Teknik- og Miljøudvalget

04-10-2022

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Fraværende

Pia Hess Larsen (A), sag 64-70

Sager 64 - 70

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 64

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Meddelelse om midlertidig dispensation (se bilag 1).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Meddelelse om midlertidig dispensation

Vinterberedskab 2022-2023
Sag nr. 65

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Vinterberedskabet er inddelt i et normalt og et lavt beredskab, med udførelse af vintervedligeholdelse på henholdsvis primære og sekundære strækninger. Beredskabet er gældende i perioden 1. november 2022 til og med 3. april 2023.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at forslag til vinterberedskab for 2022-2023 godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Teknisk Forvaltning fremlægger hermed vinterberedskabet for vinteren 2022-2023. Beredskabet er gældende i perioden 1. november 2022 til og med 3. april 2023. Vinterberedskabets retningslinjer inddeler kommunens veje, stier og gangarealer i henholdsvis primære strækninger og sekundære strækninger:

På primære strækninger tilstræbes glatførebekæmpelsen udført døgnet rundt.

På sekundære strækninger tilstræbes glatførebekæmpelsen udført indenfor normal arbejdstid, og kun i det omfang, at glatførebekæmpelsen på de primære strækninger er fuldført. Busstoppesteder, fodgængerovergange, cykelpassager, stibroer og tunneler saltes og sneryddes kun i dagtimerne.

Inddelingen i primære og sekundære strækninger fremgår af vedlagte oversigtskort. Et tilsvarende kort med supplerende information til borgerne om grundejerforpligtelser lægges på Rødovre Kommunes hjemmeside rk.dk, og i informationsannoncen i Rødovre Lokalnyt henvises til denne. Se bilag 1.

Vinterberedskabet opdeles i normalt beredskab og lavt beredskab.

Normalt beredskab omfatter perioden fra 1. december 2022 til og med 15. marts 2023. I denne periode overvåges vejene døgnet rundt af den vagthavende formand, og alle de omfattede medarbejdere og eksterne entreprenører, står til rådighed for udkald døgnet rundt og modtager rådighedsbetaling. Glatførebekæmpelsen skal igangsættes senest 1 time efter udkald.

Ved udkald udenfor normal arbejdstid forventes følgende ressourcer at stå til rådighed: 1 ansvarlig vagthavende arbejdsleder (formand), som iværksætter udkaldet, 1 mekaniker på værkstedet, 1 maskinfører til læsning af vejsalt, 6 traktorer (ved snerydning udvides med op til 15 eksterne traktorer) og 3 lastbiler.

Indenfor normal arbejdstid anvendes alt disponibelt mandskab og materiel til glatførebekæmpelse. For også at fremme cyklismen om vinteren indgår cykelstier i vinterberedskabet, hvor stierne bliver glatførebekæmpet døgnet rundt. Dog glatførebekæmpes stibroer, busstoppesteder, fodgængerovergange, cykelpassager og tunneler kun indenfor normal arbejdstid.

Hvis snevejret er varslet, vil det i lighed med beredskabet for tidligere år, være muligt at give et frivilligt daghold et rådighedstillæg for at stå til rådighed en time tidligere, og møde ind i tilfælde af snevejr, så de særlige udfordringer med fjernelse af snevolde ved fodgængerfelter, busstoppesteder mv., kan påbegyndes tidligere. Det forudsættes her, at snefaldet er ophørt, og de primære veje er ryddet.

Lavt beredskab omfatter perioderne hhv. før og efter normalt beredskab. I disse perioder overvåges vejene døgnet rundt af den vagthavende formand. Eksterne entreprenører står til rådighed for udkald til snerydning fra 24. november 2022 til og med 3. april 2023, hvoraf perioden fra 1. december 2022 til og med 15. marts 2023 er normalt beredskab. Eget mandskab kan i lavt beredskab indkaldes frivilligt mod rådighedsbetaling. Ved lavt beredskab udenfor normal arbejdstid kan der opstå underbemanding på vagtholdene.

For Nordre Ringvej foretages vintertjeneste på kørebanen af en ekstern entreprenør, mens vintertjenesten på cykelstierne foretages af Rødovre Kommune.

Lov- og plangrundlag

Lov om offentlige veje § 62-67 og 69, samt Lov om private fællesveje § 79-81 og 85.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til den kommunale vintervedligeholdelse afhænger af vinterens karakter og afholdes over budget for vintertjeneste.

Tidsplan

Vinterberedskabet er gældende i perioden 1. november 2022 til og med 3. april 2023.

Bilag

Bilag 1: Snerydning i Rødovre Kommune Vinteren 2022-2023

Orientering om masterplaner
Sag nr. 66

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning har i samarbejde med HOFOR udarbejdet masterplaner for to områder kaldet Rødovre Nord og Rødovre Øst. I masterplanerne er der defineret anlægsprojekter, som tilsammen kan sikre opfyldelse af spildevandsplanens mål om serviceniveau for hverdagsregn og skybrud samt begrænsning af overløb fra fælleskloak til Harrestrup Å.

Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at masterplanerne for områderne Rødovre Nord og Rødovre Øst godkendes.


Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 4. oktober 2022, pkt. 33:

Orientering taget til efterretning.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Teknisk Forvaltning har i samarbejde med HOFOR udarbejdet masterplaner for to områder kaldet Rødovre Nord og Rødovre Øst. En masterplan er et arbejdsdokument, som indeholder projekter på idefaseniveau inden for et geografisk afgrænset område. Masterplanernes projekter skal modnes igennem en analysefase og en design- og projekteringsfase, før projekterne ligger endeligt fast.

I denne modningsproces kan projekterne ændre størrelse, udtryk, placering og budgetoverslag. Ligeledes kan der vise sig forhold, som gør, at projekter må erstattes af nye projekter. Projekterne beskrevet i masterplanerne skal derfor opfattes som en overordnet erkendelsesfase for et område, og det er vigtigt at være opmærksom på, at projekterne kan blive ændret i løbet af deres videre projektmodning.

I masterplanerne er der defineret anlægsprojekter, som tilsammen kan sikre, at servicemålene for hverdagsregn og skybrud i Rødovre Kommunes spildevandsplan, kan overholdes. Servicemålet for hverdagsregn er stuvning til terræn hvert 5. år i separatkloakerede områder og hvert 10. år i fælleskloakerede områder. Servicemålet for skybrud er sikring mod en 100-års regn.
I spildevandsplanen er der også krav om, at HOFOR skal nedbringe antallet af overløb fra fælleskloak til Harrestrup Å ved 3 overløbsbygværker. I Masterplan Rødovre Øst er det beskrevet, hvordan dette kan opnås.

Endelig indeholder Masterplan Rødovre Øst projekter, der kan sikre, at Bykernen separatkloakeres som led i byudviklingen, hvilket er en målsætning i Helhedsplan for Bykernen. Projekterne i masterplanerne for Rødovre Nord og Rødovre Øst færdiggør klimatilpasningen af risikoområde 1, 4 og 5. Masterplanerne giver dermed et samlet overblik over hvilke investeringer, der skal til for at nå spildevandsplanens mål i de to områder. Risikoområderne er vist i bilag 2 til mødesagen.

Masterplan Rødovre Nord definerer 6 projekter, og Masterplan Rødovre Øst definerer 8 projekter. En oversigt over projekterne kan ses i bilag 1 til mødesagen. Nogle af projekterne omhandler traditionelle spildevandstekniske anlæg som rør og bassiner. Disse projekter gennemføres og driftes af HOFOR.

Andre projekter omhandler håndtering af regnvand på overfladen og er derfor medfinansieringsprojekter. Et medfinansieringsprojekt er et projekt, hvor der indgås en aftale mellem HOFOR og en grundejer, som kan være Rødovre Kommune eller en privat grundejer f.eks. et boligselskab. Grundejeren lægger areal til projektet, og typisk står grundejeren også for den efterfølgende drift, men det er HOFOR, der dækker udgifterne til regnvandshåndtering. Afhængig af projektets type vil det enkelte projekt i masterplanerne blive forelagt politisk til enten vedtagelse eller orientering, når det udføres.

I 2022-2023 forventer Teknisk Forvaltning og HOFOR at udarbejde masterplan for yderligere et område kaldet Rødovre Syd. Området omfatter blandt andet risikoområde 6, som dækker erhvervskvarteret ved Korsdalsvej. Tilsammen vil de 3 masterplaner dække det meste af Rødovre og beskrive hovedparten af de projekter, der skal til for at opnå målene i spildevandsplanen.

Projekter relateret til risikoområde 2, 3, 7 og 8 er allerede gennemført eller bliver gennemført uden for masterplanerne. Masterplanerne forholder sig ikke til det langsigtede mål i Spildevandsplan 2022-2030 om fuldstændig separatkloakering.

Lov- og plangrundlag

Serviceniveaubekendtgørelsen, BEK nr. 2276 af 29. december 2022

Spildevandsplan 2022-2030 Rødovre Kommune

Kommuneplan 2022 Rødovre Kommune

Helhedsplan for Bykernen.

Økonomiske konsekvenser

Efter vedtagelsen af Rødovre Kommunes klimatilpasningsplan i 2014 blev der udarbejdet økonomiske overslag over, hvad det ville koste at klimatilpasse de 8 udpegede risikoområder. Resultatet af beregningerne blev præsenteret for Kommunalbestyrelsen på mødet 24. november 2015 (sag nr. 203).

Projekterne i masterplanerne for Rødovre Nord og Rødovre Øst færdiggør som nævnt klimatilpasningen af risikoområde 1, 4 og 5. Prisen for klimatilpasning af risikoområde 1, 4 og 5 blev i 2015 anslået til 253,8 mio. kr. Da Spildevandsplan 2013-2020 blev vedtaget 26. august 2014 (sag nr. 172) var det økonomiske overslag for indsatsen mod overløb fra fælleskloak 62 mio. kr.

Samlet set har forventningen dermed hidtil været, at der skulle bruges 315,8 mio. kr. på at klimatilpasse risikoområde 1, 4 og 5 og begrænse antallet af overløb fra fælleskloak til Harrestrup Å. Disse beløb har indgået i HOFORs langtidsprognoser for takstudviklingen. Det økonomiske overslag for projekterne i masterplanerne for Rødovre Nord og Rødovre Øst ligger på 173,5-288,5 mio. kr. Hertil kommer udgiften til allerede gennemførte projekter i de tre risikoområder herunder udvidelse af Hvissingegrøften.

Udgiften til klimatilpasning af risikoområde 1, 4 og 5 samt til begrænsning af overløb bliver dermed i samme størrelsesorden eller mindre end de tidligere overslag, som har ligget til grund for HOFORs takstprognose. Samtidig indeholder Masterplan Rødovre Øst projekter, der sikrer separatkloakering af Bykernen, hvilket ikke tidligere har været prissat. Det samlede billede fra masterplanerne er dermed, at klimatilpasning bliver billigere end tidligere forventet, hvilket vil dæmpe den fremtidige takstudvikling.

Det bemærkes, at masterplanerne er udarbejdet før serviceniveaubekendtgørelsen indførte nye krav om samfundsøkonomiske beregninger og via en vejledning foreskrev, hvordan de beregninger skal udføres. Masterplanerne er derfor baseret på Rødovre Kommunes serviceniveau for skybrud, som er sikring mod en 100-års regn. Beregninger i andre byområder har ifølge HOFOR vist, at det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau med den foreskrevne beregningsmetode typisk er sikring mod op til en 10-års regn eller som det højeste en 30-års regn. HOFOR forventer derfor, at de nye regler kan føre til, at nogle af projekterne i masterplanerne skal designes til at håndtere mindre vand, hvilket kan medføre lavere udgifter.

Tidsplan

Projekterne i Masterplan Rødovre Nord forventes færdiggjort i perioden 2023-2029. Projekterne i Masterplan Rødovre Øst forventes færdiggjort i perioden 2023-2030. Masterplan Rødovre Syd forventes udarbejdet i 2022-2023.

Bilag

Bilag 1: Oversigt over projekter i masterplaner
Bilag 2: Kort over risikoområder
Bilag 3: Masterplan for Rødovre Øst
Bilag 4: Masterplan for Rødovre Nord

Orientering om sortering af madaffald hos etageejendomme
Sag nr. 67

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

I Rødovre Kommune opleves der udfordringer med sortering af madaffald i etageboliger. Der bliver indsamlet mindre madaffald end tidligere, og det er sorteret dårligere. Teknisk Forvaltning har igangsat et projekt, der har undersøgt nogle løsninger vi kan bruge fremadrettet.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune oplever udfordringer i forbindelse med sortering af madaffald i etageejendomme. Chaufførerne oplever, at de ikke altid kan se forskel på affaldet i mad- og restaffaldsbeholderen, hvilket skyldes, at der er madaffald i restaffaldsbeholderen og restaffald i madaffaldsbeholderen. Dette betyder, at både mad- og restaffaldet til tider bliver aflæsset som restaffald, for at undgå at ødelægge sorteringen og genanvendelsen for alle dem, som har sorteret madaffaldet korrekt.

I vejedata kan det ses, at mængden af madaffald er faldet på trods af, at der er kommet flere indbyggere i kommunen. Hvis manglerne for andet kvartal sammenlignes for 2020 og 2022 er mængden af indsamlet madaffald for hele kommunen faldet fra omkring 535 tons til 408 tons, hvilket er et markant fald. Der er desværre ikke nogen nemme løsninger, og Teknisk Forvaltning har heller ikke en endelig løsning pt.

I første omgang vil forvaltningen iværksætte en kampagne ved udvalgte etageejendomme, hvor der vil blive sat fokus på bedre affaldssortering ved bl.a. at uddele informationsmateriale. Derudover vil der blive iværksat en informationskampagne i lokalavisen, hvor sortering af madaffald igen vil være i fokus. Det forventes, at informationsmateriale og -kampagne vil skabe opmærksomhed hos de enkelte borgere om deres affaldssortering - herunder særligt madaffald.

Da Rødovre Kommune skal til at indsamle mad- og drikkekartoner, vil der til december blive uddelt en ny affaldsguide med information om sortering og fokus på madaffald.

Teknisk Forvaltning har et projekt i gang i forbindelse med affaldsplanen 2022-2033 om forbedring af sortering af madaffald. De foreløbige konklusioner viser, at der er flere områder, hvor forvaltningen kan sætte ind for at komme problemet til livs.

En af disse viser, at indretning af køkkenet er vigtigt. Derfor bør affaldssortering tænkes ind i indretningen ved nybyggeri eller renovering af køkkener i eksisterende ejendomme.

En anden ting er at arbejde med en indflytterpakke til nye beboere. Pakkens fokus skal være på at introducere dem til Rødovre Kommunes affaldsordning og vigtigheden af at sortere sit affald. Pakkens indhold er dog endnu ikke fastlagt, da projektet ikke er afsluttet endnu. Når projektet er afsluttet, vil der blive arbejdet videre med en indflytterpakke.

Boligselskaber, private udlejere og private ejere (ejerforeninger) skal spille en større rolle, i forbindelse med forbedring af kvaliteten af madaffaldssortering. Det vil Teknisk Forvaltning bidrage til ved at kontakte boligselskaber og Fællesrepræsentationen for de almennyttige boligforeninger.

Projekt bliver afsluttet i efteråret, så det kan blive præsenteret i december 2022. Når projektet foreligger, forventer forvaltningen, at have nogle flere værktøjer, som kan sættes i værk for at forbedre sorteringen.

Lov- og plangrundlag

Regulativ for husholdningsaffald gældende fra den 1. juni 2020

Affaldsbekendtgørelsen gældende fra 10. december 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Oktober 2022 – Iværksættelse af kampagne ved udvalgte etageejendomme

November 2022 – Fælles informationskampagne i lokalavisen og Facebook

December 2022 – Udsendelse af ny affaldsguide.

Godkendelse af priseftervisningsregnskab 2021
Sag nr. 68

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Genoptagelse af TMU-sag nr. 60 fra mødet den 13. september 2022.

Godkendelse af priseftervisningsregnskab 2021 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Samlet overdækning i henhold til varmeforsyningsloven på 5.613.652 kr. indregnes i takstbudget 2022, som forventes at "hvile-i-sig-selv".

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at priseftervisningsregnskab 2021 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning godkendes samt
  2. at overdækningen på 5.613.652 kr. i henhold til varmeforsyningsloven indregnes i takstbudget 2022.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF) fremlægger hermed priseftervisningsregnskab 2021 til godkendelse.

Priseftervisningsregnskabet er udarbejdet efter prisreguleringsbestemmelserne i varmeforsyningsloven.

Priseftervisningsregnskab 2021 giver isoleret set en underdækning på 3.864.621 kr. Underdækningen i 2021 kan henføres til, at der er investeret kraftigt i udbygningen af fjernvarme i Espely-Valhøj. Investeringen er primært finansieret over driften.

Det samlede resultat for 2021 er en overdækning på 5.613.652 kr. Heri er indregnet en overdækning fra 2020 på 9.478.273 kr.

Den samlede overdækning indregnes i takstbudget 2022.

Priseftervisningsregnskab 2021 er godkendt af Rødovre Kommunes eksterne revisor. Det revisorgodkendte priseftervisningsregnskab 2021 er anmeldt til Forsyningstilsynet den 15. september 2022.

Der har været ekstraordinært mange opgaver i distributionsnettet i form af nedlukninger, omlægninger og tilslutninger. Den store byggeaktivitet, der sker i Rødovre Kommune i disse år, mærkes også hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Flere ejendomme er revet ned og fjernvarmeforsyningen tilsvarende afbrudt. Det har i flere tilfælde desværre krævet nedlukning af større områder til gene for kunderne. Som oftest af under en dags varighed.

De mange nedlukninger og midlertidige afbrydelser af varmeforsyningen har betydet, at der i 2021 er investeret i et sms-system til orientering af kunderne. Den hidtidige ordning med udsendelse af fysiske breve til ejere og ejendomsadministratorer er ikke egnet til disse orienteringer. De berørte beboere får ofte først informationen længe efter afbrydelsen har fundet sted. Med udsendelse af sms beskeder kan information målrettes mere præcist i både tid og modtagere.

Teknik- og Miljøudvalget drøftede i foråret 2021 mulige udbygninger af fjernvarme. I løbet af sommeren blev strategien fastlagt i Kommunalbestyrelsen på grundlag af den gældende Varmeplan 2010 for Rødovre Kommune. Varmeplan 2010 fastlægger Kommunalbestyrelsens ambition om fuld udbygning af fjernvarme til hele kommunen. Der er i alt fem geografisk adskilte områder, som på nuværende tidspunkt ikke er fjernvarmeforsynede.

De første to områder ud af de i alt fem, blev godkendt efter fremlæggelse af projektforslag. Efteråret og vinteren er brugt på EU-udbud af rådgiveropgaven på den store udbygning på i alt ca. 1.800 ejendomme.

Som led i udbygningen, tilbyder Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning at udlåne mobile gasfyr til kommende kunder, hvis deres gasfyr ikke kan svare sig at reparere. I 2021 har en kunde benyttet sig af muligheden. Kundens gasfyr gik i stykker få dage før juleaften og fik leveret det mobile gasfyr lige inden juleaften. I 2022 er foreløbig yderligere seks mobile gasfyr udlånt til kommende kunder i de godkendte udbygningsområder.

HOFOR og Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning har i mange år haft en aftale om fælles vedligeholdelse af fiberforbindelser mellem vekslerstationerne. HOFOR valgte i 2020 at opsige aftalen. Fiberforbindelsen bruges til kommunikation mellem SRO-hovedstationen (SRO = styring, regulering og overvågning) og de enkelte vekslerstationer. Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning benyttede anledningen til at igangsætte arbejdet med skift til radioforbindelse mellem SRO-hovedstationen og de fem vekslerstationer. Løsningen vil samtidig fremtidssikre en smidigere udflytning fra Tæbyvej, når det må blive aktuelt.

SRO-hovedstationen er IT-mæssigt forældet. En opdatering af software og hardware er derfor sat igang. De forskellige komponenter udskiftes løbende over de kommende år.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 1412 af 3. december 2018

Afskrivningsbekendtgørelsen.

Økonomiske konsekvenser

Opgørelse i henhold til varmeforsyningsloven:

  • 89.347.575 kr.: Samlede indtægter.
  • 93.212.196 kr.: Omkostninger indregnet i varmeprisen.
  • 3.864.621 kr.: Årets underdækning.
  • 9.478.273 kr.: Overdækning overført fra 2020.
  • 5.613.652 kr.: Overdækning overført til 2022.

Mellemregning med Rødovre Kommune den 31. december 2021: 56.236.951 kr. (gæld til Rødovre Kommune).

Tidsplan

Priseftervisningsregnskab 2021 skal være godkendt af Teknik- og Miljøudvalget og revisionen, samt anmeldt til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2022.

Revisionen er udført i september 2022.

Bilag

Bilag 1: Priseftervisningsregnskab 2021 inkl noter

Afsluttende notat om Vores Sunde Hverdag
Sag nr. 69

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Projektet ”Vores Sunde Hverdag” er nu afsluttet i Rødovre Kommune. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en beskrivelse af de væsentligste udfordringer og resultater.

Sagen behandles samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at det afsluttende notat om "Vores Sunde Hverdag" tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Forskningsprojektet "Vores Sunde Hverdag" (VSH) har været i gang i Rødovre Kommune siden efteråret 2018 og blev afsluttet i juni 2022.

Projektets formål var at udvikle en ny og bæredygtig model for sundhedsfremme og forebyggelse i kommunerne. Fokus i projektet var sundhedsfremme og forebyggelse gennem samskabelse med borgere og civilsamfund. Rødovre Kommune var med i projektet som udviklingskommune, hvilket har betydet, at den oprindelige plan har måtte tilpasses undervejs.

Derudover mødte projektet flere udfordringer, hvor den største var COVID-19, som medførte, at såvel den kommunale organisation som civilsamfundet blev sat under pres. Dette betød store udfordringer og forsinkelser i projektets udvikling og afprøvning af tiltag.

Trods udfordringer og forsinkelser fik projektet sammen med forskellige aktører udviklet og faciliteret flere tiltag, som kort skitseres nedenfor. I bilaget samles mere fyldetsgørende op på projektet.

Samarbejde med Rødovre Gymnasium om social idræt

VSH initierede et samarbejde med fokus på at skabe aktive fællesskaber på Rødovre Gymnasium. Her blev DGIs partnerskabsprojekt med Rødovre Kommune budt ind i udviklingsprocessen. DGIs store erfaring med lignende indsatser på andre ungdomsuddannelser førte til, at DGI i regi af partnerskabsprojektet med Rødovre Kommune videreførte projektet, som kører på Rødovre Gymnasium.

Udvikling af værktøj til inddragelse af sårbare unge i byudvikling
I et samarbejde mellem flere afdelinger i Teknisk Forvaltning, jobcentrets ungeenhed og headspace blev der udviklet et værktøj til at involvere sårbare unge i byudvikling på en måde, så de unge oplever, at deres stemme bliver hørt samtidig med, at der skabes input til Teknisk Forvaltning. Værktøjet er udviklet til at indgå i forskellige former for byudviklingsprojekter og kan bruges til mange forskellige grupper af borgere. Værktøjet er præsenteret for en bred gruppe af repræsentanter fra Teknisk Forvaltnings afdelinger, så værktøjet kan indgå i udviklingsprojekter fremadrettet.

Brobygning mellem SFOer, klubber og foreningslivet
En lang række aktører, herunder SFO'er, klubber og foreningslivet, udviklede i samarbejde et koncept til at rykke foreningslivet ind i SFO- og klublivets hverdag. Formålet var at sænke barriererne for at være en del af foreningslivet med fokus på de børn, der ikke deltager i foreningerne.

Der var positive tilbagemeldinger fra forældre og børn, og flere ønskede efter forløbene at fortsætte med at gå til den pågældende aktivitet. For foreningerne var oplevelsen med at samarbejde med SFO/klubberne blandet. Ligeledes viste erfaringerne en række andre udfordringer vedrørende eksempelvis tidspunkt, lokalitet og organisering. Erfaringerne er videregivet til Kultur- og Fritidsafdelingen, som bruger erfaringerne i samarbejdet med foreningslivet for at få flere børn med i foreningslivet.

Videreførelse
Udover de konkrete indsatser, der er udviklet i Rødovre, har projektperioden været med til at forme og udvikle den model, som VSH nu afprøver i Høje-Taastrup og Frederikshavn Kommuner. Modellen vil efter afprøvning i de to nye kommuner blive evalueret og udbredt, hvis den viser sig at være bæredygtig for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i kommuner.

Lov- og plangrundlag

Sundhedsloven §119 stk. 1 og 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Afsluttende notat Vores Sund Hverdag

Diverse
Sag nr. 70

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.