Børne- og Skoleudvalget

12-11-2024

Medlemmer

Formand Flemming Lunde Østergaard (A)
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Henriette Hesselmann (C)
Kenneth Rasmussen (F)

Sager 62 - 67

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 62

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering:

  1. Orientering om udviklingen og reorganiseringen af indsatsen ’En Ung Strategi – Sammen med unge’ (orientering til Børne- og Skoleudvalg og Social- og Sundhedsudvalget). Se bilag.
  2. Orientering om proces for etablering af efteruddannelse i specialpædagogiske kompetencer for lærere og pædagoger (fælles orientering i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget). Se bilag.
  3. Mundtlig status og drøftelse om kommende folkeskoleudspil.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om udvikling og reorganisering af En Ung Strategi - Sammen med unge
Bilag 2: Orientering om proces for etablering af efteruddannelse i specialpædagogiske kompetencer for lærere og pædagoger

Godkendelse af reviderede sagsbehandlingsfrister for socialområdet 2024
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen har gennemgået og opdateret de sagsbehandlingsfrister, der er offentliggjort på kommunens hjemmeside. Sagsbehandlingsfristerne vedrører primært det sociale område, men også dagpasningsområdet og Borgerservice er med. Sagsbehandlingsfristerne vil efter politisk behandling blive offentliggjort på Rødovre Kommunes hjemmeside og erstatte den oversigt, der i dag er tilgængelig på rk.dk.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at de opdaterede sagsbehandlingsfrister godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunen skal, jævnfør retssikkerhedslovens §3, stk. 2, fastsætte frister på det sociale område for hvor lang tid, der må gå, fra en borger søger om hjælp, til afgørelsen skal være truffet.

På baggrund af en henvendelse fra #Enmillionstemmer (en folkebevægelse, der arbejder for at sikre retssikkerhed for mennesker med funktionsnedsættelse og psykisk sårbarhed) og udtalelser fra Ankestyrelsen til nogle af landets kommuner har Social og Sundhedsforvaltningen fundet anledning til at opdatere oversigten over sagsbehandlingsfrister. Social- og Sundhedsforvaltningen har derfor på tværs af afdelinger udarbejdet en opdateret oversigt over sagsbehandlingsfristerne. Det skal bemærkes, at Ankestyrelsens udtalelser ikke har omhandlet længden af sagsbehandlingsfristen, men at der ikke var offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle relevante sagsområder.

Kommunens borgerrådgiver har været inddraget i revisionen af sagsbehandlingsfristerne og har udtalt sig positivt om den opstilling, som Hillerød kommune har benyttet sig af. Forvaltningen har derfor valgt at tage udgangspunkt i denne i forhold til den nye opsætning af sagsbehandlingsfristerne.

I forbindelse med offentliggørelse af fristerne på hjemmesiden vil nogle af fristerne blive uddybet med en kort beskrivelse af relevante sagsbehandlingsskridt, så borgerne får information om, hvad deres sag giver anledning til af handlinger, inden der kan træffes en afgørelse.

Social- og Sundhedsforvaltningen har vurderet, at Rødovre Kommunes sagsbehandlingsfrister ligger på et sammenligneligt niveau med andre kommuner, dog med variation indenfor de forskellige områder. I forhold til sagsbehandlingstiderne på de områder, der hører under Visitationen i Ældre- og Omsorg, vil en naturlig konsekvens af indførelsen af den nye helhedsvurdering jfr. den nye Ældrelov også være en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne på nogle af områderne.

Opdateringen består primært af redaktionelle ændringer og tilføjelser af en del nye områder.

Oversigt over sagsbehandlingsfristerne er vedhæftet mødesagen. Tilføjelser af sagsbehandlingstider er markeret med grønt, ændringer i sagsbehandlingsfrister er markeret med gult.

Børne- og Familieafdelingens sagsbehandlingsfrister fremgår ikke af den nye oversigt. De er beskrevet i de politisk vedtagne kvalitetsstandarder på området, som er tilgængelige på rk.dk, og senest blev godkendt i september 2021. Kvalitetsstandarderne på Børne- og Familieområdet, herunder sagsbehandlingsfrister, skal revideres i forbindelse med den nye lovgivning, Barnets Lov, og vil blive fremlagt til politisk godkendelse, når de ligger klar.

Ligesom sagsbehandlingsfristen for specialundervisning for personer med fysiske eller psykiske handicap heller ikke længere fremgår af oversigten, da sagsbehandlingstiderne fastlægges i rammeaftalen mellem Region Hovedstaden og KKR.

Lov- og plangrundlag

Lov om retsikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven) § 3, stk. 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Sagsbehandlingsfrister på socialområdet

Godkendelse af rammeaftale 2025-2026 for det højt specialiserede socialområder og specialundervisning
Sag nr. 64

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger Rammeaftale 20225-2026 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning. Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at Rammeaftale 2025-2026 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

KKR Hovedstaden har på sit møde den 6. september 2024 anbefalet, at kommunerne og Region Hovedstaden godkender Rammeaftale 2025-2026. Rammeaftalen beskriver de aftaler, der er indgået for 2025-2026 om udvikling og styring af det højt specialiserede socialområde og specialundervisning. Vedlagt er Rammeaftale 2025-2026 samt aftalens to bilag vedrørende henholdsvis styrings- og udviklingsdelen.

Styringsdelen
Formålet med styringsdelen er at lægge rammerne for prissætningen samt opfølgning på udviklingen i udgifterne for de tilbud, der er omfattet af rammeaftalen i kommunerne i hovedstadsregionen og i Region Hovedstaden. Formålet er også at øge bevidstheden om, og stillingtagen til, de styringsmæssige konsekvenser af, at kommunerne på det specialiserede socialområde er afhængige af at købe og sælge pladser på sociale tilbud på tværs af kommunegrænserne og af Region Hovedstaden.

Der er indgået følgende aftale:

Aftale om udvikling i udgifter pr. dag:
Kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden har igen indgået en aftale om udviklingen i udgifter per dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Aftalen har siden 2019 lydt og lyder fortsat, "At udgifter per dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet, hvert år maksimalt må stige med pris- og lønfremskrivningen".

Kommunerne i hovedstadsregionen såvel som Region Hovedstaden har derudover fortsat frem mod 2026 et mål om en overheadprocent på 6 %. Modellen for opfølgning på udviklingen i udgifter er uændret og indebærer fortsat en årlig opfølgning på udviklingen i udgifter, hvor kommunerne i hovedstadsområdet indrapporterer til det fælleskommunale sekretariat for det specialiserede socialområde.

Udviklingsdelen
Rammeaftalens udviklingsdel giver et samlet overblik over de højt specialiserede tilbud, der ligger i hovedstadsregionen. Formålet er blandt andet at fastsætte, hvilke udviklingstendenser kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden oplever i forhold til tilbudstyper, målgrupper med videre på det højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Med Rammeaftale 2025-2026 har KKR Hovedstaden udpeget fire fokusområder:

1. Udvikling af en relevant og aktuel tilbudsvifte til rette pris
I en årrække har hovedstadskommunerne i fællesskab haft fokus på udvikling af den fælles tilbudsvifte, fordi kommunerne oplever udfordringer med at finde pladser til særlige målgrupper. I første omgang er fokus på at etablere pladser til målgruppen af voksne borgere med autismespektrumforstyrrelser i kombination med adfærdsudfordringer. Dette fokus videreføres i Rammeaftale 2025-2026 for at etablere flere pladser på relevante tilbud til borgere i målgruppen, så kommunerne i hovedstadsregionen samlet set har de tilbud, som lever op til kommunernes behov. Målgruppen er udpeget på baggrund af gentagende afdækninger af tilbudsviften i hovedstadsregionen, som viser, at det er den målgruppe, hvor kommunerne er mest udfordrede på at finde relevante botilbudspladser med en sammenhæng mellem pris og støttebehov.

2. Alternative og fleksible tilbud
KKR Hovedstaden fokuserer på konkrete tiltag, hvor kommunerne kan forsøge at påvirke lovgivningen på området og lade sig inspirere af hinanden. Det kan være i forbindelse med opgangsfællesskaber, hjemløseudspillet med videre. Derudover sættes der fokus på den generelle bevægelse væk fra en institutionalisering af borgerne og hen mod indsatser, der er mindre indgribende i borgernes liv.

3. Kommunale indsatser til borgere med psykisk sygdom
KKR Hovedstaden vil styrke det fælleskommunale fokus på psykiatriområdet. Det skal ske ved at skele til 10-årsplanen for psykiatri, herunder et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge i mistrivsel, etablering af fleksible pladser med videre.

4. Styring og udvikling af det specialiserede socialområde gennem brug af valid data
KKR Hovedstaden vil fortsat monitorere udviklingen i udgifter, aktiviteter, diagnoser med videre og udvikle nye tilgange til, hvordan kommunerne bedst muligt har de relevante muligheder for at benchmarke.

Lov- og plangrundlag

Rammeaftalen er udarbejdet jævnfør Lov om Social service §6 samt Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

1. december 2024: Frist for indsendelse af Rammeaftale 2025-2026 til Social- og Boligstyrelsen. Rammeaftalen skal derfor være behandlet i kommunerne og i regionen senest 29. november 2024.

Rammeaftalen gælder i to år fra 1. januar 2025.

Bilag

Bilag 1: Hovedstadsregionens Rammeaftale 2025-2026
Bilag 2: Bilag 1 til Rammeaftale 2025-2026 Styringsdel
Bilag 3: Bilag 2 til Rammeaftale 2025-2026 Udviklingsdel

Forventet regnskab pr ultimo september 2024 for Børne- og Skoleudvalget
Sag nr. 65

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo september 2024 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2024 for Børne- og Skoleudvalget med udgangspunkt i status pr. ultimo september.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo september tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo september for Børne- og Skoleudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo september 2024 BSU

Underskriftsside
Sag nr. 66

Beslutningskompetence: BSU

Indstilling

Forvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Børne- og Skoleudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".

Diverse
Sag nr. 67

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.