Kultur- og Fritidsudvalget

12-11-2024

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 55 - 63

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Der er ingen meddelelsespunkter.

Beslutning

Taget til efterretning.

Anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2025
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har som en del af budgetaftalen for 2025 afsat 11,2 mio. kroner til anlægsinvesteringer på idrætsområdet i den såkaldte idrætspulje. Heraf er 2,5 mio. kroner afsat til at finansiere udvalgte projekter fra 2024. Desuden er der afsat 1,5 mio. kroner til en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg. Dermed er der 7,2 mio. kroner til rådighed i idrætspuljen i 2025.

Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med Teknisk Forvaltning, Fællesrepræsentationen af idrætsforeninger i Rødovre (FIR) og repræsentanter fra brugerbestyrelserne på idrætsanlæggene udvalgt hvilke projekter, der indstilles til politisk godkendelse med henblik på igangsættelse i 2025. DGI Storkøbenhavn har bidraget med faglige vurderinger af de indsendte projektforslag.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at projektforslag om etablering af et klublokale i Rødovre Skaterhockeyhal godkendes,
  2. at der gives en anlægsbevilling på 1,3 mio. kr. til Kultur- og Fritidsudvalget til etablering af et klublokale i Rødovre Skaterhockeyhal, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 7,2 mio. kr. i 2025 i idrætspuljen,
  3. at der gives en anlægsbevilling på 0,2 mio. kr. til Teknik- og Miljøudvalget til udarbejdelse af en bystrategisk helhedsplan for området ved Korsdalsvej, Rødovrehallen samt Espelunden, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 7,2 mio. kr. i 2025 i idrætspuljen,
  4. at det resterende rådighedsbeløb i idrætspuljen på 5,7 mio. kr. flyttes fra 2025 til 2026. Beløbet tilgår kassen i 2025 samt
  5. at orientering om udarbejdelse af en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg tages til efterretning.

Beslutning

Anbefales med tilføjelsen i indstillingen at "klublokale" ændres til "mødelokale" i overensstemmelse med teksten i sagsfremstillingen. Teksten korrigeres i forbindelse med oversendelse til Økonomiudvalget.

Sagsfremstilling

Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med Teknisk Forvaltning, Fællesrepræsentationen af Idrætsforeninger i Rødovre (FIR) samt repræsentanter fra brugerbestyrelserne på idrætsanlæggene udvalgt hvilke projekter, der indstilles til politisk godkendelse med henblik på igangsættelse og etablering i 2025. DGI Storkøbenhavn har bidraget med faglige vurderinger af de indsendte projektforslag.

Processen for udvælgelse af anlægsinvesteringer i 2025 er forløbet efter nedenstående tidsplan:

  • Den 6. december 2023: Ansøgningsprocessen åbnes. Foreninger og borgere blev tilbudt sparring og vejledning i ansøgningsfasen.
  • Den 23. januar 2024: Informationsmøde for foreninger og borgere om rammer, kriterier og ansøgningsproces for idrætspuljen 2025.
  • Den 31. januar 2024: Deadline for første ansøgningsrunde.
  • Februar 2024: Forvaltningen afstemte med FIR, hvilke ansøgninger der gik videre til anden ansøgningsrunde.
  • Den 22. marts 2024: Deadline for anden ansøgningsrunde.
  • April og maj 2024: Forvaltningen og DGI Storkøbenhavn beskrev og kvalitetstjekkede de indsendte anlægsprojekter. Det udarbejdede materiale blev sendt i høring hos de ansøgende foreninger og FIR.
  • Den 13. juni 2024: Forvaltningen, FIR, repræsentanter fra brugerbestyrelserne og DGI Storkøbenhavn drøftede, hvilke anlægsprojekter, der skal indstilles til politisk godkendelse.

Som en del af processen er Kultur- og Fritidsudvalget løbende blevet orienteret om forløbet:

  • Den 6. februar 2024 blev udvalget orienteret om de indsendte projektforslag.
  • Den 16. april 2024 blev udvalget orienteret om, hvilke projekter der gik videre til anden runde.
  • Den 13. august 2024 blev udvalget orienteret om analysegruppens vurdering af de indsendte projektforslag.

Som en del af årets proces blev nedenstående kriterier vedtaget i forhold til at prioritere og udvælge de forskellige projektforslag:

  • Anlægsprojekter, der kan øge kapaciteten eller forbedre udnyttelsesgraden af eksisterende faciliteter.
  • Anlægsprojekter, der kan stimulere diversiteten af idrætstilbud i Rødovre Kommune eller lokalt i et område.
  • Anlægsprojekter, der fremstår modne og klar til at blive realiseret.

Forvaltningen har med udgangspunkt i ovenstående kriterier udarbejdet en samlet vurdering af hvert af de indsendte projektforslag, og på prioriteringsmødet d. 13. juni 2024 drøftede forvaltningen, FIR, repræsentanterne fra brugerbestyrelserne samt DGI Storkøbenhavn de modtagne ansøgninger. Se bilag for alle projektansøgninger, for forvaltningens analyse af ansøgningerne samt for referat af prioriteringsmøde med FIR og foreningerne.

Udvælgelse

Til årets proces modtog Børne- og Kulturforvaltningen fire ansøgninger, hvoraf tre gik videre til anden runde. Ud af tre de ansøgninger er ét projekt blevet udvalgt til politisk godkendelse. Nedenfor følger en kort beskrivelse af det udvalgte projektforslag.

Sammenslutningen af Rullehockeyklubber i Rødovre - mødelokale i skaterhockeyhallen

Sammenslutningen af Rullehockeyklubber i Rødovre har ansøgt om midler til etablering af et mødelokale på ca. 40 m2 i Rødovre skaterhockeyhal. Lokalet ønskes placeret i den sydlige ende af hallen oven på de eksisterende depot- og opbevaringsrum. Foreningen ønsker, at lokalet skal bruges til bestyrelsesmøder, sociale aktiviteter og turneringsafvikling mm.

Forvaltningen, FIR og repræsentanterne fra brugerbestyrelserne anbefaler, at mødelokalet skal kunne anvendes af eksisterende og nye foreninger i og omkring Espelundens Idrætsanlæg med mulighed for en bred vifte af aktiviteter såsom sociale arrangementer for børn og voksne, bestyrelsesmøder, generalforsamlinger, foredrag og turneringsafvikling mm. Således vil projektet tale ind i idrætspolitikkens mål om multifunktionalitet, fælles brug af faciliteter samt øget socialt samvær i foreningerne.

Forvaltningen foreslår derfor, mødelokalet forsynes med et tekøkken samt basalt interiør såsom borde, stole, tavler mm., således at lokalet appellerer en bredere brugerskare. Et tekøkken kræver etablering af vandtilførsel samt nødvendige elinstallationer. Der skal desuden etableres en brandtrappe fra mødelokalet, så lokalet imødekommer diverse brandkrav om nødudgange mm.

Projektet vurderes at koste ca. 1,3 mio. kroner inkl. tekøkken samt basalt interiør såsom borde, stole, tavler mm.

Såfremt projektet godkendes, vil Børne- og Kulturforvaltningen gå i dialog med foreningerne i og omkring Rødovre Skaterhockeyhal med henblik på udarbejdelse af konkret placering og indretning af lokalet.

Udarbejdelse af en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på deres møde den 13. august 2024 at reservere 1,5 mio. kroner fra idrætspuljen i 2025 til udarbejdelse af en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg. Kultur- og Fritidsudvalget besluttede samtidigt, at udarbejdelsen af helheds- og rækkefølgeplanen skal kobles tæt sammen med udviklingen af den bystrategiske helhedsplan for området omkring Korsdalsparken, Rødovrehallen og Espelunden.

Helheds- og rækkefølgeplanen for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg vil have til formål at skabe en langsigtet strategisk ramme og en prioriteret udbygningsplan for udviklingen af kommunens tre store idrætskraftcentre. Baggrunden er et ønske om dels at øge kapaciteten af kommunens idrætsfaciliteter og dermed sikre, at Rødovre Kommunes mange nye medborgere også i fremtiden kan være idrætsaktive, dels at involvere og prioritere mellem foreningernes og borgernes mange forskellige behov og ønsker, hvilket er særligt vigtigt i Rødovre, hvor pladsen sætter sine begrænsninger. Målet med helheds- og rækkefølgeplanen er at have en langsigtet udviklingsplan klar, når skoleudvidelserne er bragt til ende.

Helheds- og rækkefølgeplanen skal tage afsæt i DGI’s visionsoplæg om fremtidens idrætsfaciliteter, den bystrategiske helhedsplan for området omkring Korsdalsparken samt de principper, som blevet vedtaget i forbindelse med budgetresolutionen for fremtidens idrætsfaciliter, herunder at der skal være fokus på bæredygtighed, multifunktionalitet og brugerinddragelse.

Forud for igangsættelsen af en helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg vil der blive afviklet en temadrøftelse ultimo 2024 for KFU, FOU samt arbejdsgruppen for budgetresolutionen, samt en temadrøftelse for KB i foråret 2024.

Bystrategisk Helhedsplan for området ved Korsdalsparken, Rødovrehallen samt Espelunden

Teknik- og Miljøudvalget besluttede på deres møde den 4. juni 2024 at igangsætte en proces for udvikling af en bystrategisk helhedsplan for området ved Korsdalsparken, Rødovrehallen samt Espelunden. Teknik- og Miljøudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget blev orienteret om processen på deres møde den 10. september 2024.

Formålet med den bystrategiske helhedsplan er at skabe en fælles vision og klare pejlemærker for områdets fremtidige udvikling med særligt fokus på at integrere idræt, motion og fællesskaber i byrummet. Den bystrategiske helhedsplan skal bygge videre på den kommende lokalplan 156 ved at konkretisere og udvide de rammer, som lokalplanen sætter for områdets udvikling. Planen skal sikre, at der i takt med etableringen af boliger, institutioner og rekreative områder i det nye boligkvarter ved Korsdalsparken skabes stærke forbindelser til både eksisterende og nye idrætsfaciliteter. Ved at integrere lokalplanens bestemmelser med strategiske løsninger for fremtidens idrætsfaciliteter ved Espelunden, Rødovrehallen og Valhøj Skole, vil helhedsplanen understøtte en sammenhængende og aktiv byudvikling, hvor bevægelse og fællesskaber tænkes ind som centrale elementer i byens liv.

Den bystrategiske helhedsplan skal konkret sikre, at grønne byrum og parker i området understøtter idræt, leg og bevægelse, og at udviklingsprojekter omkring skoler og daginstitutioner fremmer kommunens visioner på idrætsområdet. Den bystrategiske helhedsplan skal således samtænkes med DGI’s vision for fremtidens idrætsfaciliteter samt den kommende helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg.

Den bystrategiske helhedsplan er forankret i Teknisk Forvaltning, men udarbejdes i tæt samarbejde med Børne- og Kulturforvaltningen.

Status på idrætspuljen

Som bilag vedhæftes et overblik over, hvad der indtil nu er blevet etableret af faciliteter i idrætspuljen for budget 2022, 2023, 2024 og 2025. Bilaget giver en oversigt over, hvilke projekter der hhv. er færdigetableret, påbegyndt og planlagt. Beløbene i oversigten er de bevilgede beløb, da de endelige regnskabstal endnu ikke foreligger.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2025 afsat 11,2 mio. kroner til anlægsinvesteringer på idrætsområdet. Heraf er 2,5 mio. kroner afsat til at finansiere udvalgte projekter fra 2024, herunder etablering af et beachområde ved Espelunden Idrætsanlæg samt et opvarmnings- og styrketræningslokale ved Rødovre Skøjtearena. Desuden er der afsat 1,5 mio. kroner til helheds- og rækkefølgeplanen for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg. Dermed er der 7,2 mio. kroner til rådighed i idrætspuljen i 2025.

Med denne sag er der disponeret over 1,5 mio. kr. af det afsatte rådighedsbeløb i 2025. Det resterende rådighedsbeløb på 5,7 mio. kr. forventes ikke anvendt i 2025, og foreslås derfor flyttet til idrætspuljen i 2026. Beløbet tillægges de afsatte midler i 2026, hvilket skaber en større økonomisk ramme til at realisere evt. nye initiativer som følge af den kommende helheds- og rækkefølgeplan for Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal og Espelundens Idrætsanlæg. Midlerne indarbejdes i budgetprocessen for 2026.

Eventuelt mindre- eller merforbrug på konkrete projekter finansieret af idrætspuljen i 2024 og 2025 indregnes i idrætspuljen for 2026 i forbindelse med overførelsessagen 2025/2026.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Samlet analyse af ansøgninger til idrætsuljen 2025
Bilag 2: Alle ansøgninger samlet 2025 uden kontaktoplysninger
Bilag 3: Referat af møde med FIR ang. prioritering af anlægsinvesteringer 2025
Bilag 4: Oversigt over projekter i idrætspuljen

Afvikling af Vestvoldens Ungdomsklubs bestyrelse
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Bestyrelsen for Vestegnens Ungdomsklub foreslås afviklet, således at Vestvoldens Ungdomsklub fremadrettet indgår som en almindelig klub på linje med andre klubber og øvrige områder hørende under Kultur- og Fritidsområdet.

Indstilling

Børne- og  Kulturforvaltningen indstiller,

at bestyrelsen for Vestvoldens Ungdomsklub afvikles med udgangen af november måned 2024.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Vestvoldens Ungdomsklub er en specialiseret ungdomsklub i Rødovre for unge mennesker, der kan lide at køre knallert.

Bestyrelsen for Vestegnens Ungdomsklub består af:

  • tre kommunalbestyrelsesmedlemmer, valgt på Kommunalbestyrelsens konst. møde den 1. december 2021
  • ét medlem valgt af og blandt forældrekredsen
  • ét medlem valgt af og blandt klubbens medlemmer
  • én repræsentant valgt af grundejerforeningen ”Hjortevænget” og
  • én repræsentant valgt af Rødovre Boligselskab, afdeling Tinderhøj Vænge.


For hvert bestyrelsesmedlem er der udpeget en personlig suppleant. Til bestyrelsens møder har lederen af Vestvoldens Ungdomsklub deltaget sammen med en repræsentant valgt af og blandt medarbejderne – dog uden stemmeret.


Bestyrelsen for Vestegnens Ungdomsklub blev skabt i en tid, hvor der var et behov for en særskilt bestyrelse til at håndtere spørgsmål relateret til ungdomsklubben, herunder støj i forbindelse med knallertkørslen på banen. Tiden er nu en anden, og der vurderes ikke længere at være behov for en særskilt bestyrelse, og det foreslås derfor at afvikle bestyrelsen for Vestegnens Ungdomsklub. Bestyrelsen har anbefalet indstillingen på et bestyrelsesmøde den 8. april 2024. Vestvoldens Ungdomsklub vil fremover fortsat indgå i dialog med Vestvoldens naboer, heriblandt Grundejerforeningen Hjortevænget, afhængigt af behov for og ønsker om dette.

Med forslaget om nedlæggelse af Vestegnens Ungdomsklub følger også, at klubben fremover indgår som en almindelig klub på linje med andre klubber og øvrige områder hørende under kultur- og fritidsområdet og politisk forankret ift. Kultur- og Fritidsudvalget. Ved godkendelse af forslaget vil Børne- og Kulturforvaltningen herefter i overensstemmelse med ændringerne revidere og opdatere vedtægterne for Vestvoldens Ungdomsklub.

Lov- og plangrundlag

Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Det foreslås, at afviklingen af bestyrelsen sker med udgangen af november 2024.

Godkendelse af projektbeskrivelse for beachanlæg ved Espelunden
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Forslag til projekt og tidsplan for et beachanlæg ved Espelundens Idrætsanlæg i 2025 er udarbejdet.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at projekt og tidsplan for etablering af et beachanlæg ved Espelundens Idrætsanlæg godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har som en del af budgetaftalen for 2024 afsat 5,9 mio. kr. til anlægsinvesteringer på idrætsområdet. Foreningerne har efterfølgende ansøgt om projekter til etablering i 2024.

Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med Teknisk Forvaltning og Fællesrepræsentation af Idrætsforeninger i Rødovre (FIR) udvalgt fire af projekterne. På kommunalbestyrelsesmødet den 28. november 2023, sag nr. 170, blev de fire anlægsprojekter på idrætsområdet godkendt, herunder et beachanlæg ved Espelundens Idrætsanlæg til ca. 2,3 mio. kr.

På kommunalbestyrelsesmødet den 28. november 2023 blev det besluttet, at Kultur- og Fritidsudvalget efterfølgende skal godkende en nærmere beskrivelse af projektet og tidsplan.

Beskrivelse af projektet

Teknisk Forvaltning er bygherrerådgiver. Kragh & Berglund er rådgivere og er i gang med forundersøgelserne. Brugerinddragelsen er afsluttet og projekteringen er igang. Brugerne er ansøgerne RS Volley samt Avarta og Rødovre Håndboldklub. Efter etablering af beachbanen udarbejdes en fordelingsnøgle blandt interesserede foreninger og hvor en del af banetiderne reserveres til den uorganiserede idræt.

Beachanlægget placeres på grusarealet for enden af Rødovre Parkvej, nordvest for Espelunden Park. Se vedlagte skitse.

I ansøgningen fra RS Volley var ønsket et anlæg på 44x36 meter (1.584 m2) med plads til op til 6 beachvolleybaner, 2 beachhåndboldbaner og 1 beachfodboldbane, der vil kunne bruges på skift, som dobbeltprogrammering af arealet.

Efter forundersøgelser og projektering af rådgiver og inddragelse af foreningerne foreslås det, at arealet på 1.600 m2 indrettes med 4 beachvolleybaner og 1 beachhåndboldbane i grundopstillingen. Der er i projektet økonomi til stolper, mål og net til grundopstillingen. Der kan enten sættes op til en ekstra beachvolleybane eller en beachfodboldbane, hvis beachhåndboldbanen og beachvolleybanerne nedtages. En ekstra beachhåndboldbane kan sættes op, hvis beachvolleybanerne nedtages. Nettene kan justeres i højden, så det f.eks. er muligt også at dyrke strandtennis og strandfodboldvolley. Anlægget bliver således multifunktionelt og fleksibelt. Det vedhæftede forslag er designet til breddeidræt.

I tilknytning til banen etableres opholdsmulighed med opbevaring af udstyr, der i dets udtryk vil harmonere med områdets generelle naturudtryk, og der tages hensyn til den eksisterende hjertesti.

Såfremt foreningerne senere måtte ønske at anlægget også skal kunne bruges til turneringer, kan foreningerne søge om private midler til den tekniske opgradering indenfor de 1.600 m2.

Der vil fortsat være mulighed for at det resterende grusareal ved siden af beachanlægget kan bruges til petanque eller parkering. Arrangøren bag kulturarrangementet ”Vi elsker” har fået tilbud om parkering og opmagasinering på den gamle hockeybane, som nu er parkeringsplads, og arrangøren er tilfreds med dette alternativ til grusarealet.

Der skal i forbindelse med projekteringen tages stilling til en udformning, der tilgodeser en hensigtsmæssig drift. Der lægges op til at foreningerne tager del i den daglige vedligeholdelse samt i forbindelse med opsætning og nedtagning af baner. Der henvises til Rødovrehallen og Espelundens Idrætsanlæg mht. toiletbesøg og omklædning.

Arealet er omfattet af gældende Vestvoldsfredning. Det forudsættes derfor, at Rødovre Kommune søger Fredningsnævnet om tilladelse til anlægget, inden detailprojektering og udbud. Der skal påberegnes ca. 6 måneders behandlingstid hos Fredningsnævnet. Efter den politiske godkendelse går detailprojekteringen i gang. Hvis der udstedes tilladelse fra Fredningsnævnet gennemføres et udbud af opgaven med etablering af banen.

Der vil i ansøgningen til fredningsnævnet indarbejdes optioner på et net mod nord og syd, en mindre overdækning til ophold ved banerne samt et ”madpakkehus”, der også kan bruges af det uorganiserede kultur- og fritidsliv. Fredningsnævnet kan sige nej til optionerne og stadig godkende det øvrige beachanlæg. Såfremt Fredningsnævnet også giver tilladelse til optionerne kan foreninger og andre interesserede senere søge om fonde eller lignende til etablering af disse.

Lov- og plangrundlag

Kommuneplanen.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 2,3 mio. kr. til etablering af et beachanlæg ved Espelundens Idrætsanlæg. I reperiodiseringssagen på Kommunalbestyrelsesmødet den 18. juni 2024 (sag nr. 116) blev der afsat 0,2 mio. kr. i 2024 til forundersøgelser og projektering, mens de resterende 2,1 mio. kr. til etablering af anlægget er straksbevilget i Budget 2025.

Da der viser sig behov for at anlægge nye dræn under anlægget, vurderes projektet at ville koste ca. 2,4 mio. kr. De ca. 0,1 mio. kr. foreslås finansieret af ubrugte midler fra idrætspuljen 2025. Se sagen herom på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 12. november 2024.

Alle udgifter vedrører hovedfunktion 00.32 Fritidsfaciliteter.

De forventede driftsudgifter på ca. 40.000 kr. årligt afholdes indenfor driftsbudgettet på kultur- og fritidsområdet.

Tidsplan

2024: Forundersøgelser, brugerinddragelse, projektering og ansøgning til Fredningsnævnet mv.
Forventet 2025: Detailprojektering, udbud, etablering og forventet ibrugtagning, afhængigt af svar fra Fredningsnævnet.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Beachbaner Situationsplan

Drøftelse af proces og kriterier for anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2026
Sag nr. 59

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Som led i udmøntningen af kommunens idrætspolitik samt en politisk ambition om at afsætte 10 mio. kr. årligt i en tiårig periode, har Børne- og Kulturforvaltningen afprøvet og tilpasset en model for prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer på idrætsområdet for budget 2022, 2023, 2024 og 2025. Det blev med Budget 2025 aftalt, at Kultur- og Fritidsudvalget skal forelægge en sag, hvor udvalget drøfter kriterier for fordeling af midler i puljen samt hvordan kendskabet til puljen styrkes. Børne- og Kulturforvaltningen foreslår på den baggrund, at modellen for budget 2026 drøftes ad to omgange i Kultur- og Fritidsudvalget samt derefter i Kommunalbestyrelsen.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at modellen for prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer for budget 2026 drøftes.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Denne sag er en opfølgning på Budget 2025, hvor der blev stillet ønske om en drøftelse af processen for idrætspuljen i 2026. Af huskelisten fremgår følgende: ”Vi ønsker en sag i Kultur- og Fritidsudvalget (KFU), hvor udvalget drøfter fleksibilitet i kriterierne for fordeling af midler i idrætspuljen samt en drøftelse af, hvordan kendskabet til idrætspuljen udbredes yderligere. Herefter ønskes sagen drøftet samlet i KB”.

Sagen kobler sig tæt sammen med kommunens principper om Sammen om Rødovre, der fremmer åbenhed og inddragelse i beslutningsprocesser. Som et led i dette princip fremlægges sagen først som en åben drøftelse i Kultur- og Fritidsudvalget, dernæst forelægges en revideret sag i KFU, inden den tages videre til politisk beslutning i Kommunalbestyrelsen i december måned.

I det følgende skitseres modellen, herunder processen, rammerne, kriterierne og kommunikationen. Afslutningsvis præsenteres en række udviklingstiltag, der har til formål at styrke processen yderligere.

Formål med idrætspuljen:

I Rødovre Kommune er der mange ønsker til etablering af nye idrætsfaciliteter og opgradering af eksisterende. For at give alle mulighed for at blive hørt samt for at træffe beslutninger på et oplyst grundlag, har Børne- og Kulturforvaltningen udarbejdet en model for prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer på idrætsområdet. Det overordnede mål med modellen er at skabe:

  • En fast, synlig og transparent proces for alle involverede
  • Et sammenligningsgrundlag mellem de forskellige anlægsprojekter
  • At politikernes, forvaltningens og foreningslivets vidensgrundlag bliver styrket, så beslutninger træffes på et oplyst grundlag

Modellen bygger desuden på en politisk beslutning om, at idrætsforeningerne får en central rolle i prioriteringen af puljens midler og aktivt medvirker til at fastlægge, hvilke projekter der skal fremmes, jf. Rødovre Kommunes idrætspolitik.

Proces

Den nuværende proces for prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer på idrætsområdet forløber således:

  • December-januar: Foreninger indsender projektforslag og kan få sparring fra forvaltningen.
  • Februar: Forvaltningen og FIR udvælger de projekter, der går videre til anden runde. Alle foreninger informeres om, hvorvidt deres projekt er gået videre eller ej.
  • Februar og marts: Projekter, der går videre, indsender yderligere oplysninger.
  • Marts, april og maj: Medarbejdere fra Børne- og Kulturforvaltningen og Teknisk Forvaltning analyserer og kvalitetstjekker projektansøgningerne. DGI Storkøbenhavn bidrager med faglig vurdering af projekterne. Det færdige analysemateriale sendes i høring hos FIR, brugerbestyrelserne samt de ansøgende foreninger.
  • Juni: Analysegruppen, FIR, repræsentanter fra brugerbestyrelserne samt DGI Storkøbenhavn drøfter, hvilke anlægsprojekter, der skal indstilles til politisk godkendelse.
  • Oktober: Rødovre Kommunes budget for det kommende år vedtages.
  • November: Forvaltningen udarbejder en anlægsbevillingssag, hvor de udvalgte projektforslag godkendes. Pengene frigives i det budgetår, hvor anlægsbevillingen er givet, og herefter kan arbejdet igangsættes.

Processen er indtil nu blevet afviklet fire gange, og erfaringer fra disse har medført følgende justeringer undervejs:

  • Der er blevet indført en todelt ansøgningsproces med henblik på at afbureaukratisere og lette sagsgangen for ansøgerne.
  • Analysegruppen er blevet udvidet med repræsentanter fra DGI Storkøbenhavn for at styrke kvaliteten i analysearbejdet og reducere bias.
  • Udvælgelseskomitéen er blevet udvidet med repræsentanter fra brugerbestyrelserne for at sikre bredere perspektiver og repræsentation i udvælgelsesprocessen.
  • Kultur- og Fritidsudvalget holdes løbende orienteret om anlægsprojekterne og forvaltningens analyse af projekterne.

Børne- og Kulturforvaltningen vurderer, at ovenstående tiltag har styrket processen.

Rammer:

Idrætspuljen understøtter visionen om at skabe attraktive og tilgængelige idrætsfaciliteter, som gør det muligt for kommunens borgere at have et aktivt og alsidigt idræts- og fritidsliv. Puljen kan søges til projekter, der har til formål at forbedre idrætslivets rammer og faciliteter i kommunen, uanset om det drejer sig om nye anlæg, større opgraderinger eller andre udviklingsprojekter.

Med idrætspuljen gives der mulighed for at søge støtte til projekter af varierende omfang og kompleksitet. Alle kan i udgangspunktet søge puljen, herunder foreninger, borgere, interesseorganisationer mm., så længe projekterne fremmer idrætsmulighederne i Rødovre og kommer kommunens borgere til gavn.

Kriterier:

Hvert år lægges der en række kriterier til grund for, hvilke anlægsprojekter der prioriteres i den kommende ansøgningsrunde. Kriterierne er politisk vedtaget og i tråd med Rødovre Kommunes idrætspolitik. I de foregående to år har følgende kriterier været udgangspunktet for udvælgelsesprocessen:

  • Anlægsprojekter, der kan øge kapaciteten eller forbedre udnyttelsesgraden af eksisterende faciliteter.
  • Anlægsprojekter, der kan stimulere diversiteten af idrætstilbud i Rødovre Kommune eller lokalt i et område i kommunen.
  • Anlægsprojekter, der fremstår modne og klar til at blive realiseret.

Alle indsendte projektforslag analyseres og vurderes på baggrund af de vedtagne kriterier. Med udgangspunkt i disse kategoriseres projektforslagene enten som højt behov, mellem behov eller lavt behov.

Kommunikation:

Modellen lægger vægt på inddragelse af foreningslivet, især FIR og brugerbestyrelserne på idrætsanlæggene. Kommunikationen med foreningslivet starter i december, hvor alle idrætsforeninger informeres om åbningen af ansøgningsrunden. I januar afholdes et informationsmøde. FIR orienteres i februar om den indsendte ansøgninger og bidrager til prioriteringen. Der er dialog med ansøgerne i marts, april og maj. I juni udsendes det endelige analysemateriale til kommentarer hos ansøgerne, hvorefter projektforslagene drøftes med FIR og brugerbestyrelserne. I november udarbejder forvaltningen en sag til politisk godkendelse, hvorefter de ansøgende foreninger orienteres om deres projektforslag og processen herfra.

Drøftelse af udviklingstiltag

For at styrke modellens overordnede mål om gennemsigtighed, involvering og styrket vidensgrundlag, foreslår Børne- og Kulturforvaltningen nedenstående udviklingstiltag.

Videndelingssmøde:

Børne- og Kulturforvaltningen foreslår, at der efter ansøgningsfristen afholdes et videndelingsmøde, hvor foreningerne får mulighed for at præsentere deres projektidéer for hinanden, Kultur- og Fritidsudvalget, forvaltningen samt repræsentanter for brugerbestyrelserne og interesserede borgere. Dette vil give foreningerne lejlighed til at præsentere deres idéer og visioner, samtidig med at det skaber mulighed for dialog og videndeling mellem aktørerne.

Fordelene ved tiltaget er, at det vil skabe:

  • Mulighed for at foreningerne kan lære af hinanden og drage inspiration fra andre projekter
  • Øget gennemsigtighed i udvælgelsesprocessen, da alle involverede får indsigt i de indsendte projekter
  • Forvaltningen og det politiske udvalg får en bedre forståelse for projekternes potentiale og dets lokale forankring

Præsentationsmødet kan afholdes efter første ansøgningsrunde og kvalificere udvælgelsen af projekter til anden ansøgningsrunde, hvor foreningerne skal indlevere yderligere oplysninger.

Kriterier:

Hvert år lægges der tre kriterier til grund for, hvilke anlægsprojekter der prioriteres i den kommende ansøgningsrunde. Kriterierne er politisk vedtaget og i tråd med Rødovre Kommunes idrætspolitik. Det er forvaltningens indtryk, at de politisk vedtagne kriterier ikke får tildelt den fornødne opmærksomhed eller bliver anvendt konsekvent af de ansøgende foreninger.

For at skabe en målrettet og gennemsigtig anvendelse af kriterierne foreslår forvaltningen, at Kultur- og Fritidsudvalget med denne sag drøfter kriterierne for den kommende ansøgningsrunde, herunder hvor mange kriterier, der skal anvendes. På den måde kan udvalget hvert år beslutte, hvilke kriterier der bedst understøtter idrætspuljens målsætninger, og sikre at de fremstår tydelige for foreningerne og borgere, der søger om midler fra puljen.

I analysen af de indsendte projektforslag vil forvaltningen fortsat se positivt på de projekter, som er realiserbare, bæredygtige, multifunktionelle, øger kapaciteten og hvor flere foreninger eller aktører kan samarbejde om brugen af faciliteten, jf. målene i idrætspolitikken.

Kommunikation

For at styrke kommunikationen med foreningerne og understøtte, at flere foreninger ansøger idrætspuljen, foreslår Børne- og Kulturforvaltningen at øge synligheden af puljen gennem kommunens digitale platforme og ved at styrke FIR’s og brugerbestyrelsernes rolle som formidler af puljen.

Forvaltningen vil øge synligheden af idrætspuljen gennem en bredere digital tilstedeværelse, så foreningerne lettere kan tilgå information om ansøgningsprocessen og motiveres til at deltage. Konkret vil dette ske gennem en forbedring af kommunens hjemmeside, øget brug af kommunens Facebookside og udsendelse af nyhedsbreve, som skal sikre en bredere formidling og nem adgang til ansøgningsmateriale.

Derudover foreslås det, at FIR og brugerbestyrelserne får en mere aktiv rolle som formidler af idrætspuljen. Ved at drage nytte af deres tætte kontakt til foreningerne kan bidrage til at udbrede information puljen, ansøgningsprocessen samt opfordre flere foreninger til at søge.

Udvælgelse af projektforslag efter første ansøgningsrunde

Udvælgelsen af projektforslag fra første til anden runde har hidtil været en vurdering af, om projektforslagene lever op til de formelle krav og rammer samt om det har en realistisk chance for at blive realiseret. Derfor har denne proces været en drøftelse mellem forvaltningen og FIR. For at åbne processen yderligere og øge transparensen i udvælgelsen af projektforslagene foreslås det, at også denne del af udvælgelsen udvides til at omfatte repræsentanter fra brugerbestyrelsen på idrætsanlæggene og DGI Storkøbenhavn.

Videre proces:

Den videre proces for sagen er følgende:

  • 12. november 2024: Drøftelse i Kultur- og Fritidsudvalget
  • 3. december 2024: Drøftelse og godkendelse i Kultur- og Fritidsudvalget
  • 10. december 2024: Sag i Økonomiudvalget
  • 17. december 2024: Sag i Kommunalbestyrelsen
  • 18. december 2024: Der åbnes for ansøgninger til idrætspuljen 2026

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Beslutning om Rødovre Kommunes deltagelse i Kulturmetropolen for 2025-2028
Sag nr. 60

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune skal give sin endelige tilkendegivelse til det tværkommunale kultursamarbejde i Kulturmetropolen for næste aftaleperiode 2025-2028 på baggrund af den foreløbige tilkendegivelse givet i oktober 2023. Tilkendegivelsen skal gives med afsæt i, at Kulturministeriets kulturaftalekoncept ændres fra 2025.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Rødovre Kommune under de givne vilkår med ny finanslov og ny lovgivning fortsætter det tværkommunale samarbejde i Kulturmetropolen inden for de givne økonomiske rammer (den fastsatte kommunale medfinansiering, tilskud fra staten og fondsstøtte) for 2025-2028, forudsat at den statslige bevilling ikke ændres i aftaleperioden.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Den 10. oktober 2023 skulle Kultur- og Fritidsudvalget på foranledning af Kulturmetropolens sekretariat give en indledende tilkendegivelse af, om Rødovre Kommune ønskede at fortsætte det tværkommunale samarbejde i Kulturmetropolen for aftaleperioden 2025-2028. Kultur- og Fritidsudvalget blev også orienteret om, at modellen for den kommunale finansiering skulle videreføres for kommende aftaleperiode, dog med en mindre takstforhøjelse for at tage højde for løn- og prisfremskrivningen. Kultur- og Fritidsudvalget besluttede at anbefale en fortsættelse af det tværkommunale samarbejde i Kulturmetropolen (bilag 1). Den 16. april blev Kultur- og Fritidsudvalget ydermere orienteret om de foreløbige fokusområder for kommende kulturaftale (bilag 2).

Kulturministeriet varslede 5. september 2024 en ændring i lovforslaget om kulturaftaler gældende fra 2025. Ændringen medfører fremover, at kulturaftalekonceptet ikke skal indgås med kulturministeren, at indholdet i det fremtidige kultursamarbejde gøres frit og uden statslige bindinger.

Ændringen af kulturaftalekonceptet sker på baggrund af finansloven med nedlæggelse af 1000 statslige stillinger og begrænsning af statslig administration og bureaukrati.

Ændringerne har ingen betydning for den statslige bevilling til Kulturmetropolen, som fortsat vil ligge på 1,5 mio. kr. årligt, og stadig med krav om 50/50 finansiering fra Kulturmetropolens kommuner inkl. fondsmidler.

Fremfor de hidtidige 4-årige bevillinger, lægger staten med ændringen dog op til 1-årige bevillinger, som fastsættes i foråret og bevilges i sommeren. Dette hindrer dog ikke, at Kulturmetropolens kommuner kan fortsætte i et 4-årigt samarbejde med forbehold for, at den statslige bevilling fortsat gives.

På baggrund af ændringen i lovforslaget har Kulturmetropolen og landets øvrige 11 kulturregioner afgivet individuelle høringssvar og indsendt et fælles høringssvar for alle 12 kulturregioner. Her har fokus bl.a. været på at fastholde den 4-årige bevillings- og udviklingsramme, samt at det nye kulturaftalekoncept aftales i dialog mellem stat og kulturregionerne.

Kultursamarbejdet i 2025
Som følge af ændringen i kulturaftalekonceptet vil 2025 være præget af videreudvikling af de nye rammer og formatet. Der vil forsat være drøftelser af det indholdsmæssige udviklingsarbejde og videreførelsen af de tre fokusområder – unge, musik og sundhed. Heriblandt fyrtårnsprojekter som RÅ festival, SUBURBANGIRLS og trivselsfremmende projekter under indsatsen ’Et bedre liv med kultur’ (bilag 1 og 2).

Det forventes desuden, at det tværkommunale kultursamarbejde fortsætter med de samme kommuner, dog træder Køge Kommune ud af samarbejdet fra 2025, mens Glostrup Kommune ønsker at træde ind. Udskiftningen har ingen konsekvenser for hverken den statslige bevilling eller den samlede medfinansiering. Det tværkommunale kultursamarbejde omfatter derfor fremover efter forventningen Albertslund, Furesø, Glostrup, Halsnæs, Herlev, Ishøj, Roskilde og Rødovre kommuner.

Lov- og plangrundlag

Lov om regionale kulturaftaler.

Økonomiske konsekvenser

Kulturmetropolen er finansieret gennem midler fra de deltagende kommuner og Slots- og Kulturstyrelsen. Hertil kommer midler fra diverse fonde. Det kommunale bidrag i den kommende aftale vil være uændret i forhold til nuværende, dog med løn- og prisfremskrivning. Mod de nuværende 2,75 kr. pr. borger, som svarer til ca. 121.825 kr. årligt, vil Rødovre Kommune fra 2025 betale 2,89 kr. pr. borger, dvs. ca. 128.027 kr. årligt.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1_Kulturaftale 2025-2028 – første interessetilkendegivelse (udvalgsbehandlet, oktober 2023)
Bilag 2: Bilag_2_Indsatsområder for den kommende kulturaftale 2025-2028 (udvalgsbehandlet, april 2024)

Forventet regnskab pr. ultimo september 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 61

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo september 2024 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget med udgangspunkt i status pr. ultimo september 2024.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo september 2024 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo september 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget"

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Ingen

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo september 2024 for Kultur- og Fritidsudvalget

Underskriftsside
Sag nr. 62

Beslutningskompetence: KFU

Indstilling

Forvaltningen indstiller,

at Kultur- og Fritidsudvalget godkender protokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Kultur- og Fritidsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".

Diverse
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.