Teknik- og Miljøudvalget

13-09-2022

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Sager 57 - 63

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Fjernelse af skiltede parkeringsforbud i siderabatter (se bilag 1)
  2. Delaftale om mere grøn varme og udfasning af naturgas 2022 (se bilag 2).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Fjernelse af skiltede parkeringsforbud i siderabatter
Bilag 2: Orientering om Delaftale om mere grøn varme og udfasning af naturgas 2022

Tillæg 3 til Lokalplan 145 og Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 - endelig vedtagelse
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Forslag til Tillæg 3 til Lokalplan 145 samt Tillæg 1 til Kommuneplan 2022, har været fremlagt i offentlig høring i seks uger. Lokalplantillægget og Kommuneplantillægget indeholder supplerede bestemmelser til Lokalplan 145.

I høringsperioden er der indkommet et høringssvar fra Miljø- og Fødevareministeriet , som påpeger manglende orientering om bilag IV-arters yngle- eller resteområder.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 vedtages samt
  2. at Tillæg 3 til Lokalplan 145 vedtages.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Tillæg 3 til Lokalplan 145 har til formål, at sikre mulighed for opførelse af vinderprojektet i arkitektkonkurrencen om den nye administrationsbygning til Rådhuset, samt at sikre den sammenhængende byudvikling der er planlagt for i Lokalplan 145 Karrébyen.

Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 har til formål at danne et nødvendigt kommuneplangrundlag for den planlagte nye administrationsbygning til Rådhuset. Tillægget omfatter rammeområde 5F10 og 5F12 beliggende i Lokalområde 5 Rødovre Øst.

Rødovre Kommune har i samarbejde med Werk Arkitekter udviklet den nye bygning til rådhusfunktion, så den bedst muligt bidrager til at realisere Kommunalbestyrelsens vision for området. En del af visionen var en samlende udvikling af kommunens administrationsbygning og bebyggelsen af nabogrunden mod Tårnvej, hvilket muliggøres med disse tillæg.

I høringsperioden er der kommet et høringssvar fra Miljø- og Fødevareministeriet, som påpeger manglende orientering om bilag IV-arters yngle- eller resteområder. Det er vurderet, at der ikke er beskyttede bilag IV-arter eller andre beskyttede arter inden for planområdet. Dette er nu angivet i redegørelsen til Tillæg 3 til Lokalplan 145, samt Tillæg 1 til Kommuneplan 2022.

Tillæg 3 til Lokalplan 145 er vedlagt som Bilag 1.

Tillæg 1 til Kommuneplan 2022 er vedlagt som link:

https://rk.viewer.dkplan.niras.dk/plan/5#/1553

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning

Lov om Miljøvurdering af planer og programmer

Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik

Kommuneplan 2022

Rødovrestrategien.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Vedtagelse af forslag – juni 2022

Offentliggørelse af forslag – juni 2022

Offentlig høring i seks uger – juli/august 2022

Endelig vedtagelse – september 2022

Offentliggørelse – oktober 2022.

Bilag

Bilag 1: Tillæg 3 til Lokalplan 145

Proces for nye adresser
Sag nr. 59

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har påpeget fejl i navngivingen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. De påpegede fejl skal rettes, men øvrige fejl, som endnu ikke er blevet påpeget, bør også rettes.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at proces for nye vejnavne godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget blev i april 2022 orienteret om en forestående, nødvendig ændring af adresser (vejnavne og husnumre) i kommunen, som følge af henvendelse fra SDFE (Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering) om manglende efterlevelse af adressebekendtgørelsen.

Teknisk Forvaltning har i de forløbne måneder kortlagt omfanget, herunder beliggenheden og indbyrdes sammenhæng af nødvendige adresseændringer. Der er identificeret og afgrænset i alt 9 områder, inden for hvilke, der er behov for ændringer i større eller mindre omfang. De nødvendige ændringer kan ske med nye vejnavne og i nogle tilfælde også husnumre. Men behovet for ændringer kan principielt også ske ved ophævelse eller flytning af vej-lukninger.

Beslutninger om adresser (vejnavne og husnumre) træffes iht. adressebekendtgørelsen. Eventuelle beslutninger om ophævelse eller ændringer af vej-lukninger træffes i givet fald iht. vejlov eller færdselslov, afhængig af formålet i hver enkelt sag.

Inden for hver af de 9 områder foreslås en proces som beskrevet nedenfor.

  1. Teknisk Forvaltning inviterer repræsentanter for relevante interessenter til dialog om adresseændringsbehovet i deres område, med henblik på at nå til enighed om et forslag til løsning
  2. Forslag til løsning for et givet område forelægges for Teknik- og Miljøudvalget henholdsvis Kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med kommunens delegationsregler. Dvs. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om ændring af vejnavne. Teknik- og Miljøudvalget træffer beslutning om eventuelle ændringer af vej-lukninger
  3. Beslutninger om adresseændringer (vejnavn og/eller husnummer) udsendes i partshøring til de direkte berørte parter. Det samme gælder eventuelle beslutninger efter vejlov eller færdselslov
  4. Indkomne bemærkninger fra partshøring vurderes – og imødekommes hvis muligt og hensigtsmæssigt. Herefter udsendes afgørelsesbrev med klagevejledning til de direkte berørte parter.

Grundet størrelsen af behovet for adresseændringer og længden af den beskrevne proces vil alle vejnavneændringerne ikke kunne forventes færdigbehandlede i 2022.

Lov- og plangrundlag

Adressebekendtgørelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen på nuværende stade.

Tidsplan

Som beskrevet i sagsfremstillingen foreslås følgende proces, område for område:

  1. Dialog med interessenter
  2. Løsningsforslag forelægges TMU hhv. KB
  3. Partshøring af direkte berørte.
  4. Endelig afgørelse.

På baggrund af erfaringerne ved de første 1-2 områder kan Teknisk Forvaltning estimere en tidsplan for, hvornår alle 9 områder kan forventes færdigbehandlet.

Godkendelse af priseftervisningsregnskab 2021
Sag nr. 60

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Godkendelse af priseftervisningsregnskab 2021 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Samlet overdækning i henhold til varmeforsyningsloven på 2.466.088 kr. indregnes i takstbudget 2022, som forventes at "hvile-i-sig-selv".

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at priseftervisningsregnskab 2021 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning godkendes samt
  2. at overdækningen på 2.466.088 kr. i henhold til varmeforsyningsloven indregnes i takstbudget 2022.

Beslutning

Sagen udsat.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF) fremlægger hermed priseftervisningsregnskab 2021 til godkendelse.

Priseftervisningsregnskabet er udarbejdet efter prisreguleringsbestemmelserne i varmeforsyningsloven.

Priseftervisningsregnskab 2021 giver isoleret set en underdækning på 7.012.185 kr. Underdækningen i 2021 kan henføres til, at der er investeret kraftigt i udbygningen af fjernvarme i Espely-Valhøj. Investeringen er primært finansieret over driften.

Det samlede resultat for 2021 er en overdækning på 2.466.088 kr. Heri er indregnet en overdækning fra 2020 på 9.478.273 kr.

Den samlede overdækning indregnes i takstbudget 2022.

Priseftervisningsregnskab 2021 er sendt til Rødovre Kommunes eksterne revision for godkendelse. Det revisorgodkendte priseftervisningsregnskab 2021 anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2022.

Der har været ekstraordinært mange opgaver i distributionsnettet i form af nedlukninger, omlægninger og tilkoblinger. Den store byggeaktivitet der sker i Rødovre Kommune i disse år, mærkes også hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Flere ejendomme er revet ned og fjernvarmeforsyningen tilsvarende afbrudt. Det har i flere tilfælde desværre krævet nedlukning af hele områder til gene for kunderne. Som oftest af under en dags varighed.

De mange nedlukninger og midlertidige afbrydelser af varmeforsyningen har betydet, at der i 2021 er investeret i et sms-system til orientering af kunderne. Den hidtidige ordning med udsendelse af fysiske breve til ejere og ejendomsadministratorer er ikke egnet til disse orienteringer. De berørte beboere får ofte først informationen længe efter afbrydelsen har fundet sted. Med udsendelse af sms beskeder kan information målrettes mere præcist i både tid og modtagere.

Teknik- og Miljøudvalget drøftede i foråret 2021 mulige udbygninger af fjernvarme. I løbet af sommeren blev strategien fastlagt i Kommunalbestyrelsen på grundlag af den gældende Varmeplan 2010 for Rødovre Kommune. Varmeplan 2010 fastlægger Kommunalbestyrelsens ambition om fuld udbygning af fjernvarme til hele kommunen. Der er i alt fem geografisk adskilte områder, som på nuværende tidspunkt ikke er fjernvarmeforsynede.

De første to områder ud af de i alt fem, blev godkendt efter fremlæggelse af projektforslag. Efteråret og vinteren er brugt på EU-udbud af rådgiveropgaven på den store udbygning på i alt ca. 1.800 ejendomme.

Som led i udbygningen, tilbyder Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning at udlåne mobile gasfyr til kommende kunder, hvis deres gasfyr ikke kan svare sig at reparere. I 2021 har en kunde benyttet sig af muligheden. Kundens gasfyr gik i stykker få dage før juleaften og fik leveret det mobile gasfyr lige inden juleaften. I 2022 er foreløbig yderligere seks mobile gasfyr udlånt til kommende kunder i de godkendte udbygningsområder.

Ultimo året blev der ansat en projektleder til at stå for den kommende udbygning.

HOFOR og Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning har i mange år haft en aftale om fælles vedligeholdelse af fiberforbindelser mellem vekslerstationerne. HOFOR valgte i 2020 at opsige aftalen. Fiberforbindelsen bruges til kommunikation mellem SRO-hovedstationen (SRO=styring, regulering og overvågning hardware) og de enkelte vekslerstationer. Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning benyttede anledningen til at igangsætte arbejdet med skift til radioforbindelse mellem SRO-hovedstationen og de fem vekslerstationer. Løsningen vil samtidig fremtidssikre en smidigere udflytning fra Tæbyvej, når det må blive aktuelt.

SRO-hovedstationen er IT-mæssigt forældet. En opdatering af software og hardware er derfor sat igang. De forskellige komponenter udskiftes løbende over de kommende år.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 1412 af 3. december 2018

Afskrivningsbekendtgørelsen.

Økonomiske konsekvenser

Opgørelse i henhold til varmeforsyningsloven:

  • 89.347.575 kr.: Samlede indtægter
  • 96.359.760 kr.: Omkostninger indregnet i varmeprisen
  • 7.012.185 kr.: Årets underdækning
  • 9.478.273 kr.: Overdækning overført fra 2020
  • 2.466.088 kr.: Overdækning overført til 2022.

Mellemregning med Rødovre Kommune den 31. december 2021: 56.236.951 kr. (gæld til Rødovre Kommune).

Tidsplan

Priseftervisningsregnskab 2021 skal være godkendt af Teknik- og Miljøudvalget og revisionen, samt anmeldt til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2022.

Revisionen er udføres i august 2022.

Bilag

Bilag 1: Priseftervisningsregnskab 2020 inkl. noter

Offentlig høring om miljøvurdering af projekter i Kagsmosen og Kagsåen
Sag nr. 61

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune deltager sammen med Gladsaxe, Herlev og Københavns kommuner i 3 projekter om vandhåndtering i Kagsmosen og Kagsåen. Der skal tages stilling til at sende miljøkonsekvensrapport og udkast til VVM-tilladelse for de 3 projekter i offentlig høring i 8 uger. Høringen skal gennemføres i alle 4 kommuner samtidig.

Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at miljøkonsekvensrapport for Kagsmosen og Kagsåen med tilhørende udkast til VVM-tilladelse sendes i offentlig høring i otte uger.


Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 13. september 2022, pkt. 29:

Orientering taget til efterretning.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Baggrund

Rødovre Kommune deltager sammen med Gladsaxe, Herlev og Københavns kommuner i 3 projekter om håndtering af vand i Kagsåen og Kagsmosen:

  1. Kagsmosens Skybrudsprojekt
  2. Nedre Kagså, Vandløbsudvidelse
  3. Terræn- og vandløbsregulering af Kagsåen ved Kagsmosen (Hverdagsregnsprojekt)

Projekt 1 og 2 er en del af Kapacitetsplan 2018 for Harrestrup Å, som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen på mødet 25. maj 2019 (sag nr. 78). Projekt 3 er et projekt, der kører udenfor kapacitetsplanens regi, da dets formål er at håndtere hverdagsregn med færre overløb til Kagsmosen. Teknik- og Miljøudvalget blev senest orienteret om status for projekterne på mødet 5. april 2022 (sag nr. 26).

De deltagende kommuner har af Miljøstyrelsen fået lov til at hjemtage kompetencen til at miljøvurdere de 3 projekter. Den kompetence ligger ellers hos staten, når et projekt omfatter mere end 2 kommuner. Teknik- og Miljøudvalget blev orienteret om hjemtagelse af kompetencen på mødet 11. januar 2022 (sag nr. 2).

I perioden 2. marts 2022 til 16. marts 2022 blev der gennemført en offentlig høring om afgrænsningsnotat for miljøkonsekvensvurderingen af projekterne i Kagsåen og Kagsmosen. Høringen blev gennemført i Gladsaxe, Herlev, Københavns og Rødovre kommuner samtidigt. I Rødovre indkom høringssvar fra PAB afdeling Brunevang. Samlet set indkom der 5 høringssvar i de 4 kommuner.

På baggrund af høringssvarene er der udarbejdet en hvidbog. Høringssvarene gav anledning til, at yderligere 6 emner blev medtaget i miljøkonsekvensrapporten. På baggrund af miljøkonsekvensrapporten er der skrevet et udkast til VVM-tilladelse. Miljøkonsekvensrapport og udkast til VVM-tilladelse skal ifølge lovgivningen sendes i offentlig høring i 8 uger.

Læsevejledning

  • Bilag 1 til mødesagen indeholder en kortfattet beskrivelse af de tre projekter samt af indholdet i den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i offentlig høring.
  • Bilag 2 til mødesagen er et kort over projektområdet.
  • Bilag 3 til mødesagen er det udkast til VVM-tilladelse, der skal sendes i offentlig høring. Udkastet er skrevet af Københavns Kommune på vegne af de 4 kommuner.
  • Bilag 4 til mødesagen er miljøkonsekvensrapporten, der skal sendes i offentlig høring. Miljøkonsekvensrapporten indeholder et ikke-teknisk resume, som giver et godt overblik over rapportens indhold og de væsentligste miljøforhold. Rapporten er skrevet af Københavns Kommune, da de fungerer som bygherre på vegne af de 4 kommuner.
  • Bilag 5 til mødesagen er VVM-myndighedernes udtalelse til bygherre om, hvad miljøkonsekvensrapporten skal indeholde. Udtalelsen er skrevet på baggrund af resultatet af den offentlige høring om afgrænsningsnotatet i perioden 2. marts 2022 til 16. marts 2022. Bilag 5 indeholder desuden høringssvar samt den hvidbog, der blev udarbejdet af Københavns Kommune på baggrund af høringssvarene. Bilag 5 beskriver dermed baggrunden for, hvilke emner der er behandlet i miljøkonsekvensrapporten.

Virkning af projekterne

Den samlede virkning af de tre delprojekter er:

  • At der sikres kapacitet i Kagsåen, så vandet kan strømme til Kagsmosen og Kagsåen uden at skabe oversvømmelser i bydele opstrøms for projektet.
  • Ved vandets passage af Kagsmosen reduceres Kagsåens overløb til Kagsmosen betragteligt, så mosen til daglig ikke belastes af næringsstoffer i samme omfang som i dag.
  • At Kagsmosen indrettes til at kunne håndtere oversvømmelser fra Kagsåen i tilfælde af større regnhændelser.

Udkast til VVM-tilladelse

I udkastet til VVM-tilladelse stilles der 3 vilkår, som omhandler:

  1. At der etableres et erstatningsvandhul og erstatningsmosearealer til padder.
  2. At der inden anlægsarbejder i perioden medio marts - ultimo september opsættes midlertidigt paddehegn omkring arbejdsområderne.
  3. At der opsættes 10 flagermuskasser inden for projektområdet samt etableres nye hulheder i eksisterende flagermusegnede træer som ikke fældes.

Herudover skal projekterne gennemføres med de afværgetiltag, der er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten. Afværgetiltagene er gengivet i bilag til udkastet til VVM-tilladelse. Generelt vurderes de fleste miljøpåvirkninger at være små eller moderate, og kun forhold omkring padder og flagermus vurderes at være væsentlige nok til at udløse vilkår i VVM-tilladelsen.

Teknisk Forvaltning bemærker hertil, at mange miljøforhold såsom støj og trafik i anlægsfasen kan reguleres efter anden lovgivning. Eksempelvis har Rødovre Kommune en forskrift for midlertidige aktiviteter, som også skal overholdes ved projekterne i Kagsmosen og Kagsåen. En VVM-tilladelse fritager ikke bygherre fra at følge anden lovgivning eller indhente andre tilladelser.

Vurdering

Det er Teknisk Forvaltnings vurdering, at anlæg og drift af projekterne ved Kagsmosen og i Kagsåen med de i projekterne indbyggede afværgetiltag og det udarbejdede udkast til VVM-tilladelse kan ske uden væsentlig påvirkning på miljø og omgivelser.

Lov- og plangrundlag

  • Miljøvurderingsloven, LBK nr. 1976 af 27. oktober 2021
  • Kapacitetsplan 2018 for Harrestrup Å.

Økonomiske konsekvenser

De projekter, som er en del af Kapacitetsplan 2018 for Harrestrup Å, finansieres af forsyningsselskaberne efter den fordelingsnøgle, der er aftalt i samarbejdet. Fordelingsnøglen betyder, at vandforbrugerne i Rødovre betaler 19,1 % af udgifterne jævnfør sag nr. 141 på Kommunalbestyrelsens møde 25. september 2018. Hverdagsregnsprojektet finansieres af forsyningsselskaberne i Herlev og Gladsaxe, da det kun håndterer vand, der kommer fra de to kommuner.

Tidsplan

Miljøkonsekvensrapport og udkast til VVM-tilladelse skal i offentlig høring i 8 uger. Høringen gennemføres samtidigt i Gladsaxe-, Herlev-, Københavns- og Rødovre Kommune, når den politiske behandling i alle 4 kommuner er gennemført. Dette forventes at være tilfældet 3. oktober 2022, hvor sagen er til politisk behandling i Gladsaxe Kommune. I høringsperioden vil bygherre stå for et informationsmøde om miljøkonsekvensrapporten. Efter høringen udarbejder forvaltningerne i de 4 kommuner en hvidbog med henblik på den endelige politiske vedtagelse af VVM-tilladelsen forventeligt i februar/marts 2023.

Bilag

Bilag 1: Notat om Miljøkonsekvensvurdering af projekter i Kagsmosen og Kagsåen
Bilag 2: Oversigtskort af projekterne
Bilag 3: Udkast til VVM-tilladelse for etablering og drift af projekterne for Kagsmosen og Kagsåen
Bilag 4: Miljøkonsekvensrapport for projekter i Kagsmosen og Kagsåen
Bilag 5: Afgrænsningsudtalelse til bygherre

Udkast til handleplan til Sundhedspolitikken - Rødovre i bevægelse
Sag nr. 62

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger udkast til handleplanen, "Rødovre i bevægelse", som er den første af fem handleplaner til Rødovre Kommunes Sundhedspolitik.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at udkast til handleplanen "Rødovre i bevægelse" godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde den 11. november 2021 (sag nr. 87) forslag til proces for udvikling af handleplaner til sundhedspolitikken. I forslaget står beskrevet, at der skal udvikles fem handleplaner i en prioriteret rækkefølge inden for sundhedspolitikkens fireårige periode (2021-2025) startende med handleplanen ”Rødovre i bevægelse”.

Handleplanen er en udmøntning af sundhedspolitikkens strategimål 1 "Rødovre i bevægelse", hvor der blandt andet er fokus på at fremme aktive bevægelsesvaner i hverdagen, sikre lige adgang til foreningslivet og tilbud til motionsuvante, skabe sunde rammer via byplanlægning samt skabe flere grønne områder, der indbyder til fysisk aktivitet og leg.

Ledelsessekretariatet i Social- og Sundhedsforvaltningen har været tovholder på udarbejdelsen af handleplanen, men alle forvaltninger har været involveret.

Indsatser og opfølgning

Handleplanen indeholder otte indsatser og er dermed ikke en udtømmende beskrivelse af alle bevægelsesrelaterede indsatser, der er i gang i Rødovre. De mange indsatser, som gennem årene er gået fra udvikling til drift, fortsætter, afvikles eller udvikles løbende.

Indsatserne er:

  1. Fokus på øget fysisk aktivitet for motionsuvante børn
  2. Vi videreudvikler forløbet "Bevægelse i beskæftigelse"
  3. Motorik- og cykeltræning for børn på Skiftesporet
  4. Motorik og bevægelsesfællesskaber for børn i Børnehuset
  5. Sundhed og bevægelse på Campus Espevang
  6. Flere bevægelsesfællesskaber for ældre borgere
  7. Styrket "walkability" i Rødovre
  8. Vi cykler for sundheden.

Indsatserne spænder bredt, men har særlig fokus på social ulighed i sundhed. Der er et alment fokus på bevægelse i eksempelvis idrætpolitikkens handleplan for 2022-2023, der blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget i juni 2022 (sag nr. 30). Handleplanerne supplerer således hinanden, og flere indsatser gennemføres i et tæt samarbejde mellem forvaltningerne.

I Social- og Sundhedsforvaltningens tiltag ”Sammen med borgeren” arbejder vi blandt andet med en tilgang til udviklingsopgaver, der handler om, at vi har et sigte, men ikke en løsning. Derfor har det i udformningen af indsatserne være vigtigt at efterlade rum til, at samarbejdsparter kan påvirke og bidrage til at forme indsatsens indhold.

Når handleplanen er politisk godkendt, udarbejdes der uddybende indsatsbeskrivelser i et samarbejde med de involverede aktører, og indsatserne konkretiseres i forhold til opfølgning og evaluering med inspiration fra Sund By Netværkets evalueringsværktøj.

Når alle indsatser i handleplanen er afsluttet, udarbejdes der en opsamling, der forelægges for Kommunalbestyrelsen.

Derudover bliver der en gang årligt udarbejdet en samlet status på indsatser på tværs af sundhedspolitikkens handleplaner, som forelægges for Social- og Sundhedsudvalget.

Lov- og plangrundlag

Grundlaget for sundhedspolitikken og handleplanen er sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2. Her står, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis, og Kommunalbestyrelsen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Udvikling af Sundhedspolitikkens handleplaner:

2022: Strategimål 1 "Rødovre i bevægelse"

2020-23: Strategimål 2 "Den første røgfrie generation"

Medio 2023: Strategimål 3 "Trivsel i top"

2024: Strategimål 4 "Fra overvægt til ligevægt"

Andet kvartal 2022-2023: Strategimål 5 "Sundhed og trivsel i skolen".

Bilag

Bilag 1: Handleplan Rødovre i bevægelse

Diverse
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.