Kultur- og Fritidsudvalget
10-11-2020
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Birgitte Glifberg (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)
Sager 42 - 46
Meddelelser
Sag nr. 42
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering.
- Status på COVID-19.
- Opsamling på idrætskonference.
- Der er ingen nyheder fra Schultz Lovguide om kultur og fritid.
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Udvikling af ny idrætspolitik
Sag nr. 43
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen foreslår at igangsætte en proces, der skal føre til vedtagelse af en ny idrætspolitik i Rødovre Kommune. Idrætspolitikken skal angive værdier og visioner for en målrettet indsats, og samtidig udgøre et overordnet grundlag for prioriteringer og strategier på idrætsområdet. Børne- og Kulturforvaltningen forelægger forslag til en procesplan for udviklingen af politikken til godkendelse.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at der igangsættes en proces, der skal føre til vedtagelse af en ny idrætspolitik i Rødovre Kommune samt
- at forslag til proces godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Den gældende elite- og breddeidrætspolitik i Rødovre Kommune er delt op i en elitepolitik og en breddeidrætspolitik. Eliteidrætspolitikken blev vedtaget i 2005 og breddeidrætspolitikken blev godkendt i 2007. Elite- og breddeidrætspolitikken har hidtil udgjort grundlaget for løbende målsætninger og strategiske pejlemærker på idrætsområdet.
Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at der udarbejdes en ny og mere tidssvarende idrætspolitik, som både angiver mere overordnede værdier og visioner for en målrettet indsats, og samtidig udgør et overordnet grundlag for prioriteringer og strategier på idrætsområdet, herunder sammenhæng mellem kommunens tilbud, tilbud til børn, unge, voksne og ældre og særligt borgere med særligt behov samt en langsigtet plan for en styrkelse af de fysiske faciliteter.
Børne- og Kulturforvaltningen foreslår desuden, at idrætspolitikken udarbejdes i en proces, der både inddrager det politiske niveau, Folkeoplysningsudvalget, Fællesrepræsentationen for idrætsforeninger i Rødovre, kommunens idrætsforeninger, relevante råd og organisationer i kommunen, relevante forvaltninger, borgere samt medarbejdere og ledere i Børne- og Kulturforvaltningen.
Idrætspolitikken skal desuden knytte an til Rødovrestrategien 2020, der er en overordnet strategi for bæredygtig udvikling i Rødovre, herunder udviklingen af et byrum der understøtter motion og bevægelse samt realiseringen af FN`s verdensmål for en mere økonomisk, social og miljømæssig bæredygtig verden. Samtidig er der en ny Sundhedspolitik under udarbejdelse, som Idrætspolitikken ligeledes skal knytte tæt an til.
Idrætspolitikken har sammenhæng til Rødovre Kommunens øvrige politikker som f.eks. Kultur- og Fritidspolitik, Folkeoplysningspolitik, Børne- og Ungepolitik, Handicappolitik, Udsattepolitik m.fl.
Børne- og Kulturforvaltningens direktør er projektejer. Der nedsættes en styregruppe og en projektgruppe. Børne- og Kulturforvaltningen og særligt kultur- og fritidsområdet faciliteter og understøtter den samlede proces frem mod en nye Idrætspolitik.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
November 2020.
Bilag
Bilag 1: Udvikling af ny idrætspolitik i Rødovre Kommune Forventet regnskab pr. ultimo september 2020 for Kultur - og Fritidsudvalget
Sag nr. 44
Beslutningskompetence: Kultur- og Fritidsudvalget.
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo september 2020 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2020 for Kultur- og Fritidsudvalget med udgangspunkt i status pr. ultimo september 2020.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo september tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo september 2020 for Kultur- og Fritidsudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab pr. ultimo september 2020 for Kultur- og Fritidsudvalget Rødovrestrategi 2020 - endelig vedtagelse
Sag nr. 45
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovrestrategien udtrykker Rødovre Kommunes ambitioner inden for FN’s verdensmål, bæredygtighed og den grønne omstilling.
Strategien sætter retningen for, hvordan Rødovre kan blive en grønnere og mere klimavenlig kommune.
Forslag til Rødovrestrategi har været i offentlig høring og der er kommet 11 høringssvar. Rødovrestrategi 2020 fremlægges nu til endelig vedtagelse.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Rødovrestrategi 2020 vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af sagsfremstillingen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Fælles mål: Sammen om en bæredygtig udvikling
Rødovrestrategi 2020 beskriver, hvordan Rødovre Kommune ønsker at arbejde med bæredygtighed inden for fem områder: det demokratiske, det miljømæssige, det økonomiske, det kulturelle og det sociale område.
Strategien går på tværs af sektorer og beskriver, hvilke emner vi har til fælles i vores arbejde med byen. Fremtidige sektorplaner og politikker skal bidrage til at løfte og udfolde emnerne i Rødovrestrategien, så vi arbejder bæredygtigt inden for alle områder.
Kommuneplan 2022-2034
Samtidig med at være en strategi, der beskriver bæredygtighedsindsatser inden for alle områder er Rødovrestrategi 2020 en planstrategi og en Agenda 21 strategi. Den kommende kommuneplan vil tage udgangspunkt i nedenstående emner fra Rødovrestrategien:
• Tre byudviklingsområder – Bykernen, Rødovre Syd og Valhøj erhvervskvarter,
• To fokusområder – De gennemskærende veje og Kolonihaverne, samt
• De bæredygtighedsindsatser, der vedrører fysisk planlægning
Kommuneplanen vil blive revideret som en fuld revision af Kommuneplan 2018 og vil gennemføres som en digital plan.
Høringssvar
Der er indkommet i alt 11 høringssvar til forslaget til Rødovrestrategi 2020. Høringssvarene kan læses i deres fulde længde i Bilag 2 – Indkomne høringssvar.
Temaerne i høringssvarene omhandler trafikale forhold, fokus på samskabelse i forhold til bæredygtighed, seniorboliger, samarbejde med nabokommuner, fokus på at få flere aktive borgere, indhold i kommuneplan, natur og biodiversitet, miljømæssig byforbedring.
På baggrund af de indkomne høringssvar foreslår Teknisk Forvaltning at Rødovrestrategi 2020 vedtages med følgende ændringer:
1. Der tilføjes et afsnit under God fremkommelighed for alle trafikarter: ”Vi vil samtidig understøtte alternativer til benzin-bilismen f.eks. ved at skabe bedre muligheder for cyklisme og for brugen af elbiler”.
2. Der tilføjes en linje under Kulturel bæredygtighed i afsnittet Kvalitet og mangfoldighed: ”Vi vil desuden igangsætte en opdatering af idrætspolitikken fra 2009.”
3. Der tilføjes et afsnit under Boliger til alle: ”Vi vil desuden arbejde for, at der skabes gode muligheder for at etablere seniorbofællesskaber flere steder i kommunen.”
4. Der ændres i afsnittet Grønt og levende kvarter så ordet fortætning tages ud: ”Vi ønsker en bæredygtig udvikling i området med tilføjelse af ny bebyggelse til blandede boligformer, hvor muligheder for etablering af forskellige ejerformer og byggeri til erhverv- og serviceformål skal undersøges.”
Teknisk Forvaltnings behandling af høringssvarene kan ses i Bilag 3 – Behandling af indkomne høringssvar med forvaltningens kommentarer.
Siden offentliggørelsen af Forslag til Rødovrestrategi 2020 har Kommunalbestyrelsen truffet strategiske beslutninger, som Teknisk Forvaltning foreslår indarbejdet i Rødovrestrategien. Derudover er der påbegyndt en screening af mulighederne for at få en metro til Rødovre, som også har betydning for indholdet i strategien.
5. Metroselskabet er i samarbejde med Rødovre Kommune i gang med at undersøge flere løsningsmuligheder for linjeføringen af en metro til Rødovre. Afsnittet om en metroforbindelse under Miljømæssig bæredygtighed ændres derfor til følgende: ”Rødovre Kommune vil yderligere styrke den kollektive trafik ved at arbejde for en metrolinje til det centrale Rødovre.” og afsnittet om metroen under Strategiens forudsætninger ændres til: ”Rødovre arbejder desuden på at få en metro til det centrale Rødovre, hvilket fordrer tæt samarbejde med nabokommunerne.”
6. Der tilføjes et afsnit under Demokratisk bæredygtighed om arbejdet med partnerskaber som udmøntningen af sidste års budgetresolution om FN’s verdensmål: ”Partnerskaber: Der skal igangsættes et arbejde med at etablere partnerskaber mellem lokalsamfundet og Rødovre Kommune, for at styrke Rødovres bidrag til at løfte de 17 verdensmål”.
7. Der tilføjes et afsnit under Miljømæssig bæredygtighed om det §17 stk. 4 udvalg, der er nedsat i forbindelse med budgetaftalen i 2020: ”Grøn omstilling: I forbindelse med budgettet i 2020 er der nedsat et §17 stk. 4 udvalg, der skal komme med anbefalinger til, hvordan Rødovre Kommune kan gøre endnu mere i forhold til den grønne dagsorden. Rødovre Kommune har desuden tilsluttet sig det mest ambitiøse klimasamarbejde i Danmark, DK2020 og skal i den forbindelse udarbejde en lokal klimahandlingsplan, der skal medvirke til at opfylde det nationale mål om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030 - og et helt klimaneutralt Danmark i 2050.”
8. Der tilføjes et afsnit under Miljømæssig bæredygtighed om støjreducerende slidlag og biodiversitet langs de gennemskærende veje som følge af budgetforliget 2020: ”Langs indfaldsvejene vil vi arbejde med at få grønne rabatter, der kan skabe mere biodiversitet i byen. På vejene skal der lægges støjreducerende slidlag, der kan nedsætte støjbelastningen for beboerne omkring vejene.”
9. Der tilføjes et afsnit under Miljømæssig bæredygtighed om direkte genbrug: ”I forbindelse med den nye genbrugsstation vil der med tiden blive mulighed for direkte genbrug, det vil sige at borgerne kan aflevere og afhente genstande som har en genbrugsværdi.”
10. Der tilføjes et afsnit under Økonomisk bæredygtighed om langsigtede investeringer: ”I forbindelse med renovering af bygninger og veje, skal vi være på forkant. I stedet for at vente med at renovere vores bygninger og veje til de virkelig trænger, skal vi investerer i god tid. Det er både billigere for kommunen at renovere i tide, og det giver bedre rammer at være i.”
Ud over ovenstående ændringer er der foretaget redaktionelle ændringer i strategien.
Inddragelse
I tilblivelsesprocessen for Rødovrestrategien er rødovreborgere samt repræsentanter fra byens forældrebestyrelser, foreninger, organisationer, erhvervsliv og forskellige råd blevet inddraget. Det har gjort det muligt at kvalificere emnerne i strategien, så den repræsenterer de aktuelle problematikker i byen. Der skulle derudover have været afholdt et borgermøde med fokus på de 17 verdensmål i høringsperioden for strategien, men på grund af de omfattende restriktioner i forhold til covid-19 blev det aflyst.
Partnerskaber
I forlængelse af sidste års budgetresolutioner besluttede Kommunalbestyrelsen på juni-mødet i år at igangsætte en inddragelsesproces om FN’s verdensmål og grøn omstilling med borgere, virksomheder, foreninger, organisationer og institutioner, der skal munde ud i partnerskaber i lokalsamfundet. Med baggrund i Kommunalbestyrelsen beslutning i juni vil lokalsamfundet derfor blive inviteret til at være med i en proces - kaldet Bæredygtighedslab, hvor man kan få hjælp og sparring til at udvikle en idé, der kan støtte den grønne omstilling og/eller et eller flere af FN’s 17 verdensmål. I bilag 4 om Bæredygtighedslab beskrives processen for borgerinddragelsen nærmere, herunder om alternativ mødeform, hvis forsamlingsforbuddet opretholdes. Kommunalbestyrelsen skal medio 2021 træffe beslutning om hvilke partnerskaber, der kan nedsættes på baggrund af de bæredygtige idéer.
Lov- og plangrundlag
Planloven (Lov om planlægning).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Forslag til Rødovrestrategi 2020 har været i offentlig høring fra den 29. januar til den 30. august 2020.
Endelig vedtagelse – november 2020.
Offentliggørelse – december 2020.
Bilag
Bilag 1: Rødovrestrategi 2020Bilag 2: Høringssvar
Bilag 3: Skema med behandling af høringssvar
Bilag 4: Bæredygtighedslab
Diverse
Sag nr. 46
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.