Social- og Sundhedsudvalget

16-08-2022

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Fraværende

Ahmed H. Dhaqane (A), sag 48-61

Sager 48 - 61

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Ingen meddelelser

Beslutning

Taget til efterretning.

Samarbejde mellem Taskforcen på handicapområdet og Rødovre Kommune om et analyse- og udviklingsforløb
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Taskforcen på handicapområdet, der er et samarbejde mellem Socialstyrelsen og Ankestyrelsen, har tilbudt Rødovre Kommune et længerevarende analyse- og udviklingsforløb på børnehandicapområdet med start i efteråret 2022.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at Rødovre Kommune indgår i et samarbejde med Taskforcen på handicapområdet om et analyse- og udviklingsforløb på børnehandicapområdet, samt
  2. at der i Budget 2023 og overslagsåret 2024 indarbejdes en bevilling på 550.000 kroner til finansiering af en medarbejder i Børne- og Familieafdelingen i de to år, som analysen strækker sig over.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Social- og Ældreministeriet har på vegne af Taskforcen på handicapområdet rettet henvendelse til Rødovre Kommune med tilbud om at indgå i et samarbejde på børnehandicapområdet.

Formålet med taskforcen er at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, hjælpe med at sikre et helhedsorienteret perspektiv samt fremme læring og kapacitetsopbygning.

To af Taskforcens fire, årlige længerevarende analyse- og udviklingsforløb er reserveret til kommuner, der efter en faglig vurdering foretaget af Socialstyrelsen og Ankestyrelsen og på baggrund af Danmarkskortet (en landsdækkende oversigt over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter) har særligt behov for hjælp til at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen. Det ene af disse forløb er blevet tilbudt Rødovre Kommune, og det er forvaltningens anbefaling, at vi tager i mod tilbuddet.

Forløbet skal ses som et vigtigt supplement til de tiltag, der allerede er igangsat i Børne- og Familieafdelingen på baggrund af revisionsbemærkninger om systematiske fejl på området. Det drejer sig eksempelvis om sagsgennemgang bistået af BDO Advisory, skabeloner for sagsgennemgange, arbejdsgangsbeskrivelser og udvidet ledelsestilsyn.

Ankestyrelsen og Socialstyrelsen vil deltage på udvalgsmødet med henblik på at give en orientering om kompleksiteten på børnehandicapområdet samt gennemgå analysens temaer:

  1. Politik og strategi
  2. Faglig ledelse og sparring
  3. Udredning, vurdering og afgørelse
  4. Handleplan og bestilling
  5. Opfølgning
  6. Helhed og sammenhæng
  7. Ledelsesinformation og styring.

Analysen vil strække sig over to år, og det forventes, at vi stiller ressourcer til rådighed, herunder en koordinatorrolle samt personaleressourcer på børnehandicapområdet gennem hele forløbet.

Lov- og plangrundlag

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Satspuljeaftale fra 2018.

Økonomiske konsekvenser

Udgiften på 550.000 kr. vedrører hovedfunktion 06.45 Administrativ organisation. Beløbet skal afsættes i både 2023 og 2024.

Tidsplan

Forløbet starter i december 2022 og kører i 2023 og 2024.

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2021 og 2022 pr. juli 2022 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2021 og 2022 pr. juli 2022 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.

I perioden 4. maj 2022 til 25. juli 2022 har visitationsudvalget modtaget 37 ansøgninger om plejebolig. En borger har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig. Borgeren klarer sig stort set selvstændigt i hverdagen i nuværende bolig, er ikke begrænset i boligen eller i færden ud og ind af bolig.
Borgerens funktionsniveau vil ikke bedres eller bevares bedre ved at flytte i plejebolig.
For en borger havde visitationsudvalget behov for at modtage yderligere oplysninger om borgeren, så afgørelsen blev udsat til førstkommende møde i visitationsudvalget. Efterfølgende modtog Visitationen oplysninger om, at borgers ansøgning skulle annulleres.
I perioden 4. maj 2022 til 25. juli 2022 er der sket følgende:

  • 30 borgere er flyttet permanent i en plejebolig i Rødovre Kommune
  • Tre borger fra anden kommune er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune. En af de tre borgere er ukrainsk flygtning.
  • En borger fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune
  • Syv borgere har takket nej til plejebolig:
    • En borger ønskede grundet sygdom at blive i egen bolig
    • En borger blev grundet sygdom anbefalet at forblive indlagt
    • En borger på den generelle venteliste ønskede ikke at indflytte på anvist plejehjem og ændrede efterfølgende til at søge et plejehjem efter eget ønske
    • En borger modtog samtidig tilbud om plejebolig i anden kommune, som borgeren takkede ja til
    • En borger fra anden kommune syntes, den anviste bolig var for lille. Er forsat noteret på den generelle venteliste
    • En borger ønskede alligevel ikke at flyttet i plejebolig, men er forsat noteret på venteliste til et plejehjem efter eget ønske
    • En borger ønskede ikke den anviste bolig, men er fortsat noteret på den generelle venteliste

Ledige plejeboliger

Der er pr. 25. juli 2022 ingen ledige plejeboliger.

Rødovreborgere på den generelle venteliste

På den generelle venteliste er opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder. Ni borgere er noteret på den generelle venteliste. For ingen af de ni borgere er plejeboliggarantien overskredet.

Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønske

På denne venteliste er opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig på det pågældende plejehjem. 15 borgere er noteret på den specifikke venteliste. Otte borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, heraf to ægtepar, der ønsker ægteparbolig eller to selvstændige boliger. Desuden ønsker en af de otte borgere skærmet enhed. Fire borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård, tre borgere ønsker Ældrecentret Broparken og ingen borgere ønsker Dorthe Mariehjemmet.

Rødovreborgere på venteliste til anden kommune

To borgere søger udelukkende plejehjem i anden kommune.

Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune

To borgere fra anden kommune er noteret på venteliste til plejebolig i Rødovre Kommune. Begge borgere søger under plejeboliggarantien. For den ene borger er plejeboliggarantien overskredet. Denne borger takkede for mere end to måneder siden nej til anvist plejebolig.

Pr. 25. juli 2022 har seks Rødovreborgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause.

Se oversigten "Borgere visiteret til plejehjem for 2021 og 2022, pr. juli 2022" i bilaget.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2021 og 2022, pr. juli 2022

Status på Ældre- og Værdighedspolitikken og værdighedsmidler 2021
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger status på Ældre- og Værdighedspolitikken, herunder udmøntning af midler fra puljer på ældreområdet.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på Ældre- og Værdighedspolitikken tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen vedtog Ældre- og Værdighedspolitikken på møde den 30. april 2019 (sag nr. 68). Politikken er blevet revideret i 2022, og den reviderede politik blev vedtaget på Kommunalbestyrelsens møde den 26. april 2022 (sag nr. 76).

Strategimålene er de samme i den reviderede udgave: "Et aktivt liv med høj livskvalitet", "Sundhed hele livet", "Et trygt og værdigt ældreliv" og "En del af et fællesskab".

De indsatser, der er beskrevet i bilaget, er en udmøntning af Rødovre Kommunes Ældre- og Værdighedspolitik og tager udgangspunkt i de politiske prioriteringer af tilførte midler på ældreområdet.

Siden 2014 er der gennem årene tilført forskellige puljemidler til ældreområdet.

I 2021 og 2022 drejer det sig om:

  • Ældrepuljen: 8,1 mio. kr. årligt - udmøntet i budgettet
  • Mere værdig ældrepleje: 7,6 mio. kr. årligt - udmøntet i budgettet
  • Puljen til bedre bemanding: 3,5 mio. kr. årligt - udmøntet i budgettet
  • Klippekort til hjemmeboende: 1,2 mio. kr. årligt - udmøntet i budgettet
  • Klippekort til plejehjemsbeboere: 2,7 mio. kr. årligt - udmøntet i budgettet
  • Puljen til flere hænder: 3,1 mio. kr. årligt - afrapporteres årligt

Samlet set har ældreområdet i Rødovre årligt modtaget 26,2 mio. kr. i puljemidler på ældreområdet i 2021 og vil modtage samme beløb i 2022.

Desuden har området modtaget andre puljer samt budgetmidler, som fremgår af bilaget.

Bilaget er ikke en udtømmende beskrivelse af initiativer og aktiviteter på området. I prioritering af indsatserne er der lagt vægt på at understøtte indsatser for de svageste ældre på plejehjem og i eget hjem.

Både i 2021 og 2022 har coronapandemien præget ældreområdet med nedlukninger, restriktioner og påbud, herunder besøgsrestriktioner på plejehjem, som blev pålagt af sundhedsmyndighederne. Det var nødvendigt at iværksætte forskellige indsatser i forhold til håndtering af pandemien, herunder gentagne test og vacciner af borgere, øget brug af værnemidler og andre hygiejnetiltag. Dermed har der i de seneste to år været et stort fokus på drift, hvilket har påvirket mulighederne for at sætte øvrige initiativer i gang.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Ældre- og Værdighedspolitik.

Økonomiske konsekvenser

Indsatserne er finansieret af puljer på området for ældrepleje.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Status på Ældre- og Værdighedspolitik og midler 2021

Oversigt over sager om værgemål 2021
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en opgørelse over sager om værgemål på ældreområdet og det specialiserede socialområde behandlet i 2021.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at opgørelse over sager om værgemål på ældreområdet og det specialiserede socialområde 2021 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I særlige tilfælde er det nødvendigt at ansøge Familieretshuset om tilladelse til at flytte en borger med nedsat psykisk funktionsevne i særligt botilbud uden samtykke. Dette foregår i henhold til servicelovens § 129. Formålet er at undgå, at borgeren kommer til skade, fordi borgerne ikke er i stand til at varetage egne interesser.

I særlige tilfælde søger Social- og Sundhedsforvaltningen om personligt værgemål, økonomisk værgemål eller begge dele. Dette foregår i henhold til værgemålslovens § 5, hvis en borger på grund af nedsat psykisk funktionsevne, herunder sindslidelse eller svær demens, ikke er i stand til at varetage egne interesser.

Ansøgningerne godkendes af chefen for Ældre- og Handicapafdelingen eller af chefen for Social- og Borgerservice og sendes til Familieretshuset.

I perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 har Social- og Sundhedsforvaltningen behandlet 18 sager vedrørende flytning uden samtykke/værgemål:

I 17 sager blev der givet medhold:

  • Flytning efter § 129 (borgerne er flyttet over i nye boliger på samme bosted) - tre sager
  • Økonomisk værgemål - 11 sager
  • Økonomisk og personligt værgemål - to sager
  • Udvidelse af økonomisk værgemål til også at omfatte et personligt værgemål - en sag

I en sag blev der ikke givet medhold:

  • En ansøgning om økonomisk værgemål blev afvist, da borgerens økonomiske situation havde ændret sig og var blevet mindre kompleks, og borgeren derfor ikke længere havde brug for værgemål.

I de sager, der afsendes til Familieretshuset er lovens krav opfyldt. Det betyder, at:

  • Det drejer sig om borgere med betydelig og varig nedsat funktionsevne
  • Man har forsøgt at finde mindre indgribende metoder, inden der er taget beslutning om ansøgningen
  • Der er en faglig begrundelse for, at ansøgningen har været nødvendig.

Lov- og plangrundlag

Serviceloven § 129.

Værgemålsloven § 5.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Ældretilsyn i hjemmeplejen april 2022
Sag nr. 53

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Styrelsen for Patientsikkerhed foretog den 21. april 2022 tilsyn i hjemmeplejen. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger tilsynsrapporten til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at tilsynsrapporten for hjemmeplejen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 21. april 2022 gennemførte Styrelsen for Patientsikkerhed ældretilsyn i Rødovre Hjemmepleje. Rapporten blev efterfølgende sendt i høring i hjemmeplejen, der ikke havde bemærkninger til rapporten. Den endelige rapport blev tilsendt den 17. maj 2022.

I Satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der indgået en aftale om, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige indsats efter servicelovens §§ 83-87 på plejecentre, midlertidige døgnpladser og hjemmeplejeenheder. Aftalen er forlænget med yderligere fire år fra 2021-2024, og ældretilsynet varetages fortsat af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Formålet med ældretilsynet er at styrke det social- og plejefaglige tilsyn på ældreområdet samt vurdere om den social- og plejefaglige hjælp, omsorg og pleje, den enkelte enhed yder, har den fornødne kvalitet. Formålet er også at bidrage til læring i forhold til den hjælp, omsorg og pleje, der ydes i de enkelte enheder.

Om tilsynet

Der blev gennemgået fem omsorgsjournaler, herunder en med fokus på dokumentation hos borger med kognitiv funktionsnedsættelse og en udelukkende med fokus på dokumentation af "ønsker for den sidste tid."

Der blev foretaget interview med:

  • tre borgere og to pårørende
  • ledelsen af plejeenheden: Hjemmeplejeleder, en gruppeleder, en risikomanager og en udviklingssygeplejerske
  • fire medarbejdere: To social- og sundhedsassistenter, en social- og sundhedshjælper og en forløbskoordinator (fysioterapeut).

Der blev foretaget observation af medarbejdernes adfærd og kommunikation med borgerne i borgernes eget hjem.

Vurdering af tilsynet

Styrelsen for Patientsikkerhed har efter tilsynsbesøget vurderet, at plejeenheden indplaceres i kategorien "Ingen problemer af betydning for den fornødne kvalitet".

Dette er den bedste vurdering, styrelsen kan give ved et tilsyn. De øvrige vurderinger, tilsynet kan benytte efter et tilsyn, er: "Mindre - ", "Større - " eller "Kritiske problemer af betydning for den fornødne kvalitet".

Sammenfatning af tilsynet

Baggrunden for vurderingen er, at alle 12 målepunkter var opfyldt ved tilsynet.

Styrelsen for Patientsikkerhed har vurderet, at plejeenheden understøttede borgernes livskvalitet og selvbestemmelse i hverdagen og ved livets afslutning. Borgerne fik hjælp til at leve det liv, de ønskede. De havde muligheder for sociale kontakter og meningsfulde aktiviteter, ligesom borgerne kunne få tilbud om rehabiliteringsforløb og træning efter behov. Plejeenheden havde en god og værdig tone og kultur, og der var et godt samarbejde mellem medarbejderne og de pårørende.

Plejeenheden arbejdede tværfagligt og systematisk med forebyggelse, idet der var fokus på ændringer i borgernes tilstand, samt den fornødne opfølgning som følge heraf. Plejeenheden havde også relevante faglige arbejdsgange og metoder til at varetage hjælp og støtte til borgere med særlige behov.

Styrelsen har desuden vurderet, at plejeenhedens tværfaglige organisering og dokumentationspraksis understøttede kerneopgaverne, samt at plejeenheden havde arbejdsgange og metoder, der sikrede en rehabiliterende tilgang og sammenhængende indsatser i plejen af borgerne.

Rapporten giver en tematisk fremstilling af baggrunden for den samlede vurdering på de seks temaer og 12 målepunkter, der danner grundlaget for tilsynet.

Lov- og plangrundlag

Servicelovens §§ 83-87

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Følgebrev endelig rapport
Bilag 2: Tilsynsrapport, hjemmeplejen, Rødovre Kommune

Ny tilsynsmodel på plejehjem efter høring
Sag nr. 54

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen har udarbejdet et forslag til ny tilsynsmodel på plejehjem. Modellen blev forelagt og drøftet på Social- og Sundhedsudvalgets møde den 17. maj 2022 (sag nr. 34). Forslaget har efterfølgende været i høring i Seniorrådet og Handicaprådet. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger hermed indkomne høringssvar samt bemærkninger fra mødet den 17. maj 2022.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at de indkomne høringssvar tages til efterretning samt
  2. at den nye tilsynsmodel godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Forslag til ny tilsynsmodel blev drøftet på Social- og Sundhedsudvalgets møde den 17. maj 2022 (sag nr. 34). Her blev det drøftet, hvordan tilsynsrapporterne kan anvendes til øget læring, så der sikres en opfølgning på tilsynet. Øget fokus på læring er tilføjet i modellen under afsnittet "Opfølgning på tilsyn" (side 4). Der er ikke foretaget yderligere ændringer i modellen.

Den nye tilsynsmodel er en del af arbejdet med at undersøge minimumsnormeringer og kvalitet på plejehjem.

Forslag til ny tilsynsmodel har været i høring i perioden 18. maj til 12. juni 2022. Høringsberettigede er Seniorrådet og Handicaprådet, der begge har indsendt deres høringssvar.

Seniorrådet finder det positivt, at der blandt andet sættes fokus på kvaliteten på samtlige plejehjem i kommunen, hvor den enkelte kan finde sig godt tilpas, føle sig tryg, og hvor værdigheden for den enkelte borger sættes i højsædet. Overordnet tilslutter Seniorrådet sig modellen.

Handicaprådet er begejstrede for, at der udarbejdes en ny tilsynsmodel, og at der foretages årlige tilsyn på plejehjemmene, men har en række bemærkninger til modellen.

Social- og Sundhedsforvaltningens kommentarer

I modellen beskrives, at medarbejderne er veluddannede, og at uddannelsesniveauet svarer til opgaver og beboersammensætning. Veluddannede medarbejdere er en grundsten i at skabe en god pleje af høj kvalitet. Beboernes behov ændrer sig over tid, og udover at omfatte medarbejdere med en sundhedsuddannelse (social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter samt sygeplejersker) kan det også være aktuelt at ansætte medarbejdere inden for andre faggrupper såsom fysio- og ergoterapeuter, pædagoger, ernæringskonsulenter mv. Med den nye tilsynsmodel bliver der trukket en række måltal, der giver et billede af, om medarbejdernes faglige sammensætningen matcher beboernes behov på de enkelte enheder, herunder om der er den rette sammensætning af medarbejdere med sundhedsfaglig baggrund.

Opgaveløsningen på plejehjem er kompleks og varierer meget efter beboernes funktionsevne, og der arbejdes med at sikre kvaliteten gennem den rette personalesammensætning og bemanding ud fra beboernes behov. I tilsynet vægtes den faglige sammensætning og - niveau, sygefravær og personaleomsætning for at vurdere plejehjemmenes faglig kvalitet, kontinuitet og nærvær.

Besøgsplaner benyttes som styringsredskab i hjemmeplejen for at planlægge de visiterede besøg hos borgere. Visiterede besøg benyttes på anden vis på plejehjem, hvorfor det ikke er muligt at trække data på helhedsvurdering kombineret med besøgsplaner.

En forudsætning for at sikre god pasning og pleje er kontinuitet, der er nødvendigt for at sikre nærvær og et godt kendskab mellem beboer og personale. Derfor er medarbejdere opdelt i teams, og der arbejdes med faste kontaktpersoner for hver enkelt beboer. I forbindelse med tilsyn vil der blive inddraget data om kontinuitet blandt medarbejdere.

Tilsyn på plejehjem er en myndighedsopgave og bliver udført af professionelle uden tilknytning til det enkelte plejehjem. Seniorrådet deltager i plejehjemmenes bruger- pårørenderåd og er gennem disse orienterede om driften og udviklingen på plejehjemmene og desuden høringsberettigede i forbindelse med tilsyn.

De pårørende er en vigtig samarbejdspartner og inddrages i højere grad i tilsynet med den nye model. Desuden arbejdes der i forskellige sammenhænge med at styrke det gode pårørendesamarbejde, ligesom det er nævnt som et vigtigt område i Ældre- og Værdighedspolitikken.

Kontakten mellem beboer, pårørende og medarbejdere understøttes, ud over den almindelige daglige kontakt, ved at beboerne har en fast kontaktperson og ved, at der ved indflytning udveksles kontaktoplysninger, så pårørende og medarbejdere kan kontakte hinanden efter den individuelle aftale, der er indgået om for eksempel indkøb eller ved alvorlig sygdom.

I stedet for faste halv- eller helårlige møder afholdes møder løbende og efter behov. Møderne kan både aftales på initiativ af beboer og pårørende, eller når medarbejdere vurderer, at der er behov.

Ensomhed, tilgængelighed og hensyn til beboernes individuelle ønsker er vigtige elementer, som er relevante at bringe op i forbindelse med tilsynet. De vil naturligt indgå i tilsynet i forbindelse med de overordnede temaer, blandt andet under tema 1 (kontakt til pårørende), tema 2 (deltagelse i aktiviteter) og tema 3 (prioritering af den enkeltes behov).

Tilsynsmodellen vil blive benyttet fremover og første gang i forbindelse med tilsyn i efteråret 2022.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Ny tilsynsmodel på plejehjem 2022
Bilag 2: Høringssvar juni 2022
Bilag 3: Handicaprådet Høringssvar Tilsynsmodel for plejehjem

Udpegning af medlem til Handicaprådet
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I henhold til vedtægterne for Handicaprådet i Rødovre Kommune udpeger Kommunalbestyrelsen medlemmerne til Handicaprådet.

Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde den 15. februar 2022 (sag nr. 31) sammensætningen af Handicaprådet for Kommunalbestyrelsens valgperiode 2022-2025. Efterfølgende har Social- og Sundhedsforvaltningen i forbindelse med ældre- og handicapchefens ophør besluttet at indstille social- og borgerservicechefen til en plads i Handicaprådet fremfor ældre- og handicapchefen.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at social- og borgerservicechefen udpeges til Handicaprådet med virkning fra 1. august 2022.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I henhold til vedtægterne for handicaprådet i Rødovre Kommune, godkendt af Kommunalbestyrelsen den 25. april 2016, sammensættes Handicaprådet af et medlem af Kommunalbestyrelsen, seks medlemmer fra Danske Handicaporganisationer - Lokalafdeling Rødovre og fem medarbejdere fra Rødovre Kommunes forvaltninger.

Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde den 15. februar 2022 (sag nr. 31) at nedenstående blev udpeget til Handicaprådet:

Kommunalbestyrelsen:

Annie Arnoldsen Petersen, formand for Social- og Sundhedsudvalget

Danske Handicaporganisationer, Lokalafdeling Rødovre:

Jytte Mikkelsen, LEV

Trine Ravn, Astma- og Allergiforbundet

Jytte Andresen, Ulykke-patientforeningen

Eva Graversen, Dansk Blindesamfund

Lene Hyldested, Ulykke-patientforeningen

Anne Leth Jørnø, Landsforeningen Autisme

Suppleanter: Esther Nejsgaard, Villy Kofod og Tom Olsen

Forvaltningerne:

Dagtilbudschef Karen Haudrum Larsen

Kultur- og fritidschef Mark Pelle Noppen

Vej- og parkchef Anders Møller

Jobcenterchef Jakob Duvå

Ældre- og handicapchef Allan Pedersen

I forbindelse med ældre- og handicapchefens ophør ultimo juli 2022 indstiller Social- og Sundhedsforvaltningen, at social- og borgerservicechefen fremover indgår i Handicaprådet. Det betyder, at social- og borgerservicechef Stine Høegh indtræder i Handicaprådet pr. 1. august 2022.

I de fremtidige mødesager om Handicaprådets sammensætning, vil der ikke fremgå navne på embedsmændene, men alene være nævnt titler. Dette vil medføre, at det ikke er nødvendigt at forelægge en ny sag, hvis et af de udpegede medlemmer af Handicaprådet ophører og erstattes med en ny chef for området.

Lov- og plangrundlag

Lov om retsikkerhed og administration på det sociale område

Vedtægter for Handicaprådet i Rødovre Kommune

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Funktionsperioden følger Kommunalbestyrelsens valgperiode 2022 -2025.

Ophævelse af påbud på midlertidige døgnpladser
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

På baggrund af et opfølgende tilsynsbesøg fra Styrelsen for Patientsikkerhed på de midlertidige døgnpladser forelægger Social- og Sundhedsforvaltningen tilsynsrapporten og ophævelse af påbud til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Styrelsen for Patientsikkerhed udførte 16. juni 2022 et opfølgende tilsyn. Tilsynet blev gennemført som opfølgning på tilsynsbesøg den 5. oktober 2021 og 1. marts 2022.

Den samlede vurdering fra Styrelsen for Patientsikkerhed var på tilsynsbesøget den 5. oktober 2021, at de konstaterede mangler i medicinhåndteringen, sygeplejefaglige vurderinger, journalføring og borgernes retstilling udgjorde større problemer af betydning for patientsikkerheden. Styrelsen for Patientsikkerhed gav på denne baggrund de midlertidige døgnpladser påbud om at rette op på de konstaterede mangler (sag 6, 2022).

Styrelsen for Patientsikkerhed var den 1. marts 2022 på et opfølgende tilsynsbesøg, hvor de kunne konstatere, at behandlingsstedet havde iværksat tiltag for at imødekomme ophævelse af påbuddet. Styrelsen for Patientsikkerhed kunne dog konstatere, at disse tiltag endnu ikke var tilstrækkeligt implementeret. Derfor blev påbuddet fastholdt (sag 35, 2022).

Der har i en længere periode været en grundig og målrettet proces med at rette op på de konstaterede mangler på de midlertidige døgnpladser. Styrelsen for Patientsikkerhed var den 16. juni 2022 på endnu et opfølgende tilsyn på de midlertidige døgnpladser, hvor de kunne konstatere, at der var arbejdet systematisk med de påpegede punkter fra de tidligere tilsyn og vurderer, at der ikke er problemer af betydning for patientsikkerheden. Påbuddet er derfor blevet ophævet efter tilsynsbesøget den 16. juni 2022.

Lov- og plangrundlag

Servicelovens § 83-87.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Bilag-da-Tilsynsrapport_Slotsherrens Vænge_160622.pdf
Bilag 2: Bilag-da-Ophævelse af påbud af 3. december 2021 til Slotsherrens Vænge.pdf

Tilsyn i hjemmepleje og genoptræning maj 2022
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Styrelsen for Patientsikkerhed foretog den 31. maj 2022 tilsyn på det ortopædkirurgiske patientforløb for en borger i Rødovre hjemmepleje på Rødovres genoptræningscenter og på ortopædkirurgisk afdeling. De to kommunale rapporter forelægges Social- og Sundhedsudvalget til orientering. Kommunen modtager ikke rapporten for ortopædkirurgisk afdeling.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at tilsynsrapporterne tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 31. maj foretog Styrelsen for Patientsikkerhed sundhedsfagligt Planlagt - Udgående tilsyn for ortopædkirurgiske patientforløb i Rødovre Hjemmepleje og Rødovre genoptræningscenter samt ortopædkirurgisk afdeling.

Styrelsen for Patientsikkerhed udvælger i øjeblikket behandlingssteder til tilsyn på stikprøvebasis som led i afdækning af risikoprofilen for forskelige typer af behandlingssteder. Formålet med styrelsens tilsyn er at vurdere patientsikkerheden på behandlingsstedet og at sikre læring hos sundhedspersonalet. Tilsyn for Ortopædkirurgiske patientforløb fokuserer på det samlede patientforløb på tværs af sektorer.

Om tilsynet

Vurderingen af patientsikkerheden er baseret på observationer, interview, journal- og instruksgennemgang ved det aktuelle tilsyn. Ved tilsynet blev målepunkter for ortopædkirurgiske patientforløb anvendt. Der blev gennemgået en journal, som var udvalgt på baggrund af patientens behandling på sygehus for hoftenær fraktur.


Ved tilsynet deltog:

  • Leder af genoptræningscentret
  • Leder af hjemmeplejen
  • En fysioterapeut
  • En udviklingsfysioterapeut
  • To udviklingssygeplejersker
  • To sygeplejersker, en med ressourcefunktion og en teamsygeplejerske.

Vurdering af tilsynet

Styrelsen for patientsikkerhed har efter tilsynet vurderet, at hjemmeplejen og genoptræningscentret indplaceres i kategorien "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden". Dette er den næstbedste vurdering, styrelsen kan give ved tilsyn.

De øvrige vurderinger er: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden", "Større problemer af betydning for patientsikkerheden" eller "Kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden".

Sammenfatning af tilsynet i hjemmeplejen

Styrelsen vurderede, at hjemmeplejen sundhedsfagligt er velorganiseret med gode procedurer og høj grad af systematik. Der blev fundet mangler i journalen vedrørende vurderingen af de sygeplejefaglige problemområder, men styrelsen vurderer, at hjemmeplejen vil være i stand til at rette op på problemerne ud fra den rådgivning, der blev givet ved tilsynet. Styrelsen vurderer, at der er tale om mindre problemer af betydning for patientsikkerheden.

For målepunktet "Journalgennemgang af den sygeplejefaglige vurdering af patientens aktuelle og potentielle problemer samt plan for pleje og behandling" henstiller styrelsen til, at hjemmeplejen skal sikre, at de 12 sygeplejefaglige problemområder er vurderet.

Sammenfatning af tilsynet i genoptræningscentret

Styrelsen vurderede, at genoptræningscentret sundhedsfagligt var velorganiseret med gode procedurer og høj grad af systematik.

Den mangel, der var for journalisering af det informerede samtykke, var enkeltstående, og det generelle indtryk var, at genoptræningscentret har patientsikkerhedsmæssig forsvarlig praksis på området. Styrelsen vurderer, at genoptræningscentret vil være i stand til at rette op på problemerne ud fra den rådgivning, det er givet ved tilsynet.

Styrelsen vurderer, at der er tale om mindre problemer af betydning for patientsikkerheden.

For målepunktet "Journalgennemgang til informeret samtykke" henstiller styrelsen til, at genoptræningscentret skal sikre, at der informeres om helbredstilstand og behandlingsmuligheder og indhentes samtykke forud for iværksættelse af behandling.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Endelig tilsynsrapport Træningscentret
Bilag 2: Endelig tilsynsrapport hjemmeplejen, ortopædkirurgiske patientforløb

Orientering om ny samarbejdsstruktur på sundhedsområdet
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om ny samarbejdsstruktur på sundhedsområdet med sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen om ny samarbejdsstruktur på sundhedsområdet med sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Regeringen, KL og Danske Regioner indgik i juni 2021 en aftale om sammenhæng og nærhed på sundhedsområdet, som blandt andet indebærer en ny organisering af sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg. Der er efterfølgende fremsat et lovforslag om etablering af sundhedsklynger og Sundhedssamarbejdsudvalg, som blev endeligt vedtaget i Folketinget den 9. juni 2022. Lovforslaget trådte i kraft den 1. juli 2022.

Lovforslaget består i hovedtræk af, at det nuværende sundhedskoordinationsudvalg og praksisplanudvalg erstattes af et sundhedssamarbejdsudvalg og nye forpligtende og formaliserede sundhedsklynger omkring hver af de 21 akuthospitaler. Rødovre Kommune kommer til at høre til midtklyngen på det somatiske området og sydklyngen på det psykiatriske område.

I hver region skal der være et sundhedssamarbejdsudvalg, hvor formanden er en regionsrepræsentant og næstformanden er en af borgmestrene i regionen. Hver sundhedsklynge har delt formandsskab mellem regionsrådsformanden og en borgmester fra en af kommunerne i klyngen. Det nye er derudover, at psykiatrien og de alment praktiserende læger er repræsenteret i klyngerne.

Formålet er at forenkle og formalisere den nuværende samarbejdsstruktur, så indsatsen for de sårbare borgere bliver bedre, mere sammenhængende og så tæt på borgerens nærmiljø som muligt.

Målsætningen at fremme lighed i sundhed blandt regionens borgere gennem særlig fokus på målgrupperne:

  • ældre medicinske borgere
  • borgere med kronisk sygdom
  • borgere med psykiske lidelser, herunder borgere der udover deres psykiske lidelse har et alkohol eller stofmisbrug.

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer Social- og Sundhedsudvalget om arbejdet i sundhedklyngerne, når det er relevant.

Lov- og plangrundlag

Lov om ændring af sundhedsloven om etablering af sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg m.v.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Notat om etablering af sundhedsklynger

Forventet regnskab 2022 - Social- og Sundhedsudvalget pr. ultimo juni 2022
Sag nr. 59

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en opfølgning på forbruget af nettodriftsmedler i 2022 under Social- og Sundhedsudvalgets ramme med udgangspunkt i status pr. ultimo juni 2022 til efterretning

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab 2022 pr. ultimo juni 2022 - Social- og Sundhedsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab 2022 pr. ultimo juni 2022 - Social- og Sundhedsudvalget

Budgetforslag 2023 - 2026
Sag nr. 60

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Orientering om budgetforslag 2023 - 2026, som det er fremsendt til Økonomiudvalgets 1. behandling den 24. august 2022.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til tidsplanen for budgetprocessen er budgetforslaget lagt til Kommunalbestyrelsens medlemmer på KB-net. Budgetforslaget lægges endvidere på rk.dk til alle interesserede.

Budgetforslaget indledes med generelle bemærkninger, som beskriver de overordnede forudsætninger i budgettet. Herefter beskrives strategiske bemærkninger og ændringer på de enkelte områder.

Endvidere vises budgettet opdelt på de enkelte udvalg i Rødovre Kommune.

Bagerst i publikationen vises en oversigt over bevillingerne til de enkelte udvalg, takstoversigt og en række øvrige overblikstabeller over budgettet.

Lov- og plangrundlag

Styrelsesloven §37-40

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Ingen

Bilag

Bilag 1: grå og hvide bokse - SOSU

Diverse
Sag nr. 61

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl. 9.10.