Økonomiudvalget
23-10-2024
Medlemmer
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Peter Mikkelsen (Ø)
Kim Drejer Nielsen (C)
Sager 181 - 194
Meddelelser
Sag nr. 181
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Oversigt forelægges til orientering:
1. Sygefraværsstatistik
2. Reorganisering af hovedstadsarbejdet - Fælles indsats mod social dumpning
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: ØU sygefraværsrapport 3. kvartal 2024Bilag 2: Notat Reorganisering af hovedstadssamarbejdet Fælles indsats mod social dumping okt 2024
Bilag 3: Ny Principaftale om en fælles indsats mod social dumping i Hovedstadsområdet
Igangsættelse af parkeringsanalyse og analyse af model for kommunal parkeringskontrol
Sag nr. 182
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovre Kommune oplever parkeringsudfordringer på de offentlige veje, hvor mængden af ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer er stor. For at skabe bedre forhold på et oplyst grundlag, er der i Budgetaftalen for 2025 afsat midler til en parkeringsanalyse i 2025.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at forvaltningen igangsætter en parkeringsanalyse af kommunens offentlige parkeringspladser for at kunne udpege områder, hvor der behov for ændret adfærd og tydelighed i forhold til, hvor der lovligt kan parkeres samt
- at forvaltningen foretager en grundigere undersøgelse af, hvordan en kommunal parkeringskontrol mest hensigtsmæssigt kan organiseres og forankres i kommunen, med henblik på at anbefale en løsning.
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 8. oktober 2024, pkt. 64:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Gennem årerne har der været et stigende antal ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer på de offentlige veje i Rødovre Kommune.
Biler er ofte parkeret på offentlige veje, hvor Færdselsloven forbyder parkering, og hvor parkeringen i øvrigt påvirker både trafiksikkerhed og fremkommelighed negativt for øvrige trafikanter. F.eks. parkeres der op til sideveje, hvor Færdselsloven forbyder parkering nærmere end 10 m fra krydset. Sådanne parkeringer forringer oversigtsforholdene, og øger risikoen for at fodgængere og cyklister overses af en bilist. Ligeledes er parkering i begge sider langs villaveje en udfordring, som ofte betyder, at den resterende kørebanebredde er så smal, at to modkørende biler ikke kan passere hinanden. Parkering på skillerabatter, som både medfører trafikale ulemper og risici samt ødelægger træer og anden bevoksning, er en stigende udfordring.
Ofte ses det også, at selv ved tydelig skiltning og afmærkning, overholdes de eksisterende skiltede parkeringsrestriktioner ikke.
Endelig er der en udfordring i forhold til områder, hvor der anlagt boliger med egne parkeringsanlæg i konstruktion, der ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang.
Parkeringsanalyse
Udarbejdelse af parkeringsanalyse for parkering på de offentlige veje er nødvendig med henblik på en større præcision i at kortlægge kommunens parkeringsforhold, herunder effekterne af gældende restriktioner og behovet for ændret adfærd etc.
Samtidig udpeges områder på det kommunale vejnet, hvor der i dag er mange ulovlige parkeringer, og områder hvor fremkommeligheden vanskeliggøres, som eksemplet fra boligveje, hvor bilister ikke kan passere hinanden.
Det vurderes, om det alle steder er tilstrækkelig tydeligt og indrettet hensigtsmæssigt, hvor der må parkeres. Det vurderes tillige, hvordan områder med ulovlig eller uhensigtsmæssig parkering kan reguleres, hvilket vil være forskelligt fra område til område.
I analysen undersøges også om parkeringsbehovet stemmer overens med de parkeringspladser, der er til rådighed. Særligt i de områder, hvor der er mange ulovlige parkeringer, bør det i videst muligt omfang klarlægges, hvad årsagerne til de ulovlige parkeringer kan være. Analysen skal også afdække, om der er områder, hvor veje, der er ikke er tiltænkt langtidsparkeringer, anvendes til det formål.
Ændrede parkeringsrestriktioner vil kunne understøtte ønsket om en ændret adfærd. Også i forhold til områder, hvor der er anlagt boliger, med egne parkeringsanlæg i konstruktion, som ikke udnyttes i tilstrækkelig omfang, kan ændrede parkeringsrestriktioner medvirke til, at beboere generelt i øget omfang parkerer på egen matrikel.
I områder med anlægsarbejder kan der midlertidigt være mangel på parkeringspladser, og dermed uhensigtsmæssige parkeringer på offentlig vej. Denne problemstilling er vanskelig at håndtere i permanente parkeringsløsninger.
I analysen udpeges de veje og områder, hvor eksisterende skiltning og afmærkning af parkeringsrestriktioner bør udbygges og eventuelt tydeliggøres, for at opnå en bedre effekt end i dag. På samme måde udpeges veje, hvor der bør etableres restriktioner, for at opnå en ønsket adfærdsændring.
Som et eksempel på en sådan indsats, kan nævnes den tidligere besluttede løsning på Else Sørensens Vej, hvor forvaltningen er i gang med at etablere en parkeringsforbudszone, hvor man fremover kun må parkere i afmærkede båse. Dette for at sikre dels oversigt i kryds og dels adgang til affaldstømning, samt ordnede forhold generelt.
Parkeringskontrol
Rødovre Kommune har i dag ikke et parkeringskorps, som kan håndhæve de gældende og eventuelt kommende parkeringsrestriktioner. Politiet har som myndighed opgaven med parkeringskontrol, men har ikke ressourcer til at udføre kontrolindsats ved ulovlige parkeringer. Kommunen har muligheden for at overtage myndighedsopgaven med parkeringskontrol.
Der er forskellige muligheder, som skal undersøges nærmere, for at forvaltningen kan komme med en anbefaling. Der er mulighed for, at oprette et eget parkeringskorps, hvor parkeringsvagter ansættes af kommunen, og den administrative opgave ligeledes placeres i egen organisation. Der er mulighed for samarbejde med en anden kommune, hvor personalet kan dele opgaverne mellem 2 kommuner, og endelig en mulighed for, at Rødovre kommune indgår i et fællesskab med flere kommuner, pt op til 25, hvor af der er flere på vestegnen, og opgaverne løses af personale tilknyttet Aalborg kommune, som har en særlig ekspertise.
Lov- og plangrundlag
Vejloven § 8, lov nr. 421 af 25. april 2023.
Færdselsloven § 28-31 og 92, LBK nr. 168 af 14/02/2023.
Økonomiske konsekvenser
I Budget 2025 er der afsat 500.000 kr. til parkeringsanalyse samt til ny og ekstra skiltning og afmærkning af parkeringsrestriktioner på vejnettet.
Tidsplan
I 2025 fremlægger forvaltningen resultatet af parkeringsanalysen, samt indstilling til model for parkeringskontrol.
Godkendelse af låneramme til El-kedel og elforsyning på Vestforbrænding
Sag nr. 183
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Vestforbrænding har anmodet ejerkommunerne om at godkende en låneramme på 156,3 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer vedrørende elkedel og elforsyning i Glostrup. Lånet optages, så ejerkommunerne hæfter i forhold til indbyggertallet det år, forpligtelsen bliver indgået.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Kommune godkender Vestforbrændings låneramme på 156,3 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer i 2024-2027 på 156,3 mio. kr., samt
- at Rødovre Kommune godkender, at lånet optages med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. Vestforbrændings vedtægter § 6, stk. 2-3.
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 8. oktober 2024, pkt. 67:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Vestforbrænding har 14. august 2024 anmodet ejerkommunerne om at godkende en låneramme på 153,3 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer vedrørende elkedel og elforsyning i Glostrup. Anmodningen sker på grundlag af, at Vestforbrændings bestyrelse 20. marts 2024 har godkendt projektet samt låneoptagelse til det. Anmodningen er hjemlet i §10, stk. 14 i Vestforbrændings vedtægt. Lånet optages, så ejerkommunerne hæfter i forhold til indbyggertallet det år, forpligtelsen bliver indgået.
Baggrund
Vestforbrændings fjernvarmeforsyning er i dag bl.a. sikret ved anvendelse af naturgaskedler, hvoraf den største kapacitet er placeret i Glostrup. Der er tre ca. 50 år gamle naturgaskedler, der skal erstattes af en ny elkedel, der har et behov for el-kapacitet på 50 MW. Kedlen kan køre ekstra meget i tidsperioder med lav el-pris, så elkedlen kan bidrage til at sikre en lav varmepris. Elkedlen bidrager også til at sikre en el-baseret varme, der både er mindre klimabelastende og kan anvendes fleksibelt. El-baseret energi har en lavere klimabelastning, og den årlige CO2-besparelse ved skift til el-energi er på 3000 ton.
Vestforbrænding har erfaringer med tilsvarende el-kedel i Lyngby-Taarbæk. El-kedlen har mulighed for at levere forskellige systemydelser bl.a. frekvensstyring og lastregulering til elnettet, hvilket Vestforbrænding vil modtage betaling for, som ligeledes bidrager til lavere varmepriser.
Det er en forudsætning for etablering af el-kedlen, at et el-forsyningsprojekt også gennemføres. Det er estimeret at tage ca. tre år at etablere elforsyningen. Det har vist sig at være muligt at koordinere det nødvendige tracé til kabelforbindelsen med et kommende datacenter, som er planlagt at skulle bygges i Skovlunde tæt på Vestforbrænding. Det er muligt at samgrave forbindelsen og dermed sikre mulighed for el-forsyning for begge selskaber ved brug af ét tracé til højspændingskabler på strækningen fra Energinets hovedforbindelse til Vestforbrænding og Skovlunde.
Den nye forsyning vil også blive anvendt til forsyning af en varmepumpe til overskudsvarme og forsyning af dele af Vestforbrændings lokale el-behov i Glostrup. Desuden giver den nye el-forsyning mulighed for forsyning af det planlagte CO2-fangstanlæg. Sammenlagt bliver det forventede øgede energibehov for kedlen, Vestforbrænding Glostrup, varmepumpe og fangstanlægget op til 100 MW, hvilket er muligt at etablere fra Energinets 132 kV-system ca. 3 km. fra Vestforbrænding. De 100 MW svarer til fem gange Roskildes samlede behov, hvilket nødvendiggør forsyning fra Energinets centrale el-system i Danmark, hvor kun meget store forbrugere er tilsluttet.
Vestforbrænding har gennemført et udbud af den del af projektet, som vedrører el-kedlen, som totalleverance. Kontrakten med den bydende aktør indeholder leverance, installation opstilling, idriftsættelse af 50 MW el-kedel, kedelpumper, varmevekslere og fjernvarmepumper. Der er taget forbehold for at projektet skal godkendes.
I de indledende faser vedrørende etablering af el-forsyning fra Ejbygaard har Vestforbrænding gennemført en dialog med det kommende datacenter og potentielle leverandører af grave- og anlægsentreprisen, med elnetleverandøren Energinet og med relevante leverandører af hovedkomponenter til de stationære el-anlæg inde på Vestforbrændings matrikel. Ligeledes er der en løbende dialog med relevante kommuner og myndigheder.
De indledende projektfaser har desuden afdækket muligheden for samgravning med forsyning til det nye datacenter. Det forventes, at der er en besparelse for begge parter på ca. 10 mio. kr. på investeringen. Hvis projektet ikke gennemføres samtidig med datacentret, vil der være en betydelig risiko for, at det kan blive vanskeligere og dyrere at udpege et nyt tracé og efterfølgende gennemføre projektet. Der er altså både en økonomisk og tidsmæssig risiko, hvis ikke projektet gennemføres i samarbejde med datacentreret i 2024.
Lov- og plangrundlag
Lånebekendtgørelsen, BEK nr. 1714 af 13. december 2023.
Vestforbrændings vedtægt.
Økonomiske konsekvenser
Vestforbrænding forventer, at de to projekter vil medføre en årlig besparelse på 500 kr. for et standardhus, der opvarmes med fjernvarme.
Tidsplan
Elkedlen forventes at være færdig i august 2025, hvor den vil kunne drives med ca. 3/5 kapacitet fra den nuværende elforsyning til Vestforbrænding. Det forventes, at den nye elforsyning kan være i drift medio 2027. Herfra vil el-kedlen levere den fulde effekt på 50 MW, og øvrigt relevant forbrug vil blive flyttet til den nye forsyning.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - Vestforbrændings anmodning om kommunal godkendelse af lånerammeBilag 2: Bilag 2 - Indstilling til Vestforbrændings bestyrelse om godkendelse af investering
Bilag 3: Bilag 3 - Uddrag af Vestforbrændings vedtægt
Resultat af skolebestyrelsesvalg, samt orientering om ind- og udtrædelser i skoleåret 2023/2024
Sag nr. 184
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I foråret blev der afholdt skolebestyrelsesvalg på de seks almene folkeskoler og Skovmoseskolen. Børne- og Kulturforvaltningen præsenterer her de forældrevalgte repræsentanter, samt orienterer om ind- og udtrædelser i skolebestyrelserne i det forgangne skoleår 2023/2024.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at orientering om ind- og udtrædelser i skolebestyrelserne i skoleåret 2023/2024 tages til efterretning, samt
- at skolebestyrelsernes nye sammensætninger tages til efterretning.
Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 8. oktober 2024, pkt. 57:
Indstilles taget til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
I det forgangende skoleår er der sket følgende ind- og udtrædelser i skolebestyrelserne:
Hendriksholm Skole
- Jan Juul Lorenzen udtrådte af skolebestyrelse i august 2023. Anette Rachlitz, der var suppleant, indtrådte i stedet for Jan.
- Esben Brøgger udtrådte af skolebestyrelsen i oktober 2023.
- Jesper Rønnow Iversen har haft orlov hele skoleåret.
Islev Skole
- Martin Starcke udtrådte som suppleant.
- Azam Aslani udtrådte som suppleant.
Skovmoseskolen
- Lene Vitus udtrådte som formand. Janni Frandsen overtog formandsposten i august 2023.
- Claus Wallin indtrådte i bestyrelsen i november 2023.
Alle ovenstående ændringer er sket i skoleåret 2023/2024. I foråret 2024 blev der afholdt skolebestyrelsesvalg, og valgresultatet præsenteres herunder.
Resultat af valg til skolebestyrelserne pr. 1. august 2024
På første møde efter sommerferien har skolebestyrelserne konstitueret sig med forperson og evt. næstforperson. Tinderhøj Skole afholder suppleringsvalg i den nærmeste fremtid, hvor der bl.a. skal vælges en repræsentant fra det specialpædagogiske center.
Rødovre Skole
Forperson: Jens-Halvor Zoffmann
Næstforperson: Stine Grangaard
Kasper Dam Schultz, Morten Hannibal Andersen, Bjarne Sander Andersen, Yasir Waled Haskim AlGailany og Rasmus Fabricius Grasø.
Valhøj Skole
Forperson: Stella Aagaard
Næstforperson: Karsten Färggren Hansen
Jens Debel-Hasløv, Eva Plesner Barfred, Anders Kirkeby, Christina Bering Baden og Signe Marie Søgaard-Hansen
Islev Skole
Forperson: Gry Minor
Næstforperson: Amalie Kofoed
Dennis Roland Hansen, Filip Nicolaisen, Hanan, Jens Damgaard Gøtzsche og Nete Graulund.
Tinderhøj Skole
Forperson: Marie Bjerregaard Feldthaus
Næstforperson: Mette Ravn Rehdin
Cæcilie Gamsgaard Seidel, Morten Bæksgaard, Pernille Olsen og Marianne Hornstrup Tegner.
Hendriksholm Skole
Forperson: Mickel Hedemand
Patrick Wonsyld, Michelle Gregersen, Huong Kim Thi Vo, Dorte Stenbæk Bentsen.
Nyager Skole
Forperson: Michel Doukmagjian
Næstforperson: Benja Sonne-Schmidt
Liv Knopp, Mie Bierrings, Maria Krogh Johansen, Charlotte Gelbek, Stine Kloster, Per Langtoft Terry og Stine Liebmann.
Skovmoseskolen
Forperson: Janni Frandsen
Camilla Valsted, Charlotte Køhnke, Christian Harpsøe, Claus Wallin, Karsten Gjessing og Atle W.
Lov- og plangrundlag
Lov om Folkeskolen.
Bekendtgørelse om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen og om vederlag til forældre- og elevrepræsentanter i skolebestyrelser i folkeskolen (nr. 1074 af 14. september 2017).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
De nye skolebestyrelser tiltrådte i august 2024.
Ansøgning om udgiftsneutral tillægsbevilling til implementering af aftalen Børnene Først på undervisningsområdet
Sag nr. 185
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovre Kommune har ansøgt om og samlet fået bevilliget 550.000 kr. fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til implementering af aftale om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge, 2024-2025. Puljemidlerne skal nu udmøntes.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltingen indstiller,
- at modtagelse af puljemidlerne godkendes,
- at der i budget 2024 indarbejdes en tillægsbevilling på netto 0 kr. til Børne- og Skoleudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 220.000 kr. til Skoleområdet, samt
- at der i budget 2025 indarbejdes en tillægsbevilling på netto 0 kr. til Børne- og Skoleudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 330.000 kr. til Skoleområdet.
Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 8. oktober 2024, pkt. 58:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Den daværende regering (S) og et bredt flertal i Folketinget indgik den 16. marts 2022 en aftale om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge ”Børnene Først på undervisningsområdet”. Aftalen består af en række initiativer, herunder et styrket kommunalt myndighedsansvar i forhold til specialundervisningen i dagbehandlingstilbud jævnfør sag nr. 35 ”Ny lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge – udmøntning i Rødovre Kommune” på Børne- og Skoleudvalgsmøde 4. juni 2024.
Rødovre Kommune får med den nye lov myndighedsansvaret for alle offentlige og private behandlings- og specialundervisningstilbud beliggende i kommunen, og skal således godkende og føre tilsyn med disse tilbud, samt varetage en række nye økonomiske opgaver.
For at understøtte implementering af de ændringer i kommunerne, som følger med den nye lovgivning, er der i den politiske aftale afsat midler til en implementeringspulje.
Rødovre Kommune har fremsendt en ansøgning om tilskud fra puljen, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har imødekommet med et tilsagn om tilskud på i alt 550.000 kr.
Rødovre Kommune har pr. 1. juni ansat en ny medarbejder, som bl.a. har til opgave at udvikle, implementere og effektuere nye tilsyn med kvaliteten af kommunens skoletilbud, samt være tovholder på samarbejdet omkring kvalitetsaftalerne. Derudover vil tilskuddet blive brugt til at lokale aktører på skole- og børnefamilieområdet introduceres til den nye lovgivning, og at der faciliteres samarbejdsmøder og workshops, som kan understøtte de relevante samarbejder mellem behandlings- og skoletilbuddene og de involverede kommunale aktører bedst muligt.
Lov- og plangrundlag
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Lov om folkeskolen.
Barnets Lov.
Økonomiske konsekvenser
Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune.
Bevillingen vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskolen m.m.
Tidsplan
- Tilskuddet skal anvendes til implementering af den nye lovgivning i kommunen, og aktiviteter, som midlerne anvendes til, skal være afsluttet senest 31. december 2025.
- Tilskuddet udbetales i fem rater, hvoraf den sidste falder, når Rødovre Kommunes rapport og regnskab er gennemgået og accepteret af Styrelsen. Frist for afrapportering er d. 31. marts 2026.
- Tilskuddet er omfattet af § 16 i puljebekendtgørelsen, og der stilles derfor krav om revision af det afsluttende regnskab. Revisionen skal udføres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Orientering om Danmarkskortet 2023
Sag nr. 186
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om Danmarkskortet 2023, som viser omgørelsesprocenterne i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service.
Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at der på baggrund af orienteringen om de igangværende tiltag ikke foretages yderligere i forhold til Danmarkskortets resultater for 2023.
Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 8. oktober 2024, pkt. 66:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
Hvert år den 1. juli offentliggør Social-, Bolig- og Ældreministeriet Danmarkskortet, som viser omgørelsesprocenterne på de sager i kommunerne, som Ankestyrelsen har hjemvist eller ændret på tre områder:
- Udvalgte bestemmelser på voksenhandicapområdet
- Socialområdet generelt og
- Udvalgte bestemmelser på børnehandicapområdet.
Danmarkskort for hvert af de tre områder er vedlagt som bilag.
Den 1. juli 2022 trådte en ny bestemmelse i kraft, hvor Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om resultaterne viser behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen. Hvis kommunen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om beslutningen. Ankestyrelsen kan herefter pålægge kommunen at lave en handlingsplan, hvis omgørelsesprocenterne og øvrigt kendskab til kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen vil i så fald fastsætte en frist for udarbejdelse af handleplanen. Lovændringen gælder til den 1. januar 2026.
Voksenhandicapområdet
Voksenhandicapområdet omfatter kontante tilskud, borgerstyret personlig assistance, ledsageordning og merudgifter.
Ankestyrelsen har i 2023 truffet 15 afgørelser mod seks afgørelser i 2022. I otte af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 53 procent i 2023. Omgørelsesprocenten i 2022 var 17 procent. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten på voksenhandicapområdet var i 2023 på 37 procent.
På baggrund af den relativt høje omgørelsesprocent, har Ældre- og Omsorg gennemgået sagerne systematisk for at tage ved lære af Ankestyrelsens tilbagemelding. Set i lyset af kompleksiteten i disse sager samt lovteksterne, er det vurderingen, at visitationen med mere struktur på de faglige drøftelser samt på oplysning og dokumentation af sagerne vil kunne nedbringe omgørelsesprocenten. Gennemgangen tydeliggjorde, at der er behov for øget opmærksomhed på den afgørelsesudfordring, der opstår, når der er divergerende faglige vurderinger mellem egen læge og kommunens lægekonsulent. Der vil fremadrettet være stor fokus på dette ved de faglige møder, hvor sagerne drøftes inden afgørelse.
Socialområdet generelt
Danmarkskortet for socialområdet dækker alle bestemmelserne i Serviceloven.
Ankestyrelsen har i 2023 truffet 127 afgørelser i 2023 mod 92 afgørelser i 2022. I 46 af klagesagerne for 2023 har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 36 procent. Omgørelsesprocenten for 2022 var 35 procent. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på socialområdet på 38,5 procent.
Tallene giver ikke anledning til at iværksætte særlige tiltag ud over en fortsat praksis med gennemgang og læring af Ankestyrelsens afgørelser.
Børnehandicapområdet
Børnehandicapområdet omfatter pasningstilbud, hjemmetræning, merudgiftsydelse, tabt arbejdsfortjeneste, personlig hjælp og ledsagelse.
Ankestyrelsen har i 2023 truffet 23 afgørelser mod 15 afgørelser i 2022. I 11 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 48 procent i 2023. Omgørelsesprocenten i 2022 var 67 procent. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten på børnehandicapområdet var i 2023 på 48,5 procent. Der har hermed været en positiv udvikling fra 2022 til 2023, så omgørelsesprocenten nu ligger på niveau med landsgennemsnittet.
Der er iværksat flere forskellige tiltag i Børne- og Familieafdelingen med henblik på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, såsom sagsgennemgang ved BDO, indgåelse af samarbejde med Taskforcen, hvor der i forbindelse med sidstnævnte er blevet tilført ekstra ressourcer til handicapområdet i en to-årig periode. Samarbejdet med Taskforcen har udover fokus på kvaliteten også til formål at sikre et helhedsorienteret perspektiv i sagsbehandlingen. Og mindst ligeså vigtigt, at fremme læring og kapacitetsopbygning på området.
Resultaterne fra Danmarkskortet underbygger, at det er relevante og virksomme tiltag, der er igangsat i afdelingen.
Med udgangspunkt i ovenstående vurderer Social- og Sundhedsforvaltningen, at der allerede er igangsat relevante tiltag, og at der ikke er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen.
Lov- og plangrundlag
Retssikkerhedsloven § 79.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Danmarkskortet 2023 bilag Understøttelse af iværksættermiljøet i Rødovre
Sag nr. 187
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger den viden og erfaring, der er fremkommet i forbindelse med udmøntning af budgetresolutionen vedrørende undersøgelse af mulighederne for at understøtte og skabe netværk blandt iværksættere i Rødovre.
Forvaltningen fremlægger desuden idéer/anbefalinger til, hvordan iværksættermiljøet i Rødovre kan understøttes yderligere.
Indstilling
Social og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at viden og erfaring tages til efterretning og drøftes samt
- at anbefalingerne implementeres i forvaltningens praksis.
Beslutning fra Beskæftigelsesudvalget, 8. oktober 2024, pkt. 38:
Anbefales.
Beslutning
Indstilles godkendt.
Sagsfremstilling
På mødet den 16. januar 2024 (sag nr. 2) godkendte Beskæftigelsesudvalget procesplanen for udmøntning af budgetresolution vedrørende understøttelse af iværksættermiljøet i Rødovre. Sagen har ophæng til Beskæftigelsesudvalget og til Erhvervsrådet, der herefter følger sagen.
Baggrund
Samarbejdet med virksomhederne i Rødovre Kommune er fundamentet for et fremtidigt, velfungerende lokalt arbejdsmarked. Det gælder også de nyoprettede virksomheder af iværksættere, der brænder for at bidrage til vækst gennem nye initiativer. Rødovre Kommunes politikker på beskæftigelsesområdet, såvel som på erhvervsområdet, tydeliggør ønsket om, at kommunen fremmer etableringen af nye virksomheder og derved gør det nemmere og mere attraktivt for iværksættere at etablere sig i Rødovre.
Mål og metode
Målet og metoden for udmøntning af budgetresolutionen er at afdække kendetegn ved eksisterende startups og iværksættere i kommunen, kortlægge de nuværende støttemuligheder og tilbud til iværksættere, og gennem en direkte dialog at undersøge iværksættermiljøets behov og konkrete ønsker for støtte og eventuelt netværksdannelse. Ledelse og medarbejdere fra henholdsvis Erhvervskontoret i Teknisk Forvaltning, Jobcentret i Social- og Sundhedsforvaltningen samt TekX i Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde afholdt flere møder/arrangementer med iværksættere i Rødovre om vurderinger, behov og ønsker til yderligere understøttelse af iværksættermiljøet.
Opsamling
Erhvervskontoret i Teknisk Forvaltning hjælper allerede iværksætterne og andre virksomheder i kommunen ved at fremsende velkomstfoldere til nye virksomheder, tilbyde rådgivning samt dele nyttige links og materialer på kommunens hjemmeside. I TaskForce Erhverv koordinerer Erhvervskontoret og Jobcentret det virksomhedsrettede samarbejde og holder opmærksomheden på virksomhedernes behov - herunder iværksættere.
Der er forholdsvist mange private og offentlige hjemmesider med information og rådgivning, samt tilbud om kurser til iværksættere. Relevant viden er tilgængelig, men kan være uoverskuelig for mange at finde og samle.
Erhvervshus Hovedstaden har relevante tilbud, der i praksis understøtter iværksættere fra idéudvikling til produktion. Erhvervshusets tilbud er ikke udbredt kendt blandt de iværksættere, som forvaltningen har mødt, og der er et uudnyttet potentiale til bedre lokal understøttelse af iværksættere.
Der er ønske om, og umiddelbar opbakning til, at danne netværk for iværksættere og virksomheder med 0-5 ansatte i Rødovre. En række iværksættere har været samlet tre gange og har i praksis dannet et spirende netværk, der faciliteres af forvaltningen.
LinkedIn er virksomhedernes foretrukne kommunikationsplatform, hvorfor det giver mening også at møde dem der.
Forvaltningen har i projektperioden afdækket eksisterende interne, tværfaglige samarbejder samt muligheden for samarbejder med andre aktører og kommuner. Erhvervskontoret deltager allerede i ERFA-gruppe på Vestegnen og har et positivt samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden. De omkringliggende kommuner har, som Rødovre, bygget indsatsen for iværksættere op omkring et samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden, en hjemmeside med relevante links samt en lokal kontaktperson. Vallensbæk, Glostrup, Brøndby og Albertslund er yderligere gået sammen i "Erhvervssammenslutningen", mens Gladsaxe Kommune har oprettet et iværksætternetværk og Brøndby Kommune har oprettet en specifik hjemmeside for iværksættere. Repræsentanter fra Gladsaxe Kommune var på besøg i Rødovre i forbindelse med etableringen af Netværk Rødovre (se bilag). Afdækningen har ikke givet anledning til yderligere anbefalinger.
Anbefalinger
Jobcentrets Virksomhedsservice har i samarbejde med Erhvervskontoret og TekX skitseret anbefalinger på en række områder - med udgangspunkt i de gennemførte aktiviteter samt den viden og de erfaringer, der er opsamlet undervejs:
- Etablering af iværksætternetværk
- Branding og synliggørelse af tilbud
- Styrket kommunikationsindsats
Etablering af iværksætternetværk
I forlængelse af dialogen, på workshop med iværksættere i Rødovre, er der taget initiativ til etablering af Rødovre Kommunes nye iværksætternetværk. Netværket, der har fået navnet Netværk Rødovre, har pt. omkring 25 deltagere. Netværket faciliteres til dels af de deltagende virksomheder og til dels af Erhvervskontoret og Jobcentret. Der er pt. planlagt tre yderligere møder i 2024.
Det anbefales, at forvaltningen fortsat følger netværket, så længe interessen og opbakningen er intakt. Forvaltningen formidler eventuelle budskaber fra netværket til det politiske niveau og udarbejder ligeledes et koncept og et tilbud om netværksdannelse blandt virksomheder, der kan anvendes som løbende tilbud. Se hele etableringsprocessen i vedhæftede bilag.
Branding og synliggørelse af tilbud
Det anbefales at samle og synliggøre relevant information til iværksættere på rk.dk. Her linkes til det nye iværksætternetværk samt til de relevante tilbud og støttemuligheder, der findes lokalt og regionalt og allerede fremgår på hjemmesiden. Udfordringen er særligt at brande hjemmesiden, så den mere aktivt anvendes blandt iværksættere. Dette kan bl.a. ske ved anvendelse af de digitale informationsskærme ved kommunens hovedveje.
Erhvervskontoret er allerede i dialog med Erhvervshus Hovedstaden om muligheden for yderligere branding og lokale aktiviteter.
Jobcentrets Virksomhedsservice åbner snarest en profil på LinkedIn. Her vil løbende blive reklameret for diverse arrangementer og tilbud til virksomhederne – med særligt fokus på specifikke tilbud og informationer til nye iværksættere. Et supplerende tiltag kan være at dele de samme materialer på Rødovre Kommunes Facebookside.
Jobcentret vil, målrettet iværksættervirksomheder, særligt gøre opmærksom på muligheden for at ansætte ledige med løntilskud og evt. modtage ledige i praktik.
Styrket kommunikationsindsats
Fremsendelse af velkomstfoldere til nye iværksættere faciliteres allerede af Erhvervskontoret. Denne indsats fastholdes. Fremadrettet styrkes formidlingen af relevante tilbud til iværksættere gennem Rødovre Kommunes øvrige virksomhedsrettede kontakter (Jobcentret, miljøtilsyn mv.).
Jobcentret fremsender løbende nyhedsbreve til en lang række lokale virksomheder samt virksomheder i nabokommunerne. Denne indsats fastholdes, mens fokus øges på at brande initiativer og tilbud specifikt til iværksættere – herunder Netværk Rødovre og samarbejdet med Erhvervshus Hovedstaden mv.
Postkassen på rk.dk, der giver iværksættere mulighed for at komme med input til nye aktiviteter og/eller redegøre for deres behov i øvrigt, opretholdes resten af 2024. Samtidig sikres det, at der reklameres for løsningen blandt iværksættere og øvrige virksomheder i Rødovre og omegn, så postkassen i højere grad synliggøres.
Aktiviteter
Følgende aktiviteter er iværksat gennem projektperioden:
- Analyse af iværksættermiljøet på landsplan
- Møde med Erhvervshus Hovedstaden
- Afdækning af nuværende støttemuligheder og services til iværksættere
- Afdækning af de omkringliggende kommuners tilbud og services
- Undersøgelse af muligheden for tværkommunalt samarbejde
- Oprettelse af "åben postkasse" på kommunens hjemmeside
- Afdækning af kendetegn for eksisterende start ups/iværksættere i Rødovre ved workshop på TekX i samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden
- Inspirationsmøde med lokale virksomheder og iværksætternetværket fra Gladsaxe Kommune
- Efterfølgende møder for iværksættere i Netværk Rødovre
Processen og de enkelte aktiviteter er beskrevet mere detaljeret i bilaget, der er vedhæftet sagen.
Lov- og plangrundlag
Plangrundlaget er Rødovre Kommunes Beskæftigelsespolitik og Erhvervspolitik.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag - Understøttelse af iværksættermiljøet Rødovre Almennyttige Boligselskab - kollektiv råderet og lejeforhøjelse
Sag nr. 188
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Rødovre Alemnyttige Boligselskab v/DAB har ansøgt om godkendelse af projekt og huslejestigning i forbindelse med individuelle køkkenmoderniseringer og individuelle badeværelsesmoderniseringer.
Indstilling
Stab for Politik, Strategi og Digitalisering indstiller,
- at individuelle badeværelsesmoderniseringer og lejeforhøjelse for afd. Sibeliusparken godkendes,
- at individuelle køkkenmoderniseringer og lejeforhøjelse for afd. Sibeliusparken godkendes, samt
- at individuelle køkkenmoderniseringer og lejeforhøjelse for afd. Bybjerget godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Almennyttige Boligselskab har på afdelingsmøder i maj 2024 besluttet at igangsætte en ny pulje med individuelle køkken og badmoderniseringer efter reglerne i lov om almene boliger om kollektiv råderet, hvor beboerne gives mulighed for at gennemføre modernisering af køkken og/eller bad.
Boligselskabets bestyrelse har på sit møde den 12. juni tiltrådt afdelingernes beslutning; herunder finansieringen og den individuelle huslejestigning jf. Almenlejeloven § 10 stk. 3.
Konkret drejer det sig om afd. Sibeliusparken ved valg af køkken og samme afd. ved valg af badeværelse samt om afd. Bybjerget ved valg af køkken.
I afd. Sibeliusparken omhandler badeværelsesmoderniseringen en pulje på 1.000.000 kr., som finansieres ved lån af afdelingens egne midler til vedligeholdelse og afdrages over 10 år. Moderniseringsarbejderne må højst udgøre 100.000 kr., og der er godkendt højst 10 puljer.
Modernisering af badeværelse medfører et månedligt lejetillæg på 1.045 kr. i 10 år og en gennemsnitlig lejestigning på 23,20 % fra en gennemsnitlig leje på 1.066 kr. pr. m2 pr. år til 1.313 kr. pr. m2 pr. år.
Køkkenmoderniseringen en pulje på 1.000.000 kr., som finansieres ved lån af afdelingens egne midler til vedligeholdelse og afdrages over 10 år. Moderniseringsarbejderne må højst udgøre 80.000 kr.
Modernisering af køkken medfører et månedligt lejetillæg på 836 kr. i 10 år og en gennemsnitlig lejestigning på 18,56, % fra en gennemsnitlig leje på 1.066 kr. pr. m2 pr. år til 1.246 kr. pr. m2 pr. år.
I afd. Bybjerget omhandler køkkenmoderniseringen en pulje på 2.000.000 kr., som finansieres ved lån af afdelingens egne midler til vedligeholdelse og afdrages over 10 år. Moderniseringsarbejderne må højst udgøre 85.000 kr., og der er godkendt højst 30 puljer.
Modernisering af køkken medfører et månedligt lejetillæg på 877 kr. i 10 år og en gennemsnitlig lejestigning på l7,19 % fra en gennemsnitlig leje på 832 kr. pr. m2 pr. år til 975 kr. pr. m2 pr. år.
Forvaltningen har påset, at de beboerdemokratiske beslutningsprocedurer efter lov om almene boliger er overholdt, samt at finansieringen sker inden for rammerne af bekendtgørelse af drift om almene boliger og har i øvrigt ingen bemærkninger til projektet med de deraf følgende huslejestigninger.
Lov- og plangrundlag
Efter lov om almene boliger § 37b om kollektiv råderet kan afdelingsmødet med boligforeningens efterfølgende godkendelse beslutte, at beboerne skal have mulighed for at gennemføre bestemte forbedringer i deres lejlighed. Finansieringen af arbejderne kan ske gennem udlån af afdelingens egne midler og skal afdrages over højst 30 år jf. bekendtgørelse om drift af almene boliger § 51 stk. 7 og stk. 9.
Betyder forbedringsarbejderne huslejestigning over 5 %, skal det godkendes af kommunen jf. almenlejelovens § 10 stk. 3. Økonomiudvalget har bemyndiget forvaltningen til at godkende huslejestigninger op til 15 %. Stigninger derover skal godkendes af Økonomiudvalget.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ordningen er beløbsmæssigt og ikke tidsmæssigt begrænset og løber således, indtil puljen er brugt op.
Økonomisk Oversigt - oktober 2024
Sag nr. 189
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Økonomisk Oversigt til oktobermøderækken præsenterer den aktuelle forventning til regnskabet for 2024 på baggrund af opdaterede forudsætninger.
Indstilling
Staben for Økonomi og Personale indstiller,
at Økonomisk Oversigt tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Den aktuelle forventning til regnskabet for 2024 er, at forbruget på driften lander 27,2 mio. kr. over korrigeret budget. Forventningerne til regnskabet for 2024 skyldes,
- at serviceudgifterne skønnes at blive 49,9 mio. kr. højere end i korrigeret budget.
- at overførselsudgifterne skønnes at blive 14,7 mio. kr. lavere end i korrigeret budget.
- at andre driftsudgifter skønnes at blive 11,4 mio. kr. lavere end i korrigeret budget.
- at udgifter til forsyning skønnes at blive 3,4 mio. kr. højere end i korrigeret budget.
Serviceudgifterne forventes at overskride korrigeret budget med 49,9 mio. kr., hvilket er en forværring på 4,5 mio. kr. siden sidste økonomisk oversigt.
Der forventes merudgifter på 35,0 mio. kr. til Tilbud til børn og unge med særlige behov, hvilket er 10,0 mio. kr. mere end i sidste økonomisk oversigt. Det skønnede merforbrug udgøres af større udgifter til børn og unge i dyre anbringelser, og større udgifter til forebyggende foranstaltninger.
Der forventes merudgifter på 7,9 mio. kr. til Tilbud til ældre. Forventningen er uændret fra sidste Økonomiske Oversigt. Området er påvirket af flere bevægelser, som er beskrevet nærmere under Social- og Sundhedsudvalget i bilaget.
Der forventes merudgifter på 5,7 mio. kr. på Folkeskolen m.m. Forventningen er uændret fra sidste økonomisk oversigt.
Der forventes mindreudgifter på 3,0 mio. kr. på Dagtilbud til børn og unge. Det indmeldte mindreforbrug er nyt siden sidste økonomisk oversigt.
Der forventes merudgifter på 2,4 mio. kr. under Økonomiudvalget. Merforbruget er nedjusteret med 2 mio. kr. siden sidste økonomisk oversigt.
Overførselsudgifterne skønnes 14,7 mio. kr. lavere end korrigeret budget, hvilket er en forbedring på 2,4 mio. kr. siden sidste økonomiske oversigt.
Det forventede mindreforbrug udgøres af en forventet mindreudgift på 28,5 mio. kr. på Beskæftigelsesudvalget og en forventet merudgift på 13,8 mio. kr. på Social- og Sundhedsudvalget.
På Beskæftigelsesudvalget forventes der færre overførselsudgifter som følge af forventning om færre modtagere af indkomstoverførsler, mens der på Social- og Sundhedsudvalget forventes større udgifter til Førtidspensioner og personlige tillæg.
Andre driftsudgifter forventes at blive 11,4 mio. kr. lavere end korrigeret budget, hvilket er samme forventning som i sidste økonomiske oversigt. Det forventede mindreforbrug på 11,4 mio. kr. udgøres primært af en forventning om flere indtægter fra refusioner hos Social- og Sundhedsudvalget.
Forsyningen skønnes at blive 3,4 mio. kr. større end korrigeret budget, hvilket er samme forventning som i sidste økonomiske oversigt. Det forventede merforbrug skyldes forventede mindreindtægter på fjernvarmeområdet.
Likviditet
Den gennemsnitlige likviditet over de seneste 365 dage udgjorde ultimo august 215,3 mio. kr., hvilket er en forbedring på 16,4 mio. kr. siden seneste opfølgning og over den politiske målsætning på 150 mio. kr.
Likviditeten forventes at udgøre 282,2 mio. kr. ultimo august 2025.
Lov- og plangrundlag
Principper for Økonomistyring.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Økonomisk Oversigt - oktober (bilag) - inkl. notat Diverse
Sag nr. 190
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 191
Beslutningskompetence: ØU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Økonomiudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".
Lukket punkt: Garanti for lån til etablering af CO2-fangst på Vestforbrænding
Sag nr. 192
Beslutningskompetence: KB
Beslutning
Godkendt med stemmerne 4 for og 1 undlod at stemme (Ø)
Lukket punkt: Afskrivning af flytteafregning
Sag nr. 193
Beslutningskompetence: ØU
Beslutning
Godkendt.
Lukket punkt: Diverse - lukket
Sag nr. 194
Beslutningskompetence: ØU
Beslutning
Taget til efterretning.