Social- og Sundhedsudvalget
12-11-2024
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 69 - 76
Meddelelser
Sag nr. 69
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Orientering om udviklingen og reorganiseringen af indsatsen ’En Ung Strategi – Sammen med unge’ (fælles orientering i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget). Se bilag 1.
- Orientering om proces for etablering af efteruddannelse i specialpædagogiske kompetencer for lærere og pædagoger (fælles orientering i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget). Se bilag 2.
Indstilling
Meddelelsespunktet fremlægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: En Ung Strategi 2024Bilag 2: Orientering om proces for etablering af efteruddannelse i specialpædagogiske kompetencer for lærere
Status på sårbarhedsanalyse på plejehjem, bosteder m.fl.
Sag nr. 70
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Stab for Politik, Strategi og Digitalisering forelægger hermed status og opfølgning på meddelelsessagen på Social- og Sundhedsudvalgsmøde den 13. august 2024 om sårbarhedsanalyse på plejehjem, bosteder med flere.
Indstilling
Stab for Politik, Strategi og Digitalisering indstiller,
at status på sårbarhedsanalyse på plejehjem, bosteder med flere tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Status på sårbarhedsanalysen er, at Rødovre Kommune arbejder ud fra følgende niveauer for beredskab:
- Normalt niveau: Institutionerne skal kunne klare strømnedbrud på op til tre timer. Hvilket i praksis vil sige, at institutionerne skal have pandelamper, lygter og lignende.
- Normalt suppleret niveau: Større bufferlagre af mad, drikkevand med mere.
- Mellem niveau: Lager af engangsartikler til vask og toiletbesøg, engangsservice, større mængder vand og lignende, som institutionerne ikke pt. har på lager.
- Højt niveau: Indkøb af nødradioer, generatorer, større batterier, solceller, pumper og lignende.
Set i lyset af at der kun er kommet anbefalinger til private borgere og ikke instruktioner til kommunerne, arbejder administrationen videre med "Normalt suppleret niveau", da dette niveau kan klares af institutionerne inden for eget budget, hvorimod ”Mellem” og ”Højt niveau kræver investeringer.
Administrationen går dog videre med planlægningen af "Mellem" og "Højt niveau" ved for eksempel at lave indkøbslister og undersøge tekniske muligheder for nødstrøm, da dette er den største enkeltudfordring. Der vil ikke blive sat større indkøb eller projekter i værk fra administrationens side før, der kommer udmeldinger fra Ministeriet for samfundssikkerhed og beredskab/KL, herunder en økonomiske aftale.
Der indsamles pt. data, der skal give et billede af, hvor mange borgere, fordelt på forskellige grader af selvhjulpenhed, som kommunen har ansvar for. Det vil også kunne give et grundlag for beregning af udgiften til at hæve niveauet til "Mellem". Foreløbige beregninger viser, at det vil koste ca. 600 kr. pr. person for tre døgn (plejehjemsbeboer). Der er ikke foretaget beregninger for "Højt niveau", da der vil være tale om løsninger tilpasset den enkelte institution. Det skal bemærkes, at plejehjemmene allerede i dag har madforsyninger til de anbefalede tre døgn.
Status på sårbarhedsanalysen er derudover, at beredskabskoordinatoren i samarbejde med Ældre- og Omsorg i Social- og Sundhedsforvaltningen arbejder på en samlet beredskabsplan for plejecentret Broparken. Den beskriver overordnet hvilke beredskabsplaner, der gælder for institutionen, men indeholder også instrukser for eksempelvis brand og bombetrusler. Under beredskabsplanen udarbejdes et sæt actioncards, der omhandler de enkelte opgaver, der skal iværksættes ved langvarige strømsvigt. Der arbejdes med 37 opgaver, der skal beskrives i actioncards. Opgaverne dækker en bred vifte fra forhold vedrørende toiletbesøg til ombytning af trykluftsmadrasser til tilberedning af mad.
Når beredskabsplanen og actioncards for plejecentret Broparken er færdigt til november 2024, vil materialet skulle tilpasses de andre plejehjem i kommunen, hvilket betyder, at der vil være en ensartet tilgang til håndtering af en eventuel krise.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse af beredskabsloven, LBK nr. 314 af 03/04/2017, §12 stk. 1.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Frigivelse af anlægsbevilling til renovering af Campus Espevang; Tårnet og Smedjen
Sag nr. 71
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I Investeringsoversigten for budget 2024 er der afsat et rådighedsbeløb på 11 mio. kroner til renovering af værkstedslængen, kaldet Tårnet og Smedjen.
Projektet er klar til igangsættelse, og Social- og Sundhedsforvaltningen søger om frigivelse af bevillingen i 2024. Udbuddet har vist et højere udgiftsbehov end de 11 mio. kr., hvorfor der søges om finansiering på yderligere i alt 4 mio. kr. fra energipuljen og risikopuljen.
En stor del af udgifterne afholdes først i 2025, hvorfor bevillingen til renoveringen reperiodiseres mellem 2024 og 2025.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at der gives en anlægsbevilling på 2,3 mio. kroner i 2024 og 12,7 mio. kroner i 2025 til Social- og Sundhedsudvalget, i alt 15 mio. kr. Bevillingerne finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 11 mio. kroner i 2024, samt 2 mio. kroner fra Vedligeholdelsespuljen til energiforbedringer i 2025, samt 2 mio. kroner fra Pulje til risikohåndtering i 2025.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Campus Espevang har fokus på uddannelse og beskæftigelse for borgere med en funktionsnedsættelse. Med renoveringen skabes der endnu bedre rammer for en kvalitativ og evidensbaseret indsats for at udvikle arbejdsidentiteter, inkluderende fællesskaber og sikre trivsel og livskvalitet i borgernes hverdag. Renoveringen er samtidig en vigtig del i bestræbelserne for at give flere rødovreborgere med psykiske funktionsnedsættelser et lokalt tilbud af høj kvalitet. Det at have velfungerende tilbud i kommunen har også en betydning for mulighederne for at styre økonomien på området.
I forbindelse med renoveringen etableres der blandt andet køkkener, fællesrum, skærmede enheder og et kafferisteri, og renoveringen giver mulighed for at bruge en café i arbejdet med borgerne, hvilket samtidig understøtter bestræbelserne på at åbne Campus Espevang endnu mere op for lokalområdet, herunder bl.a. Irma-byen. Samtidig forbedres bygningens generelle stand, og en stor del af bevillingen anvendes til udskiftning af taget på bygningen.
Økonomiske konsekvenser
Udgiften på de i alt 15 mio. kroner vedrører hovedfunktion 5.38 "Tilbud til voksne med særlige behov".
Vedligeholdelsespuljen til energiforbedringer og Puljen til risikohåndtering hører under Økonomiudvalget.
Tidsplan
Arbejdet forventes afsluttet i 1. kvartal 2025.
Godkendelse af reviderede sagsbehandlingsfrister for socialområdet 2024
Sag nr. 72
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen har gennemgået og opdateret de sagsbehandlingsfrister, der er offentliggjort på kommunens hjemmeside. Sagsbehandlingsfristerne vedrører primært det sociale område, men også dagpasningsområdet og Borgerservice er med. Sagsbehandlingsfristerne vil efter politisk behandling blive offentliggjort på Rødovre Kommunes hjemmeside og erstatte den oversigt, der i dag er tilgængelig på rk.dk.
Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at de opdaterede sagsbehandlingsfrister godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Kommunen skal, jævnfør retssikkerhedslovens §3, stk. 2, fastsætte frister på det sociale område for hvor lang tid, der må gå, fra en borger søger om hjælp, til afgørelsen skal være truffet.
På baggrund af en henvendelse fra #Enmillionstemmer (en folkebevægelse, der arbejder for at sikre retssikkerhed for mennesker med funktionsnedsættelse og psykisk sårbarhed) og udtalelser fra Ankestyrelsen til nogle af landets kommuner har Social og Sundhedsforvaltningen fundet anledning til at opdatere oversigten over sagsbehandlingsfrister. Social- og Sundhedsforvaltningen har derfor på tværs af afdelinger udarbejdet en opdateret oversigt over sagsbehandlingsfristerne. Det skal bemærkes, at Ankestyrelsens udtalelser ikke har omhandlet længden af sagsbehandlingsfristen, men at der ikke var offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle relevante sagsområder.
Kommunens borgerrådgiver har været inddraget i revisionen af sagsbehandlingsfristerne og har udtalt sig positivt om den opstilling, som Hillerød kommune har benyttet sig af. Forvaltningen har derfor valgt at tage udgangspunkt i denne i forhold til den nye opsætning af sagsbehandlingsfristerne.
I forbindelse med offentliggørelse af fristerne på hjemmesiden vil nogle af fristerne blive uddybet med en kort beskrivelse af relevante sagsbehandlingsskridt, så borgerne får information om, hvad deres sag giver anledning til af handlinger, inden der kan træffes en afgørelse.
Social- og Sundhedsforvaltningen har vurderet, at Rødovre Kommunes sagsbehandlingsfrister ligger på et sammenligneligt niveau med andre kommuner, dog med variation indenfor de forskellige områder. I forhold til sagsbehandlingstiderne på de områder, der hører under Visitationen i Ældre- og Omsorg, vil en naturlig konsekvens af indførelsen af den nye helhedsvurdering jfr. den nye Ældrelov også være en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne på nogle af områderne.
Opdateringen består primært af redaktionelle ændringer og tilføjelser af en del nye områder.
Oversigt over sagsbehandlingsfristerne er vedhæftet mødesagen. Tilføjelser af sagsbehandlingstider er markeret med grønt, ændringer i sagsbehandlingsfrister er markeret med gult.
Børne- og Familieafdelingens sagsbehandlingsfrister fremgår ikke af den nye oversigt. De er beskrevet i de politisk vedtagne kvalitetsstandarder på området, som er tilgængelige på rk.dk, og senest blev godkendt i september 2021. Kvalitetsstandarderne på Børne- og Familieområdet, herunder sagsbehandlingsfrister, skal revideres i forbindelse med den nye lovgivning, Barnets Lov, og vil blive fremlagt til politisk godkendelse, når de ligger klar.
Ligesom sagsbehandlingsfristen for specialundervisning for personer med fysiske eller psykiske handicap heller ikke længere fremgår af oversigten, da sagsbehandlingstiderne fastlægges i rammeaftalen mellem Region Hovedstaden og KKR.
Lov- og plangrundlag
Lov om retsikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven) § 3, stk. 2.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Sagsbehandlingsfrister på socialområdet Godkendelse af rammeaftale 2025-2026 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning
Sag nr. 73
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger Rammeaftale 20225-2026 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning. Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at Rammeaftale 2025-2026 for det højt specialiserede socialområde og specialundervisning godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
KKR Hovedstaden har på sit møde den 6. september 2024 anbefalet, at kommunerne og Region Hovedstaden godkender Rammeaftale 2025-2026. Rammeaftalen beskriver de aftaler, der er indgået for 2025-2026 om udvikling og styring af det højt specialiserede socialområde og specialundervisning. Vedlagt er Rammeaftale 2025-2026 samt aftalens to bilag vedrørende henholdsvis styrings- og udviklingsdelen.
Styringsdelen
Formålet med styringsdelen er at lægge rammerne for prissætningen samt opfølgning på udviklingen i udgifterne for de tilbud, der er omfattet af rammeaftalen i kommunerne i hovedstadsregionen og i Region Hovedstaden. Formålet er også at øge bevidstheden om, og stillingtagen til, de styringsmæssige konsekvenser af, at kommunerne på det specialiserede socialområde er afhængige af at købe og sælge pladser på sociale tilbud på tværs af kommunegrænserne og af Region Hovedstaden.
Der er indgået følgende aftale:
Aftale om udvikling i udgifter pr. dag:
Kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden har igen indgået en aftale om udviklingen i udgifter per dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Aftalen har siden 2019 lydt og lyder fortsat, "At udgifter per dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet, hvert år maksimalt må stige med pris- og lønfremskrivningen".
Kommunerne i hovedstadsregionen såvel som Region Hovedstaden har derudover fortsat frem mod 2026 et mål om en overheadprocent på 6 %. Modellen for opfølgning på udviklingen i udgifter er uændret og indebærer fortsat en årlig opfølgning på udviklingen i udgifter, hvor kommunerne i hovedstadsområdet indrapporterer til det fælleskommunale sekretariat for det specialiserede socialområde.
Udviklingsdelen
Rammeaftalens udviklingsdel giver et samlet overblik over de højt specialiserede tilbud, der ligger i hovedstadsregionen. Formålet er blandt andet at fastsætte, hvilke udviklingstendenser kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden oplever i forhold til tilbudstyper, målgrupper med videre på det højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet. Med Rammeaftale 2025-2026 har KKR Hovedstaden udpeget fire fokusområder:
1. Udvikling af en relevant og aktuel tilbudsvifte til rette pris
I en årrække har hovedstadskommunerne i fællesskab haft fokus på udvikling af den fælles tilbudsvifte, fordi kommunerne oplever udfordringer med at finde pladser til særlige målgrupper. I første omgang er fokus på at etablere pladser til målgruppen af voksne borgere med autismespektrumforstyrrelser i kombination med adfærdsudfordringer. Dette fokus videreføres i Rammeaftale 2025-2026 for at etablere flere pladser på relevante tilbud til borgere i målgruppen, så kommunerne i hovedstadsregionen samlet set har de tilbud, som lever op til kommunernes behov. Målgruppen er udpeget på baggrund af gentagende afdækninger af tilbudsviften i hovedstadsregionen, som viser, at det er den målgruppe, hvor kommunerne er mest udfordrede på at finde relevante botilbudspladser med en sammenhæng mellem pris og støttebehov.
2. Alternative og fleksible tilbud
KKR Hovedstaden fokuserer på konkrete tiltag, hvor kommunerne kan forsøge at påvirke lovgivningen på området og lade sig inspirere af hinanden. Det kan være i forbindelse med opgangsfællesskaber, hjemløseudspillet med videre. Derudover sættes der fokus på den generelle bevægelse væk fra en institutionalisering af borgerne og hen mod indsatser, der er mindre indgribende i borgernes liv.
3. Kommunale indsatser til borgere med psykisk sygdom
KKR Hovedstaden vil styrke det fælleskommunale fokus på psykiatriområdet. Det skal ske ved at skele til 10-årsplanen for psykiatri, herunder et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge i mistrivsel, etablering af fleksible pladser med videre.
4. Styring og udvikling af det specialiserede socialområde gennem brug af valid data
KKR Hovedstaden vil fortsat monitorere udviklingen i udgifter, aktiviteter, diagnoser med videre og udvikle nye tilgange til, hvordan kommunerne bedst muligt har de relevante muligheder for at benchmarke.
Lov- og plangrundlag
Rammeaftalen er udarbejdet jævnfør Lov om Social service §6 samt Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
1. december 2024: Frist for indsendelse af Rammeaftale 2025-2026 til Social- og Boligstyrelsen. Rammeaftalen skal derfor være behandlet i kommunerne og i regionen senest 29. november 2024.
Rammeaftalen gælder i to år fra 1. januar 2025.
Bilag
Bilag 1: Hovedstadsregionens Rammeaftale 2025-2026Bilag 2: Bilag 1 til Rammeaftale 2025-2026 Styringsdel
Bilag 3: Bilag 2 til Rammeaftale 2025-2026 Udviklingsdel
Forventet regnskab 2024 - Social- og Sundhedsudvalget pr. ultimo september 2024
Sag nr. 74
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsudvalget forelægger en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2024 under Social- og Sundhedsudvlagets ramme med udgangpunkt i status pr. ultimo september 2024 til efterretning
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen tages til efterretning
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab 2024 pr. ultimo september 2024 - Social- og Sundhedsudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Ingen
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab 2024 pr ultimo september 2024 - Social- og Sundhedsudvalget Diverse
Sag nr. 75
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 76
Beslutningskompetence: SOSU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."