Teknik- og Miljøudvalget
11-01-2022
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Sager 1 - 7
Konstituering af Teknik- og Miljøudvalget for perioden 01.01.2022 - 31.12.2025
Sag nr. 1
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Valg af formand og næstformand til Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
Teknik- og Miljøudvalget skal på mødet den 11. januar 2022 udpege en formand og næstformand for udvalget.
Beslutning
Jan Kongebro blev enstemmigt valgt til formand
Pia Hess Larsen blev enstemmigt valgt til næstformand
Sagsfremstilling
På Kommunalbestyrelsens konstituerende møde den 1. december 2021 blev følgende kommunalbestyrelsesmedlemmer valgt til Teknik- og Miljøudvalget:
Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C).
Lov- og plangrundlag
Lov om kommunernes styrelse og Rødovre Kommunes styrelsesvedtægt.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Teknik- og Miljøudvalget fungerer i perioden 1. januar 2022 - 31. december 2025.
Meddelelser
Sag nr. 2
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Planlægning af event der informerer om skybrudsprojekt i Kagsmosen (se bilag 1)
- Hjemtagelse af myndighedskompetence til miljøvurdering af projekter i Kagsmosen (se bilag 2)
- Referat fra Klimaudvalgsmødet den 8. december 2021 (se bilag 3)
- Teknik & Miljø'22 konference i april 2022 (se bilag 4).
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Planlægning af event der informerer om skybrudsprojekt i KagsmosenBilag 2: Hjemtagelse af myndighedskompetence til miljøvurdering af projekter i Kagsmosen
Bilag 3: Referat fra 4. møde i klimaudvalg 8. december 2021
Bilag 4: Invitation til KL konferencen TEKNIK & MILJØ'22
Generel orientering om Teknik- og Miljøudvalgets ressortområde
Sag nr. 3
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Teknisk Forvaltning vil på mødet give en introduktion til udvalgets ansvarsområde, struktur, budget samt igangværende og kommende større opgaver på udvalgets område.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Denne sag beskriver Teknik- og Miljøudvalgets ansvarsområde, organisation samt større igangværende og kommende opgaver.
Ansvarsområde
I henhold til den nuværende styrelsesvedtægt af 31. januar 2018, varetager udvalget den umiddelbare forvaltning af myndighedsopgaver indenfor teknik- og miljøområdet, som beskrevet herunder. I forbindelse med at der fremover etableres et nyt Klima- og Naturudvalg skal den gældende styrelsesvedtægt justeres. De opgaver, som fremover overgår til det nye udvalg er angivet i parentets nedenfor.
- byggeforhold
- miljøbeskyttelse
- klima og naturbeskyttelse (Klima- og Naturudvalget)
- vandløb (Klima- og Naturudvalget)
- veje og trafik
- kollektiv trafik
- administration af planloven, herunder dispensationer. Dispensationer af principiel karakter skal forelægges Økonomiudvalget, jf. § 10
- renovation
- varmeforsyning
- administration af vand- og spildevandsforsyning
- drift af anlæg og arealer under udvalgets område
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- samarbejde med fælleskommunale organisationer.
Udvalget varetager drift og vedligeholdelse af
- kommunale forsyningsvirksomheder
- fjernvarmeforsyning
- rekreative områder, herunder parker (Klima- og Naturudvalget)
- veje
- vandløb (Klima- og Naturudvalget)
- anlæg og arealer, som ikke ved denne vedtægt eller Kommunalbestyrelsens beslutning er henlagt til et andet udvalg.
Udvalget udarbejder forslag og indstiller til Kommunalbestyrelsen om
- politikker og planer for teknik og miljø og fysisk planlægning, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
- anlægsplaner
- byggeopgaver indenfor udvalgets ansvarsområde. Udvalget har ansvaret for byggeriet i alle faser, indtil idriftsætning jf. § 10, stk. 6
- øvrige anlægsopgaver indenfor udvalgets ansvarsområde, og har ansvaret for anlægget i alle faser.
Fakta og organisering
Teknisk Forvaltning er opbygget med følgende områder:
- Byudvikling
- Vej og Park
- Miljø og Affald
- Sekretariat, herunder Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (FKF)
- Rødovre Kommunale Ejendomme (RKE) (Ligger under ØU)
I bilag 1 er en detaljeret oversigt over Teknisk Forvaltnings organisatoriske opbygning.
Byudvikling
- Der er ca. 18.000 boliger i Rødovre Kommune. Heraf er ca. 7.700 villaer, parcelhuse og rækkehuse, og ca. 10.300 etageboliger
- Der er ca. 8.300 boliger, so er ejet af almene boligselskaber
- Der er 93 gældende lokalplaner og 20 gældende byplanvedtægter i Rødovre Kommune
Vej og Park
- Der er 91 km kommuneveje og 28 km private fællesveje
- Der er 50 km cykelstier langs kommunevejene og 160 km fortove langs kommunevejene
- Der er ca. 23 ha parker, ca. 84 ha naturområder og ca. 12 ha vandområder
- Der er udearealer på 29 børneinstitutioner og 8 skoler, ca. 48 ha idrætsarealer (boldbaner mv.) og øvrige kommunale ejendomme og institutioner.
- Rødovre Kommune deltager i en lang række tværkommunale samarbejder: Vinterbekæmpelse på Ring 3, Supercykelstisekretariatet, Movia, Hovedstadens Letbane, fælles driftudbud af signalanlæg, plejeplanen for Vestvolden, grøn/blå strategi, kapacitetsprojekt vedr. Harrestrup Å, vandråd, naturråd og Grønt Danmarkskort
Miljø og Affald
- Der er ca. 128 miljøtilsynspligtige virksomheder
- Der er 620 kortlagte ejendomme iht. jordforureningsloven
- To vandværker
- Der er ca. 40.000 affaldsbeholdere, heraf ca. 360 nedgravede affaldsbeholdere
- Der er ca. 1,2 mio. tømninger af dagrenovation, storskrald og haveaffald pr. år
- Der er ca. 20.000 tømninger af nedgravede affaldsbeholdere og kuber pr. år
- Der er ca. 100.000 besøg på genbrugsstationen pr. år
- I 2020 blev der indsamlet ca. 31.500 tons affald
- I 2020 var den samlede genanvendelse for indsamlet affald på 63,5 %, (for udvalgte fraktioner for husholdninger er det 44 %).
Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning
- Der er 5 vekslerstationer
- Der er 56 km dobbelte rør til distribution
- Der er 34 km dobbelte rør til stikledninger
- Forsyner ca. 55 % af alle borgere og ca. 67 % af alle etagekvadratmetre med fjernvarme.
Budget i 2022
Teknik- og Miljøudvalgets samlede budgetramme (drift) er i 2022 på 243 mio. kr. på udgiftssiden og 146 mio. kr. på indtægtssiden, svarende til en nettoramme på 97 mio. kr. Anlægsbudgettet er på 54 mio. kr.
Budgettet er fordelt således (udvalgte områder):
- Vejdrift 73 mio. kr inkl. kollektiv trafik og vejanlæg
- Parkdrift 27 mio. kr.
- Miljø 4,7 mio. kr.
- Affald 59 mio. kr. i omsætning og affaldsanlæg for 7 mio. kr.
- Skadedyrsbekæmpelse 2,8 mio. kr.
- Fjernvarme ca. 85 mio. kr. i omsætning og investering i fjernvarme anlæg ca. 22 mio. kr.
Råd og nævn, og selskaber
Agenda 21-gruppen er en gruppe af aktive borgere, der arbejder med lokale miljøinitiativer. Forvaltningen yder faglig, økonomisk og sekretærbistand til Agenda 21-gruppens arbejde. Gruppen afholder 6 ordinære møder årligt. 2 af møderne er mellem Agenda 21-gruppen og det politiske udvalget, hvor der drøftes emner af fælles interesse, afklares spørgsmål og udveksles information om nye tiltag og idéer, ligesom der fremlægges forslag til fremme af miljø og bæredygtighed. Agenda 21-gruppen vedrører primært de opgaver som forventes overført til Klima- og Naturudvalget, hvorfor opgaven fremover vil være forankret der.
På det tekniske område er der en række kommunale og fælleskommunale selskaber. Af de væsentligste kan nævnes:
- VEKS, Vestegnens Kraftvarmeselskab A/S
- HOFOR
- Biofos
- I/S Vestforbrænding
- Movia
- Hovedstadens Letbane
I bilag 2 er der en liste over alle de fora, hvor der sidder en politisk udnævnt repræsentant i bestyrelsen. Det er angivet hvilken chef, der er ansvarlig for administrativ service til den pågældende repræsentant.
Igangværende og kommende større opgaver
Byudvikling:
- I 2021 er der udarbejdet en revision af kommuneplanen i form af en digital kommuneplan. Forslag til Kommuneplan 2022 sendes i offentlig høring primo januar 2022 og forventes forelagt til endelig vedtagelse i juni 2022.
- I 2021 er udarbejdet en ny erhvervspolitik, som offentliggøres i i 2022.
- Fortsat lokalplanlægning for Bykernen med bla. Parkbyen og resterende dele af Gartnerbyen.
- Ny lokalplanlægning for Valhøjkvarteret.
- Byggesagsbehanding af byggerier bla. i Gartnerbyen, Rødovre Port, ny administrationsbygning, Valhøj Skole mv.
- Revision af Arkitekturpolitik
Vej og Park:
- Anlæg af cykelstier på Randrupvej, Veronikavej, Hendriksholms Boulevard, Rødovre Stationsvej, Brandholms Allé, Ejbyvej, Viemosevej og Sommerfuglevej
- Fortsættelse af ID-linjen langs Slotsherrensvej
- Ny stationsplads til Rødovre Nord (letbane) og Rødovre Station
- Anlægsarbejder for Letbanen
- Renovering af de gennemskærende veje med støjreducerende belægninger
- Bustilpasninger i 2025 i forbindelse med driftstart af letbanen
- Støjskærm langs Motorring 3 (Vejdirektoratet er bygherre og vejmyndighed)
- Plan for udrulning af el-ladestander i Rødovre (fælles med Klima- og Naturudvalget)
- Åge Knudsens Strøg i Bykernen
- Forprojekt for BRT langs Tårnvej
- Etablering ny teknisk plads
Miljø og Affald:
- Forberedelse af indsamling af mad- og drikkevareemballage
- Gennemførelse af initiativerne i den nye affaldsplan
- Ny støjhandlingsplan
- Ny rottehandlingsplan
- Ny spildevandsplan
- Udarbejdelse af DK2020 Klimahandlingsplan (Klima- og Naturudvalget)
- Implementering af klimatilpasningsplanen (fælles med Klima- og Naturudvalget)
- Implementering af plaststrategien (Klima- og Naturudvalget)
Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning:
- Konvertering til fjernvarme i området hovedsagligt afgrænset af syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. Ca. 1.800 ejendomme
- Forberedelse af yderligere konverteringsområder
- Fastlæggelse af vilkår for abonnementsordning
Planer og politikker
På de fleste fagområder skal vedtages planer/politikker i 2022, hvoraf nogle er lovbestemte. Se samtlige planer/politikker indenfor udvalgets ressortområde i bilag 3.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, Lbkg. nr. 318 af 28. marts 2017
Rødovre Kommunes styrelsesvedtægt af 28. januar 2018.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Organisationsdiagram - december 2021Bilag 2: Liste over fora, hvor der sidder en politisk udnævnt repræsentant i bestyrelsen
Bilag 3: Politikker og planer på Teknisk Forvaltnings områder
Startredegørelse - Lokalplan 155 for en del af Milestedet
Sag nr. 4
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I forbindelse med nedrivningen af to de to højhuse Ruskær og Agerkær i 2012 indgik frasalget af en del af AAB's Afd. 43's jordtilliggende med henblik på at finansiere nedrivningen og sikre den fremtidige drift af den tilbageværende del af Afd. 43. Fremtidigt byggeri i denne forbindelse er lokalplanpligtig.
Kommunalbestyrelsen godkendte i april 2021 (sag nr. 89) AAB's salg af matr. nr. 8eø og 8eæ af Rødovre By, Hendriksholm. AAB og køber har siden da i samarbejde med deres rådgivere arbejdet på et forslag til bebyggelse af de to grunde med nye boliger med tilhørende udearealer, som tilpasses de eksisterende forhold. Forslaget til bebyggelse omfatter etageboliger med en blanding af private familie- og senioregnede boliger samt almene familieboliger og et fælleshus, som vil kunne blive et værdifuldt bidrag til den videre udvikling af området. Der vil i lokalplanprocessen være fokus på at finde løsninger, som kan muliggøre, at en del af de almene boliger etableres som mindre, billige/betalbare boliger.
Startredegørelsen for Lokalplan 155 for en del af Milestedet beskriver i hovedtræk det forventede indhold i planforslaget og planprocessen med udgangspunkt i det udarbejdede forslag til bebyggelse.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Startredegørelsen for Forslag til Lokalplan 155 for en del af Milestedet vedtages med de indholdsmæssige hovedtræk, der er skitseret for arbejdet med Forslag til Lokalplan 155.
Beslutning
Anbefales med 4 stemmer for (A) og 1 imod (C).
Sagsfremstilling
Den Almene Boligforening (AAB) har solgt grundene (matr. nr. 8eæ og 8eø Rødovre By, Hendriksholm) til privat grundejer/udvikler og fremsendt et forslag til Rødovre Kommune om opførelse af to nye boligbebyggelser, som vil tilføre forskellige boligtyper og ejerformer i området.
Etageboligbebyggelsen etableres som en blanding af private familieboliger, private senioregnede boliger, 22% almene familieboliger og et fælleshus samt tilhørende bolignære fælles opholdsarealer. Der vil i lokalplanprocessen være fokus på at finde løsninger, som kan muliggøre, at en del af de almene boliger etableres som mindre, billige/betalbare boliger.
Bebyggelsen ønskes opført i 2-8 etager. Se Kortbilag 2-7 med skitser af bebyggelsen i vedlagte Startredegørelse.
Der foreligger en Lokalplan 108 af 12. oktober 2005 og Tillæg 1 til Lokalplan 108 af 13. februar 2008 (som fastlægger retningslinjer for nedrivningen af de to højhuse, samt udstykningen af delarealer til nybyggeri). Opførelse af ny bebyggelse er lokalplanpligtig.
Forslag til Kommuneplan 2022
Den planlagte udvikling er i overensstemmelse med Forslag til Kommuneplan 2022, som fastlægger det stationsnære kerneområde; Rammeområde 6F02 Milestedet-Højhusbebyggelsen til blandet bolig og erhverv med følgende rammebestemmelser:
"Boligområde, kontor- og serviceerhverv, uddannelsesinstitutioner, kulturelle institutioner og teknisk anlæg. Maks. bebyggelsesprocent 45% for området som helhed. Maks. 9 etager. Milestedet er udpeget som værdifuldt kulturmiljø".
Se Kortbilag 1 med Rammeområde 6F02 i vedlagte Startredegørelse.
Startredegørelse for lokalplan
Det forventede hovedindhold i et kommende lokalplanforslag vil være følgende:
- at indpasse de to nye bebyggelser og tilhørende udearealer for ophold og aktiviteter samt parkeringspladser på terræn
- at koble de nye bebyggelser på eksisterende veje- og stiforbindelser i området
- at sikre bevaringsværdig beplantning og områdets grønne profil
- at sikre kvalitet i de udendørs opholdsarealer
- at sikre arkitektonisk kvalitet i de to bebyggelser med fokus på tilpasning i eksisterende forhold.
Inddragelse
Projektet er udviklet af AAB og den private investor i fællesskab, og afdelingsbestyrelsen har i den forbindelse været inddraget i planlægningen.
I forbindelse med den offentlige høring af lokalplanforslaget foreslås der afholdt et borger-/dialogmøde, der eventuelt kan afholdes udendørs på stedet.
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning
Rammer om livet - Rødovre Kommunes Arkitekturpolitik
Forslag til Kommuneplan 2022
Kulturmiljøbeskrivelsen for Milestedet (udpeget værdifuld kulturmiljø i Forslag til Kommuneplan 2022).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Startredegørelse på Teknik- og Miljøudvalget – januar 2022
Vedtagelse af forslag til lokalplan - juni 2022
Borgermøde (eventuelt udendørs på stedet) - august 2022
Høring i 8 uger - juli og august 2022
Endelig vedtagelse af lokalplanen - november 2022
Offentliggørelse - december 2022.
Bilag
Bilag 1: Startredegørelse til Lokalplan 155 - For en del af Milestedet Endelig godkendelse af Affaldsplan 2022-2033
Sag nr. 5
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Forslag til Affaldsplan 2022-2033 har været i offentlig høring i perioden 7. september 2021 til 2. november 2021. Der er kommet to høringssvar, som er behandlet af Teknisk Forvaltning. Ingen af de indkomne høringssvar har afstedkommet ændringer i forslag til Affaldsplan 2022-2033.
Affaldsplan 2022-2033 skal nu endelig godkendes af Kommunalbestyrelsen og træde i kraft umiddelbart efter.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Affaldsplan 2022-2033 godkendes.
Beslutning
Anbefales med 4 stemmer for (A) og 1 imod (C).
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen vedtog på mødet den 31. august 2021 (sag nr. 129), at sende forslag til Affaldsplan 2022-2033 i otte ugers offentlig høring. Der er kommet to høringssvar, som er behandlet af Teknisk Forvaltning og vedlagt i bilag 1. Forvaltningens kommentarer sendes som besvarelse til høringssvar, i forbindelse med Kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse af Affaldsplan 2022-2033. Ingen af de indkomne høringssvar har medført ændringer i forslag til Affaldsplan 2022-2033.
Teknisk Forvaltning har foretaget nogle redaktionelle ændringer i forslaget til Affaldsplan 2022-2033. De fremgår af bilag 2. Endelig Affaldsplan 2022-2033 fremgår af bilag 3 og bilag til Affaldsplan af bilag 4.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse nr. 2159 af 9. december 2020 om affald
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020
Handlingsplan for cirkulær økonomi. National plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032, juli 2021 (national affaldsplan).
Økonomiske konsekvenser
Affaldsområdet er takstfinansieret og finansieres via affaldsgebyrerne. Området skal hvile-i-sig-selv, hvilket betyder, at et eventuelt overskud eller underskud skal indarbejdes i taksterne de efterfølgende år. Over- og underskud vil derfor ikke kunne overføres til det skattefinansierede område.
Implementeringen af aktiviteterne i affaldsplanen indeholdes i budgettet på affaldsområdet. Gennemførelsen af initiativerne forudsætter en løbende omprioritering af ressourcerne. Hvor det er nødvendigt, vil der forud herfor blive forelagt sager til politisk godkendelse.
Tidsplan
Affaldsplan 2022-2033 er gældende umiddelbart efter godkendelse.
Bilag
Bilag 1: Personopdelt høringsskema Affaldsplan 2022-2033Bilag 2: Redaktionelle rettelser
Bilag 3: Affaldsplan 2022-2033 endelig
Bilag 4: Bilag til Affaldsplan 2022-2033
Legalitetsgodkendelse af takster for vand og spildevand i 2022
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I henhold til vandsektorloven skal HOFOR Vand Rødovre A/S og HOFOR Spildevand Rødovre A/S fastsætte takster under eller lig med indtægtsrammen fra Forsyningssekretariatet. Kommunalbestyrelsen skal godkende, at taksterne er fastsat i overensstemmelse med gældende lovgivning. Dette kaldes en legalitetsgodkendelse.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at HOFORs takster for vand og spildevand i 2022 godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I henhold til vandsektorloven skal HOFOR Vand Rødovre A/S og HOFOR Spildevand Rødovre A/S fastsætte takster under eller lig med indtægtsrammen fra Forsyningssekretariatet. Herefter skal Kommunalbestyrelsen legalitetsgodkende taksterne. Indtægtsrammerne meldes ud for 2 år ad gangen.
HOFOR Vand Rødovre A/S fik udmeldt indtægtsrammer for 2021-2022 sidste år og har derfor kun modtaget en statusmeddelelse i år. Forsyningssekretariatets indtægtsramme for HOFOR Spildevand Rødovre A/S for 2022-2023 samt statusmeddelelse for HOFOR Vand Rødovre A/S for 2022 er vedlagt mødesagen som bilag.
HOFOR har den 17. november 2021 anmodet Kommunalbestyrelsen om at legalitetsgodkende følgende takster for 2022:
- HOFOR Vand Rødovre A/S takst - vandpris - 11,11 kr. ekskl. vandafgift og ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 1 jf. trappemodellen 22,46 kr. ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 2 jf. trappemodellen 17,97 kr. ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 3 jf. trappemodellen 9,98 kr. ekskl. moms.
Hvad angår vandafledningsafgiften er det et lovkrav, at virksomheder med stort vandforbrug skal have rabat. Det er årsagen til, at der eksisterer en "trappemodel" med 3 forskellige takster for vandafledningsafgift. Private husstande, offentlige myndigheder og mindre virksomheder skal alle betale den høje sats, som i 2022 er på 22,46 kr./m3 ekskl. moms.
Takstfastsættelsen for 2022 tager udgangspunkt i udmeldte indtægtsrammer fra Forsyningssekretariatet. Vejbidraget er budgetteret til ca. 0,7 mio. kr. Den samlede pris falder 3,7% i forhold til 2021, hvilket dækker over en lavere takst for både vand og spildevand.
Årsagen til takstfaldet skal findes i reguleringen af vandsektoren, hvor over- og underdækning skal modregnes det følgende år. Dette kan give en "elevatoreffekt" i taksterne, hvor de et enkelt år falder, selvom forsyningens omkostninger og dermed taksterne over tid er stigende. Fra 2023 og frem forventer HOFOR således igen stigende takster.
Yderligere specifikation af budgetterede omkostninger, investeringsbudgetter, nøgletal mv. fremgår af bilag til mødesagen. Det fremgår af bilagsmaterialet, at takstprovenuet overholder indtægtsrammerne fra Forsyningssekretariatet. Taksterne overholder endvidere hvile-i-sig-selv princippet, idet selskaberne løbende afvikler over/underdækning.
På grundlag af det materiale HOFOR har fremsendt, vurderer Teknisk Forvaltning samt Økonomi og Analyse, at taksterne for 2022 er lovlige, og kan legalitetsgodkendes af Kommunalbestyrelsen.
Lov- og plangrundlag
Vandsektorloven, LBK nr. 1693 af 16. august 2021
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 2291 af 30. december 2020.
Økonomiske konsekvenser
Den samlede vandpris falder 3,7% fra 2021 til 2022. For en lejlighed med et årsforbrug på 85 m3 medfører dette en besparelse på 164 kr. For et parcelhus med et årsforbrug på 140 m3 medfører det en besparelse på 270 kr.
Tidsplan
Taksterne skulle have været legalitetsgodkendt af Kommunalbestyrelsen senest 31. december 2021 og gælder fra 1. januar 2022 til 31. december 2022. På grund af sen fremsendelse af materialet fra HOFOR var det ikke muligt at behandle sagen på Kommunalbestyrelsens møde i december 2021.
Bilag
Bilag 1: Budgetter og takster 2022 for vand og spildevandBilag 2: Takstblad for vand og spildevand i 2022
Bilag 3: Økonomiske rammer 2022-2023 HOFOR Spildevand Rødovre
Bilag 4: Statusmeddelelse 2022 HOFOR Vand Rødovre
Diverse
Sag nr. 7
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.