Social- og Sundhedsudvalget

11-01-2022

Medlemmer

Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 1 - 9

Fold alle ud

Konstituering af Social- og Sundhedsudvalget for perioden 01.01.2022-31.12.2025
Sag nr. 1

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Valg af formand og næstformand.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget skal på mødet den 11. januar 2022 udpege en formand og en næstformand for udvalget.

Beslutning

Formand: Annie Arnoldsen Petersen

Næstformand: Ahmed Dhaqane

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 1. december 2021 blev følgende kommunalbestyrelsesmedlemmer valgt til Social- og Sundhedsudvalget:

Annie Arnoldsen Petersen (A)

Ahmed Dhaqane (A)

Jette Louise Larsen (C)

Mogens Brauer (C)

Marianne Christensen (Ø)

Lov- og plangrundlag

Lov om kommunernes styrelse og Rødovre Kommunes styrelsesvedtægt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Social- og Sundhedsudvalget fungerer i perioden 1. januar 2022 til 31. december 2025.

Meddelelser
Sag nr. 2

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Orientering om, at Kærene pr. 1.12.2021 er kommet på listen over forebyggelsesområder.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om, at Kærene pr. 1.12.2021 er kommet på listen over forebyggelsesområder

Generel orientering om Social- og Sundhedsudvalgets ressortområde
Sag nr. 3

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen vil på mødet give en introduktion til Social- og Sundhedsudvalgets ansvarsområde, struktur og delegationer samt igangværende og kommende større opgaver på udvalgets område.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Ansvarsområde

Som det fremgår af Rødovre Kommunes styrelsesvedtægt (vedtaget af Kommunalbestyrelsen januar 2018), skal Social- og Sundhedsudvalget træffe afgørelser i sager om hjælp til enkeltpersoner på det sociale og sundhedsmæssige område. Denne kompetence er uddelegeret til forvaltningen. Derudover varetager Social- og Sundhedsudvalget den umiddelbare forvaltning af social- og sundhedsopgaverne, herunder:

  • Ældreområdet (plejehjem, hjemmepleje, træning m.v.)
  • Sundhedsplejen
  • Borgerrettet og patientrettet forebyggelse
  • Støtte til særligt udsatte børn og deres forældre
  • Støtte til voksne med vidtgående fysiske og psykiske handicap
  • Alkohol- og misbrugsbehandling
  • Frivillighed (tilskud og aktiviteter)
  • Overførselsindkomster (førtidspension og fleksjob)
  • Opgaver vedrørende kommunens institutioner samt private og selvejende institutioner, som kommunen har aftale/overenskomst med
  • Drift af anlæg og arealer under udvalgets område
  • Samarbejde med fælleskommunale organisationer

Fakta

Ovenstående opgaver er fordelt på Social- og Sundhedsforvaltningens fire afdelinger samt sekretariatet for sundhed, udvikling og administration. Da mange af de henvendelser, som forvaltningen modtager, går på tværs af de forskellige fagområder, er det vigtigt, at forvaltningen hele tiden har fokus på at sikre en helhedsorienteret indsats, uanset om det drejer sig om den enkelte borger, en familie, en frivillig forening eller en samarbejdspart.

Forvaltningens afdelinger:

Social- og Borgerservice varetager opgaver inden for forsørgelse, rådgivning og misbrugsbehandling, socialpsykiatri, det specialiserede voksenområde, dag- og klubtilbud, boliger til vidtgående psykisk udviklingshæmmede, særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse samt vejledning og administration af personlige tillæg til folke- og førtidspensionister.

Borgerservice varetager borgerbetjening, herunder brugen af digitale løsninger, modtagelse og telefonomstilling, pladsanvisning, boligservice, folkeregister, skat, kontrolgruppen samt vejledning og hjælp i forhold til kontakt til Udbetaling Danmark.

Ældre- og Handicapafdelingen varetager opgaver inden for visitation med udgangspunkt i de politisk vedtagne kvalitetsstandarder, hjemmehjælp, hjemmesygepleje, hjælpemidler, samarbejde med hospitaler, dagcenter, træningscenter, midlertidige døgnpladser, plejehjem, forebyggende hjemmebesøg, hygiejneindsats samt kronikerområdet.

Børne- og Familieafdelingen varetager opgaver inden for forebyggende foranstaltninger for børn og unge, fødselssamarbejde, anbringelser uden for hjemmet, støtte- og kontaktpersoner, psykolog- og familiebehandling samt drift af Børnehuset, Familiehuset på Elektravej og Udviklingscenter Skiftesporet.

Sekretariatet for sundhed, udvikling og administration varetager opgaver inden for sundhedspleje, borgerrettet forebyggelse i sundhedscenteret, betjening af de politiske udvalg og forvaltningen, udviklings- og kommunikationsopgaver samt samarbejde med det frivillige sociale område.

Rødovre Jobcenter varetager myndighedsopgaver på det borgerrettede og virksomhedsrettede område, den kommunale ungeindsats, beskæftigelsesindsats for ledige og sygemeldte, virksomhedssamarbejde, integrationsopgaver samt koordinering af den samlede beskæftigelsesindsats.

Som bilag til mødesagen vedlægges organisationsdiagram for Social- og Sundhedsforvaltningen samt notat, der uddyber ovenstående opgaver.

Budget 2022

Social- og Sundhedsudvalgets samlede budgetramme (drift) er for 2022: 1.338 mio. kr. på udgiftssiden og 136 mio. kr. på indtægtssiden, svarende til en nettoramme på 1.202 mio. kr.

I 2022 er der afsat 27,3 mio. kr. til anlæg. Dette forløb fordeler sig således:

  • Skiftesporet, Energirenovering, 22 mio. kr.
  • Ørbygård dagcenter, løft og energirenovering 3,5 mio. kr.
  • Espevang, Bolængen - toilet, bad og køkken 1,5 mio. kr.
  • Campus Espevang, Værkstedslængen, handicaptoilet m.v 0,3 mio. kr.

Social- og Sundhedsforvaltningen har udarbejdet bilag til mødesagen, der viser Social- og Sundhedsudvalgets økonomi for 2022.

Udvalg og bestyrelser

På Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 1. december 2021 er der på Social- og Sundhedsudvalgets område nedsat følgende udvalg/bestyrelser:

Annie Arnoldsen Petersen blev valgt til Handicaprådet.

Derudover skal der på Social- og Sundhedsudvalgets møde i februar udpeges en kontaktperson (et medlem af Social- og Sundhedsudvalget) til henholdsvis plejehjemmet Ørbygård, plejehjemmet Engskrænten, plejecenter Broparken og Dorthe Mariehjemmet.

Råd

Social- og Sundhedsforvaltningen sekretariatsbetjener, udover ovennævnte Handicapråd, også Seniorrådet, Integrationsrådet og Udsatterådet. I disse råd sidder ikke medlemmer af Kommunalbestyrelsen.

Delegationer

Den vedtagne delegationsplan tager udgangspunkt i, at enkeltsager afgøres af Social- og Sundhedsforvaltningen, og at politikskabende sager og sager af principiel betydning afgøres af Social- og Sundhedsudvalget.

Med henblik på at give Social- og Sundhedsudvalget mulighed for at følge med i udviklingen på enkeltsagsområderne forelægges der en gang årligt status på følgende områder:

  • Anbragte børn og unge med og uden samtykke
  • Værgemålssager
  • Førtidspensionssager
  • Tildeling af boliger via den boligsociale liste.

Derudover forelægger forvaltningen en gang om året kvalitetsstandarder i henhold til lovgivningen på ældre- og handicapområdet. På børne- og familieområdet forelægges kvalitetsstandarderne som minimum en gang per kommunalbestyrelsesperiode og derudover, hvis der foretages ændringer.

Sammen med Borgeren

I 2017 indledte Social- og Sundhedsforvaltningen arbejdet med udviklingstiltaget "Sammen med Borgeren". "Sammen med Borgeren" tager afsæt i tankesættet og visionerne i "Sammen om Rødovre" og handler om, at alle medarbejdere i forvaltningen har et udefra-og-ind-perspektiv i forhold deres kerneopgave. Det vil sige, at de er nysgerrige og opmærksomme på at tage udgangspunkt, i hvad borgeren oplever og har af ressourcer, og på det grundlag skabe nogle sammenhængende og meningsfyldte forløb sammen med borgeren.

Til at hjælpe med det arbejde har forvaltningen (inspireret af input fra mere end 100 borgere) udarbejdet nogle ledetråde, som medarbejderne skal være opmærksomme på og inkludere i deres møder med borgerne. De tre ledetråde er:

  • Mød mig: Denne ledetråd dækker over mere end bare det fysiske møde – det handler også om den kommunikation, som man har før og efter mødet, og det at borgeren i mødet med kommunen oplever at blive hørt og anerkendt.
  • Hjælp mig med at finde vej: Denne ledetråd handler om en opmærksomhed omkring at sørge for, at vi får hjulpet borgerne ordentligt videre – både internt i kommunen og i forhold til at overskue deres sag samt hvilke andre steder, borgeren også kan søge støtte ud over kommunen.
  • Husk min verden skal med: Denne ledetråd handler om at være opmærksom på, at borgeren selv skal være med til at definere sit netværk, og at man som medarbejder skal være med til bygge oven på det.

Social- og Sundhedsudvalget vil opleve "Sammen med Borgeren" på forskellige måder. Både i form af et eksplicit borgerperspektiv i mange af de processer og projekter, som præsenteres på møderne, samt i de valg af metoder, som bruges i forvaltningen. En af metoderne ”Beskrivelsen af en livssituation” vil Social- og Sundhedsudvalget blive præsenteret for på de kommende fagudvalgsmøder, hvor de i introduktion til forvaltningens fagområder får nogle eksempler på livssituationer, hvor borgere af den ene eller anden årsag kommer i kontakt med Rødovre Kommune.

Politikker og handleplaner

Social- og Sundhedsforvaltningen arbejder målrettet med politikker, hvortil der tilknyttes handleplaner med henblik på at udmønte de politisk vedtagne strategimål.

På Social- og Sundhedsudvalgets område foreligger der følgende politikker og handleplaner:

  • Ældre- og Værdighedspolitikken (Under revidering – forventes godkendt af KB maj 2022)
  • Sundhedspolitikken (Godkendt af KB 2021)
  • Helhedsplan for psykisk sårbare (Godkendt af KB 2020)
  • Frivillighedspolitikken (Godkendt af KB 2019)
  • Handicappolitikken (Godkendt af KB 2017)
  • Udsattepolitikken (Godkendt af KB 2016).

Indholdet af de enkelte politikker vil blive præsenteret i forbindelse med gennemgangen af de enkelte fagområder på de kommende møder.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Social- og Sundhedsforvaltningens organisering
Bilag 2: Social- og Sundhedsudvalgets budget 2022
Bilag 3: Oversigt over Social- og Sundhedsforvaltningens arbejdsopgaver

Godkendelse af kvalitetsstandarder 2022 for ældre- og handicapområdet
Sag nr. 4

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger kvalitetsstandarder 2022 for personlig pleje og praktisk hjælp m.v. til godkendelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at høringssvar tages til efterretning.
  2. at kvalitetsstandarder godkendes.

Beslutning

  1. Indstilles taget til efterretning.
  2. Anbefales med 3 stemmer for (A+Ø) og 2 stemmer imod (C), idet C ønsker en gennemskrivning af kvalitetsstandarderne til en mere brugervenlig version og med opstilling af mere operationelle mål mhp. målopfyldning i forhold til udførerniveauet.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger kvalitetsstandarderne en gang årligt. Kvalitetsstandarderne beskriver det serviceniveau, som Kommunalbestyrelsen har fastlagt i forhold til personlig pleje og praktisk hjælp m.v. Serviceniveauet er fastlagt på baggrund af budgetaftalen for 2022.

Kvalitetsstandarderne blev drøftet på møde i Social- og Sundhedsudvalget den 30. november 2021 (sag nr. 80) og har herefter været til høring i Seniorrådet og Handicaprådet.

Seniorrådet bemærker borgernes mulighed for selv at vælge, hvorledes den ekstra rengøring kan tilrettelægges. Derudover bemærker de, at kvalitetsstandarderne er meget omfattende og komplicerede at læse på grund af lovhenvisninger. Social- og Sundhedsforvaltningen vil i 2022 arbejde på at gøre kvalitetsstandarderne mere enkle og mere læsevenlige.

Handicaprådet bemærker, at den ekstra rengøring er en positiv og nødvendig indsats. Derudover bemærker de udfordringerne ved at fastholde personale til at tage sig af ældre og handicappede borgere, samt ventetider ved borgernes henvendelser om hjælp i det daglige. Forvaltningen kan iværksætte hjælp fra dag til dag eller inden for seks dage ved eksempelvis praktisk hjælp.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Lov om specialundervisning.

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Økonomiske konsekvenser

Budget 2022.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Kvalitetsstandarder 2022 for praktisk hjælp, personlig pleje og træning
Bilag 2: Kvalitetsstandarder 2022 for aflastningsophold
Bilag 3: Kvalitetsstandarder for borgerstyret personlig assistance
Bilag 4: Hørringssvar vedr. kvalitetsstandarder 2021 2-12-21
Bilag 5: Høringssvar fra Handicaprådet

Kommunalt tilsyn på plejehjem 2021 efter høring
Sag nr. 5

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen har foretaget tilsyn på de fire plejehjem i Rødovre i august og september 2021. Tilsynsrapporterne blev forelagt Social- og Sundhedsudvalget i november 2021 (sag nr. 73). Herefter blev rapporterne sendt til høring i plejehjemmenes bruger- og pårørenderåd samt i Seniorrådet, Integrationsrådet, Handicaprådet og Udsatterådet. Der er indkommet fem høringssvar.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at de indkomne høringssvar tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Tilsynsrapporterne har været i høring fra den 3. til den 30. november 2021. Høringsberettigede er de fire plejehjems bruger- og pårørenderåd samt Seniorrådet, Integrationsrådet, Handicaprådet og Udsatterådet.

Der er kommet høringssvar fra bruger- og pårørenderådet på Ørbygård og Broparken, samt fra Integrationsrådet, Udsatterådet og Seniorrådet. Bruger- og pårørenderådet fra Engskrænten og Dorthe Mariehjemmet har telefonisk angivet til ældrechefen, at de er tilfredse med tilsynsrapporten, og at de ikke har yderligere kommentarer. Handicaprådet har ikke ønsket at indgive høringssvar.

De indsendte høringssvar giver anledning til følgende bemærkninger:

  • Beboere med psykiatriske udfordringer: Som på landsplan er der i Rødovre en udvikling, hvor flere plejehjemsbeboere har psykiatriske problematikker og kognitive udfordringer såsom erhvervet hjerneskade og udviklingshæmning. På Ældrecenter Broparken er der en psykiatrisk afdeling, hvor der siden tilsynet er ansat en afdelingssygeplejerske med erfaring fra psykiatrien med stor specialiseret viden om dette felt. Denne medarbejder vidensdeler med plejehjemmets øvrige afdelinger og de andre plejehjem efter behov. Alle plejehjem får desuden faglig støtte i forhold til denne beboergruppe fra samarbejdspartnere i regionens psykiatri ved behov.
  • Beboere med demens, herunder yngre beboere med demens: 80-90 % af beboerne på kommunens plejehjem har enten en demensdiagnose eller demenslignende symptomer. På hvert plejehjem er der ansat en demensressourceperson med særlig viden på området, der har til opgave at understøtte fagligheden i arbejdet med de demente beboere. På alle plejehjem er der løbende undervisning i demens, og de fleste medarbejdere deltager på forskellige interne og eksterne læringsforløb og kurser inden for demens, for eksempel kursus i "Nænsom nødværge". Under tiden med coronarestriktioner har kursusaktiviteter været på vågeblus, men dette genoptages, da både ledelse og medarbejdere efterspørger mere viden på området.
  • Personalesituationen: Rekruttering af især assistenter, men også sygeplejersker, kan i perioder være vanskelig, og der arbejdes både lokalt på plejehjemmene og centralt i Rødovre Kommune med at forbedre rekrutteringen og fastholdelsen af disse medarbejdergrupper. Når der opstår vakante stillinger eller ved langtidssygdom, vurderer den lokale ledelse, evt. i samråd med ældrechefen, hvordan man bedst i en midlertidig periode kan dække stillingen med medarbejdere fra andre afdelinger. Ud over brug af vikarer kan det for eksempel være ved, at medarbejdere fra afdelinger uden fravær dækker vagter i den ramte afdeling, eller ved at en afdelingsleder i perioder er leder på to afdelinger, samtidig med at forstanderen støtter op om ledelsen. I tiden med coronarestriktioner varetog medarbejdere fra Dagcentret opgaver på Ørbygård, som var ramt af personalemangel.
  • Journalisering: Der er opmærksomhed på problematikken med, at uuddannede vikarer ikke har adgang til journaliseringssystemet Cura. Der arbejdes på at udvikle arbejdsgange, som gør det muligt.
  • Personalesituationen på Ørbygård: Ved større problematikker på plejehjemmene bliver ældrechefen orienteret øjeblikkeligt og agerer på problematikken sammen med den lokale ledelse. I forbindelse med personalesituationen på Ørbygård og den kritiske periode, plejehjemmet har været igennem, har den centrale ledelse i forvaltningen været orienteret og involveret under forløbet. Hvis tilsynet oplever alvorlige problematikker, orienteres den lokale leder og ældrechefen samme dag, så der kan tages hånd om problemet. Personalesager beskrives ikke i tilsynsrapporterne.
  • Polyfarmaci (brug af mange medikamenter på samme tid): Kommunens tilsyn kommer ikke ind på dette, da tilsyn, der vedrører Sundhedsloven (medicin og sundhedsfaglig dokumentation), foretages af Styrelsen for Patientsikkerhed.
  • Beboere med anden etnisk baggrund: Der er ikke under tilsyn oplevet, at beboere med anden etnisk baggrund udfordrer fællesskabet på plejehjemmene, men der er en opmærksomhed fra tilsynets side om, at det kan opstå fremover.
  • Tilrettelæggelse og udførelse af tilsyn: Seniorrådet og bruger-og pårørenderådet på Ørbygård inviteres til et møde, hvor Rødovre Kommunes procedure for tilrettelæggelse og udførelse af tilsyn bliver gennemgået. Seniorrådet og bruger- og pårørenderåd er ikke myndigheder, men sparringspartnere på ældreområdet og skal ikke deltage i tilsynet. I 2022 skal der arbejdes med en ny model for tilsynet, og her vil forslag fra høringssvarene blive inddraget.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Broparkens høringssvar
Bilag 2: Høringssvar fra Ørbygårds bruger- og pårørenderåd
Bilag 3: Høringssvar Integrationsrådet
Bilag 4: Høringssvar Seniorrådet
Bilag 5: Tilsynsrapport Ørbygård 2021
Bilag 6: Tilsynsrapport Engskrænten 2021
Bilag 7: Tilsynsrapport Broparken 2021
Bilag 8: Tilsynsrapport Dorthe Mariehjemmet 2021
Bilag 9: Udsatterådets høringssvar

Tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed på Midlertidige Døgnpladser
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

På baggrund af tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed på de midlertidige døgnpladser forelægger Social- og Sundhedsforvaltningen tilsynsrapporten til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte den 5. oktober 2021 et varslet reaktivt tilsyn på de midlertidige døgnpladser. Baggrunden for tilsynet var et uventet dødsfald på de midlertidige døgnpladser i januar 2021, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed vurderede, at den sundhedsfaglige dokumentation i den tilsendte borgerjournal var mangelfuld.

Styrelsen For Patientsikkerhed kan aflægge anmeldte tilsyn som almindelige kontrolbesøg eller, som i dette tilfælde, reaktive tilsyn på baggrund af en konkret sag. Tilsynene foregår efter en fast tilsynsmodel med udgangspunkt i en skematisk opsamling af målepunkter for tilsynene. Målepunkterne kategoriseres som enten 'opfyldt' eller 'ikke opfyldt'. Der er ikke mulighed for dialog om målepunkterne, men forvaltningen kan give bemærkninger til tilsynet i et høringssvar. Forvaltningens bemærkninger til dette tilsyn fremgår af den endelige tilsynsrapport (bilag 2).

Social- og Sundhedsforvaltningen har modtaget den endelige tilsynsrapport den 3. december 2021. I tilsynet er lagt vægt på målepunkterne journalføring og sundhedsfaglig vurdering, medicinhåndtering, hygiejne og patienters retsstilling.

  • Ved gennemgang af den sundhedsfaglige dokumentation, sygeplejefaglige vurderinger og opfølgning herpå og den generelle journalføring fandt styrelsen, at disse var usystematiske og mangelfulde.
  • Ved tilsynet blev der fundet mangler ved medicinhåndteringen. Der var uoverensstemmelse mellem de aktuelle handelsnavne på medicinlisten og det præparat, der var i beholdningen. Som led i den rehabiliterende indsats er der borgere, der selv administrerer deres medicin. Ved tilsynet var der to journaler, hvor det ikke fremgik af dokumentationen, om den behandlingsansvarlige læge i samarbejde med personalet havde vurderet, at borgeren selv kunne administrere sin medicin.
  • Ved gennemgangen fandt styrelsen, at instruksen for hygiejne var mangelfuld i forhold til håndhygiejne, forholdsregler ved smitte, korrekt brug af værnemidler samt anvendelse af arbejdsdragt.
  • Ved gennemgangen af journalerne var det styrelsens vurdering, at der ikke systematisk er sikret tilstrækkelig indhentelse af informeret samtykke til behandling fra borgerne på de midlertidige døgnpladser.

Den samlede vurdering fra Styrelsen for Patientsikkerhed er, at de konstaterede mangler i medicinhåndteringen, sygeplejefaglige vurderinger, journalføring og borgernes retstilling udgør større problemer af betydning for patientsikkerheden. Styrelsen for Patientsikkerhed har givet de midlertidige døgnpladser påbud om at rette op på de konstaterede mangler.

På baggrund af tilsynet, og de påpegede alvorlige mangler i korrekt journalføring og dokumentation, er kommunens risikomanager, en sygeplejerske, der arbejder med patientsikkerheden, til stede på de midlertidige døgnpladser to dage om ugen. Risikomanageren har gennemgået samtlige journaler på de midlertidige døgnpladser og har startet undervisning af medarbejderne i korrekt medicinhåndtering og journalføring. Derudover sikres det, at medarbejderne anvender de instrukser for korrekt dokumentation, der er udarbejdet for det samlede ældreområde, og Styrelsen for Patientsikkerheds vejledninger vedrørende medicinhåndtering og den sundhedsfaglige dokumentation. Det er forvaltningens vurdering, at der med ovenstående tiltag rettes op på de af tilsynet konstaterede udfordringer.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Resumé til offentliggørelse_2
Bilag 2: Tilsynsrapport_Slotsherrens Vænge_Rødovre Kommune_2

Projekt om etablering af faste teams i ældreplejen
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen har søgt og fået tilsagn om 7.522.630 kr. fra Socialstyrelsens pulje om faste teams i hjemmeplejen til at gennemføre et projekt om faste, tværfaglige teams i hjemmeplejen. Forvaltningen orienterer om projektet og søger en udgiftsneutral bevilling i 2022 og 2023.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at orienteringen om projektet tages til efterretning
  2. at der i 2022 gives en tillægsbevilling på netto 0 kr. svarende til en udgift på 3.726.370 kr. og en tilsvarende indtægt til Social- og Sundhedsudvalget
  3. at der i budget 2023 indarbejdes en bevilling på netto 0 kr. svarende til en udgift på 3.796.260 kr. og en tilsvarende indtægt til Social- og Sundhedsudvalget.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen har i november 2021 udarbejdet en projektansøgning til Socialstyrelsens ansøgningspulje til faste teams i ældreplejen. Den 16. december 2021 blev ansøgningen imødekommet for hele det ansøgte beløb på 7.522.630,00 kr.

Socialstyrelsen har modtaget 69 ansøgninger. Der ydes tilskud til 25 projekter med et samlet tilsagnsbeløb på 191,6 mio. kr.

Ud over projektmidlerne rummer projektet egenfinansiering til medarbejdertimer i projektet, hvilket afholdes inden for forvaltningens budget. I kommunens kompetenceudviklingspulje er der desuden bevilget midler til at understøtte et kompetenceudviklingskursus for de involverede medarbejdere.

Projektet løber over to år med start 31. december 2021 og afsluttes 31. december 2023. Projektpuljen og -ansøgningen er inspireret af- og indeholder elementer fra den hollandske Buurtzorgmodel.

Projektet gennemføres i samarbejde med konsulentgruppen Implement, og der ansættes en fuldtids projektleder i hjemmeplejen i hele perioden for at sikre projektets fremdrift og forankring.

Projektets formål

Formålet med projektet er at udvikle faste teams, som kan øge kontinuiteten og stabiliteten for borgere, medarbejdere og pårørende i hjemmeplejen. Projektet understøttes af, at Social- og Sundhedsforvaltningen i de seneste fire år har arbejdet med tiltaget "Sammen med Borgeren", som blandt andet har til formål at styrke samarbejdet og relationen mellem borger og kommune. Projektet, der involverer hjemmeplejen og visitationen, vil udvikle rammer for at skabe et kendt og fast team omkring borgeren, som giver borgeren en sammenhængende og inddragende indsats.

Projektet starter i en udvalgt hjemmeplejegruppe og bliver herefter trinvist udbredt til de øvrige hjemmeplejegrupper.

Projektets fire faser

Fase 1: Forstå (december 2021 til marts 2022)

Denne fase består blandt andet af etablering af projektorganisation, kommunikation om projektet, inddragelse af interessenter: Borgere, ledere og medarbejdere samt inddragelse af viden fra andre kommuner, der har arbejdet med området.

Fase 2: Skab (marts 2022 til oktober 2022)

Denne fase udvikler konceptet og gør klar til konkrete prøvehandlinger og udvikling af kompetencerne i de faste teams.

Fasen består af tre spor:

a) Faglig og brugeroplevet kvalitet

b) Attraktiv arbejdsplads

c) Økonomi og gennemsigtighed.

Fase 3: Virk (oktober 2022 til december 2022)

Prøvehandlinger og træning af nye kompetencer i den udvalgte hjemmeplejegruppe.

Fase 4: Udrulning (januar 2023 til december 2023)

På baggrund af erfaringerne fra projektet etableres et udrulningskoncept, hvor hjemmeplejegrupperne trinvist gennemgår et udrulningsforløb.

Tidsplanen kan blive påvirket af covid-19 situationen.

Lov- og plangrundlag

Lov om Social Service.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften til projektet vedrører funktion 5.30 (Tilbud til ældre). Bevillingen dækker blandt andet projektledelse, ekstern konsulentbistand og undervisning, samt frikøb af medarbejdere i Ældre- og Handicapafdelingen i løbet af projektperioden.

Tidsplan

December 2021: Projektet starter.

December 2023: Projektet afsluttes.

Senest 31. marts 2024: Slutevaluering indsendes til Socialstyrelsen.

Bilag

Bilag 1: ansogningsskema-til-ansogningspuljen-til-faste-teams-i-aeldreplejen_Rødovre Kommune_0
Bilag 2: Budgetskema for faste teams Rødovre Kommune

Status på initiativerne i Rødovre Kommunes helhedsplanen for psykisk sårbare 2020-2024
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen giver en status på initiativerne i Rødovre Kommunes helhedsplan for psykisk sårbare, der blev godkendt i juni 2020.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på initiativerne i Rødovre Kommunes helhedsplan for psykisk sårbare tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunes helhedsplan for psykisk sårbare blev godkendt af Kommunalbestyrelsen den 23. juni 2020 (sag nr. 137).

Helhedsplanen udspringer af nye muligheder for at arbejde mere forebyggende i henhold til Servicelovens bestemmelser og dermed åbne op for en bredere målgruppe for kommunens forebyggende indsatser.

Helhedsplanen udspringer også af Social- og Sundhedsudvalgets inspirationstur i foråret 2019 til den italienske by Trieste, der er verdenskendt for sin innovative tilgang til at hjælpe psykisk sårbare mennesker. Her vægtes blandt andet en åben tilgang i mødet med borgeren, hurtig adgang til hjælpen i nærmiljøet og en stærk involvering af civilsamfundet.

Med udgangspunkt i Social- og Sundhedsforvaltningens arbejde med borgerinddragelse kaldet ’Sammen med Borgeren' gennemførte Social- og Sundhedsforvaltningen i vinteren 2019 og frem til foråret 2020 en proces med en høj grad af inddragelse af borgere, foreninger og medarbejdere i Rødovre Kommune for at få input til, hvordan vi kan skabe endnu bedre tilbud til psykisk sårbare borgere i kommunen.

Med inspirationen fra Trieste og ovenstående proces indeholder helhedsplanen flere nye og ambitiøse initiativer baseret på visionen om, at vi vil være blandt de bedste kommuner i landet, når det kommer til at tilbyde tidlige og forebyggede indsatser til psykisk sårbare borgere, der samtidig skaber styrke hos den enkelte til selv at handle og forme sit liv.

Helhedsplanen indeholder fire fokusområder, som nytænker og styrker indsatsen for psykisk sårbare borgere i Rødovre Kommune gennem en mere relationel og borgerrettet tilgang. De fire fokusområder er:

  1. Tidlig indsats og Én indgang
  2. Hjælp til at skabe sammenhæng
  3. Alle har ret til en meningsfuld hverdag
  4. Faglighed i top.

Målgruppen for helhedsplanen spænder bredt fra borgere, som kortvarigt oplever at være psykisk sårbare, til borgere med komplekse og for nogle mere varige psykiske vanskeligheder.

Trods COVID-19 er implementeringen af de fire fokusområder forløbet planmæssigt.

Social- og Sundhedsforvaltningen er opmærksomme på, at de konkrete initiativer tilpasses borgernes ønsker. Flere af de nye initiativer har derfor været introduceret til blandt andre Ungepanelet, Udsatterådet og flere af de lokale frivillige foreninger, som alle er kommet med positive tilbagemeldinger og bidrag til mindre justeringer.

På mødet gives en status på samtlige initiativer i helhedsplanen.

Lov- og plangrundlag

Serviceloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Helhedsplanens initiativer gennemføres i perioden 2020-2024.

Bilag

Bilag 1: Status på helhedsplanen for psykisk sårbare 2020-2024

Diverse
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

KL afholder Social temamøde 24. - 25. maj 2022.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9.45.