Kultur- og Fritidsudvalget
11-02-2014
Medlemmer
Chris Lassen Jensen(C)
Pia Hess Larsen(A)
Niels Spittau (O)
Fraværende
Sager 5 - 13
Meddelelser
Sag nr. 5
Sagens kerne
- Forslag til decentral møderække 2014, Kultur- og Fritidsudvalget.
- Oversigt over indkomne love og bekendtgørelser.
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
KFU-møderækken flyttes til kl. 13.00 fra og med marts måned.
Bilag
Bilag 1: Decentral møderække 2014 - KFUBilag 2: Nyhedsliste for Kultur og fritid for perioden 03.01.14 - 29.01.14
Rødovre Stadionhal - etablering af kunstbelægning på løbebaner samt belysning, ansøgning om bevilling
Sag nr. 6
Sagens kerne
Godkendelse af igangsætning af projektering vedrørende etablering af belysning samt kunstbelægning på løbebanerne ved Rødovre Stadionhal.
På anlægsbudgettet (Investeringsoversigten) i budget 2014 er der afsat rådighedsbeløb på 4.900.000 kr. til etablering af kunstbelægning samt belysning omkring banen.
Der søges om en anlægsbevilling på 4.900.000 kr. til frigivelse af rådighedsbeløb til ovennævnte projekt.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at projektering igangsættes,
- at tidsplanen godkendes,
- at arbejdet udbydes som fagentrepriser i licitation,
- at Teknisk Forvaltning, Park og Naturafdelingen varetager opgavens gennemførelse med bistand fra ekstern rådgiver, og
- at der gives en anlægsbevilling til frigivelse af rådighedsbeløb på 4.900.000 kr.
Beslutning
Anbefales med 3 stemmer for (A+C) og
1 tager forbehold (O).
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Der henvises til sag på lukket dagsorden vedrørende godkendelse af entreprenører.
De eksisterende løbebaner ved Rødovre Stadionhal har en belægning af cinders, der er udtjent, og som ikke fremstilles længere.
En ny kunstbelægning samt etablering af lav belysning vil gøre anlægget mere tidssvarende og øge brugbarheden, også igennem den mørke tid.
Der er i forbindelse med projektet nedsat en projektgruppe med repræsentanter fra Rødovre Atletik Club og Boldklubben Rødovre samt Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen.
Selve projektet vil omfatte etablering af løbebaner som eksisterende anlæg, og som vist på vedlagte luftfoto. Herudover nyetablering af lav belysning.
Projekteringen vil omfatte et nyt drænsystem, vurdering af bunden, herunder eventuelt behov for supplering af nyt bærelag, ny kantafgrænsning og med løs sarg, ny vandgennemtrængelig rød kunstbelægning, opstregning af baner samt etablering af lav belysning omkring banen.
Ved valg af lampetype skal der lægges vægt på, at lyset ikke er til gene for naboerne.
Valg af lampebelysning vil indgå i mødesagen i juni måned 2014, hvor resultat af licitationen fremlægges.
Renoveringen af de øvrige atletikfunktioner indgår ikke i projektetet; men det foreslås, at der i forbindelse med udbud indhentes pris på nyt "slidlag" på kunstbelægningen på de øvrige atletikfunktioner. Dette vil blive fremlagt som option i mødesagen i juni måned 2014 i forbindelse med licitationsresultatet.
I forbindelse med projektering og etablering af ny belægning på løbebanerne vil det blive præciseret, at den eksisterende fodboldbane indenfor løbebanerne på ingen måde må forringes.
Der er ligeledes taget hensyn til brugen af fodboldbanen i forhold til tidsplanen for udførelsen.
Lov- og plangrundlag
Byggestyringsreglerne.
Økonomiske konsekvenser
Den samlede udgift til etablering af kunstbelægning og belysning er anslået til 4.900.000 kr.
Det skal bemærkes, at den eksisterende cindersbelægning har et bærelag af slagger, som er at betragte som miljøaffald, såfremt det skal bortkøres. Det har derfor været en forudsætning for den beregnede økonomi, at en stor del af bærelaget kan genbruges.
Tidsplan
Kultur- og Fritidsudvalget: | 11. februar 2014 |
Økonomiudvalget: | 19. februar 2014 |
Kommunalbestyrelsen: | 25. februar 2014 |
Projektering og udbud: | marts - maj 2014 |
Fremlæggelse af licitationsresultat: | juni-møderækken 2014 |
Udførelse: | juli - august 2014 |
Bilag
Bilag 1: Eksisterende atletikanlæg, luftfoto Rødovre Stadionhal - renovering af tag over hal 1, Regnskab 2013
Sag nr. 7
Sagens kerne
Godkendelse af anlægsregnskab for ovennævnte projekt.
Anlægsbevilling 30.04.2013: |
3.690.100 kr. |
Forbrug/Regnskab |
3.687.638 kr. |
Mindreforbrug |
2.462 kr. |
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes, og
- at mindreforbruget på 2.462 kr. tilgår kassebeholdningen i 2013.
Beslutning
Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen bevilgede den 30.04.2013 en anlægsbevilling på 3.690.100 kr. til renovering af taget over den gamle Stadionhal (hal 1), der er opført i 1966.
Taget trængte til renovering på grund af tilbagevendende problemer med indtrængende vand. Renoveringen omfattede udskiftning af tagbelægningen, efterisolering samt udskiftning af den indvendige loftsbeklædning.
Lov- og plangrundlag
Byggestyringsreglerne.
Økonomiske konsekvenser
Regnskabet udviser et mindreforbrug på 2.462 kr., der tilgår kassebeholdningen i 2013.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Anlægsregnskab fra Teknisk Forvaltning af 23.01.2014 Forslag til nye retningslinjer for brugerbestyrelserne på kommunens idrætsanlæg
Sag nr. 8
Sagens kerne
Lørdag den 13. april 2013 afviklede Børne- og Kulturforvaltningen en temadag for de respektive brugerbestyrelser på kommunens idrætsanlæg.
Formålet med temadagen var at drøfte, hvordan arbejdet i brugerbestyrelserne kan effektiviseres, herunder at vurdere og drøfte de nugældende retningslinjer samt drøfte mulige alternative bestyrelsesmodeller.
Efterfølgende er der udarbejdet forslag til nye retningslinjer, som har været sendt til høring i de respektive brugerbestyrelser på kommunens idrætsanlæg.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forslag til nye retningslinjer for brugerbestyrelserne på kommunens idrætsanlæg godkendes.
Folkeoplysningsudvalget 21-01-2014
Anbefales.
Beslutning
Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
På Kommunalbestyrelsesmøde den 26. november 2013 blev det besluttet at sende forslag til nye retningslinjer for brugerbestyrelserne på kommunens idrætsanlæg til høring i de respektive brugerbestyrelser.
Det kan indledningsvis oplyses, at baggrunden for udarbejdelsen af de nye retningslinjer skyldes nogle gode drøftelser på en afholdt temadagen lørdag den 13. april 2013, hvor repræsentanter fra de 6 brugerbestyrelser på kommunens idrætsanlæg deltog.
Der blev på temadagen blandt andet givet udtryk for ønske og behov for:
- Klarhed over brugerbestyrelsernes kompetence
- Forståelige økonomiske rammer og bedre økonomioversigter
- Konkrete operationelle retningslinjer
- Inddragelse ved større bygningsmæssige tiltag
- Indflydelse på budgetlægning før budgetvedtagelse
- Udarbejdelse af forretningsorden
- Delegation af kompetencer fra Folkeoplysningsudvalget til brugerbestyrelserne
Endvidere blev der givet udtryk for en overvejende tilfredshed med bestyrelsesmodellen og de 6 bestyrelser. Børne- og Kulturforvaltningen foreslår derfor, at bestyrelsesmodellen forbliver uændret.
Med udgangspunkt i drøftelserne fra temadagen har Børne- og Kulturforvaltningen haft fokus på at tydeliggøre formålet med brugerbestyrelsernes arbejde samt forsøgt at præcisere bestyrelsernes kompetence.
Børne- og Kulturforvaltningen har nu modtaget samtlige høringssvar fra de respektive brugerbestyrelser. Det er forvaltningens opfattelse, at forslaget grundlæggende er blevet godt modtaget.
Det skal dog bemærkes, at Brugerbestyrelsen ved Rødovre Tennisanlæg ikke er enig i forslaget om at udvide brugerbestyrelsen med en repræsentant fra Aktiv Fritid. Brugerbestyrelsens høringssvar er vedlagt som bilag til sagen.
Det skal endvidere bemærkes, at Brugerbestyrelsen ved Rødovrehallen har en række ændringsforslag. Høringssvaret er vedlagt som bilag til sagen.
På baggrund af den afholdte temadag samt de modtagne høringssvar har Børne- og Kulturforvaltningen foretaget følgende ændringer i forhold til de nu gældende retningslinjer:
- Formålet (§ 1): Er tydeliggjort ved at det præciseres, at brugernes indflydelse på drift af idrætsanlægget skal ske ved, at brugerbestyrelsen skal virke for, at idrætsanlægget opfylder brugernes ønsker og behov under hensyntagen til Kommunalbestyrelsens beslutninger ved at tage aktivt del i idrætsanlæggets virksomhed med ideer, forslag og kritik.
- Kommunalbestyrelsen (§ 2): Det præciseres, at Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for kommunens idrætsanlæg og fastlægger mål og rammer for dets virksomhed inden for gældende lovgivning.
- Forretningsorden (§ 5): Det fremgår blandt andet, at Brugerbestyrelsen selv skal fastlægge sin forretningsorden.
- Kommunalbestyrelsens vedtagne serviceniveau (§ 6). Det præciseres, at sekretariatet skal udarbejde en beskrivelse af kommunalbestyrelsens vedtagne serviceniveau for området, som bl.a. skal indeholde:
a) Bygningsvedligeholdelse planlagt af Teknisk Forvaltning, Bygningsafdelingen, inden for rammerne af den centrale pulje til vedligeholdelse af kommunale bygninger.
b) Plejeplaner for udearealerne på de enkelte idrætsanlæg, Teknisk Forvaltning, Park og Natur. - Beføjelser (§ 7): Brugerbestyrelsens beføjelser er samlet i paragraffen og det tydeliggøres, at bestyrelsen skal
a) disponere og prioritere anvendelsen af den økonomiske ramme for inventar, istandsættelsespuljen under plejeplanen for udearealerne samt den afsatte pulje til ekstra rengøring på anlægget,
b) føre tilsyn med anlæggets virksomhed,
c) rådgive og vejlede i idrætslige spørgsmål,
d) høres om det årlige budgeforslag,
e) være repræsenteret ved større bygningsmæssige tiltag/ændringer. - Fordeling af trænings- turnerings- og stævnetimer (§ 8): Det præciseres, at Folkeoplysningsudvalgets afgørelse er gældende, såfremt der opstår tvivl om fortolkning af fordelingsprincipperne og fordeling af faciliteterne.
I de gældende retningslinjer § 9 fremgår det bl.a., at ”en af Brugerbestyrelsen truffen afgørelse kan af den respektive forening/klub ankes til Folkeoplysningsudvalget”. Denne ankemulighed er ikke indarbejdet i de nye retningslinjer.
For så vidt angår sammensætning af Brugerbestyrelsen (§ 3), stilles der forslag om:
- At antallet af medlemmer i Rødovrehallens brugerbestyrelse udvides med
1 repræsentant fra Aktiv Fritid - At antallet af medlemmer i brugerbestyrelsen ved Rødovre Tennisanlæg udvides med
1 repræsentant fra Aktiv Fritid - At antallet af medlemmer i brugerbestyrelsen ved Islevbadet udvides med
1 repræsentant fra øvrige klubber - At Rødovre Skøjte Arena udvides med
1 tilforordnet uden stemmeret fra 2610 Rødovre Mighty Bulls
Børne- og Kulturforvaltningen anbefaler, at forslag til nye retningslinjer for de respektive Brugerbestyrelser godkendes.
Lov- og plangrundlag
Lov om Kommunernes styrelse og gældende retningslinjer for brugerbestyrelserne vedtaget af Kommunalbestyrelsen i mødet den 29. august 2006.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Notat fra temadag lørdag den 13Bilag 2: Retningslinier for Brugerbestyrelsen ved Espelundens Idrætsanlæg og Rødovre Stadion
Bilag 3: Retningslinier for Brugerbestyrelsen ved Islevbadet
Bilag 4: Retningslinier for Brugerbestyrelsen ved Rødovre Skøjte Arena
Bilag 5: Retningslinier for Brugerbestyrelsen ved Rødovre Stadionhal
Bilag 6: Retningslinier for Brugerbestyrelsen ved Rødovrehallen
Bilag 7: Retningslinier for Brugerbestyrelsen ved Rødovre Kommunes Tennisanlæg
Bilag 8: Forslag til nye retningslinjer for Brugerbestyrelsen ved Espelundens Idrætsanlæg og Rødovre Stadion
Bilag 9: Forslag til nye retningslinjer for Brugerbestyrelsen ved Rødovre Skøjte Arena
Bilag 10: Forslag til nye retningslinjer for Brugerbestyrelsen ved Islevbadet
Bilag 11: Forslag til nye retningslinjer for Brugerbestyrelsen ved Rødovre Stadionhal
Bilag 12: Forslag til nye retningslinjer for Brugerbestyrelsen ved Rødovrehallen
Bilag 13: Forslag til nye retningslinjer for Brugerbestyrelsen ved Rødovre Tennisanlæg
Bilag 14: Høringssvar fra 6 brugerbestyrelser på kommunens idrætsanlæg
Bilag 15: Høringssvar fra brugerbestyrelsen ved Rødovre Tennisanlæg
Bilag 16: Høringssvar fra brugerbestyrelsen ved Rødovrehallen
Ansøgning om tilskud fra Green Entertainment A/S
Sag nr. 9
Sagens kerne
Green Entertainment A/S søger om et tilskud på 750.000 kr. til dækning af en række tiltag samt til dækning af store revisor- og advokatregninger. Tilskuddet skal sikre, at selskabet fortsat kan udvikle elitearbejde i et tæt samarbejde med moderklubben Boldklubben Avarta.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at ansøgningen ikke imødekommes.
Beslutning
Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Ved brev af 21. januar 2014 ansøger Green Entertainment A/S om et tilskud på 750.000 kr. til dækning af en række tiltag samt til dækning af store revisor- og advokatregninger. Tilskuddet skal sikre, at selskabet fortsat kan udvikle elitearbejde i et tæt samarbejde med moderklubben Boldklubben Avarta.
Det fremgår af ansøgningen, at selskabet bag elitefodbolden i Avarta står i en akut svær situation, idet selskabet har modtaget store revisor- og advokatregninger i forbindelse med ekskludering af et tidligere bestyrelsesmedlem samt tidligere revisor.
I ansøgningen henviser selskabet til elitelovens § 7, hvoraf det fremgår, at kommuner kan yde økonomisk støtte til eliteidræt, medmindre der er tale om egentlig erhvervsvirksomhed.
Det fremgår endvidere, at selskabet har mistet store økonomiske indtægter grundet de seneste års lave placeringer. Selskabet er af den opfattelse, at konkurrenterne i 2. division modtager anseelig støtte fra kommunerne. Dette skulle spænde fra 4- 900.000 kr. pr. år.
I den forbindelse kan det oplyses, at Børne- og Kulturforvaltningen telefonisk har fået oplyst, at Københavns Kommune og Rudersdal Kommune ikke yder et årligt kontinuerligt tilskud til deres elite fodboldklubber. De to kommuner har tilsammen 7 hold, der spiller i samme division som Avarta. De to kommuner har til gengæld en elitepulje, som på baggrund af ansøgninger tildeles forskellige eliteidrætstiltag i kommunen.
Ifølge ansøgningen skal det ansøgte tilskud bl.a. anvendes til:
- Dækning af gæld til Boldklubben Avarta, som er stiftet grundet manglende likviditet via svære konkurrenceforhold
- Dækning af revisor- og advokatregninger, som kan sikre selskabet fuldt ejerskab samt udarbejdelse af bl.a. nye vedtægter samt fornyet samarbejdsaftale med Boldklubben Avarta til fordel for begge parter
- Fremtidssikring af lovende talenter, som allerede findes i truppen
- Fremtidssikring af lovende talenter produceret af Boldklubben Avarta
- Fremtidsinvestering på sponsorområdet
- Netværksarbejde med kommunens virksomheder/klubbens sponsorer
- Uddannelse af trænere til fremtidssikring af veluddannede spilledere
- Investering i en sportslig leder til at udvikle en "rød tråd" mellem holdene U17, U19, U21, 2. senior samt 1. senior.
Det er Børne- og Kuturforvaltningens opfattelse, at de anførte punkter, som tilskuddet ønskes anvendt til, relaterer sig meget til det arbejde, der foregår i moderklubben Boldklubben Avarta. Det er således ikke alene en økonomisk opgave for selskabet Green Entertainment A/S.
Det kan supplerende oplyses, at Kommunalbestyrelsen på sit møde den 17. december 2013 godkendte en ansøgning fra Boldklubben Avarta om eftergivelse af gæld til Rødovre Kommune på 70.414 kr.
På det foreliggende grundlag kan Børne- og Kulturforvaltningen ikke anbefale, at ansøgningen imødekommes.
Lov- og plangrundlag
Lov om kommunernes styrelse samt § 7 i eliteloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Green Entertainment - ansøgningBilag 2: Green Entertainment - Årsrapport
Valg til Folkeoplysningsudvalget for perioden 01.01.2014 - 31.12.2017
Sag nr. 10
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen har den 29. januar 2014 afviklet valgmøde med henblik på udpegning af 10 foreningsrepræsentanter til Folkeoplysningsudvalget for perioden 1. januar 2014 - 31. december 2017.
På valgmødet blev de fremmødte foreningsrepræsentanter for valggruppe A, B, D & E enige om, hvem de ville vælge ind i Folkeoplysningsudvalget. Valggruppe C blev ikke enige i deres gruppe om valg af 1 medlem fra de "Kulturelle foreninger". Kommunalbestyrelsen skal således udpege/vælge 1 medlem blandt de indstillede kandidater.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at indstillingen fra de fire valggrupper, A, B, D og E tages til efterretning, samt
- at Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om hvem af de indstillede personer fra valggruppe C, der skal vælges til Folkeoplysningsudvalget.
Beslutning
- Indstilles taget til efterretning.
- Ole Mathiasen anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Børne- og Kulturforvaltningen har den 29. januar 2014 afholdt valgmøde med henblik på udpegning af 10 foreningsrepræsentanter til Folkeoplysningsudvalget for perioden 1. januar 2014 - 31. december 2017.
Valget har fundet sted i henhold til vedtægten for Folkeoplysningsudvalget og jf. § 35 i Lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt foreningsarbejde og daghøjskoler, samt Folkeuniversitetet.
Valget er blevet bekendtgjort ved brev af 19. december 2013, annonce i Rødovre Lokal Nyt i uge 3, 2014 og opslag på rk.dk.
Forudsætningen for deltagelse i valgmødet var, at den folkeoplysende forening skal have modtaget tilskud og/eller fået anvist offentlige lokaler i det seneste år op til valget.
Det kan oplyses, at 27 foreninger var repræsenteret ved valgmødet.
I henhold til § 15 i "Vedtægter for Folkeoplysningsudvalget" er reglerne for valghandling følgende:
- Opnås der på mødet enighed om valg af medlemmer og stedfortrædere til Folkeoplysningsudvalget anses de pågældende for valgt.
- Opnås der ikke på mødet enighed om valg af medlemmer og stedfortrædere, vælger Kommunalbestyrelsen medlemmer og stedfortrædere til Folkeoplysningsudvalget på grundlag af de på mødet eller senest 7 dage efter dette, fremkomne indstillinger fra de i § 14, stk. 1 nævnte foreninger.
Folkeoplysningsudvalget består af 13 medlemmer:
- 3 medlemmer vælges af Kommunalbestyrelsen blandt dens medlemmer
- 3 medlemmer udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra aftenskolerne
- 4 medlemmer udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra idrætsforeninger
- 1 medlem udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra de kulturelle foreninger
- 1 medlem udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra børne- og ungdomsorganisationer
- 1 medlem udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra de lokale handicapforeninger
For hvert medlem udpeges en eller i prioriteret rækkefølge flere stedfortrædere.
På Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 6. december 2013 blev følgende 3 kommunalbestyrelsesmedlemmer valgt til Folkeoplysningsudvalget.
- Ahmed Dhagane (A)
- Svend Erik Pedersen (F)
- Kim Hammer (O)
På valgmødet den 29. januar 2014 blev de 4 ud af 5 grupper enige om, hvem der skulle vælges inden for de respektive valggrupper.
- Valggruppe A: "Oplysningsforbund" : Enighed
- Valggruppe B: "Idrætsforeninger" : Enighed
- Valggruppe C - "Kulturelle foreninger: Ikke enighed
- Valggruppe D: "Børne- og ungdomsorganisationer": Enighed
- Valggruppe E: "Lokale handicapforeninger": Enighed
Følgende 3 medlemmer og stedfortrædere er valgt for valggruppe A: "Oplysningsforbund"
- Jan Howy Rasmussen, RKA
- Jørgen Dam, AOF
- Dan Larsen, AOF
Personlig stedfortrædere:
Ad. 1 Thomas Framholt, RKA
Ad. 2 Per Biener, AOF
Ad. 3 Henrik Bo Hansen, IOF
Følgende 4 medlemmer og stedfortrædere er valgt for valggruppe B: "Idrætsforeninger"
- Poul Lundberg Andreasen, Rødovre Tennisklub
- Torben Marstrup, Islev Sportsdykker Klub
- Jan Quaade, Gymnastik og Idrætsforeningen Orient
- Birgitte Nielsen, Rødovre Statsskoles Volleyballklub
Personlige stedfortrædere:
Ad. 1 Michael Eriksen, Rødovre Håndboldklub
Ad. 2 Anne-Marie Sejer, Islev Sportsdykker Klub
Ad. 3 Preben Riel, B77 Bordtennis
Ad. 4 Lone Henriksen, Rødovre Floorball Club
Følgende 2 kandidater og stedfortræder blev indstillet for valggruppe C: "Kulturelle foreninger".
Der blev på mødet ikke opnået enighed.
- Ole Mathiasen, Rødovrekanalen 2
- Dler Colnadar, Kurdisk Dansk Fællesskab i Rødovre.
Stedfortræder:
Jan Hylleborg, Rødovre Lokal TV
Følgende medlem og stedfortræder er valgt for valggruppe D: "Børne- og ungdomsorganisationer"
- Evan Rungsted, FDF
Stedfortræder:
Ronnie Ehmke, DUI-LEG og Virke
Følgende medlem og stedfortræder er valgt for valggruppe E: "Lokale handicapforeninger"
- Torben B. Andersen, Dansk Handicap Forbund.
Stedfortræder:
Tom Olsen, Dansk Handicap Forbund
Udover ovenstående medlemmer og stedfortrædere vil der i henhold til vedtægten for Folkeoplysningsudvalget blive udpeget 3 tilforordnede fordelt med:
- 1 repræsentant valgt af og blandt Integrationsrådet
- 1 repræsentant valgt af og blandt Seniorrådet
- 1 repræsentant valgt af og blandt Frivilligcentret
Lov- og plangrundlag
Lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt foreningsarbejde og daghøjskoler, samt om Folkeuniversitetet, jf. Folkeoplysningslovens § 35.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Den 18. marts 2014 afholder Folkeoplysningsudvalget konsituerende møde.
Bilag
Bilag 1: Protokolat for valggrupper Forslag til nye vedtægter for Vestvoldens Ungdomsklub
Sag nr. 11
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen har udarbejdet forslag til nye vedtægter for Vestvoldens Ungdomsklub.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forslag til nye vedtægter for Vestvoldens Ungdomsklub godkendes.
Vestvoldens Ungdomsklub 27-01-2014
Anbefales.
Beslutning
Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Børne- og Kulturforvaltningen har udarbejdet forslag til nye vedtægter for Vestvoldens Ungdomsklub.
Baggrunden til de nye forslag skyldes, at vedtægten skal tilpasses nutidens forhold.
Eksempelvis fremgår det af de nugældende vedtægter
- at aldersgruppen for klubbens medlemmer er fra 14 til 18 år (§ 2)
- at der opkræves kontingent (§ 4)
I den forbindelse kan det oplyses, at Kommunalbestyrelsen har besluttet, at det er gratis for kommunens unge at være medlem af klubberne i kommunen.
Det kan endvidere oplyses, at lederen af Vestvoldens Ungdomsklub i enkelte tilfælde kan dispensere fra den primære aldersgruppe, som er 14 til 18 år.
Lov- og plangrundlag
Lov om kommunernes styrelse og Rødovre Kommunes Styrelsesvedtægt.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forslag til vedtægter for Vestvoldens Ungdomsklub - 1 udgaveBilag 2: Vedtægter for Vestvoldens Ungdomsklub 26.02.1991.pdf 1556098_1_1
Overordnet børne- og ungepolitik
Sag nr. 12
Sagens kerne
På Kommunalbestyrelsens møde 27.11.2007 blev Rødovre Kommunes nuværende overordnede børne- og ungepolitik godkendt.
Politikken har siden da fungeret som et vigtigt og visionært styringsredskab for det daglige arbejde i daginstitutioner, skoler og kultur- og fritidstilbud samt for kommunens udvikling af områderne. Efter seks år er det tid til at revurdere den eksisterende overordnede børne- og ungepolitik og formulere en ny og endnu mere tidssvarende politik for området.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at projekt- og tidsplan for udarbejdelsen af en ny overordnet børne- og ungepolitik godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Det foreslås fra (C), at der tilføjes et tema "Nytænkning og vedholdenhed".
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Processen blev skudt i gang 26.09.2013, hvor der blev afholdt et borgermøde på Rødovregaard mellem Børne- og Skoleudvalget, Rødovreborgere, ledere og ansatte om en revision af den gældende kommuneplan. Der var på mødet en café-debat med input til en ny overordnet børne- og ungepolitik, hvor Børne- og Skoleudvalget og Børne- og Kulturforvaltningen fik en række gode og spændende forslag til nye initiativer for børn og unge i kommunen.
I 'Kommuneplan 2010-2022' står der i afsnittet 'Et udfordrende børne- og ungeliv' side 27-28 at: 'Det skal være godt at være barn og ung i Rødovre Kommune. Det er vores vision, at alle børn og unge har en tryg, sund og meningsfuld tilværelse'.
Kommunalbestyrelsen vil i planperioden derfor blandt andet arbejde for at:
- 'skoler, daginstitutioner, fritidsklubber, foreninger og andre kommunale tilbud får endnu bedre betingelser for at sætte fokus på sundhedsmæssige, idrætslige, motionsmæssige og andre kreative initiativer,
- understøtte særlige initiativer, der sætter fokus på indlæringsmetoder for børn og unge,
- børn og unge bliver inddraget i beslutninger, der vedrører dem, så de kan blive endnu bedre til at tage medansvar for egen situation,
- sætte øget fokus på bedre udnyttelse af de fysiske rammer som gode væresteder med større fleksibilitet i funktionerne. Det gælder de kommunale bygninger og byens rum,
- skabe en sammenhængende indsats for børn, unge og den enkelte familie gennem individuelle løsninger'.
Der står desuden, at vi skal 'udmønte vores politikker for børn og unge i konkrete initiativer som emneprojekter, specielle profiler og andre lignende initiativer. Udgangspunktet er, at undervisningen udfordrer børn og unge og dermed øger indlæringsevnen'.
Kommuneplanen vil være et naturligt fundament i en ny politik, som desuden vil bygge på intentionerne i folkeskolereformen, der træder i kraft medio 2014.
Formålet med formuleringen af en ny overordnet børne- og ungepoilitik i Rødovre Kommune er at beskrive visioner, mål og værdigrundlag for arbejdet med børn og unge i alderen 0-18 år. Den nye politik skal - i lighed med den nugældende politik - sikre en sammenhæng i opgaveløsningen på 0-18 årsområdet, være et handlingsorienteret styringsredskab for de ansatte og kvalificere den faglige indsats.
Politikken skal desuden fungere som et værktøj til at sikre videndeling og skabe en dialog mellem forskellige interessenter, samt skabe grundlaget for høj faglig kvalitet i de politiske og forvaltningsmæssige tiltag. Der skal i arbejdet sikres en bevidsthed om fleksibel opgaveløsning på tværs af faggrænser, således at undervisningen kan udfordre børn og unge som beskrevet i kommuneplanen.
Endelig er det hensigten, at den nye overordnede børne- og ungepolitik skal kunne anvendes som et dokumentations- og styringsredskab, således at politikere og fagperpersoner kan følge op på, hvorvidt de opstillede målsætninger bliver opfyldt.
Målgruppen er borgere og brugere, som skal kunne orientere sig mod kommunens overordnede politik på området, samt politikere, bestyrelser og fagpersoner, som arbejder med børn og unge i Rødovre Kommune, herunder skoler, institutioner og andre kommunale tilbud.
Arbejdsprocessen tager udgangspunkt i en styregruppe bestående af Børne- og Kulturforvaltningens chefgruppe og børnefamiliechefen, som vil være øverste ansvarlige, samt en række ledere og medarbejdere, der blive indbudt til at deltage i de tværfaglige projektgrupper, som vil blive nedsat. Bestyrelser og øvrige interessenter vil løbende blive inddraget i processen.
Politikken foreslås bygget op om følgende temaer:
- Læring og trivsel.
- Personlig og social udvikling.
- Sundhed og bevægelse.
- Børnekultur.
- Brobygning og netværk.
- Medansvar og indflydelse.
Sideløbende med udarbejdelsen af en ny overordnet børne- og ungepolitik foretages en evaluering af den nugældende politik på området, og der medtages relevante elementer herfra i det nye politikforslag.
Sagen forelægges samtidigt i Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes Kommuneplan 2010-2022.
Folkeskoleloven.
Lov om Social Service.
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Opstart af ny overordnet børne- og ungepolitik på borgermøde på Rødovregaard | 26.09.2013 |
Proces- og tidsplan forelægges til politisk behandling | februar 2014 |
Projektgrupper nedsættes og arbejder med de valgte temaområder | februar-juli 2014 |
1. behandling af politikforslag Høring i forældrebestyrelser, relevante MED-udvalg og andre relevante interessenter |
september 2014 oktober - november 2014 |
2. behandling af politikforslag, politisk godkendelse af ny overordnet børne- og ungepolitik | december 2014 |
Diverse
Sag nr. 13
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.