Børne- og Skoleudvalget

17-05-2022

Medlemmer

Formand Flemming Lunde Østergaard (A)
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Henriette Hesselmann (C)
Kenneth Rasmussen (F)

Sager 31 - 39

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 31

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Meddelelsespunktet fremlægges til orientering.

Orientering om status på renovering af belægning i Islev skolegård.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Islev Skole - belægning i skolegård

Anlægsbevilling Træet - ombygninger ude- og indearealer
Sag nr. 32

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der er på investeringsoversigten i budget 2022 afsat 1,45 mio. kr. til arbejder på dagtilbuddet Træet, da dagtilbuddet er blevet sammenlagt (tidligere Æblehaven og Regnbuen). Sagen vedrører forslag til arbejder indendørs og udendørs samt ansøgning om anlægsbevilling på 1,45 mio. kr. i 2022.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på 1.450.000 kr. til Børne- og Skoleudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 1.450.000 kr. i 2022 til Træet - arbejder ved sammenlægning samt
  2. at forslag samt tidsplan godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Sagen om sammenlægningen af Regnbuen og Æblehaven blev behandlet på Kommunalbestyrelsesmødet den 23. juni 2020. Dagtilbuddene blev sammenlagt ledelsesmæssigt, administrativt og økonomisk med virke fra den 1. juli 2020. Det blev besluttet at den fysiske sammenlægning senest skulle træde i kraft den 1. januar 2021.

Det fremgik desuden af sagen, at behovet for ændringen af de fysiske rammer i forbindelsen med sammenlægningen skulle afdækkes i samarbejde med ledelsen og forvaltningen.

Der har været afholdt en række møder med repræsentanter fra Træet, Børne- og Kulturforvaltningen samt Teknisk Forvaltning.

Følgende forslag er blevet drøftet og foreslås udført:

Indendørsarealer

  • Tårnet i det store fællesrum i vuggestuen rives ned, da det fylder meget og ikke bliver brugt. Gulvet reetableres efterføgende.
  • Væg ved personalerum i vuggestuen flyttes således, at personalet ikke skal gå igennem børnenes stue for at komme ud/ind af rummet, da det er forstyrrende for børnene.
  • Der etableres et ekstra toilet i børnehaven.

Udearealer

Legepladserne ved vuggestuedelen og børnehavedelen bliver opdateret med nye legeredskaber. Begge steder bliver der tænkt på, at legeredskaberne bliver fleksible, så nogle af redskaberne ved vuggestuedelen også kan bruges af børnehavebørn og omvendt. Dog vil legeredskaberne i henholdsvis vuggestue og børnehave primært tilgodese den aldersgruppe som opholder sig mest i området.

Desuden arbejdes der på udendørs overdækning (koordineres i forbindelse med facadeprojekt som bygningsafdelingen er tovholder på).

Entreprenører

Indendørs arbejder:

Da det drejer sig om mindre entrepriser under 300.000 kr. indhenter Bygningsafdelingen tilbud fra lokale håndværkere som bygningsafdelingen har god erfaring med.

Udendørs arbejder (legeplads):

Til udearealerne (legeplads) indhentes der tilbud fra firmaer, som Park og Natur ved har god erfaring med indretning af legepladser.

Projektet udføres i tæt dialog og samarbejde med institutionen.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler.

Økonomiske konsekvenser

Der er i investeringsoversigten i budget 2022 afsat i alt 1,45 mio. kr. til projektet. Cirka 950.000 kr. til de indendørsarealer og ca. 500.000 kr. til udearealerne.

Udgiften vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.

Tidsplan

Projektering: juni – juli 2022

Udførelse: august – november 2022

Ibrugtagning: primo november 2022

Bilag

Bilag 1: Bevillingsoplæg (åben dagsorden) Træet - Sammenlægning

Orientering om Rødovremodellen for minimumsnormeringer på Dagtilbudsområdet
Sag nr. 33

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Sagen indeholder en beskrivelse af kommunens nuværende udmøntning af minimumsnormeringer på Dagtilbudsområdet.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen om kommunens nuværende fordeling af midler til minimumsnormeringer til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 1. januar 2022 er en ny lov om minimumsnormeriger og styrket tilsyn trådt i kraft. De lovbundne minimumsnormeringer skal sikre én voksen pr. tre børn i vuggestuerne og én voksen pr. seks børn i børnehaverne.

I budget 2022 er indarbejdet, at Rødovre Kommune ville modtage 7.700.000 kr. fra staten til udmøntningen af minimumsnormeringerne. Dertil kommer, at der er afsat yderligere 4.740.000 kr. i kommunale midler til minimumsnormeringer i budget 2022. Disse midler er også indarbejdet i budget 2022. Fordelingen af minimumsnormeringerne pr. dagtilbud i 2022 er vedlagt i bilag 1.

Rødovremodellen for udmøntning af midler til minimumsnormeringer

I marts 2021 besluttede Børne- og Skoleudvalget, at 85 % af midlerne fra minimumsnormeringerne fordeles ligeligt mellem Rødovre Kommunens dagtilbud efter deres normerede børnetal. De resterende 15 % af midlerne fordeles mellem de dagtilbud, der har mere end 15 % af udsatte børn. I den forlængelse besluttede Børne- og Skoleudvalget, at et dagtilbud maksimalt kan modtage en 1/3 af midlerne fra puljen til særligt udsatte dagtilbud. Derudover kan dagtilbud, der allerede modtager statslige puljemidler til udsatte børn, ikke modtage ekstra midler til minimumsnormeringer.

Sagen om Rødovres model for udmøntning af midler til minimumsnormeringer er tilknyttet sagen som bilag 2. Heri beskrives det blandt andet, hvordan Rødovre Kommunes definerer udsatte børn.

I sagen fra 2021 anbefalede Dagtilbudsområdet, at fordelingen af de 15 % af midlerne til dagtilbud med flest udsatte børn genberegnes hver tredje år. Det vil sikre stabilitet og forudsigelighed i dagtilbuddenes budgetter, og dermed give de bedste forudsætninger for at kunne ansætte fast pædagogisk personale. Fordelingen af de 15 % af midlerne skal endvidere genberegnes, når der er nystartede dagtilbud, som ikke har haft mulighed for fuldt børnetal i det første år, eller når et dagtilbud ophører med at modtage statslige puljemidler til udsatte børn.

Børnehuset Kæret var under opstart, da sagen blev fremlagt, og der er derfor foretaget en ny opgørelse af andelen af udsatte børn. Fordelingen af de ekstra mider forbliver uændret, da andelen af udsatte børn i Børnehuset Kæret er under 15 %.

I 2022 får Børnehuset Solsikken og Vuggestuen Bybjerget puljemidler fra Børne- og Undervisningsministeriet til flere pædagoger til 0-2 årige børn i udsatte positioner, og er derfor ikke i betragtning i forhold til de 15 % af minimumsnormeringer. Puljemidlerne ophører imidlertid ved udgangen af 2022. Forvaltningen har derfor foretaget en ny opgørelse af andelen af udsatte børn i de to dagtilbud.

Opgørelsen viser, at Børnehuset Solsikken fra 2023 ikke vil få del i de 15 % af minimumsnormeringerne, da der er færre end 15 % børn i udsatte positioner i dagtilbuddet. Hvis sammenlægningen af Vuggestuen Bybjerget og Børnehaven Bybjerget vedtages politisk i maj 2022, vil det nye samlede dagtilbud have over 15 % børn i udsatte positioner, og vil derfor få andel i de 15 % af minimumsnormeringerne. Det samlede dagtilbud vil få midlerne pr. 1. januar 2023.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Konsekvenser for Rødovre Kommune: Rødovre Kommune har modtaget brev fra Børne- og Undervisningsministeriet om, at kommunen i 2022 modtager 7.700.000 kr. fra puljen.
I budget 2023 til og med 2024 indarbejdes ligeledes kommunale midler til minimumsnormeringer. De kommunale midler fjernes fra 2024, hvor statens midler til minimumsnormeringer er fuldt indfaset.
Bevillingen vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Daginstitutionernes budget 22 til minimumsnormeringer.xlsx
Bilag 2: Rødovre-model for udmøntning af midler til minimumsnormeringer

Ekstra statslige midler til børn i udsatte positioner
Sag nr. 34

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune er i 2022 blevet tildelt flere midler fra staten til minimumsnormeringer grundet kommunens andel af børn i udsatte positioner. Sagen indeholder et forslag til, hvordan disse ekstra midler kan fordeles.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at Kommunalbestyrelsen godkender princip til fordelingen af ekstra statslige midler til børn i udsatte positioner, samt
  2. at der i budget 2022 gives en tillægsbevilling på netto 0 kr. til Børne- og Skoleudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 1.651.000 kr. vedr. den statslige pulje.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune er blevet orienteret om, at kommunen i 2022 modtager 1.651.000 kr. ekstra fra staten til minimumsnormeringer grundet andelen af udsatte børn i kommunen fra en særlig pulje. Den særlige pulje, kaldet tilpasningspulje til minimumsnormeringer, er på 45,7 mio. kr. til fordeling mellem de omfattede kommuner. Denne pulje tildeles til den tredjedel af kommunerne (dvs. 33 kommuner), der er svagest stillet socioøkonomisk, jf. Indenrigs- og Boligministeriets socioøkonomiske indeks, offentliggjort i 2021, og som i 2018 ikke havde normeringer på kommuneniveau, som levede op til minimumsnormeringerne.

De ekstra puljemidler vil variere fra år til år, da det er afhængigt af graden af børn i udsatte positioner. Der skal derfor tages stilling til et generelt princip for anvendelsen af de varierende puljemidler fra år til år.

Princip til fordeling af ekstra statslige midler til børn i udsatte positioner

Behovet for indsatser til børn i udsatte positioner er stigende i disse år, og Rødovre Kommunes dagtilbud efterspørger flere indsatser og konkret støtte i form af særligt kvalificerede medarbejdere, end det er muligt at tilbyde i dag.

Forvaltningen foreslår derfor, at de ekstra statslige midlerne placeres på budgettet til PRT - det pædagogiske ressourceteam (tidligere støttekorps). Det fungerer i dag således, at ressourcepædagogerne i PRT deltager i understøttende indsatser i de enkelte dagtilbud, når der er børnegrupper eller enkelte børn, der kræver en særlig indsats. Ved at ansætte flere ressourcepædagoger, der både kan opkvalificere medarbejderne i de enkelte dagtilbud, samt kan understøtte den enkelte børnegruppe eller barn, ruster vi i højere grad dagtilbuddene til at løfte opgaven omkring børn i udsatte positioner.

Hvis de statslige puljemidler der varierer fra år til år i stedet udlægges til de enkelte dagtilbud, vil det være vanskeligt at rekruttere og fastholde uddannet personale med den nødvendige specialviden, når det kun er for et år adgangen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Det pædagogisk ressource team tildeles 1.651.000 kr. i 2022.

Bevillingen vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.

Sammenlægning af Bybjergets vuggestue og Bybjergets børnehave - genoptaget efter høring
Sag nr. 35

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Sagen om sammenlægningen af Bybjergets vuggestue og Bybjergets børnehave pr. 1. juni 2022 genoptages efter høring.

Indstilling

 Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at Bybjergets Børnehave og Bybjergets Vuggestue sammenlægges ledelsesmæssigt, administrativt og økonomiske fra d. 1. juni 2022
  2. at sammenlægningsprocessen fortsættes i et samarbejde med et nyt fælles MED-udvalg, ny fælles forældrebestyrelse, dagtilbuddets ledelse og forvaltningen
  3. at arbejdet om en fysisk sammenlægning af legepladserne fortsættes i dialog med DAB, samt
  4. at det samlede dagtilbud får navnet Børnehuset Bybjerget fra d. 1 juni 2022.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Børne- og Skoleudvalget besluttede i august 2003, at konkrete sager om sammenlægning af geografisk tæt placerede dagtilbud skulle forelægges udvalget i takt med, at mulighederne opstår. Lederen af Bybjergets Vuggestue fratræder sin stilling med udgangen af april 2022 i forbindelse med pension. I den forbindelse er der i gangsat en proces, der skal undersøge, hvordan Bybjergets Vuggestue og Bybjergets Børnehave kan sammenlægges. I den mellemliggende periode er lederen af Bybjergets Børnehave konstitueret leder for Bybjergets vuggestue.

Dagtilbuddene er naboer. Vuggestuen er normeret til 32 0-2 årige, mens børnehaven er normeret til i gennemsnit 64 3-5 årige. Processen involverer personalet og forældrebestyrelserne i begge dagtilbud samt forvaltningen.

Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler en sammenlægning af vuggestuen og børnehaven for at skabe et større, mere robust og integreret dagtilbud. Det giver erfaringsmæssigt en god grobund for udviklingen af den pædagogiske praksis.

Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler desuden en sammenlægning, da det kan sikre større kontinuitet i barnets dagtilbudsliv. Det skyldes, at børnene i et integreret dagtilbud ikke skal skifte dagtilbud, når de går fra vuggestue til børnehave. I et integreret dagtilbud kan der etableres et længerevarende forældresamarbejde, og det pædagogiske personale kan sikre de bedste sammenhænge for barnet. Det betyder, at vigtig viden ikke risikerer at gå tabt i skiftet mellem to dagtilbud, og at barnets potentialer løbende understøttes. Dette er ikke mindst til gavn for børn i udsatte positioner, hvor personale og ledelse bedre kan følge barnet og dets familie i de cirka 5 år, som barnet har sin gang i dagtilbuddet.

Begge dagtilbud lever i dag op til kriterierne for ekstra minimumsnormeringer, jf. Rødovre modellen for udmøntning af minimumsnormeringer, som blev vedtaget i marts 2021. Det betyder, at mere end 15 % af børnene i dagtilbuddene indgår i Danmarks Statistiks kriterier for børn, der lever i udsatte familier. Rødovre har derfor besluttet, at disse dagtilbud får en lidt højere andel af midlerne til minimumsnormeringer. Børn fra udsatte familier har stor gavn af sammenhængende indsatser, hvor færre fagpersoner skal understøtte barnet og dets familie, hvilket bedre kan sikres ved at sammenlægge de to dagtilbud.

Sagen om sammenlægning, behandlet på Børne- og Skoleudvalget den 1. februar 2022, har nu været i høring hos forældrebestyrelserne og personalegrupperne i de to dagtilbud samt hos de faglige organisationer fra BUPL og FOA. Der er indkommet høringssvar fra alle interessenter. På baggrund af høringssvarene har forvaltningen foreslået enkelte justeringer i forhold til den oprindelige sag. Høringssvarene er vedlagt i bilag 1.

Lokalisering

Personalegrupperne giver udtryk for, at de gerne vil beholde begge dagtilbuds afsatte tid til lokalisering. Lokalisering er betegnelsen for det tværfaglige samarbejde, hvor børns trivsel og udvikling drøftes, hvis der er grund til bekymring. Normalt har et dagtilbud én tid til lokalisering, og ved ensammenlægning ville den ene tid normalt bortfalde. I denne sammenlægning vil tiden til begge lokaliseringer blive opretholdt forsøgsvist på grund af antallet af udsatte børn. Dog med det forbehold, at der ikke er reserveret særlig tid til vuggestue- eller børnehavebørnene, men at lokaliseringerne har fokus på de børn, der har behov i det samlede dagtilbud.

Fysisk sammenlægning

Personalegrupperne og de faglige organisationer lægger stor vægt på en reel fysisk sammenlægning. Det ville kræve, at der inddrages et stykke sti, der ejes af DAB. Forvaltningen er i dialog med DAB om en løsning. Indtil der er en endelig afklaring, vil der blive sat en låge i hegnet fra børnehavens legeplads ved indgangen til vuggestuen. Personalegrupperne vil gerne have, at legepladserne indrettes til begge aldersgrupper, og der tages stilling til om nogle legeredskaber skal tilpasses. Forældrebestyrelsen ønsker desuden at blive inddraget i en eventuel ny indretning af en samlet legeplads. Når der foreligger en afklaring med DAB, vil der blive taget stilling til om tilpasningen af legepladsen kan afholdes inden for de afsatte midler til legepladsrenoveringer fra 2023-2025, eller om det er nødvendigt at fremlægge et særskilt budgetønske.

Renovering

Personalegrupperne, forældrebestyrelsen og BUPL har flere ønsker til renovering af de nuværende bygninger og udearealer. I forbindelse med udarbejdelse af helhedsplan for Dagtilbudsområdet vil der blive fremlagt en plan for renovering af de fysiske rammer og indvendige læringsmiljøer. Dog skal der gøres opmærksom på, at Rødovre Kommune lejer bygningerne af DAB, hvorfor større ombygninger skal overvejes nærmere. Forvaltningen anbefaler, at minimum et enkelt af børnehavebygningens toiletter renoveres, så der kan etableres puslefaciliteter. På denne måde kan vuggestuebørn, der besøger børnehaven, blive hjulpet. Det vil ligeledes give mulighed for en fleksibel indskrivning, således at børnesammensætning kan ændres, hvis der er behov for dette. Teknisk Forvaltning vurderer, at det koster 100.000 kr. at etablere puslefaciliteter i børnehaveafdelingen.

Personale og pædagogisk fællesskab

Det foreslås, at der efter sammenlægningen etableres et nyt fælles MED-system, og at der foretages nyvalg til TR og AMR funktionerne. Dette imødekommes automatisk i forbindelse med sammenlægningen.

Forvaltningen er i samarbejde med ledelsen ved at tilrettelægge en plan for, hvordan der udarbejdes et fælles pædagogisk grundlag for det samlede dagtilbud. Det skal resultere i en fælles læreplan, så alle medarbejdere arbejder ud fra samme forståelse og tilgang. Der vil derfor være pædagogiske temaer på de fremtidige personalemøder og personalelørdage. Der er et ønske fra personalets side om relevante temaoplæg. Forældrebestyrelsen har et ønske om fælles oplæg for forældre og personale så der kommer et fælles forståelse af den pædagogisk praksis på tværs af vuggestuen og børnehaven. Dette vil ledelsen medtage i den fremtidige planlægning. Det er forvaltningens anbefaling, at dagtilbuddet søger Dagtilbudsområdet Efteruddannelsesudvalg om midler til dette. Derudover anbefales det at fastholde fuldt ledelsesbudget frem til og med 2024, hvorfor der også kan prioriteres midler til temaoplæg herfra.

Forældrebestyrelsen forslår, at der tilbydes efteruddannelse til personalet, og at der afsættes tid til at udbrede de nye kompetencer til hele personalegruppen. Forvaltningen anbefaler, at dagtilbuddet kan søge midler via den kommunale kompetencefond til relevant efteruddannelse.

Kommunikation

Forældrebestyrelserne ønsker, at der er arbejdes på at få et fælles kommunikationsform på tværs af vuggestuen og børnehaven. Forældrebestyrelserne ser det som vigtigt, at der er en tydelig og hyppig kommunikation om større forandringer, men også de daglige aktiviteter. Dette fremhæves af forældrene for at kunne understøtte deres børn på f.eks. personaleforandringer og ændrede rutiner i et nyt sammenlagt dagtilbud. Dagtilbudsledelsen vil inddrage forældrebestyrelsen i principper for kommunikation i det nye sammenlagte dagtilbud.

Lov- og plangrundlag

Dagtilbudsloven samt Børne- og Skoleudvalgets principbeslutning fra august 2003 om sammenlægning af geografisk tæt placerede institutioner.

Økonomiske konsekvenser

Sammenlægningen af vuggestuen og børnehaven vil betyde en samlet nettobesparelse på 300.000 kr. Denne besparelse vil blive indarbejdet i dagtilbuddets budget 2025 og frem.
Ikke anvendte lønmidler til ledelse benyttes til sammenlægningsprocessen og mindre bygningsmæssige ændringer.
Udgiften til at etablere nye og bedre puslefaciliteter afholdes indenfor Dagtilbudsområdets økonomiske ramme.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Samlet høringssvar

Økologisk, sund, lokal og klimavenlig mad i dagtilbuddene
Sag nr. 36

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

På baggrund af budgetresolutionen om ”Økologisk, sundt, lokalt og klimavenligt mad i dagtilbud” har forvaltningen undersøgt det nuværende billede af fødevareindkøb og arbejdet med madmod i kommunens dagtilbud. Budgetresolutionen indeholdt et ønske om, at dagtilbuddene ”så vidt muligt køber økologisk mad allerede nu og arbejder med at gøre børnene madmodige.” Administrationen skulle derudover ”undersøge mulighederne og omkostningerne ved at tilbyde så vidt muligt økologisk, sundt, lokalt og klimavenligt mad i kommunens dagtilbud. Herunder evt. konsekvenser for fx de forældrebetalte frokostordninger.”

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Kommunalbestyrelsen tager redegørelsen til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Forvaltningen har undersøgt den nuværende situation i kommunens dagtilbud på baggrund af budgetresolutionen: ”Vi ønsker, at vores dagtilbud så vidt muligt køber økologisk mad allerede nu og arbejder med at gøre børnene madmodige. Administrationen skal undersøge mulighederne og omkostningerne ved at tilbyde så vidt muligt økologisk, sundt, lokalt og klimavenligt mad i kommunens dagtilbud. Herunder evt. konsekvenser for fx de forældrebetalte madordninger.”

Forvaltningen har undersøgt det nuværende niveau af økologiske og lokale fødevarer i kommunens dagtilbud med udgangspunkt i data fra Hørkram Foodservice A/S, hvor dagtilbuddene samlet set indkøber flest fødevarer. Derudover har forvaltningen gennem spørgsmål til og interviews med dagtilbuddene fået indblik i arbejdet med madmod og brugen af sunde og klimavenlige fødevarer. En mere omfattende beskrivelse af datagrundlaget findes i bilag 1.

Forvaltningen har undersøgt budgetresolutionen på baggrund af følgende forståelser:

  • Økologi skal udgøre minimum 60 – 90 % svarende til et sølvmærke i økologi
  • Lokalt forstås som dansk
  • Sundt og klimavenligt oversættes til Fødevarestyrelsens kostråd
  • Madmod er undersøgt eksplorativt med udgangspunkt i dagtilbuddenes egen forståelse

Forvaltningens undersøgelse tegner et billede af, at Dagtilbudsområdet i overvejende grad allerede kan leve op til de politiske ønsker i budgetresolutionen inden for den nuværende ramme, men at der kan være brug for en analyse og revision af den eksisterende tildelingsmodel for frokostordningen. Budgetresolutionens forespørgsel indeholder dog det paradoks, at økologisk, lokalt, sundt og klimavenligt kombineret med at arbejde med madmod ikke altid kan forenes i én råvare. For at sikre de bedst mulige løsninger, er der derfor et stort behov for at iværksætte et arbejde med løbende videndeling af ”best practice”- eksempler og opkvalificering af køkkenansvarlige og andre relevante medarbejdere. Dagtilbuddene har som oftest højst en eller to køkkenfaglige medarbejdere ansat. Dagtilbudslederen er leder for disse medarbejdere uden at have den faglige viden til at kunne sikre den løbende faglige sparring. Derfor må køkkenansvarlige på nuværende tidspunkt primært søge sparring og opkvalificering på eget initiativ og uden for arbejdspladsen.

Økologisk og lokal mad

Som svar på om dagtilbuddene ”så vidt muligt” køber økologi, kan forvaltningen konkludere, at:

  1. 10 dagtilbud har en økologiprocent på mellem 60 % og 100 %, svarende til sølv- eller guldmærke.
  2. Tre dagtilbud har en økologiprocent på under 60 %.

Der har ikke været tilstrækkelig data til rådighed om de resterende dagtilbuds indkøb.

Udover økologiske råvarer var der i budgetresolutionen også ønske om så vidt muligt lokale råvarer. Forvaltningen har oversat ”lokal” mad til ”dansk” mad i sin undersøgelse. Oplysninger fra Hørkram viser, at:

  1. Syv dagtilbud har en andel på mellem 25 - 49 % indkøbte danske råvarer.
  2. Seks dagtilbud har en andel på mellem 50 - 79 % indkøbte danske råvarer.

Kun ét af kommunens dagtilbud indkøber danske råvarer, hvor mere end 60 % af råvarerne samtidig er økologiske (svarende til sølvmærket i økologi).

Forvaltningens analyse viser til gengæld, at ni ud af 13 undersøgte dagtilbud har indkøbt 90 – 100 % råvarer, som er enten økologiske eller danske.

Forvaltningen vil på baggrund af budgetresolutionen opfordre alle dagtilbud til at efterstræbe så vidt muligt økologiske og danske råvarer i deres madproduktion og til at ansøge om økologimærket.

Sund og klimavenlig mad

I forhold til undersøgelsen af sund og klimavenlig mad har forvaltningen taget udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens syv kostråd, der præsenteres netop som ”godt for sundhed og klima”. Forvaltningen har interviewet to dagtilbud med henholdsvis en stor og en mindre madproduktion for at undersøge, om det er muligt at leve op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger inden for de nuværende frokostbudgetter. Konklusionen blev, at det er muligt at leve op til anbefalingerne inden for den nuværende budgetramme. Forvaltningen kunne desuden udlede af interviewsne, at dagtilbuddene arbejder med forskellige former for bekæmpelse af madspild, hvilket er klimavenlige initiativer, der også med fordel kan videndeles på tværs af dagtilbuddene. I bilag 1 beskrives eksempler på arbejdet med madspild.

Madmod

På Dagtilbudsområdet arbejder man indirekte med madmod som en del af læreplanstemaet ”Krop, sanser og bevægelse”. Når man inddrager dette læreplanstema vil man i mange dagtilbud naturligt også inddrage børns oplevelser med mad, da barnet gennem måltidet erfarer verden gennem sin krop og sine sanser.

Forvaltningen har gennem interviews med dagtilbud erfaret, at madmod blandt andet kan handle om at understøtte børnenes madmod gennem faste rutiner og konkrete initiativer (se bilag 1 for eksempler). Dog er der stor variation i, hvordan der arbejdes med madmod, og det kunne derfor være et relevant emne at tage op som en videndelingsaktivitet på tværs af dagtilbuddene. Her kunne det være relevant at inddrage teamet under kommunens vægtenhed som netop har faglig indsigt i arbejdet med børns madvaner og -mod. Dagtilbudsområdet har derfor allerede indledt en dialog med teamet. Forvaltningen vil i første omgang identificere relevant materiale og videreformidle dette til dagtilbuddene.

Opkvalificering og videndeling

Dagtilbudsledere har ikke kostfaglig baggrund og kan dermed have svært ved at drive udvikling og kvalitet i dagtilbuddenes køkkener. Dermed står mange køkkenansvarlige med et stort eneansvar uden sparring fra en kostfaglig leder. Hvis alle dagtilbud skal omstille yderligere til endnu mere økologisk, lokal og klimavenlig kost, er det derfor nødvendigt at understøtte arbejdet med mulighed for mere videndeling, faglig sparring og opkvalificering.

For at sikre bedre muligheder for videndeling og opkvalificering blandt køkkenansvarlige vil forvaltningen afdække muligheden for løbende videndeling 1-2 gange årligt.. Forvaltningen vil afholde udgifterne hertil inden for rammen.

Anbefalinger

Forvaltningen har følgende anbefalinger til arbejdet med madmod samt økologisk, sund, lokal og klimavenlig mad:

  1. At der foretages en analyse af den eksisterende økonomiske tildelingsmodel for at sikre, at små dagtilbud også har økonomisk råderum til at have fokus på økologiske og lokale råvarer.
  2. At dagtilbuddene har fokus på at indkøbe så vidt muligt økologiske og danske råvarer, herunder at dagtilbuddene ansøger om Det Økologiske Spisemærke fra Fødevarestyrelsen.
  3. At Dagtilbudsområdet sikrer, at de køkkenansvarlige i dagtilbuddene får mulighed for videndeling og opkvalificering på tværs af dagtilbuddene.
  4. At dagtilbuddene får tilsendt relevant materiale om Fødevarestyrelsens kostråd og inspirationsmateriale vedr. mad og måltider fra fx Danmarks Evalueringsinstitut.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter til den skitserede indsats vedrørende løbende videndeling og opkvalificering af køkkenansvarlige i dagtilbuddene afholdes inden for rammen.

I forhold til dagtilbuddenes mulighed for at indkøbe så vidt muligt økologisk råvarer inden for den nuværende økonomiske ramme, vil der være behov for en analyse af den eksisterende økonomiske tildelingsmodel, da det er forvaltningens erfaring, at de større dagtilbud generelt har lettere ved at få økonomien til at række i forhold til økologisk bespisning end de mindre dagtilbud.

Bilag

Bilag 1: Notat om økologisk sund lokal og klimavenlig mad i dagtilbuddene

Fremtidens TekX
Sag nr. 37

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger forslag om Fremtidens TekX til efterretning.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forslaget om fremtidens TekX tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Baggrund 

Som en del af den politiske beslutning om Teknologi og Innovation og etableringen af TekX i 2017 indgik, at TekX som teknologieksperimentarium på sigt skulle tænkes bredere og dække hele børne- og ungeområdet samt være til gavn for flest mulige borgere. På den baggrund har forvaltningen undersøgt udviklingsmulighederne for fremtidens TekX.

I dag fungerer TekX som et sted, hvor samspillet mellem teknologi, pædagogik, didaktik, materialer og indretning indbyder til kreativitet, virkelyst, innovation og skabertrang. Og i løbet af de første knap fire år af TekX’s levetid har omkring 12.000 børn og unge fra Rødovres skoler arbejdet med innovative læringsforløb i samspillet mellem TekX, skolerne og eksterne samarbejdspartnere. Senest er der sat fokus på, at SFO’erne også benytter TekX til kreative trivsels- og læringsforløb, ligesom TekX danner rammen for aktiviteter for Ungecenter2610’s unge om eftermiddagen og om aftenen.  

Både på tværs af forvaltningerne og internt i Børne- og Kulturforvaltningen er der stor efterspørgsel på de innovative rammer, hvor TekX bl.a. har understøttet biblioteket med optagelser af podcast og bogklub, understøttet jobcentrets ungestrategi med aktivitetspladser til unge samt en række workshops, lærings- og vidensdelingsmøder og kompetenceforløb.  

Vision for Fremtidens TekX – Sammen skaber vi Rødovre 

Visionen for fremtidens TekX er, at TekX bliver et sted, hvor borgere mødes på tværs af generationer, og hvor der i mødet borgerne imellem gives mulighed for samskabelse på tværs og udvikling af nye kreative ideer.  

Visionen kan opnås ved, at TekX i fremtiden udvides til at åbne op for dagtilbud, klubber, frivillige samt fritidsaktiviteter for børnefamilier og pensionister, og dermed kan fungerer som en rød tråd gennem livet fra dagtilbud, skole, ungdoms- og familieliv til pensionisttilværelse og fritidsliv. Herunder vil det være relevant at involvere forskellige bidragsydere for at skabe flere partnerskaber og samarbejdsflader med det lokale erhvervsliv og iværksættere samt det frivillige foreningsliv, for herigennem skabe et ’Sammen om Rødovre’-hus, der konkret udmønter og samler visionerne i ‘Sammen om Rødovre’ (Visionen for fremtidens TekX er beskrevet yderligere i bilaget). 

Udover efterspørgslen internt i kommunens om det særlige rum for kreativitet og innovation, som TekX skaber, har flere foreninger og borgergrupper vist interesse for og rettet konkrete henvendelser om muligheden for anvendelse af TekX’s fysiske rammer, personaleressourcer og kompetencer. Børne- og Kulturforvaltningen har derfor på baggrund af den oprindelige aftaletekst om TekX, og den beskrevne efterspørgsel, gennemført udviklingsprojektet ‘TekX 2.0 - Sammen skaber vi Rødovre’ med inddragelse af borgere i alle aldre og medarbejdere på tværs af alle forvaltninger, som en del af det tværgående kompetenceudviklingsforløb "Sammen om Rødovre".  

Udviklingsprojekt: dataindsamling, borgerinddragelse og prøvehandlinger 

Projektet er løbet har fra januar 2022 til april 2022, og har bestået af et aktionslærings- og kompetenceudviklingsforløb med formål om at inddrage borgernes perspektiver, ønsker og behov for de fremtidige rammer for TekX. Derudover var formålet at uddanne ledere og medarbejdere fra forskellige forvaltninger i at involvere borgere, eksterne interessenter og bidragsydere i udviklingen og kvalificeringen af fremtidens TekX. Igennem projektet har der således været sammensat et udviklingsteam af medarbejdere på tværs af alle forvaltninger, som har fået værktøjer og kompetencer til at kunne involvere borgere, eksterne interessenter og bidragsydere, og samlet set har projektet involveret 200 mennesker.

Borgernes behov og ønsker til Fremtidens TekX: fem mulighedsrum 

På baggrund af udviklingsprojektet har Børne- og Kulturforvaltningen identificeret fem mulighedsrum, der samler de gennemgående mønstre i borgernes ønsker til Fremtidens TekX. De fem nedenstående mulighedsrum kan spledes bidrage til planlægningen af de fremtidige rammer for TekX (se uddybning af mulighedsrummene på side 5 i bilaget):  

  • Tilgængelighed: TekX skal være fysisk, mentalt og digitalt tilgængeligt. 
  • Mærkbart kendskab: TekX skal være for alle borgere og formidles tydeligt i et tilgængeligt sprog og på relevante platforme. 
  • Målrettede og åbne fællesskaber: Borgerne ønsker, at TekX bliver et møderum for kreative fællesskaber på tværs af alle generationer.  
  • Kreative produktioner: Borgerne ønsker at producere ting, de kan tage med hjem fra fritidsaktiviteter, workshops, temadage, konkurrencer og åbne værksteder.  
  • TekX’erne: “TekX’erne” (personalet) skal være imødekommende og hjælpsomme. Der ønskes fagpersoner, som man kan spørge om hjælp til at bruge husets faciliteter, og som kan lære fra sig. Ønsket er læring med afsæt i fritidsinteresser. 

De fysiske rammer 

TekX er etableret i lejede lokaler i en tidsbegrænset periode, der minimum løber frem til april 2023. Lejemålet 'forlænges automatisk', og kan herefter opsiges med seks måneders varsel. Bygningen, som huser TekX, er imidlertid en del af den fremtidige byudvikling, hvorfor bygningen forventes nedrevet. Det bliver derfor på et tidspunkt nødvendigt at tage stilling til TekX’s fremtidige placering, hvor man bør indtænke om faciliteterne på sigt giver mulighed for at understøtte en større målgruppe af borgere. Børne- og Kulturforvaltningen og Teknisk Forvaltning vender tilbage og fremlægger en eventuel økonomi senere i en særskilt sag, når mulighederne er afdækket.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Notat om Fremtidens TekX

Forventet regnskab pr. ultimo marts 2022 for Børne- og Skoleudvalget
Sag nr. 38

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo marts omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2022 for Børne- og Skoleudvalget med udgangspunkt i forbruget pr. ultimo marts 2022.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo marts tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo marts for Børne og Skoleudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2022 for Børne- og Skoleudvalget

Diverse
Sag nr. 39

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.