Social- og Sundhedsudvalget

02-11-2021

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Birgitte Glifberg (A)
Claus Gisselmann Olsen (UP)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 72 - 75

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 72

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Nyhedsliste for Social i perioden 13.09.2021 - 05.10.2021 (se bilag 1)

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Nyhedsliste for Social i perioden 13.09.2021 - 05.10.2021

Kommunalt tilsyn på plejehjem 2021
Sag nr. 73

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen har gennemført kommunalt tilsyn på de fire plejehjem i kommunen og fremlægger tilsynsrapporterne til drøftelse. Efterfølgende sendes tilsynsrapporterne i høring hos Seniorrådet, Handicaprådet, Integrationsrådet og de fire bruger- og pårørenderåd på plejehjemmene. Tilsynsrapporterne godkendes endeligt på Social- og Sundhedsudvalgets møde i januar 2022.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at tilsynsrapporterne fra de fire plejehjem drøftes, samt
  2. at tilsynsrapporterne sendes i høring i Seniorrådet, Handicaprådet, Integrationsrådet og plejehjemmenes bruger- og pårørenderåd.

Beslutning

Godkendt.

Tilsynsrapporterne sendes også til Udsatterådet.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen har i august og september 2021 foretaget tilsyn på de fire plejehjem i kommunen. Tilsynene blev hvert sted gennemført ved observation, samt interview af forstander, to medarbejdere og fem til seks beboere på hvert plejehjem.

På baggrund af tilsynet vurderes det, at alle plejehjem løser deres opgave fuldt tilfredsstillende. Beboerne trives, og medarbejderne har de rette kvalifikationer og rammer til at give den nødvendige pleje og omsorg.

Udvikling i beboersammensætning

Beboersammensætningen udvikler sig fortsat i retning af mere syge beboere med komplekse sygeplejefaglige problematikker, og der er en højere andel beboere med demens eller andre kognitive problematikker. Derudover ses en stigning i andelen af yngre beboere (ned til 50 år), beboere med alkoholrelaterede skader eller andre kognitive udfordringer, samt beboere med psykiske problemstillinger. Dette stiller stigende krav til medarbejdernes kompetencer, da plejen af disse beboere ligger ud over de sædvanlige kompetencer, der findes på området, og det udfordrer de samlede ressourcer på afdelingerne.

Konsekvenser af corona

Corona har ramt plejehjemmene hårdt, og alle plejehjem har været påvirkede af sundhedsmyndighedernes restriktioner om besøg og brug af værnemidler. Generelt har beboerne oplevet ensomhed og kedsomhed i perioder med besøgsrestriktioner, der både betød, at de kun i begrænset omfang fik besøg af deres kære, og at de ikke kunne færdes frit mellem plejehjemmenes afdelinger til forskellige arrangementer mv.

Både medarbejdere og beboere mener, at plejehjemmene er kommet gennem perioden med corona så godt, som det var muligt i den givne situation. Enkelte beboere med svær demens har profiteret af den påtvungne ro, der opstod. Generelt er indtrykket, at beboerne trods restriktioner har følt sig trygge i deres dagligdag under nedlukningen. Medarbejderne oplevede fysiske gener i form af for eksempel hovedpine ved brug af værnemidler. Flere medarbejdere følte sig også usikre eller angste på grund af smittefaren, både for selv at blive smittet og for uforvarende at smitte beboere eller familie.

Udfordringer med rekruttering

Alle plejehjem oplever, at det kan være svært at rekruttere kvalificerede medarbejdere, og er i perioder tvunget til at benytte ufaglært arbejdskraft i form at faste eller timelønnede vikarer. Der har også været mangel på vikarer, hvilket har presset de faste medarbejdere. Beboerne bemærker også, at der i perioder kan være mange nye ansigter blandt medarbejderne og savner de faste medarbejdere.

Problematikken med rekruttering er et generelt problem på ældreområdet og ikke enestående for Rødovre Kommune.

Status på journalisering

Cura er implementeret på alle plejehjem, og trods forskellige vanskeligheder er vurderingen, at alle nødvendige informationer opdateres. Det er fortsat et problem, at systemet og lovgivningen ikke giver afløsere adgang til at journalisere, så faste medarbejdere må påtage sig denne opgave. Det er en generel problematik, der deles i ældreplejen på tværs af kommuner.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Oktober 2021: Tilsynsrapporterne sendes i høring hos Seniorrådet, Handicaprådet, Integrationsrådet, samt plejehjemmenes bruger-og pårørenderåd.

Januar 2022: Tilsynsrapporterne forelægges til godkendelse i Social- og Sundhedsudvalget.

Bilag

Bilag 5: Tilsynsrapport Ørbygård 2021
Bilag 6: Tilsynsrapport Engskrænten 2021
Bilag 7: Tilsynsrapport Broparken 2021
Bilag 8: Tilsynsrapport Dorthe Mariehjemmet 2021

Forventet regnskab 2021 pr. ultimo september 2021
Sag nr. 74

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2021 under Social- og Sundhedsudvalgets ramme med udgangspunkt i status pr. ultimo september 2021 til efterretning.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab 2021 pr. ultimo spetember 2021 - Social- og Sundhedsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab 2021 pr ultimo september 2021 - Social- og Sundhedsudvalget

Diverse
Sag nr. 75

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 19:45.