Økonomiudvalget
18-09-2024
Medlemmer
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Peter Mikkelsen (Ø)
Kim Drejer Nielsen (C)
Fraværende
Sager 162 - 177
Meddelelser
Sag nr. 162
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Oversigt forelægges til orientering:
1. Status på Sammen om Rødovre: Øget politisk samspil, dialog og transparens (se bilag). Michelle Parris deltager.
2. Orientering om allonge til forhåndsaftale mellem Rødovre Lærerforening og Rødovre Kommune (se bilag).
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Notat Status på Sammen om Rødovre Øget politisk samspil, dialog og transparensBilag 2: Bilag Sammen om Rødovre - øget politisk samspil, dialog og transparens
Bilag 3: Medd. Orientering om allonge til forhåndsaftale mellem Rødovre Lærerforening og Rødovre Kommune
Bilag 4: Allonge til Medd.pkt. Orientering om allonge til forhåndsaftale mellem Rødovre Lærerforening og Rødovre Kommune
Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej - Endelig vedtagelse
Sag nr. 163
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog på møde den 19. marts 2024 af forelægge Forslag til Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej i otte ugers offentlig høring. Lokalplanen indstilles nu til endelig vedtagelse.
Lokalplan 154 giver mulighed for at opføre en ny etagebebyggelse i 3 til 6 etager, samt sikre bevaring af eksisterende værkstedsbygning i 2 etager. Lokalplanen sikrer endvidere etablering af en privat fællesvej.
I høringsperioden er der indkommet 4 høringssvar. Høringssvarene giver anledning til nogle få ændringer i lokalplanen.
Indstilling
at Lokalplan 154 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af sagsfremstillingen.
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 10. september 2024, pkt. 56:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Formålet med lokalplanen er at muliggøre opførelse af en ny boligkarré på Else Sørensens Vej 25-35 med tilhørende fælles gårdhave inkl. et grønt passageforløb. Endvidere muliggør lokalplanen en privat fællesvej i forlængelse af Rådhusstien, hvorfra der etableres en rampe til en ny parkeringskælder. Herudover skal lokalplanen sikre bevaring af eksisterende værkstedsbygning som renoveres og omdannelse til boliger. Planen omfatter ca. 205 boliger fordelt med knap 17.000 m2 i karrébebyggelsen og godt 1.000 m2 i værkstedsbygningen.
Høringssvar
I høringsperioden er der indkommet 4 høringssvar, som omfatter i alt 13 punkter, fra ejendomsudvikleren, fra afdelingsbestyrelsen i Sibeliusparken, en beboer i nabobebyggelsen Bellishøj samt HOFOR. Høringssvaret fra Sibeliusparken omfatter en punktoplistning af aftaler, som er indgået mellem Sibeliusparken og bygherre. Høringssvaret fra beboer i Bellishøj handler om skyggegener og bygningshøjder, placering af rampe til P-kælder, ønsker om en inddragelse af beboere i Bellishøj (som er indflyttet sent i lokalplanprocessen). Høringssvaret fra HOFOR handler om håndtering af regn- og spildevand indenfor og udenfor lokalplanområdet, sikring/tinglysning af adgangsforhold for drift og vedligehold af ledninger som ejes af HOFOR samt ledningsføring ved transformerstation.
På borgermødet om lokalplanforslaget, som blev afholdt den 16. maj 2024, fremkom en række bemærkninger, spørgsmål og ændringsforslag. Bemærkningerne m.v. fra borgermødet er afspejlet i de indkomne høringssvar.
Høringsskemaet med Teknisk Forvaltnings bemærkninger til høringssvarene samt forslag til ændringer i lokalplanen ses i Bilag 3.
Forslag til ændringer
Teknisk Forvaltning foreslår, at lokalplanen vedtages med følgende ændringer (tekst i fed):
Ændring i § 7.1:
Det angivne tal er rettet fra 16.070 m² til 16.870 m² og redegørelsesteksten på side 10 om delområde A er konsekvensrettet.
Ændring i § 7.2:
For at tydeliggøre hensigten med bestemmelsen er teksten omformuleret til: ”Inden for delområde B må eksisterende bebyggelse ikke rives ned. Bebyggelsen skal bevares i 2 etager og med u-ændret taghældning.
Bygningens areal må ikke udvides, bortset fra adgangstrapper og -reposer samt evt. udvendig isolering af facaderne.”
Ændring i § 8.3.1:
”Tagflader der ikke benyttes som tagterrasser, installationer eller solceller, og som er synlige fra omkringliggende boliger eller arbejdspladser skal udføres som grønne tage, med eksempelvis græs, urter, sedum og stenurter.”
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning (Planloven)
Landsplandirektivet for Hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2017)
Kommuneplan 2022.
Økonomiske konsekvenser
Ingen på nuværende stade.
Tidsplan
Endelig vedtagelse af Lokalplan 154 - september 2024
Offentliggørelse af vedtaget lokalplan - oktober 2024
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej - webBilag 2: Bilag 2 - Originale høringssvar til Forslag til Lokalplan 154
Bilag 3: Bilag 3 - Høringsskema til Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej
Selskabsgørelse af affaldsområdet
Sag nr. 164
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Affaldsaktiviteterne i Rødovre Kommune, med undtagelse af myndighedsbehandling, udskilles til et 100 % kommunalt ejet anpartsselskab: Rødovre Affald og Genbrug ApS, hvor aktiviteterne overdrages til selskabet fra 1. januar 2025.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at aktiviteterne i Affald og Genbrug bliver udskilt i et selvstændigt affaldsselskab: Rødovre Affald og Genbrug ApS, som er 100 % ejet af Rødovre Kommune,
- at Rødovre Affald og Genbrug ApS oprettes pr. 1. oktober 2024
- at selskabsudskillelsen sker pr. 1. januar 2025
- at som midlertidig administrerende direktør indsættes teknisk direktør
- at borgmesteren og kommunaldirektøren bemyndiges til at underskrive stiftelsesdokumenter, vedtægter, overdragelsesaftaler og generalforsamlingsbeslutning mv. til gennemførelse af pkt. 1 og 2, herunder foretage eventuelle mindre justeringer af dokumenter, som de bemyndigede måtte skønne nødvendige, samt foretage de øvrige fornødne foranstaltninger til at sikre gennemførelsen af selskabsdannelsen pr. 1. oktober 2024, samt
- at processen for udskillelsen til et selskab sker som beskrevet i sagsfremstillingen og tilhørende bilag
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 10. september 2024, pkt. 57:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
På Kommunalbestyrelsens møde den 28. maj 2024 (sag nr. 97) blev det godkendt, at Teknisk Forvaltning igangsætter en proces, der undersøger, hvorledes affaldsaktiviteterne i Rødovre Kommune, med undtagelse af myndighedsbehandling, kan udskilles i et selskab med virkning fra den 1. januar 2025. Det skyldes, at der blev indgået en bred politisk aftale i august 2022, om at affaldsområdet skal selskabsgøres. Dertil har Skattestyrelsen i 2023 udsendt et styresignal om, at kommunerne ikke må opkræve moms af affaldsgebyrer fra 2025. Hvis genbrugsstationen opføres af det nye affaldsselskab, kan selskabet få fuldt fradrag for momsen i opførelsesåret.
Teknisk Forvaltning har med bistand fra Horten Advokatpartnerselskab (Horten) og revisionsfirmaet BDO undersøgt, hvordan denne proces med stiftelse af selskab for affaldsydelser i Rødovre Kommune kan ske. Det er beskrevet i det følgende.
Rødovre Kommune som eneejer
Rødovre Kommune vil som eneejer via vedtægter selv kunne fastlægge kommunens ambitioner for Rødovre Affald og Genbrug ApS i forhold til bl.a. grøn omstilling og bæredygtighed. Dertil er det Rødovre Kommune, der som myndighed udarbejder affaldsplanen, der er et styrende redskab i forhold til arbejdet med affaldshåndtering, reduktion af affald, genbrug og den grønne omstilling i det hele taget. Ligeledes vil kommunen som eneejer have mest mulig indflydelse og selv kunne fastsætte serviceniveauet for affaldshåndtering.
Selskabets opbygning
Horten vurderer, at en selskabsmodel med et ApS er en enkel og fleksibel løsning. Affaldsaktiviteterne, bortset fra myndighedsbehandling, udskilles til et 100 % kommunalt ejet anpartsselskab (ApS) med en ledelsesstruktur og organisation som beskrevet i bilag 1, hvor direktionen består af en administrerende direktør.
Når et selskab i de seneste tre år har beskæftiget mere end 35 medarbejdere, har medarbejderne i selskabet ret til at vælge et antal medlemmer til en bestyrelse. Det skal være svarende til halvdelen af de øvrige ledelsesmedlemmer. Det vil gælde for Rødovre Affald og Genbrug ApS, da der er mere end 35 medarbejdere ansat. Tre-årsperioden regnes fra tidspunktet for selskabets registrering. Valg til bestyrelse kan således udsættes til konstitueringsaftalerne i forbindelse med kommunalvalget i 2025.
Teknisk Forvaltning anbefaler, at teknisk direktør indtræder som administrerende direktør i Rødovre Affald og Genbrug ApS i en overgangsperiode. Det sikrer kontinuitet i forhold til de tanker og overvejelser, der er gjort i processen op til selskabsdannelsen.
Efter Hortens vurdering er det tilstrækkeligt, i forhold til krav om selskabsgørelse, at udskille affaldsaktiviteterne i et anpartsselskab med kommunens tekniske direktør som midlertidig administrerende direktør. På grund af vedkommendes dobbeltrolle opstår der spørgsmål om mulig inhabilitet, og der bør derfor kun være tale om en overgangsperiode, indtil der vælges en ny direktør - eventuelt i forbindelsen med konstitueringsaftalerne og valg til bestyrelse.
Der vil være en overgangsperiode fra 1. oktober 2024 indtil konstitueringen i forbindelse med kommunalvalget i november 2025. I overgangsperioden vil direktionen udelukkende bestå af en administrerende direktør, og der vil ikke være en bestyrelse. Efter konstitueringen i forbindelse med kommunalvalget i 2025 vil der blive nedsat en bestyrelse bestående af et antal politikere og medarbejdere. Der skal ved samme lejlighed findes en ny administrerende direktør. Forvaltningen fremlægger inden sommerferien 2025 en sag om ny organisering af selskabet.
Betydningen for borgerne
At affaldsaktiviteterne udskilles i et selskab vil ikke have nogen praktisk betydning for borgerne i Rødovre Kommune, da affaldshåndteringen og dermed serviceniveauet vil være helt uændret. Eneste forskel vil være, at borgerne modtager affaldsgebyret fra selskabet og ikke fra Rødovre Kommune, lige som borgerne vil skulle rette deres henvendelser om affald til selskabet (fx beholdere der er gået i stykker, adgangsforhold mv.).
Stiftelse
Selskabet stiftes som et anpartsselskab med en selskabskapital på 40.000 kr., der tegnes ved kontant indskud af 40.000 kr. Se bilag 2.
Oprettelsen af selskabet vil ske i 4. kvartal 2024, med henblik på at have et funktionsdygtigt selskab med virkning fra den 1. januar 2025.
Selskabets formål og kapitalandele fremgår af selskabets vedtægter i bilag 3. Rødovre Kommune er enekapitalejer, og der udstedes ikke ejerbeviser.
Åbningsbalance
Økonomien i selskabsgørelsen udarbejdes af BDO. Vurderingsberetning og åbningsbalance indeholder en opgørelse af værdien af de aktiver og mellemregning (gæld), der overføres fra Rødovre Kommune til Rødovre Affald og Genbrug ApS, herunder værdien af skraldebiler samt gæld i form af mellemværende. Åbningsbalancen udarbejdes pr. 1. januar 2025, hvor affaldsaktiviteter (aktiver/passiver) overdrages til selskabet.
For at etablere selskabet, skal Rødovre Kommune indskyde et kontantindskud på 40.000 kr. i selskabet (ApS). Kontantindskuddet skal være skattefinansieret.
Overdragelsesaftale og snitflader
Alle affaldsaktiviteter i Rødovre Kommune er gjort op og fordelt mellem kommune og selskab. Det ligger fast, at myndighedsopgaver kun kan ligge i Rødovre Kommune, men nogle myndighedsopgaver ligger nært op ad driftsopgaver, som naturligt hører til i selskabet. Ved denne type opgaver er det derfor aftalt, at selskabet forbereder denne type opgaver og sender udkast til myndigheden (Rødovre Kommune), som så står for den endelige færdigbehandling/afgørelse.
Overdragelsesaftale og snitflader mellem myndighed og selskab er beskrevet i bilag 4 og 5.
Berørte medarbejdere virksomhedsoverdrages til selskabet. Forvaltningen har afholdt møder med de forhandlingsberettigede faglige organisationer, hvor der blev orienteret om, at de respektive medarbejdere overgår til selskabet. Dertil er de berørte medarbejdere også orienteret om, at de overgår til selskabet. At medarbejderne overgår til selskabet Rødovre Affald og Genbrug ApS medfører ingen ændringer i deres løn- og ansættelsesvilkår. Det tilstræbes ligeledes, at der fortsat er en tæt tilknytning til Rødovre Kommune.
Overgangsperiode
I overgangsperioden fra 1. oktober 2024 indtil konstitueringen ved kommunalvalget i november 2025 vil direktionen udelukkende bestå af en administrerende direktør, og der vil ikke være nedsat en bestyrelse.
På grund af en kort forberedelsesperiode, fra beslutning om selskabsgørelse af affaldsaktiviteterne, til selskabet skal være aktivt, vil der i en overgangsperiode være behov for, at Rødovre Kommune yder bistand med økonomi, it- og HR-opgaver. En række af de praktiske opgaver i forbindelse med driften af det nye selskab er ikke endeligt afklaret eller udført, og der vil derfor være en periode, hvor selskabet må trække på Rødovre Kommunes systemer og bistand.
Bilag 3.3 og bilag 3.4 er opdaterede siden behandling på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 10. september 2024.
Lov- og plangrundlag
Folketingets aftale om Selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser, 30. august 2022.
Økonomiske konsekvenser
Etablering af selskab som ApS koster 40.000 kr., der finansieres af eksisterende budget på det skattefinansierede område.
I forbindelse med etablering af et selskab, kommer der omkostninger til løn- og økonomisystem, til forsikringer, til husleje til it, til personalejurister m.v. som i dag bliver betalt via et administrationsbidrag til Rødovre Kommune. Det skal forventes, at der i stedet skal ansættes administrative medarbejdere til at varetage nogle af de opgaver, der i dag varetages af personale i Rødovre Kommune.
Der er igangsat en analyse for at opgøre den økonomiske indflydelse, som selskabsgørelsen får for Rødovre Kommunes budget. Opgørelsen foreligger senere på året.
Tidsplan
Rødovre Affald og Genbrug ApS oprettes i 4. kvartal med henblik på opstart den 1. januar 2025
Fremlæggelse af sag om konstituering inden sommerferien 2025
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - OrganisationsdiagramBilag 2: Bilag 2 - Ejerbog
Bilag 3: Bilag 3 - Udkast til overdragelsesaftale
Bilag 4: Bilag 3.1 økonomisk mellemværende
Bilag 5: Bilag 3.2 oversigt over driftsmidler
Bilag 6: Bilag 3.3 oversigt over væsentlige kontrakter og aftaler - version 2
Bilag 7: bilag 3.4 oversigt over brugsrettigheder mv vedr kommunens eller tredjemands ejendomme - Version 2
Bilag 8: Bilag 4 - Snitflader mellem selskab og kommune
Bilag 9: Bilag 5 - Vedtægter
Udpegning af nyt medlem til Folkeoplysningsudvalget fra 1. oktober 2024 til 31. december 2025
Sag nr. 165
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Da både medlem Henning Elmelund og personlig stedfortræder Peter Folmer Posgaard (begge Arbejdernes Oplysningsforbund) ønsker at udtræde af Folkeoplysningsudvalget, skal Kommunalbestyrelsen som led i konstitueringen udpege nyt medlem og ny personlig stedfortræder gældende fra 1. oktober 2024 og frem til 31. december 2025.
Henning Elmelund og Peter Folmer Posgaard er udpeget af valggruppe A (Oplysningsforbundene/Aftenskolerne).
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at Kommunalbestyrelsen godkender, at Henning Elmelund og Peter Folmer Posgaard udtræder af Folkeoplysningsudvalget,
- at Kommunalbestyrelsen godkender, at Jesper Clausson indtræder som medlem, samt
- at Lone Danielsen udpeges som personlig stedfortræder for Jesper Clausson.
Beslutning fra Kultur- og Fritidsudvalget, 10. september 2024, pkt. 47:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Henning Elmelund ønsker at udtræde af Folkeoplysningsudvalget i Rødovre Kommune. I den forbindelse har forvaltningen indkaldt Peter Folmer Posgaard, som er personlig stedfortræder for Henning Elmelund. Peter Folmer Posgaard ønsker imidlertid også at udtræde.
Derfor skal valggruppe A (Oplysningsforbundene/Aftenskolerne) foretage nyvalg af medlem og personlig stedfortræder. Valget skal godkendes af Kommunalbestyrelsen. Valggruppe A har meddelt forvaltningen, at de har valgt, at Jesper Clausson indtræder som medlem, og at Lone Danielsen udpeges som personlig stedfortræder for Jesper Clausson til Folkeoplysningsudvalget.
Kommunalbestyrelsen skal som led i konstitueringen godkende nyudpegningerne.
Lov- og plangrundlag
Lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (§ 35), samt vedtægter for Folkeoplysningsudvalget.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Endelige vedtægter for FOU - godkendt i KB den 24.04.18 Udgiftsneutral tillægsbevilling til særudstilling på Heerup Museum
Sag nr. 166
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Heerup Museum har modtaget hhv. 100.000 kr. fra Augustinus Fonden og 75.000 kr. fra Hoffmann og Husmans Fond til særudstillingen ’Ting Klingelling’, som er en udstilling med 52 af Heerups skraldemodeller.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at der i 2024 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 175.000 kr. til Heerup Museum.
Beslutning fra Kultur- og Fritidsudvalget, 10. september 2024, pkt. 48:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Støtten fra Augustinus Fonden og Hoffmann og Husmans Fond skal anvendes til udstillingen 2024 på Heerup Museum ’Ting Klingelling’.
Udstillingen er med 52 af Heerups skraldemodeller, og der er indlån fra en udenlandsk kunstsamler og adskillige museer nationalt. Værkerne spænder fra en periode fra 1930'erne til 1970'erne.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fondsmoms af tilskuddet på 17,5 %.
Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed.
Tidsplan
Særudstillingen løber i perioden 10. oktober 2024 frem til 2. marts 2025.
"Fremtidens Forebyggelse" KL's nye udspil om sundhedsfremme og forebyggelse i kommunerne
Sag nr. 167
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger KL’s udspil ”Fremtidens Forebyggelse”. Udspillet vil indgå i det videre sundhedsfremmende og forebyggende arbejde på tværs af fagområder i Rødovre Kommune.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at KL´s udspil "Fremtidens Forebyggelse" tages til efterretning, og at anbefalingerne indgår i alle relevante fagområders videre arbejde med planer og indsatser, der har indflydelse på at fremme sundhed og forebygge sygdom.
Beslutning fra samtlige fagudvalg, 10. september 2024:
Indstilles taget til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Sundhed og trivsel er en forudsætning for, at vi kan leve det liv, vi ønsker. For at barnet leger og lærer. For at vi gennem livet udfolder vores evner og indgår i positive fællesskaber.
Med KL's nye udspil ”Fremtidens Forebyggelse” ønsker KL at sætte en politisk prioritering af den nære sundhed ved at styrke sundhedsfremme og den lokale forebyggelse på tværs. Det nye udspil erstatter udspillet ”Forebyggelse for fremtiden” fra 2018.
”Fremtidens Forebyggelse” inkluderer fire pejlemærker og herunder 45 anbefalinger rettet mod kommunalbestyrelser samt
Regering og Folketing:
Pejlemærke 1: Prioriter sunde rammer for et bæredygtigt samfund
Pejlemærke 2: Styrk fællesskaber for mere trivsel og sammenhængskraft
Pejlemærke 3: Invester i børn og unge, de er fremtidens generationer
Pejlemærke 4: Differentier for at skabe mere lighed i sundhed
Det vedhæftede notat (bilag 1) indeholder en kort gennemgang af de fire pejlemærker med en liste af KL's anbefalinger under hvert pejlemærke. Derudover inkluderer notatet eksempler på aktuelle indsatser i Rødovre Kommune i forhold til pejlemærkerne og de dertil hørende anbefalinger.
Det samlede udspil ”Fremtidens Forebyggelse”(bilag 2) og "Samling af anbefalinger fra KL's udspil "Fremtidens Forebyggelse"(bilag 3) er vedhæftet sagen.
Lov- og plangrundlag
Sundhedsloven § 119
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Notat til KL's Fremtidens ForebyggelseBilag 2: Samling af anbefalinger fra Fremtiden forebyggelse fra KLs udspil maj 2024
Bilag 3: Fremtidens forebyggelse KL udspil maj 2024
Anlægsregnskab - køb af Gunnekær 24-28 samt salg af Egegårdsvej 15 og 16
Sag nr. 168
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har givet anlægsbevilling til køb af Linexbygningen på Gunnekær 24-28. Herudover har Kommunalbestyrelsen godkendt salg af Rødovre Kommunes ejendomme på Egegårdsvej 15 og 16. Anlægsregnskab for bevillingen forelægges til godkendelse. Anlægsregnskabet udviser en mindreudgift på kr. 437.562.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskaberne godkendes samt
- at mindreudgiften på 437.562 kr. tilgår kassebeholdningen.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
I forbindelse med politisk sag nr. 83 godkendte Kommunalbestyrelsen den 25. april 2023 en samlet anlægsbevilling på netto -1,8 mio.kr. Bevillingen omfatter køb af Linex-bygningen beliggende på Gunnekær 24-28 samt salg af Rødovre Kommunes ejendomme på Egegårdsvej 15 og 16.
Regnskab for bevillingen er opstillet nedenfor:
Anlægsbevilling netto i alt: 10.224.600 kr.
Forbrug i alt: 9.787.038 kr.
Mindreforbrug: 437.562 kr.
Mindreforbruget skyldes primært at salgsomkostningerne for Egegårdsvej 15 og 16 blev mindre end estimeret.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.
Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.
Økonomiske konsekvenser
Bevilling til køb af Linexbygningen samt salg af Egegårdsvej 15 og 16
- Sagsomkostninger 700.000 kr.
- Køb af areal 25.200.000 kr.
- Salg af areal -27.700.400 kr.
Netto -1.800.400 kr.
I alt netto anlægsbudget 10.224.600 kr.
I alt nettoforbrug -9.787.038 kr.
Mindreudgift 437.562 kr. som tilgår kassebeholdningen.
Tidsplan
Ingen.
Anlægsregnskab Sandbækvej
Sag nr. 169
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har givet anlægsbevilling til køb af et areal på Sandbækvej. Anlægsregnskab for bevilling forelægges til godkendelse. Anlægsregnskabet udviser en mindreudgift på kr. 19.676.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes samt
- at mindreudgiften på 19.676 tilgår kassebeholdningen
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
I forbindelse med politisk sag nr. 234 bevilligede Kommunalbestyrelsen 20. december 2022 en anlægsbevilling på 12.025 mio. kr. til køb af et areal på Sandbækvej. Arealet er disponeret til anlæggelse af genbrugsstation med niveaufri afkastning til tunge affaldsfraktioner.
Regnskab for bevillingen er opstillet nedenfor:
Anlægsbevilling i alt: 12.025.000 kr.
Forbrug i alt: 12.005.324 kr.
Mindreforbrug: 19.676 kr.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.
Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.
Økonomiske konsekvenser
Bevilling til køb af areal på Sandbækvej
- Sagsomkostninger 84.638 kr.
- Køb af areal 11.920.686 kr.
Netto 12.005.324 kr.
Mindreudgift 19.676 kr. som tilgår kassebeholdningen.
Foreningernes gratis annoncering på inforskærme - evaluering
Sag nr. 170
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
På Kommunalbestyrelsesmødet den 20. juni 2023 blev det besluttet at tildele folkeoplysende foreninger i Rødovre op til 14 dages visning 4 gange om året til konkrete, større enkeltstående arrangementer/events med en bred almen interesse og offentlig adgang. Beslutningen omfattede en prøveperiode på et år, hvorefter ordningen skulle evalueres med henblik på eventuelt permanentgørelse. Prøveperioden udløber ultimo august, og det er derfor aktuelt med en evaluering.
Indstilling
Staben for Politik, Strategi og Digitalisering indstiller,
at den nye praksis gøres permanent.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
I 2023 ønskede budgetparterne en vurdering af muligheden for at give foreningerne i Rødovre gratis plads på kommunens infoskærme på Tårnvej og Jyllingevej samt klarlægge eventuelle lovmæssige barrierer for dette tiltag.
På kommunalbestyrelsesmødet den 20. juni 2023 godkendte kommunalbestyrelsen indstillingen fra Staben for Politik, Strategi og Digitalisering vedr. adgang til de digitale vejskærme for foreninger i Rødovre Kommune.
Ifølge den vedtagne indstilling kan folkeoplysende foreninger i Rødovre få tildelt op til 14 dages visning 4 gange om året til konkrete, større enkeltstående arrangementer/events med en bred almen interesse og offentlig adgang. Det kan for eksempel være en teaterforestilling, et loppemarked, åbent hus arrangement eller et foredrag. Der kan altså ikke annonceres for kursusrækker eller hold – fx. ugentlige gymnastikhold. Skærmene kan heller ikke bruges til generel branding af forening eller til direkte hvervning af medlemmer. De folkeoplysende foreninger skal selv sørge for at producere og levere indhold, der lever op til de rammer, der er for layout, format og opløsning.
Evaluering september 2023-2024
Mailen til foreningerne vedr. info om muligheden for gratis annoncering (Bilag 1) blev sendt ud i september, hvor det forventedes, at foreningslivet igen var oppe på normalt aktivitetsniveau efter sommerferien. Mailen blev sendt ud via Rødovre Kommunes forenings- og fritidsportal til alle folkeoplysende foreninger i Rødovre.
I perioden september 2023 til august 2023 har 12 foreninger henvendt sig vedrørende gratis reklameplads. Se bilag 2 for nærmere beskrivelse af tildeling af gratis reklameplads til de enkelte foreninger.
Der har været væsentlig mindre efterspørgsel på den gratis reklameplads fra foreningernes side end forventet. Foreningerne har generelt været gode til at efterkomme betingelserne for udformningen af vejskiltene, og den administrative byrde har alt i alt været mindre end forventet.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at gøre ordningen permanent, vil forvaltningens kommunikationsteam orientere Rødovres folkeoplysende foreninger herom per mail. Fremadrettet udsender kommunikationsteamet en mail til foreningerne hvert år i september, hvor der henvises til tilbuddet om gratis annoncering, så foreningerne fremadrettet er opmærksomme på denne mulighed.
Lov- og plangrundlag
-
Økonomiske konsekvenser
-
Tidsplan
-
Bilag
Bilag 1: Mail vedrørende gratis reklame på de digitale vejskærmeBilag 2: Oversigt over publiceret materiale
Udmøntning af midler fra Sanktionspulje til akut genhusning af to dagtilbud
Sag nr. 171
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Der er i 2024 afsat 20 mio. kr. under Økonomiudvalget til at imødegå statslige sanktioner i forhold til overholdelse af kommunernes serviceramme, og det foreslås, at der disponeres 5,2 mio. kr. fra puljen til akut genhusning af dagtilbuddene Solsikken og Villa Kulla.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at der i 2024 gives en tillægsbevilling og afsættes rådighedsbeløb på 3,7 mio. kr. til anlæg og 1,5 mio. kr. på drift til genhusning af dagtilbuddene Solsikken (Agerkær 1a) og Villa Kulla (Ruskær 35a) under Børne- og Skoleudvalget i 2024. Bevillingen udmøntes fra Sanktionspuljen under Økonomiudvalget.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Der er udarbejdet en Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær, som blev endelig vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 30. januar 2024. Lokalplanen muliggør, at der kan etableres to nye etageboligbebyggelser bestående af en blanding af private familieboliger, et seniorbofællesskab, et fælleshus samt mindre og større almene familieboliger. Adresserne på de to grunde, der skal bebygges er Agerkær 5 (delområde A ved Solsikken, Agerkær 1a) samt Ruskær 37 (delområde B ved Villa Kulla, Ruskær 35a). I delområde A etableres private boliger som hhv. familieboliger og boliger i et seniorfællesskab. I delområde B etableres hhv. almene familieboliger og private familieboliger. Byggeriet af de nye boliger er udmøntning af den aftale, der blev indgået mellem Rødovre Kommune og AAB i forbindelse med, at AAB nedrev to højhuse med i alt 312 boliger.
Forvaltningerne blev i uge 34 bekendt med entreprenørens tidsplan, hvilket er indenfor reglerne for varsling på 14 dage. På mødet blev det oplyst, at de går i gang med de indledende særligt støjende arbejder (spunsning/pæleramning) i begge delområder i uge 38. Der vil blive udført stærkt støjende arbejder forventeligt i uge 38-39 samt igen i uge ca. 42-46 i 2024 i tidsrummet kl. 8-16. I alt en periode på minimum 9 uger.
I forbindelse med opførelse af den nye boligbebyggelse skal reglerne vedrørende støj og miljø overholdes. Ifølge disse må stærkt støjende aktiviteter foregå mellem 8 og 16 på hverdage og støjende aktiviteter mellem 7 og 18 på hverdage. Støjgrænserne i forskriften er på 70 dB(A) men da støjen skal måles over 8 timer i dagperioden, vil den i perioder være langt højere. Det er miljøafdelingens, i Teknisk Forvaltning, vurdering, at det ikke er muligt at huse vuggestuebørn ved byggepladsen i perioden fra uge 38 til og med uge 46, hvor arbejderne forventes at være stærkt støjende på grund af spunsning.
Børnehavebørn er ikke lige så støjfølsomme, da de ikke sover til middag, men det vurderes, at de vil blive udsat for voldsomt meget støj, hvis de skal forblive i deres institution i perioden. Det samme gør sig gældende for personalet. Muligheder for opsætning af støjværn er undersøgt, men vurderes i dette tilfælde ikke at være tilstrækkeligt til at skærme personale og børn for larm.
Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med Teknisk Forvaltning på baggrund af ovenstående vurderet, at det bliver nødvendigt at genhuse dagtilbuddene i Solsikken og Villa Kulla i perioden på 9 uger, da de begge er placeret op ad delområderne, hvor de støjende arbejder pågår.
Forvaltningen har i lignende tilfælde tidligere genhuset institutioner, som udsættes for meget støjende arbejder som bl.a. spunsning. Senest dagtilbuddet Solen, som har været genhuset fra marts 2022 til september 2024. Børne- og Kulturforvaltningen samt Teknisk Forvaltning anbefaler derfor, at begge institutioner genhuses.
I begyndelsen af perioden på de 9 uger vil Hendriksholms Skoles SFO-afdeling i Kærhuset ligeledes være lydmæssigt berørt. Her er pt. tre klasser fra 3. årgang fra skolen i SFO fra kl. 14-17 i hverdagene. Det er vurderingen, at der ikke er behov for genhusning af SFOens børn og personale, da de fraflytter matriklen medio oktober (uge 42/43) og således kun i begrænset omfang vil være generet af de støjende arbejder.
Valg af genhusningsmuligheder
Forvaltningerne har undersøgt en række mulige lokaler til genhusning indenfor og udenfor kommunen. Mulighed for at leje og opsætte pavilloner er også undersøgt, men dette kan ikke lade sig gøre med så kort varsel. I vurderingen er blandt andet indgået hensyn til den daglige drift af de to dagtilbud, dvs. hensyn til børn, familier, kortest mulig transport, mest mulig samling af institutionerne, arbejdsmiljø samt ekstra behov for personale mv., samt omfanget af drifts- og anlægsudgifter ved forskellige lokationer og endelig muligheder for genbrug af inventar og fysiske rammer generelt.
På baggrund af en samlet vurdering genhuses de to dagtilbud på følgende måde:
- Villa Kulla (3 børnehavegrupper og 3 vuggestuegrupper) bliver genhuset i Horsevænget 9 (tidligere Børnehuset Kompasset), der istandsættes til den midlertidige brug inde og ude.
- Solsikken har 4 børnehavegrupper og 4 vuggestuegrupper. De fire børnehavegrupper genhuses i en nu lukket institution (Rosenhøj, Kettegård Alle 8-10 i Hvidovre Kommune, der ligeledes istandsættes til den midlertidige brug. Der vil være opsamling ved Nørrekær 8 (Milestedets Ungdomshus), hvor børnene kan være mellem kl. 6-8 om morgenen og igen kl. ca. 15:30-17:00 (16:00 om fredagen). Solsikken har morgenåbent, hvorfor der således åbnes kl. 6.00.
- Solsikkens 4 vuggestuer genhuses i kommunens to legestuer hhv. Nordstjernen (Fortvej 69) og Myretuen (Nørrekær 6).
- De to legestuer flytter i perioden til hhv. Rødovre bibliotek (Rødovre Parkvej 140) og dagtilbuddet Skibet (Vårfluevej 15).
I forbindelse med genhusningen vil der være udgifter til bl.a. istandsættelse af lokaler, inventar, udearealer, flytning, buskørsel, ekstra personale, leje af bygning mv.
Da der er flere dagtilbud, som står overfor større renoveringer de kommende år, planlægger forvaltningen, at ét eller flere dagtilbud efterfølgende kan blive genhuset i Horsevænget 9, så de istandsatte lokaler bliver bedst muligt udnyttet. Forvaltningen er ligeledes opmærksom på genbrug af inventar fra andre bygninger. Evt. nye indkøb vil blive genanvendt efterfølgende.
I budget 2024 indgår en pulje på 20 mio. kr. til håndtering af evt. sanktioner, risikostyring og demografi på områder som ikke er demografibelagt, til udmøntning i Økonomiudvalget. I forbindelse med økonomisk oversigt, november, vil der blive fremlagt sag om konkret udmøntning af midlerne, baseret på puljens formål og forventet regnskab.
Det foreslås, at der i 2024 udmøntes 5,2 mio. kr. fra Økonomiudvalgets Sanktionspulje til genhusning af dagtilbuddene Solsikken og Villa Kulla under Børne- og Skoleudvalget. I august 2024 blev der udmøntet 1,0 mio. kr. fra Sanktionspuljen til lapning af huller i vejene. Dermed resterer der 13,8 mio. kr. i Sanktionspuljen.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes byggestyringsregler.
Økonomiske konsekvenser
Udgiften på 3,7 mio. kr. til anlæg og 1,5 mio. kr. til drift - i alt 5,2 mio. kr. vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.
Udgiften er fordelt på både anlæg og drift, da Børne- og Kulturforvaltningen vurderer, at der vil være behov for driftsudgifter til ekstra personale samt buskørsel i perioden under genhusning.
Økonomioverslag:
Horsevænget 9: ca. 1,95 mio. kr.
De primære udgifter vedrører istandsættelse af bygning og udearealer samt flytning.
Rosenhøj, Kettegård Alle 8-10 i Hvidovre: ca. 1,5 mio. kr.
De primære udgifter vedrører leje af institution, istandsættelse af ude- og indearealer, brandsikring, flytning samt buskørsel.
Derudover vil der være udgifter for ca. 1,7 mio. kr. til bl.a. indkøb af inventar, flytning af lejestuer, rengøring, drift af udearealer, forbrugsomkostninger samt udgifter til ekstra personale.
Da der ikke har været tid til at indhente konkrete tilbud er økonomien baseret på overslag.
Tidsplan
Genhusningen forventes at vare fra uge 38 til og med uge 46 i 2024.Teknisk Forvaltning vil endvidere indgå i tæt dialog med entreprenørerne omkring øvrige, kommende stærkt støjende arbejder over de kommende år.
Personale og forældre i de berørte institutioner er blevet orienteret om de forestående genhusninger.
Huslejefastsættelse 2025 - Slotsherrens Vænge 6, Ældreboligerne Broparken, Ældrecenter Broparken og Ørbygård
Sag nr. 172
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen skal godkende huslejefastsættelse i 2025 for Slotsherrens Vænge 6, Ældreboligerne Broparken, Ældrecenter Broparken og Ørbygård.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at huslejen i 2025 på 972 kr. pr. m2 pr. år på Ældreboligerne Broparken, 1.590 kr. pr. m2 pr. år på Ældrecentret Broparken, 1.478 kr. pr. m2 pr. år på Slotsherrens Vænge 6 og 1.315 kr. pr. m2 pr. år på Ørbygård godkendes.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
DAB har fremsendt budgetforslag 2025 for Ældreboligerne Broparken, Ældrecentret Broparken, Slotsherrens Vænge 6 og Ørbygård.
Af budgetforslagene fremgår det:
- at budgettet for Ældreboligerne reduceres med 3.000 kr. fra 3.802.000 kr. i 2024 til 3.799.000 kr. i 2025. Det medfører ingen ændringer i huslejen, som er på 972 kr. pr. m2 pr. år. Det reducerede budget skyldes tilpasning til forbrug i tidligere år og skyldes primært færre udgifter til vand og energi og udgifter til almindelig vedligeholdelse, mens budgettet til nettokapitaludgifter, renholdelse og renovation og bidrag til boligadministration er øget. For beboere med tv-pakke stiger bidraget med 60 kr. om måneden til 306 kr. pr. måned. For beboere, som har fravalgt tv-pakke er bidraget uændret 11 kr. pr. måned.
Udover budgetforslaget har DAB indhentet tilbud på udskiftning af vinduer på hele afdelingen, som er påtrængende. Udskiftningen forventes at medføre en huslejestigning og skal behandles på et ekstraordinært afdelingsmøde med beboerne, inden projektet startes op. En samlet økonomi på projektet afventer herefter fra DAB, til senere godkendelse.
- at budgettet for Ældrecentret øges med 71.000 kr. fra 8.477.000 kr. i 2024 til 8.548.000 kr. i 2025 som følge af tilpasning til forbrug i tidligere år og almindelig prisregulering. Huslejen er uændret, da stigningen i budgettet dækkes af opsamlet overskud fra tidligere år. Huslejen udgør årligt 1.590 kr. pr. m2.
For beboere med tv-pakke stiger bidraget med 26 kr. om måneden til 314 kr. pr. måned. For beboere, som har fravalgt tv-pakke er bidraget uændret 11 kr. pr. måned.
- at budgettet for Slotsherrens Vænge 6 øges med 35.000 kr. fra 5.943.000 kr. i 2024 til 5.978.000 kr. i 2025. Huslejen er uændret på 1.478 kr. pr. m2 pr. år, da stigningen i budgettet dækkes af renteindtægter og opsamlet overskud fra tidligere år. Der er en stigning i nettokapitaludgifterne og udgifterne til renovation og renholdelse, bidrag til boligorganisation og henlæggelse til planlagt vedligeholdelse, men færre udgifter til vand, energi og almindelige vedligeholdelse.
For beboere med tv-pakke stiger bidraget med 4 kr. om måneden til 323 kr. pr. måned. For beboere, som har fravalgt tv-pakke er bidraget uændret 11 kr. pr. måned.
- at budgettet for Ørbygård øges med 424.000 kr. fra 7.622.000 kr. i 2024 til 8.046.000 kr. i 2025, som følge af øgede nettokapitaludgifter, regulering af ejendomsskat, energiforbrug og henlæggelser til kommende års vedligeholdelse. Huslejen er uændret på 1.315 kr. pr. m2 pr. år, da stigningen i budgettet dækkes af opsamlet overskud fra tidligere år.
Lov- og plangrundlag
Lov om almene boliger.
Økonomiske konsekvenser
Da huslejen er en omkostningsbestemt husleje, er der ingen kommunaløkonomiske konsekvenser. Afdelingernes budget er indarbejdet i budgetforslag 2025.
Tidsplan
Huslejerne varsles med tre måneders varsel til ikrafttræden den 1. januar 2025.
Bilag
Bilag 1: Budget 2025, 3015 - Ældreboligerne BroparkenBilag 2: Budget 2025, 3054 - Ældrecentret Broparken
Bilag 3: Budget 2025, 3064 - Slotsherrens Vænge
Bilag 4: Budget 2025, 3071 - Plejehjemmet Ørbygård, boliger
Økonomisk Oversigt - september 2024
Sag nr. 173
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Økonomisk Oversigt til septembermøderækken præsenterer den aktuelle forventning til regnskabet for 2024 på baggrund af opdaterede forudsætninger.
Indstilling
Staben for Økonomi og Personale indstiller,
at Økonomisk Oversigt tages til efterretning
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Den aktuelle forventning til regnskabet for 2024 er, at forbruget på driften lander 25,1 mio. kr. over korrigeret budget. Forventningerne til regnskabet for 2024 skyldes,
- at serviceudgifterne skønnes at blive 45,4 mio. kr. højere end i korrigeret budget.
- at overførselsudgifterne skønnes at blive 12,3 mio. kr. lavere end i korrigeret budget.
- at andre driftsudgifter skønnes at blive 11,4 mio. kr. lavere end i korrigeret budget.
- at udgifter til forsyning skønnes at blive 3,4 mio. kr. højere end i korrigeret budget.
Serviceudgifterne forventes at overskride korrigeret budget med 45,4 mio. kr., hvilket er samme forventning som i sidste økonomiske oversigt. Siden sidst er der mindre ændringer under Social- og Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget.
Der forventes merudgifter på 25,0 mio. kr. til Tilbud til børn og unge med særlige behov. Det skønnede merforbrug udgøres af større udgifter til børn og unge i dyre anbringelser, og større udgifter til forebyggende foranstaltninger. Siden sidst er det forventede forbrug steget med 4 mio. kr. som følge af to nye meget dyre anbringelser.
Der forventes merudgifter på 7,9 mio. kr. til Tilbud til ældre. Dette område er påvirket af flere bevægelser, som er beskrevet nærmere under Social- og Sundhedsudvalget i bilaget. Merforbruget er nedjusteret med 2 mio. kr. siden sidste opfølgning baseret på forbrugsforventningen.
Der forventes merudgifter på 5,7 mio. kr. på Folkeskolen m.m.
Der forventes merudgifter på 4,3 mio. kr. under Økonomiudvalget. Håndteringen af merudgifterne beskrives nærmere under Økonomiudvalget nedenfor. Merforbruget er nedjusteret med 2 mio. kr. siden sidste opfølgning baseret på forbrugsforventningen.
Overførselsudgifterne skønnes 12,3 mio. kr. lavere end korrigeret budget, hvilket er en forbedring på 1,0 mio. kr. siden sidste økonomiske oversigt. Det forventede mindreforbrug udgøres af en forventet mindreudgift på 23,7 mio. kr. på Beskæftigelsesudvalget og en forventet merudgift på 11,4 mio. kr. på Social- og Sundhedsudvalget.
På Beskæftigelsesudvalget forventes der færre overførselsudgifter som følge af forventning om færre modtagere af indkomstoverførsler, mens der på Social- og Sundhedsudvalget forventes større udgifter til Førtidspensioner og personlige tillæg.
Andre driftsudgifter forventes at blive 11,4 mio. kr. lavere end korrigeret budget, hvilket er en forværring på 0,6 mio. kr. siden sidste økonomiske oversigt. Det forventede mindreforbrug på 11,4 mio. kr. udgøres primært af en forventning om flere indtægter fra refusioner hos Social- og Sundhedsudvalget, i lighed med niveauet i 2023.
Forsyningen skønnes at blive 3,4 mio. kr. større end korrigeret budget, hvilket er en forbedring på 1,0 mio. kr. siden sidste økonomiske oversigt. Det forventede merforbrug skyldes forventede mindreindtægter på fjernvarmeområdet.
Forventet kasseopbygning i 2024
I 2024 forventes en samlet kasseopbygning på 25,4 mio. kr. Beløbet udgøres af forventet overskud på 11,6 mio. kr. på drift, anlæg og finansiering, samt de resterende midler i sanktionspuljen under Økonomiudvalget på 13,8 mio. kr.
Hertil kommer, at den tekniske nedjustering af budgettet til grundskyld i sidste opfølgning blev nedjusteret fra 26 mio. kr. til 13 mio. kr. Det er fortsat usikkert om de resterende 13 mio. kr. kommer i anvendelse. Er det ikke tilfældet, vil kasseopbygningen udgøre 38,4 mio. kr.
Likviditet
Den gennemsnitlige likviditet over de seneste 365 dage udgør ultimo juli 198,9 mio. kr., hvilket er en forbedring på 21,0 mio. kr. siden seneste opfølgning og over den politiske målsætning på 150 mio. kr.
Likviditeten forventes at udgøre 279,6 mio. kr. ultimo juli 2025.
Lov- og plangrundlag
Principper for Økonomistyring.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Økonomisk Oversigt - september (bilag) Diverse
Sag nr. 174
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 175
Beslutningskompetence: ØU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Økonomiudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".
Lukket punkt: Salg af kommunal ejendom med forkøbsret
Sag nr. 176
Beslutningskompetence: KB
Beslutning
Indstilles godkendt.
Lukket punkt: Diverse - lukket
Sag nr. 177
Beslutningskompetence: ØU
Beslutning
Taget til efterretning.