Kultur- og Fritidsudvalget

07-02-2023

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 7 - 13

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering.

  1. Orientering om Rødovre Biblioteks materialekonto.
  2. Orientering om Vestbad – Brøndby Kommunes genhusning i forbindelse med renovering af Nørregård Svømmehal.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering Rødovre Biblioteks materialekonto
Bilag 2: Udgifter til materialer til biblioteker
Bilag 3: Vestbad - Orientering - Forside
Bilag 4: Vestbad - Orientering om genhusning af skoler og foreninger i forbindelse med renoveringen af Nørregård Svømmehal

Anlægsregnskab Rødovre Skøjte Arena - bander og kube
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har i 2020 givet en anlægsbevilling på 4.300.000 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til Rødovre Skøjte Arena. Anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse. Projektregnskabets resultat er en mindreudgift på 30.708 kr.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at mindreudgiften på 30.708 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har den 28. januar 2020 bevilget 4.300.000 kr. til nye bander, kube i loft samt nyt lydsystem i Rødovre Skøjte Arena.

Bevillingen er givet til udskiftning af de gamle bander i begge skøjtehaller, da de daværende bander ikke opfyldte de skærpede krav til spillernes sikkerhed. Banderne er blevet udskiftet til nogle mere fleksible bander, som opfylder de nye krav. De nye bander omfatter selve banden, plexiglasset samt speaker- og spillerbokse.

For at opgradere den grafiske oplevelse til ishockeykampe blev der desuden bevilliget midler til opsætning af fire skærme som en kube centralt i arenaen. Dertil blev lydanlægget opdateret.

Regnskab for bevillingen er opstillet nedenfor:

Anlægsbevilling i alt: 4.300.000 kr.

Forbrug i alt: 4.269.292 kr.

Mindreforbrug: 30.708 kr.

Årsagen til mindreforbruget skyldes at vurderingen af udgifter til projektet var sat for højt.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Generelle retningslinjer, budgetrepublikationen.

Økonomiske konsekvenser

Mindreudgiften på 30.708 kr. tilgår kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Anlægsregnskab - Bander og skærme 06-01-2023

Udlejning af Rødovre Kommunes haller til messer og andre større arrangementer
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Ændring af procedure for hvor mange messer og større arrangementer i Rødovre Kommunes haller, der kan godkendes pr. kalenderår.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at de ændrede retningslinjer for udlejning af kommunens haller godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I forbindelse med fordeling af haller mm., har mange idrætsforeninger ytret ønske om færre aflysninger i hallerne i forbindelse med afholdelsen af messer og større ikke-idrætslige arrangementer, da det udløser mange aflysninger for foreningerne.

Fem ud af de syv messer eller større ikke-idrætslige arrangementer, som er godkendt for 2023 og 2024, ligger fra torsdag/fredag til søndag, hvilket går ud over de samme foreninger hver gang.

For at imødekomme foreningernes ønske om færre aflysninger i forbindelse med udlån, foreslås det at ændre proceduren for godkendelse af messer og større ikke-idrætslige arrangementer i hallerne, fra at der udlejes til mange messer og større ikke-idrætslige arrangementer og til, at der som udgangspunkt fremover kun kan godkendes fire messer og større ikke-idrætslige arrangementer pr. kalenderår, to om foråret og to i efteråret, såfremt disse ligger i perioden 15. august - 15. juni. Udover denne periode vil der være mulighed for at udleje hallerne i skolesommerferien. Det foreslås at følgende arrangementer ikke tæller med i de fire arrangementer:

  • 2 x Sjov Lørdag (kommune- og foreningsarrangement i Rødovrehallen)
  • Øvrige kommunale større ikke-idrætslige arrangementer (som f.eks. valg, borgermøder, konferencer mm.)

For at mindske, at det er de samme foreninger, der oplever aflysninger, foreslås det, at der gives mulighed for at aflyse andre brugere i andre haller og tilbyde disse haltimer til de foreninger, der er meget berørt af aflysningerne (brugerne i hal 1 - 4 i Rødovrehallen). Dette kan fx. komme i brug, hvis den aflyste forening er ved at træne op til et særligt mesterskab o. lign.

I 2023, 2024 og 2025 vil det dog ikke være muligt at reducere mængden af messer/arrangementer, da der allerede er lavet aftaler om:

2023: 7 messer/arrangementer, 3 forår og 4 efterår

2024: 7 messer/arrangementer, 3 forår og 4 efterår

2025: 5 messer/arrangementer, 2 forår og 3 efterår.

Der opfordres dog til, at udlånstiden reduceres, hvis det er muligt.

Tilbage fra etableringen af Rødovrehallen har det været en mulighed, at der kunne afholdes messer og ikke-idrætslige større arrangementer i hallen. Indtægten skulle være et tilskud til hallens drift og anskaffelser, og man forventede en indtægt på omkring 250.000 kr.

Der budgetteres i dag konkret med, at idrætsområdet for Budget 2023 har en indtægt på minimum 364.324 kr. for udlejning af hallerne om året. De seneste år har indtægterne været på omkring 550.000 kr. De højere indtægter er imidlertid blevet anvendt til at finansiere de øgede forbrugsudgifter, slidt materiel mm, hallerne har haft de sidste år. Forvaltningen vil i dialog med Rødovrehallen se på konsekvenserne af den reducerede indtægt.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser i 2023 og 2024, men fra 2025 og frem vil der skulle findes en løsning på den reducerede indtægt for udlejning af hallen.

Tidsplan

2023 og frem.

Etablering af midlertidige padelbaner
Sag nr. 10

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

I samarbejde med virksomheden Padel Company og Rødovre Tennisklub er der opstået mulighed for at etablere to midlertidige padelbaner på græsarealet syd for Rødovrehallen nær det nuværende tennisanlæg.

Børne- og Kulturforvaltningen ønsker at arbejde videre med en model for etableringen af banerne, hvor Rødovre Kommune, som modydelse for at udleje arealet, får dispositionsret over et antal banetider, som kan anvises til kommunens skoler og folkeoplysende foreninger. Der lægges op til en 2-årig tilladelse gældende fra foråret 2023 til ultimo 2024 med mulighed for forlængelse.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at det godkendes, at Børne- og Kulturforvaltningen i samarbejde med Padel Company arbejder videre med en model for etablering af de to midlertidige padelbaner på græsarealet syd for Rødovrehallen.

Beslutning

Godkendt med følgende bemærkning:
Der kan gives op til en 3-årig midlertidig tilladelse med mulighed for forlængelse og det undersøges tillige, om der - grundet højere etableringsomkostninger på græsarealet ved Rødovrehallen end først antaget - kan placeres baner andetsteds omkring Rødovrehallen.

Sagsfremstilling

Padel er en af de hurtigst voksende sportsgrene i Danmark, som henvender sig til både børn og voksne, samt begyndere og erfarne spillere. En række foreninger, borgere og private aktører henvender sig derfor løbende til Børne- og Kulturforvaltningen med ønske om at etablere padelbaner i kommunen. I dag er padel primært en selvorganiseret sport baseret på kommercielle aktørers udlejning af baner.

I samarbejde med virksomheden Padel Company og Rødove Tennisklub er der opstået mulighed for at etablere to midlertidige padelbaner på en del af græsarealet syd for Rødovrehallen nær det nuværende tennisanlæg. Som modydelse for at udleje arealet til Padel Company, får Rødovre Kommune dispositionsret over et antal banetider, som kan anvises til kommunens skoler og folkeoplysende foreninger. Med to midlertidige baner vil der blive mulighed for at prøve padel af som foreningsidræt i Rødovre og herved teste, om det er værd at investere i permanente baner i fremtiden. Der lægges op til en 2-årig tilladelse gældende fra foråret 2023 til ultimo 2024 med mulighed for forlængelse.

Modellen

Modellen består i et samarbejde mellem Rødovre Kommune, virksomheden Padel Company samt lokale foreninger, herunder bl.a. Rødovre Tennisklub, som vil være den primære bruger af banerne.

Konkret består modellen i, at Rødovre Kommune udlejer græsarealet syd for Rødovrehallen nær Rødovre Tennisklub til virksomheden Padel Company, der vil etablere to midlertidige baner i perioden foråret 2023 til ultimo 2024. Lejen for arealet fastsættes på markedsvilkår. Som modydelse til lejeudgiften får Rødovre Kommune dispositionsret over et antal banetider, som kan anvises til kommunens skoler og lokale foreninger. I den forbindelse vil der blive afsat ugentlige banetider til foreningernes børn og unge, ligesom øvrige medlemmer af bl.a. Rødovre Tennisklub kan booke baner til nedsat pris.

Kommunen vil ligeledes henvende sig til skolerne, herunder Skovmoseskolen, og opfordre skolerne til at melde et evt. ønske til padeltider ind, så dette kan planlægges i forbindelse med udarbejdelsen af modellen med Padel Company. I den tid, hvor Rødovre Kommune ikke har dispositionsret over banetiderne, kan Padel Company udleje banerne til foreningerne eller private aktører.

Det skal nævnes, at forvaltningen har været i dialog med Skovmoseskolens bestyrelse og at denne er indforstået med padel banernes placering.

Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget godkender indstillingen, vil Børne- og Kulturforvaltningen i samarbejde med Padel Company og de lokale foreninger udarbejde en konkret model for lejeudgift, driftsomkostninger, dispositionsret, fordelingsnøgle mm.

Med etableringen af banerne skal der tages forbehold for relevante myndighedsgodkendelser, herunder evt. byggetilladelse fra Teknisk Forvaltning mv.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven. Kommunalfuldmagten.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Vinter 2023: Udarbejdelse af model og kontraktindgåelse.

Vinter og forår 2023: Etablering af baner.

Forår, sommer og efterår 2023 og 2024: Banerne benyttes så længe vejret tillader det.

Visionsoplæg for idrætsudvikling i Rødovre
Sag nr. 11

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

DGI Storkøbenhavn har på foranledning af Rødovre Kommune udarbejdet et "Visionsoplæg for idrætsudvikling i Rødovre". Visionsoplægget indeholder analyser og visioner, der kan inddrages i det videre arbejde med at udvikle Idrætspolitikken i Rødovre både blandt foreninger og borgere.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at "Visionsoplæg for idrætsudvikling i Rødovre" tages til efterretning.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde 1. februar 2022 godkendtes "Bevilling til udarbejdelse af kapacitetsanalyse af idræts- og bevægelsesfaciliteter i Rødovre Kommune". Resultatet af dette arbejde foreligger nu i form af en skriftlig rapport med titlen "Visionsoplæg for idrætsudvikling i Rødovre". Visionsoplægget peger med et idrætsfagligt perspektiv på en række idrætsfagligt baserede muligheder for at udvikle en række byrum og idrætsanlæg i Rødovre Kommune. Der er i visionsoplægget et særligt fokus på tre kraftcentre i kommunens idrætstilbud: Espelunden, Rødovre Stadionhal samt Rødovrehallen. Ligeledes berører visionsoplægget skolerne og andre byrum med såkaldte ”næridrætsanlæg”, hvor der skitseres en række muligheder for udvikling af flere af de mindre anlæg til understøttelse af både organisereret foreningsidræt samt selvorganiseret bevægelse lokalt rundt om i kommunen.

Visionsoplæggets perspektiver og fokus på idræt giver mulighed for at tænke nyt, men for at visionerne og forslagene kan realiseres, skal der tages en række diskussioner og prioriteringer i forhold til de mange øvrige interesser og behov for kapacitet, der er tilstede i kommunen. Særligt er det afgørende, at oplægget ses i tæt relation til den igangværende lokaleanalyse på skoleområdet og den langsigtede investeringsplan for skoleområdet, der skal drøftes i forbindelse med Budget 2024.

Visionsoplægget peger bl.a. på:

• At hovedgrebet med tre centrale idrætsanlæg samt mindre næridrætsanlæg omkring skolerne med fordel kan videreføres og udvikles.

• At udviklingsprojekter omkring skoler og daginstitutioner bør være en anledning til udvikling af idrætsfaciliteter.

• At idræt, bevægelse og fællesskab bør prioriteres i forbindelse byudviklingsprojekter.

• At fokus bør flyttes fra tilskuerfaciliteter til deltagerfaciliteter med fokus på børn, unge og særligt pigers idrætsdeltagelse.

• At udbuddet af forskellige idrætsaktiviteter bør udvides til gavn for flere målgrupper og større diversitet i idrætsudbuddet.

• At udvalgte grønne byrum og parker bør tilføres funktioner og faciliteter, som understøtter idræt, motion og fællesskab.

• At faciliteter til spontan aktivitet og selvorganiseret brug med fordel kan placeres op ad faciliteter til organiseret foreningsbrug.

I forlængelse heraf er det relevant at drøfte:

• Kan fysiske rammer til idræt, bevægelse og fællesskab indtænkes i facilitets- og byudviklingsprojekter på linje med øvrige planlægningshensyn til boliger, erhverv, detailhandel, parkering osv.?

• Kan visionsoplægget bruges som afsæt for udarbejdelse af en langsigtet og faseopdelt udviklingsplan for facilitetsinvesteringer i Rødovre?

• Hvilken effekt bør visionsoplægget have på fremtidige projekter på kommunens skoler og institutioner, og hvordan understøttes bedre sambrug af lokaler på tværs af kommunen til gavn for alle byens borgere?

• Hvordan kan visionsoplægget bedst bruges til i højere grad at støtte og inddrage foreningsidrætten og det øvrige idrætsliv i udviklingsmulighederne i kommunen?

• Giver visionsoplæggets anbefaling af mangfoldighed og diversitet i idrætsudbuddet og nye idrætstyper anledning til at i højere grad at understøtte og fremme nye former for idrætter i Rødovre?

Proces for offentliggørelse og præsentation af visionsoplægget

DGI Storkøbenhavn vil fremlægge analysen for Kultur- og Fritidsudvalget samt efterfølgende til en temadrøftelse i Kommunalbestyrelsen, hvor Kultur- og Fritidsudvalget samtidig får mulighed for at præsentere deres drøftelse af oplægget og de dilemmaer, de ser, for den øvrige kommunalbestyrelse.

Til fremlæggelsen i Kultur- og Fritidsudvalget inviteres også den referencegruppe, der var nedsat ifm. projektarbejdet, med.

Efter den politiske behandling vil DGI Storkøbenhavn præsentere visionsoplægget for foreningsidrætten i Rødovre på et offentligt møde arrangeret af Børne- og Kulturforvaltningen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

  • 7. februar: Visionsoplægget præsenteres for Kultur- og Fritidsudvalget samt referencegruppe.
  • 28. februar: Visionsoplægget præsenteres for Kommunalbestyrelsen.
  • Medio marts-april: Visionsoplægget præsenteres for idrætslivet i Rødovre.

Bilag

Bilag 1: Visionsoplæg for idrætsudvikling i Rødovre

Orientering om retningslinjer for foreningernes brug af Vestbadet
Sag nr. 12

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Bestyrelsen for Vestbadet godkendte den 16. november 2022 nye retningslinjer for foreningernes brug af svømmehallen.

Indstilling

Børne-og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Bestyrelsen for Vestbadet godkendte den 16. november 2022 nye retningslinjer for foreningernes brug af svømmehallen.

Der har ikke tidligere været nedskrevet en aftale mellem Vestbad og foreningerne om, hvordan de kan benytte svømmehallen, og det har således ikke været tydeligt, hvordan foreninger fra Rødovre og Brøndby Kommune har kunnet ansøge om tider i Vestbad. Der har således manglet gennemsigtighed i, hvordan tiderne i Vestbad blev fordelt og der har manglet en officiel godkendelse af tiderne fra kommunerne.

Praksis har hidtil været, at svømmeforeninger fra Brøndby har fået tildelt 88 banetimer pr. sæson ved at lave en direkte aftale med Vestbadet fra sæson til sæson. Der har således været en uklar praksis, samt manglende godkendelse fra kommunerne omkring fordelingen af banetimer i Vestbadet.

Fordelingen af tiderne sker fremover ved, at Vestbadet senest den 1. marts udsender en oversigt over de banetimer, der kan benyttes af foreninger til Brøndby og Rødovres Fritidsafdelinger.

Kommunerne fordeler herefter tiderne sammen med de resterende indendørstimer for sæsonen, der løber fra 1. september til 31. maj. Såfremt den ene kommune ikke har behov for alle 44 timer, kan de resterende timer tildeles den anden kommune.

Vestbadet har sammen med forvaltningerne fra Brøndby og Rødovre Kommune udarbejdet retningslinjerne for foreningernes brug af svømmehallen. Retningslinjerne skal sikre, at alle foreninger får mulighed for at søge tid i Vestbadet samt sikre gennemsigtighed i fordelingen af foreningstider. De nye retningslinjer giver desuden bedre mulighed for offentlige adgang til brug af svømmehallen.

Retningslinjerne blev godkendt af Vestbadets bestyrelse den 16. november 2022.

Nye retningslinjer for foreningernes brug af Vestbad:

De 88 timer om ugen i 25m-bassinet som foreningerne hidtil har haft i Vestbadet bibeholdes og fordeles ligeligt med 44 timer til Brøndby Kommunes foreninger og 44 timer til Rødovre Kommunes foreninger. Foreningerne kan booke maksimalt tre baner på samme tid i hverdagene i hele Vestbadets åbningstid. Der er ikke mulighed for, at foreningerne kan få tider i weekenden af hensyn til den offentlige adgang. De 44 timer, som hver kommune råder over dækkes således af kommunernes eksisterende tilskud til Vestbadets drift.

Hvis foreningerne ønsker mere tid, kan de tilkøbe flere banetimer til en reduceret takstpris, som kun gælder for foreninger fra Brøndby og Rødovre Kommune. De kan leje 25m-bassinet inkl. adgang for deltagere til 300 kr. i timen, og varmtvandsbassinet inkl. adgang for op til 12 voksne for 900 kr. i timen.

Det store varmtvandsbassin vil ikke længere blive stillet til rådighed for foreningsaktiviteter. Disse kan i stedet finde sted i det lille varmtvandsbassin, hvor foreningerne kan benytte bassinet til den reducerede takstpris.

Fordelingen af tiderne sker ved, at Vestbadet senest den 1. marts udsender en oversigt til Brøndby og Rødovres Fritidsafdelinger over de banetimer, der kan benyttes af foreninger.

Kommunerne fordeler herefter tiderne sammen med de resterende indendørstimer for sæsonen, der løber fra 1. september til 31. maj. Såfremt den kommune ikke har behov for alle 44 timer, kan de resterende tildeles den anden kommune.

De nye retningslinjer betyder, at besøgende i den offentlige åbningstid i Vestbadet får bedre mulighed for at besøge svømmehallen i weekenden og ligeledes benytte det store varmtvandsbassin, der er populært blandt gæsterne.

Lov- og plangrundlag

Retningslinjer for tildeling af tider til foreninger i Vestbad.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

2023 og frem. Sagen forventes behandlet i Brøndby Kommune primo 2023.

Bilag

Bilag 1: Retningslinjer for tildeling af tider til foreninger i Vestbad

Diverse
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.