Kultur- og Fritidsudvalget
13-08-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 38 - 44
Meddelelser
Sag nr. 38
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Meddelelsespunktet fremlægges til orientering:
- Midtvejsstatus: VIFO-undersøgelse på aftenskoleområdet.
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Sagen udsat.
Orientering om analyse af ansøgninger til idrætspuljen
Sag nr. 39
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen har modtaget fire ansøgninger til processen for anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025, hvoraf tre er gået videre til anden runde. Til orientering vedlægges forvaltningens analyse og de projekter, som udvælgelseskomitéen har valgt at indstille til videre undersøgelse før politisk godkendelse i efteråret 2024.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at orientering om analyse af ansøgninger til idrætspuljen tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på mødet den 5. december 2023 processen for anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025. Som en del af sagen blev det besluttet, at Kultur- og Fritidsudvalget løbende holdes orienteret om processen, herunder hvilke anlægsprojekter kommunen har modtaget samt hvilke projekter, der er gået videre til anden runde.
Kultur- og Fritidsudvalget er på udvalgsmødet den 6. februar mundtligt blevet orienteret om hvilke ansøgninger, der kom ind i første runde. Forvaltningen og FIR har efterfølgende udvalgt tre projekter til videre undersøgelse og mulig indstilling.
I april og maj 2024 har forvaltningen analyseret og kvalitetstjekket ansøgningerne i forhold til de politisk vedtagne udvælgelseskriterier. Kriterierne er:
- Anlægsprojekter, der kan øge kapaciteten eller forbedre udnyttelsesgraden af eksisterende faciliteter.
- Anlægsprojekter, der kan stimulere diversiteten af idrætstilbud i Rødovre Kommune eller lokalt i et område.
- Anlægsprojekter, der fremstår modne og klar til at blive realiseret.
Med udgangspunkt i analyserne har forvaltningen, FIR, repræsentanter fra brugerbestyrelserne samt DGI Storkøbenhavn på et møde i juni måned 2024 og drøftet, hvilke projekter der skal indstilles til politisk godkendelse.
Videre proces:
I oktober 2024 foreligger Budget 2025, hvorefter der laves en anlægsbevillingssag til Kultur- og Fritidsudvalget om udmøntning af de indstillede projekter.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
I oktober 2024 foreligger Budget 2025, hvorefter der laves en anlægsbevillingssag til Kultur- og Fritidsudvalget om udmøntning af de indstillede projekter.
Bilag
Bilag 1: Samlet analyse af ansøgninger til idrætsuljen 2025Bilag 2: Alle ansøgninger samlet 2025 uden kontaktoplysninger
Bilag 3: Referat af møde med FIR ang. prioritering af anlægsinvesteringer 2025
Etablering af Styrketræningslokale ved Rødovre Skøjte Arena
Sag nr. 40
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har i november 2023 godkendt et projekt vedrørende etablering af et styrketræningslokale ved Rødovre Skøjte Arena. Kultur- og Fritidsvalget har bedt om at få forelagt en nærmere beskrivelse af projektet til godkendelse jvf. KB sag nr. 170, november 2023.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at projekt og tidsplan godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har som en del af budgetaftalen for 2024 afsat 5,9 mio. kr. til projekter på idrætsområdet. På kommunalbestyrelsesmødet den 28. november 2023 (sag nr. 170), blev i alt fire projekter godkendt, herunder midler til etablering af et fælles opvarmnings- og styrketræningslokale i det nordvestlige hjørne af Rødovre Skøjtearena. Af sagen fremgår det, at Kultur- og Fritidsudvalget efterfølgende skal godkende en konkret beskrivelse af projektet, herunder projektering, budgetoverslag samt tidsplan for projektet.
Formål med lokalet:
Lokalet skal kunne anvendes af eksisterende og nye foreninger i og omkring Rødovrehallen med mulighed for en bred vifte af aktiviteter såsom opvarmning, styrketræning, smidighedsøvelser, yoga, dans eller foreningsbåret fitness. Således vil projektet øge diversiteten af idrætstilbud i kommunen, ligesom det vil tale ind i idrætspolitikken mål om fælles brug af faciliteter. En række foreninger, herunder RSIK, Rødovre Tennisklub, RS Volley, ROG, Rødovre Floorball Club mm., har udtrykt ønske om opvarmnings- og styrketræningsfaciliteter. Lokalet vil desuden kunne øge udnyttelsesgraden af is- og haltider, da brugerne kan varme op i lokalet, inden de skal på isen eller i hallen. Forvaltningen anbefaler, at der udarbejdes en fordelingsnøgle blandt foreningerne til brugen af lokalet.
Lokalets indretning:
Lokalet vil bestå af ét stort styrketræningslokale på ca. 118 m2, som bliver godkendt til max. 30 personer. Lokalet er dermed lidt mindre end det oprindelige ønske. Det skyldes, at byggefeltet, jf. lokalplanen, ikke rummer mulighed for et større lokale. Brugerne har været inddraget i overvejelserne herom. Derudover vil der være et mindre depotrum til måtter m.m. samt et lille forrum til overtøj og sko.
Større redskaber og maskiner er ikke en del af projektøkonomien, men der vil i samråd med brugerne blive indkøbt basalt interiør. Ønsket fra brugerne er bl.a. spejle med tilhørende barre, ribber samt kroge med elastikker som placeres i forstærket loft, som skal kunne bære en person.
Indkøb af basalt interiør tilpasses økonomien i projektet.
Beskrivelse af bygningen:
Bygningen udføres som trækonstruktion, og taget udføres som fladt tag med tagpap. Bygningen opføres på stålsøjler placeret i facaderne, samt en indvendig bærende søjle. Bygningen vil blive integreret i det nuværende miljø, så den ikke skiller sig ud fra de eksisterende bygninger, men bevarer hallens identitet.
Der vil blive etableret en separat indgang til træningssalen, så brugerne undgår at skulle gå igennem skøjtearenaen og evt. forstyrre igangværende aktiviteter.
Bygningen vil være ca. 140 m2 fordelt på et plan.
Projektet bliver udført i tæt samråd med brugerrepræsentanter fra idrætsforeningerne samt repræsentanter fra Børne- og Kulturforvaltningen og Teknisk Forvaltning
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes byggestyringsregler.
Økonomiske konsekvenser
Der er i alt afsat 5,5 mio. kr. til projektet. Beløbet er fordelt over to år og finansieres af idrætspuljen.
Det forventes, at der i 2024 bliver brugt ca. 1 mio. kr. og i 2025 4,5 mio. kr.
Bevillingen i 2024 er blevet flyttet fra drift til anlæg (jvf. KB sag 18. juni 2024 sag nr. 116).
Tidsplan
Projektering: juni - november 2024
Kontrahering: vinter 2024/2025
Udførelse: forår 2025
Ibrugtagning: sommer 2025.
Bilag
Bilag 1: Placering og skitse af Styrketræningslokale ved Rødovre Skøjte Arena Afrapportering af budgetresolution: Udvikling af idrætsfaciliteter
Sag nr. 41
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har i forbindelse med budget 2024 besluttet, at der skal udarbejdes et oplæg til politisk behandling, der beskriver ambitionsniveau og rækkefølgeplan for renovering og udbygning af Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal, Espelunden samt faciliteter, der understøtter motion i naturen og bymiljøet. Oplægget skulle udarbejdes i en inddragende proces med både politikere og foreningslivet/FIR. Parterne ønskede endvidere at være klar med en prioriteret udbygningsplan, når skoleudbygningerne var bragt til ende. I denne sag redegøres der for processen henover vinter og forår 2024 samt fremlægges anbefalinger til principper for fremtidens idrætsanlæg i Rødovre.
Efter Kommunalbestyrelsens behandling den 18. juni 2024 genfremsættes sagen, således at Kultur- og Fritidsudvalget kan genbesøge sagen på augustmødet.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at principper for udvikling af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune tages til efterretning
- at der reserveres 1,5 mio. kr. fra puljen Helhedsplan idræt, renovering og udbygning i 2025 til udarbejdelse af en samlet helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg samt
- at arbejdet med udvikling af fremtidens idrætsfaciliteter kobles tæt til udviklingen af boligkvarteret ved Korsdalsparken (lokalplan 156) i en Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken, Rødovrehallen og Espelunden.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommunes Idrætspolitik (2021), vedtagelsen af en anlægsinvesteringspulje (2022) og DGI’s visionsoplæg (2023) udgør de overordnede rammer for arbejdet med at fremtidssikre idrættens rammebetingelser i Rødovre. Budgetresolutionen for 2024 har til formål at skabe en langsigtet strategisk ramme for udviklingen af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune og understøtte udarbejdelsen af en prioriteret udbygningsplan. Baggrunden er et ønske om at skabe kapacitet til at øge idrætsdeltagelsen i en voksende befolkning i Rødovre Kommune. Med et fokus på multifunktionalitet, bæredygtighed og brugerinddragelse, sigtes mod at forbedre livskvaliteten og fremme et aktivt fællesskab blandt borgere på tværs af forskellige aldersgrupper og fysiske forudsætninger.
Der blev primo 2024 etableret en arbejdsgruppe, der gennem et intensivt forløb har indhentet ekspertviden, besøgt relevante idrætsfaciliteter i andre kommuner sammen med medlemmer af Kultur- og Fritidsudvalget samt drøftet den lokale idræts fremtidsbehov. Processen har taget udgangspunkt i ”Sammen om Rødovre” og de metodiske greb herfra. Arbejdsgruppen har været bredt sammensat (se bilag 1) bestående af borgere med bred spredning i alder, køn og tilknytning til idrætten. Forvaltningen gav en mundtlig status om arbejdsgruppens foreløbige arbejde på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 16. april 2024, hvorefter denne samlede status forelægges og godkendes i Kommunalbestyrelsen.
Principper for udvikling af idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune
I arbejdet med udviklingen af fremtidens idrætsanlæg i Rødovre Kommune har arbejdsgruppen med udgangspunkt i idrætspolitikken og under henvisning til DGI’s visionsoplæg i tæt samarbejde med forvaltningen identificeret tre overordnede principper, der anbefales som politiske pejlemærker i den videre proces.
1. Inddragende og multifunktionelle idrætsanlæg.
#multifunktionalitet #transparens #for-alle #idræt
2. Bæredygtighed og balance mellem faciliteter.
#bæredygtighed #fremtidssikret #tværgående
3. Engagement, fællesskab og brugerinddragelse.
#sammen-om-Rødovre #for-alle #trivsel #fællesskab
Principperne er vægtet lige og uddybes i bilag 2.
Hensigten med principperne er at sikre, at de fysiske rammer for idrætten i Rødovre udvikles på en måde, der er transparent og retfærdig, og som understøtter et bredt spektrum af brugernes behov. Disse værdier inkluderer ikke kun idrætsudøvernes umiddelbare behov, men også et bredere perspektiv på idrætsfaciliteternes rolle i det lokale samfund, herunder betydningen af kulturliv, godt naboskab, økonomisk bæredygtighed, og klimamæssige overvejelser.
Det anbefales, at de tre principper anvendes som kvalificeret grundlag for prioritering og politisk drøftelse i de indledende faser af planlægnings- og beslutningsprocesserne. Principperne skal sikre, at fremtidige idrætsanlæg i Rødovre Kommune bliver åbne, tilgængelige og bæredygtige faciliteter, der inviterer alle borgere indenfor - uanset alder, fysiske forudsætninger eller sociale baggrunde - til at deltage i og bidrage til idrættens fællesskaber.
Ved at fokusere på disse tre hovedprincipper kan man sikre, at kommunens idrætsfaciliteter bliver mere inkluderende, bæredygtige og brugerfokuserede, hvilket understøtter en bred vifte af fysiske aktiviteter og socialt samvær. Der kan desuden arbejdes med at tydeliggøre de forskellige ansvars- og tilhørsforhold gennem en tydeligere balancering af midlerne mellem ”stat – marked og civilsamfund”. Samtidig er ønsket at skabe god kvalitet for de specifikke idrætsgrene, der er brugere af anlæggene nu og i fremtiden. Der skal således balanceres mellem en række dilemmaer som har været drøftet i arbejdsgruppen, hvilket er uddybet i bilag 3.
Helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg
De overordnede principper kan give en retning til de konkrete udviklingstiltag og sætte rammerne for videre udarbejdelse af mere konkrete planer fx i samarbejdet med fonde, arkitektfirmaer og andre samarbejdspartnere. Lokale og Anlægsfonden anbefaler eksempelvis at man holder fokus på principper og vidensindsamling længst muligt, og ikke træffer for konkrete valg tidligt i processen (fx valg af specifikke idrætsgrene). Dermed holdes fokus på hvorfor og hvordan Kommunalbestyrelsen samlet arbejder på idrættens rammebetingelser længst muligt i processen.
Forvaltningen anbefaler dog at sætte fokus på at etablere ét sted i kommunen med særlig opmærksomhed på de overordnede principper og styrkelse af det folkeoplysende område. Ved at koncentrere indsatsen skabes en idrætsklynge, der kan understøtte bedre / mere fokuserede investeringer. Desuden efterlader dette greb mulighed for specialiserede idrætsanlæg rettet mod færre idrætter andre steder i kommunen.
Kobling til Lokalplan 156 – Boligkvarteret ved Korsdalsparken
Hver gang et område byudvikles, en skole renoveres/udbygges eller en ny daginstitution opføres, er det en anledning til også at integrere nye muligheder for idræt, leg og bevægelse. I juni 2024 behandler Teknik- og Miljøudvalget og kommunalbestyrelsen forslag til Lokalplan 156 for det kommende boligkvarter ved Korsdalsparken. Det er forventningen, at der på sigt kommer 1400 borgere til i det nye kvarter, heraf ca. 400 børn. Der vil dermed være en voksende brugergruppe til de eksisterende idrætsfaciliteter ved Espelunden og Rødovrehallen samt den kommende Multihal ved Valhøj Skole. Det er derfor afgørende, at de fritids- og idrætspolitiske perspektiver indtænkes i arbejdet med lokalplan 156, se også Bilag 5 herom. Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at perspektiverne samles i en kommende Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken, Rødovrehallen samt Espelunden og kobles tæt til det kommende arbejde med fremtidens idrætsfaciliteter.
Videre proces og finansiering
Før Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om en helheds- og rækkefølgeplan anbefaler forvaltningen, at der indhentes yderligere oplysninger om økonomien, hvordan den etablerede foreningsidræt sikres under eventuelle byggeprojekter, samt om hvilken indflydelse kommende nye idrætsfaciliteter fx den nye multihal ved Valhøj Skole får for idrættens brugere. Arbejdsgruppen har haft en række drøftelser af dette som fremgår af bilag 4.
På denne baggrund anbefales det, at der i 2024/2025 med udgangspunkt i DGI Storkøbenhavns visionsoplæg samt arbejdsgruppens anbefalinger udarbejdes egentlige forundersøgelser, der kan danne baggrund for et forslag til en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg. Midlerne til at udarbejde forundersøgelser frem mod en helheds-/rækkefølgeplan foreslås finansieret af Idrætspuljen i 2025.
Forvaltningen foreslår derudover, at arbejdsgruppen sammen med Kultur- og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget inviteres til et fælles temamøde i efteråret 2024
med inspiration både udefra og fra lokale aktører. Her kan politikere og repræsentanter for foreningslivet/FIR drøfte de nye principper for arbejdet samt den konkrete udmøntning og det kommende arbejde.
Lov- og plangrundlag
Ingen
Økonomiske konsekvenser
Forvaltningen foreslår, at der i budget 2025 afsættes 1.5 mio. kr. fra puljen Helhedsplan idræt, renovering og udbygning i 2025 til udfærdigelse af en helheds- og rækkefølgeplan for renovering og udbygning af Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal, Espelunden samt faciliteter, der understøtter motion i naturen og bymiljøet.
Tidsplan
Juni 2024:
• Arbejdsgruppen afslutter deres arbejde med politisk behandling i Kultur- og Fritidsudvalget og Kommunalbestyrelsen.
• Arbejdsgruppen inviteres til at følge det videre arbejde.
• Drøftelse i Teknik – og Miljøudvalget samt kommunalbestyrelsen om Lokalplan 156
Sommer 2024:
• Budgetforhandlinger
Oktober 2024:
• Budget 2025 godkendes.
• Opstart af Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken og Rødovrehallen samt Espelunden
Efterår 2024:
- Fælles temamøde for arbejdsgruppen, Kultur- og Fritidsudvalget og Folkeoplysningsudvalget med henblik på drøftelse af de nye principper for arbejdet samt den konkrete udmøntning og det kommende arbejde.
2025
• Temamøde i Kommunalbestyrelsen 1. kvartal 2025
• Analyse igangsættes primo 2025
• Eksterne samarbejdspartnere, fonde og interesseorganisationer inddrages
2026 ff.:
• Helheds- og rækkefølgeplan klar til budget 2027 (marts 2026).
• Implementering af evt. helhedsplaner.
• Forvaltningen udarbejder konkrete projektskitser, der kan lægges op som kommende års budgetønsker i takt med, at skoleudbygningerne færdiggøres.
Bilag
Bilag 1: - BILAG 1 ArbejdsgruppeBilag 2: - BILAG 2 principper
Bilag 3: - BILAG 3 dilemmaer
Bilag 4: - BILAG 4 rækkefølge
Bilag 5: - BILAG 5 Valhøj
Forventet regnskab pr. ultimo juni 2024
Sag nr. 42
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo juni 2024 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget med udgangspunkt i status pr. ultimo juni 2024
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo juni 2024 tages til efterretning
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo juni 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget"
Lov- og plangrundlag
Principper for Økonomistyring i Rødovre Kommune
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo juni 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget Diverse
Sag nr. 43
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 44
Beslutningskompetence: KFU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen godkendt.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."