Social- og Sundhedsudvalget
10-10-2023
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 55 - 59
Meddelelser
Sag nr. 55
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 56
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem 2022 og 2023 pr. september 2023 til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2022 og 2023 pr. september 2023 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned. I perioden 15. juli 2023 til 8. september 2023 har visitationsudvalget modtaget 32 ansøgninger om plejebolig. En borger er afgået ved døden.
Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig.
I perioden 15. juli 2023 til 8. september 2023 er der sket følgende:
- 20 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune.
- En borger fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune.
- Ingen borgere har takket nej til plejebolig.
Ledige plejeboliger
Der er pr. 8. september 2023 ingen ledige plejeboliger.
Rødovreborgere på den generelle venteliste
På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for 2 måneder. 20 borgere er noteret på den generelle venteliste. For ni af de 20 borgere er plejeboliggarantien overskredet.
Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønske
På denne venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig på det pågældende plejehjem.
24 borgere er noteret på den specifikke venteliste:
- 12 borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård.
- Fem borgere ønsker Ældrecentret Broparken.
- Fem borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten.
- To borgere ønsker Dorthe Mariehjemmet.
Rødovreborgere på venteliste til anden kommune
Otte borgere, heraf et ægtepar, søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.
Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune
Ni borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste til plejebolig i Rødovre Kommune.
- Seks af de ni borgere søger under Plejeboliggarantien.
- For fem af de seks borgere, der søger under plejeboliggarantien er denne overskrevet. Fire af de fem borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet, bor på plejehjem i andre kommuner.
Antallet af udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune følger den samlede stigning af borgere på venteliste i Rødovre Kommune.
Pr. 8. september 2023 har fire borgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause.
Se oversigten "Borgere visiteret til plejehjem for 2022 og 2023, pr. september 2023" i bilaget.
Lov- og plangrundlag
Lov om almene boliger § 54.
Lov om social service § 192.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2022 og 2023, pr. september 2023 Udkast til demenshandleplan 2024-2027 inden høring
Sag nr. 57
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger udkast til Demenshandleplan 2024-2027 inden høring i rådene, Ældresagen og Alzheimerforeningen.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller, at udkast til Demenshandleplan 2024-2027 sendes i høring i Seniorrådet, Handicaprådet, Intergrationsrådet, Udsatterådet, Ældresagen og Alzheimerforeningen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget drøftede på mødet den 06.06.2023 (sag nr. 29) demensområdet på baggrund af Social- og Sundhedsforvaltningens oplæg til den kommende demenshandleplan. Det blev blandt andet drøftet, hvorvidt der er behov for nye politiske prioriteringer.
Forvaltningen har arbejdet videre med udvalgets input til handleplanen, og har lavet et udkast, som Social- og Sundhedsudvalget kan drøfte med henblik på efterfølgende at sende i udkast.
Udkast til demenshandleplan 2024-2027 er vedlagt som bilag 1.
Én handleplan - seks fokusområder og 27 indsatser på tre år
Handleplanen er udviklet ud fra "Sammen med Borgeren"-tilgangen, som giver et udefra-og-ind perspektiv på opgaveløsningen og medarbejdernes møde med borgerne. Endvidere er de fire strategimål fra Ældre- og Værdighedspolitikken anvendt til at sætte retningen for indholdet i processen, fx i forbindelse med udarbejdelse af interviewguides. Handleplanen er blevet til med stor hjælp fra de mennesker, som kender til demenssygdom – enten via personlige erfaringer eller via deres faglighed. De har bidraget gennem interviews, workshops og temadrøftelser. Alle bidrag er blevet samlet og gennemgået. Herudfra er der formuleret seks fokusområder, som handleplanen er bygget op omkring. Under hvert fokusområde er der opstillet indsatser - 27 i alt - som enten bliver videreført, udviklet, udbredt eller afprøvet frem til 2027.
Fokusområderne er:
1. En nem indgang til kommunen for alle, som er berørt af demens
2. Let adgang til støtte og vejledning uanset, hvor man er i forløbet
3. Sammenhængende forløb og involvering ved flytninger og overgange
4. Meningsfulde aktiviteter for borgere med demens og deres pårørende
5. Tilbud og støtte til pårørende skal forebygge overbelastning og ensomhed
6. Høj faglighed, aktuel viden og de rette kompetencer inden for demensområdet
Fokusområderne og indsatserne i handleplanen tager dermed afsæt i de fortællinger, ønsker og behov, der er kommet til udtryk i løbet af processen i 2023.
Efter høringsprocessen vil forvaltningen fremlægge en endelig version af demenshandleplanen med høringssvar fra rådene og foreninger med henblik på godkendelse på Social- og Sundhedsudvalgets møde i januar 2024. Den endelige udgave bliver sat op i en grafisk version med illustrationer mm.
Lov- og plangrundlag
Servicelovens §§ 82 a og b, 83, 83a, 84 og 85.
Sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Oktober 2023: Udkast til demenshandleplan 2024-2027 fremlægges inden høring.
Oktober-november 2023: Høringsproces i rådene og foreninger.
Januar 2024: Godkendelse af demenshandleplanen i Kommunalbestyrelsen i januar-møderækken 2024.
Februar 2024 og frem: Udbredelse og implementering af demenshandleplanen.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1. Udkast til demenshandleplan 2024-2027 Status på samarbejdet med taskforcen på børnehandicapområdet i Børne- og Familieafdelingen
Sag nr. 58
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen samt repræsentanter fra Socialstyrelsens taskforce præsenterer på mødet analysen af det specialiserede børnehandicapområde samt det efterfølgende arbejde med en udviklingsplan.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at analyserapporten udarbejdet af Socialstyrelsens taskforce tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 16. august 2022 (sag nr. 49) traf Social- og Sundhedsudvalget politisk beslutning om at igangsætte et længerevarende analyse- og udviklingsforløb med taskforcen på det specialiserede børnehandicapområde (herefter betegnet taskforcen). Taskforcen er et samarbejde mellem Socialstyrelsen, VISO og Ankestyrelsen og den enkelte kommune. I den forbindelse blev der afsat midler til finansiering af en medarbejder til koordinering og understøttelse af udviklingsprocessen.
Formålet med samarbejdet med taskforcen er at støtte Rødovre Kommune i at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen, hjælpe med at sikre et helhedsorienteret perspektiv samt fremme læring og kapacitetsopbygning på det specialiserede børnehandicapområde.
Kommunens samarbejdet med taskforcen skal ses i forlængelse af de tiltag, der allerede er igangsat af kommunen på det specialiserede børnehandicapområde på baggrund af revisionsbemærkninger om systematiske fejl i sagsbehandlingen i 2020-2022. Herunder særligt et samarbejde med revisionsfirmaet BDO i foråret 2022 med henblik på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på området.
Det specialiserede børnehandicapområde har fokus på børn og unge med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, og kommunen kan vejlede og støtte dem og deres familie blandt andet i form af dækning af merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, hjælpemidler mv.
Om analysen
Samarbejdet med taskforcen gik i gang i november 2022, og forløbet afsluttes i juni 2025. Taskforcens analyserapport afrunder første fase af forløbet og er en status på Rødovre Kommunes sagsbehandling på det specialiserede børnehandicapområde. På baggrund af analysen, og med udgangspunkt i de identificerede styrker og udviklingspunkter, giver taskforcen en række anbefalinger til, hvad Rødovre Kommune med fordel kan sætte fokus på i den kommende udviklingsfase (november 2023 - marts 2025). I denne fase skal der udarbejdes og implementeres en udviklingsplan med støtte fra taskforcen, og i forløbets sidste fase gøres der status på udviklingsplanen (marts 2025 - juni 2025).
Analysen, der er vedlagt som bilag, er udarbejdet i perioden fra november 2022 til september 2023. Analysen er foretaget på baggrund af juridisk, socialfaglig og aktuelt bedste viden på området og baserer sig på en juridisk gennemgang af 20 forskellige sager og andre relevante materialer fra kommunen, herunder en selvevaluering samt interviews med forskellige relevante interne som eksterne interessenter.
Analysen indeholder en samlet vurdering af Rødovre Kommunes sagsbehandling og koncentrerer sig om følgende seks temaer:
- Politik og strategi
- Faglig ledelse og sparring
- Udredning, vurdering og afgørelse
- Opfølgning
- Helhed og sammenhæng
- Ledelsesinformation og styring.
Børne- og Familieafdelingens bemærkninger
Børne- og Familieafdelingen deler taskforcens vurdering af, at Rødovre Kommune er på vej til at sikre et solidt fagligt grundlag for sagsbehandlingen på det specialiserede børnehandicapområde. Der er allerede et godt fundament for sagsbehandlingen, herunder blandt andet kvalitetsstandarder, nedskrevne arbejdsgange og en systematisk inddragelse af relevante fagpersoner i målgruppevurdering og afgørelse.
Men der er også en række punkter, som afdelingen skal arbejde videre med. Det gælder særligt den juridiske kvalitet, sagsbehandlingstiden og den helhedsorienteret tilgang i sagsbehandlingen. Det er forhold, som Børne- og Familieafdelingen allerede har igangsat initiativer for at styrke, og som taskforcen hjælper med at understøtte udviklingen af gennem arbejdet med den kommende udviklingsplan.
Det skal bemærkes, at de 20 sager, som taskforcen har udtrukket og gennemgået, fokuserer på sagsbehandlingen i perioden fra april 2021 til oktober 2022. Det betyder med andre ord, at de gennemgåede sagsakter er fra før, der blev taget initiativer til at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
Der er således Børne- og Familieafdelingens vurdering, at kvaliteten af sagsbehandlingen er styrket siden, og at taskforcens anbefalinger skal ses i dette lys. Det er efterfølgende blevet bekræftet i det årlige ledelsestilsyn af sagerne, der blev gennemført af BDO i februar og marts 2023. Her konkluderede BDO, at der generelt er en fin sagsbehandling på det specialiserede børnehandicapområde.
På mødet uddyber repræsentanter fra taskforcen deres konklusioner, og der vil være mulighed for at stille tekniske og opfølgende spørgsmål. Efterfølgende tages en dybdegående og faglig drøftelse mellem Social- og Sundhedsudvalget og Forvaltningen. Ledelsen af Børne- og Familieafdelingens myndighedsområde deltager også i behandlingen af punktet.
Taskforcen præsenterer ligeledes analyserapporten for specialteamet i Børne- og Familieafdelingen den 10. oktober 2023.
Herudover bliver Handicaprådet præsenteret for rapporten på rådets møde den 8. november 2023, og rådet involveres i den kommende proces med udviklingsplanen.
Lov- og plangrundlag
Lov om Social Service.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
10. oktober 2023: Fremlæggelse for politisk udvalg og medarbejdere
Oktober 2023 - januar 2024: Udarbejdelse af udviklingsplan
Januar 2024 - marts 2025: Implementering af udviklingsplanen
Marts 2025 - juni 2025: Status på implementering af udviklingsplanen.
Bilag
Bilag 1: TFH Rødovre - Endelig analyserapport Diverse
Sag nr. 59
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9.40.