Kultur- og Fritidsudvalget

04-06-2024

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 32 - 37

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 32

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering:

  1. Oplæg v. Keingart Arkitekter: Hvordan bygger vi multifunktionelle og inviterende idrætsbyggerier, som rummer fremtidens behov?
  2. Afslutning på renovering af taget på Skovly.

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Afslutning på renovering af taget på Skovly

Fremrykning af anlægsbevilling - Rødovre Bibliotek tagrenovering
Sag nr. 33

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I budget 2024 blev der afsat midler til renovering af taget på Rødovre bibliotek i overslagsårene 2026 og 2027.

I løbet af vinteren 2023/24 har det vist sig, at der er behov for at komme hurtigere i gang med projektet end først antaget, da taget er meget utæt. Derfor foreslås det, at projektet sættes i gang allerede i 2024.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at der gives en tillægsbevilling på 12,2 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget, og der afsættes et rådighedsbeløb på 12,2 mio. kr. i 2024 til renovering af taget på Rødovre bibliotek, som finansieres af kassebeholdningen,
  2. at projekt og tidsplan godkendes samt
  3. at såfremt der er råderum indenfor projektets økonomi igangsættes energirenovering af facadepartier.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

På den vedtagne langsigtede investeringsoversigt er der afsat et rådighedsbeløb på i alt 18,2 mio. kr. til renovering af taget på Rødovre bibliotek. Beløbet på de 18,2 mio. kr. er fordelt over 2 år med 12,2 mio. kr. i 2026 og 6 mio. kr. i 2027. I løbet af vinteren 2023/2024 har det vist sig, at taget er i en værre forfatning end først antaget. Da taget er utæt, har det medført vandskader på biblioteket. Der er derfor behov for at igangsætte renoveringen i 2024.

Renoveringen af bibliotekets tag skal leve op til bygningsreglementet (BR18) samtidig med, at det skal være i overensstemmelse med fredning af bygningen. Det betyder, at biblioteket fremadrettet skal fastholde det oprindelige arkitektoniske udtryk i videst muligt omfang af hensyn til biblioteket som fredet bygning. Der har været foretaget grundige undersøgelser af tagkonstruktionens nuværende tilstand, som har mundet ud i et forslag til renovering af taget. Forslaget peger på, at der er behov for ny tagpapdækning, udskiftning af ovenlys samt reparation eller evt. udskiftning af polystoneplader på hævet tag over foredragssalen. Økonomiske beregninger på ovenstående arbejder viser sig lavere end forventet, men der kan forekomme uforudsete udgifter undervejs. Såfremt ikke alle midler bruges på taget, anbefaler Teknisk Forvaltning, at der udføres energirenovering af facadepartier for den resterende del af bevillingen, da biblioteket har oplevet vandindtrængning fra vinduer i facaden.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler.

Rødovre bibliotek blev fredet i 2010. Derfor skal arbejder ansøges hos Slots- og kulturstyrelsen (SLKS).

Økonomiske konsekvenser

Forslaget indebærer, at der flyttes 12,2 mio. kr. fra 2026 til 2024. Tilsvarende flyttes 6 mio. kr. fra 2027 til 2025. Som konsekvens af fremrykningen bortfalder det afsatte beløb i 2026/27. Ca. 80 % af det samlede budget kan lånefinansieres.

Bevillingen vedrører hovedfunktion 03.35 Kulturel virksomhed.

Tidsplan

Projektet forventes at blive sendt i udbud i 3. kvartal 2024.

Forventet aflevering i 3. kvartal 2025.

Dog skal det bemærkes, at Slots- og Kulturstyrelsen behandlingstid er på min. 3 måneder pr. henvendelse.

Afrapportering af budgetresolution: Udvikling af idrætsfaciliteter
Sag nr. 34

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har i forbindelse med budget 2024 besluttet, at der skal udarbejdes et oplæg til politisk behandling, der beskriver ambitionsniveau og rækkefølgeplan for renovering og udbygning af Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal, Espelunden samt faciliteter, der understøtter motion i naturen og bymiljøet. Oplægget skulle udarbejdes i en inddragende proces med både politikere og foreningslivet/FIR. Parterne ønskede endvidere at være klar med en prioriteret udbygningsplan, når skoleudbygningerne var bragt til ende. I denne sag redegøres der for processen henover vinter og forår 2024 samt fremlægges anbefalinger til principper for fremtidens idrætsanlæg i Rødovre.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at principper for udvikling af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune tages til efterretning

2. at der reserveres 1,5 mio. kr. fra puljen Helhedsplan idræt, renovering og udbygning i 2025 til udarbejdelse af en samlet helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg samt

3. at arbejdet med udvikling af fremtidens idrætsfaciliteter kobles tæt til udviklingen af boligkvarteret ved Korsdalsparken (lokalplan 156) i en Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken, Rødovrehallen og Espelunden.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunes Idrætspolitik (2021), vedtagelsen af en anlægsinvesteringspulje (2022) og DGI’s visionsoplæg (2023) udgør de overordnede rammer for arbejdet med at fremtidssikre idrættens rammebetingelser i Rødovre. Budgetresolutionen for 2024 har til formål at skabe en langsigtet strategisk ramme for udviklingen af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune og understøtte udarbejdelsen af en prioriteret udbygningsplan. Baggrunden er et ønske om at skabe kapacitet til at øge idrætsdeltagelsen i en voksende befolkning i Rødovre Kommune. Med et fokus på multifunktionalitet, bæredygtighed og brugerinddragelse, sigtes mod at forbedre livskvaliteten og fremme et aktivt fællesskab blandt borgere på tværs af forskellige aldersgrupper og fysiske forudsætninger.

Der blev primo 2024 etableret en arbejdsgruppe, der gennem et intensivt forløb har indhentet ekspertviden, besøgt relevante idrætsfaciliteter i andre kommuner sammen med medlemmer af Kultur- og Fritidsudvalget samt drøftet den lokale idræts fremtidsbehov. Processen har taget udgangspunkt i ”Sammen om Rødovre” og de metodiske greb herfra. Arbejdsgruppen har været bredt sammensat (se bilag 1) bestående af borgere med bred spredning i alder, køn og tilknytning til idrætten. Forvaltningen gav en mundtlig status om arbejdsgruppens foreløbige arbejde på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 16. april 2024, hvorefter denne samlede status forelægges og godkendes i Kommunalbestyrelsen.

Principper for udvikling af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune

I arbejdet med udviklingen af fremtidens idrætsanlæg i Rødovre Kommune har arbejdsgruppen med udgangspunkt i idrætspolitikken og under henvisning til DGI’s visionsoplæg i tæt samarbejde med forvaltningen identificeret tre overordnede principper, der anbefales som politiske pejlemærker i den videre proces.

1. Inddragende og multifunktionelle idrætsanlæg.

#multifunktionalitet #transparens #for-alle #idræt

2. Bæredygtighed og balance mellem faciliteter.

#bæredygtighed #fremtidssikret #tværgående

3. Engagement, fællesskab og brugerinddragelse.

#sammen-om-Rødovre #for-alle #trivsel #fællesskab

Principperne er vægtet lige og uddybes i bilag 2.

Hensigten med principperne er at sikre, at de fysiske rammer for idrætten i Rødovre udvikles på en måde, der er transparent og retfærdig, og som understøtter et bredt spektrum af brugernes behov. Disse værdier inkluderer ikke kun idrætsudøvernes umiddelbare behov, men også et bredere perspektiv på idrætsfaciliteternes rolle i det lokale samfund, herunder betydningen af kulturliv, godt naboskab, økonomisk bæredygtighed, og klimamæssige overvejelser.

Det anbefales, at de tre principper anvendes som kvalificeret grundlag for prioritering og politisk drøftelse i de indledende faser af planlægnings- og beslutningsprocesserne. Principperne skal sikre, at fremtidige idrætsanlæg i Rødovre Kommune bliver åbne, tilgængelige og bæredygtige faciliteter, der inviterer alle borgere indenfor - uanset alder, fysiske forudsætninger eller sociale baggrunde - til at deltage i og bidrage til idrættens fællesskaber.

Ved at fokusere på disse tre hovedprincipper kan man sikre, at kommunens idrætsfaciliteter bliver mere inkluderende, bæredygtige og brugerfokuserede, hvilket understøtter en bred vifte af fysiske aktiviteter og socialt samvær. Der kan desuden arbejdes med at tydeliggøre de forskellige ansvars- og tilhørsforhold gennem en tydeligere balancering af midlerne mellem ”stat – marked og civilsamfund”. Samtidig er ønsket at skabe god kvalitet for de specifikke idrætsgrene, der er brugere af anlæggene nu og i fremtiden. Der skal således balanceres mellem en række dilemmaer som har været drøftet i arbejdsgruppen, hvilket er uddybet i bilag 3.

Helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg
De overordnede principper kan give en retning til de konkrete udviklingstiltag og sætte rammerne for videre udarbejdelse af mere konkrete planer fx i samarbejdet med fonde, arkitektfirmaer og andre samarbejdspartnere. Lokale og Anlægsfonden anbefaler eksempelvis at man holder fokus på principper og vidensindsamling længst muligt, og ikke træffer for konkrete valg tidligt i processen (fx valg af specifikke idrætsgrene). Dermed holdes fokus på hvorfor og hvordan Kommunalbestyrelsen samlet arbejder på idrættens rammebetingelser længst muligt i processen.

Forvaltningen anbefaler dog at sætte fokus på at etablere ét sted i kommunen med særlig opmærksomhed på de overordnede principper og styrkelse af det folkeoplysende område. Ved at koncentrere indsatsen skabes en idrætsklynge, der kan understøtte bedre / mere fokuserede investeringer. Desuden efterlader dette greb mulighed for specialiserede idrætsanlæg rettet mod færre idrætter andre steder i kommunen.

Kobling til Lokalplan 156 – Boligkvarteret ved Korsdalsparken

Hver gang et område byudvikles, en skole renoveres/udbygges eller en ny daginstitution opføres, er det en anledning til også at integrere nye muligheder for idræt, leg og bevægelse. I juni 2024 behandler Teknik- og Miljøudvalget og kommunalbestyrelsen forslag til Lokalplan 156 for det kommende boligkvarter ved Korsdalsparken. Det er forventningen, at der på sigt kommer 1400 borgere til i det nye kvarter, heraf ca. 400 børn. Der vil dermed være en voksende brugergruppe til de eksisterende idrætsfaciliteter ved Espelunden og Rødovrehallen samt den kommende Multihal ved Valhøj Skole. Det er derfor afgørende, at de fritids- og idrætspolitiske perspektiver indtænkes i arbejdet med lokalplan 156, se også Bilag 5 herom. Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at perspektiverne samles i en kommende Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken, Rødovrehallen samt Espelunden og kobles tæt til det kommende arbejde med fremtidens idrætsfaciliteter.

Videre proces og finansiering
Før Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om en helheds- og rækkefølgeplan anbefaler forvaltningen, at der indhentes yderligere oplysninger om økonomien, hvordan den etablerede foreningsidræt sikres under eventuelle byggeprojekter, samt om hvilken indflydelse kommende nye idrætsfaciliteter fx den nye multihal ved Valhøj Skole får for idrættens brugere. Arbejdsgruppen har haft en række drøftelser af dette som fremgår af bilag 4.

På denne baggrund anbefales det, at der i 2024/2025 med udgangspunkt i DGI Storkøbenhavns visionsoplæg samt arbejdsgruppens anbefalinger udarbejdes egentlige forundersøgelser, der kan danne baggrund for et forslag til en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg. Midlerne til at udarbejde forundersøgelser frem mod en helheds-/rækkefølgeplan foreslås finansieret af Idrætspuljen i 2025.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningen foreslår, at der i budget 2025 afsættes 1.5 mio. kr. fra puljen Helhedsplan idræt, renovering og udbygning i 2025 til udfærdigelse af en helheds- og rækkefølgeplan for renovering og udbygning af Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal, Espelunden samt faciliteter, der understøtter motion i naturen og bymiljøet.

Tidsplan

Juni 2024:

  • Arbejdsgruppen afslutter deres arbejde med politisk behandling i Kultur- og Fritidsudvalget og Kommunalbestyrelsen.
  • Arbejdsgruppen inviteres til at følge det videre arbejde.
  • Drøftelse i Teknik – og Miljøudvalget samt kommunalbestyrelsen om Lokalplan 156

Sommer 2024:

  • Budgetforhandlinger

Oktober 2024:

  • Budget 2025 godkendes.
  • Opstart af Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken og Rødovrehallen samt Espelunden

2025

  • Temamøde i Kommunalbestyrelsen 1. kvartal 2025
  • Analyse igangsættes primo 2025
  • Eksterne samarbejdspartnere, fonde og interesseorganisationer inddrages

2026 ff.:

  • Helheds- og rækkefølgeplan klar til budget 2027 (marts 2026).
  • Implementering af evt. helhedsplaner.
  • Forvaltningen udarbejder konkrete projektskitser, der kan lægges op som kommende års budgetønsker i takt med, at skoleudbygningerne færdiggøres.

Bilag

Bilag 1: Arbejdsgruppe
Bilag 2: Principper
Bilag 3: Dilemmaer
Bilag 4: Rækkefølge
Bilag 5: Valhøj

Udgiftsneutral tillægsbevilling til Krigshistorisk Festival på Oplevelsescenter Vestvolden
Sag nr. 35

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Oplevelsescenter Vestvolden har fået tilsagn om økonomisk støtte til afvikling af Krigshistorisk Festival 2024 på hhv. 40.000 kr. fra Nordea-fonden samt 25.000 kr. fra Spar Nord Fonden.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der i 2024 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og en tilhørende indtægtsbevilling på samlet 65.000 kr. til Oplevelsescenter Vestvolden.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Oplevelsescenter Vestvolden har fået tilsagn om støtte til afholdelse af Krigshistorisk Festival. Der er bevilget hhv. 40.000 kr. fra ’Liv i det lokale’-puljen gennem Nordea-fonden samt 25.000 kr. fra Spar Nord Fonden.

Krigshistorisk Festival afholdes for sjette gang på Vestvolden i Rødovre den 8.-9. juni 2024. Krigshistorisk Festival blev afviklet første gang i 2017 og har siden været en stor succes med 15-20.000 besøgende i løbet af den årlige festivalweekend.

Festivalen arrangeres af Oplevelsescenter Vestvolden i samarbejde med frivillige fra dygtige historiske grupper, der dækker hele landet og med praktisk hjælp fra lokale frivillige fra Rødovre.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fondsmoms på 17,5 % af beløbet.

Bevillingen vedrører funktion 03.35 Kulturel virksomhed.

Tidsplan

Ingen.

Diverse
Sag nr. 36

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 37

Beslutningskompetence: KFU

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen underskrevet.

Sagsfremstilling

Kultur- og Fritidsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."