Kultur- og Fritidsudvalget
11-11-2014
Medlemmer
Niels Spittau (O)
Chris Lassen Jensen(C)
Flemming Lunde Østergaard Hansen (A)
Pia Hess Larsen(A)
Sager 56 - 59
Meddelelser
Sag nr. 56
Sagens kerne
- Oversigt over indkomne love og bekendtgørelse.
- Orientering om status på renovering af løbebaner.
- Foreningshuset - ½-årsregnskab
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Nyhedsliste for Kultur- og Fritid for perioden 25.07.14 - 28.10.14.pdfBilag 2: Orientering om udsættelse af renovering af løbebanen ved Rødovre Stadionhal, Elstedvej
Bilag 3: Foreningshuset - ½-årsregnskab.pdf
Skudtræningsanlæg til ishockey - ansøgning om anlægsbevilling
Sag nr. 57
Sagens kerne
Godkendelse af forslag til etablering af nyt anlæg til teknisk træning for ishockey.
På anlægsbudgettet (Investeringsoversigten) i budget 2014 er der afsat rådighedsbeløb på 450.000 kr. til etableringen. Der søges om en anlægsbevilling på 450.000 kr. til gennemførelse af projektet.
Herudover søges om et tillæg til anlægsbevillingen på 50.000 kr., der finansieres af Rødovre Skøjte og Ishockey Klub (RSIK).
Den samlede anlægsbevilling udgør herefter 500.000 kr.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at projektforslag og tidsplan godkendes,
- at arbejdet udbydes som fagentrepriser i underhåndsbud,
- at Teknisk Forvaltning varetager opgavens gennemførelse med bistand fra ekstern ingeniørrådgiver,
- at der gives en anlægsbevilling til frigivelse af rådighedsbeløb på 450.000 kr.,
- at der afsættes rådighedsbeløb svarende til udgifter og indtægter på 50.000 kr.,
- at der gives et tillæg til anlægsbevillingen på 50.000 kr. Herefter udgør den samlede anlægsbevilling 500.000 kr., og
- at der gives et tillæg til anlægsbevillingen på -50.000 kr. (indtægt) finansieret af RSIK.
Beslutning
Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Skudtræning har før været en del af ishockeysporten, der kun blev trænet om vinteren, men er i dag implementeret i sommertræningen, og Rødovre Skøjte og Ishockey Klub (RSIK) har derfor fremsat ønske om etablering af et anlæg, der kan benyttes hele året.
Teknisk Forvaltning har i samarbejde med Børne- og Kulturforvaltningen og RSIK udarbejdet vedlagte projektforslag til etablering af skudtræningsanlæg med off-ice-bane til ishockey, placeret syd for Rødovrehallen i eksisterende udgravning.
Anlægget udføres som en u-opvarmet stålhal på ca. 75 m2 med en off-ice-bane med kunststofgulv på 4 x 12 m, udført i specielle plastplader beregnet til formålet.
Banen indrettes således, at der enten kan skydes korte skud på to mål (4 x 6 m baner), eller langskud på ét mål (4 x 12 m bane).
Omkring banen etableres skudnet/sikkerhedsnet på alle fire sider samt net i loftet.
Inventar og udstyr vil blive finansieret inden for områdets driftsbudget.
Det endelige projekt vil blive udarbejdet i samarbejde med Teknisk Forvaltning, Børne- og Kulturforvaltningen og RSIK.
Der henvises til sag på lukket dagsorden vedrørende økonomioversigt og godkendelse af entreprenørliste.
Lov- og plangrundlag
Byggestyringsreglerne.
Økonomiske konsekvenser
Der er i investeringsoversigten afsat 450.000 kr. til projektet. Den samlede udgift til opførelsen er anslået til i alt 500.000 kr.
RSIK har givet tilsagn om medfinansiering på 50.000 kr.
Gennemførelse af forslaget vil medføre en årlig driftsudgift til belysning på anslået 2.000 kr. samt en årlig drifts- og vedligeholdelsesudgift på anslået 6.000 kr.
Tidsplan
Det foreslås, at arbejdet udføres i foråret 2015, da gennemførelse af forslaget forudsætter en del jord- og terrænarbejder, der vil fordyre projektet, såfremt arbejdet udføres i vinterperioden.
Kultur- og Fritidsudvalget: | 11.11.2014 |
Økonomiudvalget: | 19.11.2014 |
Kommunalbestyrelsen: | 25.11.2014 |
Projektering og udbud: | december 2014 - februar 2015 |
Udførelse: | april - maj 2015 |
Ibrugtagning: | primo juni 2015 |
Bilag
Bilag 1: 410-022 Bevillingsoplæg (åben dagsorden).pdfBilag 2: 2014.10.31 - Skudtræningsanlæg - Projektforslag oktober 2014.pdf
Redegørelse for arbejdet med mål og indsatser i den overordnede børne- og ungepolitik fra 2007
Sag nr. 58
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger hermed en redegørelse for arbejdet med mål og indsatser i den overordnede børne- og ungepolitik, som blev godkendt i Kommunalbestyrelsen i november 2007.
Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at redegørelsen vedrørende den nugældende overordnede børne- og ungepolitik tages til efterretning.
Beslutning
Anbefales.
(Til Økonomiudvalget).
Sagsfremstilling
Den overordnede børne- og ungepolitik, som blev godkendt i november 2007, har fungeret som et fremadrettet og aktivt redskab til udviklingen af børne- og ungeområdet i de sidste 7 år.
6 fokusområder indgår i den overordnede børne- og ungepolitik med hver en række emneafsnit, hvor en række handlinger og i alt 34 målsætninger er beskrevet.
Fokusområderne er:
- Udvikling og læring
- Sundhed og trivsel
- Inklusion og rummelighed
- Sprog og Integration
- Børnekultur og fritid
- Sammenhæng og helhed
Politikken er i høj grad blevet anvendt som styringsredskab i det daglige arbejde med børn og unge i kommunen, og der er blevet arbejdet grundigt med de 6 fokusområder, handlingerne og målsætningerne.
I det følgende er der en kort beskrivelse af emneområderne og de handlinger, der er blevet iværksat under de 6 fokusområder. For en grundigere gennemgang – se bilag.
Under ”Udvikling og læring” har der været fokus på dannelse og uddannelse, børns og unges lyst til at lære og lege, samt på demokrati. Der er blevet iværksat alternative projekter for børn og unge med fokus på leg og læring på nye og udfordrende måder. Der er blevet udarbejdet forskellige handleplaner, som er med til at sikre, at børn og unge får de nødvendige kvalifikationer, der er vigtige at mestre i samfundet i dag. Dertil er der blevet arbejdet med demokratibegrebet, for at sikre at børn og unge via deltagelse i forskellige råd og udvalg, får medindflydelse på eget liv.
Under ”Sundhed og trivsel” har der været fokus på fysisk aktivitet, sund kost samt konflikthåndtering. De fysiske rammer er blevet forbedret, og dermed er der blevet bedre muligheder for fysisk udfoldelse i skolegårde, på legepladser og andre grønne områder. Der er etableret tilbud om sunde madordninger på flere institutioner, og udarbejdet overordnede kostretningslinjer. Der er blevet arbejdet med mobning og konflikthåndtering, og i den forbindelse er der iværksat forskellige former for mægling samt et vredeshåndteringsforløb.
Under ”Inklusion og rummelighed” har der været fokus på tilbud til de unge i lokalmiljøet, forældreinddragelse, samt børns og unges forskellighed. Via familieklassetilbud, en handleplan for inklusion, samt arbejdet med en LTU-Model (læsning, trivsel og udvikling), har man fået mere opmærksomhed på det enkelte barn og dets forudsætninger, samt etableret en tillidsfuld og åben dialog med forældrene.
Under ”Sprog og integration” har der været fokus på sproglige færdigheder, mangfoldighed og kulturelle miljøer, samt dialog og indflydelse. Der er blevet indført obligatorisk sprogstimulering, en to-sprogsgruppe, en mere jævn fordeling af tosprogede via skoledistriktsændringer, samt udarbejdet en handleplan for tosprogede børn og unge.
Under ”Børnekultur og fritid” har der været fokus på at inspirere børn og unge ved hjælp af professionelle kunstnere, skabe et mangfoldigt børnekulturelt miljø samt udvikle børns og unges netværk. Via et godt samarbejde mellem skoler, kulturinstitutioner, foreninger og ansatte i Børne- og Kulturforvaltningen, møder børn og unge kunst på professionelt niveau, og de har fået lettere adgang til at dyrke kulturelle aktiviteter i inspirerende og professionelle rammer. Gennem foreningslivet har børn og unge gode muligheder for at udvide og dyrke deres netværk.
Under ”Sammenhæng og helhed” har der været fokus på den kommunale indsats, på velforberedte overgange, tværfagligt samarbejde og kommunikation. Via dialogmøder, videndeling og konstruktiv dialog, bliver der arbejdet sammen på kryds og tværs af afdelinger og forvaltninger. Der bliver løbende lavet nye tiltag i forbindelse med at skabe velforberedte og sammenhængende overgange fra daginstitution til skole. Kommunikation og dialog, let tilgængelig information, samt kendskab til offentlige tilbud, bliver imødekommet ved hjælp af kommunens hjemmeside, Skole- og Børneintra, facebook og KulturNaut, samt direkte dialog på de decentrale institutioner.
Alle målene er stort set blevet imødekommet (se bilag), og en ny børne- og ungepolitik er på vej. Den nye politik tager udgangspunkt i den overordnede børne- og ungepolitik fra 2007, og flere af målene bliver videreudviklet i den nye politik. Den nye overordnede børne- og ungepolitik er i høring oktober/november 2014, og forventes politisk godkendt i december 2014.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Redegørelse for arbejdet med mål og indsatser i den overordnede børne- og ungepolitik fra 2007 Diverse
Sag nr. 59
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.