Kultur- og Fritidsudvalget

14-08-2018

Medlemmer

Pia Hess Larsen (A)
Formand Lene Due (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Brian Møller (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)

Sager 35 - 42

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 35

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Lone Terpgård-Jensen giver en kort orientering om Rødovre Bibliotek
  2. Der er ingen nyheder fra Schultzs Lovguide om Kultur- og Fritid
  3. Den åbne udstilling.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Tilskud til restaurering af Vestbads friluftsanlæg
Sag nr. 36

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kulturministeriet, Slots- og Kulturstyrelsen har givet tilsagn om tilskud på 500.000 kr. til restaureringen af Vestbads friluftsanlæg.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at tilskuddet tilgår den eksisterende anlægsbevilling til restaureringen samt
  2. at der gives et tillæg til anlægsbevillingen på 500.000 kr. (udgift) og -500.000 kr. (indtægt), som finansieres af tilskuddet fra Slots- og Kulturstyrelsen, hvorefter den samlede anlægsbevilling udgør 45,3 mio.kr.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rådgiver Wohlert Arkitekter har på vegne af den nedsatte Styregruppe vedrørende restaurering af Vestbads friluftsanlæg ansøgt om støtte til restaureringen af det fredede udendørsanlæg, og har oplyst, at de samlede udgifter til de ansøgte arbejder beløber sig til 4.617.594 kr.

Slots- og Kulturstyrelsen har vuderet, at projektet vedrører arkitektoniske detaljer, der er vigtige for udendørsanlæggets fredningsværdi, og har på baggrund af arbejdernes karakter og den årlige bevillingsramme til fredede bygninger bevilget et tilskud til projektet på 500.000 kr.

Lov- og plangrundlag

I henhold til bygningsfredningsloven.

Økonomiske konsekvenser

Kommunalbestyrelsen modtog i februar 2017 en gave fra Den A.P. Møllerske Støttefond på 31,8 mio.kr. til restaureringen. Herudover har Brøndby og Rødovre kommune bevilget i alt 13,0 mio.kr. til projektet.

Med tilskuddet fra Slots- og Kulturstyrelsen på 500.000 kr. vil den samlede anlægsbevilling udgøre 45,3 mio.kr.

Anlægsbevillingen/udgiften vedrører hovedfunktion 00.32 Fritidsfaciliteter.

Tidsplan

Tilskuddet bortfalder 1. juni 2019.

Bilag

Bilag 1: Tilsagn om tilskud fra Kulturministeriet af 3. juli 2018
Bilag 2: Ansøgning om støtte af 25. juni 2018

Ansøgning om udgiftsneutral tillægsbevilling til Heerup museum til efterårsudstillingen
Sag nr. 37

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Heerup Museum har i 2018 modtaget samlet 98.500 kr. fra to fonde til dækning af udgifter i forbindelse med efterårsudstillingen "Heerup og Den Kolde Krig". 15. Juni Fonden støtter med 75.000 kr. og Knud Højgaards Fond støtter med 23.500 kr.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der i 2018 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 98.500 kr. til Heerup Museum.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Heerup Museum afvikler sin efterårsudstillingen "Heerup og Den Kolde Krig" i perioden 13. september 2018 til 27. januar 2019.

Udstillingen er en del af et større formidlingsprojekt "Rødovre og Den Kolde Krig", som udarbejdes af Oplevelsescenter Vestvolden og Rødovre Lokalhistorisk Arkiv.

Heerup Museum har søgt fondsmidler til dækning af udgifter i forbindelse med efterårsudstillingen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fondsmoms af tilskuddet på 17,5 %.

Bevillingen vedrører hovedfunktion 03.35 kulturel virksomhed.

Tidsplan

Ingen.

Ansøgning om køb af navneretten til Rødovre Skøjte Arena
Sag nr. 38

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Mighty Bulls ansøger om lov til at købe navneretten til Rødovre Skøjte Arena med henblik på videresalg til en kommerciel samarbejdspartner i perioden 1. september 2018 til 31. august 2020 med mulighed for en option for yderligere et år.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forslag til aftale mellem Rødovre Mighty Bulls og Rødovre Kommune om køb af navneretten til Rødovre Skøjte Arena godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Ved brev af 23. juli 2018 ansøger Rødovre Mighty Bulls om muligheden for at købe navnet på Rødovre Skøjte Arena med henblik på videresalg til en kommerciel samarbejdspartner som led i en sponsoraftale.

Det anføres i ansøgningen, at den danske elitesport ofte omtaler Rødovre Mighty Bulls og klubbens hjemmebane/Rødovre Skøjte Arena. Det er således et navn, som både ses og huskes blandt klubbens fans og tilskuere, brugere af skøjtearenaen og ishockeyinteresserede i andre klubber rundt omkring i landet. Derfor ligger der en kommerciel værdi i den omtale som skøjtearenaen får i forbindelse med Rødovre Mighty Bulls hjemmekampe, som kan udnyttes af en kommerciel samarbejdspartner til Rødovre Mighty Bulls.

Rødovre Mighty Bulls har modtaget et konkret tilbud fra en sponsor. Sponsoraftalen indbefatter brug af navneretten til Rødovre Skøjte Arena og forudsætter derfor at kommunen mod betaling, indvilliger heri.

Som følge af ovenstående foreslår Rødovre Mighty Bulls at der indgås en aftale mellem kommunen og Rødovre Mighty Bulls med følgende indhold:

  • Rødovre Mighty Bulls køber navnerettighederne til Rødovre Skøjte Arena af Rødovre Kommune for en 2-årig periode med option på yderligere et år.
  • Det nye navn skal yderligere fremgå af indgangspartiet til skøjtearenaen samt skiltet/informationstavlen på Rødovre Parkvej.
  • Navneændringen skal fremgå af al kommunikation fra Rødovre Mighty Bulls samt øvrige brugere af skøjtearenaen (RSIK og RSIK’s Kunstafdeling). Trafikal skiltning og i kommunal kommunikation vil skøjtearenaen fortsat være ”Rødovre Skøjte Arena”.
  • Rødovre Kommune skal godkende navnet, så det er foreneligt med sport og idrætsliv, samt grafisk udformning og opsætning af skilte.

Det er en forudsætning, at aftalen om salg af navneretten indgås på markedsvilkår.

Børne- og Kulturforvaltningen har derfor undersøgt værdien af tilsvarende aftaler om salg af navneretten på kommunale idrætsanlæg, herunder i Hvidovre Kommune, og forvaltningen vurderer på baggrund heraf, at en pris på mindst 100.000 kr./år er markedskonform.

Det foreslås, at der udarbejdes en aftale mellem Rødovre Mighty Bulls og Rødovre Kommune om køb af navneretten til at Rødovre Skøjte Arena med henblik på videresalg til Rødovre Migthy Bulls sponsor.

Købsaftalen skal bl.a. have følgende indhold:

  • For køb af navneretten betaler Rødovre Mighty Bulls 45.000 kr. som øremærkes til ”Reklameordningens 15%-pulje”.
  • Rødovre Kommune modtager 100 fribilletter til en samlet værdi på 65.000 kr.
    Billetterne giver adgang til hver slutspil-/play-in kampe efter nærmere aftale med Børne- og Kulturforvaltningen.
    Uddeling af billetterne har til formål at understøtte kommunens generelle indsats med at fremme interessen for det at dyrke idræt.
  • Kommunen får mulighed for at annoncere gratis i Rødovre Mighty Bulls kampprogram efter nærmere aftale.
  • Rødovre Kommune skal godkende navnet, den grafiske udformning af dette og opsætning af skilte mv.
  • Rødovre Mighty Bulls afholder alle udgifter i forbindelse med opsætning, nedtagning og vedligeholdelse af skilte mv., som er omfattet af aftalen.
  • Rødovre Kommune vil fortsat benytte navnet Rødovre Skøjte Arena i trafikale skiltning og i den kommunale kommunikation m.m..
  • Aftalen træder i kraft den 1. september 2018 og løber frem til den 31. august 2020.

Lov- og plangrundlag

I henhold til lov nr. 490 af 7. juni 2006 om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, gives der adgang for kommunen til supplerende finansiering af de opgaver, som kommunen varetager, når dette sker under hensyntagen til den neutralitet og saglighed, der er gældende for en offentlig myndighed. 

Loven giver adgang til opsætning af reklamer på alle kommunens faste aktiver såsom bygninger, grunde, køretøjer, inventar mv.. Reklamering kan ske på både fast ejendom og løsøre, som er ejet af kommunen, men ligeledes på lejet/leaset ejendom og løsøre. Reklamering er tilladt både ud- og indvendigt.

Salg af reklameplads skal ske på markedsvilkår, og kommunen skal gøre sig rimelige bestræbelser på at sikre sig, at salget sker til markedspriser.

Økonomiske konsekvenser

Baseret på Børne- og Kulturforvaltningens kendskab til tilsvarende aftaler vurderer forvaltningen at markedsprisen for navneretten til Rødovre Skøjte Arena udgør mindst 100.000 kr. om året.

Betaling sker ved at Rødovre Mighty Bulls kontant betaler 45.000 kr. om året til "Reklameordningens 15%-pulje" og tildeler Rødovre Kommune 100 fribilletter til hver slutspil-/play-in kampe. Dertil kommer værdien af gratis annonceringsret i Rødovre Mighty Bulls kampprogram, hvilket imidlertid ikke er værdisat. 

Tidsplan

Aftalen træder i kraft den 1. september 2018 og løber frem til 31. august 2020.

Bilag

Bilag 1: Ansøgning vedr. salg af halnavn
Bilag 2: Aftale mellem Rødovre Mighty Bulls ApS og Rødovre Kommune

Klubbernes indhold, opgaveløsning og struktur
Sag nr. 39

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen har haft nedsat en arbejdsgruppe, som har set på klubbernes indhold, opgaveløsning og struktur. Arbejdsgruppen har haft repræsentation af ledere fra ungdomsklubberne, SFO-ledere, SSP-konsulenter og pædagogiske konsulenter.

Der er i skoleåret 2018/19 aftalt et udviklingsforløb for personalet i ungdomsklubberne med Undervisningsministeriets Læringskonsulenter.

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger hermed arbejdsgruppens resultater.

Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen om arbejdet med ungdomsklubbernes indhold, opgaveløsning og struktur tages til efterretning.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Klubberne i Rødovre Kommune har en særlig udfordring med at udbrede kendskabet til ungdomsklubberne for 6. klasseseleverne. Det gælder særligt på de skoler, hvor der ikke er direkte sammenhæng mellem en ungdomsklub og en SFO II. Dette har arbejdsgruppen forholdt sig til som opfølgning på budgetresolutionssagen "Analyse af sammenhængen for børnene mellem SFO II/7. klasse og ungdomsklubberne", som blev behandlet på aprilmødet 2018.

Udviklingsforløb for ungdomsklubbernes personale

Arbejdsgruppen har haft fokus på at få en fælles faglig opkvalificering til personalet i ungdomsklubberne, som matcher ungekulturen i dag. På denne baggrund har Undervisningsministeriet i skoleåret 2018/19 bevilget et kombineret udviklings- og kompetenceudviklingsforløb for personalet i ungdomsklubberne med Undervisningsministeriets Læringskonsulenter. Med indsatsen arbejdes der med demokrati og medborgerskab.

Målet er at give personalet på klubområdet en fælles faglig viden og indsigt - dels i forhold til indsatsen i egen klub og dels som et grundlag for et forpligtende samarbejde klubberne imellem, således at de unge i højere grad engageres, involveres og ansvarligøres i forhold til deres indflydelse og medbestemmelse i og udenfor klubberne.    

Deltagere i udviklingsforløbet er klubbernes ledere og medarbejdere, SSP-konsulenter, en PUC-konsulent og en pædagogisk konsulent. Herudover foreslår arbejdsgruppen, at politiets 'Forebygger' samt den kommende 'Brobygger' i Børn- og Familieafdelingen tilknyttes, så der sikres organisatorisk forankring af forløbet.

Faglig opkvalificering og samarbejde

Arbejdsgruppen har haft fokus på, hvordan der kan skabes et fælles fagligt afsæt for udvikling af personalet i ungdomsklubberne. Derudover har der været fokus på, hvordan klubberne kan indgå i et forpligtende samarbejde klubberne imellem og med eksterne samarbejdspartnere, med henblik på at engagere, inddrage og ansvarliggøre de unge i forhold til klubbernes arrangementer og aktiviteter.   

Med Undervisningsministeriets bevilling af et helhedsorienteret forløb får medarbejderne i ungdomsklubberne i Rødovre Kommune ny viden og indsigt, som vil ændre på klubbernes praksis samt tilgodese de unges engagement, forståelse og indsigt i forhold til demokrati og medborgerskab.

Aftalen med Undervisningsministeriet er gældende for skoleåret 2018/19 med mulighed for forlængelse.  

Vision, mål og evaluering

Vision:

Det er visionen, at de unge i højere grad bliver aktive og medskabende aktører i ungdomsklubberne med henblik på at opbygge og understøtte de unges viden, dannelse og selvstændighed i forhold til medborgerskab og demokrati. De unges skal have lyst til at indgå aktivt i frivillige og forudbestemte fællesskaber.

Med udgangspunkt i de unges interesser og motivation og ud fra en fritidspædagogisk ramme inviteres og udfordres de unge til medbestemmelse gennem ungeskabte projekter og ungestyrede processer. De unges indsigt i demokratiske rettigheder styrkes, og deres lyst til og evner i forhold til at være ansvarlige og samskabende i nære (klubberne) og større fællesskaber (by/samfund) udvikles.

Mål:

Mål for personalet:

  • Medarbejdere og ledelse har fået en fælles fortælling og forståelse af medborgerskab
  • Medarbejdere og ledelse har fået opbygget en fælles kultur og et fælles fagsprog i forhold til medborgerskab
  • Visionen har fået praksisbetydning, således at visionen afspejles i lokale projekter i klubberne.

Mål for de unge:

  • De unge er motiverede, engagerede og ansvarlige
  • De unges medbestemmelse og medejerskab ses og opleves i praksis
  • De unge indgår i nye rammer og fællesskaber.

Evaluering:

I sammenhæng med visionen udarbejdes der delmål for forløbet.

Den enkelte klub beskriver egne styrker og udfordringer i forhold til indsatsen, som læringskonsulenterne giver sparring på.

Forløbet evalueres i foråret 2019, hvor det vurderes, om målene er opnået, og om samarbejdet og indsatsen skal fortsætte evt. med nye tiltag.

Lov- og plangrundlag

Lov om Folkeskolen og Serviceloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Arbejdsgruppen har været nedsat i perioden november 2017 - juni 2018.

Den 24. august 2018 er der kick-off på forløbet.

Udviklingsforløbet gennemføres i skoleåret 2018/2019.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 Oversigt over klubber i Rødovre Kommune
Bilag 2: Bilag 2 Konklusion fra analyse af sammenhængen mellem børnene i SFO II - 7. Klasse og ungdomsklubberne, BSU sag nr. 28

Forventet regnskab pr. ultimo juni for Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 40

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo juni 2018 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodrifts- og anlægsmidler i 2018 for Kultur- og Fritidsudvalgets rammer med udgangspunkt i status pr. juni 2018.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo juni 2018 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo juni 2018 for Kultur- og Fritidsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo Juni - Kultur- og Fritidsudvalget

Budgetforslag 2019 - 2022
Sag nr. 41

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Orientering om budgetforslag 2019 - 2022, som det er fremsendt til Økonomiudvalgets 1. behandling den 22. august 2018.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til tidsplanen for budgetprocessen er budgetforslaget lagt til Kommunalbestyrelsens medlemmer på KB-net. Budgetforslaget lægges endvidere på rk.dk til alle interesserede.

Budgetforslaget indledes med generelle bemærkninger, som beskriver regler og budgetlægningsproces, samt de hovedforudsætninger, der ligger til grund for budgettet.

Herfter vises budgettet opdelt på de enkelte udvalg i Rødovre Kommune. Bagerst i publikationen vises en oversigt over bevillingerne til de enkelte udvalg, takstoversigt og en række øvrige overblikstabeller over budgettet.

Lov- og plangrundlag

Styrelsesloven §37-40

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Diverse
Sag nr. 42

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.