Klima- og Naturudvalget

15-03-2022

Medlemmer

Kenneth Rasmussen (F)
Jan Kongebro (A)
Anette Rachlitz (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)

Sager 1 - 7

Fold alle ud

Konstituering af Klima- og Naturudvalget 2022-2025
Sag nr. 1

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Valg af formand og næstformand til Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Klima- og Naturudvalget skal på mødet den 15. marts 2022 udpege en formand og næstformand for udvalget.

Beslutning

Kenneth Rasmussen blev enstemmigt valgt til formand
Anette Rachlitz blev enstemmigt valgt til næstformand

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens møde den 15. februar 2022 blev følgende kommunalbestyrelsesmedlemmer valgt til Klima- og Naturudvalget:

Kenneth Rasmussen (F)

Anette Dalager Rachlitz (A)

Jan Kongebro (A)

Jette Louise Larsen (C)

Henriette Hesselmann (C).

Lov- og plangrundlag

Lov om kommunernes styrelse og Rødovre Kommunes styrelsesvedtægt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Klima- og Naturudvalget fungerer i perioden 15. marts 2022 - 31. december 2025.

Meddelelser
Sag nr. 2

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Landsplandirektiv om grønne kiler i hovedstadsområdet (se bilag 1)
  2. Rørføring under Islevbro (se bilag 2).
  3. Møde/udflugt med Agenda 21-gruppen (se bilag 3).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Landsplandirektiv om grønne kiler i hovedstadsområdet
Bilag 2: Rørføring Islev Bro
Bilag 3: Møde/udflugt med Agenda 21-gruppen

Generel orientering om Klima- og Naturudvalgets ressortområde 2022-2025
Sag nr. 3

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning vil på mødet give en introduktion til udvalgets ansvarsområde, struktur, budget samt igangværende og kommende større opgaver på udvalgets område.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Denne sag beskriver Klima- og Naturudvalgets ansvarsområde, organisation samt større igangværende og kommende opgaver.

Ansvarsområde

I henhold til den nuværende styrelsesvedtægt af 15. februar 2022 varetager udvalget den umiddelbare forvaltning af myndighedsopgaver indenfor Klima- og Naturområdet, som beskrevet herunder.

  • klimaplanlægning og CO2-håndtering
  • det grønne regnskab
  • klima og naturbeskyttelse
  • biodiversitet
  • drift af anlæg og arealer under udvalgets område
  • samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
  • samarbejde med fælleskommunale organisationer.

Udvalget varetager drift og vedligeholdelse af

  • rekreative områder, herunder parker
  • vandløb
  • anlæg og arealer, som ikke ved denne vedtægt eller Kommunalbestyrelsens beslutning er henlagt til et andet udvalg.

Udvalget udarbejder forslag og indstiller til Kommunalbestyrelsen om

  • politikker og planer for klima og natur, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
  • anlægsplaner
  • byggeopgaver indenfor udvalgets ansvarsområde. Udvalget har ansvaret for byggeriet i alle faser, indtil idriftsætning jf. § 10, stk. 6
  • øvrige anlægsopgaver indenfor udvalgets ansvarsområde, og har ansvaret for anlægget i alle faser.

Fakta og organisering

Teknisk Forvaltning er opbygget med følgende områder:

  • Byudvikling
  • Vej og Park
  • Miljø og Affald
  • Sekretariat, herunder Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF)
  • Rødovre Kommunale Ejendomme (RKE) (Ligger under ØU).

I bilag 1 er en oversigt over Teknisk Forvaltnings organisatoriske opbygning.

Byudvikling

  • Der er ca. 18.000 boliger i Rødovre Kommune. Heraf er ca. 7.700 villaer, parcelhuse og rækkehuse, og ca. 10.300 etageboliger
  • Der er ca. 8.300 boliger, som er ejet af almene boligselskaber
  • Der er 93 gældende lokalplaner og 20 gældende byplanvedtægter i Rødovre Kommune.

Vej og Park

  • Der er 91 km kommuneveje og 28 km private fællesveje
  • Der er 50 km cykelstier langs kommunevejene og 160 km fortove langs kommunevejene
  • Der er ca. 23 ha parker, ca. 84 ha naturområder og ca. 12 ha vandområder
  • Der er udearealer på 29 børneinstitutioner og 8 skoler, ca. 48 ha idrætsarealer (boldbaner mv.) og øvrige kommunale ejendomme og institutioner
  • Rødovre Kommune deltager i en lang række tværkommunale samarbejder: Vinterbekæmpelse på Ring 3, Supercykelstisekretariatet, Movia, Hovedstadens Letbane, fælles driftudbud af signalanlæg, plejeplanen for Vestvolden, grøn/blå strategi, kapacitetsprojekt vedr. Harrestrup Å, vandråd, naturråd og Grønt Danmarkskort.

Miljø og Affald

  • Der er ca. 128 miljøtilsynspligtige virksomheder
  • Der er 620 kortlagte ejendomme iht. jordforureningsloven
  • To vandværker
  • Der er ca. 40.000 affaldsbeholdere, heraf ca. 360 nedgravede affaldsbeholdere
  • Der er ca. 1,2 mio. tømninger af dagrenovation, storskrald og haveaffald pr. år
  • Der er ca. 20.000 tømninger af nedgravede affaldsbeholdere og kuber pr. år
  • Der er ca. 100.000 besøg på genbrugsstationen pr. år
  • I 2020 blev der indsamlet ca. 31.500 tons affald
  • I 2020 var den samlede genanvendelse for indsamlet affald på 63,5 %, (for udvalgte fraktioner for husholdninger er det 44 %).

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning

  • Der er 5 vekslerstationer
  • Der er 56 km dobbelte rør til distribution
  • Der er 34 km dobbelte rør til stikledninger
  • Forsyner ca. 55 % af alle borgere og ca. 67 % af alle etagekvadratmetre med fjernvarme.

Budget i 2022

Klima- og Miljøudvalgets samlede budgetramme (drift) er i 2022 på 27 mio. kr. Anlægsbudgettet er på 6 mio. kr. i 2022.

Driftsbudgettet vedrører parkdrift og anlægsbudgettet energitiltag i kommunale bygninger.

Råd og nævn, og selskaber

Agenda 21-gruppen er en gruppe af aktive borgere, der arbejder med lokale miljøinitiativer. Forvaltningen yder faglig, økonomisk og sekretærbistand til Agenda 21-gruppens arbejde. Gruppen afholder 6 ordinære møder årligt. 2 af møderne er mellem Agenda 21-gruppen og det politiske udvalg, hvor der drøftes emner af fælles interesse, afklares spørgsmål og udveksles information om nye tiltag og idéer, ligesom der fremlægges forslag til fremme af miljø og bæredygtighed.

På det tekniske område er der en række kommunale og fælleskommunale selskaber. De væsentligste i relation til Klima- og Naturudvalget er HOFOR og I/S Vestforbrænding, som dog begge har endnu større relation til Teknik- og Miljøudvalget.

Igangværende og kommende større opgaver inden for udvalget område

Vej og Park:

  • Renovering af de gennemskærende veje med støjreducerende belægninger samt biodiversitet
  • Plan for udrulning af el-ladestander i Rødovre
  • Sikre kapacitet i fæstningskanalen ved udvidelse af underføring Islevbro
  • Biodversitet i parker.

Miljø og Affald:

  • Udarbejdelse og implementering af DK2020 Klimahandlingsplan
  • Implementering af klimatilpasningsplanen
  • Implementering af plaststrategien.

Planer og politikker

På udvalgets område er DK2020 Klimahandlingsplanen den centrale plan i 2022. Af øvrige planer kan nævnes vedligeholdelsesplanen for Vestvolden, som udarbejdes hver 5. år - senest i 2021.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, Lbkg. nr. 318 af 28. marts 2017

Rødovre Kommunes styrelsesvedtægt af 15. februar 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Organisationsdiagram - december 2021

Gadehaver
Sag nr. 4

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

På Kommunalbestyrelsesmødet den 28. september 2021 blev det anbefalet, at der udpeges 4-5 forsøgsområder, geografisk fordelt i kommunen, hvor borgere inviteres til at komme med forslag til, hvordan der kan skabes borgerdrevne gadehaver. Teknisk Forvaltning indstiller at nedenstående forslag til etablering af gadehaver godkendes.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at det fremlagte forslag til etablering af gadehaver i Rødovre Kommune godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Ideen er at borgere uden egen privat have kan ansøge om at få en gadehave, hvor de kan tilplante og pleje et areal på 2-5 m2. Borgerne står for alt anlæg og drift. Dvs. afrømning af græs, indkøb og plantning af planter, samt lugning og vanding hele vækstsæsonen og fjernelse af affald i bedene. Der ydes ikke økonomisk tilskud til dette.

Formålet med gadehaverne er, at skabe mere frivillighed, større sundhed i form af arbejde med planter, samt øget biodiversitet.

Gadehaverne skal være tilplantet senest 1. juni. Gadehaverne skal være tilplantede og fremstå uden synligt ukrudt hele året rundt. I vinterhalvåret kan gadehaverne være dækket med gran eller anden form for afdækning. Teknisk Forvaltning vil føre tilsyn med haverne.

Efter 1. vækstsæson evalueres ordningen og det vurderes om den skal fortsætte og evt. udvides.

Kommunikation

Teknisk Forvaltning vil samarbejde med kommunikationsfaglige om formidling af formålet med gadehaverne. Ønsket er, at nå bedst muligt ud til alle borgerne i Rødovre, bl.a. via facebook, hjemmeside, Sammen om Rødovre og pressen generelt.

Placering af gadehaver

Der forslås 5 placeringer til gadehaverne, som kan suppleres eller ændres efter input fra borgerne. Se bilag 1.

Gadehave nr. 1: Rødovre Parkvej v. Rødovrevej, på nordsiden

Gadehave nr. 2 og 3: Hjørnet af Rødager Allé og Brandholms Allé (der placeres to haver her)

Gadehave nr. 4: Torbenhuse, i forlængelse af Rødovrevej

Gadehave nr. 5: Hjørnet af Fritz Møllers Vej og Hendriksholms Boulevard.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Beslutningspunkt på Klima- og Naturudvalget den 15. marts 2022

Kommunikation til borgerne 16. marts - 19. april 2022

Ansøgningsfrist 19. april 2022

Udvælgelse af ansøgere 20-22. april 2022

Anlæggelse af gadehaver 1. maj - 1.juni 2022

Evaluering Vinter 2022-2023.

Bilag

Bilag 1: Placeringer af gadehaver

Støjreducerende belægninger – kommunens gennemskærende veje. Godkendelse af projekt og frigivelse af anlægsmidler
Sag nr. 5

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten til budget 2022 er der i år 2022 afsat et rådighedsbeløb på 5 mio. kr. til støjreducerende belægninger - kommunens gennemskærende veje, og yderligere 11 mio. kr. i år 2023. Teknisk Forvaltning indstiller, at rådighedsbeløbet for begge år frigives til renovering af Jyllingevej. Renoveringen vil bestå af et mere grønt udtryk med flere træer - biodiversitet, reduktion af hastighedsgrænsen, nye kantsten og indsnævring af kørebanerne samt ny belægning.

Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at det fremlagte skitse- og dispositionsforslag godkendes samt
  2. at der gives en anlægsbevilling på 16,0 mio. kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af de afsatte rådighedsbeløb på 5,0 mio. kr. i 2022 og 11,0 mio. kr. i 2023 til støjreducerende belægninger - kommunens gennemskærende veje.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I budgettet for 2022 er der 5,0 mio. kr. til støjreducerende belægninger - kommunens gennemskærende veje, og yderligere 11 mio. kr. i 2023 i den langsigtede investeringsplan til støjreducerende belægninger - kommunens gennemskærende veje.

I forbindelse med budgetvedtagelsen er det besluttet, at renoveringen af Jyllingevej starter ved Motorring 3 mod Tårnvejskrydset.

Prioriteringskataloget for de gennemskærende veje blev behandlet og vedtaget af Kommunalbestyrelsen 26. oktober 2021. Det blev samtidig besluttet at indarbejde principperne i prioriteringskataloget i forbindelse med renovering af Jyllingevej.

Det forventes, at udgiften for renovering af strækningen af Jyllingevej fra kolonihaverne til Motorring 3, ca. 500 m, vil være noget højere end de 5 mio. kr., der er afsat i 2022. Derfor foreslås en løsning, hvor arbejdet påbegyndes i 2022, med en forventet udgift på 5 mio. kr. i 2022, og fortsætter i 2023, og også omfatter renovering af den østlige del af Jyllingevej, fra kommunegrænsen til København til Rødovrevej, samt ny asfalt på hele strækningen fra kommunegrænsen til København til Motorring 3. Strækningen fra Motorring 3 til kommunegrænsen til Glostrup er ikke med i denne renovering. Den strækning blev ombygget ca. 2012.

Dermed opdeles renoveringen af Jyllingevej i 3 etaper:

Etape 1: Fra Motorring 3 til kolonihaverne

Etape 2: Fra Rødovrevej til kolonihaverne

Etape 3: fra Københavns Kommune (kommunegrænsen) til Rødovrevej.

Koncept:

Vedlagte diagram (bilag) viser den langsigtede konceptplan for hele Jyllingevej. Ved indgangene i øst og vest plantes 3 rækker træer, 1 række i midterrabat, 1 række i hver af siderabatterne. De 3 rækker træer skaber en stærk grøn indgangsport til Rødovre Kommune.

Under træerne får græsset lov at vokse højt til gavn for biodiversiteten. Hvor der ikke er træer plantes mindre buske, udsås enggræs og lægges blomsterløg i et varierende forløb. Ved placering af træer, buske, enggræs og blomster tages hensyn til oversigts forhold og enkelte steder kan der være behov for klippet græs/lavere beplantning.

Variationen af træer, buske, enggræs og blomsterløg vil forskønne vejen og skabe en langt højere biodiversitet end i dag. Specielt træerne vil med deres store kroner, stammer, bark og rødder skabe levesteder og give føde til fugle og insekter.

På stykket mellem de to indgangsporte - mellem Rødovrevej og kolonihaverne - kan konceptet videreføres på længere sigt, så der plantes træer og buske, udsåes græseng og lægges blomsterløg i midterrabatterne, samtidig med at vejbanen indsnævres, så den understøtter en hastighed på 50 km/t. Det kræver, at kantsten i midterrabatter og siderabatter bliver omlagt, for at gøre midterabatterne store nok til træplantning. Det er derfor ikke et arbejde, der er med i denne renovering, da kantstenene blev renoveret i 2020.

Etape 1:

Der er lavet et dispositionsforslag for etape 1, strækningen fra Motorring 3 til kolonihaverne, som er vedlagt (plan og tværsnit – røde stiplede linjer viser henholdsvis eksisterende placering af kantsten og eksisterende tværprofil). Der kan komme mindre ændringer, når projektet bliver detailprojekteret.

Renoveringen vil bestå af indsnævring af vognbanerne, som bliver lidt smallere, men stadig med 2 vognbaner i hver retning. Ud for kolonihaverne er der i dag nogle smalle parkeringsspor og nogle mindre bede med træer. Parkeringspladserne er i dag smalle, hvilket resulterer i at der parkeres ind over cykelstien eller ud over vejbanen. I forslaget indsnævres cykelstien til 2 m, og der laves en rabat i 2,3 m bredde, hvor der vil være skiftevis parkeringslommer og plantebede med træer. Dermed bliver parkeringspladserne bredere og der sikres bedre forhold for både cyklister og bilister. Antallet af parkeringspladser reduceres, for at give plads til begrønning og biodiversitet. Parkeringspladserne anlægges i brosten sat i grus, som på Lørenskogvej. Det giver mulighed for at græs og andre planter kan vokse ind i fugerne og skabe en delvist grøn parkeringsplads. I midterrabatten plantes også træer på det meste af strækningen, og der etableres underbeplantning om beskrevet i konceptet.

Træerne i midterrabatten vil med tiden få en højde på op til ca. 20 m , som kan give modspil til det brede vejforløb. Træerne i siderabatterne vil med tiden blive ca. 12-15 m høje for at formidle skalaen fra den brede vej til kolonihaverne og parcelhusene. Desuden vil træerne mod nord skygge lidt for kolonihaver og parcelhushaver, hvilket er endnu et argument for at vælge mindre træer her.

Sunde og veludviklede træer kræver gode og store plantehuller, hvor eksisterende jord skal bortkøres og deponeres. Antallet at træer kan derfor blive justeret i forhold til jordens forureningsgrad og de indkomne priser i forbindelse med udbud af anlægsprojektet. Dette gælder for både den øst- og vestlige indgangsport.

Udover smallere kørespor, vil vejen få et lidt mere "snoet" forløb. I forhold til prioriteringskataloget er der arbejdet med en lidt bredere kørebane, ca. 0,2 m, for at få plads til en kantlinje, som skal være med til at lede bilisterne, især når det er mørkt. Om det er nødvendigt med kantlinjer, vil blive afklaret nærmere i projekteringsfasen.

Nuværende, slidte betonkantsten vil blive udskiftet til granitkantsten.

Der vil blive udlagt asfalt på kørebanen hele strækningen i etape 1.

Etape 2:

For strækningen ad Jyllingevej fra Rødovrevej til kolonihaverne er der sat nye kantsten mellem kørebane og cykelsti i 2020. For at undgå at disse kantsten skal sættes om, foreslås der indtil videre en visuel indsnævring af vognbanerne med afmærkning. I krydsene Jyllingevej/Tårnvej og Jyllingevej/Rødovrevej vil hellerne i krydset blive udskiftet til granitkantsten. Der vil blive udlagt asfalt på kørebanen på hele strækningen i etape 2. Den anslåede udgift til at omsætte kantsten, gøre cykelstien smallere og midterrabatten bredere, og plante træer, buske og anden beplantning i midterrabatten i denne etape anslås overslagsmæssigt at være ca. 11-13. mio. kr. og indgår ikke i dette skitse- og dispositionsforslag.

Etape 3:

For strækningen fra Københavns Kommune til Rødovrevej er der ikke lavet et dispositionsforslag endnu, men overordnet er planen at ombygge strækningen på samme vis, som strækningen i etape 1, dvs. indsnævring af kørespor og evt. et mere "bugtet" forløb og plantning af 3 rækker træer og underbeplantning i midt- og siderabat. På denne strækning er der en række indkørsler, så der vil være ingen eller begrænset mulighed for at lave parkeringslommer, da der også skal være plads til træer og grønne bede i siderabatterne.

Der vil blive udlagt asfalt på kørebanen på hele strækningen i etape 3.

Trafikale konsekvenser:

Under anlægsarbejdet må der forventes at blive meget trængsel og kødannelse, som i myldretiden også kan sprede sig til Tårnvej, da det er nødvendigt at inddrage et kørespor pr. retning til arbejdet (skiftevis mod siderabat og midterrabat). Dette gælder især for strækningen vest for Tårnvej, som er den mest trafikerede. Når arbejdet er slut, vil vejen have en smallere og lidt mere snoet kørebane og mere beplantning. Disse tiltag er med til at sænke hastigheden.

Reduktion af hastighedsgrænse:

Den smallere kørebane og mere snoet vejforløb i etape 1 og 3, og ændret kørebaneafmærkning i etape 2, skal få vejen til at fremstå som ikke egnet til en hastighedsbegrænsning på 60 km/t, og Københavns Vestegns Politi vil blive ansøgt om tilladelse til at reducere hastighedsgrænsen til 50 km/t (den normale hastighedsgrænse for byzone).

Valg af asfalttype:

Der bliver valgt en støjreducerende asfalttype, som den der kendes fra blandt andet Slotsherrensvej. Bliver hastigheden nedsat til 50 km/t, bidrager en sådan hastighedsnedsættelse i sig selv væsentligt til et lavere støjniveau.

Lov- og plangrundlag

Budget 2022 inkl. langtsigtet investeringsplan

Lov om offentlige veje (lovbekendtgørelse nr. 1520 af 27. december 2014)

Beslutningssag på Kommunalbestyrelsens møde den 26. oktober 2021 (Prioriteringskatalog - de gennemskærende veje).

Økonomiske konsekvenser

Forslaget for etape 1 forventes at ville koste ca. 9 mio. kr. inkl. tillæg for uforudsete udgifter. Dette er en del mere end det afsatte beløb på 5 mio. kr., derfor deles etape 1 over 2022 og 2023. Etape 2 og 3, som udføres i 2023, forventes at koste ca. 7 mio. kr. Priserne er beregnet på et overordnet niveau og et mere præcist prisniveau kendes, når der er indhentet tilbud på opgaverne.

Sammenlagt forventes den beskrevne renovering at koste ca. 16 mio. kr. Det foreslås derfor en frigivelse af 5 mio. kr. i 2022 og 11 mio. kr. i 2023. Udgiften vedrører hovedfunktion 2.28 - Kommunale veje.

Afledt drift:

Der forventes øgede afledte driftomkostninger på 100.000 kr. pr. år.

Tidsplan

Udførsel af etape 1 forventes at starte op i efteråret 2022 med udskiftning af kantsten og etablering af bredere siderabatter. Arbejdet fortsætter hen over vinteren og foråret med plantning af træer og plantning og såning i rabatter.

Etape 2 forventes udført i løbet af foråret/sommeren 2023.

Etape 3 forventes opstartet i foråret 2023 og afslutttet i efteråret 2023.

Under forudsætning af bevillinger fra 2024 foreslås arbejdet med renovering af de gennemskærende veje at fortsætte på Roskildevej fra 2024, over 2-3 år, afhængig af hvilke tiltag, der skal gennemføres.

Bilag

Bilag 1: Etapeplan Jyllingevej
Bilag 2: Konceptdiagram for Jyllingevej
Bilag 3: Dispositionsplan, etape1, med luftfoto, Jyllingevej
Bilag 4: Tværprofiler og principsnit, etape1, Jyllingevej

Energiforbedrende tiltag i kommunale bygninger 2022
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten for 2022 er der afsat et rådighedsbeløb på 6,0 mio. kr. til gennemførelse af energitiltag i Rødovre Kommunes bygninger. Tiltagene forventes at give en CO2-reduktion på 77 tons p.a.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på 6,0 mio. kr. til Klima- og Naturudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 6,0 mio. kr. i 2022 til energitiltag i kommunale bygninger samt
  2. at den foreslåede disponering af beløbet godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Der er i investeringsoversigten for budget 2022 afsat et anlægsbeløb på 6.000.000 kr. til energitiltag i kommunens bygninger. Generelt er tiltagene koordineret med den generelle bygningsvedligeholdelse, for at sikre den bedst mulige synergi.

Besparelsen på gennemførte energitiltag i kommunale bygninger geninvesteres i CO2-reducerende tiltag, med afsæt i kommunens kommende klimahandlingsplan.

Tiltagene forventes at forbedre kommunens CO2-udledning med 77 tons, svarende til 2% af Rødovre Kommunes CO2 udledning.

Teknisk Forvaltning foreslår på grundlag af egne analyser samt foreliggende energimærkninger, at energipuljen for 2022 disponeres til følgende aktiviteter:

Energirenovering af Islevbadet 2 mio. kr.

Ventilationsanlæg udgør en stor del af bygningers energiforbrug, der udskiftes ventilationsanlæg og udbygges på cts (central tilstandskontrol og styring). Et nyt anlæg vil medføre besparelser i el og varme, da de er udstyret med effektive motorer og bedre varmegenvinding. Der kigges på muligheden for at etablere solvarme som supplement til opvarmning af brugsvand. Etablering af termotæppe som tidligere foreslået.

Udskiftning af belysning til LED 0,6 mio. kr.

Gamle lyskilder bliver med tiden naturligt udfaset og erstattet med bæredygtige LED-armaturer. LED-belysning giver mulighed for at tilpasse farvetemperaturen efter brugernes funktion, samt opdatere belysningskravene. Derudover har LED en længere teknisk levetid, hvilket giver driftsbesparelser. De afsatte midler til ny belysning, vil primært blive prioriteret på børne- og skoleområdet.

Udskiftning/renovering af ældre ventilationsanlæg 0,8 mio. kr.

Ventilationsanlæg udgør en stor del af bygningers energiforbrug, og ældre anlæg kan med fordel udskiftes til nye energieffektive. Nye anlæg vil medføre besparelser i el og varme, da de er udstyret med effektive motorer og bedre varmegenvinding. Tiltagene vil afklares løbende efter egne analyser og målinger.

Etablering/udvidelse af den centrale styring (CTS) 0,75 mio. kr.

I takt med at der stilles større krav til bygningers tekniske installationer, for bl.a. at sikre et godt indeklima, kræver det mere styring og overvågning af tekniske anlæg. CTS gør det muligt at overvåge centralt og behovsstyre tekniske anlæg. Teknisk Forvaltning har de seneste år lagt vægt på bedre styring, hvilket har medført energibesparelser samt bedre indeklima for brugerne. De afsatte midler prioriteres på børne- og skoleområdet.

Klimaskærmsoptimeringer 0,6 mio. kr.

Efterisolering af klimaskærme indebærer alt fra isolering af lofte, vægge, terrændæk samt udskiftning af vinduer. Som udgangspunkt udføres klimaskærmsoptimeringer i forbindelse med andre bygningsarbejder, eller hvis klimaskærmen bidrager til dårlige termiske indeklimaforhold. Der planlægges i 2022 udført forbedringer af klimaskærmen i forbindelse med ventilationsprojekt på Hendriksholm Skole og Tandplejehuset og centralvarmeanlæg på Espevang.

Energioptimeringer på Rødovre Skøjte Arena 1 mio kr.

Der afsættes et rådighedsbeløb på kr. 1.000.000 til cts-styring, som vil gøre det muligt at monitorerer og styre energiforbruget. Herunder udskiftning af ventilationsanlæg og belysning.

Andre tiltag som afklares i løbet af året 0,25 mio kr.

Der afsættes et rådighedsbeløb på kr. 250.000 til tiltag, som afklares i løbet af året, herunder også etablering af solcelleanlæg hvis muligt og rentabelt.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler

Lov om fremme af energibesparelser i bygninger

Bekendtgørelse og Kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.

Bekendtgørelse om Kommunernes budget- og regnskabsregulativ, revision mv.

(BEK nr. 128 af 1. februar 2019).

Økonomiske konsekvenser

Det forudsættes, at den samlede anlægsbevilling på 6.000.000 kr. forbruges til formålet i regnskabsåret 2022.

Energiforbedringstiltag kan lånefinansieres til blandt andet nedenstående tiltag:

  • Energiforbedringsforslag jf. energimærkningen for den pågældende ejendom
  • Udskiftning/renovering af belysning, ventilationsanlæg, køleanlæg m.v., samt anlæg til styring af disse
  • Energiforbedringer jf. Bygningsreglementets regler for eksisterende bygninger.

Udgiften på 6.000.000 kr. vedrører hovedfunktion 6.45 administrativ organisation.

Besparelsen på gennemførte energitiltag er skønsmæssigt 500.000 kr. og vil blive udmøntet i de aktuelle institutioners energibudgetter. Den samlede besparelse vil herefter tilgå DK2020-puljen med henblik på investering i CO2-reducerende tiltag. Den konkrete udmøntning vil blive indarbejdet i den kommende budgetproces.

Tidsplan

Projektering, udbud og udførelse af de konkrete aktiviteter planlægges over perioden februar-december 2022.

Diverse
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.