Social- og Sundhedsudvalget
11-04-2023
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 18 - 22
Meddelelser
Sag nr. 18
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Notat om Årsrapport 2022 for headspace Rødovre (bilag 1, 2 og 3)
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Årsrapport 2022 for headspace RødovreBilag 2: headspace Rødovre årsrapport 2022.
Bilag 3: Ungehistorier fra headspace Rødovre.
Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 19
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem 2022 og 2023 pr. marts 2023 til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2022 og 2023 pr. marts 2023 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned. I perioden 6. januar 2023 til 3. marts 2023 har visitationsudvalget modtaget 36 ansøgninger om plejebolig. For en borger fra anden kommune afventer visitationsudvalget at modtage yderligere oplysninger før ansøgningen kan behandles. En borger fra Rødovre Kommune har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig. Leverandøren af hjemmehjælp kan dække borgers behov for hjælp, der består af praktisk hjælp. Borger er ikke utryg ved at være alene, savner ikke social samvær og er glad for sin nuværende bolig.
I perioden 6. januar 2023 til 3. marts 2023 er der sket følgende:
- 20 borgere er flyttet permanet i plejebolig i Rødovre Kommune, heraf ingen fra andre kommuner.
- 1 borger fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune.
- 2 borgere har takket nej til plejebolig:
- En borger var utilfreds med udsigten fra boligen. Modtog efterfølgende tilbud om anden bolig, som borger takkede ja til.
- En borger ønskede ikke bolig på en anden etage end ægtefælle og må afvente ledig bolig på samme etage som ægtefælle.
Ledige plejeboliger
Der er pr. 3. marts 2023 to ledige plejeboliger. Den ene bolig er under renovering pga. vandskade, den anden bolig er under klargøring.
Rødovreborgere på den generelle venteliste
På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder. 20 borgere er noteret på den generelle venteliste. For fem af de 20 borgere er plejeboliggarantien overskredet.
Social- og Sundhedsforvaltningen er opmærksom på den øgede efterspørgsel efter plejehjemspladser, og følger udviklingen tæt. Forvaltningen vil undersøge nærmere om det er mere markante tendenser eller kun midlertidige ”bobler”, der spiller ind på den øgede efterspørgsel, og fremlægger en selvstændig sag herom.
Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønske
På denne venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig på det pågældende plejehjem.
18 borgere er noteret på den specifikke venteliste:
- Syv borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, heraf et ægtepar. Ægteparret ønsker ægteparbolig eller to selvstændige boliger på plejehjemmet.
- Syv borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård.
- Tre borgere ønsker Ældrecentret Broparken.
- En borger ønsker Dorthe Mariehjemmet.
Rødovreborgere på venteliste til anden kommune
Seks borgere søger udelukkende plejehjem i anden kommune.
Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune
Syv borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste til plejebolig i Rødovre Kommune:
- Seks af de syv borgere søger under plejeboliggarantien.
- For tre af de seks borgere der søger under plejeboliggarantien er denne overskredet. To af de tre borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet, bor på plejehjem.
- Borgeren, der søger et plejehjem efter eget ønske, søger bolig i skærmet enhed.
Pr. 3. marts 2023 har seks borgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause.
Se oversigten "Borgere visiteret til plejehjem for 2022 og 2023, pr. marts 2023" i bilaget.
Lov- og plangrundlag
Lov om almene boliger § 54.
Lov om social service § 192.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2022 og 2023, pr. marts 2023 Udmøntning af sundhedsklyngemidler
Sag nr. 20
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Pr. 01.07.2022 blev der oprettet en sundhedsklynge omkring hvert af landets akuthospitaler, hvor Rødovre Kommune er en del af Sundhedsklynge Midt omkring Herlev og Gentofte Hospitaler. Sundhedsloven med tilhørende bekendtgørelse udgør rammerne om sundhedsklyngerne, hvor det blandt andet fremgår, at borgmesteren er kommunens repræsentant i Den Politiske Sundhedsklynge, samt at Politisk Sundhedsklynge har til opgave at beslutte anvendelsen af prioriterede midler til initiativer i sundhedsklyngerne.
For at sikre fremdrift og agilitet i Sundhedsklyngens arbejde forelægges denne sag med henblik på at bemyndige Borgmesteren til at udmønte de afsatte midler til initiativer i sundhedsklyngerne på vegne af Social- og Sundhedsudvalget i forbindelse med beslutninger i Politisk Sundhedsklynge Midt.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at Borgmesteren bemyndiges til at udmønte de afsatte midler til initiativer i sundhedsklyngerne på vegne af Social- og Sundhedsudvalgt i forbindelse med beslutninger i Politisk Sundhedsklynge Midt, samt
- at Social- og Sundhedsudvalget i første kvartal af hvert år bliver forelagt en skriftlig orientering om, hvilke initiativer sundhedsklyngemidlerne er anvendt til i det foregående år.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune er en del af Sundhedsklynge Midt, hvor der er deltagelse af Ballerup, Egedal, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Herlev, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal og Rødovre Kommuner, Herlev og Gentofte Hospitaler, regionens psykiatri samt repræsentanter udpeget af PLO Hovedstaden.
Baggrunden for de nye sundhedsklynger er, at regeringen 20.05.2022 indgik en bred politisk aftale om en sundhedsreform, som indebar, at Regionsrådet og de berørte kommunalbestyrelser i regionen pr. 01.07.2022 oprettede sundhedsklynger omkring hvert af landets akuthospitaler. Sundhedsklyngerne omfatter både det somatiske og psykiatriske område, og skal bidrage til bedre sammenhæng i behandlings-, rehabiliterings-, forebyggelses- og plejetilbud. Formålet med sundhedsklyngerne er at løfte det fælles populationsansvar ved at bidrage til styrket sammenhæng og bedre forløb for borgere på tværs af sektorer, samt være drivende kraft for styrket forebyggelse, kvalitet og omstilling i det nære sundhedsvæsen.
Rammer for kommunernes opgave i sundhedsklyngerne
Sundhedsloven samt tilhørende bekendtgørelse om sundhedsklynger udgør rammerne om sundhedsklyngerne, herunder klyngernes struktur og kompetence. Af rammerne fremgår det bl.a., at hver sundhedsklynge består af et politisk og et fagligt niveau, at det er borgmesteren, der er kommunens repræsentant i Den Politiske Sundhedsklynge, samt at Politisk Sundhedsklynge har til opgave at beslutte anvendelsen af de til formålet prioriterede midler.
Midler tilgået via bloktilskuddet til initiativer i sundhedsklyngerne
Med aftalen om etablering af sundhedsklynger blev der årligt afsat 80 mio. kr. til initiativer i sundhedsklyngerne i 2022 og 2023. Midlerne har til formål at understøtte klyngerne gennem konkrete afprøvninger og indsatser målrettet fælles borgere/patienter på tværs af sygehus, kommuner og almen praksis. Der er pt. ikke afsat midler til sundhedsklyngerne fra 2024 og frem.
Midlerne er fordelt med halvdelen til regionerne og halvdelen til kommunerne. Blandt kommunerne er midlerne tilgået kommunerne som en del af bloktilskuddet efter kommunens befolkningstal. Rødovre Kommune er således blevet tildelt 563.756 kr. i henholdsvis 2022 og 2023.
På møde i Politisk Sundhedsklynge 21.09.2022 blev det besluttet, at parterne i Sundhedsklynge Midt skulle sørge for, at midler tildelt i 2022 blev overført til 2023. Denne beslutning blev truffet, da det ikke var realistisk at igangsætte initiativer allerede i 2022.
I Bilag 1 fremgår en oversigt over de tildelte midler til hver kommune i sundhedsklyngen.
Prioritering af midler inden for fokusområder i Politisk Sundhedsklynge Midt
På det første møde i Politisk Sundhedsklynge Midt 21.09.2022 blev det besluttet, at det faglige niveau i klyngen indtil videre skal prioritere følgende to fokusområder:
• Udskrivelser og forebyggelse af genindlæggelser blandt ældre medicinske patienter
• Børn og unges mentale mistrivsel
Det er initiativer inden for disse to fokusområder, som midler afsat i 2022 og 2023 til sundhedsklyngerne, vil blive anvendt til. Politisk Sundhedsklynge Midt kan med tiden ændre prioriteringen af klyngens fokusområder og dermed retningen for de initiativer, der skal igangsættes.
Det er besluttet at nedsætte et udvalg for hvert af de to fokusområder. Udvalget for Den ældre medicinske patient skal blandt andet komme med indstillinger til Sundhedsklynge Midt om forslag til nye tværsektorielle indsatser til afprøvning og/eller forslag om at udbrede eller justere eksisterende indsatser, der forbedrer indlæggelser og udskrivelser for den ældre medicinske patient samt forebygger genindlæggelser. Rødovre Kommune har fået en repræsentant (lederen af de midlertidige døgnpladser) med i udvalget for Den ældre medicinske patient.
Hvis Social- og Sundhedsudvalget ønsker det, kan udvalget i årets første kvartal forelægges en orientering om anvendelsen af midlerne til initiativer i året før.
Nærværende sag er på opfordring fra en samlet Sundhedsklynge Midt, og alle kommuner i klyngen er blevet bedt om at bemyndige borgmesteren.
Lov- og plangrundlag
Sundhedsloven § 203, stk. 2 - 6.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 Samlede midler til udmøntning i Sundhedsklynge Midt Orientering om den sociale boliganvisning for 2022
Sag nr. 21
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om den boligsociale anvisning for 2022.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen om den boligsociale anvisning for 2022 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune har en aftale med fællesrepræsentationen af almene boligorganisationer i Rødovre om, at kommunen har anvisningsret til hver tredje ledige bolig, hvoraf hver anden af disse boliger fordeles til borgere med særlige boligsociale behov. Såfremt en bolig på grund af lejens størrelse ikke kan udlejes til boligsocial anvisning, vil anvisning ske til borgere på den beboerafstemte liste. Aftalen blev indgået med virkning fra den 1. januar 2016 og er gældende for en 4-årig periode. Aftalen er i 2019 forlænget med yderligere fire år frem til udgangen af 2023.
Social- og Borgerserviceafdelingen vurderer, at anvisningen og aftalen med boligorganisationerne fortsat fungerer godt.
Den boligsociale liste var pr. 31. december 2022 på 216 godkendte ansøgere. Det er syv godkendte ansøgere mere end i 2021. Der har de seneste år været en stigende efterspørgsel på billige lejeboliger. Det er vanskeligt at påvise årsagen til denne stigning, men der er en generel stigning i efterspørgslen på billige boliger i København og omegn.
En vigtig del af det samlede udbud af boliger til anvisning vedrører antallet af ungeboliger. Grundet markedssituationen har det desværre været nødvendigt at udskyde udbuddet af ungdomsboligerne ved Rødovrehallen, men forhåbningen er, at markedet ændrer sig, så planerne snarest - endelig deadline er efteråret 2024 - kan realiseres inden for den fastlagte økonomiske ramme.
I 2022 har det boligsociale udvalg behandlet 297 ansøgninger, hvoraf 135 personer er blevet godkendt til bolig. I samme periode har 115 fået meddelt afslag på deres ansøgning. Der har været behandlet 37 færre ansøgninger end 2021. Ud af de 297 ansøgninger, som udvalget har behandlet, er 47 relateret til ansøgninger i forbindelse med genbehandling af allerede godkendte ansøgninger i form af nytilkomne oplysninger.
Begrundelserne for afslag på opskrivning til bolig i de 115 sager er meddelt ud fra nedenstående årsager:
- Flyttet i fremlejet bolig (26)
- Flyttet ind hos familie/venner (31)
- Indeklimaproblemer (3)
- Søger større bolig/søger om større bolig i et andet boligområde (28)
- Ej længere samliv i Rødovre (9)
- Ingen sociale årsager (14)
- Indflyttet i for dyr en bolig (4)
Af de 115 afslag er der 22 ansøgere, der enten skriftligt eller mundtligt har klaget til Boligservice over afslaget. Der er givet medhold i 12 af klagerne.
Der er i 2022 anvist 76 boliger, hvilket er et lille fald på fem boliger sammenlignet med 2021. Anvisningerne fordeler sig således:
- Et-værelsesbolig (9)
- To-værelsesbolig (31)
- Tre-værelsesbolig (23)
- Fire-værelsesbolig (13)
Følgende giver et billede af de 216 godkendte ansøgeres oplyste betalingsevne:
- 40 ansøgere til et-værelsesbolig. Heraf kan 19 ansøgere max. betale 3.000 kroner i månedlig husleje.
- 104 ansøgere til to-værelsesbolig. Heraf kan 54 ansøgere max. betale 5.000 kroner i månedlig husleje.
- 41 ansøgere til tre-værelsesbolig. Heraf kan 17 ansøgere max. betale 6.000 kroner i månedlig husleje.
- 31 ansøgere til fire-værelsesbolig. Heraf kan 6 ansøgere max. betale 7.000 kroner i månedlig husleje og 21 ansøgere max 9.000 kroner i månedlig husleje.
Flere af ansøgernes lave betalingsevne gør, at den del af de borgere, der opskrives og godkendes på den boligsociale liste, reelt aldrig vil modtage et boligtilbud. 42 af de i alt 216 (19 procent) godkendte ansøgere oplyser, at deres betalingsevne til en et eller to rums bolig er maksimalt 4.000 kroner. Tallene er udtryk for, at det fortsat er en stor udfordring at imødekomme behovet for billige boliger i Rødovre Kommune.
Lov- og plangrundlag
Almenboligloven paragraf 59.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Boligsocial statistik 2022 Diverse
Sag nr. 22
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl. 8.50.