Social- og Sundhedsudvalget

15-11-2022

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 80 - 83

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 80

Beslutningskompetence: Meddelelser

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Status på ungepanel (bilag 1)
  2. Valg af ekstern leverandør til gennemførelse af det kommunale tilsyn af plejehjem og hjemmeplejen (bilag 2)
  3. Notat vedr. puljen til midlertidig nedsættelse af husleje i almene familieboliger (bilag 3)
  4. Notat om ”En håndsrækning til de hårdest ramte rødovreborgere” (bilag 4)

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Status vedrørende Rødovre Ungepanel
Bilag 2: Varetagelse af kommunale tilsyn
Bilag 3: Puljen til midlertidig nedsættelse af husleje
Bilag 4: En håndsrækning til de hårdst ramte rødovreboere

Godkendelse af Rammeaftale2023-2024 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning
Sag nr. 81

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger Rammeaftale 2023-2024 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at Rammeaftale 2023-2024 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

KKR Hovedstaden har på sit møde den 9. september 2022 anbefalet, at kommunerne og Region Hovedstaden godkender Rammeaftale 2023-2024. Rammeaftalen beskriver de aftaler, der er indgået for 2023-2024 om udvikling og styring af det højt specialiserede socialområde og specialundervisning.

Vedlagt er Rammeaftale 2023-2024 samt aftalens to bilag vedrørende henholdsvis styrings- og udviklingsdelen. Desuden indeholder Rammeaftale 2023-2024 den fælles økonomimodel til oprettelse af pladser til udvalgte målgrupper samt den årlige monitoreringsrapport, som følger udviklingen i udgifter, målgrupper mv. i hovedstadsregionen.

Med Rammeaftale 2023-2024 fastholder hovedstadsregionens kommuner og Region Hovedstaden den forrige rammeaftales fokus på kvalitet. Ligeledes fortsætter takstaftalen fra tidligere år samt aftalen om en overheadprocent på 6 procent. Endvidere fremhæver KKR Hovedstaden i sine drøftelser behovet for at løfte anlægsudfordringerne på det specialiserede socialområde.

I henhold til bekendtgørelsen har kommunerne en forsyningsforpligtelse over for de mest specialiserede tilbud. På baggrund af ansøgningsrunde og grundig behandling i økonomigruppen og Embedsmandsudvalget for det specialiserede socialområde er to nye tilbud med i rammeaftalens opgørelse over de mest specialiserede tilbud. Disse tilbud vil fremover være underlagt en særlig sikkerhed: Troldemosen (Gentofte Kommune) og 3Kløveren (Region Hovedstaden).

Styringsdelen

Formålet med rammeaftalens styringsdel er at lægge rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som aftalen omfatter. Der er indgået følgende aftale:

Aftale om udvikling i udgifter pr. dag 2023-2024
Kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden har igen indgået en aftale om udviklingen i udgifter pr. dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og specialundervisning. Aftalen har siden 2019 lydt "At udgifter pr. dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet hvert år maksimalt må stige med pris- og lønfremskrivningen".

Kommunerne i hovedstadsregionen har derudover fortsat frem mod 2024 et mål om en overheadprocent på 6 procent. Hvis det aftalte fraviges, skal forklaringerne indrapporteres til Fælleskommunalt sekretariat for det specialiserede socialområde, når der årligt følges op på udviklingen.

Udviklingsdelen

Rammeaftalens udviklingsdel giver et samlet overblik over de højt specialiserede tilbud, der ligger i hovedstadsregionen. Formålet er blandt andet at fastsætte, hvilke udviklingstendenser kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden oplever i forhold til tilbudstyper, målgrupper med videre på det højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområde. Med Rammeaftale 2023-2024 har KKR Hovedstaden udpeget kvalitet som fokus. Arbejdet med kvalitet konkretiseres i to tematiske fokusområder, som videreføres fra Rammeaftalen 2021-2022:

Udvikling af relevant og aktuel tilbudsvifte

I en årrække har hovedstadskommunerne i fællesskab haft fokus på udvikling af den fælles tilbudsvifte, fordi kommunerne oplever udfordringer med at finde pladser til særlige målgrupper. I første omgang er fokus på at etablere pladser til målgruppen af borgere med autismespektrumforstyrrelser i kombination med adfærdsudfordringer. Fremadrettet indebærer fokusområdet: 1) Afdækning af udfordringer og løsninger på kommunernes anlægsudfordringer på det specialiserede socialområde, 2) brug af økonomimodellen til etablering af nye tilbud til samme målgruppe samt 3) afdækning af målgrupper, som kommunerne oplever udfordringer med at finde pladser til.

Kommunale indsatser til borgere med psykiske lidelser

Det overordnede mål med fokusområdet er fortsat at sikre et fælleskommunalt fokus på kvalitet i socialpsykiatrien. Fokusområdet skal være med til at øge borgerens oplevelse af sammenhæng mellem at være indlagt på psykiatrisk i behandlingspsykiatrien i regionalt regi og modtage støtte gennem servicelovsindsatser i kommunerne. Der vil fortsat være fokus på, hvor fælleskommunale løsninger kan være med til at sikre, at oplevelsen af sammenhæng for borgerne øges.

Det er herudover forventningen, at evalueringen af det specialiserede socialområde (2022) skal danne grundlag for en national specialeplanlægning, som skal sikre højere grad af specialisering og kvalitet. Der kan være behov for at tage hensyn til specialeplanlægningen i rammeaftalesamarbejdet.

Lov- og plangrundlag

Rammeaftalen er udarbejdet jævnfør Lov om social service §6 samt Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

1. december 2022: Frist for indsendelse af rammeaftale 2023-2024 til Socialstyrelsen. Rammeaftalen skal derfor være behandlet i kommunerne og regionen senest 30. november 2022.

Bilag

Bilag 1: Hovedstadsregionens Rammeaftale 2023-2024
Bilag 2: Bilag 1 til Rammeaftale 2023-2024 Styringsdel
Bilag 3: Bilag 2 til Rammeaftale 2023-2024 Udviklingsdel

Forventet regnskab 2022 - Social- og Sundhedsudvalget pr. ultimo september 2022
Sag nr. 82

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2022 under Social- og Sundhedsudvalgets ramme med udgangspunkt i status pr. ultimo september 2022 til efterretning.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab 2022 pr. ultimo september 2022 - Social- og Sundhedsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab 2022 pr. ultimo september 2022 - Social- og Sundhedsudvalget

Diverse
Sag nr. 83

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 08:50