Social- og Sundhedsudvalget
17-05-2022
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 32 - 41
Meddelelser
Sag nr. 32
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Rundvisning på Ørbygård
- Livssituationer og introduktion til:
- Ældreområdet og den patientrettede del af sundhedsområdet. - Introduktion til Udsatterådet v/ Lars Ahlstrand
- Kærene udpeget som forebyggelsesområde (Bilag 1)
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Kærene udpeget som forebyggelsesområde Dorthe Mariehjemmet regnskab 2021
Sag nr. 33
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger regnskab for 2021 og status for økonomien på det selvejende plejehjem Dorthe Mariehjemmet til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orientering om Dorthe Mariehjemmets regnskab for 2021 og status for økonomien tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen har modtaget Dorthe Mariehjemmets årsrapport og revisionsprotokollat 2021 (Bilag 1 og 2). Regnskabet for 2021 viser et overskud på 2,3 mio. kr., hvilket svarer til det forventede i perioderegnskabet for 3. kvartal, som Kommunalbestyrelsen behandlede på sit møde den 14. december 2021 (sag nr. 205). Overskuddet er en forbedring af resultatet med 3,7 mio. kr. i forhold til regnskab 2020, der viste et underskud på 1,5 mio. kr. Forbedringen skyldes en øget bruttofortjeneste på 1,3 mio. kr. (omsætning fratrukket vareforbrug, ejendomsudgifter og andre eksterne omkostninger) samt en reduktion af personaleomkostningerne med 2,4 mio. kr.
Rødovre Kommune har ved siden af de ordinære betalinger til døgnophold i 2021 givet et tilskud på 3,2 mio. kroner til aktiviteter, ekstra aftenvagt og løft af dagvagt, samt "sommerpakke" (del af regeringens coronapakker) på lige fod med kommunens tre egne plejehjem.
Plejehjemmet har som aftalt afdraget 1,5 mio. kr. i 2021 på likviditetstilskuddet fra kommunen i 2018. I 2022 forventes et afdrag på 1 mio. kr., som det sidste afdrag i henhold til aftalen. Ligeledes er der sket et afdrag på det gamle lån på 380.000 kr.
I ledelsesberetningen fremgår det, at det er ledelsens klare opfattelse, at plejehjemmet har økonomi til at fortsætte driften. Ledelsen har de seneste år arbejdet med løsningsmuligheder for at afhjælpe tidligere års negative resultater og den negative egenkapital. Arbejdet er endnu ikke afsluttet, men resultatet viser, at institutionen er på rette vej. Budgettet for det kommende år viser et forventet positivt resultat. Revisor har ikke fundet væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
Til regnskab 2021 er der ikke nævnt usikkerhed om institutionens evne til at fortsætte sin drift, hvilket ellers i forbindelse med regnskab 2020 førte til en aftale om revisionspåtegnede kvartalsopfølgninger til kommunen i 2021.
Økonomi i 2022
På baggrund af den forbedrede økonomi er det forvaltningens vurdering, at der ikke er brug for en ny aftale om revisionspåtegnede budgetopfølgninger i 2022. Forvaltningen vil fortsat følge løbende op henover året.
Plejehjemmet har 90 boliger. På indtægtssiden budgetterer plejehjemmet i 2022 - i lighed med 2021 – dog med en belægning på 85 pladser, idet de ser sig udfordret af, at indtægterne fra kommunens opholdsbetalinger er faldet som følge af en stigning i antallet af tomme plejeboliger efter udvidelsen af plejehjemmet Ørbygård. Betalingerne for belægningen i 2021 har dog udgjort knap 87 pladser, og i årets første fem måneder i 2022 er belægningen øget.
For at give plejehjemmet større sikkerhed omkring indtægtsgrundlaget, og dermed det økonomiske grundlag, er det forvaltningens udgangspunkt, at plejehjemmet i lighed med 2021 kan forvente en belægning fra kommunen i 2022 på 95 procent.
Lov- og plangrundlag
Aftale med bestyrelsen for Dorthe Mariehjemmet indgået af Kommunalbestyrelsen den 22. december 2009 (sag nr. 237).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: 2021 Årsrapport Den selvejende Institution Dorthe_MariehjemmetBilag 2: 2021 Regnskabserklæring Dorthe Mariehjemmet
Forslag til ny tilsynsmodel på plejehjem
Sag nr. 34
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forlægger forslag til tilsynsmodel på plejehjem. Efterfølgende sendes sagen til høring i Seniorrådet og Handicaprådet.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
1) at forslag til tilsynsmodel på plejehjem drøftes, samt
2) at modellen sendes i høring i Seniorrådet og Handicaprådet
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger forslag til en ny model for tilsyn på kommunens plejehjem til drøftelse. Modellen skal bidrage til at understøtte den løbende kvalitetsudvikling på området.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet den 30. marts 2021 (sag nr. 58), at der skal arbejdes med minimumsnormeringer og kvalitet på plejehjemmene ud fra fire definerede kvalitetstemaer med særlig fokus på, at borgerne oplever samme gode kvalitet, uanset hvilket plejehjem de bor på.
Formålet er at sikre, at der også fremadrettet er tilstrækkelige ressourcer til at tilbyde en god pleje af høj kvalitet på plejehjemmene i Rødovre Kommune, så den enkelte borger kan have et trygt og værdigt ældreliv. For at afdække området blev der gennemført en konsulentanalyse af de personalemæssige og økonomiske rammer for kommunens plejehjem, herunder en benchmarkanalyse med tre andre kommuner. Analysen, der blev udført af Implement, og en kvalitativ undersøgelse, der blev udført af Rødovre Kommune, peger på områder det vil være relevant at undersøge. Disse er udmøntet i underpunkterne under de fire temaer i tilsynsmodellen samt en række definerede måltal, der skal understøtte den kvalitative tilsynsmetode.
Social- og Sundhedsudvalget har på mødet den 1. februar 2022 (sag nr. 11) drøftet analysens konklusioner samt de fire kvalitetstemaer med de tilhørende underpunkter, som ligger til grund for tilsynsmodellen.
Derudover tager modellen udgangspunkt i lov om social service, § 151, stk. 1 og 2, hvor der står, at Kommunalbestyrelsen hvert år skal foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem i kommunen.
Fokus på brugernes oplevelse af kvalitet
I den nye model lægges først og fremmest op til at tilsynet skal have vægt på den leverede indsats til borgerne og borgernes egen oplevelse af denne samt at de pårørende inddrages i højere grad end hidtil. Desuden vægtes kompetencesammensætning og kontinuitet på de enkelte plejehjem. Der udføres ikke i dette tilsyn kontrol af journalisering og sundhedsfaglig dokumentation i forbindelse med tilsynet.
De fire temaer med tilhørende underpunkter, der skal tages udgangspunkt i, er:
- Der skal være tid til nærvær med den enkelte og dennes pårørende
- Der skal være mulighed for aktiviteter og oplevelser både ude og inde
- Kvalitet og faglighed i plejen, hvor borgerne hjælpes respektfuldt, og når de ønsker det
- Vi er en attraktiv arbejdsplads med veluddannede medarbejdere.
Hvert tema har tre underpunkter. Temaer og underpunkter er integreret i den nye tilsynsmodel og bliver gennemgået i forbindelse med de årlige tilsyn på plejehjemmen. I tilsynet indgår interview med ledelse, medarbejdere og beboere samt observation på plejehjemmet. Under hvert tema er det beskrevet, hvem der derudover kan involveres i forbindelse med tilsynet for at få belyst temaet.
Øvrige tilsyn på området
Ud over det årlige kommunale tilsyn, afholder Styrelsen for Patientsikkerhed to tilsyn: Ældretilsyn og Sundhedsfagligt tilsyn. Styrelsen udvælger de enheder, der besøges, på baggrund af en risikovurdering og som stikprøver. Desuden foretages der brandtilsyn samt tilsyn fra Arbejdstilsynet og fra Fødevarestyrelsen.
Planlægning og opfølgning på tilsyn
Når tilsynene er gennemført, forelægges rapporterne politisk. Herefter bliver rapporterne sendt i høring i plejehjemmenes Bruger- og pårørenderåd og andre relevante råd (f.eks. Seniorrådet, Handicaprådet, Integrationsrådet og Udsatterådet). Når tilsynsrapporterne er endelig politisk godkendt, afholdes et møde mellem ældrechef og forstandere på de fire plejehjem for at drøfte resultatet fra rapporterne. I den nye model lægges op til øget fokus på læringsperspektivet med en mere systematiseret opfølgning, der kan understøtte lokal og tværgående læring.
Det kommunale tilsyn på plejehjem gennemføres en gang årligt. Når den nye tilsynsmodel er politisk besluttet, afholdes tilsyn i efteråret 2022. Fra 2023 afholdes tilsyn på plejehjem om foråret. Der afholdes tilsyn på alle fire plejehjem i samme tidsperiode, og der udarbejdes en tilsynsrapport for hvert plejehjem. I en samlet sagsfremstilling ses der også på forskelle og ligheder mellem plejehjemmene.
Forvaltningen er opmærksom på, at Social- og Ældreministeriet er i gang med at se på det samlede tilsyn på ældreområdet med henblik på en forenkling og følger med i udviklingen på området.
Lov- og plangrundlag
Lov om social service.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Maj: Modellen sendes i høring i Seniorrådet og Handicaprådet
August: Modellen forelægges til godkendelse i Social- og Sundhedsudvalget
Bilag
Bilag 1: Tilsynsmodel på plejehjem 2022 Opfølgende tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed på Midlertidige Døgnpladser
Sag nr. 35
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
På baggrund af opfølgende tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed på Midlertidige Døgnpladser forelægger Social- og Sundhedsforvaltningen tilsynsrapporten til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Styrelsen for Patientsikkerhed udførte den 1. marts 2022 opfølgende tilsyn på Midlertidige Døgnpladser, Slotherrens Vænge. Tilsynet blev gennemført som opfølgning på tilsyn gennemført den 5. oktober 2021, hvor mangler i medicinhåndtering, sygeplejefaglige vurderinger, journalføring samt borgernes retstilling førte til påbud om at rette op på de konstaterede mangler (sag nr. 6, 2022).
Social og Sundhedsforvaltningen har modtaget den endelige tilsynsrapport den 27. april 2022. Forvaltningen har haft mulighed for at give bemærkninger til tilsynet i et høringssvar og disse fremgår af den endelige rapport.
Mellem de to tilsyn har Midlertidige Døgnpladser arbejdet med at rette op på de konstaterede mangler, og styrelsen anerkender, at Midlertidige Døgnpladser har iværksat en række tiltag med henblik på at rette op på fundene ved tilsynet. Styrelsen finder dog ikke, at tiltagene på tidspunktet for tilsynet er tilstrækkeligt implementeret i forhold til at rette op på patientsikkerheden, og styrelsen fastholder på den baggrund påbuddet og vil foretage yderligere opfølgning.
I tilsynet er der lagt vægt på omfanget af uopfyldte målepunkter, som fordelte sig inden for journalføring og sundhedsfaglige vurdering, hygiejne og patienters retstilling. Vurderingen af patientsikkerhed er baseret på observationer, interview, journal- og instruksgennemgang ved det akutelle tilsyn. Ved tilsynet konstaterede styrelsen, at Midlertidige Døgnpladser havde arbejdet med at bringe de sundhedsfaglige forhold i orden, og der var foregået kompetenceudvikling af medarbejderne.
- Journalføring og sygeplejefaglig vurdering
Styrelsen fandt, at den sundhedsfaglige dokumentation fremstod overskuelig og systematisk, efter at Midlertidige Døgnpladser har arbejdet på at forbedre den siden sidste tilsyn. De konstaterer, at alle medarbejdere er blevet undervist i sundhedsfaglig journalføring. Styrelsen fandt fortsat mangler i den sundhedsfaglige dokumentation og vurderer, at processen med korrekt dokumentation og hensigtsmæssig brug af systemet fortsat er under implementering og udvikling. - Medicinhåndtering
Styrelsen konstaterer, at Midlertidige Døgnpladser har arbejdet målrettet og systematisk med medicinhåndtering. Der er foregået en kompetenceudvikling blandt medarbejderne, og der blev ved tilsynet ikke konstateret fejl eller mangler i håndteringen af medicin. Der blev fundet kanyler med en overskredet holdbarhedsdato for sterilitet.
- Hygiejne
Midlertidige Døgnpladsers instruks for hygiejne var fortsat mangelfuld i forhold til håndhygiejne, forholdsregler ved smitte samt brug af værnemidler. - Patienters retstilling
Ved to stikprøver manglede der dokumentation for, at der var indhentet informeret samtykke inden kontakt til borgerens praktiserende læge. Medarbejderne kunne redegøre for en praksis, hvor patienterne blev spurgt om samtykke, men systemet giver pt. ikke mulighed for at gemme samtykket.
I forhold til punktet om hygiejne drejede det sig primært om, at der var diskrepans mellem to ældre dokumenter udgivet af Rødovre Kommune, og at der manglede sidehoved og -fod på en lokal pixiudgave af vejledningen.
I forhold til punktet om patienters retstilling var der tale om en systemfejl hos dataudbyderen, som arbejder på sagen.
På baggrund af det opfølgende tilsyn og for at sikre korrekt journalføring og hygiejne samt patienters retstilling, arbejder Midlertidige Døgnpladser videre med tiltag for at opfylde målepunkterne i tilsynet. For at understøtte og kvalitetssikre processen bidrager kommunens risikomanager fortsat i processen med dette, og det er forvaltningens vurdering, at der rettes op på de konstaterede udfordringer, så påbuddet kan ophæves.
Lov- og plangrundlag
Sundhedsloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag-da-Tilsynsrapport Opfølgning på budgetresolution 2022 – Analyse af selvmordstruede i Rødovre Kommune
Sag nr. 36
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I forbindelse med budgetforhandlingerne 2022 blev aftaleparterne enige om, at Social- og Sundhedsforvaltningen i samarbejde med Udsatterådet skal analysere, hvordan arbejdet med at forebygge selvmord foregår i dag, og hvilke muligheder der kan være i forhold til at styrke indsatsen i forhold til de opgaver, kommunen varetager. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger opfølgning på budgetresolutionen til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgetforhandlingerne 2022 blev aftaleparterne enige om, at forvaltningen i samarbejde med Udsatterådet skal analysere, 1) hvordan arbejdet med at forebygge selvmord foregår i dag og 2) hvilke muligheder der kan være i forhold til at styrke indsatsen i forhold til de opgaver, som kommunen varetager. Eventuelle initiativer skal tænkes sammen med Helhedsplanen for Psykisk Sårbare, der løber i perioden 2020-2024.
Både Udsatterådet og forvaltningen er opmærksomme på forholdet mellem, hvad der er kommunale opgaver og ansvarsområder, og hvad der er regionale. Forvaltningen er her særlig opmærksom på ikke at påtage sig regionale behandlingsopgaver, men at understøtte den fælles opgave i samarbejdet med at forebygge selvmordsforsøg og selvmord.
Forvaltningen og Udsatterådet har et ønske om at blive klogere på problematikken i Rødovre Kommune og på baggrund af den viden kunne igangsætte forebyggende tiltag. Forvaltningen har derfor i samarbejde med Udsatterådet indhentet data fra Center for Selvmordsforskning på Syddansk Universitet omhandlende både selvmord og selvmordsforsøg i Rødovre Kommune (se bilag). Der registreres
4-5 selvmord årligt i Rødovre Kommune. Ikke desto mindre har kommunen over en 10-årig periode kendskab til i alt tre-fire af disse selvmord.
Med henblik på at få kvalificeret de indkomne data yderligere (i forhold til f.eks. tidspunkt på dagen for selvmord/selvmordsforsøg, indlæggelse på og udskrivelse fra psykiatrisk eller somatisk afdeling) har forvaltningen og Udsatterådet været i dialog med Dansk Forskningsinstitut for Selvmordsforebyggelse.
På baggrund af ovenstående vil forvaltningen og Udsatterådet arbejde videre med følgende:
- Afholde opfølgningsmøde med Dansk Forskningsinstitut for Selvmordsforebyggelse i juni måned med henblik på at drøfte kvalificeringen af datamaterialet. På mødet vil det også blive drøftet, hvilke tilbud Rødovre Kommune har i dag, som hjælper med at forebygge selvmord.
- Undersøge et ønske fra Udsatterådet om mulighederne for, at kommunen kan modtage en advisering, når en borger fra Rødovre Kommune, der har forsøgt selvmord, udskrives fra regionen. Det vil kunne styrke kommunens mere proaktive forebyggelsesindsats, men forudsætter et samtykke fra borgeren.
- Se på udviklingen af kommunens kommende midlertidige overnatningspladser i et samarbejde med regionen med henblik på at forebygge indlæggelser i psykiatrien. De midlertidige overnatningspladser er et initiativ i Helhedsplanen for Psykisk Sårbare 2020-2024.
- Se på muligheden for at inkludere frivillige med egne erfaringer, som led i indsatsen, hvilket knytter sig op på Handleplan for Udsattepolitikken 2020-2022 – Hjælp til selvhjælp.
- Være opmærksom på problematikken og mulige initiativer i forbindelse med etableringen af de nye sundshedsklynger.
- Være opmærksom på problematikken, når der skal udarbejdes ny politik og efterfølgende handleplan for udsatteområdet i 2023.
Lov- og plangrundlag
Ingen
Økonomiske konsekvenser
Der er afsat 100.000 kr. til opgaven.
Tidsplan
Forventes afsluttet ultimo 2022.
Bilag
Bilag 1: Analyse af selvmordstruede Ankestyrelsens klagestatistik over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet 2021
Sag nr. 37
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om Ankestyrelsens klagestatistik over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet i 2021, samt giver en status på arbejdet med klagesager.
Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen om Ankestyrelsens klagestatistik 2021 for Rødovre Kommune tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen træffer årligt mange tusind afgørelser. Ankestyrelsen har i 2021 modtaget 226 klagesager over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. I samme periode har Ankestyrelsen afgjort 238 sager. Antallet af afgjorte sager er større end modtagne klager, fordi der er klager, som først er afgjort året efter, de er indsendt. Det samme var tilfældet med 2020-tallene, hvor Ankestyrelsen havde modtaget 198 klager og afgjort 218.
Der er tale om sager på følgende lovområder:
- Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
- Sygedagpengeloven (SDP)
- Lov om aktiv socialpolitik (LAS)
- Serviceloven (SEL)
- Loven om social pension og loven om højeste, mellemste mv. førtidspension (PL)
- Øvrige lovområder.
Der er flest klager over afgørelser vedrørende serviceloven, lov om aktiv socialpolitik og sygedagpengeloven jf. vedlagte bilag.
Ankestyrelsen arbejder med fire forskellige former for afgørelse:
- I en stadfæstet afgørelse er Ankestyrelsen enig i kommunens afgørelse.
- I en ændret/ophævet afgørelse er Ankestyrelsen ikke enig i kommunens afgørelse.
- I en afvist/henvist afgørelse behandler Ankestyrelsen ikke sagen eksempelvis på grund af, at borgeren har klaget for sent.
- I en hjemvist afgørelse vurderer Ankestyrelsen, at sagen ikke er tilstrækkeligt belyst, eller at der er tale om alvorlige fejl i sagsbehandlingen. En hjemvist afgørelse bliver derfor sendt tilbage til kommunen til fornyet behandling.
Af kommunens 238 afgjorte sager i 2021 har Ankestyrelsen stadfæstet 149 sager, ændret/ophævet 25 sager, hjemvist 39 sager og afvist 25 sager.
Andelen af hjemviste eller ændrede sager målt i forhold til de realitetsbehandlede klager (altså eksklusiv afviste/bortfaldne sager), er 30 procent for Rødovre Kommune i 2021. Det svarer til 64 sager. I 2020 omgjorde Ankestyrelsen til sammenligning 75 sager svarende til en andel på 46 procent.
På landsplan ligger omgørelsesprocenten i 2021 på 26. Målsætningen for Rødovre Kommune er, at omgørelsesprocenten på alle områder kommer til at ligge på- eller under landsgennemsnittet. Samlet set skulle 8 sager yderligere have været stadfæstet i 2021, for at Rødovre Kommunes andel havde svaret til landsgennemsnittet.
Status på arbejdet med klagesager
Social- og Sundhedsforvaltningen anvender statistik over Ankestyrelsens afgørelser til generel læring og forbedring af sagsbehandlingen. Der bliver arbejdet ud fra "Sammen med Borgeren" principper om at møde borgeren og nedbringe behandlingstiden til klagesager, samt at udnytte det udviklings- og læringspotentiale, der er i klager. Ligeledes er der fokus på at forbedre arbejdsgange og styrke samarbejdet på tværs af afdelinger og forvaltninger.
I 2021 har Social- og Sundhedsforvaltningen endvidere arbejdet med projektet ”Mød mig på skrift”, som har til formål at sikre, at forvaltningens breve til borgerne har klare budskaber, og at det er tydeligt, hvem borgeren kan kontakte med eventuelle spørgsmål til brevet.
Generelt er der for alle områder en ledelsesmæssig opmærksomhed på alle sager, der modtages fra Ankestyrelsen. Eksempelvis giver Ankestyrelsens afgørelser retningen for den kommende sagsbehandling, og derudover bruges afgørelserne i relevante tilfælde til at afklare tvivlsspørgsmål i tolkning af en gældende lov.
Afdelingerne oplever, at Ankestyrelsen har et skærpet fokus på, at afgørelserne indeholder tilstrækkelig dokumentation, hvilket også er et fokus, som afdelingerne kontinuerligt arbejder med i forhold til at kvalificere deres sagsbehandling.
I Rødovre Jobcenter bliver hjemviste og omgjorte sager særligt gennemgået for at analysere den eksisterende praksis. Andelen af sager er ikke udtryk for systematiske fejl, men omhandler relativt få sager i forhold til de mange borgersager og afgørelser, som jobcentret behandler og foretager årligt. Jobcentret har endvidere en øget opmærksomhed på dokumentation for afgørelser, der i enkelte sager på sygedagpenge- og jobafklaringsområdet ikke er fundet fuldt tilstrækkelige. Generelt vil der også fremadrettet være et større ledelsesmæssigt fokus på de ankesager, hvor tolkning af lovgivningen kan være uklar.
I Social- og Borgerservice blev praksis ændret i 2020, så alle Ankestyrelsens afgørelser gennemgås på personalemøder med henblik på læring. Derudover tilrettes brevskabeloner eventuel ny praksis fra Ankestyrelsen.
I Ældre- og Handicapafdelingen bruges hjemviste/ændrede afgørelser som læring til at forbedre afdelingens dokumentationspraksis.
Børne- og Familieafdelingen har tidligere haft et stigende antal sager på især børnehandicapområdet, som blev anket til Ankestyrelsen, og hvor en høj andel af afgørelserne blev ændret/ophævet eller hjemvist til kommunen med henblik på at træffe en ny afgørelse i sagen.
Derfor fik Børne- og Familieafdelingen i 2021 foretaget en analyse af BDO (Statsautoriseret revisionsaktieselskab) for at blive klogere på, hvad det høje antal af hjemvisninger skyldtes. BDO vurderede, at der generelt var tale om komplicerede sager, hvor der var behov for tydeligere dokumentation for eksempelvis målgruppevurdering, beskrivelse af funktionsnedsættelse samt afgørelser. Afdelingen samarbejder fortsat med BDO for at sikre kvalitetsudvikling samt gode arbejdsgange og afgørelser.
Lov- og plangrundlag
Retssikkerhedslovens § 79 b.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Ankestatistik 2021 Forventet regnskab 2022 - Social- og Sundhedsudvalget pr. ultimo marts 2022
Sag nr. 38
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2022 under Social- og Sundhedsdvalgets ramme med udgangspunkt i status pr. ultimo marts 2022 til efterretning.
Indstilling
Social- og sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo marts 2022 - Social- og Sundhedsudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab 2022 pr. ultimo marts 2022 - Social- og Sundhedsudvalget Diverse
Sag nr. 39
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Lukket punkt: Foreløbig opfølgning på budgetresolution 2022 – Øget kvalitet for de psykisk sårbare i Rødovre Kommune
Sag nr. 40
Beslutningskompetence: SOSU
Beslutning
Taget til efterretning.
Lukket punkt: Diverse
Sag nr. 41
Beslutningskompetence: SOSU
Beslutning
Taget til efterretning.
Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9.45.