Kultur- og Fritidsudvalget

01-12-2020

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Birgitte Glifberg (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)

Sager 47 - 52

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering.

  1. Status på COVID-19.
  2. Der er ingen nyheder fra Kultur- og Fritid fra Schultz Lovguide.
  3. Tilslutningsaftale til Det Digitale Folkebibliotek.
  4. Status på partnerskabsaftalen "Børn og Unge i forening 2020-2023
  5. Status på kulturaftalen "Kulturmetropolen".

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Foreningen Det Digitale Folkebibliotek
Bilag 2: Partnerskabsaftale vedr. Børn og unge i forening 2020-2023
Bilag 3: Status på kulturaftalen KulturMetropolen 2021-2024

Anlægsbevilling inventar til musikskole og café
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten til budget 2020 er der afsat 3 mio. kr. til inventar til musikskole og café ved Viften og i budget 2021 er der afsat 1,5 mio. kr. ligeledes til inventar.

Der søges om at få frigivet i alt 4,5 mio. kr. til inventar til musikskole og café ved Viften.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der gives en anlægsbevilling på 4,5 mio. kr. som finansieres af de afsatte rådighedsbeløb på 3 mio. kr. i 2020 og 1,5 mio. kr. i 2021 til inventar til Musikskole og Café.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I forbindelse med opførelsen af den nye musikskole og café ved Viften skal der indkøbes inventar.

Der er nedsat en arbejdsgruppe for musikskolen, som står for at administrere indkøb af inventar. Gruppen er bredt sammensat af repræsentanter for musikskolen, Viften, Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen.

Inventar til caféen vil blive indkøbt efter nærmere dialog med den kommende forpagter.

Der vil blive indhentet tilbud fra totalentreprenøren på de ekstra arbejder til lyd- og lysanlæg.

Indkøb af inventar vil så vidt det er muligt blive indkøbt via kommunens indkøbsaftaler. Ellers indhentes der som minimum 2 tilbud på øvrigt inventar.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2020 afsat 3 mio. kr. og i budget 2021 er der afsat 1,5 mio. kr. til inventar til Musikskole og Café ved Viften.

Der forventes derfor overført 3 mio. kr. fra 2020 til 2021 svarende til rådighedsbeløbet.

Anlægsbevillingen søges frigivet nu, så det er muligt at afholde udgifter på projektet fra januar 2021, og der ikke skal ventes til overførselssagen er behandlet i slutningen af marts måned i 2021.

Udgiften på i alt 4,5 mio. kr. vedrører hovedfunktion 3.22 Folkeskoler.

Tidsplan

Indhentning af tilbud: jan-april 2021

Aflevering af byggeri: 30. juli 2021

Ibrugtagning/indretning: august 2021.

Bilag

Bilag 1: Ny musikskole og cafe ved Viften - inventar

Procesplan for revidering af Rødovre Kommunes sundhedspolitik
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger procesplan for udviklingen af revideret sundhedspolitik til godkendelse. Procesplanen indeholder forslag til en proces for revidering af politikken, hvor der vil være en høj grad af inddragelse af alle relevante aktører, både borgere, lokale interessenter, politikere og medarbejdere på tværs af forvaltninger med fokus på at styrke arbejdet med sundhed ud fra det brede sundhedsbegreb i hele kommunen.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at der igangsættes en proces, der skal føre til vedtagelse af ny sundhedspolitik i Rødovre Kommune samt
  2. at forslag til proces godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Den nuværende sundhedspolitik "Sammen om sundhed" er udarbejdet i 2015. Den består af en beskrivelse af vision, værdier og strategimål, som stadig er vigtige og relevante at arbejde efter. Men efter seks år er det tid til at revidere sundhedspolitikken. Derfor tilrettelægges der i foråret 2021 en proces for revidering af politikken, hvor der vil være en høj grad af inddragelse af alle relevante aktører, både borgere, lokale aktører, politikere og medarbejdere med fokus på at styrke samarbejdet om sundhed både i lokalsamfundet, i frivillige foreninger og i kommunens institutioner.

Den nye sundhedspolitik vil sætte den politiske ramme for sundhedsområdet, og kommunens fagsektorer vil spille en afgørende rolle for sundhed som en tværgående indsats, der kommer til at påvirke den praktiske dagligdag for både borgere og medarbejdere de næste fire år på tværs af alle forvaltningsområder.

Sundhedspolitikken har sammenhæng til Rødovre Kommunes øvrige politikker blandt andre Udsattepolitikken, Handicappolitikken, Beskæftigelsespolitikken, Børne- og Ungepolitikken samt Helhedsplanen for psykisk sårbare borgere.

Der er i procesplanen lagt op til at arbejde med fem spor i udviklingen af politikken. De fem spor skal udvikles i samarbejde mellem alle interessenter og forvaltningsområder:

Spor 1: Rødovre i bevægelse

Spor 2: Den første røgfri generation i Rødovre

Spor 3: Trivsel i top

Spor 4: Fra overvægt til ligevægt

Spor 5: Sundhed og trivsel i skolen

Processen har fokus på at afdække, hvordan vi kan skabe endnu bedre rammer for borgerne i Rødovre inden for hvert af de fem spor med det brede sundhedsbegreb og mere lighed i sundhed som styrende perspektiv. Der vil særligt være fokus på tidlige indsatser og indsatser i det nære miljø, herunder i foreningslivet i Rødovre.

I processen vil der være åbenhed for, at der kan komme forslag om andre spor og perspektiver, som skal med i den kommende sundhedspolitik. Visionen for sundhedsindsatsen i Rødovre med ”Sundhed og Livskvalitet – lige mulighed for alle borgere” vil også blive revideret igennem processen.

Lov- og plangrundlag

Sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2. Her står, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis, og Kommunalbestyrelsen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Januar 2021 til oktober 2021.

Bilag

Bilag 1: Procesplan for revidering af sundhedspolitikken 2020

Diverse
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Meddelelser
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: KFU

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Diverse
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: KFU

Beslutning

Taget til efterretning.