Klima- og Naturudvalget
07-02-2023
Medlemmer
Anette Rachlitz (A)
Jan Kongebro (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)
Fraværende
Sager 6 - 9
Meddelelser
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Der er ingen punkter til behandling.
Beslutning
Taget til efterretning.
Orientering om igangsættelse af udbud af buslæskure
Sag nr. 7
Beslutningskompetence: TMU/KNU
Sagens kerne
Orientering om igangsættelsen af arbejdet med udbud af buslæskurerne i Rødovre.
Sagen behandles samtidig i Teknik- og Miljøudvalget og Klima- og Naturudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at igangsættelsen af arbejdet med at udbyde buslæskurerne til klimavendelige modeller i Rødovre tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
I Klimahandlingsplanen er udskiftning af kommunens nuværende buslæskure til mere bæredygtige modeller med som Indsats 10. I indsatsen er det beskrevet, at der skal arbejdes for, at buslæskurerne bidrager til den grønne omstilling enten ved at blive udstyret med solceller eller grønne tage.
Dette kan ikke gøres med de nuværende buslæskurer. Derfor skal der findes en ny model, som enten kan have grønne tage eller solceller.
De to forskellige tiltag løser helt forskellige elementer i den grønne omstilling. Solcellerne øger den lokale el-produktion, mens de grønne tage øger det grønne areal i Rødovre.
For at få afklaret hvilket type tiltag der skal være på de nye læskure, vil Teknisk Forvaltning indgå i en markedsdialog, hvor der f.eks. vil blive set på om der er nok dagslys i Rødovre til solceller generer tilstrækkelig med el ift. produktionsomkostningerne af cellerne. Der vil også kunne blive undersøgt hvilke typer planter, som kan vokse på de grønne tage og sikre øget biodiversitet i Rødovre.
Herudover skal der også tages stilling til, hvilken type udstyr, som ønskes indarbejdet i de nye buslæskure. Skal der f.eks. være bænke i alle læskurer, eller skal der være modeller uden bænke til steder, hvor fortovet ikke er bredt nok til at tilgodese siddende ventende buspassager. Teknisk Forvaltning planlægger at inddrage Senior- og Handicaprådet i denne dialog.
I udbuddet skal kommunen også forholdes sig til opdelingen mellem reklame- og kommunalfinansieret læskure. I dag er ca. 75 % af buslæskurerne reklamefinansieret.
Længden af den udbudte kontrakt samt hastigheden for udskiftningen af de gamle læskure, er også punkter ,som udbuddet af kontrakten skal forholde sig til.
Denne dialog bruges til at udforme det kommende udbud som forventes gennemført i løbet af efteråret 2023.
Lov- og plangrundlag
Klimahandlingsplan, Indsats 10.
Økonomiske konsekvenser
Det er anslået, at det vil koste ca. 7,0 mio. kr. hvis kommunen alene selv finansierer udskiftningen af buslæskurerne. Det er forventet, at dette beløb kan reduceres, hvis en andel af buslæskurerne kan blive reklamefinansieret.
Der er fra 2024 afsat 400.000 kr. årligt til implementering af Klimahandlingsplanens punkt 10.
Alt efter valg af model, beslutning om delvis finansiering via reklamer og ønske om at nå implementering af punkt 10 senest i 2030, kan det være, at det bliver nødvendigt at afsætte yderligere midler til projektet i kommende års budgetforhandlinger.
Tidsplan
I 2023 gennemførelse af markedsdialog og udbud. Opstart af den nye kontrakt i 2024.
Anlægsregnskab - Revitalisering af Vestvolden
Sag nr. 8
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
På Kommunalbestyrelsens møde den 29. marts 2011 blev der givet en bevilling til Befæstningsprojektet, således at Vestvolden kunne blive opgraderet til en cykelpendlerrute, herunder med en opførsel af en stibro over Jyllingevej, og befæstningsanlægget synliggjort med et attraktivt og dynamisk formidlingscenter i Ejbybunkeren. Revitaliseringen er sket i et samarbejde mellem Naturstyrelsen og Realdania, Vejdirektoratet og Rødovre Kommune.
Anlægsprojekterne er nu afsluttet med en samlet merudgift på 120.152 kr.
Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at regnskabet godkendes samt
- at merudgiften på 120.152 kr. finansieres af kassebeholdningen.
Beslutning
Orientering taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Revitaliseringen af befæstningsprojektet har bestået af tre delprojekter, projekterne: En historisk vandring på Vestvolden, Vestvolden – infrastruktur, kulturarv og folkesundhed og Stibro over Jyllingevej. Der er samlet set givet en bevilling til de tre projekter på 7,3 mio. kr., som svarer til Rødovre Kommunens andel af finansieringen. Vejdirektoratet og Partnerskabet, Realdania og Naturstyrelsen, har finansieret det resterende.
De tre projekter er kort beskrevet nedenfor.
En historisk vandring på Vestvolden
Med projektet er Vestvolden gjort synlig og mere tilgængelig, som en attraktiv del af Købehavns nyere befæstning med et spændende og dynamisk formidlingscenter. Som en del af projektet, er batteri- togs- og artillerimagasinet genopført, og anvendes blandt andet til formidling af Vestvoldens naturkvaliteter.
Budgettet til projektet var 10,75 mio. kr., hvoraf kommunens andel 2,65 mio. kr. Den resterende andel af projektet er finansieret af Partnerskabet - Realdania og Naturstyrelsen. Kommunens udgifter svarer til det budgetterede.
Vestvolden – infrastruktur, kulturarv og Folkesundhed
Hovedformålet med projektet var at omdanne Vestvolden til en attraktiv og rekreativ cykelpendlerrute, der kommer både brugere af Vestvolden og mange pendlere til gavn. Med projektet er Voldgaden asfalteret. Trafiksikkerheden og trygheden er øget ved opsætning af belysning langs Voldgaden.
Budget til projektet var 5,6 mio. kr. eksklusiv moms, hvoraf Partnerkabet har finansieret 2,8 mio. kr., Vejdirektoratet skulle finansiere 1,4 mio. kr., svarende til 25 % af projektets udgifter, og Rødovre Kommune skulle finansiere 1,4 mio. kr.
Projektet har været koordineret med stibroen over Jyllingevej, og derfor har projektet været væsentligt udskudt. Det har bevirket, at alle udgifter til projektet ikke er blevet revideret rettidig, og den fulde medfinansiering fra Vejdirektoratet har derfor ikke været mulig, svarende til 124 t. kr.
Bro over Jyllingevej
For at omdanne Vestvolden til en attraktiv pendlerrute er der opført en stibro over Jyllingevej, som skaber forbedret fremkommelighed for cykeltrafik og højner trafiksikkerheden. Stibroen blev indviet i 2021. Naturstyrelsen har stået som bygherre af broen, der har været forsinket, fordi oprindelige ledningsoplysninger var misvisende, og det var nødvendigt at flytte en stor vandledning, inden alle brofundamenterne kunne blive anlagt. Kommunen, Naturstyrelsen og Vejdirektoratets Cykelpulje har tilvejebragt finansieringen af projektet, som samlet set har kostet 19,8 mio. kr. Kommunens finansiering var 3,3 mio. kr., mens Vejdirektoratets var 5,3 og Naturstyrelsens andel var 11,2 mio. kr.
Samlet regnskab for Rødovre Kommunes andel af Revitaliseringen af Vestvolden:
- Bevilling: 7.307.000 kr.
- Udgifter: 7.402.152 kr.
- Merudgift: 120.152 kr.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen (BEK nr. 1051 af 15. oktober 2019), kapitel 1.
Økonomiske konsekvenser
Merudgiften på 120.152 kr. finansieres af kassebeholdningen.
Tidsplan
Ingen.
Diverse
Sag nr. 9
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.