Kultur- og Fritidsudvalget
16-04-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 24 - 27
Meddelelser
Sag nr. 24
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering:
- Notat om indsatsområder for kommende kulturaftale "Kulturmetropolen" 2025-2028, se bilag 1 og 2.
- Mundtlig orientering om status på arbejdet med budgetresolution om udvikling af idrætsfaciliteter ved foreningskoordinator Casper Licht.
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1: Indsatsområder for kommende kulturaftaleBilag 2: Bilag 2: Mod Kulturmetropolen 2025-2028
Godkendelse af Rødovre Kommunes Folkeoplysningspolitik
Sag nr. 25
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen forelægger det endelige forslag til Rødovre Kommunes nye folkeoplysningspolitik efter endt høringsperiode.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forslag til Rødovre Kommunes folkeoplysningspolitik godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på sit møde den 16. januar 2024 at sende udkast til Rødovre Kommunes folkeoplysningspolitik i høring.
Udkastet til folkeoplysningspolitikken har i perioden fra den 17. januar 2024 til den 14. februar 2024 været i høring hos kommunens folkeoplysende foreninger. Børne- og Kulturforvaltningen har i høringsperioden modtaget svar fra AOF Rødovre-Brøndby.
Høringssvar
AOF Rødovre-Brøndby skriver i deres høringssvar, at forslaget til Rødovre Kommunes folkeoplysningspolitik er godt og visionært med fire relevante strategimål.
AOF Rødovre-Brøndby opfordrer til, at ordet ’demokratiforståelse’ tilføjes i politikken, da det er et vigtigt formål for Folkeoplysningsudvalgets arbejde og de folkeoplysende foreninger. AOF Rødovre-Brøndby foreslår ligeledes, at der under strategimål 1 tilføjes følgende sætning: ’sætte fokus på at fremme en øget deltagelse i folkeoplysningens voksenundervisning’. Desuden ønsker AOF Rødovre-Brøndby at erstatte ordet ’folkeoplysende aktivitetstilbud’ med ’folkeoplysende tilbud’, da man herved dækker hele folkeoplysningsområdet inkl. voksenundervisningen.
Udover ovenstående foreslår AOF Rødovre-Brøndby, at folkeoplysningspolitikken revideres efter en 4-årig periode, og at der udarbejdes konkrete handleplaner inden for de respektive strategimål.
Tilretninger i politikken
Det skriftlige høringssvar har givet anledning til følgende tilretninger i folkeoplysningspolitikken:
- Ordet demokratiforståelse er tilføjet på side 1, 3. afsnit, 2. linje.
- Sætningen: ’sætte fokus på at fremme en øget deltagelse i folkeoplysningens voksenundervisning’ er tilføjet som nyt punkt under strategimål 1.
- Ordet ’folkeoplysende aktivitetstilbud’ er ændret til ’folkeoplysende tilbud’, så hele folkeoplysningsområdet dækkes.
Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at folkeoplysningspolitikken ikke afgrænses til en 4-årig periode, da Folkeoplysningsudvalget under udarbejdelsen af den nye folkeoplysningspolitik udtrykte ønske om ikke at have en tidsbegrænsning på politikken. Dog foreslås det, at der tages en drøftelse af folkeoplysningspolitikken og dens relevans umiddelbart efter kommunalvalget i november 2025, når det nye folkeoplysningsudvalg er blevet konstitueret.
Børne- og Kulturforvaltningen foreslår desuden, at Folkeoplysningsudvalget hvert år drøfter konkrete indsatser for de respektive strategimål. Drøftelsen kan med fordel foregå i efteråret inden budgetafklaringen, så evt. indsatser kan tænkes ind i det kommende år.
Folkeoplysningspolitikken har været behandlet på Folkeoplysningsudvalgets møde den 12. marts 2024. Udvalget havde ingen bemærkninger til tilretningerne i politikken.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Den 16. april 2024: Forelæggelse af endeligt udkast til folkeoplysningspolitikken hos Kultur- og Fritidsudvalget.
Den 24. april 2024: Forelæggelse af endeligt udkast til folkeoplysningspolitikken hos Økonomiudvalget.
Den 30. april 2024: Forelæggelse af endeligt udkast til folkeoplysningspolitikken hos Kommunalbestyrelsen.
Bilag
Bilag 1: FolkeoplysningspolitikBilag 2: Folkeoplysningspolitik - med rettelser
Bilag 3: AOF - Høringsforslag til ny folkeoplysningspolitik
Orientering om anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025
Sag nr. 26
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen har modtaget fire ansøgninger til processen for anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025, hvoraf tre er gået videre til 2. runde. Processen, ansøgningerne og tilbagemeldingen på ansøgningerne gennemgås nedenfor.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at orientering om anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på sit møde den 5. december 2023 processen for anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025. Som en del af sagen blev det besluttet, at Kultur- og Fritidsudvalget løbende holdes orienteret om processen, herunder hvilke anlægsprojekter kommunen har modtaget samt hvilke projekter, der er gået videre til 2. runde. I det følgende gennemgås processen, ansøgningerne og tilbagemeldingen på de indkomne ansøgninger.
Proces:
Processen for anlægsinvesteringer på idrætsområdet i 2025 forløber på følgende vis:
- Den 31. januar 2024: Deadline for 1. ansøgningsrunde.
- Den 6. februar 2024: Mundtlig orientering i KFU om de indkomne ansøgninger
- Februar 2024: Forvaltningen og FIR udvælger projekter til 2. ansøgningsrunde. Alle foreninger får direkte besked, om projektet er gået videre eller ej.
- 22. marts 2024: Deadline for 2. ansøgningsrunde.
- April 2024: Orienteringssag til KFU vedr. de indsendte anlægsprojekter, herunder hvilke projekter der er gået videre til 2. runde.
- April og maj 2024: Analysegruppen beskriver og kvalitetstjekker de indsendte anlægsprojekter. Det udarbejdede materiale sendes i høring hos foreningerne samt FIR.
- Juni 2024: Orienteringssag til KFU vedr. forvaltningens analyse af projekterne.
- Juni 2024: Udvælgelseskomité prioriterer og udvælger, hvilke projekter der skal indstilles til politisk godkendelse.
- Oktober 2024: Budget 2025 foreligger, hvorefter der laves en anlægsbevillingssag til Kommunalbestyrelsen med udmøntning af de besluttede projekter.
Det skal bemærkes, at der i screeningen af ansøgningerne mellem 1. og 2. runde ikke laves en idrætsfaglig vurdering af projekterne, men at forvaltningen og FIR udelukkende forholder sig til de ansøgninger, der ikke går videre til 2. runde. Eksempler på hvorfor en ansøgning ikke går videre kan være:
- Hvis projektet ikke er inden for puljens forudsætninger
- Hvis projektet ikke kan lade sig gøre i forhold til lokalplaner, byggetilladelse, dispensation fra fredningsmyndigheder mm.
- Hvis der er andre igangværende projekter og processer i kommunen, som umuliggør projektet
Hensigten med frasorteringen mellem 1. og 2. runde er, at foreningerne ikke skal bruge unødige kræfter på at indsamle viden og udfylde ansøgningsskemaer på projekter, som er urealistiske eller på anden vis ikke kan få del i puljemidlerne.
Ansøgninger
Børne- og Kulturforvaltningen har modtaget fire ansøgninger, hvoraf tre er gået videre til anden runde. Forvaltningen har på et møde den 8. februar gennemgået og drøftet projekterne med bestyrelsen i FIR. Alle ansøgningerne er vedlagt som bilag.
DDS Hawerthi - nyt spejderhus på Korsdalsvej 118
DDS Hawerthi har ansøgt om en medfinansiering til et nyt spejderhus på Korsdalsvej 118. Foreningen har ikke angivet størrelsen på den ønskede medfinansiering.
Tilbagemelding på ansøgning:
Forvaltningen og FIR indstiller, at projektet går videre til 2. runde.
Forvaltningen og FIR bemærker dog, at projektets idrætsrelevante del nøje bør specificeres, herunder:
- I hvor høj grad kommer projektet til gavn for det organiserede og selvorganiserede idrætsliv?
- Kan ansøgningen dermed opfylde de krav til projekter, der er formuleret i idrætspuljen samt de politisk vedtagne kriterier?
- Hvordan sikres der opbakning til grejbanken eller udestøttepunktet fra de omkringliggende foreninger og fra lokalområdet?
- Hvordan kommer spejderhuset andre brugergrupper til gavn, herunder institutioner, skoler mm.?
For at kunne analysere projektet fyldestgørende, er foreningen blevet bedt om at beskrive ovenstående mere detaljeret i 2. ansøgningsrunde, således at ansøgningen ligger indenfor de politisk vedtagne rammer.
ROG - foranalyse og projektering af renovering af Rødovrehallen og en tilbygning til hal 4 (motorikhal)
ROG har ansøgt om midler til en foranalyse og projektering af Rødovrehallen og en tilbygning til hal 4 (motorikhal). ROG har ansøgt om 1,5 mio. kr. til analysen.
Tilbagemelding på ansøgning:
Forvaltningen og FIR indstiller, at projektet ikke går videre til 2. runde. Følgende begrundelse er givet til ROG.
DGI Storkøbenhavn har udarbejdet et visionsoplæg omkring mulighederne for etablering af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune. Analysen blev drøftet i Kultur- og Fritidsudvalget, i Kommunalbestyrelsen og på et borgermøde i foråret 2023.
Med udgangspunkt i drøftelserne blev det i forbindelse med budget 2024 besluttet, at der skal udarbejdes et oplæg til politisk beslutning, der beskriver ambitionsniveau og rækkefølgeplan for renovering og udbygning af Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal, Espelunden samt faciliteter, der understøtter motion i naturen og bymiljøet.
I foråret 2024 nedsættes en arbejdsgruppe, der skal komme med idéer, anbefalinger og prioriteringer til ovenstående. Processen afsluttes i juni måned 2024 med et notat til Kultur- og Fritidsudvalget, der dels vil beskrive de overordnede målsætninger og principper for renovering og udbygning af idrætsfaciliteter i kommunen, dels vil beskrive muligheder og anbefalinger til renovering af Rødovrehallen og/eller etablering af ny multihal/motorikhal.
Den politiske behandling af arbejdsgruppens drøftelser og anbefalinger vil afgøre ambitionsniveauet og rækkefølgeplanen for de kommende års renovering og udbygning af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune. Behandlingen skal bl.a. munde ud i, om man politisk ønsker at prioritere området i og omkring Rødovrehallen, herunder undersøge mulighederne for en ændring af lokalplanen mm. Såfremt der ønskes en samlet forandring af området, kan der efterfølgende afsættes midler til en foranalyse af området ved Rødovrehallen, som enten kan finansieres gennem idrætspuljen eller via budgetforhandlingerne.
Med udgangspunkt i ovenstående er det forvaltningens og FIR’s vurdering, at der først bør træffes beslutning om ovenstående proces og arbejdsgruppens anbefalinger, inden der kan træffes beslutning om at afsætte midler til en forundersøgelse af Rødovrehallen.
Forvaltningen og FIR indstiller derfor, at projektet ikke går videre til 2. runde.
Til trods for ovenstående ser både forvaltningen og FIR positivt på forslaget om renovering af Rødovrehallen eller etablering af en ekstra tilbygning, der kan tilgodese gymnastik og andre bevægelsesformer.
Rødovre Dansevenner - Danseplads til udendørs sommerdans
Rødovre Dansevenner har ansøgt om midler til en danseplads til udendørs sommerdans. Foreningen har ikke angivet størrelsen på det ansøgte beløb.
Tilbagemelding på ansøgning:
Forvaltningen og FIR indstiller, at projektet går videre til 2. runde.
For at kunne analysere projektet fyldestgørende er foreningen blevet bedt om at beskrive faciliteten, målgrupper, placering og økonomi mere detaljeret i ansøgningsrunde 2.
Sammenslutningen af Rulleskøjteklubber i Rødovre - Mødelokale i Rødovre Rullehockeyhal
Sammenslutningen af Rulleskøjteklubber i Rødovre har ansøgt om midler til et mødelokale i Rødovre Rullehockeyhal. Foreningen har ansøgt om 800.000 kr. til faciliteten. Foreningen søgte også om midler til projektet i forbindelse med budget 2024.
Forvaltningen og FIR har godkendt, at projektet går videre til 2. runde.
Fremadrettet proces
Deadline for 2. ansøgningsrunde er den 22. marts 2024, hvor foreningerne beskriver deres projekt mere detaljeret.
I april og maj 2024 vil forvaltningen analysere og kvalitetstjekke ansøgningerne i forhold til de politisk vedtagne udvælgelseskriterier. Kriterierne er:
- Anlægsprojekter, der kan øge kapaciteten eller forbedre udnyttelsesgraden af eksisterende faciliteter.
- Anlægsprojekter, der kan stimulere diversiteten af idrætstilbud i Rødovre Kommune eller lokalt i et område.
- Anlægsprojekter, der fremstår modne og klar til at blive realiseret.
Med udgangspunkt i analyserne vil forvaltningen og FIR mødes i juni måned 2024 og drøfte, hvilke projekter der skal indstilles til politisk godkendelse.
Der bliver samtidig udarbejdet et forslag til politisk beslutning, som vil definere ambitionsniveauet og tidsplanen for renovering og udvidelse af Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal, Espelunden samt faciliteter, der fremmer motion i både naturen og bymiljøet. Et efterfølgende arbejde der kræver yderligere ressourcer til helhedsplaner, kan tages fra anlægsinvesteringspuljen.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Ansøgning 2025 - DDS Hawerthi - Nyt spejderhusBilag 2: Bilag-da-BILAG+1_HAWERTHI+1.RØDOVRE+SPEJDERHUS_SKITSEFORSLAG+28-08-2023
Bilag 3: Ansøgning 2025 - ROG - Foranalyse
Bilag 4: Ansøgning 2025 - Rødovre Dansevenner - Danseplads
Bilag 5: Ansøgning 2025 - Sammenslutningen af Rulleskøjteklubber - Mødelokale
Diverse
Sag nr. 27
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.