Social- og Sundhedsudvalget

08-10-2024

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 63 - 68

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Oplæg om visitationspraksis og udviklingspotentialer på ældreområdet.
  2. Mundtlig orientering om indholdet af Regeringens nye sundhedsudspil.

Indstilling

Meddelelsespunktet fremlægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 64

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2023 og 2024 pr. september 2024 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2023 og 2024 pr. september 2024 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.

I perioden 11. juli 2024 til 6. september 2024 har visitationsudvalget modtaget 25 ansøgninger om plejebolig. Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig.

I perioden 11. juli 2024 til 6. september 2024 er der sket følgende:

  • 21 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune, heraf en borger fra anden kommune.
  • To borgere fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i en anden kommune. Den ene af de to borgere boede tidligere på plejehjem i Rødovre Kommune.
  • Fem borgere har takket nej til plejebolig:
    • To borgere var ikke tilfredse med boligen, hvoraf den ene borger fandt boligen for lille. Den ene borger er fortsat på den specifikke venteliste, mens den anden borgers ansøgning er sat på pause.
    • En borger ønskede ikke plejebolig på nuværende tidspunkt, men er fortsat på den specifikke venteliste.
    • En borger fra en anden kommune syntes boligen var for lagt væk i forhold til, hvor familien i Rødovre bor. Borgeren søger nu via den specifikke venteliste.
    • En borger og dennes familie syntes, at det pt. går godt i hjemmet. Borgeren er fortsat på den specifikke venteliste.

Ledige plejeboliger

Der er pr. 6. september 2024 ingen ledig plejeboliger.

Rødovreborgere på den generelle venteliste

På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for 2 måneder.

Otte borgere, heraf et ægtepar, er noteret på den generelle venteliste. Plejeboliggarantien er ikke overskredet for de otte borgere.

Rødovreborgere på den specifikke venteliste

På denne venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en ledig bolig på det pågældende plejehjem.

16 borgere er noteret på den specifikke venteliste:

  • Otte borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård.
  • Fem borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, heraf et ægtepar samt en borger med behov for skærmet enhed.
  • To borgere ønsker Ældrecentret Broparken.
  • En borger med behov for skærmet enhed ønsker Dorthe Mariehjemmet.

Rødovreborgere der søger anden kommune

Fire borgere søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.

Udenbys borgere til Rødovre Kommune

10 borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste i Rødovre Kommune.

Tre af de 10 borgere søger under plejeboliggarantien. For to af de tre borgere er plejeboliggarantien overskredet. En af de to borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet, bor på plejehjem i en anden kommune.

Fire af de 10 borgere er to ægtepar, der søger ægteparbolig på Plejehjemmet Engskrænten.

En af de 10 borgere søger bolig i skærmet enhed.

Fem borgere har sat deres ansøgning om plejebolig på pause og er ikke en del af ventelisten.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2023 og 2024, pr. september 2024

Status på handleplanen på myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen
Sag nr. 65

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen præsenterer på mødet en status på handleplanen for myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at status på handleplanen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget havde den 16. april 2024 (sag nr. 24) en temadrøftelse om myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen. I den forbindelse blev udvalget præsenteret for den udvikling, som har fundet sted i afdelingen siden 2021 med fokus på øget kvalitet i sagsbehandlingen gennem samarbejde med blandt andre Socialstyrelsen, Ankestyrelsen, VISO og Børns Vilkår.

Handleplanen indeholder tre overordnede indsatsområder med tilhørende konkrete tiltag og løber i perioden 2023-2025. De tre indsatsområder er:

  1. Sikker drift og høj faglig kvalitet i myndighedsafdelingen
  2. Tæt økonomistyring og øget økonomisk bevidsthed i myndighedsafdelingen
  3. Helhedsorienteret tilgang til udsatte børn og unge i tæt samarbejde med Børne- og Kulturforvaltningen.

På mødet blev det besluttet, at Social- og Sundhedsudvalget modtager en halvårlig status i perioden for handleplanen for at sikre fremdrift og tæt dialog om de igangsatte initiativer.

Desuden besluttede Social- og Sundhedsudvalget på mødet, at BDO skulle følge op på deres første sagsgennemgang via stikprøver med det formål at sikre et uvildigt blik på udviklingen af den faglige kvalitet i sagsbehandlingen i Børne- og Ungeteamet.

BDO gennemgik i foråret 2023 en lang række sager i Børne- og Familieafdelingen, og konkluderede, at der var store faglige udfordringer i 55 konkrete sager. BDO har i slut-august/start-september 2024 gennemført en række stikprøver i disse 55 sager, og konkluderer, at sagerne i høj grad er blevet ’genoprettet’ bl.a. ved afdelingen har handlet sammen med familierne, og at sagsbehandlingen er blevet væsentligt forbedret i den forbindelse.

Leder af myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen deltager på mødet.

Lov- og plangrundlag

Barnets Lov og Lov om Social Service

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

April 2025: Politisk opfølgning og drøftelse af status på handleplanen på myndighedsområdet i Børne- og Familieafdelingen.

Orientering om Danmarkskortet 2023
Sag nr. 66

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om Danmarkskortet 2023, som viser omgørelsesprocenterne i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at der på baggrund af orienteringen om de igangværende tiltag ikke foretages yderligere i forhold til Danmarkskortets resultater for 2023.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Hvert år den 1. juli offentliggør Social-, Bolig- og Ældreministeriet Danmarkskortet, som viser omgørelsesprocenterne på de sager i kommunerne, som Ankestyrelsen har hjemvist eller ændret på tre områder:

  1. Udvalgte bestemmelser på voksenhandicapområdet
  2. Socialområdet generelt og
  3. Udvalgte bestemmelser på børnehandicapområdet.

Danmarkskort for hvert af de tre områder er vedlagt som bilag.

Den 1. juli 2022 trådte en ny bestemmelse i kraft, hvor Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om resultaterne viser behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen. Hvis kommunen beslutter ikke at udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om beslutningen. Ankestyrelsen kan herefter pålægge kommunen at lave en handlingsplan, hvis omgørelsesprocenterne og øvrigt kendskab til kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen vil i så fald fastsætte en frist for udarbejdelse af handleplanen. Lovændringen gælder til den 1. januar 2026.

Voksenhandicapområdet

Voksenhandicapområdet omfatter kontante tilskud, borgerstyret personlig assistance, ledsageordning og merudgifter.

Ankestyrelsen har i 2023 truffet 15 afgørelser mod seks afgørelser i 2022. I otte af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 53 procent i 2023. Omgørelsesprocenten i 2022 var 17 procent. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten på voksenhandicapområdet var i 2023 på 37 procent.

På baggrund af den relativt høje omgørelsesprocent, har Ældre- og Omsorg gennemgået sagerne systematisk for at tage ved lære af Ankestyrelsens tilbagemelding. Set i lyset af kompleksiteten i disse sager samt lovteksterne, er det vurderingen, at visitationen med mere struktur på de faglige drøftelser samt på oplysning og dokumentation af sagerne vil kunne nedbringe omgørelsesprocenten. Gennemgangen tydeliggjorde, at der er behov for øget opmærksomhed på den afgørelsesudfordring, der opstår, når der er divergerende faglige vurderinger mellem egen læge og kommunens lægekonsulent. Der vil fremadrettet være stor fokus på dette ved de faglige møder, hvor sagerne drøftes inden afgørelse.

Socialområdet generelt

Danmarkskortet for socialområdet dækker alle bestemmelserne i Serviceloven.

Ankestyrelsen har i 2023 truffet 127 afgørelser i 2023 mod 92 afgørelser i 2022. I 46 af klagesagerne for 2023 har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 36 procent. Omgørelsesprocenten for 2022 var 35 procent. På landsplan ligger omgørelsesprocenten på socialområdet på 38,5 procent.

Tallene giver ikke anledning til at iværksætte særlige tiltag ud over en fortsat praksis med gennemgang og læring af Ankestyrelsens afgørelser.

Børnehandicapområdet

Børnehandicapområdet omfatter pasningstilbud, hjemmetræning, merudgiftsydelse, tabt arbejdsfortjeneste, personlig hjælp og ledsagelse.

Ankestyrelsen har i 2023 truffet 23 afgørelser mod 15 afgørelser i 2022. I 11 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort Rødovre Kommunes afgørelse. Det giver en omgørelsesprocent på 48 procent i 2023. Omgørelsesprocenten i 2022 var 67 procent. Landsgennemsnittet for omgørelsesprocenten på børnehandicapområdet var i 2023 på 48,5 procent. Der har hermed været en positiv udvikling fra 2022 til 2023, så omgørelsesprocenten nu ligger på niveau med landsgennemsnittet.

Der er iværksat flere forskellige tiltag i Børne- og Familieafdelingen med henblik på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, såsom sagsgennemgang ved BDO, indgåelse af samarbejde med Taskforcen, hvor der i forbindelse med sidstnævnte er blevet tilført ekstra ressourcer til handicapområdet i en to-årig periode. Samarbejdet med Taskforcen har udover fokus på kvaliteten også til formål at sikre et helhedsorienteret perspektiv i sagsbehandlingen. Og mindst ligeså vigtigt, at fremme læring og kapacitetsopbygning på området.

Resultaterne fra Danmarkskortet underbygger, at det er relevante og virksomme tiltag, der er igangsat i afdelingen.

Med udgangspunkt i ovenstående vurderer Social- og Sundhedsforvaltningen, at der allerede er igangsat relevante tiltag, og at der ikke er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet af sagsbehandlingen.

Lov- og plangrundlag

Retssikkerhedsloven § 79.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Danmarkskortet 2023 bilag

Diverse
Sag nr. 67

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 68

Beslutningskompetence: SOSU

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."