Børne- og Skoleudvalget

15-08-2023

Medlemmer

Formand Flemming Lunde Østergaard (A)
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Henriette Hesselmann (C)
Kenneth Rasmussen (F)

Sager 50 - 61

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Meddelelsespunktet fremlægges til orientering.

  1. Mundtlig orientering om ungehuset Contain.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Orientering om ind- og udtrædelser af skolebestyrelser for skoleåret 2022/2023
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger den årlige orientering om ind- og udtrædelser i skolebestyrelserne. Samtidig indstilles det, at orienteringen fremover alene behandles i Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at orienteringen om ændringer i skolebestyrelserne i skoleåret 2022/2023 tages til efterretning samt
  2. at beslutningskompetencen vedr. fremtidige orienteringer delegeres til Børne- og Skoleudvalget.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Børne- og Kulturforvaltningen orienterer hermed om de bevægelser ind og ud af skolebestyrelser, der er sket blandt de forældrevalgte repræsentanter i skoleåret 2022/2023.

Skolechefen har beføjelse til at behandle og godkende udtrædelser af skolebestyrelser og afholdelse af suppleringsvalg, jf. procedureændringen pr. oktober 2020 (KB-sag nr. 198). Som led i procedureændringen blev det besluttet, at forvaltningen årligt skal orientere kommunalbestyrelsen om skoleårets ind- og udtrædelser. Børne- og Kulturforvaltningen indstiller efter kommunalbestyrelsens ønske ved den seneste orientering i 2022, at orienteringen fremover alene behandles i Børne- og Skoleudvalget, som beslutningskompetencen delegeres til.

I skoleåret 2022/2023 er der sket ændringer i bestyrelserne på fem skoler:

Hendriksholm Skole
I juni 2023 trådte forældrerepræsentant Anders Halsø ud af skolebestyrelsen. Efter planen overtager suppleant Anette Rachlitz den ledige plads.

Rødovre Skole
I august 2022 trådte forældrerepræsentant Natasja Maj Dybmose ud af skolebestyrelsen. Natasja blev erstattet af suppleant Stine Graugaard.

Skovmoseskolen
To forældrerepræsentanter, Anna Mezin og Sameena Basharat, udtrådte af skolebestyrelsen i september 2022. Skolen afholder suppleringsvalg i starten af skoleåret 2023/2024, så de ledige pladser kan besættes.

Tinderhøj Skole
I august 2022 indtrådte Michelle Nørgaard Thestrup i skolebestyrelsen og overtog pladsen fra Anne Mette Frydkjær, som trådte ud af skolebestyrelsen. I oktober indtrådte Mette Ravn Rehdin og overtog pladsen fra Jacob Lyng Madsen, som valgte at stoppe. Næstformand Troels Jeppesen udtrådte af skolebestyrelsen i december 2022. Han blev afløst af Marie Feldthaus som næstformand i februar 2023. I februar 2023 trak Henrik Birkemose sig fra formandsposten, som Martin Rosenkranzt overtog.

Valhøj Skole
I januar 2023 trak Lars Nordam sig fra formandsposten og overgik til almindeligt medlem af skolebestyrelsen. Næstformand Stella Aagaard overtog rollen som formand for skolebestyrelsen.

Der er ikke sket ændringer i skolebestyrelserne på Islev Skole, Nyager Skole og Ungecenter2610.

Lov- og plangrundlag

Lov om folkeskolen og styrelsesvedtægterne for Rødovre Kommunes skoler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Orienteringen dækker ind- og udtrædelser i skoleåret 2022/2023.

Forslag til nyt navn til Børnehuset Kæret
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Børnehuset Kæret ønsker at ansøge om nyt navn for at skabe en ny, gavnlig fortælling om huset, der kan understøtte den positive udvikling.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget træffer beslutning om, at Børnehuset Kæret skifter navn til Børnehuset Villa Kulla.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Børnehuset Kæret var i 2022 igennem en turbulent tid med mange bekymrede forældre på baggrund af en del negativ opmærksomhed fra medierne. Det medførte megen uro i og omkring huset, hvilket gav svære vilkår for at skabe tryghed og retning i huset.

Børnehuset Kæret oplever, at huset stadig lider under den gamle fortælling, som dels stækker mulighederne for at rekruttere personale, og dels gør det svært at betrygge mulige nye forældre i at tilvælge Børnehuset Kæret.

Dagtilbuddets forældrebestyrelse og medarbejdere ønsker derfor, at Børnehuset Kæret skifter navn til Børnehuset Villa Kulla, og på vegne af hele huset har dagtilbudslederen formuleret følgende ønske til forvaltningen:

"Vi er i fuld gang med at gøre Børnehuset Kæret til et fantastisk dagtilbud, som vi alle kan være stolte af, men for at komme godt videre har vi brug for et nyt navn, som vil hjælpe os godt på vej. Tanken bag Villa Kulla er, at det er et hus, hvor børn har det sjovt, hvor der er højt til loftet og plads til mangfoldighed. Villa Kulla er et hus med en stemning af glæde, leg og læring. I Børnehuset Villa Kulla hjælper vi hinanden, vi er nysgerrige, og vi styrker børnenes selvværd med en tro på, at 'det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg godt'”.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

-

Tidsplan

Hvis børnehusets nye navn godkendes politisk, ønsker børnehuset at skifte navn umiddelbart efter, at den politiske beslutning er truffet.

Køb af dagtilbuddet Kæret
Sag nr. 53

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Sagen omhandler en orientering om køb af dagtilbuddet Kæret. Midler til køb af Kæret indgår i budgetforslag 2024.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen om køb af Børnehuset Kæret tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Med henblik på at overholde pasningsgarantien for det stigende antal børn i Rødovre Kommune, blev der i 2018 givet en anlægsbevilling til etablering af et modulbyggeri til et midlertidigt dagtilbud med plads til ca. 120 børn på en grund ejet af Rødovre Kommune på adressen Ruskær 35 A.

Rødovre Kommune valgte at leje byggeriet, da kommunen på daværende tidspunkt ikke var sikre på den fremtidige udvikling i pasningsbehovet. Dagtilbuddet Børnehuset Kæret blev indviet og taget i brug i september 2020. Kommunen lejer bygningen, men kontrakten udløber ultimo 2024.

Da der fortsat er et aktuelt behov for udvidelse af den eksisterende pasningskapacitet på dagtilbudsområdet, har Kommunalbestyrelsen i budget 2023 afsat 25 mio. kr. til køb af Børnehuset Kæret i overslagsåret 2024.

Købet vil sikre børnehusets fortsatte drift og er nødvendig for at overholde pasningsgarantien. Desuden indgår købet som en del af den overordnede helhedsplan for dagtilbudsområdet.

Der henvises til sag om 'Forslag til nyt navn til Børnehuset Kæret' på Børne- og Skoleudvalgets møde den 15. august 2023.

Lov- og plangrundlag

Lovgrundlag:
Der er ikke tale om køb af fast ejendom, men i stedet tale om køb af løsøre. Derfor er erhvervelsen af modulerne ikke omfattet af særlige regler andet end almindelige retsgrundsætninger (aftale – og købeloven).

Plangrundlag:
Ruskær 35 A, hvorpå modulbyggeriet er placeret er omfattet af lokalplan 108. Lokalplanen er ikke til hinder for erhvervelsen.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budgetforslag 2024 afsat 25 mio. kr. til køb af Børnehuset Kæret.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for drift eller personale.

Tidsplan

Der blev i budget 2023 afsat 25 mio. kr. til køb af Børnehuset Kæret. Der afsættes midler til købet i budgetforslag 2024. Rådighedsbeløbet vil blive frigivet i januar 2024.

Navneændring af Udviklingscenter Skiftesporet
Sag nr. 54

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger forslag om, at det godkendes, at "Udviklingscenter Skiftesporet" ændrer navn til "Rødovre Parkvej Skole".

Sagen er til behandling i Social- og Sundhedsudvalget og forelægges samtidig til orientering i Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag om at "Udviklingscenter Skiftesporet" ændrer navn til "Rødovre Parkvej Skole" godkendes.

Beslutning

Orientering taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Udviklingscenter Skiftesporet er en skole for børn og unge i skolealderen med følelsesmæssige og sociale vanskeligheder, som forhindrer dem i at følge en normal skolegang i folkeskolen. Formålet er at tilbyde undervisning og udviklingsforløb for børn, unge og deres familier med henblik på, at børnene og de unge kan vende tilbage til Folkeskolen eller en ungdomsuddannelse. Udviklingscenter Skiftesporet er forankret organisatorisk i Børne- og Familieafdelingen i Social- og Sundhedsforvaltningen.

På Udviklingscenter Skiftesporet har der været gennemført en proces med medarbejderne, som har resulteret i et ønske om, at Udviklingscenter Skiftesporet skifter navn til Rødovre Parkvej Skole. Argumenterne for dette er, at der på skolen er en oplevelse af, at navnet "Udviklingscenter Skiftesporet" bærer en negativ historie med sig, og at navnet kan virke stigmatiserende for eleverne, da det adskiller sig fra navnene på de andre skoler i Rødovre, der har navn efter lokaliteten. Ordet "udviklingscenter" kan også være misvisende for eksterne samarbejdspartnere, da et udviklingscenter typisk er en institution i PPR-regi, og det kan være svært at gennemskue, at stedet faktisk er en skole. Det er oplevelsen, at Rødovre Parkvej Skole er et mere tidssvarende og retvisende navn, der flugter med navngivningen af kommunens øvrige skoler.

Forslag til navneændringen har været forelagt Teknisk Forvaltning, som er indforstået med denne.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Opfølgning på tilsynsbesøg på Udviklingscenter Skiftesporet
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen forelægger Styrelsen for Tilsyn og Kvalitets tematiske tilsyn med Rødovre Kommunes dagbehandlingstilbud Udviklingscenter Skiftesporet for 2022 til efterretning, samt godkendelse af aftalen for internt skole- og dagbehandlingstilbud. Sagen er en fællessag mellem SOSU og BSU.

Sagen blev forelagt og godkendt på Social- og Sundhedsudvalgets møde 6. juni 2023, men kom ikke på Børne- og Skoleudvalgets dagsorden i juni, hvorfor den nu forelægges til behandling i Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at tilsynet for Rødovre Kommunes dagbehandlingstilbud Udviklingscenter Skiftesporet tages til efterretning samt
  2. at aftalen for internt skole- og dagbehandlingstilbud godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet gennemførte i efteråret 2022 et tematisk tilsyn med Rødovre Kommunes interne dagbehandlingstilbud, Udviklingscenter Skiftesporet. Rødovre Kommune kvalificerer og udvikler løbende tilbuddet for at understøtte tilbuddets kvalitet og sikre elevernes læring, trivsel og udvikling.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har ikke tidligere ført tilsyn med den interne skole. En øget landspolitisk opmærksomhed på kvaliteten i undervisningstilbud til elever i udsatte positioner gav anledning til, at styrelsen iværksatte tilsyn med interne skoler, herunder dagbehandlingstilbud.

Tilsynets vurdering
Rødovre Kommune har i forbindelse med tilsynet over for styrelsen redegjort for en række forhold i undervisningen på Udviklingscenter Skiftesporet. På den baggrund har styrelsen fremhævet fire fokuspunkter/temaer og i forlængelse af dem givet fem henstillinger/anbefalinger samt bedt Rødovre Kommune om at udarbejde tiltag på de forhold, som henstillingerne vedrører (bilag 1).

De fem henstillinger vedrører:

  • Proceskrav i forhold til Kommunalbestyrelsens godkendelse af undervisningstilbuddet.
  • Proceskrav for dispensationer i forhold til undervisningstiden.
  • Krav til den samlede undervisningstid på de enkelte klassetrin i de enkelte fag.
  • Procedurer og krav for fritagelse af specifikke elever for fag.
  • Procedurer og krav i forhold til dispensationer til enkelte elever i forbindelse med prøveaflæggelse.

Styrelsens tilbagemelding på både redegørelsen og de udarbejdede tiltag var, at styrelsen vurderede, at Udviklingscenter Skiftesporet har den fornødne kvalitet i henhold til tilsynets fokuspunkter, under forudsætning af at tiltagene i redegørelsen bliver effektueret og implementeret (bilag 2).

Tiltagene er efterfølgende implementeret ved at:

  • Revidere aftalen mellem Rødovre Kommune og tilbuddet, så den følger gældende bestemmelser. Styrelsen er blevet orienteret om, at aftalen vil blive forelagt for politisk godkendelse i juni 2023 (bilag 3).
  • Tilbuddet følger de gældende regler for muligheden for at fravige minimumsvarigheden af undervisningstiden. Kompetencen til at godkende afkortning af undervisningstiden blev i forbindelse med den politiske aftale om udvidede frihedsgrader på folkeskoleområdet fra 18. februar 2021 delegeret til skolelederen. Aftalen blev forlænget 10. februar 2023 og er nu også gældende for skoleåret 2023/2024. Social- og Sundhedsudvalget vil fremadrettet blive orienteret om Udviklingscenter Skiftesporets afkortning af undervisningstiden. Orienteringen vil blive forelagt udvalget i juni måned.
  • Udviklingscenter Skiftesporet har indført nye procedurer, der fra indeværende skoleår sikrer, at de lovbestemte krav følges i de tilfælde, hvor der er behov for, at en elev fritages for bestemte fag, bestemte afgangsprøver og/eller har behov for at aflægge afgangsprøver på særlige vilkår.

Lov- og plangrundlag

Lov om folkeskolen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Redegørelse til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i forbindelse med tematisk tilsyn på interne skoler
Bilag 2: Afslutningsbrev - Rødovre Kommune - Skiftesporet
Bilag 3: Aftale vedr internt skole- og dagbehandlingstilbud 2023

Justering af ferie- og fridagsplan for skoleåret 2023/2024
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen har tilpassset ferie- og fridagsplanen for skoleåret 2023/2024 i tråd med Folketingets beslutning om at afskaffe Store Bededag som helligdag i Danmark.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at den justerede ferie- og fridagsplan for skoleåret 2023/2024 godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Børne- og Skoleudvalget godkendte ferie- og fridagsplanen for skoleåret 2023/2024 på udvalgets møde den 15. marts 2022 (sag nr. 21). Forud for den politiske behandling havde ferie- og fridagsplanen været i høring, og forvaltningen modtog høringssvar fra de otte skolebestyrelser, SkoleMED-udvalget samt Rødovre Lærerforening.

Efterfølgende har Folketinget den 28. februar 2023 vedtaget lov om konsekvenser ved afskaffelsen af Store Bededag som helligdag. Loven medfører, at Store Bededag fra 2024 vil være en almindelig, ekstra arbejdsdag. Loven får dermed betydning for skolernes fremtidige ferie- og fridagsplaner. Børne- og Kulturforvaltningen indstiller efter dialog med skoleledergruppen, Rødovre Lærerforening og BUPL, at der for det kommende skoleår 2023/2024 vil være 201 skoledage. På den måde lever Rødovre Kommune op til Folketingets beslutning om at indføre en ekstra arbejdsdag.

Børne- og Kulturforvaltningens forslag vil i første omgang være gældende for det kommende skoleår. Forvaltningen og relevante parter er derudover i gang med at se på en model, som kan implementeres permanent fra skoleåret 2024/2025.

Lov- og plangrundlag

Lov om folkeskolen samt Lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag.

Økonomiske konsekvenser

Lovændringen medfører øgede lønudgifter til ansatte, der får forøget deres arbejdstid som følge af afskaffelsen af helligdagen.

Tidsplan

Ferie- og fridagsplanen vedrører skoleåret 2023/2024.

Bilag

Bilag 1: Feriekalender 2023-2024 uden St. Bededag

Ungeprofilen 2022-2023
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger sammen med Børne- og Kulturforvaltningen Ungeprofilundersøgelsen 2022-2023. Ungeprofilen er gennemført i 7., 8., og 9. klasserne på almenskolerne og 10. klasserne på Ungecenter 2610 i Rødovre. Ungeprofilen giver konkret viden om børn og unges hverdagsliv, trivsel, sundhed, livsopfattelse, livssituation og risikoadfærd.

Sagen forelægges samtidig i Børne- og Skoleudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at Ungeprofilen 2022-2023 tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Ungeprofilundersøgelsen gennemføres i Rødovre i et samarbejde mellem SSP fra Skoleafdelingen i Børne- og Kulturforvaltningen og Sundhed, Udvikling og Administration i Social- og Sundhedsforvaltningen.

I 2022-2023 er Ungeprofilen gennemført i 7., 8., og 9. klasserne på almenskolerne og 10. klasserne på Ungecenter 2610 i Rødovre. Det er anonymt og frivilligt, om børn og unge vil besvare det digitale spørgeskema. Den første Ungeprofil blev gennemført i Rødovre i skoleåret 2021-2022.

Ungeprofilundersøgelsen blev i gangsat i forbindelse med, at Rødovre indgik i det tværkommunale Vestegnssamarbejde ”Klar Livet”, hvor Rødovre sammen med ni andre kommuner arbejder for at få implementeret KKR-strategien for unges fysiske og mentale sundhed, samt at nå målet om en røgfri generation 2030.

Ungeprofilen
Ungeprofilen er en statistisk spørgeskemaundersøgelse, der kan bidrage til at skabe de bedste betingelser for et godt ungeliv. Med Ungeprofilundersøgelsen får børn og unge et talerør, og Rødovre Kommune får et billede af, hvordan børn og unge oplever deres egen sundhed, trivsel og hverdagsliv, herunder livsopfattelse, livssituation og risikoadfærd. Resultaterne fra undersøgelsen giver lokal viden, der kan følges over tid og bidrage til at styrke den forebyggende indsats for at fremme børn og unges sundhed og trivsel. I 2022-2023 blev Ungeprofilen udført i 48 kommuner i Danmark.

Ungeprofilen i Rødovre 2022-2023
I Rødovre har ca. 700 elever besvaret spørgeskemaet med spørgsmål inden for følgende temaer: Trivsel, sundhed, rusmidler, risikoadfærd samt familie-, uddannelses-, arbejds- og fritidsliv.

I Skoleafdelingen bruges den lokale data fra Ungeprofilen som et arbejdsredskab i skolernes forebyggende arbejde. Data fra Ungeprofilen benyttes i forhold til indsatser, undervisning og forældreworkshops. Dette arbejde koordineres i regi af SSP-samarbejdet (se vedhæftet bilag: Ungeprofilundersøgelsen 2023).

I det kommende trivselsår indgår data fra Ungeprofilen, sammen med data fra skolernes trivselsmålinger, i skolernes konkrete arbejde med at understøtte samt højne børn og unges trivsel. Dette arbejde koordineres i skolernes netværk Sundhed og Trivsel.

På sundhedsområdet benyttes data fra undersøgelsen i prioritering og planlægning af indsatser i forhold til mental, social og fysisk sundhed. Dette sker i samarbejde med de ni andre Vestegnskommuner i indsatsen ”Klar Livet”.

I det kommende skoleår har Sundhed, Udvikling og Administration, Sundhedscentret og SSP fra Skoleafdelingen planlagt prøvehandlinger med fælles indsatser for forældre med henblik på at kvalificere det forebyggende arbejde med unges brug af nye nikotinprodukter.

Bilag (Ungeprofilundersøgelsen 2023) med uddrag af data fra Rødovres 9. klasser er vedhæftet. Det skal bemærkes, at disse tal er valgt, da de giver et billede af de unge i forbindelse med udskolingen.

Opmærksomhedspunkter i Rødovre er blandt andet at:

  • 81 procent af børn/unge i 9. klasse har en trivsel, der ligger inden for gennemsnittet, heraf er der en kønsforskel udtrykt ved, at det er 90 procent drenge mod 68 procent piger, som har en trivsel, der ligger inden for gennemsnittet.
  • 90 procent af eleverne i 9. klasserne udtrykker, at de har det godt i skolen samtidig med, at 30 procent piger og 6 procent drenge oplever ikke at være med i fællesskabet i skolen.
  • 90 procent udtrykker, at de har voksne at tale med, hvis noget går dem på, eller de er kede af det.
  • 86 procent har venner eller veninder at tale med, når noget går dem på, eller de er kede af det.
  • 91 procent bevæger sig så meget, at de bliver forpustet hver dag, næsten hver dag eller et par gange om ugen, sammenlignet med 85 procent på landsplan. I Rødovre er der en kønsforskel udtrykt ved, at pigerne ligger på 80 procent og drengene ligger på 96 procent. Der er en mindre kønsforskel (5 procent) mellem piger og drenge på nationalt plan.
  • 72 procent af drengene og 42 procent af pigerne går til sport i en forening eller klub (eksemplevis fodbold, håndbold, ridning) (næsten) hver dag, 2-5 gange om ugen eller en gang om ugen. På landsplan er det 55 procent af drengene og 45 procent af pigerne.
  • 35 procent har aldrig drukket en genstand af alkohol sammenlignet med 21 procent på nationalt plan.
  • 48 procent af børn/unge i 9. klasse, som har drukket alkohol, fik alkoholen fra deres forældre. Til sammenligning var det 65 procent på nationalt plan.
  • 95 procent ryger ikke cigaretter, og kun 1 procent ryger dagligt, og 4 procent ryger sjældnere end hver uge.
  • 89 procent ryger ikke e-cigaretter eller vapes. Men ud af de 11 procent som ryger e-cigaretter, ryger 2 procent hver dag, og 7 procent hver uge.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Ungeprofilen og pejlemærker 2022-2023

Opfølgning på budgetresolution for undersøgelse af fastholdelse og rekruttering af dagplejere
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog med Budget 2023 en budgetresolution om en undersøgelse af fastholdelse og rekruttering af dagplejere. På den baggrund har Børne- og Kulturforvaltningen igangsat en undersøgelse, som har haft til formål at kortlægge mulighederne for at fastholde og rekruttere dagplejere på Dagtilbudsområdet.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at redegørelsen tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Børne- og Kulturforvaltningen har som svar på budgetresolutionen udarbejdet notat om rekruttering og fastholdelse af flere dagplejere. Notatet ”Opfølgning på budgetresolution for undersøgelse af fastholdelse og rekruttering af dagplejere” er vedlagt som bilag.

Undersøgelsen og analysen sker på baggrund af det kommissorium, som blev politisk godkendt på Børne- og Skoleudvalgets møde den 7. februar 2023. Kommissoriet er vedlagt i bilag. Af kommissoriet fremgik det, at undersøgelsen skulle omfatte en databaseret status med det formål at belyse de rammer, der er gældende for Dagplejen i Rødovre Kommune i dag. Herudover rummer undersøgelsen en kvalitativ analyse med fokus på årsager og bevæggrunde for dagplejernes jobvalg samt muligheder og barrierer i rekrutteringssammenhænge.

Rekruttering
Rekrutteringsindsats:
Under temaet rekruttering er der blandt interviewdeltagerne generel enighed om, at der er behov for at gentænke rekruttering og rekrutteringskampagner. Der er behov for at nytænke både form, indhold og rekrutteringsplatforme, især med blik for målgruppeorienteret indsats, hvis rekrutteringen af nye dagplejere skal fremmes.

Ansættelsesmæssige forhold:
Interviewgrupperne udtrykker behov for mere gennemsigtige godkendelseskriterier og forståelige beskrivelser af dagplejeres lønvilkår. Det ønskes, at disse er offentligt og let tilgængelige på eksempelvis rk.dk. Flere af de interviewede pointerer, at godkendelseskriterierne på visse områder med fordel kan tages op til genovervejelse. Bl.a. er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at godkende ansøgere til Dagplejen, hvis ansøger bor over stueplan. Kravet om at dagplejere i Rødovre Kommune enten skal bo i hus eller i stueetage, opfattes af flere fokusgruppedeltagere som en væsentlig udfordring i forhold til rekruttering af nye dagplejere. Lederen af Dagplejen gør dog opmærksom på, at der skal være tilstrækkelig brandsikkerhed, hvis etagebyggeri over stueplan skal kunne godkendes.

Arbejdsvilkår:
Det gode arbejdsliv vægtes højt blandt fokusgruppedeltagerne. Arbejdsvilkår og arbejdsmiljø er derfor af væsentlig betydning i tilgangen til fastholdelse såvel som rekruttering af nye dagplejere.

Fastholdelse
Under temaet om fastholdelse peger samtlige interviewede parter på udfordringer i forhold til normering, sparring samt mulighed for uddannelse og faglig udvikling som væsentlige årsager til, at fastholdelsen af dagplejere kan være vanskelig.

Normering:
Der var blandt de interviewede enighed om, at normeringen er det parameter, der udfordrer dagplejernes arbejdsvilkår mest. En af de mest betydelige udfordringer er alderssammensætningen i Dagplejen. Seniorordningen, som er en del af dagplejernes overenskomst, giver den ældste medarbejdergruppe mulighed for at sige nej til at modtage femtebarnet i gæstepleje. Seniorordningen udfordrer dermed planlægningen, når der er behov for gæstepasning i forbindelse med eksempelvis ferie- og fridage, kortvarig sygdom eller uddannelse. Udfordringerne omkring planlægningen i grupperne bidrager til usikkerhed hos den enkelte dagplejer, et presset arbejdsliv og i yderste konsekvens oplever flere af de adspurgte, at presset kan resultere i langtidssygemeldinger blandt dagplejerne.

Flere af de adspurgte peger på, at andre kommuner benytter gæstehuse. Gæstehuse kan sikre en stabilitet og lette administrationen, når børn i Dagplejen skal gæstepasses i forbindelse med ferie, fridage og ved sygdom, samt giver mulighed for at aflaste den enkelte dagplejer, hvis en kollega er syg.

Normeringen er fastsat via en lokal forhåndsaftale mellem FOA/LFS (LFS – Landsforeningen for Socialpædagoger) og Rødovre Kommune. Forhåndsaftalen er senest forhandlet i 2010 og afspejler ikke Dagplejens arbejdsvilkår, som de ser ud i dag.

Uddannelse:
Flere af de interviewede peger på, at der tidligere har været gode muligheder for at deltage i kurser og uddannelse, men at det i de senere år er blevet vanskeligere at afse tid til faglig udvikling. Især fordi det er vanskeligt at få gæstepasset den enkelte dagplejers børn i kortere eller længere perioder.

Lederen af Dagplejen ønsker ligeledes mulighed for give dagplejerne mere efteruddannelse, så dagplejerne i højere grad end i dag, kan leve op til de krav der stilles i pædagogisk kvalitet i dagtilbudsloven. Dagplejerne er en forskelligartet personalegruppe med vidt forskellige baggrunde i forhold til uddannelse og pædagogiske forudsætninger. Der er derfor et stort ønske om at skabe et fælles pædagogisk fundament på tværs af medarbejdergruppen. Det ville give bedre forudsætninger for at arbejde med implementeringen af den styrkede pædagogiske læreplan og højne den generelle kvalitet i Dagplejen i Rødovre Kommune.

Forvaltningen kan på baggrund af data samt de gennemførte interview pege på en række mulige veje at gå i arbejdet med at rekruttere og fastholde flere dagplejere:

  • Der kan med henblik på at forbedre dagplejernes arbejdsvilkår og lette det nuværende arbejdspres igangsættes en ekstern undersøgelse, som kan belyse, hvorvidt vikarhuse/gæstehuse kan være en bæredygtig løsning på Dagplejens nuværende udfordringer. Undersøgelsen skal bl.a. tage højde for ledelses- og ansættelsesformer, størrelse, matrikler, økonomi, fremadrettet normering hos den enkelte dagplejer osv.
  • Forhåndsaftalen mellem Rødovre Kommune og FOA/ LFS kan genforhandles, når der er truffet en beslutning om den fremtidige gæstepasningsform.
  • Det kan overvejes at afsætte årlige midler af til at videreuddanne og kvalificere den enkelte dagplejer. En styrket efteruddannelsesindsats vil dog forudsætte, at der kommer en løsning på udfordringen omkring gæstepasning af børnene.
  • Der kan udarbejdes en rekrutteringskampagne bl.a. med afsæt i de adspurgtes input og forslag til tiltag, som kan fremme rekrutteringen af nye dagplejere.
  • Retningslinjerne for godkendelse af private passere, herunder tilskudsstørrelse, kan genbesøges.

Sammenhæng til andre indsatser
Som beskrevet i kommissoriet knytter undersøgelsen sig til andre indsatser i kommunen. Særligt i forhold til Helhedsplanen for Dagtilbudsområdet er der væsentlige opmærksomhedspunkter. I 2030 forventes det, at antallet af dagplejere vil være halveret. Det betyder, at der skal findes alternativ kapacitet svarende til otte vuggestuegrupper. Det er nødvendigt løbende at justere i denne vurdering i takt med rekruttering og afvikling.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningen har vurderet de økonomiske udgifter forbundet med de forskellige mulige rekrutterings- og fastholdelsestiltag:

En ekstern analyse vedrørende vikarhuse/gæstehuse vurderes at koste 400.000 kr.

En forstærket rekrutteringskampagne vurderes at koste mellem ca. 250.000 kr.

En styrket efteruddannelsesindsats skønnes at koste ca. 800.000 kr. årligt. Herved kan der årligt sendes 1-2 medarbejdere på en PAU-uddannelse, samt sikres løbende grunduddannelse af de øvrige dagplejere.

De resterende tiltag vurderes at kunne rummes inden for den økonomiske ramme.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Opfølgning på budgetresolution for undersøgelse af fastholdelse og rekruttering af dagplejere
Bilag 2: Kommissorium for undersøgelse af rekruttering af dagplejere
Bilag 3: Godkendelsesskema for pasningstilbud i Rødovre Kommune

Forventet regnskab pr. ultimo juni 2023 for Børne- og Skoleudvalget
Sag nr. 59

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo juni omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2023 for Børne- og Skoleudvalget med udgangspunkt i forbruget pr. ultimo juni 2023.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo juni tages til efterretning. 

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo juni for Børne- og Skoleudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo juni 2023 for Børne- og Skoleudvalget

Budgetforslag 2024 -2027
Sag nr. 60

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Orientering om budgetforslag 2024-2027, som det fremsendes til Økonomiudvalgets 1. behandling den 30. august 2023.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til tidsplanen for budgetprocessen er budgetforslaget lagt til Kommunalbestyrelsens medlemmer på KB-nettet. Budgetforslaget lægges endvidere på rk.dk til alle interesserede.

Budgetforslaget indledes med generelle bemærkninger, som beskriver de overordnede forudsætninger i budgettet. Herefter beskrives strategiske bemærkninger og ændringer på de enkelte områder.

Endvidere vises budgettet opdelt på de enkelte udvalg i Rødovre Kommune.

Bagerst i publikationen vises en oversigt over bevillingerne til de enkelte udvalg, takstoversigt og en række øvrige overblikstabeller over budgettet.

Bilag publiceres når budgetforslag 2024 udsendes den 14. august 2023.

Lov- og plangrundlag

Styrelsesloven §37-40.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Bilag til BSU sag nr. 60

Diverse
Sag nr. 61

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Mødet afsluttet kl. 17.02.