Kultur- og Fritidsudvalget
14-05-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 28 - 31
Meddelelser
Sag nr. 28
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering:
- Oplæg ved kulturhusleder Lau Wulfsberg om kulturhusaktiviteter.
- Notat vedr. overdragelse af Ungehuset ’Contain’ til Ungecenter2610.
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Overdragelse af Ungehuset Contain til Ungecenter2610 Fordelingsregler vedrørende Rødovre Skøjte Arena og Skøjtehal 2
Sag nr. 29
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Fordelingsregler for Rødovre Skøjte Arena og skøjtehal 2.
Indstilling
Børne - og Kulturforvaltningen indstiller,
- at fordelingsreglerne for Rødovre Skøjte Arena og skøjtehal 2 godkendes, samt
- at reglerne for Rødovre Skøjte Arena og skøjtehal 2 indskrives i de allerede godkendte regler vedrørende fordeling af indendørsidrætsanlæg i Rødovre Kommune.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 6. februar 2024 vedtog udvalget de nye fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune for sæsonen 2024/2025.
Børne-og Kulturforvaltningen har udarbejdet forslag til fordelingsregler vedrørende fordeling af Rødovre Skøjte Arena og skøjtehal 2. Fordelingsreglerne har være til høring hos de to klubber, der har/ønsker træning i de to skøjtehaller. Fordelingen af skøjtehallerne er først blevet udarbejdet nu og ikke tidligere sammen med fordelingsreglerne for indendørsidrætsanlæg, da der ikke før har været flere klubber der har søgt om tider i skøjtehallerne. Fordelingsreglerne for skøjtehallerne tilføjes i de nuværende regler for indendørsidrætsanlæg, så alle regler nu findes samlet i Fordelingsreglerne for idrætsfaciliteter.
Høringssvar
Rødovre Skøjte-og Ishockey Klub har ingen bemærkninger til udkastet.
Rødovre Red Devils har i deres høringssvar peget på følgende:
- Det skal gøres tydeligt og åbenlyst, hvordan et medlemstal gøres op.
I dokumentet ’ Fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre kommune’ – se afsnittet: Prioriteringsprincipper, har de unge primetime mellem kl. 16 og 20. Seniorerne (de voksne), har tider fra kl. 20 til hallerne lukker.
Af den logik må det følge, at medlemstallet også beregnes efter opdelingen mellem ungdom og senior. Dvs. det medlemstal der skal indgå som fordelingsvægt til seniortiderne (fra kl. 20 og frem), udelukkende må være medlemmer der betaler seniorkontingent. Dvs. at ingen andre medlemskategorier (ungdom, passive medlemmer osv.) indgår. Det samme princip må gøre sig gældende for, fordeling af ungdomstiderne.
På den måde kan der laves en fair fordeling, af de tilgængelige træningstider imellem de medlemmer der er relevant for tiderne.
- Der tages ikke hensyn til, når en forening starter med en ny aktivitet, og derfor kan have udfordringer med, at fylde træninger ud fra dag 1. Det samme gør sig gældende for en nystartede forening. Det ville derfor være fair, at der i begge tilfælde gives tid til, at foreningen kan opbygge deres medlemstal, i løbet af den første halfordelingssæson. Der bør være skrevet ind, at der kan slækkes på minimums deltagerantallet, til træninger i den første halvdel af halfordelingssæsonen.
Problemet er helt lavpraktisk og ganske enkelt. Når en ny aktivitet eller forening startes op, har foreningen ingen haltider. Og uden haltider, får du ikke medlemmer – og uden medlemmer, får du ingen haltider.
Ingen tilretninger efter høringssvar
Det indkomne høringssvar giver ikke anledning til at ændre i retningslinjerne, da denne høringsrunde specifikt har omhandlet forslag til fordeling af skøjtehaller. Høringssvaret fra Rødovre Red Devils handler om den allerede godkendte fordelingspraksis og ikke specifikke bemærkninger til fordelingen af skøjtehallerne. Børne- og Kulturforvaltningen foreslår i stedet, at bemærkningerne tages med videre, således at de kan indgå i udviklingen af de generelle fordelingsregler. Arbejdet med at revidere de generelle fordelingsregler vil finde sted i februar 2025.
Lov- og plangrundlag
Folkeoplysningsloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
2024/2025 og frem.
Bilag
Bilag 1: Regler for halfordeling i Rødovre 2024-25 MAJVERSIONBilag 2: Regler for halfordeling i Rødovre 2024-25 plus IS SYNLIGE RETTELSER
Forventet Regnskab pr. ultimo marts 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 30
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo marts 2024 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2024 for Kultur- og fritidsudvalget med udgangspunkt i status pr. ultimo marts.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo marts tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo marts 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo marts 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget Diverse
Sag nr. 31
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.