Kultur- og Fritidsudvalget
15-05-2018
Medlemmer
Formand Lene Due (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Brian Møller (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Sager 24 - 29
Meddelelser
Sag nr. 24
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Der er ingen nyheder fra Schultzs Lovguide om Kultur- og Fritid
- Lederen af Kulturhus Viften - Lau Wulfsberg - indleder mødet med en status om institutionens drift.
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Ansøgning om ændring af takster ved afvikling af publikumsløb i Rødovre Skøjte Arena
Sag nr. 25
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub ansøger om forhøjelse af takster i forbindelse med afvikling af publikumsløb i Rødovre Skøjte Arena.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at Rødovre Skøjte- og Ishockey Klubs forslag til takster i sæson 2018/19 godkendes
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Ved ansøgning af maj 2018 har Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub ansøgt om, at taksterne til publikumsløb i Rødovre Skøjte Arena forhøjes, samt at der indføres klippekort for entré og nye takster for udlejning af hjelm og "pingvin" (støttestativ).
Det fremgår af ansøgningen, at indtægterne fra entré og skøjteudlejning bruges som et supplement til den omkostningstunge og elitefokuserede vintersportsgren.
I følge ishockeyklubben har klubben et efterslæb i indtægter, idet udgifterne er steget, og priserne ikke har været reguleret i en del år. Klubben foreslår derfor en trinvis stigning over en årrække.
Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub har udarbejdet en oversigt med forslag til en trinvis stigning over en årrække. Af oversigten kan man endvidere se, hvilke takster de omkringliggende skøjtehaller opkræver i entré og skøjteudlejning i sæson 2017/18.
Udover takststigningen foreslår klubben, at der indføres klippekort (10 klip) for entré samt udlejning af hjelm og "pingvin".
Det kan oplyses, at priserne senest er blevet reguleret og godkendt på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 13. september 2011.
Det kan endvidere oplyses, at Børne- og Kulturforvaltningen har drøftet ansøgningen med Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub. På baggrund af disse drøftelser anbefales det, at de foreslåede takster for sæson 2018/19 godkendes, og at forhøjelse af taksterne fremadrettet kan tages op på et senere tidspunkt.
Lov- og plangrundlag
I henhold til § 9 i forpagtningskontrakten mellem Rødovre Kommune og Rødovre Skøjte- og Ishockey Klub forestår klubben salg af billetter til publikumsløb med tilhørende udlejning af skøjter. Det fremgår endvidere af kontrakten, at prisniveauet fastsættes ved aftale mellem kommunen og ishockeyklubben.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Taksterne får gældende virkning fra 1. september 2018.
Bilag
Bilag 1: Ansøgning om regulering-forhøjelse af priser for friløb m.m.Bilag 2: Skema til prisudvikling til publikumsløb
Bilag 3: Forpagtningskontrakt
Forslag om udvidet åbningstid på Hovedbiblioteket
Sag nr. 26
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Forslag til udvidelse af åbningstiden på Hovedbiblioteket mandag til fredag fra kl. 08.00-10.00 uden betjening, men med bemanding. Efter kl. 10.00 vil der være betjening som sædvanligt.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forslag til udvidelse af åbningstid på Hovedbiblioteket uden betjening godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
De seneste år har de danske folkebiblioteker udviklet sig meget forskelligt i forhold til drift og åbningstider. Der findes mange kombinationer lige fra biblioteker med nøgleadgang (Åbent bibliotek) til biblioteker med en blanding af bemandet og ubemandet åbningstid. Erfaringerne med disse driftsformer er meget forskellige.
Med det formål at forbedre servicen overfor Rødovre Kommunes borgere foreslås det, at åbningstiden på Hovedbiblioteket udvides således, at der holdes åbent mandag til fredag kl. 08.00-10.00 uden betjening, men med bemanding. Efter kl. 10.00 vil der være betjening som sædvanligt.
Den udvidede åbningstid vil betyde, at kommunens borgere allerede fra kl. 08.00 vil få mulighed for selvbetjening inden for følgende områder:
- afhentning af reserveringer
- egen fremfinding af materialer
- udlån
- aflevering
- mulighed for at læse aviser og magasiner
- studiefaciliteterne og pc’er kan benyttes
- print, scanning og kopifunktion kan benyttes.
I den udvidede åbningstid vil der være personale til stede på biblioteket, som vil udføre en række administrative opgaver som: Fremfinding af bestillinger og reserveringer, afholdelse af arbejdsmøder, indkøb af materialer, klargøring af materialer samt øvrige interne opgaver herunder forberedelse og afholdelse af besøg fra skoleklasser, studerende m.v.
Personalet vil således ikke kunne varetage betjening af borgerne i tidsrummet kl. 08.00 – 10.00.
Hovedbiblioteket rummer mange værdier i inventar, møbler og lignende, og det vurderes derfor at være nødvendigt, at der er personale til stede i åbningstiden. Det kan oplyses, at Hovedbiblioteket desværre har været udsat for flere tyverier og tyveriforsøg gennem tiderne.
De nuværende åbningstider er følgende:
- Mandag til torsdag kl 10.00 - 19.00
- Fredag kl 10.00 - 17.00
- Lørdag kl 10.00 - 14.00
Forslag til ændring af åbningstider:
Mandag til fredag holdes åbent kl 08.00-10.00 uden betjening.
De nuværende åbningstider med betjening vil være uændrede.
Børne- og Kulturforvaltningen forventer, at borgerne vil tage godt imod tilbuddet og muligheden for afhentning af reserveringer, udlån og aflevering på vej til arbejde om morgenen. Endvidere vil de mange studerende, bibliotekets daglige avislæsere m.fl. få glæde af udvidelsen. Dertil kommer, at de mange institutioner og dagplejere, der benytter børnebiblioteket, vil opleve en større fleksibilitet i dagligdagen.
Ordningen foreslås evalueret efter et år.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Den udvidede åbningstid foreslås iværksat den 1. september 2018.
Forventet regnskab pr. ultimo marts 2018 for Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 27
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo marts 2018 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodrifts- og anlægsbevillinger i 2018 for Kultur- og Fritidsudvalgets rammer med udgangspunkt i status pr. marts 2018.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo marts 2018 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo marts 2018 for Kultur- og Fritidsudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo marts 2018 for Kultur og Fritidsudvalget Status på handleplan for sundhedsindsatsen 2017
Sag nr. 28
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger status på handleplan for sundhedsindsatsen 2017 til godkendelse.
Sagen behandles samtidig i alle fagudvalg.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at status på handleplan for sundhedsindsatsen 2017 godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I handleplanen for 2017 har de overordnede fokusområder været: sundhed hvor borgerne er, overvægt, tobaksforebyggelse, mental sundhed, kronisk sygdom, og kræftrehabilitering.
Ulighed i sundhed har været et centralt element i alle indsatser, og der har været fokus på sunde rammer og indsatser for særlige sårbare grupper.
Der er i 2017 arbejdet med sunde rammer i kultur- og idrætsforeningerne, indsatsen for overvægtige børn og deres familier er blevet videreudviklet, og der har været afholdt Fars Køkkenskole på to skoler samt for familierne i "Sammen om Familien".
Der har været sat fokus på cykling, og vi har fået et årligt cykelløb i Rødovre med social profil. Der har været en bred indsats på tobaksområdet med en særlig indsats for de unge og forskellige tilbud om rygestop, og der er gennemført "Styrke til vægttabshold" til voksne borgere, der gerne vil tabe sig.
Borgere med stress har kunnet deltage i tre forløb "Mental balance" i sundhedscenteret, ligesom at jobcenteret og sundhedscenteret er gået sammen om at tilbyde et samlet forløb for borgere, som er sygemeldt med stress.
Trekantsgrunden ved Islev Bibliotek er lavet til et grønt åndehul, indsatsen for borgere med kronisk sygdom er opkvalificeret, og kræftrehabiliteringen er styrket med pårørendegrupper og fokus på samarbejde på tværs.
Udarbejdelse af en model for sundere rammer på bofællesskaber og væresteder er udskudt til 2018, da metoderne fra "Sammen om borgeren" skal bruges i arbejdet med at udvikle modellen, så der sikres høj grad af inddragelse af borgere og medarbejdere.
Mange af de indsatser som er sat i gang i 2017 vil fortsætte i 2018. Tilgangen og metoderne fra "Sammen med borgeren" vil blive brugt i den videre udvikling af indsatserne.
Lov- og plangrundlag
Sundhedsloven § 119, stk. 1 og 2.
Økonomiske konsekvenser
Indsatserne er finansieret inden for det afsatte budget i 2017.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Status på handleplan for sundhedsindsatsen 2017 Diverse
Sag nr. 29
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.