Teknik- og Miljøudvalget
07-06-2022
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Fraværende
Sager 40 - 47
Meddelelser
Sag nr. 40
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Temadrøftelse af el-ladestrategi for Rødovre (se bilag 1).
Fælles drøftelse med KNU.
Vedlagt er oplæg til en åben drøftelse om emner, inddragelse, fokus og forholdene der skal tages hensyn til i udarbejdelse af en kommende el-ladestrategi for Rødovre Kommune. - Energinet, udskiftning af elkabel i Rødovre Parkvej, tidsplan (se bilag 2).
Indstilling
Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Drøftelsesoplæg til el-ladestrategi for RødovreBilag 2: Energinet, udskiftning af elkabel i Rødovre Parkvej, tidsplan
Kommuneplan 2022 - Endelig vedtagelse
Sag nr. 41
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommuneplan 2022 - sammen om et bæredygtigt Rødovre - har været i offentlig høring i 8 uger fra den 5. januar 2022 til den 2. marts 2022, og foreligger nu til endelig vedtagelse.
Under den offentlige høring indkom i alt 41 høringssvar.
Kommuneplanforslaget er miljøvurderet i forhold til de foreslåede ændringer. Kommuneplan 2022 indeholder en sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Kommuneplan 2022 - sammen om et bæredygtigt Rødovre, vedtages med de ændringer, der fremgår af sagsfremstillingen,
- at administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser og præciseringer samt
- at Kommuneplan 2022 offentlig bekendtgøres.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Kommuneplan 2022-2034 er en fuld revision af Kommuneplan 2018 med udgangspunkt i Rødovrestrategi 2020, og for første gang udgivet i digitalt format.
Forslaget har været i høring i 8 uger i perioden 5. januar 2022 til den 2. marts 2022. De indkomne høringssvar har givet anledning til forslag til ændringer i den endelige kommuneplan. Her præsenteres først en oversigt over høringssvarenes indhold (findes i deres fulde længde som bilag 1 og i opsummeret form med forvaltningens bemærkninger som bilag 2), dernæst en oversigt over ændringer som konsekvens af Staten bemærkninger (se bilag 3 og 4), forslag til ændringer som følge af øvrige høringssvar og endeligt en række bemærkninger til det videre arbejde med Kommuneplanen i medfør af høringssvarene. På baggrund af høringssvarene er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen som findes under fanen "Om Planen" - "Sammenfattende redegørelse (miljøvurdering)".
Indtil offentliggørelse af den endelige kommuneplan er forslag til ændringer i kommuneplanen skrevet med rødt, bortset fra ændringer i rammebestemmelser, da DKPlan (planprogrammet) ikke giver mulighed for det. Ændringerne skrives med sort, når kommuneplanen skal offentliggøres.
Høringssvar
I høringsperioden er der indkommet 41 høringssvar (2 var dubleret og 1 blev tilbagekaldt, hvilket vil sige at der i høringsportalen fandtes 44). Heraf kommer 4 fra Staten, offentlige virksomheder andre kommuner, 8 fra Agenda 21, foreninger, politiske partier mm., 7 fra ejere af erhvervsejendomme (heraf 3 som repræsenterer flere ejere) og 22 fra borgere (heraf fire, der repræsenterer flere borgere fra Brabrandvej, Tårnvej 71-75, Islevbro Vandværk og ældreboligerne på Nyholms Allé).
Ændringer som følge af bemærkninger/indsigelser fra Staten
Bolig- og planstyrelsen har på vegne af Miljøministeriet, Kirkeministeriet og Helsingør Stiftsøvrighed haft bemærkninger/indsigelser til Forslag til Kommuneplan 2022-2034, som er tilsendt Rødovre Kommune i et samlet notat og handler om følgende (se bilag 4):
- Grønt Danmarkskort – fastlæggelse af retningslinjer for prioritering af naturindsats; vægtning af hensynet til områderne samt sikring af Grønt Danmarkskort mod indgreb i form af byvækst, veje og andre tekniske anlæg mv., der kan forringe naturindholdet, levesteder og spredningsveje for vilde planter og dyr. Derudover savnes en redegørelse for, hvordan de tre nationale kriterier for udpegningen er anvendt, og om der ved en gennemførelse af planen vil kunne ske en påvirkning af international naturbeskyttelsesområder samt internationalt beskyttede arter.
- Kirkebyggelinjer og kirkens arealer – tilføjelse i redegørelsen for kirker og kirkegårde (under temaet ”Kulturarv”), om at Rødovre Kommune sammen med de kirkelige myndigheder vil klarlægge, om Grøndalslund Kirke og Rødovre Kirke afkaster beskyttelseslinjer efter Naturbeskyttelseslovens § 19. Derudover fremsættes der krav til en tilføjelse i redegørelsen for Potentielle naturområder (under temaet "Natur og fritid") om, at muligheden for øgning af naturindhold på overskydende arealer fra kirkens jord, i samspil med omkringliggende grønne områder, skal ske i dialog med de kirkelige myndigheder.
Der er indgået aftale med Bolig- og planstyrelsen om, at forslag til ændringer indarbejdes i kommuneplanen jf. aftalenotat af den 22. februar 2022 (se bilag 3). Ændringerne er følgende:
1. Tilføjelse til retningslinje 8.5 Grønt Danmarkskort under temaet ”Natur og fritid”: Til retningslinjerne for 8.5 Grønt Danmarkskort, er der tilføjet seks nye retningslinjer. To retningslinjer som fastlægger prioritering af naturindsats, én retningslinje som fastlægger vægtningen af hensynet til områderne inden for Grønt Danmarkskort og tre retningslinjer som fastlægger sikring af Grønt Danmarkskort mod indgreb. Retningslinjerne er fulgt op med en tilhørende tekst i redegørelsen. Derudover er der tilføjet et nyt afsnit ”De tre nationale kriterier i udpegningen af Grønt Danmarkskort” med en redegørelse for hvordan de tre nationale kriterier er anvendt samt et afsnit ”Kommuneplanens påvirkning” med en redegørelse for, om der ved en gennemførelse af planen vil kunne ske en påvirkning af internationale naturbeskyttelsesområder samt internationalt beskyttede arter.
2. Tilføjelse til redegørelsestekst for potentielle naturområder under temaet ”Natur og fritid”: I redegørelsesteksten for Potentielle naturområder (under temaet ”Natur og fritid”) tilføjes et afsnit om, at muligheden for øgning af naturindhold på overskydende arealer fra kirkens jord, i samspil med omkringliggende grønne områder, skal ske i dialog de kirkelige myndigheder.
3. Tilføjelse til redegørelsestekst for kirker og kirkegårde under temaer ”Kulturarv”: I redegørelsesteksten for Kirker og kirkegårde (under temaet ”Kulturarv”) tilføjes, at Rødovre Kommune sammen med de kirkelige myndigheder vil klarlægge, om Grøndalslund Kirke og Rødovre Kirke afkaster beskyttelseslinjer efter Naturbeskyttelseslovens § 19.
Forslag til ændringer som følge af høringssvar fra andre myndigheder og offentlige virksomheder
- Vejdirektoratet: Bemærkning om fastlæggelse af retningslinjer for stinet, information om at der ikke er udlagt arealreservationer til vejanlæg samt et opmærksomhedspunkt omkring støjplanlægning.
- Energinet: Bemærkninger knyttet til respektafstand, restriktive servitutter, opmærksomhed på højspændingsjordkabler i rammebestemmelser, præciseringer i redegørelsen samt orientering om igangværende projekter.
- Movia: Bemærkninger knyttet til det strategiske net, stationsnærhed for en BRT-station ved Rødovre Centrum og fremadrettet mulighed for at etablere garageanlæg i min. miljøklasse 4 til rengøring, vask af busser mv.
Bemærkningerne har givet anledning til følgende forslag til ændringer:
4. Præcisering i redegørelsestekst for højspændingskabler under temaet ”Teknik og miljø”: I redegørelsesteksten om højspændingskabler, er el-anlæggets beliggenhed præciseret, og kW rettet til kV.
5. Ændring af ordlyd i retningslinje 6.3 Højspændingskabler under temaet ”Teknik og miljø”: Ordlyden i retningslinjen for højspændingskabler er ændret og dertil tilføjet, at der skal etableres foranstaltninger for beskyttelse mod spændingsstigning i jorden, hvis høje elektrisk ledende objekter (f.eks. vindmøller, antenner, lysmaster o.l.) placeres nærmere en 50 m fra respektafstanden til jordkablerne.
6. Tilføjelse i rammebestemmelser om tilstedeværelse af el-anlæg (højspændings jordkabler): Retningslinje 6.3 Højspændingskabler, er fulgt op af en tilføjelse i kommuneplanens rammebestemmelser, der gør opmærksom på tilstedeværelsen af el-anlæg (højspændingskabler) i rammeområderne 3G02, 3G03, 4G03, 1T02, 2B11.
7. Tilføjelse til redegørelsestekst for BRT under temaet ”Trafik og mobilitet”: I redegørelsesteksten for BRT (Bus Rapid Transport) tilføjes et afsnit med overskriften ”Anden kollektiv transport” og en orienterende tekst om, at Rødovres kollektive transport fremgår af Rødovre Kommunes Trafikplan.
8. Tilføjelse til redegørelsestekst for stationsnærhed under temaet ”Byudvikling”: I redegørelsesteksten for stationsnærhed, tilføjes en sætning om at Rødovre Kommune i oktober 2021 har modtaget betinget tilsagn om stationsnærhed for BRT-Stationen ved Rødovre Centrum.
9. Ændring og tilføjelse til retningslinje 4.3 under temaet ”Trafik og mobilitet: For at imødekomme planlovskravet § 11a, stk1, nr. 4 om fastlæggelse af den overordnede infrastruktur, er overskriften i retningslinje 4.3 ændret fra Cykelstier til Stinet (stier, cykelstier og supercykelstier) så hele stinettet fastlægges jf. retningslinjekortet. Derudover er tre underpunkter, der fastlægger stinet og kvaliteten af stinettet som helhed, tilføjet retningslinjen 4.3.
Øvrige forslag til ændringer
Fremsendte bemærkninger fra borgere, foreninger, laug, erhvervsejere og politiske partier handler om:
- Valhøj Erhvervskvarter - rammebestemmelser, afstandszoner, VVM-forhold, trafik, skiltning og ønsker om nye planer (helhedsplan, lokalplan)
- Rammebestemmelser for blandet bolig og erhverv på Rødovrevej (nord)
- Kulturmiljøer
- Grønt Danmarkskort og naturgenopretning
- Flere grønne områder og byrum, biodiversitet og beplantning samt flere attraktive opholdsarealer
- Kollektiv transport, BRT (Bus Rapid Transport), metro og stationsplacering
- Dispensationspraksis ift. lokalplaner
- Borgerinddragelse, offentlighed, det digitale kommuneplanformat og formidling af indhold
- Sammenhæng mellem DK 2020 og Kommuneplan 2022-2034
- Støj og hastighed
- Haveboligområder og almene boliger
- Rammebestemmelser for Harrestrup Å
- Detailhandel (udvidelse af Lokalcenter Nørrekær/Milestedet)
- Fjernvarme, klimaveje, ladestandere og separat kloakering
Bemærkningerne har givet anledning til følgende forslag til ændringer:
10. Tilføjelse i rammebestemmelserne til Rammeområde 4B20: I rammebestemmelserne tilføjes et opholdsarealkrav på 50% pr. etagemeter (opholdsareal: en ejendom eller et områdes friareal/ubebyggede areal der anvendes eller planlægges anvendt til udendørs ophold, f.eks. i forbindelse med nærrekreative aktiviteter).
11. Tilføjelse til retningslinje 1.2 Byudviklingsområder: her tilføjes at "grønne rum og steder som understøtter biodiversitet" skal være i fokus i udviklingen af byrum og bygninger.
12. Ændring af overskrift og vision for temaet "Natur og Fritid": Overskriften "Natur og fritid" ændres til "Natur og Biodiversitet" og visionen er skærpet.
13. Tilføjelse i 8.8 Potentielle økologiske forbindelser og 8.9 Potentielle naturområder: her indskrives i begge retningslinjer, at beplantningen/tiltag i områderne skal understøtte biodiversitet.
14. Udskiftning af genvej til høringsportalen på forsiden: I de perioder hvor der ikke er kommuneplantillæg i høring, udskiftes genvejen til høringsportalen med en genvej til indholdet for ”Hvad er en kommuneplan” (læsevejledningen) under fanen ”Om planen”.
15. Tilføjelse til afsnittet ”Hvad gælder for dig” under fanen ”Om Planen” og i søgefunktionen "Hvad gælder for mig?": Til afsnittet tilføjes orientering om, at søgningen er begrænset til kommuneplanens indhold samt eventuel lokalplan, og at der derfor godt kan være andre sektorplaner, regulativer, servitutter o.l. der også gælder for en ejendom, som ikke vises.
16. Rettelse i kulturmiljøbeskrivelsen for Damhus Boulevard: På side 10 i kulturmiljøbeskrivelsen for Damhus Boulevard rettes "bøgehæk" til "lindehæk".
Herudover anbefaler Teknisk Forvaltning en række mindre redaktionelle rettelser og præciseringer i Kommuneplan 2022 samt en rettelse i rammebestemmelserne for rammeområderne 5F10 og 5F12 i byudviklingsområdet Bykernen. Ændringen gælder arealbetegnelsen som bebyggelsesprocenten beregnes af. Betegnelsen "for den enkelte grund" er ændret til "af området som helhed".
Øvrige bemærkninger
Ud over de konkrete ændringer i Forslag til Kommuneplan 2022-2034, fremhæves her en række temaer fra vurderinger og kommentarer til høringssvarene i bilag 2. Fælles for temaerne er, at de enten har været gennemgående i flere høringssvar, at de omfatter – men også rækker ud over – kommuneplanarbejdet, at det foreslåede er en del af et pågående arbejde, eller omhandler områder, der er stort fokus på i Rødovre Kommune, men ikke kan reguleres i kommuneplanen:
Valhøjs Erhvervskvarter:
I høringssvar til Forslag til Kommuneplan 2022-2034 er der bl.a. fremsat forslag om at udvide rammeområder der giver mulighed for boligudvikling. Alternativt ønskes hele Valhøjs Erhvervskvarter fastholdt som erhvervsområde. Kommunalbestyrelsen vedtog på sit møde 15. februar 2022 (sag nr. 22) Erhvervspolitik 2022, hvoraf det fremgår, at størstedelen af Valhøj Erhvervskvarter skal forblive erhvervsområde, og at plangrundlaget for Rødovres to erhvervsområder skal være med til at understøtte nuværende og fremtidige virksomheder, der ønsker at drive virksomhed i byen. Udpegningen i kommuneplanen af områder, som i fremtiden kan omdannes til boliger er derfor begrænset til de rammeområderne 4B20 og 4B21, som ligger ud til henholdsvis Korsdalsvej og ned mod Roskildevej i forlængelse af de eksisterende boligområder. De to nye rammeområders beliggenhed får derved trafikal adgang begrænset til den ydre del af Valhøjs Erhvervskvarter, således at boligtrafikken ind i erhvervsområdet begrænses. Valhøj Erhvervskvarter er i sin helhed udpeget som et byudviklingsområde, og før de to områder 4B20 og 4B21 kan omdannes til boliger, skal der udarbejdes lokalplan(er). I forbindelse med lokalplanlægningen skal der udarbejdes analyser af bl.a. støj- og trafikforhold, herunder afvikling af trafik til eksisterende erhverv, forbindelser igennem området og til omgivelserne, behov for klimatilpasning, beplantning, herunder betydningen for biodiversitet og biomasse, værdifulde kulturmiljøer mm.
Arealudlæg til en ny skole:
I høringssvar til Forslag til Kommuneplan 2022-2034 er der fremsat forslag om at udlægge areal i Valhøj Erhvervskvarter til offentligt areal med mulighed for skole og idræt. Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde 14. december 2021 (sag nr. 202) igangsættelsen af en lokaleanalyse på skoleområdet, som skal danne baggrund for en langsigtet investeringsplan. På baggrund af analysen vil behovet for evt. nye arealudlæg til skole i Rødovre Kommune blive undersøgt nærmere.
Arealer med mulighed for multihal og andre idrætsfaciliteter:
I høringssvar til Forslag til Kommuneplan 2022-2034, er der fremsat forslag om at give mulighed for bl.a. multihal og -anlæg og andre tidssvarende idrætsanlæg i flere af Valhøj Erhvervskvarters rammeområder. Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde 14. december 2021 (sag nr. 201) at afsætte midler til en analyse af mulighederne for etablering af idræts- og bevægelsesfaciliteter i Rødovre Kommune, herunder i området omkring Rødovrehallen. På baggrund af analysen vil behovet for evt. nye arealudlæg til idræts- og bevægelsesfaciliteter i Rødovre Kommune blive undersøgt nærmere.
Ladestandere til elbiler:
I høringssvar til Forslag til Kommuneplan 2022-2034 fremsættes der ønske om udarbejdelsen af en strategi for opsætning af ladestandere, og at en sådan integreres i kommuneplanen. Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde 26. april (sag nr. 71) prioritering af indsatser i Klimahandlingsplanen DK2020, hvor indsats nr. 9 er udarbejdelse af en strategi for ladestandere. Rødovre Kommune igangsætter i juni 2022 udarbejdelsen af en sådan ladestanderstrategi, som blandt andet kommer til at udpege offentlige områder til fremtidig opsætning af ladeinfrastruktur i Rødovre. Det er målet, at udbuddet af lademuligheder i Rødovre Kommune skal være med til at fremme udbredelse af el-biler. Der er imidlertid på nuværende tidspunkt ikke hjemmel i Planloven til at inkludere krav til opsætning af ladestandere i en kommuneplan. Ladestanderstrategien vil derfor, når den er vedtaget, fremgå af infoboksen under fanen ”Trafik og mobilitet” med et direkte link, og vil således indgå direkte i de løbende arbejde med den sammenfattende fysiske planlægning.
Rødovres grønne profil:
I høringssvar til Forslag til Kommuneplan 2022-2034 er der kommet bemærkninger til Rødovre Kommunes intentioner om at ville styrke den grønne profil, og hvorledes dette giver sig til udtryk i kommuneplanforslaget. Rødovre Kommune er fuldt udbygget og med Rødovrestrategien er det derfor besluttet, at fokus skal være på at prioritere kvaliteten af eksisterende grønne arealer i byen, sikre og fremme grønne kvaliteter i udviklingsområderne samt langs veje og pladser. I kommuneplanens retningslinjer fastlægges denne strategi og prioritering under temaerne "Byudvikling", "Erhverv", "Trafik og mobilitet" og "Natur og Biodiversitet". Gennem den videre planlægning vil Kommuneplanens retningslinjer og rammebestemmelser, sammen med kommunens øvrige grønne tiltag, derfor være med til at kunne løfte den grønne profil. Herunder udviklingen af en smukkere og grønnere by, som skaber rammer for fysisk og mental sundhed, understøtter udviklingen af gode fællesskaber, giver miljømæssige fordele og øger antallet af planter og dyr. Vejprojektet for de gennemskærende veje, er et konkret igangværende projekt, hvor beplantning sammen med støjreduktion udgør et centralt fokus. Kommunalbestyrelsen godkendte på sit møde 26. april (sag nr. 71) prioritering af indsatser i Klimahandlingsplanen DK2020, hvor indsatserne 32-42 retter sig imod natur og dyreliv m.m., og på sigt vil skubbe udviklingen i retning af et grønnere Rødovre. Som et konkret eksempel på sammenhæng mellem byudvikling og styrkelse af den grønne profil kan den igangværende udvikling af Bykernen fremhæves; her etableres offentligt tilgængelige grønne gårde, grønne tage og et nyt, grønt hovedstrøg, der både tilbyder nye rekreative muligheder, øger biomassen og bidrager til biodiversiteten i et centralt beliggende område, der tidligere var et nedslidt erhvervskvarter. På baggrund af høringssvarene, foreslås desuden, at man i det fremtidige udviklingsområde Valhøjs Erhvervskvarter, fastsætter et minimums opholdskrav i rammebestemmelserne for det vestliggende boligområde (Rammeområde 4B20) til min. 50% pr. etagemeter. Det er 10 procentpoint mere end kravet på 40% pr. etagemeter, som er det krav der stilles til etagebebyggelse i de generelle rammer. Når der skal udarbejdes en lokalplan for området, vil der kunne stilles yderligere krav omkring offentlig tilgængelighed til området samt graden og karakteren af områdets udehopholdsarealer.
Kulturmiljøer:
Udpegningen af de 15 kulturmiljøer i Forslag til Kommuneplan 2022 har givet anledning til, at der i flere høringssvar er udtrykt bekymring for konsekvenserne af eventuelle restriktioner, dette vil medføre. Blandt andet i forhold til ønsker om tilbygning, ombygning, nedrivning o.l. Kommuneplanens udpegning giver ikke direkte hjemmel til at håndhæve de anbefalinger, der fremgår af kulturmiljøbeksrivelserne. Anbefalingerne har status af vejledning, hvor der ved ændringer bør tages hensyn til kulturmiljøets bærende værdier, som der er redegjort for i kulturmiljøbeskrivelsen. Anbefalingerne kan – hvis det er relevant – indgå i en dialog mellem forvaltning og grundejere, som ønsker at ændre deres hus. Ønskes anbefalingerne håndhævet ad juridisk vej, skal de indgå i en lokalplan, hvor dette fremgår.
Registrering, kulturmiljøbeskrivelser og udpegningen af kulturmiljøerne, herunder den fortælling der er vægtet i prioriteringen af de udvalgte kulturmiljøer i Kommuneplan 2022, er foretaget af et eksternt konsulentteam i samarbejde med en følge- og projektgruppe bestående af repræsentanter fra lokale foreninger og museer, Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Rødovre, Fællesrepræsentationen af almene boligorganisationer, Oplevelsescentret Vestvolden, Lokalhistorisk forening, Forstadsmuseet og Kroppedal Museum samt relevante tværfaglige medarbejdere fra Rødovre Kommune.
Ved beslutning om udarbejdelse af en lokalplan for et område der indgår i et udpeget kulturmiljø, vil dette ske med afsæt i en startredegørelse og efterfølgende lokalplanproces i dialog med grundejerforeningerne/berørte borgere og andre relevante parter.
Borgerinddragelse:
Flere høringssvar fremhæver ønsket om mere inddragelse og større offentlighed i arbejdet med kommuneplanen. I forbindelse med igangsætningen af arbejdet med revision af Rødovrestrategien vil processen for udarbejdelse af planstrategi og kommuneplan blive evalueret med henblik på at styrke inddragelse af borgere, erhvervsliv, foreninger og frivillige i det fremtidige arbejde med kommunens planer, strategier og programmer.
Link til Kommuneplan 2022
Kommuneplan 2022 - Sammen om et bæredygtigt Rødovre tilgås via følgende link:
http://rk.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/DKplan.aspx?planId=5
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Endelig vedtagelse - juni 2022
Offentliggørelse - juli 2022.
Bilag
Bilag 1: Høringssvar (i fuld længde)Bilag 2: Svarskema - Høringssvar Kommuneplan 2022
Bilag 3: Frafald indsigelse Rødovre Kommuneplan 2022
Bilag 4: Statens bemærkninger til Rødovre Kommunes forslag til Kommuneplan 2022
Forslag til Tillæg 3 til Lokalplan 145 og Tillæg 1 til Kommunaplan 2022
Sag nr. 42
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen tog på sit møde den 22. juni 2021 (sag nr. 124) bedømmelsen af arkitektkonkurrencen om Ny bygning til rådhusfunktioner til efterretning. Vinderforslaget, som blev offentliggjort dagen efter, er udarbejdet af et konsortium bestående af Werk Arkitekter, OJ Rådgivende Ingeniører og BE Hamburg. Siden offentliggørelsen har Rødovre Kommune arbejdet tæt sammen med vinderne om at udvikle og detaljere projektet, så det bedst muligt bidrager til at realisere visionen om at udvikle Bykernen til en levende og bæredygtig centralt placeret ny bydel.
Tillæg 3 til Lokalplan 145 etablerer det planmæssige grundlag for realisering af Ny bygning til rådhusfunktioner, bebyggelsen af nabogrunden mod Tårnvej som foreslået i arkitektkonkurrencens vinderforslag, forenkler realiseringen af en fælles parkeringsløsning disse to projekter imellem, samtidig med at det reviderer afgrænsningen af Lokalplan 145 i overensstemmelse med konsekvenserne af arealoverdragelserne Rødovre Kommune og ejerne af nabogrunden imellem.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Forslag til Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 med miljøscreening vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger,
- at Forslag til Tillæg 3 Lokalplan 145 - Karrébyen med miljøscreening vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger,
- at Forslag til Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 ikke miljøvurderes samt
- at Forslag til Tillæg 3 til Lokalplan 145 - Karrébyen ikke miljøvurderes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune har arbejdet tæt sammen med Werk Arkitekter om at udvikle den nye bygning til rådhusfunktioner, så det bedst muligt bidrager til at realisere Kommunalbestyrelsens vision for området. En del af visionen var en fælles udvikling af kommunens bygning og bebyggelsen af nabogrunden mod Tårnvej. Dette kommer bl.a. til udtryk i en fælles parkeringsløsning to projekter imellem.
Tillæg 3 til Lokalplan 145 behandler sammenlægning af to delområder (G og H) til delområde G. Sammenlægningen fordeler byggemulighederne for området uden at ændre det samlede antal etage m2, som forbliver ca. 15.000.
Dette arbejde har omfattet en undersøgelse af mulighederne for også at realisere den bebyggelse, som i vinderforslaget blev foreslået på nabogrunden vest for Ny bygning til rådhusfunktioner - mod Tårnvej (matrikel nr. 7mx, hvor den bygning, der tidligere husede Sundhedscentret, og som nu er indrettet til midlertidig husning af daginstitutionen Solen, ligger). Undervejs i arbejdet er endvidere indgået en aftale med ejeren af grunden nord for Ny bygning til rådhusfunktioner (matrikel nr. 7ao, som ejes af Centrumkontorene RK 2020 ApS ved Casa A/S, og hvor opførelsen af en beboelsesejendom pt. pågår), om en gensidig overdragelse af arealer med henblik på at tilvejebringe et bedre byrum de to bygninger imellem end det oprindeligt var muligt, hvilket er godkendt af Kommunalbestyrelsen på møde den 25. januar 2022 (sag nr. 5).
Afgrænsningen af delområde E ændres, så det tilpasses den nye matrikelgrænse for matrikelnr. 7ao (vinkelgrunden øst og syd for børneinstitutionen Solen).
Tillæg 3 til Lokalplan 145 indeholder desuden en justering af bestemmelserne om etagehøjder, således at de fastsatte etagehøjder kun gælder for etageboligbebyggelse og ikke for erhvervsbyggeri (de facto administrationsbygningen). Justeringen skyldes behovet for højere etager i administrationsbygningen, så der bl.a. kan etableres den nødvendige ventilation i arbejdslokalerne. Det skal bemærkes, at Lokalplan 145 giver mulighed for op til 6 etager, men at administrationsbygningen kun er i 5 etager. Den samlede højde på administrationsbygningen vil dermed ikke overstige boligbyggerierne i 6 etager.
Forslag til Tillæg 3 til Lokalplan 145 er vedlagt som Bilag 1.
Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 udvider grænsen for rammeområde 5F10 til også at indeholde matrikelnr. 7mx (det tidligere Sundhedscenter), som hidtil har ligget i rammeområde 5F12. Ændringen muliggør Tillæg 3 til Lokalplan 145, hvor der fastsættes en bebyggelsesprocent på 150 for delområde G.
Miljøscreening er vedlagt som Bilag 2.
Planerne skal ikke miljøvurderes:
Der er gennemført en screening af planforslagenes indvirkning på miljøet i henhold til Lov om Miljøvurdering af planer og programmer. Rødovre Kommune har vurderet, at planforslaget ikke skal miljøvurderes.
Forslag til Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 er vedlagt som link.
http://rk.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/DKplan.aspx?planId=5
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer
Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik
Kommuneplan 2022
Rødovre strategien.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Offentlig høring i 4 uger fra den 28. juni 2022 til den 26. juli 2022
Endelig vedtagelse 27. september 2022
Offentliggørelse oktober 2022.
Bilag
Bilag 1: Tillæg 3 til Lokalplan 145Bilag 2: Miljøscreening af tillæg 3 til Lokalplan 145 og tillæg 1 til Kommuneplan 2022
Forslag til fællesregulativ for Harrestrup Å-systemet
Sag nr. 43
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
De otte kommuner langs Harrestrup Å-systemet har i samarbejde udarbejdet forslag til Fællesregulativ for Harrestrup Å, Bymose Rende, Kagså og Sømose Å. Fællesregulativet vil samle og afløse syv ældre vandløbsregulativer. Der er desuden udarbejdet et udkast til miljørapport for fællesregulativet samt udkast til en væsentlighedsvurdering for Natura2000-området Kalveboderne. Forslag til fællesregulativet og de to vurderinger skal sendes i offentlig høring.
Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at forslag til fællesregulativet samt tilhørende miljøvurdering og væsentlighedsvurdering sendes i offentlig høring samt
- at Teknisk Forvaltning i denne sag delegeres beslutningskompetencen i den videre proces for fællesregulativet, miljøvurdering og væsentlighedsvurdering.
Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 7. juni 2022, pkt. 18:
Orientering taget til efterretning.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Fællesregulativet
I aftalen om Harrestrup Å-samarbejdet, som blev indgået mellem kommunerne og forsyningerne i Harrestrup Å-oplandet i 2014, er det aftalt, at kommunerne skal udarbejde et fælles vandløbsregulativ (fællesregulativ) for de offentlige vandløb i Harrestrup Å-oplandet. Vandløbene er Harrestrup Å, Bymose Rende, Kagså og Sømose Å. Fællesregulativet skal sikre et mere ensartet administrationsgrundlag for vandløbene og for projekterne i Harrestrup Å-kapacitetsplanen.
Der er samtidigt i både Rødovre og øvrige kommuner et behov for at få opdateret regulativet i forhold til virkeligheden med hensyn til udvidede og indskrænkende broer og underføringer. De eksisterende byggelinjer er videreført, og der lægges med ændringerne ikke op til ændringer i forløbet gennem Rødovre, men der foretages nogle justeringer i forhold til oprensningskrav etc.
Et vandløbsregulativ er et retsgyldigt dokument - et lovpligtigt værktøj for vandløbsmyndighedens administration, der fungerer som kontrakt imellem kommunen som vandløbsmyndighed og bredejere om rettigheder og pligter ved vandløbene. Regulativet beskriver desuden vandløbets fysiske form med tilløb, dræn, bygværker, broer mv., samt fastlægger rammer for vandløbsvedligeholdelsen. Alle offentlige vandløb skal være omfattet af et vandløbsregulativ. Da fællesregulativet skal anvendes som administrationsgrundlag for vandløbsmyndigheden, er det af overvejende teknisk karakter, og kan derfor være vanskeligt at tilgå for lægmand.
Fællesregulativet vil erstatte de syv gældende vandløbsregulativer, der er fra 1996-2000. Med fællesregulativet vil vandløbenes skikkelse blive ændret fra geometrisk til teoretisk skikkelse, dvs. fra "kanal-form" til at tillade mere naturlig variation. Herved sikres vandløbenes vandføringsevne samtidig med, at der gives mere plads til naturlig vandløbsdynamik og dyre- og planteliv. Oprensningsbehov forventes deraf reduceret, mens behov for kontrol og dokumentation af vandføringsevne forøges. Fællesregulativet vil desuden ensarte rammerne for vedligeholdelsen, mens antallet af årlige grødeskæringer ikke ændres.
Miljøvurdering
Fællesregulativet er en plan, som efter miljøvurderingsloven skal miljøvurderes. Kommunerne har udarbejdet et udkast til miljøvurderingsrapport, som gennemgår fællesregulativets potentielle miljøpåvirkninger. Fællesregulativet vurderes samlet set ikke at have en negativ påvirkning på miljøet eller forringe vandområdernes tilstand eller mulighed for at opnå god økologisk tilstand. Reduceret oprensningsbehov vurderes at give en positiv påvirkning i forhold til vandkvalitet og forbedrede forhold for dyre- og planteliv.
Natura 2000, Væsentlighedsvurdering
Harrestrup Å munder ud i Kalveboderne ved København, der er et beskyttet Natura2000-område. Der er derfor udarbejdet udkast til en vurdering af fællesregulativets påvirkning af Natura2000-området. Væsentlighedsvurderingen konkluderer, at vedtagelse af fællesregulativet ikke vil medføre væsentlige påvirkninger af de habitater og arter, som Natura 2000-området er udpeget for. Det vurderes ligeledes, at den økologiske funktionalitet for bilag IV-arters yngle- og rasteområder samlet set kan opretholdes på mindst samme niveau som hidtil.
Lov- og plangrundlag
Vandløbsloven, Bekendtgørelse af lov om vandløb, LBK nr. 1217 af 25. november 2019
Miljøvurderingsloven, lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27. oktober 2021
Habitatbekendtgørelsen, Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, BEK nr. 2091 af 12. november 2021.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af fællesregulativet vil reducere udgifter til oprensning, men forøge udgifter til kontrol. Alle udgifter afholdes indenfor eksisterende driftsbudget for vandløb.
Tidsplan
Tidsplanen for offentlighedsfasen for fællesregulativet og miljøvurderingen er:
8 ugers offentlig høring af fællesregulativ og miljø- og væsentlighedsvurdering igangsættes 1. juli 2022 og løber frem til slut uge 37 (16. september 2022)
Herefter indarbejder kommunerne eventuelle høringssvar, således at kommunerne kan påbegynde godkendelse af fællesregulativet fra og med uge 41, 2022.
Bilag
Bilag 1: Udkast til FællesregulativBilag 2: Miljøvurdering af Fællesregulativ
Bilag 3: Natura 2000 væsentlighedsvurdering
Udskiftning af dieselskraldebiler til elskraldebiler
Sag nr. 44
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I forlængelse af Kommunalbestyrelsens beslutning om at lease yderligere en el-skraldebil til indsamling af drikkekarton foreslår Teknisk Forvaltning at udskifte to gamle dieselskraldebiler til elskraldebiler. Hermed opnås synergien ved et samlet og større EU-udbud. Udskiftningen af de to dieselskraldebiler til elskraldebiler er en af de vedtagne indsatser i DK2020-klimahandlingsplanen.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at udbud på tokammer elskraldebil og udskiftning af to gamle dieselskraldebiler til elskraldebiler sker ved at gennemføre udbud på tre elskraldebiler samt
- at udgiften på netto 0 kr. svarende til en udgift på 0,3 mio. kr. og en tilhørende indtægt på 0,3 mio. kr., som beskrevet i sagsfremstillingen vil blive indarbejdet i budget 2024 og frem.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har på deres møde den 26. april 2022 (sag nr. 71) godkendt, at de 50 foreslåede indsatser i Rødovre Kommunes DK2020 projekt skal udgøre grundlaget for det videre arbejde med klimahandlingsplanen.
En af de 50 indsatser handler om omstilling til eldrevne skraldebiler (indsats nr. 16). I denne indsats er det bl.a. beskrevet, at de to ældste skraldebiler i affaldsindsamlingen er fra 2012-2013, og at de er købt brugt. De to biler vil umiddelbart være de første, som står til udskiftning, og det vil være det første skridt i indsats 16 under Rødovre Kommunes DK2020-projekt med omstilling til eldrevne skraldebiler.
I sagen om anlægsbevilling til indkøb og leasing af skraldebiler på Kommunalbestyrelsens møde den 26. marts 2019 (sag nr. 32) vurderede Teknisk Forvaltning, at fordelen ved at lease tre af de nye skraldebiler, der kører på diesel er, at Rødovre Kommune ikke binder sig til dieselskraldebiler i otte år, som er den normale afskrivningsperiode for en dieselskraldebil. Derimod er der mulighed for hen ad vejen at udskifte de lejede/leasede dieselskraldebiler med nye elskraldebiler i takt med, at teknologien på markedet for elskraldebiler udvikles og elbilernes køreradius derved bliver større. Udviklingen på markedet for elskraldebiler er i fuld gang, og en udskiftning af dieselbiler til el er nu en reel mulighed, men Teknisk Forvaltning vil hellere fokusere på udskiftning af de ældste og brugte dieselskraldebiler, som det er beskrevet i indsats 16 i Rødovre Kommunes DK2020 projekt, fremfor at starte med de tre leasede dieselbiler. De to ældste skraldebiler har Euronorm V, og forurener væsentlig mere end de tre leasede dieselskraldebiler, der har Euronorm VI. Der er således en miljømæssig god grund til at starte med udskiftning af de ældste dieselbiler. Serviceudgifterne til drift og vedligehold på disse biler er nu også på et niveau, hvor det ikke længere giver mening at holde dem kørende.
Kommunalbestyrelsen har på deres møde den 31. maj 2022 besluttet at købe en tokammer elskraldebil, i forbindelse med implementering af indsamlingsordning for mad- og drikkevarekarton sammen med plast. Indkøbet af en tokammer elskraldebil skal ske via et EU-udbud.
Gennemførelsen af et EU-udbud er en krævende proces, både tidsmæssigt og økonomisk. Udskiftningen og leasing af skraldebiler skal ske ved EU-udbud, og derfor vurderer Teknisk Forvaltning, at det vil skabe god synergi og være mest omkostningseffektivt, hvis der laves et samlet udbud på alle tre biler, da der er tale om udbud på elskraldebiler med stort set de samme specifikationer og krav. Hvis udskiftningen af de to gamle dieselbiler startes op nu, vil de være mere end 10 år gamle, når udskiftningen sker. Der forventes en leveringstid på op mod to år for nye elskraldebiler.
Traditionelt regnes levetiden på en dieselskraldebil at ligge omkring otte år, og derfor følger der en del udgifter til service og vedligeholdelse af de gamle skraldebiler.
Hvis de nye elskraldebiler leases forventes der kun at være en ekstra udgift på 0,15 mio. kr. pr. bil, ved udskiftningen af de gamle biler. Hvis de alternativt udskiftes til nye dieselskraldebiler, vil det ikke medføre en merudgift pga. gevinsten ved færre udgifter til drift og vedligehold. Det vil imidlertid have betydning miljømæssigt, da bilerne vil gå fra Euromnorm V til Euronorm VI, som er minimumskrav til nye dieselbiler.
Teknisk Forvaltning bemyndiges til at igangsætte et EU-udbud og indgå kontrakt på anskaffelse af to elskraldebiler sammen med anskaffelse og udbud på tokammer elkompromatorbil, som besluttet på mødet den 31. maj 2022.
Indkøbskontoret vil indhente to tilbud på leasing af de anskaffede biler og bemyndiges til at indgå aftale med den leverandør, der giver det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013: ”Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.”
Rødovre Kommunes indkøbspolitik fra maj 2017.
Økonomiske konsekvenser
Affaldsområdet er takstfinansieret og finansieres via affaldsgebyrerne. Området skal hvile-i-sig-selv, hvilket betyder, at et eventuelt overskud eller underskud skal indarbejdes i taksterne de efterfølgende år. Over- og underskud vil derfor ikke kunne overføres til det skattefinansierede område.
Indkøb af to elskraldebiler medfører en anslået ekstraudgift til leasing på 0,3 mio. kr. pr. år, der dækkes af en tilsvarende indtægt fra affaldsgebyrerne på 0,3 mio. kr. der vil blive indarbejdet i budget for 2024 og fremefter.
Indtægter og udgifter vedrører hovedfunktion 01.38 Affaldshåndtering.
Tidsplan
December 2022: Sag om godkendelse af leasing aftale på indkøb af tokammer elkomprimatorbil og to elskraldebiler.
Igangsættelse af forundersøgelse af BRT på linje 200S
Sag nr. 45
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Der skal tages stilling til igangsættelse af arbejdet med forundersøgelser for BRT mellem Avedøre til Gladsaxe ad Tårnvej, samt udarbejdelse af forslag til finansiering og byrdefordeling for etablering af BRT-anlæg. I investeringsoversigten for budget 2022 er der afsat et rådighedsbeløb på 1,0 mio. kr. til Tårnvej - analyse og disponering af vejareal samt forprojektering, som er straksbevilget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Kommune deltager i fælles forundersøgelse om etablering af BRT-linjer på linje 200S fra Avedøre til Gladsaxe,
- at der for linje 200S iværksættes en forberedende undersøgelse, jf. forslag til kommissorium samt
- at Rødovre Kommune sammen med øvrige beliggenhedskommuner samt Region Hovedstaden i efteråret 2022 udarbejder et eller flere forslag til principper for finansiering og byrdefordeling for etablering af BRT-anlæg.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
BRT er højklassede bussystemer med højt serviceniveau og hyppige afgange. BRT kører som udgangspunkt i egne vognbaner med signalprioritering i signalkryds og dermed høj rejsehastighed og pålidelighed. Stoppestederne på BRT-linjer har karakter af stationer med niveaufri ind- og udstigning, og BRT-busserne vil være eldrevne ledbusser med høj passagerkomfort. BRT er dermed et højklasset kollektivt transportsystem, der kan tiltrække og transportere væsentligt flere passagerer end ordinære buslinjer. BRT er udbredt mange steder i såvel Europa som den øvrige verden. Den første danske BRT strækning (Plus-bus) åbner i Aalborg i 2023.
I samarbejde mellem beliggenhedskommunerne, Region Hovedstaden og Movia er gennemført mulighedsstudier, der screener de trafikale og økonomiske effekter af BRT-linjerne. Her indgik 200S langs Tårnvej som en BRT linjeføring. Se bilag 1.
Anlæggelsen af en BRT-linje medfører, at der ved udpeget stationer kan ansøges om, at oplandet til stationen vil være omfattet af stationsnærhedsprincippet, når der skal udarbejdes Kommuneplan og lokalplaner for området. Det har Rødovre Kommune tidligere gjort og fået tilsagn om for stoppet ved Rødovre Centrum. Dette er indarbejdet i kommunens planer for Bykernen i forbindelse med den igangværende byudvikling. Stationsnærhedsprincippet er først gældende for kommuneplanlægning, når BRT er færdiganlagt. Det medfører derfor umiddelbart ikke yderligere byudvikling.
I juni 2021 indgik Folketinget aftale om en infrastrukturplan. I planen indgår statslig medfinansiering af indtil halvdelen af etablering af 200S med op til 525 mio.kr. Desuden vil staten udføre og finansiere de nødvendige VVM-undersøgelser (forundersøgelser).
Der er indgået aftale mellem staten, regionen og beliggenhedskommunerne om i fællesskab at finansiere en forberedende undersøgelse af BRT på 200S. Rødovre Kommune har i investeringsoversigten for budget 2022 givet en straksbevilling på 1,0 mio. kr. i anlægsbevilling til medfinansiering.
Forslag til kommissorium til undersøgelsen er vedlagt som bilag 2.
I undersøgelsen skal der vurderes alternative linjeføringer, ligesom der skal være særlig opmærksomhed om at skabe optimale skifteforhold til S-togsstationerne i Friheden, Rødovre og Husum.
Den forberedende undersøgelse planlægges iværksat senest ved årsskiftet 2022-23 og afsluttet i starten af 2024. Denne undersøgelse skal koordineres med en forventet sideløbende udredning om letbane eller BRT fra Gladsaxe Trafikplads ad Frederikssundsvej til Nørrebro St.
BRT-kommunerne og Region Hovedstaden har indgået i en tæt dialog med Transportministeriet om, hvilke rammebetingelser, der skal være til stede, for at kommunerne og region kan deltage i BRT-projekter. Borgmestre og regionsrådsformand afholdte møde med ministeren om sagen 9. marts, og på baggrund heraf er parterne blevet enige om et forståelsespapir (Bilag 3), der fastlægger,
- at den kommunale medfinansiering sker uden for det kommunale anlægsloft,
- at lokale parter kan lånefinansiere deres anlægsudgifter til BRT med tilbagebetaling over 40 år og
- at der er symmetri i risikoen på anlægsprojektet.
Transportministeriet har tilkendegivet at arbejde efter en endelig afklaring af disse forhold inden årets udgang. Det er dog ikke lykkedes at få en endelig tilbagemelding fra Transportministeren vedr. stillingtagen til forståelsespapir samt kommissorium for forberedende undersøgelse på linje 200S.
En del af udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget er at igangsætte et udredningsarbejde om fordeling af den lokale anlægsfinansiering. Dette er erfaringsmæssigt en længere proces, og det er derfor relevant at dette igangsættes i god tid, således at finansieringsnøglerne kan indgå i det fremtidige beslutnings- og efterfølgende aftalegrundlag. Beliggenhedskommunerne og regionen har derfor aftalt at påbegynde dette arbejde efter sommerferien 2022 med henblik på at udarbejde et eller flere forslag til byrdefordeling inden årets udgang.
For BRT-linjer i hovedstadsregionen vil det typisk gælde, at linjerne går på tværs af kommunegrænser og ligeledes berører statsveje, samtidig med at Region Hovedstaden finansierer driften på linjerne. Dette indebærer, at projektet vil inddrage flere kommuner, regionen og staten. Der vil derfor på et senere tidspunkt være behov for stillingtagen til den mest hensigtsmæssige model for den politiske styring af tværgående BRT-projekter. Det er derfor i forståelsespapiret aftalt, at en afklaring af dette skal være på plads, samtidig med, at der evt. træffes endelig beslutning om etablering af de enkelte BRT-linjer.
Lov- og plangrundlag
Ansøgning om stationsnærhed ved BRT-station, Rødovre Centrum, Kommunalbestyrelsens møde den 22. juni 2021, sag nr. 112
Aftale om Infrastrukturplan 2035
Budget 2022.
Økonomiske konsekvenser
I anlægsbudgettet (Investeringsoversigten) 2022 er der givet en straks anlægsbevilling på 1.000.000 kr. til Tårnvej - analyse og disponering af vejareal samt forprojektering.
Udgiften på 1.000.000 kr. vedrører hovedfunktion 2.28 Kommunale veje.
Den samlet anlægsramme for BRT på linje 200S (Avedøre-Gladsaxe Trafikplads) er tidligere blevet anslået til at være 1.050 mio. kr. I aftaleteksten for Infrastrukturplan 2035 tilkendegives en statslig medfinansiering på 525 mio. kr. til omdannelse af linje 200S til BRT.
Tidsplan
- Ultimo 2022: Afklaring af lokale parters anlægs- og lånerammer samt symmetri i anlægsrisiko
- Primo 2023-medio 2024: Gennemførsel af forberedende analyse
- Efteråret 2022 til ultimo 2024: Forventet sideløbende udredning om letbane eller BRT på Frederikssundsvej
- Ultimo 2024-primo 2025: Politisk afklaring om VVM for BRT 200S i sammenhæng med afklaring af VVM om letbane eller BRT på Frederikssundsvej
- Medio 2025: Fastlæggelse af kommissorium for VVM-undersøgelsen og igangsættelse af rådgiverudbud
- Sensommer-efterår 2025: VVM-undersøgelsen indledes med en offentlig idé- og forslagsfase
- Ultimo 2026: Offentlig høring af VVM-undersøgelsen
- Primo 2027: Endelig VVM-rapport offentliggøres
- 2027: Politisk afklaring, beslutning og forhandling om anlæg af BRT-linje, herunder afklaring af fordeling af lokal finansiering, organisering m.v.
- 2028-2033: Projektering og anlæggelse af BRT.
Parterne er enige om, at der skal løbende arbejdes for at optimere denne tidsplan, så beslutningsgrundlag kan færdiggøres hurtigst muligt.
Bilag
Bilag 1: Movias materiale om BRTBilag 2: Udkast til kommissorium for forberedende analyse 200S
Bilag 3: Forståelsespapir for BRT på linje 200S og linje 400S for kommuner, region og Transportministeriet
Fremrykning af bevilling for støjreducerende belægning på Jyllingevej
Sag nr. 46
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I projektet for støjreducerende belægning på Jyllingevej og derigennem mere biodiversitet på strækningen blev det beskrevet, at den største del af projektets økonomi ville blive brugt i 2023, hvorfor hele projektets bevilling på 16 mio. blev søgt. For at få en sammenhæng mellem bevillingen og rådighedsbeløbet, samt sikre at der i 2022 er tilstrækkeligt rådighedsbeløb til de forventede udgifter, søges 11 mio. kr. fra 2023 fremrykket til 2022.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at der afsættes et rådighedsbeløb på 11,0 mio. kr. i 2022 til Støjreducerende belægning på Jyllingevej, som finansieres af kassebeholdningen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Projektet for støjreducerende belægning på Jyllingevej indgår i prioriteringskataloget for de gennemskærende veje, som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 26. oktober 2021. I prioriteringskataloget blev der oplistet principper for udbredelsen af støjreducerende belægninger på kommunens gennemskærende veje og reducere barriereeffekten af vejene i kommunen ved indarbejdelse af et grønt udtryk og mere biodiversitet.
Med indarbejdelse af principperne i projektet om støjreducerende belægning på Jyllingevej bliver biodiversiteten hævet væsentligt.
I bevillingssagen om støjreducerende belægning på Jyllingevej, som var på Kommunalbestyrelsens møde den 29. marts 2022, blev projektets tre etaper beskrevet. Projektet første etape, fra Motorring 3 til kolonihaverne, og tredje etape, fra Rødovrevej til kommunegrænsen til København, vil bevirke en større biodiversitet på strækningen.
Med denne flytning af rådighedsbeløbet vil det økonomisk være muligt at lave en større del af arbejdet i 2022. Færdiggørelsen af hele strækningen med udlægning af asfalt sker dog stadig først i 2023, da asfaltarbejdet er det sidste, der skal udføres, og her må temperaturerne ikke være for lave. Samtidig skal plantning af træer ske sent efterår til tidligt forår for at give træerne gode muligheder for at etablere sig. Hvis vi får en mild vinter, er det muligt at plante træer det meste af vinteren og dermed komme hurtigere i mål med den grønne del af projektet.
Lov- og plangrundlag
Budget 2022 - langsigede investeringsoversigt
Beslutningssag på Kommunalbestyrelsens møde den 26. oktober 2021.
Økonomiske konsekvenser
I bevillingssagen for ovenstående projekt, sag nr. 43 af Kommunalbestyrelsesmødet den 29. marts 2022, blev givet en bevilling på 16,0 mio. kr., svarende til hele projektets økonomi. I vedtaget budget 2022 er der placeret 5,0 mio. kr. i 2022. Udgiften på 11,0 mio. kr. i 2022 vedrører hovedfunktionen 2.28 Kommunale veje.
Der forventes afledt drift for 100.000 kr. pr. år, ved afslutningen af projektet. Den afledte drift vedrører primært pleje af de grønne arealer.
Tidsplan
Ingen.
Diverse
Sag nr. 47
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.