Klima- og Naturudvalget

04-06-2024

Medlemmer

Formand Kenneth Rasmussen (F)
Anette Rachlitz (A)
Jan Kongebro (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)

Sager 21 - 25

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 21

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Orientering om brinksikringsprojekt for Harrestrup Å.
  2. Notat om første møde i Rødovre Ungeklimaråd.
  3. Oplæg fra forvaltningen om bæredygtigt forbrug.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om brinksikringsprojekt Harrestrup Å
Bilag 2: Meddelelsesnotat om første møde i Rødovre Ungeklimaråd

Orientering om Masterplan Rødovre Syd
Sag nr. 22

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning har i samarbejde med HOFOR udarbejdet en masterplan for et område kaldet Rødovre Syd. I masterplanen er det undersøgt, om HOFOR må betale for klimatilpasning ud over serviceniveauet for hverdagsregn. Det er også undersøgt, om der er behov for at fremskynde klimatilpasning af kloakken. Endelig er der regnet på, hvad det vil koste at anlægge et 2-strenget kloaksystem i den fælleskloakerede del af masterplanens område, og hvor meget bassinvolumen det vil kræve.

Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Masterplan Rødovre Syd tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 4. juni 2024, pkt. 41:

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Teknisk Forvaltning har i samarbejde med HOFOR udarbejdet en masterplan for et område kaldet Rødovre Syd. Med denne masterplan er der nu udarbejdet masterplaner for hele Rødovre Kommune. Masterplaner for Rødovre Nord og Rødovre Øst blev godkendt af Teknik- og Miljøudvalget på mødet 4. oktober 2022 (sag nr. 33).

En masterplan er et arbejdsdokument, hvori behovet for investeringer i afløbssystemet undersøges inden for et geografisk afgrænset område. Tidligere masterplaner indeholdt projekter på idefaseniveau, som efterfølgende skulle modnes igennem en analysefase og en design- og projekteringsfase, før projekterne lå endeligt fast.

HOFORs erfaringer har imidlertid vist, at identificering af konkrete projekter foregår mere hensigtsmæssigt i en såkaldt SALVO proces. SALVO er en forkortelse for "Strategic Assets: Life-cycle Value Optimization". Derfor har HOFOR valgt, at masterplaner fremover kun skal identificere områder med behov for investeringer og de mulige løsningsgreb, hvorimod de konkrete projekter først identificeres og udvikles i en senere SALVO proces.

Siden udarbejdelsen af masterplanerne for Rødovre Nord og Rødovre Øst er der kommet nye regler for klimatilpasning i form af blandt andet omkostningsbekendtgørelsen. Reglerne i omkostningsbekendtgørelsen siger, at forsyningerne altid må betale for at klimatilpasse kloakken til det serviceniveau, der anbefales for hverdagsregn i spildevandskomiteens skrift 27 og 30.

Serviceniveauet er, at der i områder med separatkloakering højst sker stuvning af vand til terræn hvert 5. år, og at der i områder med fælleskloakering højst sker stuvning af vand hhv. spildevand hvert 10. år. Separatkloakering betyder, at regnvand og spildevand løber i hver sin ledning. Fælleskloakering betyder, at regnvand og spildevand løber i samme ledning.

Hvis kommuner og forsyninger ønsker at klimatilpasse til et højere serviceniveau end det, der anbefales i skrift 27 og 30, skal der udføres beregninger for at fastlægge det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau. I forbindelse med Masterplan Rødovre Syd er der udført en samfundsøkonomisk screening, som viser, at det ikke kan svare sig samfundsøkonomisk at sikre til et højere niveau end det, der anbefales i skrift 27 og 30. HOFOR må derfor ikke betale for sådanne projekter.

Serviceniveaet for hverdagsregn er skrevet ind i Rødovre Kommunes spildevandsplan som en målsætning, der skal opfyldes af HOFOR ved nyanlæg og renovering af kloakker. Serviceniveauet for hverdagsregn tager højde for klimaforandringer indtil år 2100 og indeholder derfor en klimafaktor. HOFOR må gerne fremskynde investeringer i at klimatilpasse kloakken, så den lever op til serviceniveauet i 2100, hvilket i praksis ville betyde et højere serviceniveau nu.

I forbindelse med udarbejdelse af Masterplan Rødovre Syd er det derfor undersøgt, om det kunne give mening at fremskynde investeringer i at klimatilpasse kloakken i masterplanens område. Konklusionen er, at fremrykning af investeringer ikke anbefales, da HOFORs og Rødovre Kommunes driftserfaringer ikke tyder på væsentlige problemer med kloakkens funktion i området. Samlet set anbefaler masterplanen derfor ikke investeringer i afløbssystemet ud over almindelig vedligeholdelse og de investeringer, der sker i forbindelse med byudvikling.

En del af området er fælleskloakeret. Rødovre Kommunes spildevandsplan indeholder en langsigtet målsætning om, at regnvand på 50-100 års sigt skal fjernes fra fælleskloakken og enten bortledes i et separat regnvandssystem eller håndteres lokalt ved nedsivning.

På den baggrund er der i masterplanen lavet et økonomisk overslag over, hvad det vil koste at udføre et 2-strenget kloaksystem i det fælleskloakerede område i Rødovre Syd. Overslaget lyder på 767 mio. kroner. For at få tilladelse til at udlede det fraseparerede regnvand til Harrestrup Å er det imidlertid nødvendigt at bygge bassiner, der kan rense og forsinke vandet. HOFOR anslår i masterplanen, at der vil være behov for 69.000 m3 bassin til en pris på 993 mio. kroner.

Disse udgifter er meget høje, og det vil være svært at finde plads til 69.000 m3 bassin i området. Beregningerne taler derfor for, at spildevandsplanens målsætning mere hensigtsmæssigt kan opnås ved lokale nedsivningsløsninger fremfor at udføre et 2-strenget kloaksystem. Masterplanen indeholder derfor heller ikke en tidsplan for udførelse af et 2-strenget kloaksystem.

Lov- og plangrundlag

Serviceniveaubekendtgørelsen, BEK nr. 2276 af 29. december 2022.

Omkostningsbekendtgørelsen, BEK nr. 2275 af 29. december 2020.

Spildevandsplan 2022-2030 Rødovre Kommune.

Kommuneplan 2022 Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Efter vedtagelsen af Rødovre Kommunes klimatilpasningsplan i 2014 blev der udarbejdet økonomiske overslag over, hvad det ville koste at klimatilpasse de 8 udpegede risikoområder. Resultatet af beregningerne blev præsenteret for Kommunalbestyrelsen på mødet 24. november 2015 (sag nr. 203).

Masterplan Rødovre Syd dækker risikoområde 6, hvor udgifterne var anslået til 122,4 mio. kroner. Da klimatilpasning i risikoområde 6 ikke kan gennemføres ud over serviceniveauet for hverdagsregn som følge af de nye regler i omkostningsbekendtgørelsen, bortfalder disse udgifter, som tidligere har indgået i HOFORs langtidsprognoser for takstudviklingen.

Tidsplan

Der planlægges ud fra arbejdsdokumentet Masterplan Rødovre Syd, indtil dokumentet eventuelt bliver revideret. Da masterplanen ikke har identificeret områder med behov for investeringer, er der ingen tidsplan for projekters færdiggørelse.

Bilag

Bilag 1: Masterplan Rødovre Syd

DK2020 - Orientering om status på tværkommunal selskabsdannelse under HOFOR til etablering af solceller på kommunale bygninger.
Sag nr. 23

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog 31. januar 2024 (sag nr. 10) at Rødovre Kommune arbejder videre med at indgå i et tværkommunalt selskab til drift og administration af solceller på kommunale bygninger sammen med HOFOR. Samarbejdet er sat i verden for at tage et ansvar og bidrage til den grønne omstilling med lokal grøn strøm, herunder at udnytte energipotentialerne fra bygninger og skåne elnettet, samt at skabe synergi og stordriftsfordele ved at mange går sammen om at etablere et fælles selskab. Herudover skal indsatsen være en inspiration for borgere og virksomheder.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at sagen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen vedtog 31. januar 2024 (sag nr. 10) at Rødovre Kommune arbejder videre med at indgå i et tværkommunalt selskab til drift og administration af solceller på kommunale bygninger sammen med HOFOR.

Målet for samarbejdet er, at:

• Identificere mulighederne og fastsætte rammerne for at HOFOR kan etablere et selskab, der kan hjælpe kommunerne med at sætte solceller op på de kommunale tage.

• Gennemføre pilotprojekter med opsætning af solceller (København, Herlev og Rødovre).

Samarbejdet er sat i verden for at tage et ansvar og bidrage til den grønne omstilling med lokal grøn strøm, herunder at udnytte energipotentialerne fra bygninger og skåne elnettet, samt at skabe synergi og stordriftsfordele ved at mange går sammen om at etablere et fælles selskab. Herudover skal indsatsen være en inspiration for borgere og virksomheder.

Organisering

Projektet er organiseret med en styregruppe, som er HOFOR’s eksisterende styregruppe, HOFOR har udpeget to tovholdere til projektet. Desuden er der nedsat en arbejdsgruppe og en referencegruppe. Arbejdsgruppen indeholder embedsmænd fra hver kommune/region og referencegruppen består af kommunale/regionale beslutningstagere.

Mødestruktur og fremdrift i 2024

Borgmesteren deltog i borgmestermøde med HOFOR og interesserede kommuner/regioner den 4. marts 2024. Rødovre Kommune, 11 andre kommuner i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden er herefter gået sammen med HOFOR i samarbejdet, der skal undersøge mulighederne for oprettelse af et selskab, som kan etablere og drive vedvarende energiproduktion fra solceller. De deltagende kommuner/regioner er Rødovre, Ballerup, Brøndby, Dragør, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, København, Tårnby, Vallensbæk og Region Hovedstaden.

Arbejdsgruppen mødes med 1-2 måneders interval. Referencegruppen forventes at mødes 2 gange i løbet af 2024, første møde afholdes 13. juni 2024.

Ved arbejdsgruppemøderne i maj/juni forventes der at være en samlet status på potentialeanalyserne på tværs af kommunerne/regionen, en opsamling af økonomi og jura, samt inputs til budget 2025. HOFOR forventer, at der i slutningen af august 2024 foreligger de samlede resultater for potentialer og en mulig skitse for HOFOR’s selskabsgørelse. Senest i efteråret 2024 forventes en beslutningsproces for oprettelse af selskabet.

Arbejdsgruppemøder

Arbejdsgruppen har siden januar 2024 mødtes 3 gange. På møderne diskuteres bl.a. emner omkring afkastkrav, potentialeanalyser, garantistillelse, lejepris, kapitalisering og finansiering, udgetforhandlinger, risikodeling, ejerskab, selskabsform, CSR-politikker, dimensionering og kapacitet og elaftaler gennemgået og diskuteret.

CSR-politikker og krav hertil fylder meget for både kommunerne og HOFOR. Der er endnu ikke fastsat specifikke krav, men udbud vil højst sandsynligt læne sig op ad EU og USA’s etiske krav, og krav i forhold til dokumentation for CO2-udledningen ved produktionen (miljøvaredeklaration).

I forbindelse med pilotprojektet i Københavns Kommune har HOFOR markedsdialog med 7 leverandører i slutningen af maj.

Elproduktionsaktiviteter er – uanset om de er kommunalt eller privat ejet – ikke underlagt prisregulering, men skal drives på kommercielle vilkår.

Solcelleselskabet kan således sælge el til markedspris og opnå et overskud, men også lide tab. Det er afgørende for en positiv businesscase, at der laves en prisaftale mellem HOFOR og kommunerne for køb af el (en såkaldt PPA). En sådan aftale kan være lineær, men også følge markedsprisen. De nærmere regler på området undersøges af HOFOR. Kommunerne skal hver især undersøge, hvorvidt de kan indgå en elaftale med selskabet.

En foreløbig skitse af selskabet (HOFOR solceller A/S) blev præsenteret ved aprilmødet. Kapitalindskud er en forudsætning for at blive en del af selskabet, og alle parter betaler samme kapitalindskud. Ejerandelen kan fordeles ligeligt eller efter potentiale/indbyggertal. Kapitalindskuddet er endnu ikke fastlagt, men forventes i omegnen af 300.000 – 500.00 kr. Kommunerne skal herudover afklare, om der kan stilles kommunegaranti for selskabet.

Pilotprojekt

Sideløbende med arbejdsgruppemøderne har Teknisk Forvaltning fået udarbejdet en potentialeanalyse for opsætning af solceller på de kommunale tagflader. Analysen er udført af Niras og peger på et realistisk årligt produktionspotentiale af strøm på ca. 2,94 Gigawatttimer (GWh). Dette svarer til ca. 600 husstandes årlige forbrug. Bygningerne med de største potentialer er bl.a. Rødovrehallen, Skovmoseskolen, Nyager Skole, Valhøj Skole, Boldklub Avarta og Islevbadet.

Teknisk Forvaltning og repræsentanter fra HOFOR mødtes den 24. april 2024 for at opstarte pilotprojekt for opsætning af solceller på kommunale tage i Rødovre. På mødet blev potentialeanalysen for de kommunale bygninger fremvist og relevante bygninger udpeget. Rødovre Kommune skal stå for klargøring af taget til opsætning af solceller (bl.a. statiske undersøgelser af taget), udforme en lejeaftale samt udstede en byggetilladelse til projektet. Der er behov for statiske undersøgelser af relevante tagflader, som er væsentlige for det kommende vedligehold af tagarealerne. HOFOR står for indkøb af solcellerne, opsætning, drift, vedligehold samt opgradering af eksisterende elinstallationer. HOFOR arbejder videre med hvordan aftalen omkring placering og vedligehold af solcelleanlægget skal udformes, herunder en uniform lejeaftale af tagarealet til installationen.

Teknisk Forvaltning er nu i proces med udpegning af en relevant bygning, som egner sig til opsætning af solceller.

Tidsplan

Senest i efteråret 2024 forventes en beslutningsproces for oprettelse af selskabet. Pilotprojekterne forventes igangsat inden sommeren 2024.

Økonomiske konsekvenser

Der skal afsættes midler til selve selskabsdannelsen og den årlige drift af selskabet. Det er endnu ikke muligt at angive det præcise beløb, da den færdige model for selskabet endnu ikke er fastlagt, men forventes i omegnen af 300.000 kr. – 500.000 kr., som skal afsættes i Budget 2025.

Der vil være økonomiske udgifter forbundet med opsætning af solceller. Der er allerede afsat ca. 500.000 kr. hertil via puljen for energiforbedrende tiltag.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Diverse
Sag nr. 24

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 25

Beslutningskompetence: KNU

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at Klima- og Naturudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokol underskrevet.

Sagsfremstilling

Klima- og Naturudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."