Kultur- og Fritidsudvalget
14-09-2021
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Birgitte Glifberg (A)
Kim Drejer Nielsen (C)
Kim Hammer (O)
Sager 41 - 44
Meddelelser
Sag nr. 41
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering.
- Status på COVID-19.
- Nyhedsliste fra Schultz Lovguide for kultur og fritid.
- Orientering om udvikling af ny idrætspolitik.
- Årsberetning Musikskolen.
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Nyhedsliste - Schultz LovguideBilag 2: Årsberetning for Rødovre Musikskole 2020-2021
Forslag om at gøre Lokalhistorisk Samling til kommunearkiv
Sag nr. 42
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Efter indførelsen af den nye persondatalovgivning (GDPR) i 2018 er der opstået en generel problemstilling i alle kommuner omkring lokalhistoriske arkivers lovhjemmel til at behandle persondata. Rødovre Kommunes Data Protection Officer (DPO) har vurderet, at Lokalhistorisk Samling ingen lovhjemmel har til at behandle følsomme persondata uden specifikt samtykke. Kommunens DPO vurderer desuden, at problematikken kan løses ved at gøre Lokalhistorisk Samling til en del af et kommunearkiv efter §7 i arkivloven – herefter omtalt som §7 arkiv. I givet fald vil der være lovhjemmel til at behandle alle typer persondata i kraft af arkivloven.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at der oprettes et §7 arkiv for Rødovre Kommune.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Lokalhistorisk Samling indeholder en del personfølsomme data. Der er derfor behov for at finde en løsning, så arkivet kan overholde retningslinjerne i GDPR samt betjene borgerne.
Løsningen kan findes ved at aflevere Lokalhistorisk Samlings materiale til et offentligt arkiv, herunder Rigsarkivet eller et §7 arkiv. En aflevering af Lokalhistorisk Samlings materiale til Rigsarkivet vil dog ikke i praksis være muligt, da samlingen indeholder privat materiale, der ikke modtages af Rigsarkivet. Oprettelsen af et §7 arkiv i Rødovre Kommune vurderes derfor at være den eneste løsning for Lokalhistorisk Samlings materialer mv.
Arkivloven definerer ikke, hvordan et §7 arkiv skal organiseres, hvorfor der er mange muligheder. Herunder skitseres en mulighed, der vil passe ind i Rødovres eksisterende arkivstruktur:
Der dannes et §7 arkiv bestående af alle de til Lokalhistorisk Samling hørende materialer samt alle de kommunalt producerede papir-arkivalier fra før 1970, der er deponeret hos Lokalhistorisk Samling.
En arkivkonstruktion som ovenfor beskrevet vil give følgende fordele:
- Borgernes adgang til arkivets samling vil blive forbedret, da materialet bliver samlet ét sted, og arkivet får lovhjemmel til at give adgang til samlingen.
- Lokalhistorisk Samling og kommunens ældre materialer vil blive lovliggjorte.
- Kommunen har kompetencer til at sørge for; 1) lovmedholdenhed i arkivsammenhænge; 2) vejledning i arkivspørgsmål for hele organisationen.
- Arkivet vil være dataansvarlig for det afleverede materiale.
- Arkivet vil være ansvarlig for at sikre, at regler om adgang til det afleverede materiale bliver overholdt. Denne opgave vil således blive løftet ud af de enkelte forvaltninger.
Det vil være muligt at aflevere yderlige kommunale arkivalier til §7 arkivet, hvis dette ønskes. En sådan aflevering vil dog kræve tilførsel af ekstra økonomi til arkivet.
Lov- og plangrundlag
Persondataloven og arkivloven. Arkivloven dækker alle offentlige arkiver som Rigsarkivet og §7 arkiver.
Økonomiske konsekvenser
Oprettelsen af et sådant §7 arkiv vil være udgiftsneutralt, da Lokalhistorisk Samling har en arkivar samt magasiner til rådighed. En stor del af Rødovre Kommunes arkivalier fra før 1970 er i 2003 deponeret hos Lokalhistorisk Samling. Arkivet er ordnet og præregistreret og kan derfor optages i et §7 arkiv, som det er.
Opførelse af ny spejderhytte på Korsdalsvej 118 og overtagelse af KFUM's spejderhytte på Korsdalsvej 124A
Sag nr. 43
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
DDS Hawerthi ønsker at nedrive eksisterende og opføre en ny spejderhytte på Korsdalsvej 118.
Sideløbende ønsker KFUM Spejderne Rødovre at nedlægge deres forening og overdrage deres spejderhytte på Korsdalsvej 124A til Rødovre Kommune.
DDS Hawerthi ønsker at bruge KFUM’s spejderhytte midlertidigt, mens deres egen hytte bliver bygget.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at opførelse af DDS Hawerthis spejderhytte på Korsdalsvej 118 godkendes,
- at Rødovre Kommunes overtagelse af KFUM’s spejderhytte på Korsdalsvej 124A godkendes samt
- at DDS Hawerthis midlertidige brug af KFUM’s spejderhytte godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Vedr. DDS Hawerthis ønske om opførelse af ny hytte på Korsdalsvej 118
Børne- og Kulturforvaltningen har modtaget en ansøgning fra DDS (Det Danske Spejderkorps) Hawerthi om at opføre en ny spejderhytte på deres nuværende hyttes placering på Korsdalsvej 118. Grunden, som den nuværende hytte ligger på, er ejet af Rødovre Kommune, mens DDS Hawerthi har brugsret til grunden.
Baggrunden for opførelsen af den nye hytte er, at DDS Hawerthi oplever vækst i medlemstallet. Gruppen har 90 medlemmer og der er på nuværende tidspunkt venteliste for at blive medlem. Med opbyggelsen af Irmabyen forventer gruppen at kunne tiltrække flere spejdere i fremtiden.
Den nye hytte skal være større end deres nuværende hytte. Den får flere lokaler, mere opbevaringsplads, moderne køkkenfaciliteter og bedre toiletforhold. DDS Hawerthi ønsker selv at finansiere hytten gennem fondsansøgninger.
Børne- og Kulturforvaltningen vurderer, at projektet kræver politisk godkendelse, da opførelsen af hytten vil medføre, at kommunen fremadrettet forpligter sig til, at området vil være udlagt til spejderaktiviteter. I lokalplanen er området udlagt til spejderaktiviteter. I forbindelse med ansøgningen har Teknisk Forvaltning lavet en stjernehøring på projektet. De ser ikke nogle problemer i at opføre hytten.
Vedr. KFUM’s spejderhytte på Korsdalsvej 124A
Sideløbende med ovenstående har KFUM Spejderne meddelt, at de ønsker at nedlægge deres forening grundet manglende medlemmer og aktivitet. KFUM Spejderne ønsker i den forbindelse at overdrage deres hytte til Rødovre Kommune.
Efter en gennemgang af både den indvendige og udvendige del af KFUM's hytte, samt med kendskab til de omkringliggende foreninger og institutioners ønske om nye aktivitetslokaler i området - som bl.a. er fremkommet ifm. det aktuelle arbejde med at udvikle en ny kommunal idrætspolitik - er det Børne- og Kulturforvaltningens vurdering, at Rødovre Kommune fremadrettet vil kunne bruge KFUM's hytte til en bred vifte af aktiviteter og formål inden for både det folkeoplysende- og uddannelsesmæssige område. Rødovre Kommune vil bl.a. kunne bruge KFUM's hytte som aktivitets- og opholdsrum for både spejder- og idrætsforeninger, udflugtsture for skoler og børnehaver, ligesom den kan bruges til at huse ekstra børn midlertidigt, når kommunens institutioner skal renoveres eller udbygges.
På nuværende tidspunkt har DDS Hawerthi specifikt udtrykt interesse for at gøre brug af KFUM’s hytte, mens deres egen hytte på Korsdalsvej 118 bliver opført. Rødovre Kommune vil således kunne lave en midlertidig brugsretsaftale med DDS Hawerthi om overtagelse af KFUM's hytte.
Såfremt det godkendes, at Rødovre Kommune overtager KFUM's hytte, vil Børne- og Kulturforvaltningen samtidig undersøge, hvilke foreninger, skoler, børnehaver mm., der mere specifikt kunne tænke sig at bruge hytten fremadrettet. En række idrætsforeninger ved Espelundens Idrætsanlæg har allerede givet udtryk for, at de ønsker et klubhus til sociale og faglige aktiviteter. Det kan også være, at DDS Hawerthi fremadrettet ønsker at benytte begge hytter på hhv. Korsdalsvej 118 og 124 i forbindelse med en potentiel medlemstilvækst.
Børne- og Kulturforvaltningen foreslår derfor, at Rødovre Kommune overtager KFUM’s spejderhytte, og at der i forbindelse med overtagelsen af hytten gøres brug af midler fra det kommunale vedligeholdelsesbudget til at klargøre hytten til brug.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Teknisk Forvaltning har vurderet, at der ved overtagelse af KFUM's hytte, som minimum skal monteres et nyt tag på bygningen samt etableres to nye faskiner. I alt omkostninger for 290.000 kroner. Ved en sådan modernisering kan bygningen bruges på lige fod med andre foreningers anvendelse af deres bygninger, og det er vurderet, at der kan findes midler hertil i det vedligeholdelsesbudget for 2022.
Teknisk Forvaltning vurderer yderligere, at der over en kommende årrække vil være vedligeholdelsesmæssige omkostninger for 930.000 kroner, såfremt bygningens tilstand skal bringes op på niveauet ”god”. Ved en sådan modernisering vil hytten fremstå som ny. Disse omkostninger vil kunne indgå som en del af Teknisk Forvaltnings løbende vedligeholdelsesprioritering i de kommende år.
Tidsplan
Ingen.
Diverse
Sag nr. 44
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.