Teknik- og Miljøudvalget
17-01-2023
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Sager 1 - 8
Meddelelser
Sag nr. 1
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Affaldssortering hos Erhverv - nye lovkrav (se bilag 1)
- Fællesbrev fra København og Frederiksberg kommuner om forcering af grøn omstilling til el-busser i Rødovre, samt svarbrev (se bilag 2 og 3)
- VVM-status på M3 (se bilag 4).
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Affaldssortering hos Erhverv - Nye lovkravBilag 2: Fælles brev KK og Frederiksberg - Rødovre - grøn omstilling af fælles buslinje
Bilag 3: Svarbrev
Bilag 4: Orientering om kapacitetsudvidelsen af M3 - status på VD's Miljøkonsekvensvurdering
Forslag til Tillæg 4 til Lokalplan 145
Sag nr. 2
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog Lokalplan 145 – Karrébyen, med tilhørende designmanual den 25. juni 2019.
Tillæg 4 til Lokalplan 145 omhandler ændring af bebyggelsesprocenten i Delområde B, Næsbyvej 20. Lokalplantillægget etablerer det planmæssige grundlag for et volumenmæssigt mere sammenhængende byområde i Karrébyen, i overensstemmelse med de oprindelige planer i designmanualen. Teknik- og Miljøudvalget fik på mødet den 5 april 2022 en indledende mundtlig orientering om sagen.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Forslag til Tillæg 4 til Lokalplan 145 – Karrébyen med Miljøscreening fremlægges i offentlig høring i fire uger samt
- at Forslag til Tillæg 4 til Lokalplan 145 – Karrébyen ikke miljøvurderes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Tillæg 4 til Lokalplan 145 har til formål, at sikre en arkitektonisk og volumenmæssig sammenhængende udvikling af Gartnerbyen.
Grundejer og totalentreprenør RosenfeldtNielsen, ønsker at bebygge delområde B, i æstetisk og volumenmæssig sammenhæng med resten af Gartnerbyen. RosenfeldtNielsen har opført Kamillehuset i Gartnerbyen, tegnet af Vilhelm Lauritzen arkitekter. Vilhelm Lauritzen arkitekter har ligeledes leveret tegningerne til Delområde B, som opfylder kravene i designmanualen for udviklingen af Gartnerbyen, og er i overensstemmelse med visionerne for udviklingen af området.
Med det fremlagte forslag, er der konstateret et behov for justeringer af bebyggelsesprocenten i Delområde B, fra 160 til 180. Dette gøres for at tilpasse den nye bebyggelse, så områdets arkitektur og byrum opleves sammenhængende og attraktivt.
Forslag til Tillæg 4 til Lokalplan 145 er vedlagt som Bilag 1.
Miljøscreening af Forslag til Tillæg 4 til Lokalplan 145 er vedlagt som Bilag 2.
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer
Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik
Kommuneplan 2022
Rødovrestrategien.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Vedtagelse af forslag – januar 2023
Offentliggørelse af forslag – januar 2023
Offentlig høring i fire uger – januar/februar 2023
Endelig vedtagelse – april 2023
Offentliggørelse – maj 2023.
Bilag
Bilag 1: Tillæg 4 til Lokalplan 145Bilag 2: Miljøscreening af tillæg 4 til Lokalplan 145
Evaluering af direkte genbrug på genbrugsstationen
Sag nr. 3
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Aktiviteten med direkte genbrug på genbrugsstationen har nu eksisteret et år, og driften af genbrugshuset er derfor evalueret. Direkte genbrug er et initiativ under Tema 3 i Rødovre Kommunes Affaldsplan 2022-2033 og indsats 28 i Rødovre Kommunes Klimahandlingsplan - DK2020.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at evalueringen, som beskrevet i sagsfremstillingen, tages til efterretning samt
- at Teknisk Forvaltning afprøver ændringer i åbningstider og regler for brug af genbrugshuset.
Beslutning
Indstillingens pkt 1. Indstilles taget til efterretning.
Indstillingens pkt 2. Anbefales med 4 stemmer for (A) og 1 imod (C ), idet ordningen ønskes gentænkt med øget frivillig deltagelse.
Sagsfremstilling
På Kommunalbestyrelsens møde den 25. maj 2021 (sag nr. 93) blev det anbefalet at etablere et bemandet område til direkte genbrug på den eksisterende genbrugsstation, og foretage en evaluering, når der var samlet erfaringer med driften. Teknisk Forvaltning har nu gjort sig en del erfaringer med driften af genbrugshuset, og erfaringerne er nærmere beskrevet i bilag 1.
Direkte genbrug på genbrugsstationen har udmøntet sig i en pavillon (genbrugshuset) på ca. 80 m2 og en 10 fods skibscontainer, hvor borgere kan stille ting til genbrug (donationscontainer).
Genbrugshuset åbnede den 1. oktober 2021 og har indtil den 30. november 2022 haft 26591 besøgende, som har taget 84,8 ton med til genbrug.
I bilag 2 er vist en grafisk afbildning af antal besøgende og antal kg gået til genbrug.
Genbrugshuset er kommet rigtig godt fra start og mange borgere, både i og uden for Rødovre, har taget det til sig. Der er mange som kommer dagligt, og tilbagemeldinger, besøgstal og mængde gået til genbrug, vidner om at genbrugshuset må betegnes som en succes.
De frivillige organisationer har været indbudt til samarbejde, og der er opstået et fint samarbejde med to af dem, som har egen genbrugsbutik i Rødovre Kommune. De er blevet flittige leverandører af ting, som ikke sælger i deres egen butik.
Det har vist sig, at arbejdet med genbrugshuset i høj grad består af at bære varer fra donationscontaineren til lager eller genbrugshuset, og bære de varer som ikke kan genbruges ud i affaldscontainere på pladsen. Det er forbundet med mange løft - også tunge løft. Der går også en del tid med at tørre tingene af, så de fremstår rene og pæne.
I takt med, at genbrugshuset har fået flere og flere besøgende, er der opstået konflikter om regler for brugen af genbrugshuset. Det er tilladt, at tage tre ting gratis hver dag bare tingene vejes inden man forlader genbrugshuset. Det er der desværre flere, som ikke respekterer. Mange forventer også, at serviceniveauet i genbrugshuset er som i en butik, hvor man kan få råd og vejledning til at finde lige det man skal bruge. De forventer en service, hvor personalet kan hjælpe med at finde og afprøve ting, men det har aldrig været hensigten, og det er der heller ikke afsat ressourcer til. Hensigten med genbrugshuset har hele tiden været, at fremme direkte genbrug ved at stille ting til rådighed.
Det er Teknisk Forvaltnings vurdering, at åbningstiderne er med til at presse medarbejderne i genbrugshuset, da åbningstiderne ikke levner nok tid til at passe de opgaver der er med at tømme donationscontainer og holde genbrugshuset i gang med nye ting.
Derfor vil Teknisk Forvaltning over en periode justere på åbningstiderne og afprøve forskellige scenarier i en periode, for at se hvordan det påvirker driften.
Formålet er at finde et niveau, hvor det ikke har indflydelse på de mængder der går til genbrug. Det er derimod hensigten at finde nogle åbningstider der tager højde for at der bliver bedre tid til de arbejdsopgaver der har vist sig at være mere krævende en forudset, uden at øge antallet af personaletimer.
Det er Teknisk Forvaltnings vurdering, at de borgere som står klar hver dag, når genbrugshuset åbner, kan tilpasse sig nye åbningstimer.
Teknisk Forvaltning vil også kigge på andre modeller end ”tre ting gratis”, men stadig med fokus på genanvendelse, og at så mange Rødovreborgere som muligt kan få adgang til de gode ting. Derudover vil Teknisk Forvaltning arbejde på at skabe nogle bedre betingelser for aflevering af byggematerialer til genbrug, så endnu flere ton kan gå til genbrug. Det vil kræve en mere fleksibel indretning af selve genbrugspladsen, og en ændring af arbejdsgangene på genbrugsstationen.
Den oprindelige målsætning på 100 ton genbrug pr. år er ikke nået, men i den målsætning var der også medregnet byggematerialer. De knap 85 ton består næsten udelukkende af nips og små møbler, så hvis betingelserne for bedre genbrug af byggematerialer forbedres, er målet på 100 ton om året absolut realistisk.
Lov- og plangrundlag
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020
Rødovre Kommunes Affaldsplan 2022-2033
Rødovre Kommunes DK2020 Klimahandlingsplan.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: EvalueringBilag 2: Grafisk afbildning
Legalitetsgodkendelse af takster for vand og spildevand i 2023
Sag nr. 4
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til vandsektorloven godkende, at HOFOR Vand Rødovre A/S’ og HOFOR Spildevand Rødovre A/S’ takster er fastsat i overensstemmelse med gældende lovgivning. Dette kaldes en legalitetsgodkendelse.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at HOFORs takster for vand og spildevand i 2023 godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I henhold til vandsektorloven skal HOFOR Vand Rødovre A/S og HOFOR Spildevand Rødovre A/S fastsætte takster under eller lig med indtægtsrammen fra Forsyningssekretariatet. Herefter skal Kommunalbestyrelsen legalitetsgodkende taksterne. Indtægtsrammerne meldes ud for 2 år ad gangen.
HOFOR Spildevand Rødovre A/S fik udmeldt indtægtsrammer for 2022-2023 i 2021 og har derfor kun modtaget en statusmeddelelse i 2022.
HOFOR har den 15. november 2022 anmodet Kommunalbestyrelsen om at legalitetsgodkende følgende takster for 2023:
- HOFOR Vand Rødovre A/S takst - vandpris - 11,63 kr. ekskl. vandafgift og ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 1 jf. trappemodellen 21,98 kr. ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 2 jf. trappemodellen 17,58 kr. ekskl. moms
- HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 3 jf. trappemodellen 8,79 kr. ekskl. moms.
Hvad angår vandafledningsafgiften er det et lovkrav, at virksomheder med stort vandforbrug skal have rabat. Det er årsagen til, at der eksisterer en "trappemodel" med 3 forskellige takster for vandafledningsafgift. Private husstande, offentlige myndigheder og mindre virksomheder skal alle betale den høje sats, som i 2023 er på 21,98 kr./m3 ekskl. moms.
Takstfastsættelsen for 2023 tager udgangspunkt i udmeldte indtægtsrammer fra Forsyningssekretariatet. Vejbidraget er budgetteret til ca. 0,7 mio. kr. Den samlede pris er næsten uændret i forhold til 2022. Fra 2024 og frem forventer HOFOR stigende takster.
Yderligere specifikation af budgetterede omkostninger, investeringsbudgetter, nøgletal mv. fremgår af bilag til mødesagen. Det fremgår af bilagsmaterialet, at takstprovenuet overholder indtægtsrammerne fra Forsyningssekretariatet. Taksterne overholder endvidere hvile-i-sig-selv princippet, idet selskaberne løbende afvikler over/underdækning.
På grundlag af det materiale HOFOR har fremsendt, vurderer Teknisk Forvaltning samt Økonomi og Analyse, at taksterne for 2023 er lovlige, og kan legalitetsgodkendes af Kommunalbestyrelsen.
Lov- og plangrundlag
Vandsektorloven, LBK nr. 1693 af 16. august 2021
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 2291 af 30. december 2020.
Økonomiske konsekvenser
Den samlede vandpris er stort set uændret i forhold til 2022.
Tidsplan
Taksterne skulle have været legalitetsgodkendt af Kommunalbestyrelsen senest 31. december 2022 og gælder fra 1. januar 2023 til 31. december 2023. På grund af sen fremsendelse af materialet fra HOFOR var det ikke muligt at behandle sagen på Kommunalbestyrelsens møde i december 2022.
Bilag
Bilag 1: Budgetter og takster 2023 for vand og spildevandBilag 2: Takstblad for vand og spildevand i 2023
Flere affaldskurve langs Vestvolden
Sag nr. 5
Beslutningskompetence: KNU og TMU
Sagens kerne
I forlængelse af budgetaftalen er der fremsat ønske om, at mulighederne for placering af flere affaldspande på Vestvolden undersøges, og forvaltningen anbefaler en løsning, hvor dette ønske kombineres med beslutningen om øget affaldssortering i det offentlige rum.
Sagen behandles samtidig i Klima- og Naturudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forslag om placering og antal affaldssorteringsspande langs Vestvolden tages til efterretning.
Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 17. januar 2023, pkt. 2:
Taget til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
I forlængelse af budgetaftalen for 2023 er der fremsat et ønske om, at muligheden for opsætning af flere affaldsspande på Vestvolden undersøges. Eksisterende affaldskurve ved/på Vestvolden er i dag små kurve af ældre dato, som oftest er placeret, til de veje der støder op til Voldgaden/Vestvolden.
I gældende Pleje- og Anlægsplan for Vestvolden 2021-25, står der flg. omkring affaldskurve:
Blandt affaldsspandene vælges mellem en lukket, rund kurv af jernplade ”Københavnerkurven” og en rund kurv af egestave. Træstavene kan være af olieret naturtræ eller grønmalet (RAL 6009).
I gældende bilag 2 for Pleje- og anlægsplan, som indeholder tiltag, der kan tillades inden for selve fortidsmindet, uden krav om dispensation, men blot med en orientering til Slots- og Kulturstyrelsen (samt tilladelse fra Naturstyrelsen som grundejer), gives der tilladelse til:
Opsætning af affaldsspande på fortidsmindet ved eksisterende P-pladser og adgangsveje, jf. plejeplanens inventardel
I gældende bilag 6 til Pleje- og Anlægsplan for Vestvolden, bilag som indeholder beskrivelse vedr. inventar, står der flg.:
Udstyr skal tilpasses befæstningens designlinie, være enkelt og robust og fortrinsvis i malet træ eller galvaniseret jern. Ved udskiftning eller nyopsætning skal det viste inventar anvendes.
Dvs. der skal søges reel tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen samt Naturstyrelsen til opsætning af andre typer affaldskurve end de beskrevne typer, såfremt affaldskurven skal placeres på fortidsmindet, der er dog på forhånd åbnet op for affaldskurveplaceringer ved eksisterende p-pladser og adgangsveje.
Det er derfor forvaltningens anbefaling at ansøge om opsætning af affaldsorteringsspande på strategiske positioner langs Vestvolden. Såfremt der ikke gives tilladelse til disse typer affaldsspande på de foreslåede placeringer, vil affaldssorteringsspandene i stedet placeres uden for fortidsminde og fredning, på de tilstødende veje og arealer op til fortidsmindet. En opsætning af sådanne affaldsspande vil samtidig understøtte Klimahandlingsplanens indsats 25 – Affaldsortering i det offentlige rum.
Det anbefales, at der opsættes affaldssorteringsspande på følgende positioner listet herunder. Det bemærkes, at der er et rimeligt antal eksisterende affaldskurve ved Vestvolden i den nordlige del af kommunen ved Slotsherrensvej og Islevbrovej, derfor er der ikke yderligere tilføjelse hertil.
Der findes allerede nogen steder affaldsspande ved veje der støder op til Voldgaden så som v. Ejbyvej, Lucernevej og Borgmester Gustav Jensens Vej.
Herunder forslag:
- Ved Rødebro, nedkørsel sneglebro (Rødovre Kommune grundejer, uden for fortidsmindet, inden for fredningen)
- Stibro over Jyllingevej nordside (Naturstyrelsen grundejer, inden for fortidsminde og fredning)
- P-plads v. Ejbybunkeren (Naturstyrelsen grundejer, inden for fortidsmindet og fredningen)
- For enden af Knud Anchers vej (Rødovre Kommune grundejer, vejmatrikel, på grænsen til fortidsmindet, uden for fortidsminde og fredning)
- For enden af Kamstrupvej (Rødovre Kommune grundejer, vejmatrikel, på grænsen til fortidsmindet, uden for fortidsminde og fredning)
- For enden af Rødovre Parkvej (Rødovre Kommune grundejer, vejmatrikel, uden for fortidsminde og fredning)
- Ved stien mellem Artillerimagasinet og Espelunden (Rødovre Kommune grundejer, uden for fortidsmindet, inden for fredningen)
- På sti mellem Absalon camping og Voldgaden (Rødovre Kommune grundejer, uden for fortidsmindet, inden for fredning)
- På/ved sti ved Børnenes frugtlund syd for Jyllingevej (Rødovre Kommune grundejer, uden for fredning og fortidsminde).
På trods af at flere positioner er uden for fortidsminde og fredning, skal der tages højde for gældende fortidsmindebeskyttelseslinje ved placering af affaldskurvene, således at de sættes så diskret i landskabet som muligt.
Såfremt der er positioner, som der ikke gives tilladelse til, vil der findes nærliggende alternative positioner uden for fortidsminde og fredning.
Hvorvidt der kræves tilladelse af fredningsnævnet til opsætning af affaldssorteringskurve på positionerne uden for fortidsmindet, men indenfor fredningen, da disse typer ikke figurerer i gældende plejeplan, mangler afklaring.
Se venligst bilag for placeringer.
Lov- og plangrundlag
Naturbeskyttelsesloven, Museumsloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Affaldskurvene forventes, at kunne opsættes i løbet af 2023.
Bilag
Bilag 1: Kort af flere affaldskurve langs Vestvolden Mulighed for giftfri rottebekæmpelse i Rødovre Kommune
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Ifølge Budget 2023 skal muligheden for giftfri rottebekæmpelse undersøges. På den baggrund har Teknisk Forvaltning udarbejdet denne orientering.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Baggrund og status
Rottebekæmpelse kan opdeles i tre kategorier: Indendørs bekæmpelse, udendørs bekæmpelse og bekæmpelse i kloakken. Derudover yder vi en forebyggende indsats ved vejledning af borgerne.
Til indendørs bekæmpelse benyttes klapfælder, så rotterne dør på stedet og kan fjernes inden de giver lugtgener.
Til udendørs bekæmpelse bruges en kombination af gift og klapfælder. Der benyttes som udgangspunkt gift ved bekæmpelse på offentligt tilgængelige arealer. Årsagen er, at ved bekæmpelse med fælder vil de døde rotter ligge i fælden, og hvis fælderne står på offentligt tilgængelige steder, vil rotterne være synlige for borgerne, der færdes i det offentlige rum. Samtidig er giftbekæmpelse effektiv, fordi det kan slå mange rotter ihjel på en gang og dermed minimere tiden, hvor rotter færdes i det offentlige rum.
På privat grund kan bekæmpelse med gift suppleres med klapfælder efter rottebekæmperenes vurdering.
Derudover har Teknisk Forvaltning fælder med stempler, der kan skyde flere gange. Fælderne stilles typisk op på steder, hvor der er brug for dem i længere tid. De er væsentligt større end giftdepoter, så de er ikke så praktisk anvendelige til normal bekæmpelse efter anmeldelse. Ved bekæmpelse i kloakken benyttes ligeledes stempelfælder, der kan skyde flere gange.
Som et led i forebyggelsen af rotter har Teknisk Forvaltning opsat rottespærrer i kloakken på næsten alle institutioner, skoler og plejehjem.
I perioden 2017-2021 modtog Rødovre Kommune i gennemsnit 912 rotteanmeldelser om året. Af disse var ca. 80 procent udendørs, svarende til ca. 730 anmeldelser. Af de udendørs anmeldelser drejede ca. 130 anmeldelser sig om kloakbrud, hvor der som udgangspunkt ikke bekæmpes med gift. Der har derfor været ca. 600 anmeldelser om året, hvor der blev bekæmpet med gift.
Erfaringer fra andre kommuner
I 2021 var der fire danske kommuner, som ikke benyttede gift til rottebekæmpelse. Af disse kommuner, er kun Gladsaxe Kommune sammenlignelig med Rødovre, da begge kommuner primært består af bymæssig bebyggelse. Gladsaxe har siden 2021 haft giftfri bekæmpelse som et led i intentionen om at være en grøn kommune.
Erfaringen fra Gladsaxe er, at giftfri bekæmpelse skal følges op med endnu mere fokus på forebyggelse, bl.a. i form af ekstra tid til bygningsgennemgang og flere påbud om sikring af huse, hønsegårde, m.m. Bygningsgennemgangen foretages af bekæmperene, mens myndighedsbehandlingen varetages af det administrative personale.
Erfaringerne fra andre kommuner er derfor indtil videre meget begrænsede. De begrænsede erfaringer peger dog i retning af, at udgifterne og ekstra administration ved giftfri rottebekæmpelse i en bykommune kan være betydelige. Om der også er en effekt i forhold til størrelsen af rottebestanden kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes.
Konklusion
Rødovre Kommune har en positiv udvikling i antallet af rotteanmeldelser over de seneste år på trods af, at kommunens indbyggertal vokser. Rotter er, som det eneste dyr i Danmark, registreret i dansk lovgivning som et skadedyr med egen bekendtgørelse. Det skyldes, at rotter er smittebærere af en række sygdomme, og at de ødelægger installationer, kloakker og bygningsdele for mange millioner hvert år. Det er derfor meget vigtigt, at kommunens rottebekæmpelse er effektiv.
Hertil kommer, at ulemperne ved anvendelsen af rottegift efter Teknisk Forvaltnings vurdering er af mindre betydning i Rødovre. Rødovre består primært af byzone, og vi har derfor ikke nogen større bestande af ugler, rovfugle og mindre rovpattedyr, som kunne blive udsat for sekundær forgiftning.
Ræve og katte kan potentielt akkumulere gift i kroppen, hvis de spiser rotter, som har indtaget gift. En rapport fra 2010 om forekomsten af rottegift i danske rovfugle, ugler og små rovpattedyr konkluderede, at der er høje forekomster af disse i små rovpattedyr (brud og lækat), som indikerer en høj eksponering for rottegift. Ræve og katte spiser de samme gnavere, som små rovpattedyr og kan dermed være udsat for sekundær forgiftning.
Teknisk Forvaltning er dog ikke bekendt med nogen tilfælde af sekundær forgiftning blandt ræve og katte i kommunen, og der findes ingen undersøgelser af problemets omfang på landsplan. I Rødovre anses den primære dødsårsag for ræve og katte at være trafikdrab, såfremt de ikke dør af naturlige årsager.
I Rødovre har vi fokus på forebyggelse af rotter og begrænser på den måde mængden af gift, der anvendes til rottebekæmpelse. Teknisk Forvaltning udsteder årligt 130-140 påbud i forbindelse med rottebekæmpelse, hvor grundejere påbydes at fjerne levemulighederne for rotter (vand, mad og skjulesteder) og udbedre kloakbrud. Herudover følger Teknisk Forvaltning naturligvis Miljøstyrelsens regler for anvendelse af rottegift, resistensstrategien og forskrifterne for anvendelse af produkterne.
Teknisk Forvaltning vurderer sammenfattende, at den miljømæssige gevinst ved at udfase gift i rottebekæmpelsen vil være begrænset i Rødovre Kommune, og at de merudgifter, der vil være forbundet med giftfri bekæmpelse, ikke står mål med den miljømæssige gevinst.
Teknisk Forvaltning vil fortsat se på forebyggelse og løsninger, der kan nedbringe giftforbruget og implementere disse, hvis de er interessante. Dette gælder også en gradvis overgang til flere giftfri fælder i bekæmpelsen.
Lov- og plangrundlag
BEK nr. 2307 af 6. december 2021 om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Økonomiske konsekvenser
Engangsudgifter (fælder, bil til ekstra bekæmper mm.): ca. 550.000 kr.
Løbende udgifter (aflønning af ekstra bekæmper, administration, tøj mm.): ca. 400.000 kr.
Tidsplan
Ingen.
Anlægsregnskab for indkøb af skraldebiler
Sag nr. 7
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har givet en anlægsbevilling på 42,8 mio. kr. til indkøb af skraldebiler. Anlægsregnskab for bevillingen forelægges til godkendelse.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes samt
- at mindreudgiften på 20.162 kr. tilgår kassebeholdningen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har den 26. marts 2019 (sag nr. 32) bevilget 42,8 mio. kr. til indkøb af skraldebiler. Det bevilgede beløb er brugt til indkøb af følgende skraldebiler:
7 stk. 2-kammer elskraldebiler
1 stk. 1-kammer dieselskraldebil
2 stk. dieselkranbiler med el aggregat til kran.
Regnskabet for bevillingen er opstillet nedenfor:
Bevilling: 42.800.000 kr.
Forbrug: 42.779.838 kr.
Mindreforbrug: 20.162 kr.
Lov- og plangrundlag
BEK nr. 1051 af 15. oktober 2019, kapitel 1.
Økonomiske konsekvenser
Regnskabet udviser en mindreudgift på 20.162 kr. som tilgår kassebeholdningen.
Tidsplan
Ingen.
Diverse
Sag nr. 8
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.