Kultur- og Fritidsudvalget

14-04-2020

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Birgitte Glifberg (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)

Sager 11 - 14

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 11

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Status på Covid-19
  2. Der er ingen nyheder fra Scultz Lovguide om kultur og fritid.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Licitationsresultat - Renovering af tage og pejsestue mv. på Skovly
Sag nr. 12

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Møderne i fagudvalg og Økonomiudvalg for marts måned blev aflyst for at begrænse udbredelsen af Coronavirus. Udvalget orienteres hermed om sag, som ikke kunne udsættes, og hvor der derfor er truffet borgmesterbeslutning.

Kommunalbestyrelsen har den 27. november 2018 godkendt dispositionsforslag vedrørende tagudskiftning, indretning af pejsestue og mødelokale/skolestue på Skovly. Licitationsresultatet var ca. 1,4 mio. kr. højere end den afsatte ramme. For at undgå yderligere forsinkelser er der godkendt en besparelse på ca. 0,4 mio. kr. ved konkrete tilpasninger i projektet, samt at den manglende finansiering på 1,0 mio. kr. finansieres af den afsatte projekteringsbevilling til opførelse af tilbygning med ny mødesal til Skovly.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Projektet omfatter:

Udskiftning af tagene på Skovly

Ombygning/renovering af det nuværende møde- og aktivitetslokale på 1. sal

Ombygning af pejsestuen, så den bliver mere brugbar og fleksibel

Etablering af døre i spisesalen til udendørs terrasse, og ny facadebeklædning i sydgavl.

Teknisk Forvaltning har haft projektet udbudt i hovedentreprise til tre entreprenører. Tilbuddet fra den lavest bydende entreprenør var ca. 1,4 mio. kr. højere end den afsatte ramme for projektet.

Teknisk Forvaltning har derfor gennemgået projektet og lavet en besparelse på ca. 0,4 mio. kr. ved ændring af gulvoverflader i lokalet på 1. sal, samt indarbejdet i projektet at døre i spisesalen til terrasse og ny facadebeklædning mod syd udgår, jf. vedlagte økonomioversigt.

Den manglende finansiering på 1,0 mio. kr. finansieres af den i budget 2020 afsatte projekteringsbevilling til opførelse af tilbygning med ny mødesal til Skovly. Forvaltningen har på baggrund af borgmestergodkendelse indgået kontrakt med den vindende entreprenør.

Proces med myndigheder vedrørende opførelse af ny mødesal forventes igangsat i foråret 2020, og der forventes en ekspeditionstid på ca. 9 måneder. Projektering af mødesalen forventes derfor først påbegyndt i starten af 2021.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler.

Egedals Kommunes myndighed.

Fredningsmyndigheden.

Økonomiske konsekvenser

Der er til projektet vedrørende udskiftning af tage, møderum og pejsestue mv. afsat i alt 6.080.000 kr. Det er en forudsætning for gennemførelse af projektet, at de uforbrugte drifts- og anlægsmidler, der er afsat til formålet, overføres til 2020 i forbindelse med overførselssagen.

Den manglende finansiering på 1,0 mio. kr. er finansieret af den i budget 2020 afsatte projekteringsbevilling til opførelse af ny mødesal til Skovly, hvorefter den samlede bevilling udgør 7.080.000 kr.

Til opførelse af ny mødesal på Skovly er der i budgettet afsat i alt 4,5 mio. kr., hvoraf 1,0 mio. kr. er afsat i 2020 til projektering, og 3,5 mio. kr. er afsat i 2021 til opførelse. Projekteringsbevillingen på 1,0 mio. kr. til mødesalen medtages i forbindelse med budgetlægningen for 2021, og de afsatte midler i budget 2021 til opførelsen på 3,5 mio. kr. flyttes til 2022.

Udgiften på 1,0 mio. kr. på anlæg vedrører hovedfunktion 3.55, Kulturel virksomhed.

Tidsplan

Udførelse etapevis i perioden:

April - december 2020

Etape 1 - tage mod nord samt pejsestue og møderum 1. sal

April - august 2020

Etape 2 - tage mod vest

September - oktober 2020

Etape 3 - tage mod øst

November - december 2020

Bilag

Bilag 1: Økonomioversigt efter licitation af 20.02.2020

Proces for etablering af bibliotek/medborgerhus i Islev
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har i resolutionen for budget 2020 vedtaget, at Islev Bibliotek/Trekanten bevares som bibliotek, og at der udvikles et medborgerhus som en del af biblioteket. Børne- og Kulturforvaltningen fremsætter hermed forslag til en borgerinddragende proces for udviklingen af medborgerhuset. 

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forslaget til proces for udvikling af ’Islev Bibliotek/Trekanten som medborgerhus’ godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Ifølge budgetresolution 2020 ønsker Kommunalbestyrelsen at igangsætte en proces, der skal udvikle et medborgerhus som en del af Islev Bibliotek/Trekanten.

Biblioteksfunktionen skal bevares, og det nære fællesskab i Islev styrkes. Ambitionen med at etablere et medborgerhus på Trekanten er at skabe et samlingssted, der kan danne rammen om fællesskaber og være med til at fremme aktiv deltagelse i lokalsamfundet. Dette mål knytter an til ambitionen i ’Sammen om Rødovre’ om at styrke fællesskaberne ved, at borgerne i endnu højere grad mødes på tværs af forskelligheder.

Derfor igangsættes en udviklingsproces, der inviterer til en høj grad af involvering af borgere, politikere, boligselskaber, foreninger og Rødovre Frivilligcenter i Islev. Udviklingsprocessen indebærer, at de centrale aktører skal være med til nærmere at definere, hvordan Trekanten kan blive et lokalt samlingssted for borgerne i Islev. Det skal bidrage til i tråd at fremme engagement og frivillighed, så endnu flere tager medansvar for lokalsamfundet og for fællesskabet.

Islev Bibliotek/Trekanten har i dag en del aktiviteter på programmet ud over de klassiske biblioteksfunktioner som for eksempel strikke-caféer og arrangementer som ’lokalhistorisk foredrag og erindringscafé’, 'gå dig glad i naturen med litteratur', 'åbent hus med sundhedsplejersken', 'skrig og skrål-rytmik', 'ulvetimen' og 'førstehjælp - barselscafé'.

I udviklingen af medborgerhuset er det derfor også vigtigt at gøre brug af bibliotekets store erfaring med at udvikle tilbud til mange forskellige borgergrupper, herunder de allerede aktive borgere, de ressourcestærke såvel som de mindre ressourcestærke borgere samt borgere i alle aldre.

Udviklingsprocessen vil bestå af en række trin, der handler om at få en dybdegående forståelse for de nævnte borgergruppers behov og ønsker. Målet er, at der på baggrund af et inddragende forløb og input fra de forskellige borgergrupper, defineres de nye aktiviteter, der skal arbejdes videre med, således at Islev Bibliotek i endnu højere grad bliver 'borgernes hus'.

Helt konkret vil udviklingstrinene udmønte sig i følgende opgaver:

  • Identifikation af borgergrupper
  • Afholdelse af opstartsevent (kick on) med inddragelse af borgergrupper
  • Mobilisering af borgergrupper gennem dialogmøder  
  • Inspirationsture til andre medborgerhuse med bred repræsentation
  • Indsamling og bearbejdning af input og idéer fra dialogmøder og inspirationsture
  • Afprøvning af nye aktiviteter, som planlægges på baggrund af dialogmøder
  • Test og vurdering af aktiviteter     
  • Forslag til nye aktiviteter til politisk behandling.  

I udviklingen af medborgerhuset anvendes metoder inspireret af tiltagene ’Sammen med Borgeren’ og ’Sammen med Unge’, hvor der arbejdes med et udefra og ind-perspektiv ved at spørge borgerne og delagtiggøre dem i udviklingen af forskellige løsninger. Derudover vil erfaringerne fra projekt ’Vores Sunde Hverdag’ i Islev blive inddraget i udviklingsprocessen ved blandt andet at involvere projektlederen i projektorganiseringen.

Projektorganisationen er nedsat af Børne- og Kulturforvaltningen og består af repræsentanter fra de forskellige borgergrupper samt medarbejdere fra Kultur- og Fritidsområdet, Islev Bibliotek/Trekanten, Social- og Sundhedsforvaltningen og projektet ’Vores Sunde Hverdag’.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Der er p.t. ikke afsat et budget til udviklingen af medborgerhuset.

Tidsplan

Tidsplanen er følgende:

  • April: Politisk behandling af rammerne for projektet
  • Maj: Identificering af borgergrupper
  • Maj/juni: Opstartsevent og inspirationsture
  • Juni: Dialogmøder
  • August/september: Analyse, planlægning og afprøvning af nye aktiviteter
  • Oktober: Test og vurdering af aktiviteter
  • November: Forslag til aktiviteter til godkendelse i Kommunalbestyrelsen

Diverse
Sag nr. 14

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.