Klima- og Naturudvalget
12-09-2023
Medlemmer
Anette Rachlitz (A)
Jan Kongebro (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)
Sager 32 - 35
Meddelelser
Sag nr. 32
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Invitation til efterårsmøde med Agenda 21-gruppen (se bilag 1-2)
- Status på klimatilpasning i Harrestrup Å projektet (se bilag 3).
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Notat om Invitation til møde med Agenda 21 gruppen den 12. oktober 2023Bilag 2: Invitation til møde med Agenda 21 gruppen den 12. oktober 2023
Bilag 3: Orientering om status på klimatilpasning i Harrestrup Å projektet
Arealerhvervelse i projekt om Skybrudssikring af Kagsmosen
Sag nr. 33
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Københavns Kommune har anmodet Rødovre Kommune om at træffe principbeslutning om, hvorvidt kommunen vil iværksætte ekspropriation med henblik på at sikre de nødvendige arealer og rettigheder til skybrudsprojektet i Kagsmosen for en ejendom, der er ejet af PAB Brunevang.
Sagen forelægges samtidig til orientering på Klima- og Naturudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at der træffes principbeslutning om iværksættelse af ekspropriation for ejendommen ejet af PAB Brunevang i forbindelse med etablering og drift af et skybrudsprojekt i Kagsmosen.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Skybrudsprojektet i Kagsmosen er et nøgleprojekt i Kapacitetsprojektet for Harrestrup Å, som er politisk besluttet i de 10 oplandskommuner. Projektet bidrager til at reducere risikoen for oversvømmelse af boliger og infrastruktur i oplandet til Harrestrup Å og bidrager således til at løse et samfundsmæssigt problem ved at reducere skadevoldende oversvømmelser. Projektet varetager dermed også et bredere samfundsmæssigt hensyn.
Kommunalbestyrelsen godkendte på mødet den 28. marts 2023 (sag nr. 51) miljøkonsekvensrapporten for projekterne i Kagsmosen og Kagsåen. I miljøkonsekvensrapporten indgår forskellige tiltag til at etablere en skybrudsløsning i Kagsmosen. En del af skybrudssikringen omfatter en ejendom ejet af PAB Brunevang. Ejendommen benyttes på nuværende tidspunkt som rekreativt område for boligforeningen.
Kortbilaget viser hvilke anlægstiltag der skal ske på boligselskabets matrikel. Matrikelskellet ligger i vandløbet, det er hele arealet syd for vandløbet som er boligselskabets matrikel, og dermed falder ind under arealerhvervelsen. Det pågældende areal på boligselskabets matrikel, bliver i dag benyttet til rekreative aktiviteter og ophold. Efter en evt. arealerhvervelse, hvor arealet inddrages til at kunne benyttes til oversvømmelsesareal i skybrudstilfælde, vil arealet fortsat til hverdag kunne benyttes til rekreativ ophold og aktiviteter. Det er kun i skybrudstilfælde, at arealet helt eller delvist vil benyttes til skybrudsareal.
Københavns Kommune varetager projektledelsen for det samlede skybrudsprojekt i Kagsmosen, og har som projektleder anmodet Rødovre Kommune om at igangsætte en ekspropriationsproces med henblik på at erhverve de nødvendige rettigheder til realisering af skybrudsprojektet.
Baggrunden er, at der gennem en længere periode er forsøgt indgået en frivillig aftale med PAB Brunevang, og da der på nuværende tidspunkt ikke er indgået en aftale, er der behov for, at ekspropriationsprocessen påbegyndes med henblik på at overholde tidsplanen for projektet. Det bemærkes, at der fortsat arbejdes på at indgå en aftale med PAB Brunevang, og at dette kan ske sideløbende med selve ekspropriationsprocessen.
Arealet, der er ejet af PAB Brunevang, er et grønt areal omfattet af fredningen af Kags- og Viemosen. Ekspropriationen gennemføres med henblik på at etablere følgende tiltag: terrænhævninger med digefunktion, regulering af vandløbet, forlængelse af eksisterende driftsvej og etablering af et udløbsbygværk i Kagsåen. Derudover skal der sikres vejadgang i forbindelse med drift af anlægget, og i anlægsperioden skal Københavns Kommune midlertidigt kunne råde over arealet. I tilfælde af skybrud skal der ligeledes sikres en ret til at oversvømme arealet, hvilket også vil indgå som en del af selve reguleringstilladelsen.
Når Teknik- og Miljøudvalget har godkendt indstillingen, vil Teknisk Forvaltning orientere Københavns Kommune om dette. Hvis der ikke opnås en frivillig aftale, vil Teknisk Forvaltning påbegynde processen med ekspropriation til etablering og drift af skybrudssikringen. Kommunalbestyrelsen får i givet fald forelagt ekspropriationsoplægget til endelig beslutning efter afholdelse af åstedsforretning. Ved åstedsforretningen vil Kommunalbestyrelsen være repræsenteret v/ formanden for Teknik- og Miljøudvalget, som ved åstedsforretningen for ekspropriationen til Rødovre Nord stationsplads. Alle nødvendige tilladelser og dispensationer skal være meddelt før ekspropriationsbeslutningen kan træffes.
Lov- og plangrundlag
Vandløbslovens § 71
Vejlovens §§ 98 og 100-102.
Økonomiske konsekvenser
Ingen for Rødovre Kommune. Udgifter til arealerhvervelse afholdes af Kapacitetsprojekt for Harrestrup Å, hvor de deltagende forsyningsselskaber betaler efter en aftalt fordelingsnøgle.
Tidsplan
Hvis det bliver nødvendigt med ekspropriation, forventer Teknisk Forvaltning, at sagen bliver fremlagt for Kommunalbestyrelsen i starten af 2024.
Bilag
Bilag 1: Kagsmosen - planudsnit Konkret udpegning af bevaringsværdige træer i lokalplan 148
Sag nr. 34
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I forlængelse af Kommunalbestyrelsens ønske om, at lokalplan 148 blev evalueret i en temadrøftelse af Teknik- og Miljøudvalget og Klima- og Naturudvalget, blev der fremført et ønske om at lave en konkret udpegning af bevaringsværdige træer i lokalplanens område.
Sagen behandles samtidig i Klima- og Naturudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at der igangsættes en proces med henblik på at udpege bevaringsværdige træer i lokalplan 148’s område, samt at udgiften hertil indgår i den kommende budgetproces.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Lokalplan 148 sikrer, at store karakteristiske træer bevares af hensyn til byens grønne udtryk, biodiversitet og den positive effekt på byklimaet.
Sikring af markante og bevaringsværdige træer har været praksis i kommunens lokalplanlægning i flere år. Sædvanligvis udpeges disse i den enkelte lokalplans kortbilag.
I lokalplan 148 er bestemmelsen for bevaring af træer ikke baseret på en konkret udpegning, men derimod i en generel bestemmelse om træerne stammeomkreds:
§ 9.6 Markante træer Træer med en samlet stammeomkreds på minimum 75 cm målt én meter over jorden, må ikke fældes uden forudgående tilladelse fra kommunen. Derudover må træer ikke stynes, topkappes el.lign. og store rødder må ikke overgraves eller blotlægges uden forudgående tilladelse fra kommunen.
I forbindelse med evalueringen af lokalplanen i august 2023 var der et ønske om at bestemmelsen erstattes af en konkret udpegning.
Forvaltningen har på baggrund af en foreløbig markedsscanning anslået udgiften hertil til 850.000 kr.
Hvis udpegningen skal iværksættes, er der behov for at konkretisere opgaven nærmere samt afsætte midler til opgaven. Forvaltning vil herefter forelægge en konkret procesplan til politisk beslutning i efteråret. I procesplanen vil forvaltningen også komme med et konkret forslag til borgerinddragelse samt en overordnet tidsplan for hele processen for revidering af lokalplan 148.
Lov- og plangrundlag
Planloven.
Økonomiske konsekvenser
Udgiften til udpegning af træer vurderes på det forelæggende grundlag at udgøre 850.000 kr. Udgiften er indarbejdet som en del af de tekniske ændringer i forhold til budget 2024.
Tidsplan
Forvaltningen forelægger en konkret procesplan til politisk beslutning i efteråret. Den konkrete udpegning af træerne vil herefter indgå i udarbejdelsen af tillæg til lokalplan 148.
Diverse
Sag nr. 35
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.