
Det anbefales at samle og synliggøre relevant information til iværksættere på rk.dk. Her linkes til det nye iværksætternetværk samt til de relevante tilbud og støttemuligheder, der findes lokalt og regionalt og allerede fremgår på hjemmesiden. Udfordringen er særligt at brande hjemmesiden, så den mere aktivt anvendes blandt iværksættere. Dette kan bl.a. ske ved anvendelse af de digitale informationsskærme ved kommunens hovedveje.
Erhvervskontoret er allerede i dialog med Erhvervshus Hovedstaden om muligheden for yderligere branding og lokale aktiviteter.
Jobcentrets Virksomhedsservice åbner snarest en profil på LinkedIn. Her vil løbende blive reklameret for diverse arrangementer og tilbud til virksomhederne – med særligt fokus på specifikke tilbud og informationer til nye iværksættere. Et supplerende tiltag kan være at dele de samme materialer på Rødovre Kommunes Facebookside.
Jobcentret vil, målrettet iværksættervirksomheder, særligt gøre opmærksom på muligheden for at ansætte ledige med løntilskud og evt. modtage ledige i praktik.
Styrket kommunikationsindsats
Fremsendelse af velkomstfoldere til nye iværksættere faciliteres allerede af Erhvervskontoret. Denne indsats fastholdes. Fremadrettet styrkes formidlingen af relevante tilbud til iværksættere gennem Rødovre Kommunes øvrige virksomhedsrettede kontakter (Jobcentret, miljøtilsyn mv.).
Jobcentret fremsender løbende nyhedsbreve til en lang række lokale virksomheder samt virksomheder i nabokommunerne. Denne indsats fastholdes, mens fokus øges på at brande initiativer og tilbud specifikt til iværksættere – herunder Netværk Rødovre og samarbejdet med Erhvervshus Hovedstaden mv.
Postkassen på rk.dk, der giver iværksættere mulighed for at komme med input til nye aktiviteter og/eller redegøre for deres behov i øvrigt, opretholdes resten af 2024. Samtidig sikres det, at der reklameres for løsningen blandt iværksættere og øvrige virksomheder i Rødovre og omegn, så postkassen i højere grad synliggøres.
Aktiviteter
Følgende aktiviteter er iværksat gennem projektperioden:
- Analyse af iværksættermiljøet på landsplan
- Møde med Erhvervshus Hovedstaden
- Afdækning af nuværende støttemuligheder og services til iværksættere
- Afdækning af de omkringliggende kommuners tilbud og services
- Undersøgelse af muligheden for tværkommunalt samarbejde
- Oprettelse af "åben postkasse" på kommunens hjemmeside
- Afdækning af kendetegn for eksisterende start ups/iværksættere i Rødovre ved workshop på TekX i samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden
- Inspirationsmøde med lokale virksomheder og iværksætternetværket fra Gladsaxe Kommune
- Efterfølgende møder for iværksættere i Netværk Rødovre
Processen og de enkelte aktiviteter er beskrevet mere detaljeret i bilaget, der er vedhæftet sagen.
Lov- og plangrundlag
Plangrundlaget er Rødovre Kommunes Beskæftigelsespolitik og Erhvervspolitik.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag - Understøttelse af iværksættermiljøet Status på indsatsen for fordrevne fra Ukraine m.fl.
Sag nr. 39
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Jobcentrets integrationsteam fremlægger status på indsatsen for fordrevne fra Ukraine samt for indsatsen for øvrige flygtninge og familiesammenførte.
Indstilling
Social og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at status på indsatsen for fordrevne fra Ukraine m.fl. tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Fordrevne fra Ukraine
Ukrainske fordrevne ankommer fortsat til Danmark og til Rødovre i betydeligt omfang. Der er ikke udsigt til, at krigen i Ukraine ophører i den nærmeste fremtid. Det må derfor påregnes, at integration af fordrevne fra Ukraine fortsat vil pågå.
Antallet af fordrevne fra Ukraine i Rødovre er steget fra 175 personer ved årsskiftet til i alt 220 personer pr. 1. september 2024. Der har således været en tilgang på 50 fordrevne, mens fem er udrejst eller fraflyttet. Blandt de tilkomne, i de sidste 6 måneder, er seks uledsagede børn og unge.
Det samlede antal omfatter 46 børn og unge under 16 år, 15 unge på 16-17 år, 138 voksne mellem 18 og 66 år samt 21 voksne over 66 år.
Job og ledighed
Blandt de voksne og unge ukrainere (mellem 16 og 66 år) er 77 personer pt. i job. Det svarer til 75 procent af dem, der står til rådighed for arbejdsmarkedet (jobparate). På landsplan er 83 procent af de jobparate ukrainere i job.
49 voksne er pt. ledige, hvoraf de 20 er aktivitetsparate på grund af helbredsmæssige forhold. Det er tydeligt, at flere af de sidst ankomne til Rødovre har betydeligt flere helbredsmæssige udfordringer end dem, der kom i 2022 og 2023.
96 ukrainere er pt. tilmeldt danskuddannelse, mens 11 er i beskæftigelsesrettede forløb (løntilskud, virksomhedspraktik eller vejlednings- og afklaringsforløb). 10 personer er sygemeldte, mens to er i ordinær uddannelse. En borger kan godt være både i beskæftigelsesrettet tilbud og i danskuddannelse eller selvforsørgende og i danskuddannelse.
45 børn og unge går i hhv. daginstitution (10) og i skole (35).
Boligplacering
155 fordrevne fra Ukraine er indkvarteret i midlertidig bolig, mens 32 har fået tildelt en permanent bolig. To bor på plejehjem, mens 14 er privat indkvarteret. De øvrige er tilflyttet andre ukrainere i Rødovre.
Der forestår pt. en udfordring vedrørende de midlertidig boligplacerede i DAB – Carlsro, da lejemålene umiddelbart ophører den 1. januar 2025 grundet renovering. Der samarbejdes med DAB om en løsning. Omkring 40 borgere vil yderligere kunne permanent boligplaceres, såfremt boligerne er tilgængelige, da de er selvforsørgende.
Integrationsteamets opgaver
Det er integrationsteamet i Rødovre Jobcenter, der har ansvaret for integrationsindsatsen og for koordinering med relevante afdelinger i kommunen, herunder daginstitutions- og skoleområderne.
En markant opgave for teamet er introduktion til det danske samfund i alle forhold - herunder tildeling af praktiserende læge, bankkonti, skattekort mv. Ligeledes etablering i bolig, hjælp til at finde indkøbs- og fritidsmuligheder samt øvrige praktiske forhold, der opstår løbende.
Til de mindreårige, uledsagede børn findes ligeledes en passende bolig og alt nødvendigt indkøbes til boligen. Relevante sagsakter sendes til Børne- og Familieafdelingen med henblik på udpegning af en forældremyndighedsindehaver. Derudover sikres det, at de unge starter i danskuddannelse.
Som ovenfor nævnt bistår integrationsteamet også med hjælp til andre nødvendige forhold i dagligdagen, som oprettelse af læge, MitID, adresse mv. Derudover hjælper teamet i forbindelse med tildeling af kontaktpersonsordning. Der arbejdes på at etablere et samarbejde med "Sammen om Familien" med henblik på støtte til kontaktpersonsordningen.
Øvrige flygtninge og familiesammenførte
27 procent af Rødovres befolkning har anden etnisk baggrund end dansk (Danmarks Statistik 3. kvartal 2024). Således har 21 procent en ikke-vestlig baggrund, mens seks procent har vestlig baggrund. En del borgere med ikke-vestlig baggrund er dog danske statsborgere. Således har 84 procent af befolkningen i Rødovre dansk statsborgerskab i 3. kvartal 2024. Seks procent er statsborgere i et vestligt land, mens 10 procent er statsborgere i et ikke-vestligt land.
I juni var der i alt 214 flygtninge og familiesammenførte mellem 18 og 66 år, der havde fået opholdsgrundlag i Rødovre efter 2004. 131 af dem var i job. Det svarer til 61 procent (Jobindsats Ministermål). På landsplan gælder det samme for 56 procent.
Ses på kønsfordelingen, af de ovennævnte flygtninge og familiesammenførte i job, så er 49 procent af kvinderne i Rødovre i beskæftigelse, mens 72 procent af mændene er i beskæftigelse. På landsplan er fordelingen 45 procent beskæftigede kvinder og 64 procent beskæftigede mænd.
Der er i alt 73 borgere på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse i Rødovre pr. ultimo juli 2024. 49 er fra Ukraine og 24 har andre nationaliteter. Borgere på selvforsørgelses-, hjemrejse- eller overgangsydelse har boet i Danmark sammenlagt mindre end ni år inden for de seneste 10 år.
Lov- og plangrundlag
Integrationsloven samt Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Orientering om Danmarkskortet 2023
Sag nr. 40
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om Danmarkskortet 2023, som viser omgørelsesprocenterne i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service.
Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at der på baggrund af orienteringen om de igangværende tiltag ikke foretages yderligere i forhold til Danmarkskortets resultater for 2023.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Hvert år den 1. juli offentliggør Social-, Bolig- og Ældreministeriet Danmarkskortet, som viser omgørelsesprocenterne på de sager i kommunerne, som Ankestyrelsen har hjemvist eller ændret på tre områder:
- Udvalgte bestemmelser på voksenhandicapområdet
- Socialområdet generelt og
- Udvalgte bestemmelser på børnehandicapområdet.
Danmarkskort for hvert af de tre områder er vedlagt som bilag.
Den 1. juli 2022 trådte en ny bestemmelse i kraft, hvor Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om resultaterne viser behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen. Hvis kommunen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om beslutningen. Ankestyrelsen kan herefter pålægge kommunen at lave en handlingsplan, hvis omgørelsesprocenterne og øvrigt kendskab til kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen vil i så fald fastsætte en frist for udarbejdelse af handleplanen. Lovændringen gælder til den 1. januar 2026.
Voksenhandicapområdet
Voksenhandicapområdet omfatter kontante tilskud, borgerstyret personlig assistance, ledsageordning og merudgifter.
Ankestyrelsen har i 2023 truffet 15 afgørelser mod seks afgørelser i 2022. I otte af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 53 procent i 2023. Omgørelsesprocenten i 2022 var 17 procent. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten på voksenhandicapområdet var i 2023 på 37 procent.
På baggrund af den relativt høje omgørelsesprocent, har Ældre- og Omsorg gennemgået sagerne systematisk for at tage ved lære af Ankestyrelsens tilbagemelding. Set i lyset af kompleksiteten i disse sager samt lovteksterne, er det vurderingen, at visitationen med mere struktur på de faglige drøftelser samt på oplysning og dokumentation af sagerne vil kunne nedbringe omgørelsesprocenten. Gennemgangen tydeliggjorde, at der er behov for øget opmærksomhed på den afgørelsesudfordring, der opstår, når der er divergerende faglige vurderinger mellem egen læge og kommunens lægekonsulent. Der vil fremadrettet være stor fokus på dette ved de faglige møder, hvor sagerne drøftes inden afgørelse.
Socialområdet generelt
Danmarkskortet for socialområdet dækker alle bestemmelserne i Serviceloven.
Ankestyrelsen har i 2023 truffet 127 afgørelser i 2023 mod 92 afgørelser i 2022. I 46 af klagesagerne for 2023 har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 36 procent. Omgørelsesprocenten for 2022 var 35 procent. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på socialområdet på 38,5 procent.
Tallene giver ikke anledning til at iværksætte særlige tiltag ud over en fortsat praksis med gennemgang og læring af Ankestyrelsens afgørelser.
Børnehandicapområdet
Børnehandicapområdet omfatter pasningstilbud, hjemmetræning, merudgiftsydelse, tabt arbejdsfortjeneste, personlig hjælp og ledsagelse.
Ankestyrelsen har i 2023 truffet 23 afgørelser mod 15 afgørelser i 2022. I 11 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 48 procent i 2023. Omgørelsesprocenten i 2022 var 67 procent. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten på børnehandicapområdet var i 2023 på 48,5 procent. Der har hermed været en positiv udvikling fra 2022 til 2023, så omgørelsesprocenten nu ligger på niveau med landsgennemsnittet.
Der er iværksat flere forskellige tiltag i Børne- og Familieafdelingen med henblik på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, såsom sagsgennemgang ved BDO, indgåelse af samarbejde med Taskforcen, hvor der i forbindelse med sidstnævnte er blevet tilført ekstra ressourcer til handicapområdet i en to-årig periode. Samarbejdet med Taskforcen har udover fokus på kvaliteten også til formål at sikre et helhedsorienteret perspektiv i sagsbehandlingen. Og mindst ligeså vigtigt, at fremme læring og kapacitetsopbygning på området.
Resultaterne fra Danmarkskortet underbygger, at det er relevante og virksomme tiltag, der er igangsat i afdelingen.
Med udgangspunkt i ovenstående vurderer Social- og Sundhedsforvaltningen, at der allerede er igangsat relevante tiltag, og at der ikke er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen.
Lov- og plangrundlag
Retssikkerhedsloven § 79.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Danmarkskortet 2023 bilag Diverse
Sag nr. 41
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 42
Beslutningskompetence: BEU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."