Klima- og Naturudvalget
04-02-2025
Medlemmer
Anette Rachlitz (A)
Jan Kongebro (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)
Fraværende
Sager 6 - 11
Meddelelser
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Meddelelsespunktet forelægges til orientering:
1. Heerups Have - fornyelse med fremme af biodiversitet (se bilag).
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Heerups Have KNU 040225 Orientering om forslag til Lokalplan 148A
Sag nr. 7
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog Startredegørelse til Lokalplan 148A den 28. maj 2024. Forslag til Lokalplan 148A er en revideret udgave af Lokalplan 148. Formålet med revisionen er at lempe og/eller præcisere en del af bestemmelserne, samtidig med at lokalplanområdets grønne og åbne karakter fastholdes.
Sagen fremlægges til orientering i Klima- og Naturudvalget samt til behandling i Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Klima- og Naturudvalget tager sagen til efterretning.
Beslutning
Orientering taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Teknik og Miljøudvalget og Klima- og Naturudvalget havde den 15. august 2023 en fælles temadrøftelse af Lokalplan 148. Baggrunden for temadrøftelsen var udvalgenes ønsker om tilpasning af lokalplanen, Teknisk Forvaltnings erfaringer med administrationen af lokalplan 148, samt borgernes perspektiver vedrørende administrationen af lokalplan 148. Temadrøftelsen førte til en beslutning om at revidere og opdatere Lokalplan 148, så den bliver mindre restriktiv. Grundet revisionens omfang, er det vurderet hensigtsmæssigt, at foretage en gennemskrivning af hele lokalplanen, så den også opdateres med nyeste bestemmelser fra anden lovgivning.
Ændringerne i Lokalplan 148A i forhold til den oprindelige Lokalplan 148 drejer sig om nedenstående 8 punkter:
- Bestemmelsen om byggelinjer lempes, så det bliver muligt at opføre en åben carport i forhaven.
- Bestemmelsen om belægning lempes og præciseres.
- Bestemmelser om hegn lempes og præciseres, så det bliver muligt at etablere begrønnede støjhegn ved støjbelastede boliger.
- Bestemmelser om solenergi lempes, så der ikke længere er krav til farven på solcellerne. Der skal heller ikke længere søges om tilladelse til etablering af solcelleanlæg.
- Bestemmelser om ventilationsanlæg, varmepumper o.lign. tekniske anlæg tilføjes en henvisning til Energistyrelsens råd om forebyggelse af støjgener.
- Bestemmelser om antenner udgår.
- Bestemmelser om renovation lempes, så der ikke længere er krav om visuel afskærmning. Der tilføjes en henvisning om Rødovre Kommunes affaldsregulativ.
- Bestemmelsen om bevaringsværdige træer præciseres med en konkret udpegning af træerne på kortbilag. Kortbilagene suppleres med et bilag, der præcist udpeger de bevaringsværdige træer, som ikke må fældes, stynes eller udsættes for lignende indgreb. Ydermere tilføjes en liste, der på matrikulært niveau beskriver de udpegede træer.
De ovennævnte ændringer i punkt 1 til 7 blev besluttet allerede i forbindelse med startredegørelsen i maj 2024.
Punkt 8 har afventet registreringen af træer og herunder kontrol og formidling af det omfattende registreringsmateriale. Udpegningen af bevaringsværdige træer har været drøftet på TMU-mødet den 14. januar 2025. Resultaterne af træregistreringen foreligger nu, og det samlede lokalplanforslag er klar til beslutning om offentliggørelse. Det samlede lokalplansforslag inkl. træregistreringen har været drøftet med SAGIR.
Registreringen og udpegningen af bevaringsværdige træer
Udpegningen af de bevaringsværdige træer er baseret på en landskabsfaglig registrering. Denne er kombineret med input fra borgerne, der har fremhævet træer, de anser som særligt værdifulde.
Der er ved registreringen af træer taget udgangspunkt i de træer, som er bevaringsværdige ifølge gældende lokalplan, altså træer med stammeomkreds på min. 75 cm. Træerne er vurderet i forhold til deres sundhed og restlevetid, deres værdi for biodiversitet, deres arkitektoniske værdi, kulturhistoriske værdi og deres betydning for kvarterets grønne udtryk. Hvert registreret træ er tildelt point efter et metodeskema, som er udarbejdet af Teknisk Forvaltning med input fra rådgiver.
Formålet med udpegningen af bevaringsværdige træer er at sikre, at Rødovre Kommune fortsat fremstår som en grøn by, i tråd med visionerne i Kommuneplan 2022. Store karakteristiske træer og en sund, mangfoldig træbestand er en afgørende del af kommunens identitet.
Ca. 75 % af kommunens samlede areal er privat ejet. Derfor spiller private arealer en væsentlig rolle i at realisere kommuneplanens mål om en by med en tydelig grøn karakter. Det er til gavn og glæde for både borgere og miljøet, at denne fælles indsats prioriteres.
Lov- og plangrundlag
Planloven
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Vedtagelse af Forslag til Lokalplan 148A: februar 2025.
Offentlig høring af Forslag til Lokalplan 148A i otte uger: vinter/forår 2025.
Endelig vedtagelse af Lokalplan 148A: juni 2025.
Offentliggørelse af Lokalplan 148A: juni 2025.
Bilag
Bilag 1: Forslag til Lokalplan 148ABilag 2: Miljøscreening af Lokalplan 148A
Drøftelse af udmøntning af midler til klima- og biodiversitetsindsatser
Sag nr. 8
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen besluttede den 26. november 2024 (sag nr. 174) at afsætte midler til at prioritere en styrkelse af indsatserne i kommunens klimahandlingsplan og biodiversitetsplan. Det skal drøftes hvilke indsatser, der skal prioriteres for midlerne.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at prioritering af midler til en styrkelse af indsatserne i kommunens klimahandlingsplan og biodiversitetsplan drøftes.
Beslutning
Drøftet.
Sagsfremstilling
Til at prioritere en styrkelse af indsatserne i kommunens klimahandlingsplan og biodiversitetsplan afsatte Kommunalbestyrelsen på sit møde den 26. november 2024 (sag nr. 174) 1,5 mio. kr. i 2025, mens der fra 2026 og frem er afsat 1,05 mio. kr. årligt. Den øgede finansiering er baseret på indtægter fra kommunens elladestandere og skal understøtte yderligere tiltag, der kan bidrage til at reducere CO2-udledningen samt styrke biodiversiteten i kommunen.
Teknisk Forvaltning foreslår, at midlerne fordeles ligeligt til styrkelse af klima- og biodiversitetsindsatser. I klimahandlingsplanen er der 48 indsatser, som samlet bidrager til at nå kommunens ambitiøse klimamål, og i biodiversitetsplanen er der foreslået 13 mulige indsatser, som udvikler og fremmer biodiversitet. Forvaltningen vil på mødet komme med et oplæg til hvilke indsatser, der kan styrkes, hvis der prioriteres flere midler til dem.
Forvaltningen foreslår, at der prioriteres midler til den nye indsats om forbrug og adfærd, så det blandt andet er muligt at igangsætte prøvehandlinger og i højere grad indtænke klima i drift og projekter. Forvaltningen foreslår endvidere, at der prioriteres midler til de indsatser, hvor yderligere tiltag vil understøtte at nå klimahandlingsplanens mål. Det vurderes blandt andet at være relevant med yderligere tiltag for at understøtte grønne nabofællesskaber (indsats 8/klimaliv) og anvendelse af cykler på kortere distancer (indsats 13). Dertil foreslås, at der prioriteres midler til at dække merudgiften til udskiftning til elbiler og opsætning af ladestandere i Socialforvaltningen og Børne- og Kulturforvaltningen (indsats 15). Der blev afsat midler til merudgiften til udskiftning til elbiler i Teknisk Forvaltning i Budget 2023, men på daværende tidspunkt var behovet for udskiftning ikke kortlagt i de øvrige forvaltninger.
Ud af de 13 indsatser i biodiversitetsplanen foreslår forvaltningen, at indsatserne om opgradering af maskinpark og efteruddannelse af personale prioriteres, da det er en forudsætning for en biodivers drift på de kommunale arealer. Endvidere foreslår forvaltningen, at der prioriteres midler til anlæg af flere arealer med biodiversitet og til at monitorere og kortlægge blomsterressourcer.
Forvaltningen vil på mødet komme med et oplæg om, hvordan indsatserne kan styrkes, hvis der prioriteres flere midler til dem.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes Biodiversitetsplan 2024-2030
Rødovre Kommunes Klimahandlingsplan
Økonomiske konsekvenser
De afsatte midler på 1,5 mio. kr. i 2025 og 1,05 mio. kr. årligt fra 2026 vil ikke belaste kommunens øvrige budget, da finansieringen allerede er sikret gennem indtægterne fra elladestanderne. Denne finansieringsmodel understøtter en bæredygtig økonomisk strategi, hvor indtægterne fra den grønne infrastruktur målrettet anvendes til at fremme yderligere grønne initiativer.
Tidsplan
På baggrund af Klima- og Naturudvalgets drøftelse af udmøntningen vil forvaltningen udarbejde en sag om vedtagelse af udmøntning af midler, som forelægges politisk i april 2025.
Status på klimahandlingsplanens indsatser forelæggespolitisk en gang årligt. Senest er den forelagt Kommunalbestyrelsen den 27. januar 2025 (sag nr. XX). På samme måde vil status på biodiversitetsplanens indsatser fremadrettet blive forelagt politisk.
Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028 - Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab
Sag nr. 9
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovrestrategi 2025-2028 med undertitlen Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab - tegner vores fælles plan for den fortsatte udvikling af vores velfærd og byen, som vi folder ud i vores politikker, handleplaner, projekter og i det daglige samarbejde. Rødovrestrategien tager afsæt i visionen Sammen om Rødovre, som har været i gang i Rødovre Kommune i flere år, og som sætter retningen for fremtidens Rødovre.
Kommunalbestyrelsen havde 26. november 2024 et temamøde om Rødovrestrategien, hvor strategiens hovedsigte og indsatser blev drøftet.
Sagen behandles samtidig i alle fagudvalg.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028 - Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab fremlægges i offentlig høring i otte uger.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovrestrategien er det fælles politiske ståsted, der sætter retning for Rødovre Kommune. Rødovrestrategien fungerer på den måde som det politiske arbejdsgrundlag, hvor vi viser, hvad vi i kommunen pejler efter i årene frem for fortsat at være en stærk og attraktiv velfærdskommune.
Kommunalbestyrelsen har i hver valgperiode pligt til at offentliggøre et forslag til strategi for kommunens planlægning. Strategien skal iht. planloven indeholde følgende:
- Oplysninger om den planlægning der er gennemført siden seneste revision af kommuneplanen,
- Kommunalbestyrelsens vurdering af og strategi for udviklingen samt
- En beslutning om revisionsmetode
Kommunalbestyrelsen besluttede i august 2023, at den lovpligtige planstrategi indarbejdes i en strategi for hele kommunens virke. Tilsvarende gjorde sig gældende for Rødovrestrategi 2020.
Syv velfærdsindsatser
Rødovrestrategien er bygget op omkring syv højt prioriterede velfærdsindsatser, to byudviklingsområder og særlige fokusområder samt strategien for kommuneplanlægningen, der tilsammen sætter retning for, hvordan vi vil arbejde med at indfri visionen Sammen om Rødovre og også i fremtiden fortsætter med at være en mønsterkommune på velfærd, der bygger på stærkt sammenhold og meningsfulde fællesskaber. De syv velfærdsindsatser er:
- Demokrati og stærke sociale fællesskaber
- Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel
- Gode kultur- og idrætstilbud
- Sunde rammer, der favner alle livsfaser
- Et trygt liv for ældre borgere
- En alsidig og levende by for borgere og virksomheder
- Et grønnere og mere bæredygtigt Rødovre
For hver velfærdsindsats beskriver Rødovrestrategien Kommunalbestyrelsens ambitioner og mål på området, sammen med eksempler på konkrete indsatser og tiltag, der bidrager til at indfri ambitionerne.
Involvering og dialog med borgere og brugere
Rødovrestrategiens pejlemærker baserer sig på input fra en lang række involverende aktiviteter og initiativer. Eksempelvis Opgaveudvalg, Ungeklimaråd, Ung strategi, Mod på trivsel, Fremtidens ældreområde, Nabokaffe, Fælleselevråd, Klimaliv, samt Rødovredagen 7. september 2024.
Byudviklingsområder og fokusområder
I den kommende planperiode fortsætter planlægningen og realiseringen i to byudviklingsområder: Bykernen og Valhøj erhvervskvarter. Der udpeges ikke nye byudviklingsområder.
Udover byudviklingsområderne er der fortsat fokus på de gennemskærende veje: Slotsherrensvej, Jyllingevej, Roskildevej og Tårnvej, samt Korsdalsvej og Rødovre Parkvej. Endvidere er udbygning af skoler og idrætsfaciliteter et nyt særligt fokusområde i den kommende planperiode.
Delvis revision af kommuneplanen
Kommunalbestyrelsen i Rødovre finder, at arbejdet i den kommende periode drejer sig om at realisere og færdiggøre de planer og projekter, der allerede er besluttet. Behovene for ændringer i kommuneplanen begrænser sig til mindre justeringer og tilpasninger, hvilket vil ske i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.
Ikke længere Agenda 21-strategi
Tidligere skulle Kommunalbestyrelsen parallelt med sin planstrategi offentliggøre en Agenda 21-strategi. Efter revision af planloven gælder der pr. 1. januar 2024 ikke længere et krav om Agenda 21-strategi. Kommunalbestyrelsen har valgt ikke at udarbejde Agenda 21-strategi, idet den tværgående Rødovrestrategi sammen med Klimahandlingsplanen i fuld tilstrækkelig grad opfylder behovet for strategiske retninger for en bæredygtig udvikling.
Lov om miljøvurderinger af planer og programmer
Rødovrestrategien fastlægger ikke rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter. Plandokumentet er derfor ikke omfattet af § 3, stk. 2 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og er derfor ikke omfattet af kravet om miljøvurdering.
Lov- og plangrundlag
Planloven
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Februar 2025: Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028 godkendes af Kommunalbestyrelsen
Marts-maj 2025: Offentlig høring af Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028
Juni 2025: Bearbejdning af indkomne høringssvar
August 2025: Endelig vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-2028
Oktober 2025: Borgermøder om Rødovrestrategiens velfærdsindsatser og mulige betydning for Kommuneplan 2026
December 2025: Forslag til Kommuneplan 2026 godkendes af Kommunalbestyrelsen
Januar-marts 2026: Offentlig høring af Forslag til Kommuneplan 2026
April 2026: Bearbejdning af indkomne høringssvar
Juni 2026: Endelig vedtagelse af Kommuneplan 2026
Bilag
Bilag 1: RødovreStrategi enkeltsider 300125 Diverse
Sag nr. 10
Beslutningskompetence: KNU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 11
Beslutningskompetence: KNU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Klima- og Naturudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Klima- og Naturudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på ”Godkend.”