Social- og Sundhedsudvalget

16-04-2024

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 18 - 25

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 18

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Notat om Overflytning af Rådgivnings- og Behandlingscentret fra Social- og Borgerservice til Sundhed, Udvikling og Administration

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Overflytning af Rådgivnings- og Behandlingscentret fra Social- og Borgerservice til Sundhed, Udvikling og Administration

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 19

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem 2023 og 2024 pr. marts 2024 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2023 og 2024 pr. januar 2024 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned. I perioden 6. januar 2024 til 4. marts 2024 har visitationsudvalget modtaget 32 ansøgninger om plejebolig.

Ingen borgere har modtaget afslag.

En borger som tidligere har klaget over at være godkendt som medflyttende ægtefælle, har ønsket selvstændigt at blive godkendt til plejebolig. Ankestyrelsen har i 2024 behandlet sagen med tilbagemelding om, at kommunen skulle genvurdere sagen, hvilket visitationsudvalget har gjort og efterfølgende godkendt borger til plejebolig. Borgeren er i november 2023 flyttet på plejehjem.

I perioden 6. januar 2024 til 4. marts 2024 er der sket følgende:

23 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune. Ingen borgere fra andre kommuner er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune.

To borgere fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune.

En borger har takket nej til plejebolig. Tidspunktet passede ikke borgeren. Ansøgningen er sat på pause.

Ledige plejeboliger

Der er pr. 4. marts 2024 en ledig plejebolig. En beboer fra plejehjemmet bor midlertidigt i denne bolig, da beboers egen bolig er under renovering for skimmelsvamp.

Rødovreborgere på den generelle venteliste

På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for 2 måneder. 18 borgere, heraf et ægtepar, er noteret på den generelle venteliste. For otte af de 18 borgere er plejeboliggarantien overskredet.

Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønske

På denne venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig på det pågældende plejehjem.

30 borgere er noteret på den specifikke venteliste:

  • 11 borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, heraf to ægtepar samt fire borgere, der har behov for skærmet enhed.
  • 11 borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård
  • Fire borgere ønsker Dorthe Mariehjemmet, heraf to borgere der har behov for skærmet enhed.
  • Fire borgere ønsker Ældrecentret Broparken.

Rødovreborgere på venteliste til anden kommune

Fire borgere søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.

Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune

Ti borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste i Rødovre Kommune.

Tre af de ti borgere søger under plejeboliggarantien. For ingen af de tre borgere er plejeboliggarantien overskredet. To af de ti borgere er et ægtepar.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2023 og 2024, pr. marts 2024

Forslag til mere fleksibel kapacitetsudnyttelse af De Midlertidige Døgnpladser
Sag nr. 20

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger forslag til mere fleksibel kapacitetsudnyttelse af De Midlertidige Døgnpladser til godkendelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag tilmere fleksibel kapacitetsudnyttelse af De Midlertidige Døgnpladser godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Baggrund

De Midlertidige Døgnpladser (MDP) består af i alt 30 pladser, hvoraf 25 er rehabiliteringspladser, fire er akutpladser og én er en aflastningsplads. De Midlertdige Døgnpladser modtager årligt 350 borgere, der har brug for døgnrehabilitering og sygepleje. Det kan være genoptrænings- , observations-, og terminale ophold i en tidsafgrænset periode. Borgerne er ofte multisyge med en ustabil tilstand og komplekse problemstillinger efter indlæggelse på medicinsk, neurologisk, ortopædisk eller onkologisk afdeling.

Der har i 2023 været en faldende belægning af pladserne på De Midlertidige Døgnpladser, hvor belægningsprocenten for rehabiliteringspladserne i oktober 2023 var på 76,3 procent, mens belægningsprocenten for akutpladser og aflastningspladser var henholdsvis 33,7 og 35,2 procent. Det er vurderingen, at det er et midlertidigt udsving, og at efterspørgslen efter rehabiliteringspladser vil stige igen i løbet af de næste tre til fem år som følge af den demografiske udvikling.

Indlæggelse på akutpladserne er ofte begrundet i sociale årsager, hvor borgeren ikke modtager træning, og hvor der ikke bliver lagt en plan for borgerens forløb. Aflastningspladserne bliver ofte brugt til borgere med somatiske sygdomme, hvor pårørende har brug for aflastning. Aflastningspladserne kan også bruges til borgere med demens, hvor de visiteres via akutsygeplejerskerne, hvis hjemmesituationen er holdbar. Dog er kommunens primære aflastningspladser og akutpladser for borgere med demens på det dertil indrettede afsnit på plejehjemmet Engskrænten. Den største belægning på De Midlertidige Døgnpladser har været på rehabiliteringspladserne. Der har i nogle tilfælde været situationer, hvor der har været behov for rehabiliteringspladser ud over den nuværende kapacitet, samtidig med at akut- og aflastningspladserne har stået tomme. Der er derfor behov for en mere fleksibel udnyttelse af pladserne.

Det ses på landsplan, at borgere der udskrives fra hospital til De Midlertidige Døgnpladser bliver stadig mere multisyge, har flere fysiske og kognitive funktionsnedsættelser og dermed også har et større sygepleje- og behandlingsbehov end tidligere.

Mere fleksibel udnyttelse af kapaciteten på De Midlertidige Døgnpladser

Det foreslås, at De Midlertidige Døgnpladser stadig har de tre kategorier af pladser (rehabilitering, akut og aflastning), men at kapaciteten fremadrettet bruges mere fleksibelt efter borgernes behov, og dermed ikke er "låst" af fordelingen 25 rehabiliteringspladser, fire akutpladser og en aflastningsplads. Der vil således kunne være perioder med mere end 25 rehabiliteringsforløb. Formålet er at sikre bedre kapacitetsudnyttelse.

Der opkræves fortsat kun brugerbetaling på 142 kr. pr. døgn for de borgere, der indlægges på De Midlertidige Døgnpladser fra hospital med en genoptræningsplan, svarende til rehbiliteringspladserne. Borgere på aflastnings- og akutpladser opkræves ikke takst.

Selvom pladserne gøres mere fleksible, er der en forventning om, at der stadig vil være ledige pladser. Det anbefales derfor at lukke to pladser, indtil der igen er behov for dem. Den demografiske udvikling viser, at vi kan forvente øget behov over de kommende år.

Rent fagligt arbejder Social- og Sundhedsforvaltningen målrettet på at sikre, at det rehabiliterende tankesæt ligger til grund for samtlige indsatser over for borgerne, så den enkelte borger forbliver så selvhjulpen som muligt. I den forbindelse forstås rehabilitering bredt med fokus på både borgerens fysiske, kognitive og mentale tilstand, samt de sociale aspekter af borgerens liv, hvor også borgerens pårørende og øvrig deltagelse i livet kan inddrages, hvor det giver mening. Der er med dette udgangspunkt fokus på at skabe endnu mere sammenhængende borgerforløb på tværs af Visitationen, Hjemmeplejen, Genoptræningen og De Midlertidige Døgnpladser.

De beskrevne ændringsforslag er fremkommet via en længere proces med ledelse og medarbejdere på De Midlertidige Døgnpladser. Der nedsættes efterfølgende en arbejdsgruppe med repræsentanter fra medarbejdere og ledere, der skal følge dette arbejde og evaluere tre måneder efter igangsætning. I de tre måneder monitorerer Hjemmeplejen og De Midlertidige Døgnpladser, hvor mange der indlægges direkte fra hjemmet, og om der mod forventning skulle være borgere, der ikke kan få plads på De Midlertidige Døgnpladser.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven §§ 138 og 140.

Serviceloven §§ 84 og 86.1.

Økonomiske konsekvenser

Økonomien er delvist tilrettet belægningen, forstået på den måde at to dagvagtstillinger ikke genbesættes før belægningen nærmer sig ca. 80 % igen. 

Tidsplan

Den mere fleksible kapacitetsudnyttelse af De Midlertidige Døgnpladser vil være fuldt implementeret pr. 1. august 2024 og vil blive evalueret i november 2024.

Frigivelse af anlægsbevilling til renovering af botilbuddet på Næsbyvej
Sag nr. 21

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten for 2024 er der afsat et rådighedsbeløb på 3,2 mio. kr. til renovering af botilbuddet på Næsbyvej. Der er imidlertid søgt og givet en lånedispensation fra Staten. Der er givet dispensation til lån på op til 3,8 mio. kr.

Projektet er nu klar til igangsættelse, og Social- og Sundhedsforvaltningen søger om frigivelse af bevillingen i 2024.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at der gives en anlægsbevilling på 3,2 mio. kr. til Social- og Sundhedsudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 3,2 mio. kr. i 2024 til botilbuddet på Næsbyvej

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Beboerne i det hidtidige botilbud på Næsbyvej er flyttet til en ny lokation i Doktorhaven, hvor der bliver plads til flere beboere. Botilbuddet på Næsbyvej er indrettet i fire lejemål, som Rødovre Kommune har indrettet til formålet. Aftalen med boligselskabet er, at lejlighederne skal reetableres til den oprindelige indretning inden eventuelt ophør af lejemålene. Denne reetablering foretages nu, samtidig med at der gøres klar til at etablere et nyt type bofællesskab.

Det nye bofællesskab skal udgøre et midlertidigt tilbud (efter Servicelovens § 107) for normalt begavede unge med autismespektrumforstyrrelser kombineret med andre, psykiske eller sociale udfordringer. De har brug for en ramme, hvor fællesskabet kan vælges til og fra efter behov, og får derfor enten egen- eller dele-indgang, køkken og bad.

Beboerne skal understøttes i at klare sig i egen bolig, men også i at kunne indgå i fællesskaber. Målet er, at beboerne med tiden skal kunne klare sig i egen bolig. Målgruppen er i vækst, og det er forventningen, at også andre kommuner vil have interesse i at købe plads i bofællesskabet.

De konkrete arbejder, der igangsættes, består blandt andet af reetablering af de oprindelige lejemål ved at fjerne eller genetablere vægge, genåbne blændende døre, og genetablere adskillelse mellem altanerne.

Lov- og plangrundlag

Budget 2024

Økonomiske konsekvenser

Bevillingen vedrører 05.38 Tilbud til voksne med særlige behov.

Rødovre Kommune har fået lånedispensation fra Staten til at gennemføre arbejdet, idet tilbuddet indgår i bestræbelserne på at udvide botilbudskapaciteten på socialområdet. Lånedispensationen er givet på betingelse af, at arbejdet gennemføres i 2024. Der er givet tilsagn om lån på op til 3,8 mio. kr. til projektet.

Tidsplan

Arbejdet afsluttes i 2024

Udpegning af medlemmer til Udsatterådet
Sag nr. 22

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger forslag til medlemmer af Udsatterådet for perioden 2024 - 2025.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til medlemmer af Udsatterådet for perioden 2024 - 2025 godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte den 1. februar 2022 (sag nr. 17) medlemssammensætningen af Udsatterådet i Rødovre Kommune efter indstilling fra Social- og Sundhedsforvaltningen.

Udsatterådet er valgt for en toårig periode. Ifølge vedtægterne kan alle interesserede ansøge om at blive medlem af Udsatterådet. Ud fra en gennemgang af bruttolisten og med henblik på at sikre repræsentativitet fra alle nævnte områder i vedtægterne, § 4, stk. 2, forelægger Social- og Sundhedsforvaltningen forslag til sammensætning af Udsatterådet.

Udsatterådet har op til 15 medlemmer. Rådet skal bestå af højst 10 medlemmer og fem suppleanter. Der skal være en overvægt af borger-/brugerrepræsentanter i Rådet (12 i alt) og et mindre antal repræsentanter fra Rødovre Kommune (tre i alt). Medlemmer og suppleanter deltager på lige fod i rådsmøderne.

Rådet bliver sammensat, så det dækker områderne misbrugsbehandling, forebyggelse og sundhedsfremme, social- og psykiatriområdet, det boligsociale arbejde samt beskæftigelsesområdet. Udsatterådet kan også have enkeltpersoner og repræsentanter fra organisationer, der kan udmønte og bidrage til kommunens udsattepolitik.

Udsatterådet har holdt valgarrangement den 15. februar 2024 på Rødovregaard, hvor interesserede kunne høre om rådets arbejde, stille medlemmerne spørgsmål og ansøge om at blive medlem af Udsatterådet. Social- og Sundhedsforvaltningen har formidlet budskabet om, at borgere kunne stille op til rådet gennem medarbejdere inden for væresteder, botilbud, den boligsociale indsats, Rådgivnings- og Behandlingscentret, Rødovre Jobcenter, Rødovre Frivilligcenter og andre relevante steder. Der er også blevet annonceret i Lokal Nyt og på Facebook.

Et rådsmedlem er i tidligere valgperiode trådt ud af rådet.

Alle de nuværende medlemmer af Udsatterådet har ønsket at fortsætte. Til dette skal Social og Sundhedsforvaltningen bemærke, at et af medlemmerne nu er blevet ansat i Rødovre Kommune, men ønsker at fortsætte i Udsatterådet som borgerrepræsentant og dermed ikke som repræsentant fra Rødovre Kommune. Dette bakkes op af Udsatterådets formand. På baggrund af ovenstående anbefaler Social- og Sundhedsforvaltningen, at medlemmet fortsætter som borgerrepræsentant inden for social- og psykiatriområdet.

Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår en ny sammensætning af Udsatterådet bestående af tidligere medlemmer af rådet samt et nyt medlem. Medlemmerne er valgt ud fra deres egne levede erfaringer eller faglige viden sammen med deres engagement og motivation for at gøre en forskel for socialt udsatte borgere. Ved at tidligere medlemmer fortsætter i rådet, vil det sikre en kontinuitet i Udsatterådets arbejde og aktiviteter. Det nye medlem vil bidrage med ny energi og andre perspektiver på udsatteområdet.

De tre nuværende repræsentanter fra Rødovre Kommune fortsætter i Udsatterådet, da det er Udsatterådets erfaring, at repræsentanter fra Rødovre Kommune er vigtige fagpersoner, der bidrager med relevant viden om kommunens eksisterende indsatser. De tre repræsentanter dækker beskæftigelsesområdet, misbrugsbehandling samt social- og psykiatriområdet.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Første møde med det nye Udsatteråde vil være i maj 2024, hvor rådet skal konstituere sig og planlægge møder og aktiviteter for det kommende år.

Bilag

Bilag 1: Forslag til medlemmer af Rødovre Udsatteråd 2024 - 2025

Orientering om udviklingen i indsatser på børne- og familieområdet 2024
Sag nr. 23

Beslutningskompetence: Social- og Sundhedsudvalget

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en årlig status på udviklingen i indsatser og underretninger på børne- og familieområdet til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på udviklingen i indsatser og underretninger på børne- og familieområdet tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I Rødovre Kommune var der i 2023 i alt 11.477 børn og unge mellem 0-22 år, hvoraf 897 (svarende til 7,8 procent) havde en sag i Børne- og Familieafdelingen. I 2022 var tallet 844 ud af et befolkningstal på

11.246 (svarende til 7,5 procent). Det giver stigning på 53 sager fra 2022 til 2023.

Børne- og Familieafdelingen har igennem den seneste årrække oplevet en generel stigning i antallet af underretninger og indsatser. Kompleksiteten i sagerne er fortsat stigende, og der ses flere underretninger af mere bekymrende karakter. Denne udvikling øger samlet set presset på Børne- og Familieafdelingen. Tendensen kan delvist tilskrives den stigende befolkningsudvikling i Rødovre Kommune, men det ses også i andre kommuner og på landsplan, at flere og flere børn, unge og familier har behov for hjælp og støtte i kortere eller længere perioder.

Strategien for at imødekomme det øgede behov er fortsat at arbejde aktivt med tidlig forbyggende og mindst indgribende indsatser. Siden 2018 har der i samarbejdet med almenområdet (skoler og dagtilbud) været fokus på at holde underrettende netværksmøder frem for skriftlige underretninger. Erfaringen her fra viser, at den rette indsats bliver igangsat og koordineret på et tidligere tidspunkt med involvering af de relevante parter.

Børne- og Familieafdelingen har desuden gennem årene opbygget en stærk, intern tilbudsvifte af forebyggende indsatser på både Rødovre Parkvej Skole, Familiehuset Elektravej og i Rødovre Børnehus. De forebyggende indsatser er til tider ikke tilstrækkelige i forhold til at sikre børn og unges trivsel og udvikling. I disse tilfælde kan et barn blive anbragt i en plejefamilie, på et opholdssted eller en døgninstitution, og i den forbindelse er nærhedsprincippet særdeles vigtigt, hvorfor afdelingen arbejder målrettet på, at barnet på bedste vis kan opretholde tæt kontakt til netværk, familie og venner med Rødovre som det naturlige omdrejningspunkt.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service og Barnets Lov.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Ingen

Bilag

Bilag 1: Udvikling i indsatser på det specialiserede børne- og ungeområde

Status på handleplanen på myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen
Sag nr. 24

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen præsenterer på mødet en status på handleplan for myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at status på handleplanen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget havde den 14. november 2023 en temadrøftelse om myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen. I den forbindelse blev udvalget præsenteret for den udvikling, som har fundet sted i afdelingen siden 2021 med fokus på øget kvalitet i sagsbehandlingen gennem samarbejde med blandt andre Socialstyrelsen, Ankestyrelsen, VISO og Børns Vilkår.

På mødet blev udvalget samtidig forelagt en handeplan til drøftelse.

Handleplanen indeholder tre overordnede indsatsområder med tilhørende konkrete tiltag og løber i perioden 2023-2025. De tre indsatsområder er:

  1. Sikker drift og høj faglig kvalitet i myndighedsafdelingen
  2. Tæt økonomistyring og øget økonomisk bevidsthed i myndighedsafdelingen
  3. Helhedsorienteret tilgang til udsatte børn og unge i tæt samarbejde med Børne- og Kulturforvaltningen.

På mødet blev det besluttet, at Social- og Sundhedsudvalget modtager en halvårlig status i perioden for handleplanen for at sikre fremdrift og tæt dialog om de igangsatte initiativer.

Desuden besluttede Social- og Sundhedsudvalget på mødet, at BDO udfører det faglige ledelsestilsyn i Børne- og Ungeteamet i perioden for handleplanen med det formål at sikre et uvildigt blik på udviklingen af den faglige kvalitet i sagsbehandlingen i Børne- og Ungeteamet. Resultatet af ledelsestilsynet foreligger ikke endnu og vil derfor først blive forelagt i forbindelse med næste status til Social- og Sundhedsudvalget.

Lov- og plangrundlag

Lov om Social Service.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Oktober 2024: Politisk opfølgning og drøftelse af status på handleplanen på myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen.

Diverse
Sag nr. 25

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9:55.